Olen reilusti ylipainoinen 26-vuotias nainen ja painan yli 110 kg. Tuosta massasta luulisi siis lähtevän helposti ylimääräistä pois, kun oikein yrittää. Mutta kun ei.
Syön mielestäni nykyään puolta vähemmän kuin ennen ja terveellisesti. Olen lisännyt proteiinia ja jättänyt herkut minimiin. Joskus retkahdan pitämään herkkupäivän, mutta se on max. kerran viikossa ja silloinkaan en vedä kaksin käsin kaikkea, vaan saatan ostaa karkkia/sipsiä/sokerilimuja jne.
Teen istumatyötä ja istun 7-8 tuntia päivässä. Onko tässä se syy?
Liikun kuitenkin iltaisin lenkkeilemällä ja kotijumpalla noin 3-4 kertaa viikossa.
Juon 3 litraa vettä päivässä.
Syön 4-5 kertaa päivässä. Salaattia, vihanneksia, hedelmiä, kananmunaa, raejuustoa, vähärasvaista lihaa, rahkaa.
Missä on vika ja mitä teen väärin? Tuntuu äärimmäisen turhauttavalta.
Olen laihtunut 3 kuukaudessa vain 3 kiloa. Minusta se on vähän outoa näin ylipainoiselle ihmiselle.
Miksi tämä ei onnistu?!
39
441
Vastaukset
- 3+1
Kyse voi olla monesta asiasta, etenkin kun et listannut mitä syöt ja milloin, millaista treenisi (kotijumppasi on) ja millainen intensiteetti lenkeissäsi on. Olethan kyllä edistystä saanut aikaan, painosi on kuitenkin pudonnut sen 3kg ja jatkaa putoamista?
Syitä VOI olla seuraavat:
1) Syöt kuitenkin kulutukseesi nähden liikaa. Tai liian vähän. Kannattaa tsekata annoskoot ja energiamäärä. Kalorilaskut eivät ole mitään absoluuttisia, mutta suuntaa antavia kyllä.
2) Syöt treeniisi nähden liikaa/liian vähän hiilareita, tai väärään aikaan. Lähtökohtaisesti laihduttajan kannattaa ajoittaa päivän suurin hiilariannos vasta treenin jälkeiselle aterialle.
3) Syöt ruokia, jotka eivät sinulle oikeasti sovi. Esimerkiksi suuri määrä maitotuotteita voi jumittaa painonpudotusta, gluteeni voi puolestaan häiritä kilpirauhasen toimintaa.
4) Kehonkoostumuksesi on epäedullinen (eli sinulla on liian vähän lihasmassaa), jolloin lepoaineenvaihduntasi onkin normaalia pienempi. Myös päiväaktiivisuutesi voi olla matala, eli mitä teet silloin kun et ole töissä tai liikkumassa?
5) Nukut liian vähän.
Jotkut vaan nyt laihtuu hitaammin. Me ei olla mitään standardien mukaisia koneita. Voi olla, että sitkeys palkitaan ja painosi lähteekin nopeaan laskuun jossain vaiheessa. - Epätoivoinen
Kiitos. Kaikki nuo listaamasi kohdat antoivat kyllä ajattelemisen aihetta. Totuus on se, että minulla ei ole minkäänlaista lihaskuntoa. Se varmasti vaikuttaa. Tämä asia toivottavasti nyt korjaantuu jumpan myötä. Treenaan kahvakuulilla ja teen kuntopiiriä, johon sisältyy kaikkien lihasryhmien aktivoimista.
Totta on myöskin se, että voisin olla aktiivisempi työn ulkopuolella muutenkin kuin vain nuo pakolliset liikkumiset. Ehkä olen vielä liiaksi sohvaperuna.
No, edistystä nyt kuitenkin tullut edes vähän ja siihenkin pitää olla tyytyväinen. Olen aiemmin elänyt käytännössä epäterveellisellä roskaruualla, joten jos jossain olen onnistunut, niin ainakin ruokavalion muutoksella.
Toivotaan, että tämä sitkeys palkitaan vielä jossain vaiheessa, vaikkakin nyt tekisi heittää pyyhe kehään, kun on mielestään tehnyt kaikkensa ja silti tulokset antavat odottaa itseään... - Elämän kevät
Mietityttää. Onko tarpeen juoda 3 litraa vettä päivässä, jollei ole hyvin kuuma ilma tai äärimmäinen pidempiaikainen fyysinen rääkki?
Veden kittaamista on hehkutettu liikaa. Ihmiskunta olisi kuollut jo sukupuuttoon, jos vettä pitäisi juoda noin paljon pysyäkseen terveenä ja hengissä. Toisaalta tästä seuraa huomio, että elimistö varastoi nestettä silloin kun sitä saa (koska luonnonoloissa Evian-pulloja ei ole jokaisen kiven kolossa odottamassa, eikä keitaitakaan ole pilvin pimein). Jos juot tavallisen veden lisäksi kahvia, teetä, maitoa yms., niin kyllähän tuosta nestettä kertyy - minne? Erittyykö se pois hyvässä järjestyksessä, vai kertyykö elimistöön? Olen kuullut simppelin suosituksen juomisesta: juo vain janoon ja vain sen verran, että jano lähtee.
Kasviksissa ja hedelmissä on myös vettä. Hyvä, että ne maistuvat sinulle.
Settisi on ihan hyvä. Toimiiko vatsasi muuten päivittäin? Jos esiintyy päkistelyä, kannattaa ruokavalioon ottaa mukaan esim. täysjyväpuuroa, mahdollisimman vähäsokerista kuituista mysliä, pari viipaletta täysjyväleipää, kourallinen manteleita. Kuoritut mantelit ovat hyviä, käyvät naposteluruuastakin, ovat terveellisiä ja pitävät vatsaa toiminnassa, vaikka ovat aika kaloripitoisia. Hidastuneet elintoiminnot eivät edistä laihtumista.
Kaupan makeissa "mässyissä" on kaikenmaailman lisäaineita. Koeta oppia vihaamaan niitä (joo, olen opetellut, vihaan!), ja kun herkutteluttaa, valmista jotain itse. Sokerilimut pystyt varmasti jättämään. Isossa pullossa sokeria 18 sokeripalan verran. Voihan sitä tehdä pienen kattilallisen marjamehua ja mättää siihen 18 sokeripalaa...
Pituuttasi et maininnut. Eri asia, oletko 155 cm vai 185 cm...
Itselläni on toiminut ihan normaalin reippaan kävelyn vaikutus. Kävelen työmatkat (n. 3 km päivässä yht.). Kävele joka päivä muutama kilometri,ainakin jos et käy (juoksu)lenkillä. Tai pidä joka viikko yksi kunnon kävelymaratonpäivä, jolloin et juokse. Se vie enemmän aikaa, mutta kokeile. Kävellessä sitä tekee myös ajatustyötä, saa uusia ideoita ja katselee asioita eri kantilta. Kävely on hyvää terapiaa sekä henkisesti että ruumiillisesti. Olethan kuullut esim. noista satojen kilometrien pyhiinvaelluksista? Ihmiset kävelevät jonnekin Santiago de Compostelaan pitkin päivämatkoin, ja tulevat käsitelleeksi samalla elämänsä uusiksi. Näistä on ollut tv-sarjojakin.
