Työkaverina helluntailainen, vaikea tapaus.

Voi voi...

Työkaverinani on eräs helluntailainen. Teemme ruumiillista työtä keskisuuressa yrityksessä ja samassa talossa on useita eri työryhmiä ja työpisteitä.

Helluntailainen on lievästi sanoen omituinen tyyppi. Hän kertoo varautuneensa pahenevaan lopun ajan hirmuhallintoon siten, että on hankkinut omakotitalon, jonka kellari on varastoitu täyteen ruokaa. Jos vaikka uskovilta kielletään ostaminen ja myyminen.

Lisäksi hän kuuluu ampumakerhoon ja omistaa aseita, ja harrastaa punttisalia, jotta pystyy puolustamaan perhettään, jos valtion edustajat yrittävät tunkeutua taloon ja vangita heidät. Hän on siis valmis vastaamaan väkivaltaan väkivallalla eikä käännä toista poskea.

Kyseinen kaveri on alunperin neuvostoliittolainen maahanmuuttaja, joten kyllä tuon ymmärtää siltä pohjalta, että hän on elänyt puolet elämästään vihaamassaan diktatuurissa, mutta sitä ei ymmärrä kristinuskon pohjalta. Hänenhän pitäisi olla uusi luomus.

Tämä herra on luonteeltaan niin ilkeä, häijy ja röyhkeä, että kukaan työpaikallamme ei pidä hänestä, ja hän onkin hankkiutunut riitoihin monien kanssa. Hän kyttää muiden työntekoa.

Pienimmästäkin asiasta hän käy valittamassa esimiehille. Jos joku työskentelee hänen mielestään liian hitaasti, hän valittaa siitä. Jos joku rikkoo jotain pientä sääntöä, hän valittaa siitä. Jos jollain on ihoonsa tatuoituna vaikka joku hänen mielestään saatanallinen kuva, esim. metallibändin logo, pääkallo tms. hän valittaa siitä.

Riitaa hän haastaa ihmisten kanssa ihan pikkuasioistakin, ei koskaan käyttäydy positiivisesti eikä rakentavasti, eikä tyyppi paljon Jeesuksesta puhu, mutta lopun ajoista sitäkin useammin. Milloin mikäkin katastrofi tai sota on merkki maailmanlopusta.

Vaikea tapaus, mutta pomo sietää häntä, koska hän on kova työmies eikä ole paljonkaan sairaslomilla. Minkäslaisia kokemuksia muilla on helluntailaisista työkavereina?

32

450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuulostaa keskilännen maaseutu-säilykepurkki-perunakuoppa-haulikko punaniskalta.

Onko niitä Suomessakin?

• survival instinct

On meitä, täällä meitä kutsutaan survivalisteiksi. Kysymys on selviytymisen taidosta poikkeavissakin oloissa. Säilykepurkit ja MRE-tuotteet muodostavat poikkeusolojen ruokavalion selkärangan oloissa, joissa täytyy suorittaa ns. "Bug in", eli sisäänlinnottautuminen kotiin.

Valmistautumisen syy ja tarkoitus on aivan eri täällä Suomessa kuin jenkeissä, missä porukka on lievästi sanoen vainoharhaista sakkia. Arjen kriisit, luonnonkatastrofit, ihmisen aikaansaamat onnettomuudet sekä tietysti mahdollinen taloudellinen romahdus ovat Suomessa syitä valmistautua, eli prepata.

Nämä kannattaa lukea:

http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2010/numero-5/survivalisti-haluaa-elaa

http://www2.nyt.fi/20130607-kun-maailma-romahtaa-survivalisti-on-valmiina/

Survivalistilla on aina kaksi suunnitelmaa, eli kaksijakoinen tapa valmistautua: toinen on sisäänlinnottautumiseen valmistautuminen keräämällä valtava varasto ruokaa, tarvikkeita ja vettä ja sitten se toinen suunnitelma on pakeneminen eli bug out, jossa koti on hylättävä ja siirryttävä kaupunkien ulkopuolelle selviytymään, kenties metsäoloissa.

Yhteistä meille survivalisteille on tämä: yksikään survivalisti ei luota hetkeäkään siihen, että todellisen hätätilanteen sattuessa hallitus pyrkisi auttamaan ihmisiä selviytymään, tai että se edes kykenisi siihen. En luota toisinsanoen sitten pätkän vertaa kotikuntani palolaitoksiin, poliisiin saati sairaanhoitoverkostoon. Luotan itseeni ja omaan kykyyni selviytyä.

• survival instinct kirjoitti:

On meitä, täällä meitä kutsutaan survivalisteiksi. Kysymys on selviytymisen taidosta poikkeavissakin oloissa. Säilykepurkit ja MRE-tuotteet muodostavat poikkeusolojen ruokavalion selkärangan oloissa, joissa täytyy suorittaa ns. "Bug in", eli sisäänlinnottautuminen kotiin.