Hyvää kevättä, painosi ei enää ainakaan nouse.- 16+9
Mulla menee yleensä 2 litraa vettä treenin aikana kulutettu neste (n. 1l) päivässä. Muuten olo on nuutunut.
- Epätoivoinen
Kiitos tsempistä! Pituuteni on 181,5 tarkalleen ottaen. Eli olen kaikin puolin aikas isokokoinen nainen.
Kaikista suurin ongelma minulle taitaa olla se liikunta, koska istumatyö vie niin paljon aikaa ja välimatkat ovat niin pitkiä, että kuljen ne autolla. Ruokavaliota pystyn kyllä melko hyvin kontrolloimaan, mutta liikkuminen jää vähäiseksi. Tuo jumppaaminen on edistystä minulle; olen saanut sentään iltaisin perseen ylös sohvalta. Kävelemässä käyn tosiaan sen 2 kertaa viikossa suurinpiirtein. Kävelen reipasta kävelyä tunnin kerrallaan. Tätäkin voisin kai lisätä. Joskus aikataulut eivät yksinkertaisesti anna enempää periksi.- Epätoivoinen
Miten te muut työssäkäyvät ja kiireiset ihmiset pidätte kuntoa yllä?
Ei mulla riitä joka päivä aika edes tunnin urheiluun. Eikä se ole edes tekosyy!
Onko esim. 30 - 40 min liikkuminen joka päivä liian vähän istumatyöläiselle, niin että se ylläpitäisi kuntoa ja painonhallintaa? - 3+1
Epätoivoinen kirjoitti:
Onko esim. 30 - 40 min liikkuminen joka päivä liian vähän istumatyöläiselle, niin että se ylläpitäisi kuntoa ja painonhallintaa?Liikunta ei laihduta. Ruokavalio laihduttaa. Liikkua pitää oikeastaan vain lihaskunnon ja verenkierto- ja hengityselimistön kunnon vuoksi. Toisin sanoen liikunta ei ole välttämätöntä laihtumisen kannalta.
Laihduttajana priorisoisin (tai priorisoin itse) lihaskuntoharjoittelun kaiken muun harjoittelun edelle, koska lihasmassan paraneminen nostaa myös lepoeineenvaihduntaa -> energiankulutus kasvaa levossa. Eli kiireisinä viikkoina teen salitreenit aina ensin, sitten muun, jos on aikaa. Jos en ehdi edes salille, teen kotona kahvakuulaharjoitteita. Unen priorisoin kuitenkin jopa liikunnan edelle, eli en nipistä yöunista edes liikunnan vuoksi.
Liiku viikonloppuisin enemmän ja arkena tuon 30-40min. On se aina parempi kuin ei mitään. - Elämän kevät
3+1 kirjoitti:
Liikunta ei laihduta. Ruokavalio laihduttaa. Liikkua pitää oikeastaan vain lihaskunnon ja verenkierto- ja hengityselimistön kunnon vuoksi. Toisin sanoen liikunta ei ole välttämätöntä laihtumisen kannalta.
Laihduttajana priorisoisin (tai priorisoin itse) lihaskuntoharjoittelun kaiken muun harjoittelun edelle, koska lihasmassan paraneminen nostaa myös lepoeineenvaihduntaa -> energiankulutus kasvaa levossa. Eli kiireisinä viikkoina teen salitreenit aina ensin, sitten muun, jos on aikaa. Jos en ehdi edes salille, teen kotona kahvakuulaharjoitteita. Unen priorisoin kuitenkin jopa liikunnan edelle, eli en nipistä yöunista edes liikunnan vuoksi.
Liiku viikonloppuisin enemmän ja arkena tuon 30-40min. On se aina parempi kuin ei mitään.Riittävän unen merkitys painonhallinnalle on todettu monissa tutkimuksissa.
http://kiloklubi.fi/artikkelit/Paino-hallintaan-nukkuen/1077/ - vaihtoehtoja on
Epätoivoinen kirjoitti:
Onko esim. 30 - 40 min liikkuminen joka päivä liian vähän istumatyöläiselle, niin että se ylläpitäisi kuntoa ja painonhallintaa?Katsotko kotona telkkaa tai roikutko joskus tietokoneella? Käytä se kaikki aika liikkumiseen.
Mikä tekee sen kiireen? Karsi menoja. Laita tärkeysjärjestys. Onko tärkeämpää tehdä 12-tuntisia työpäiviä ja kiillottaa kotia, vai pitää itsensä terveenä? Mikä elintaso riittää? Järjestä, tiivistä, delegoi.
- 90kg=>80kg
Syy on mitä uskoakseni:
"Joskus retkahdan pitämään herkkupäivän"
itse olen huomannut että herkkupäivät on tuho. Hyvin alkanut projektini alkoi hyvin, mutta sitten palkitsin itseni yhdellä 300g sipispussilla dippikastike. Laskennallisesti siinä on energiaa päivän tarpeisiin. Sipsi suolan vuoksi juotu neste nosti painoa yli kilolla, ja takaisin pääsin vasta viikon päästä.
Eli itse en laihtusi, jos söisin pussin sipsejä viikossa.
Herkut totaaliseen pannaan väliaikaisesti. Ota tavoite. Kun on 100kg alitettu, saat pussin sipsejä. Sen jälkeen seuraava herkkutavoite on 95kg. jne...- Epätoivoinen
Tuo oli ihan hyvä pointti, koska olen miettinyt sitä samaa. Mieheni esimerkiksi pitää kerran viikossa yhden herkkupäivän ja on laihtunut silti reippaammin kuin minä. Itse en ehkä voi tehdä samoin. Mieheni liikkuu työssään paljon ja minä taas en.
Olen palkinnut itseäni herkuilla kerran viikossa, koska siitä on tullut sellainen olo, että taas jaksaa rääkätä itseään. Kuten sanottua tuossa alussa, olin ennen roskaruoalla eläjä. Nyt syön paljon tervellisemmin. Herkkupäivä siis antaa lisäpotkua yrittämiselle.
Ehkä se on nyt kuitenkin tässä tilanteessa liikaa. - 14+7
Epätoivoinen kirjoitti:
Tuo oli ihan hyvä pointti, koska olen miettinyt sitä samaa. Mieheni esimerkiksi pitää kerran viikossa yhden herkkupäivän ja on laihtunut silti reippaammin kuin minä. Itse en ehkä voi tehdä samoin. Mieheni liikkuu työssään paljon ja minä taas en.
Olen palkinnut itseäni herkuilla kerran viikossa, koska siitä on tullut sellainen olo, että taas jaksaa rääkätä itseään. Kuten sanottua tuossa alussa, olin ennen roskaruoalla eläjä. Nyt syön paljon tervellisemmin. Herkkupäivä siis antaa lisäpotkua yrittämiselle.
Ehkä se on nyt kuitenkin tässä tilanteessa liikaa.Herkkupäivä on ihan ok, jos et vedä koko pussia sipsejä tai karkkia. Esimerkiksi suklaapatukka, jäätelötuutti, muutama pala itse tehtyä raakasuklaata, ravintolaillallinen ym. ovat niitä oikeita annoksia.
- Epätoivoinen
Kiitti vastauksista jälleen! Tämä tuo lisää tsemppiä; kyllä mä jatkan tätä vielä sitkeästi, vaikka se on ollut hidasta! Koko ajan sitä kuitenkin näköjään voi oppia lisää ja tehdä paremmin.
Ja mitä tuohon herkutteluun tulee, ehkä ongelma ei ole mulla niinkään se yksi herkkupäivä viikossa, vaan se, mitä se normaalisti sisältää. En pysty pitämään sitä herkkupäivää kohtuullisena, vaan syön tyyliin sitten kerralla kokonaisen karkkipussin, sipsipussin tai sitten vedän isoja tortilloja pahimmassa tapauksessa jopa neljä kappaletta jne. Joskus viiniä ja sidukkaa päälle. Joskus jopa kebabannos, joka on jo hirveä pommi!
Ehkäpä testaan ensin herkkupäivän poisjättämistä aluksi TAI sen vetämistä todella tiukoille rajoille, eli VAIN yhtä sorttia herkkua ja pieni annos. Tuo raflassa syöminen voisi esimerkiksi olla sellainen hyvä juttu. Siinä piristyy mielikin.
Ja toi jumppaaminen, nimenomaan haluan siis lihaksia kehittää, koska haluan parantaa lihaskuntoa ja tulla notkeammaksi ja vahvemmaksi mm. selän osalta. Lenkkeily on sellaista aivojen tuuletusta sitten siinä sivussa. :)- Elämän kevät
Jos paikkakunnalla on ravintoloissa valinnanvaraa, voisi joka kerta mennä eri paikkaan ja katsoa listasta jotakin, mikä ei ole laihdutukselle ihan täystyrmäystä. Mutta salli se jälkiruoka! Yleensä ravintolasta lähtee niin kylläisenä, että lisämussutus enää edes houkuta.
Tässä vielä yksi hyvä pointti: kun pikkuhiljaa laihdut ja kiinteydyt, oikein odotat ravintolaan menoa. Pukeudut kivasti ja esiinnyt itsevarmana ja kenties kadehtittavanakin, kerta kerralta enemmän! Tietenkään tällaiseen ravintolapäivään eivät kuulu oluen, siiderin tai lonkeron kittaukset. Kenties jälkiruaan paikalla kiva paukku tai lipaisu likööriä? - 90kg=>80kg
Teen itse myös kevyttä työtä. Sen lisäksi liikun 3-5 kertaa viikossa, mittarin mukaan n. 300-600kcal kerralla.
Alussa jätin alkoholin lähes kokonaan pois. Join ehkä puolikkaan kossun viikossa. Ei se alkoholin kalorimäärä pelkästään, mutta uni on huonompaa ja seuraava päivä vähän "hidas", jotka hidastaa aineenvaihduntaa ja tuo oman lisänsä läskeihin.
Olen totutellut myös melko pieneen ruokamäärään.
Aamu : 2rkl turkkilaista jugurttia, 1tl hilloa päälle ja ruisleipä (reissumies tai vst)
Päivällinen/lounas : normiruokaa, parin nyrkin kokoinen annos
Illalla : nuudelipaketti, yksi reissumies tai vst.
Ei välipaloja. Leivän päällä ei juustoa, mutta levitettä ja jotain kinkkua. Ei minulla käytännössä nälkä ole koskaan.
Ei sun tarvi sanoa hyvästejä noille herkuille, pelkkä "näkemiin" riittää. Hyvä painonpiputusvauhtihan on 0.5kg ... 1kg viikossa, eli vuodessa 20-50 kiloa.
Minulla herkkupäivään kuuluu 70g "tuplatoffee", jossa on 300kcal. Kun sen syön, ajattelen aina että siinä meni puolen tunnin kävelyn hyödyt. Herkuissa on törkeästi kaloreita, se on pakko myöntää. - Treenaaja nro2
90kg=>80kg kirjoitti:
Teen itse myös kevyttä työtä. Sen lisäksi liikun 3-5 kertaa viikossa, mittarin mukaan n. 300-600kcal kerralla.
Alussa jätin alkoholin lähes kokonaan pois. Join ehkä puolikkaan kossun viikossa. Ei se alkoholin kalorimäärä pelkästään, mutta uni on huonompaa ja seuraava päivä vähän "hidas", jotka hidastaa aineenvaihduntaa ja tuo oman lisänsä läskeihin.
Olen totutellut myös melko pieneen ruokamäärään.
Aamu : 2rkl turkkilaista jugurttia, 1tl hilloa päälle ja ruisleipä (reissumies tai vst)
Päivällinen/lounas : normiruokaa, parin nyrkin kokoinen annos
Illalla : nuudelipaketti, yksi reissumies tai vst.
Ei välipaloja. Leivän päällä ei juustoa, mutta levitettä ja jotain kinkkua. Ei minulla käytännössä nälkä ole koskaan.
Ei sun tarvi sanoa hyvästejä noille herkuille, pelkkä "näkemiin" riittää. Hyvä painonpiputusvauhtihan on 0.5kg ... 1kg viikossa, eli vuodessa 20-50 kiloa.
Minulla herkkupäivään kuuluu 70g "tuplatoffee", jossa on 300kcal. Kun sen syön, ajattelen aina että siinä meni puolen tunnin kävelyn hyödyt. Herkuissa on törkeästi kaloreita, se on pakko myöntää.Ompa pieniä ruoka-annoksia!
- mies treenaaja
Et treenaa tarpeeksi ja yks sokeri limu ja sipsipussi pilaa sun kuntoilus täysin. Laihduttamisessa on kyse kalorien kulutuksesta ja terveellisestä ruuasta. Ruoka on 70 % laihduttamisesta ja jos vedät limua niin et ikinä onnistu. Katso vaikka jutta suberdietti ohjelmaa että miten ne naiset on siinä onnistuneet. Ne treenaa kovaa eivätkä juo limua.
Ei ole helppoa tietä jos haluaa tosissaan laihduttaa. Hien pitää valua ja kunnolla jos meinaat saada pudotettua painoa. Tuskin ainakaan juokset niitä iltalenkkejä. Kävely ei tosiaan kuluta paljonkaan kaloreita ja siinä on osa syy että paino ei putoa..- 16+5
Korostat liikunnan merkitystä laihduttamisessa aivan liikaa.