Valmistautumisen syy ja tarkoitus on aivan eri täällä Suomessa kuin jenkeissä, missä porukka on lievästi sanoen vainoharhaista sakkia. Arjen kriisit, luonnonkatastrofit, ihmisen aikaansaamat onnettomuudet sekä tietysti mahdollinen taloudellinen romahdus ovat Suomessa syitä valmistautua, eli prepata.

Nämä kannattaa lukea:

http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2010/numero-5/survivalisti-haluaa-elaa

http://www2.nyt.fi/20130607-kun-maailma-romahtaa-survivalisti-on-valmiina/

Survivalistilla on aina kaksi suunnitelmaa, eli kaksijakoinen tapa valmistautua: toinen on sisäänlinnottautumiseen valmistautuminen keräämällä valtava varasto ruokaa, tarvikkeita ja vettä ja sitten se toinen suunnitelma on pakeneminen eli bug out, jossa koti on hylättävä ja siirryttävä kaupunkien ulkopuolelle selviytymään, kenties metsäoloissa.

Yhteistä meille survivalisteille on tämä: yksikään survivalisti ei luota hetkeäkään siihen, että todellisen hätätilanteen sattuessa hallitus pyrkisi auttamaan ihmisiä selviytymään, tai että se edes kykenisi siihen. En luota toisinsanoen sitten pätkän vertaa kotikuntani palolaitoksiin, poliisiin saati sairaanhoitoverkostoon. Luotan itseeni ja omaan kykyyni selviytyä.

* Tunnen erään ystävän, hänen työpaikallaan oli useita venäläisiä, naisia, ja he olivat juuri tuollaisia pomottajia, aina narisemassa pomolle toisista, ja juorusivat toisista , ja vielä valehtelivat lisää, aina kitisemässä työajoista ja nurisemassa milloin mistäkin, vaikeita työkaveriksi !

* Eivät tosin olleet mitään uskovaisia, mutta omahyväistä tyytymätöntä porukkaa. Miksihän tulivat sieltä ryslandista tänne? Olis luullu, että ovat tyytyväisiä, kun pääsivät sieltä kurjuuden maxsimointi valtiosta pois ? Epä sosiaalista väkeä, ja ylpeitä kaiken muun ilkeyden lisäksi ! Ja vielä se, että jos heille asioista huomautti, niin eiku valittamaan, että heitä syrjitään, ja rasismista syyttivät. Nyt niistä on päästy rauhaan, ja työmoraali parani puolella heidän siirtyessä muualle.

• aamusta heti pihalla

No voi hyvänen aika mikä lapsellinen provo mene nyt sieltä sossun koneelta ja putsaa jälkesi !

• Ap.

Miksi valehtelet? Ei ole provo, vaan on Jumalan tosi.

• Suomi24:ssa
        Ap. kirjoitti:

Miksi valehtelet? Ei ole provo, vaan on Jumalan tosi.

Joka ketjussa pitää jonkin tylsistyttää meitä väittämällä aloitusta provoksi.

• ja jenka siihen

KUKAAN uskovainen ei käyttäydy aloituksen kohteen tavalla, ponnista siltä laatalta.

piste

• Ap.

En minä häntä uskovaisena pidäkään, vaan ainoastaan helluntaiseurakunnan jäsenenä. Sehän ei vielä ole mikään uskovaisuuden tae.

• revi siitä

" Kyseinen kaveri on alunperin neuvostoliittolainen maahanmuuttaja, joten kyllä tuon ymmärtää siltä pohjalta, että hän on elänyt puolet elämästään vihaamassaan diktatuurissa, "

No miksi sitten ihmettelet miksi hän on, se mikä on ? Seura tekee kaltaisekseen.
      Toki uskoontulon pitäisi muuttaa ihmisen, koska se on mielenmuutos.. Mutta miten se kelläkin ilmenee, on eri asia. Ja onko ko. ihminen edes uskossa, ei siltä ainakaan vaikuta, kuulostaa mielenterveysongelmaiselta.

Itselläni ei ole koskaan ollut helarityökavereita, luterilaisia sitäkin enemmän.Mutta en yleensäkään lokeroi ihmisiä sillä mihin porukkaan he kuuluvat, vaan millaisia he ovat ihmisinä.
      Mutta jos nyt mennään näihin sinun lokerointeihisi, eilinen lut. työkaveri huusi
      (ei minulle ) kuin palosireeni,pienimmästäkin syystä tai syyttä ja vielä lapsille. Toiset ev.lut työkaverit,kertovat mitä härskimpiä seksi ym. alapään juttuja, ja voi jeesus sitä ja tätä, kun jotain neg.tapahtuu.

JESAJA 29

13. Ja Herra sanoi: Koska tämä kansa lähestyy minua suullaan ja kunnioittaa minua huulillaan,

mutta pitää sydämensä minusta kaukana,

ja koska heidän jumalanpelkonsa on vain opittuja ihmiskäskyjä.

14. sentähden, katso, minä vielä teen tälle kansalle kummia tekoja -

kummia ja ihmeitä, ja sen viisaitten viisaus häviää, ja sen ymmärtäväisten ymmärrys katoaa.