- 90kg=>80kg
Kyllä kävely kuluttaa kaloreita! Kyse on matkasta ja ajasta. 110kg alkupainolla on tosi tärkeä valita sellainen liikuntamuoto joka ei aiheuta esim polvilumpioiden sinkoutumista maatakiertävälle radalle. Kävely, uinti, pyöräily, mutta EI juoksu!
- Epätoivoinen
90kg=>80kg kirjoitti:
Kyllä kävely kuluttaa kaloreita! Kyse on matkasta ja ajasta. 110kg alkupainolla on tosi tärkeä valita sellainen liikuntamuoto joka ei aiheuta esim polvilumpioiden sinkoutumista maatakiertävälle radalle. Kävely, uinti, pyöräily, mutta EI juoksu!
Olenkin miettinyt juuri tuota: mitä tapahtuu minulle, äärimmäisen rapakuntoiselle ihmiselle, jos lähden kylmiltään juoksemaan hiki päässä 10 km illassa, kun en ole koskaan juossut? En ole koskaan ollut urheilullinen ja yleiskunto on keskivertoa huonompi, pahoin pelkään.
Onko tosiaan muka niin, että jos kerran olen saanut itseni edes kävelemään iltaisin (hyvä saavutus minulta ihan oikeasti) niin voin sanoa hyvästit laihtumiselle?
Minulla on ylipainon vuoksi huono selkä ja polvet. Pelkään, että rikon itseni, jos lähden hullun lailla repimään. Eikö pienet muutokset ja pienikin liikunta aluksi ole hyvästä? Ehkä en sitten laihdu sillä... - 10+2
Epätoivoinen kirjoitti:
Olenkin miettinyt juuri tuota: mitä tapahtuu minulle, äärimmäisen rapakuntoiselle ihmiselle, jos lähden kylmiltään juoksemaan hiki päässä 10 km illassa, kun en ole koskaan juossut? En ole koskaan ollut urheilullinen ja yleiskunto on keskivertoa huonompi, pahoin pelkään.
Onko tosiaan muka niin, että jos kerran olen saanut itseni edes kävelemään iltaisin (hyvä saavutus minulta ihan oikeasti) niin voin sanoa hyvästit laihtumiselle?
Minulla on ylipainon vuoksi huono selkä ja polvet. Pelkään, että rikon itseni, jos lähden hullun lailla repimään. Eikö pienet muutokset ja pienikin liikunta aluksi ole hyvästä? Ehkä en sitten laihdu sillä...No liikunnalla harva laihtuu muutenkaan. Ruokavalion merkitys on paljon suurempi (n.80%) laihduttamisessa.
- ei herkuille
voi elämän kevät jos kerran viikossa pitää ostaa karkkeja sipsejä sokerilimuja ym ym sitten ihmetellään miksi paino ei putoa....???? kuule mietippä vähän noita sun mässy päiviäsi kannattaako niitä pitää jos painoa on noinkin paljon,pitäs olla toisenlaiset meiningit jos yrität painoa saada pois meinaan kiire sulla tulee jos kesäksi yrität laihtua
- viimeisetkilot
Naposteletko kuitenkin aterioiden välillä jotain kaloripitoista tai juotko paljon maitoa, mehuja, limpparia tai muita sokeripitoisia/makeutettuja juomia jotka nostavat päivän kalorimäärät liian korkealle?
Kuulostaa omituiselle, että painosi ei ole tippunut tuon enempää, vaikka lähtöpainoa on reilusti. Oletko harkinnut ammattilaisen apua? Palkkaa esim. personal trainer kuntosalilta tai mene ravitsemusterapeutin juttusille? Ammattilaisilta saatu ruokavalio/kunto-ohjelma on auttanut ainakin itseäni oikealle tielle, kun on tarkat ohjeet siitä kuinka syödä ja liikkua. Itselläni painoa tippui aikoinaan vuoden aikana 23kg ihan maalaisjärkeä käyttämällä ja tällä hetkellä jatkan lihasten kasvattelua ja kropan kiinteytystä ammattilaisen opissa.
Lisää liikuntaa pikkuhiljaa, älä missään nimessä ala yhtä äkkiä rapakunnossa juoksemaan ja hajottamaan paikkoja. Tee aamulenkkejä ennen töihin menoa? Ota kävelysauvat lenkille mukaan? Sauvat tuovat kävelyyn lisää tehoja. Monet vannovat aamuaerobisten nimeen, koska niillä saa herätettyä aineenvaihdunnan liikkeelle koko päiväksi. Toiset taas eivät näe aamuaerobisten tekemisellä suurempaa merkitystä laihtumiselle. Suosittelen myös kuntosalille menoa ja yhdistämään aerobiseen liikuntaan myös anaerobista liikuntaa.
Kannattaa myös katsoa, ettet syö liian vähän. Jos syöt viikolla liian vähän ja herkuttelet moninkertaiset kalorit viikonloppuna, menee elimistö varmasti siitä sekaisin. Jätä herkkupäivät pois vaikka kuukaudeksi ja katso onko sillä vaikutusta. Muista myös syödä useita pieniä ateroita päivässä ja juoda tarpeeksi vettä.
Olet oikealla tiellä, joten tsemppiä jatkoon! :) - 1+6
Minä painoin vielä viime syksynä 110kg, nyt 98. Paljon sain apuja tältä palstaltakin, mutta suurin apu kalorilaskurista (netissä on ilmaisia). Minun painoni lähti laskuun, kun karsin vähän kaikkea, ja pienensin annoskokoja. Kasviksia, muutakin kuin salaattia, kannattaa lisätä ruokiin. Leipää syön nykyään todella vähän, makaroonin ja perunankin olen vähentänyt, juusto on harvinaista herkkua tms. Mutta tsemppiä matkaan, älä sorru vippaskonsteihin, vaan tee sellaisia muutoksia jotka pystyt lopun elämää pitämään.
- Epätoivoinen
Olen miettinyt jo pitkään tuota ruokavalio vs. liikuntaa. Toiset väittää toista ja toiset toista. Tiedä sitten, mikä on totuus.
Sen tiedän, että liikunta on ennen kaikkea terveydelle tärkeää, se vaikuttaa moneen asiaan. Jokaisen ihmisen pitää liikkua oman terveyden ja hyvinvoinnin takia. Sitä ei voi kieltää.
MUTTA jännä juttu se, kun todella monet vauhkoavat, että ilman kunnon hikiliikuntaa ei voi ihminen laihtua. Miten on sitten mahdollista, että esimerkiksi vuodepotilaana oleva setäni pystyi laihtumaan liikkumatta sängystä mihinkään 30 kg, vain muuttamalla syömisiään? Mitään lihaksiakaan sedällä ei juuri siinä maatessa ollut.
Äidillä sen sijaan on vaikea nivelreuma ja liikkuminen on monesti kivuliasta ja lähes mahdotonta. Kevyttä kävelyä lukuunottamatta. Äitini pudotti Painonvartijoiden pisteytyksellä 26 kg 8 kk aikana. Ilman liikuntaa.
Tuntuu hassulta, että kun monet siinä onnistuvat aivan ilman urheilemistakin, niin miksi siitä aina paasataan täällä, kun pyytää apua tai neuvoja painonpudotukseen. Kaikki ihmiset eivät pysty urheilemaan hiki hatussa 4 tuntia päivässä. Eivät edes joka päivä.
Kuitenkaan kieltämättä sitä, että liikunta on tärkeää ja se pitää ihmisen kunnossa!- Elämän kevät
Löydät oman tapasi laihduttaa ja pitää yllä terveyttä. Kaikkien "juttu" ei ole survoa sisäilmassa hikisissä kuntosaleissa. Juokseminen saattaa tulla kyseeseen vasta, kun on pikkuhiljaa vahvistanut lihaksiaan ja jänteitään muulla, maltillisemmalla liikunnalla.
Tosiasia on, että työ vie aikaa, ja arki-iltaisin haluaa tehdä muutakin kuin rehkiä laihtumisen ja kunnon kohentamisen takia. Ihmisellä on muitakin kiinnostuksen kohteita kuin liikunta. Jos virkistyy omista "jutuistaan" (esim. lukeminen, käsityöt, teatteri, ystävien tapaaminen, tv-ohjelmat), niin ei se ole yhtään arvotonta ja tuomittavaa.
Tuli mieleen, että jos saat houkuteltua seuraa, niin voisit toisen viikonlopun päivistä järjestää jonkinlaiseksi ulkoretkeilypäiväksikin. Jos paikkakunnalla on sopivia retkeilymaastoja, niin luontoon vain. Terveelliset eväät mukaan. Metsässä tarpominen, jos maasto on huono, vaatii jaloilta ja pumpulta jonkin verran! Taitaa tulla hikikin. Samalla tulee seurusteltua kavereiden kanssa ja viikon stressit painuvat taka-alalle. Pyöräretkillä voi suunnata pitemmällekin. Ei harrastelijaliikkujan tarvitse koko ajan tuijottaa mittareita ja taulukoita! Vapaamuotoinen liikunta ja ulkoilu voi jäädä enemmän tavaksi kuin kausimaksuihin ja jäsenyyksiin perustuva. Tennis, sulkapallo? Pari sukupolvea sitten eläneet maalaismiehet olivat lihaksikkaita ja jänteviä, vaikkeivät olleet kuntosaleista kuulleetkaan, ja söivät aina ruokaa kun saivat. Työt olivat raskaita, kaikilla ei ollut mahdollisuutta liikkua paikasta toiseen hevosella, ei edes autolla, ja sitten sitä käveltiin tai ajettiin pyörällä, jos johonkin piti päästä.
Nykyajan työelämä tosiaankin on monen kohdalla istumista tai sitten seisomista. Elimistössämme on "valmius" komeisiin lihaksiin, mutta niiden ei pidä olla päämäärä; nehän ovat tulos! Uskon, että terve ruumis on mahdollinen, vaikka työhön ei liikuntaa liittyisikään.
Tuntuu, että kuntoilun ja ihanneulkonäön kova korostaminen on nykyään kuin jonkinlainen uskonto. Kilvoittelu, paastokaudet, nöyrtyminen toisten arvostelun edessä, ripittäytyminen ("retkahdin laskiaispulliin, anna anteeksi, yhteiskunta!"), hurmio rääkin tuoksinassa, autuuden tunne, kun "jumala" (täydellinen oma peilikuva) viimeinkin ilmestyy.
Vääräoppiseksi katsotaan laihduttaja ja kuntonsa parantamista yrittävä, joka osaa ottaa huumorilla tarvittaessa, ei syyllistä itseään "syrjähypyistä", ei vaadi itseltään huipputuloksia, osaa nauttia elämästä tässä ja nyt, valitsee keinot, jotka ovat itselle sopivat ja joita voisi kuvitella noudattavansa vaikka koko elämänsä ajan.
Onko ketään, joka kieltäytyisi olemasta tekemisissä kanssasi, jollet ole tietyn painoinen tai näköinen? Jos on, se on hänen ongelmansa. - Muutama seikka
Liikunta tukee laihdutusta, mutta suurin (80%) vaikutus painon hallintaan on ruokavaliolla. Yli sadan kilon painolla juoksu on kyllä vaarallisia nivelille. Sitä paitsi, jos olet stressaantunut, kolesterolitasosi ovat korkealla ja se lihottaa. Aerobinen liikunta nostaa kolesterolitasoja edelleen. Siksi kannattaa pyrkiä lisäämään lihasmassaa lyhyillä (20min) lihaskuntotreeneillä ja kävely/pyöräilylenkeillä ja uinnilla. Liikunnasta ei kannata ottaa stressiä.
Oletko laskenut yhtään kaloreita? Vaikka syöt vähemmän kuin ennen, onko se silti liikaa? Kerroit lähisukulaistesi olleen lihavia. Johtuuko se mahdollisesti siitä, että teillä on perinnöllisesti normaalia hitaampi aineenvaihdunta, mahdollisesti kilpirauhasongelmia tai perheessänne syödään yksinkertaisesti liian suuria annoksia? Kun vertaat annoksiasi esim. työkavereiden annoksiin, ovatko ne aina olleet suurempia?
Jotta saat todellisen kuvan ruokavaliostasi, pidä ainakin jonkun aikaa ruokapäiväkirjaa. Esim. netissä Kiloklubin päiväkirjasta (www.kiloklubi.fi) näet paitsi syömisiesi kalorit myös proteiinien, rasvan, hiilihydraattien ja kuidun määrän. Se kertoo, paljonko vielä pitää "tänään" syödä, jotta laihdut. Ota kuitenkin huomioon, että energialaskureiden arviot pohjaavat terveen keskivertoihmisen aineenvaihduntaan, joka sinulla voi olla 10-20% alhaisempi, koska laihtumistahtisi on ollut hyvin maltillista kokoosi nähden. Sinänsä 0,5kg viikossa on terveellinen tahti laihtua, jolla kilot voivat pysyä poissa kunhan ei palaa entisiin ruokailutapoihin.
Hedelmistä sen verran, etyä syö max. 3-4 hedelmää päivässä, sillä fruktoosi on lihottavampaa kuin tavallinen sokeri.
Täällä saat maallikoiden usein ristiriitaisiakin laihdutusohjeita. Lue, mitä asiantuntijat kirjoittavat. Kiloklubissa on artikkeleita ja asiantuntijana on ravitsemustutkija/-terapeutti Patrik Borg. Hän pitää myös omaa blogia otsikolla Pöperöproffa. Suosittelen tutustumaan myös hänen kirjoihinsa esim. Vonha petä - Laihduttamisen myytit ja faktat.
Sinuna kävisin lääkärintarkastuksessa, sillä hitaaseen laihtumiseen voi olla joku terveydellinen syy. Ensimmäisenä tulee mieleen kilpirauhasen vajaatoiminta. Sen tutkimiseksi on otettava verikokeita (aamulla, eikä saa juoda kahvia tai polttaa tupakkaa sitä ennen): T4-V ja TSH ovat pakolliset (ehdottomasti molemmat!!) ja mieluusti myös TPOAb, etenkin jos suvussa on autoimmunisairauksia. Jos tulokset viitteissä, mutta lähellä rajoja, voit sairastaa subkliinistä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kilpirauhaden vajaatoimintaan liityy paljon oireita, joita voit titkia esim. Kilpirauhadliiton sivuilta. Jos tunnistat niitä itsessäsi, kerro lääkärille. - Kaloreiden saannin pudottaminen liian alhaalle, hidastaa ainernvaihduntaa hidastamalla mm. kilpirauhasen toimintaa. Puhutaan nk. säästöliekistä. Jos kilpirauhasessa on vikaa, ei saa laihduttaa vähäkalorisella dieetillä eli alle 1500...1200.
Herkkuja voi laihduttajakin syödä satunnaisesti esim. viineri, suklaspatukka tai jäätelöannos kerran tai kaksi viikossa, mutta herkkupäivä ei tarkoita hillitöntä mässäämistä - ei siis sipsipussi limsaa karkkia. Karkit on musta tosi tarpeettomia ja vaarallisia. Kun nautit niitä vaikka harvoinkin, pidät muistissa niiden makean maun. Kun luopuu karkeista kokonaan, ei niitä jonkun ajan kuluttua kaipaa ollenkaan. Minusta se on helpompaa kuin kiusata itseään jatkuvalla halulla. - 16+11
Muutama seikka kirjoitti:
Liikunta tukee laihdutusta, mutta suurin (80%) vaikutus painon hallintaan on ruokavaliolla. Yli sadan kilon painolla juoksu on kyllä vaarallisia nivelille. Sitä paitsi, jos olet stressaantunut, kolesterolitasosi ovat korkealla ja se lihottaa. Aerobinen liikunta nostaa kolesterolitasoja edelleen. Siksi kannattaa pyrkiä lisäämään lihasmassaa lyhyillä (20min) lihaskuntotreeneillä ja kävely/pyöräilylenkeillä ja uinnilla. Liikunnasta ei kannata ottaa stressiä.
Oletko laskenut yhtään kaloreita? Vaikka syöt vähemmän kuin ennen, onko se silti liikaa? Kerroit lähisukulaistesi olleen lihavia. Johtuuko se mahdollisesti siitä, että teillä on perinnöllisesti normaalia hitaampi aineenvaihdunta, mahdollisesti kilpirauhasongelmia tai perheessänne syödään yksinkertaisesti liian suuria annoksia? Kun vertaat annoksiasi esim. työkavereiden annoksiin, ovatko ne aina olleet suurempia?
Jotta saat todellisen kuvan ruokavaliostasi, pidä ainakin jonkun aikaa ruokapäiväkirjaa. Esim. netissä Kiloklubin päiväkirjasta (www.kiloklubi.fi) näet paitsi syömisiesi kalorit myös proteiinien, rasvan, hiilihydraattien ja kuidun määrän. Se kertoo, paljonko vielä pitää "tänään" syödä, jotta laihdut. Ota kuitenkin huomioon, että energialaskureiden arviot pohjaavat terveen keskivertoihmisen aineenvaihduntaan, joka sinulla voi olla 10-20% alhaisempi, koska laihtumistahtisi on ollut hyvin maltillista kokoosi nähden. Sinänsä 0,5kg viikossa on terveellinen tahti laihtua, jolla kilot voivat pysyä poissa kunhan ei palaa entisiin ruokailutapoihin.
Hedelmistä sen verran, etyä syö max. 3-4 hedelmää päivässä, sillä fruktoosi on lihottavampaa kuin tavallinen sokeri.
Täällä saat maallikoiden usein ristiriitaisiakin laihdutusohjeita. Lue, mitä asiantuntijat kirjoittavat. Kiloklubissa on artikkeleita ja asiantuntijana on ravitsemustutkija/-terapeutti Patrik Borg. Hän pitää myös omaa blogia otsikolla Pöperöproffa. Suosittelen tutustumaan myös hänen kirjoihinsa esim. Vonha petä - Laihduttamisen myytit ja faktat.
Sinuna kävisin lääkärintarkastuksessa, sillä hitaaseen laihtumiseen voi olla joku terveydellinen syy. Ensimmäisenä tulee mieleen kilpirauhasen vajaatoiminta. Sen tutkimiseksi on otettava verikokeita (aamulla, eikä saa juoda kahvia tai polttaa tupakkaa sitä ennen): T4-V ja TSH ovat pakolliset (ehdottomasti molemmat!!) ja mieluusti myös TPOAb, etenkin jos suvussa on autoimmunisairauksia. Jos tulokset viitteissä, mutta lähellä rajoja, voit sairastaa subkliinistä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kilpirauhaden vajaatoimintaan liityy paljon oireita, joita voit titkia esim. Kilpirauhadliiton sivuilta. Jos tunnistat niitä itsessäsi, kerro lääkärille. - Kaloreiden saannin pudottaminen liian alhaalle, hidastaa ainernvaihduntaa hidastamalla mm. kilpirauhasen toimintaa. Puhutaan nk. säästöliekistä. Jos kilpirauhasessa on vikaa, ei saa laihduttaa vähäkalorisella dieetillä eli alle 1500...1200.
Herkkuja voi laihduttajakin syödä satunnaisesti esim. viineri, suklaspatukka tai jäätelöannos kerran tai kaksi viikossa, mutta herkkupäivä ei tarkoita hillitöntä mässäämistä - ei siis sipsipussi limsaa karkkia. Karkit on musta tosi tarpeettomia ja vaarallisia. Kun nautit niitä vaikka harvoinkin, pidät muistissa niiden makean maun. Kun luopuu karkeista kokonaan, ei niitä jonkun ajan kuluttua kaipaa ollenkaan. Minusta se on helpompaa kuin kiusata itseään jatkuvalla halulla.Tarkoitit varmaan kortisolia, et kolesterolia?
- Korjaus edelliseen
Muutama seikka kirjoitti:
Herkkuja voi laihduttajakin syödä satunnaisesti esim. viineri, suklaspatukka tai jäätelöannos kerran tai kaksi viikossa, mutta herkkupäivä ei tarkoita hillitöntä mässäämistä - ei siis sipsipussi limsaa karkkia. Karkit on musta tosi tarpeettomia ja vaarallisia. Kun nautit niitä vaikka harvoinkin, pidät muistissa niiden makean maun. Kun luopuu karkeista kokonaan, ei niitä jonkun ajan kuluttua kaipaa ollenkaan. Minusta se on helpompaa kuin kiusata itseään jatkuvalla halulla.Patrik Borgin em. kirjan nimi on Vinha perä jne. Ei siis Vonha petä. :)
- Muutama seikka
Elämän kevät kirjoitti:
Löydät oman tapasi laihduttaa ja pitää yllä terveyttä. Kaikkien "juttu" ei ole survoa sisäilmassa hikisissä kuntosaleissa. Juokseminen saattaa tulla kyseeseen vasta, kun on pikkuhiljaa vahvistanut lihaksiaan ja jänteitään muulla, maltillisemmalla liikunnalla.
Tosiasia on, että työ vie aikaa, ja arki-iltaisin haluaa tehdä muutakin kuin rehkiä laihtumisen ja kunnon kohentamisen takia. Ihmisellä on muitakin kiinnostuksen kohteita kuin liikunta. Jos virkistyy omista "jutuistaan" (esim. lukeminen, käsityöt, teatteri, ystävien tapaaminen, tv-ohjelmat), niin ei se ole yhtään arvotonta ja tuomittavaa.
Tuli mieleen, että jos saat houkuteltua seuraa, niin voisit toisen viikonlopun päivistä järjestää jonkinlaiseksi ulkoretkeilypäiväksikin. Jos paikkakunnalla on sopivia retkeilymaastoja, niin luontoon vain. Terveelliset eväät mukaan. Metsässä tarpominen, jos maasto on huono, vaatii jaloilta ja pumpulta jonkin verran! Taitaa tulla hikikin. Samalla tulee seurusteltua kavereiden kanssa ja viikon stressit painuvat taka-alalle. Pyöräretkillä voi suunnata pitemmällekin. Ei harrastelijaliikkujan tarvitse koko ajan tuijottaa mittareita ja taulukoita! Vapaamuotoinen liikunta ja ulkoilu voi jäädä enemmän tavaksi kuin kausimaksuihin ja jäsenyyksiin perustuva. Tennis, sulkapallo? Pari sukupolvea sitten eläneet maalaismiehet olivat lihaksikkaita ja jänteviä, vaikkeivät olleet kuntosaleista kuulleetkaan, ja söivät aina ruokaa kun saivat. Työt olivat raskaita, kaikilla ei ollut mahdollisuutta liikkua paikasta toiseen hevosella, ei edes autolla, ja sitten sitä käveltiin tai ajettiin pyörällä, jos johonkin piti päästä.
Nykyajan työelämä tosiaankin on monen kohdalla istumista tai sitten seisomista. Elimistössämme on "valmius" komeisiin lihaksiin, mutta niiden ei pidä olla päämäärä; nehän ovat tulos! Uskon, että terve ruumis on mahdollinen, vaikka työhön ei liikuntaa liittyisikään.
Tuntuu, että kuntoilun ja ihanneulkonäön kova korostaminen on nykyään kuin jonkinlainen uskonto. Kilvoittelu, paastokaudet, nöyrtyminen toisten arvostelun edessä, ripittäytyminen ("retkahdin laskiaispulliin, anna anteeksi, yhteiskunta!"), hurmio rääkin tuoksinassa, autuuden tunne, kun "jumala" (täydellinen oma peilikuva) viimeinkin ilmestyy.
Vääräoppiseksi katsotaan laihduttaja ja kuntonsa parantamista yrittävä, joka osaa ottaa huumorilla tarvittaessa, ei syyllistä itseään "syrjähypyistä", ei vaadi itseltään huipputuloksia, osaa nauttia elämästä tässä ja nyt, valitsee keinot, jotka ovat itselle sopivat ja joita voisi kuvitella noudattavansa vaikka koko elämänsä ajan.
Onko ketään, joka kieltäytyisi olemasta tekemisissä kanssasi, jollet ole tietyn painoinen tai näköinen? Jos on, se on hänen ongelmansa.Olipa hyvä puheenvuoro! Kiitos tästä, Elämän kevät. :)
- Muutama seikka
16+11 kirjoitti:
Tarkoitit varmaan kortisolia, et kolesterolia?
Kyllä, KORTISOLIsta on stressissä kyse eikä kolesterolista.
Hyvä, kun huomasit, 16 11. Miten nuo kaksi sanaa niin helposti menevätkin sekaisin, vaikka hyvin on niiden merkitykset tiedossa. :)
- Epätoivoinen
Kiitoksia kaikille jälleen asiallisista ja tsemppaavista kommenteista!
Kilpirauhasarvoni ovat kunnossa. Kyse ei siis pitäisi olla terveydellisestä syystä.
Luulen, että syön edelleen liian paljon. Ehkä kuva siitä määrästä, mitä laihduttaja saa syödä, on hieman vääristynyt. Olenhan aina ollut todella kova syömään. Koko perheeni on. Olemme kaikki ylipainoisia, toiset enemmän, toiset vähemmän. Mutta ruoka meille on aina maistunut. Tosin muut perheeni jäsenet myös urheilevat, mutta kuten sanottua, ei se paino laske, vaikka liikkuu, jos kerran syö hirveästi. Tässähän se tulee todistettua.
Olen saanut todella ajattelemisen aihetta tästä keskustelusta! Nyt kiinnitän vieläkin piirun verran enemmän huomiota syömisiin ja hyvästelen ne herkut. Ainakin hetkeksi. Katsotaan, onko sillä vaikutusta. Luulin, että olen yrittänyt kaikkeni, mutta... ehkä vieläkin vähän enemmän voin yrittää!
Tarkoitus on kuitenkin, että tämä on loppuelämän kestävä juttu. Mihinkään kitukuurille en ala.
Ja mitä liikuntaan tulee, jatkan kotijumppaani, vaikka se joskus tuntuu hyödyttömältä. Onhan sekin parempi kuin ei mitään.
Pitäisi kai vähemmän hillua näillä palstoilla ja alkaa käyttämään omaa maalaisjärkeä... :) - Laihduttaja1
Jos ei kyse ole terveydellisistä syistä niin syöt liikaa. Se on totuus. Saatat syödä liian isoja annoksia ja saada liikaa kaloreita päivittäin... Kun laihduttaa niin kyllä pitää vähän 'kitua' ja olla nälkä. Tsemppiä jokatapauksessa :)
- 1+2
Jos osaa koostaa ruokavalionsa hyvin, ei kyllä tarvi kitua tai olla nälissään. Roskaruuasta, karkeista ym. prosessoiduista herkuista joutuu kyllä aika pitkälti luopumaan, mutta siihenkin tottuu aika äkkiä.
- äitix2
Ymmärrän hyvin ap:n turhautumisen. Itselläni pudotettavaa n.45kg ja yhdeksän viikon aikana paino tippunut 9kg. Painonvartijoiden ohjeilla laihdutan ja täytyy tunnustaa, että syön päivisin sen alle mitä pitäisi. Jotenkin toivoisin sen vaikuttavan niin, että paino putoaisi nopeampaa mutta ei kun ei, höh. Enempi kuin kilo viikossa olisi kiva saada painoa alas. Tsemppiä!
- Ei kitudieeteille
Painonvartijoiden dieetti ei ole terveellinen vaan yksi kitudieeteistä. Siinä on liian vähän kaloreita ja rasvaa. Läskin sulattamiseen tarvitaan rasvaakin. Sillä menetät lihaksia ja menet säästöliikille. Etkä ole syönyt edes ko. dieetin ohjeiden mukaista määrää. Jos et halua kaikkia kiloja takaisin ja vielä korkojen kanssa, ota selvää terveellisestä tavasta laihduttaa. Tulos syntyy hitaasti, mutta voi pysyäkin. Jos menetät lihaksia, kulutat kaloreita entistä vähemmän ja lihot entistä helpommin. Malttia laihduttamiseen. Ei ne kilot ole hetkessä tulleetkaan. Jotta onnistut painonhallinnassa, kyse ei ole väliaikaisesta kuurista vaan pysyvästä elämäntapamuutoksesta.
Hanki kirjastosta tai kirjakaupasta ravitsemustutkija ja -terapeutti Patrik Borgin kirjoja esim. Vinha perä - Laihduttamisen myytit ja faktat. Borgilla on myös blogi. - äitix2
Ei kitudieeteille kirjoitti:
Painonvartijoiden dieetti ei ole terveellinen vaan yksi kitudieeteistä. Siinä on liian vähän kaloreita ja rasvaa. Läskin sulattamiseen tarvitaan rasvaakin. Sillä menetät lihaksia ja menet säästöliikille. Etkä ole syönyt edes ko. dieetin ohjeiden mukaista määrää. Jos et halua kaikkia kiloja takaisin ja vielä korkojen kanssa, ota selvää terveellisestä tavasta laihduttaa. Tulos syntyy hitaasti, mutta voi pysyäkin. Jos menetät lihaksia, kulutat kaloreita entistä vähemmän ja lihot entistä helpommin. Malttia laihduttamiseen. Ei ne kilot ole hetkessä tulleetkaan. Jotta onnistut painonhallinnassa, kyse ei ole väliaikaisesta kuurista vaan pysyvästä elämäntapamuutoksesta.
Hanki kirjastosta tai kirjakaupasta ravitsemustutkija ja -terapeutti Patrik Borgin kirjoja esim. Vinha perä - Laihduttamisen myytit ja faktat. Borgilla on myös blogi.Kiitos kommentistasi. =) Kyllä mä uskoisin saavani tarpeeksi tässä dieetissä hyvänlaisia rasvoja, jotka on kieltämättä tärkeitä elimistölle. Rakennan mun päivien syömiseni niin, että joka päivä tulee syötyä esim oliivi- ja/tai rypsiöljyä, siemeniä ja pähkinöitä. Muuten ruokavalio on kasvisruokapainotteista ja monipuolista. Kasviksia kyllä kuluu eniten. Kaikki sokeripitoinen ja muutenkin ns. "höttöruoka" vaaleine jauhoineen on mulla out. Täysjyvätuotteita kyllä käytän ja vettä juon päivässä n. 3l. Tästä syömistavasta, joka on mulle mieluisa, olisi tarkoitus olla koko loppuelämän ruokavalio. Hyvää oloa terveellisesti syöden. =) Maltamattomuus on vaan se pahe mikä jyskyttää takaraivossa. Mieluusti voisi painoa pudottaa nopeamminkin. =)
- Ei kitudieeteille
äitix2 kirjoitti:
Kiitos kommentistasi. =) Kyllä mä uskoisin saavani tarpeeksi tässä dieetissä hyvänlaisia rasvoja, jotka on kieltämättä tärkeitä elimistölle. Rakennan mun päivien syömiseni niin, että joka päivä tulee syötyä esim oliivi- ja/tai rypsiöljyä, siemeniä ja pähkinöitä. Muuten ruokavalio on kasvisruokapainotteista ja monipuolista. Kasviksia kyllä kuluu eniten. Kaikki sokeripitoinen ja muutenkin ns. "höttöruoka" vaaleine jauhoineen on mulla out. Täysjyvätuotteita kyllä käytän ja vettä juon päivässä n. 3l. Tästä syömistavasta, joka on mulle mieluisa, olisi tarkoitus olla koko loppuelämän ruokavalio. Hyvää oloa terveellisesti syöden. =) Maltamattomuus on vaan se pahe mikä jyskyttää takaraivossa. Mieluusti voisi painoa pudottaa nopeamminkin. =)
Kuvaus dieetistäsi kuulostaa muuten hyvältä, mutta mahtaako se sisältää tarpeeksi proteiinia? Eläinperäinen proteiini on laadultaan parasta, lähteinä esim. kala, kana, liha, munat, rahka, juusto. Laihduttaessa ja kaloreita vähennettäessä proteiinien tarve korostuu, koska ne ovat lihasten rakennusainetta. Laihduttaessa häviää lihaksia, mitä nopeammin, sitä enemmän. Katso, että lähes jokaisella aterialla olisi proteiinia, rasvaa ja hiilareita. Proteiini ja rasva pitää paremmin nälkää kuin hiilarit.
Jos olet lähellä menopaussia, estrogeenin ja keltarauhashormonien ero lihottaa (väitetään esim. Kaisa Jaakkolan kirjassa Hormonidieetti), kun molempien tuotanto vähenee. Kasviperäisen proteiinin suosituimmasta lähteestä soijasta saa kasviestrogeeneja ja niin hormonien ero kasvaa. Jos sulla on hidas kilpirauhanen, kannattaa ottaa pari seikkaa huomioon. Kilpirauhasen tuotanto hidastuu liian vähillä lkaloreilla kaikilla ja kilpirauhasen vajaatoimintaisilla se onkin tosi paha asia. Laihtumisen hidastumisen/epäonnistumisen lisäksi tulee muita vajaatoiminnan oireita kuten paleleminen, väsymys jne. Soija ja muutkin pavut sekä kaalit ovat nk. gointrogeenisiä kasveja, jotka hidastavat kilpirauhasen toimintaa.
- laihduttaja
Minä olen huomannut liikunnasta sellaisen laihduttamista tukevan asian, että jos on tarkoitus liikkua ruuan jälkeen, niin tulee vähän tarkemmin katsottua mitä suuhunsa pistää.
Jatka vaan kotijumppaa, syö tavallista ruokaa vähemmän ja jätä napostelu vallan pois. Liikunta auttaa usein laihduttajia pysymään "paremman näköisinä". Paljon, nopeasti ja ilman liikuntaa laihtuneet vanhenevat.
Älä anna periksi, mahdollisen repsahduksen jälkeen nouse taas jatkamaan laihdutusta. Eikä tämän palstan lukeminen ihan ajanhukkaa ole:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552513Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61774
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648