15. Voi niitä, jotka syvälle kätkevät hankkeensa Herralta, joiden teot tapahtuvat pimeässä ja jotka sanovat:
      "Kuka meitä näkee, kuka meistä tietää?"

16. Voi mielettömyyttänne! Onko savi savenvalajan veroinen?

Ja sanooko työ tekijästään: "Ei hän ole minua tehnyt", tai sanooko kuva kuvaajastaan: "Ei hän mitään ymmärrä"?

19. Nöyrät saavat yhä uutta iloa Herrassa, ja ihmisistä köyhimmätkin riemuitsevat Israelin Pyhästä.
      20. Sillä väkivaltaisista on tullut loppu, pilkkaajat ovat hävinneet, ja kaikki vääryyteen valppaat ovat tuhotut,

• Ap.

Ja nämä luterilaiset siis sanoivat sinulle, että he ovat uskovaisia? Luterilaisen kirkon jäsenistähän suurin osa ei varmastikaan ole uskossa, mutta helluntailaisista 100 % pitäisi olla. Pitäisi. Sehän tässä on erona, kun uskovaisista puhutaan. Luterilaiset eivät ole kirkkokuntana uskovien joukko, mutta helluntailaiset omien sanojensa mukaan ovat. Helluntailainen työkaveri sanoi minulle olevansa uskossa, mutta ei vakuuta.

• revi siitä
        Ap. kirjoitti:

Ja nämä luterilaiset siis sanoivat sinulle, että he ovat uskovaisia? Luterilaisen kirkon jäsenistähän suurin osa ei varmastikaan ole uskossa, mutta helluntailaisista 100 % pitäisi olla. Pitäisi. Sehän tässä on erona, kun uskovaisista puhutaan. Luterilaiset eivät ole kirkkokuntana uskovien joukko, mutta helluntailaiset omien sanojensa mukaan ovat. Helluntailainen työkaveri sanoi minulle olevansa uskossa, mutta ei vakuuta.

" Luterilaisen kirkon jäsenistähän suurin osa ei varmastikaan ole uskossa, mutta helluntailaisista 100 % pitäisi olla. Pitäisi"

Jos näet asian noin, niin totta. Ev.lut.Kirkon papithan kyllä vakuuttavat, että
        "kasteenarmo "riittää eli kaikki kirkkoonkuuluvat pääsevät taivaaseen.
        Vaikka näinhän Raamattu EI OPETA !
        Ja totta, helareiden pitäisi olla kaikkien uskoontulleita tai uskoonkasvaneita, mitä sekin sitten tarkoittaa.
        Mutta hedelmistä puu tunnetaan..

• Tahvo

On hellareita työkavereina ja on ihan jees.

• Ap.

On olemassa ihan rauhallisia, asiallisiakin helluntailaisia työkavereita. On sellaisia minun työpaikallanikin ollut. Toisen mieleisin keskustelunaihe oli maailmanloppu, mutta ei hän mikään kiihkoilija sen suhteen ollut, päinvastoin tasaisen rauhallinen. Toisen mieleisin keskustelunaihe taas olivat hänen oman perheensä ja sukunsa ongelmat, ja toimin hänelle sielunhoitajana sen suhteen. Kumpikaan ei enää ole meillä töissä.

• maailmanloppu
        Ap. kirjoitti:

On olemassa ihan rauhallisia, asiallisiakin helluntailaisia työkavereita. On sellaisia minun työpaikallanikin ollut. Toisen mieleisin keskustelunaihe oli maailmanloppu, mutta ei hän mikään kiihkoilija sen suhteen ollut, päinvastoin tasaisen rauhallinen. Toisen mieleisin keskustelunaihe taas olivat hänen oman perheensä ja sukunsa ongelmat, ja toimin hänelle sielunhoitajana sen suhteen. Kumpikaan ei enää ole meillä töissä.

Tämä maailmanlopun konsepti on uskovaisille usein jonkinlainen pakkomielle. Nyt jos oikeasti puhutaan maailmanlopusta, niin lähdetään liikkeelle näistä tekijöistä:

-Tässä aurinkokunnassa vain yksi taivaankappale on riittävän voimakas aiheuttaakseen todella maailmanlopun: oma aurinkomme. Maailmanlopun voisi tuottaa supernova, paitsi, että auringon massa ei riitä supernovan tuottamiseen. Toisella tavalla tuo voisi tapahtua siten, että aurinkoon törmää valkoinen kääpiö tai musta aukko, kummassakin tapauksessa aurinko sammuisi. Myös pulssimainen auringonsykäys voisi lopettaa elämän maassa. Aurinko tosin elää vakaata pääsarjalaisvaihettaan, jolloin auringonsykäys on äärimmäisen epätodennäköinen.

-Sitten aurinkokunnan ulkopuolisista tekijöistä riittävä maailmanlopun aiheuttajaksi olisi se, että jossakin suht lähellä räjähtää massiivinen supernova, vieläpä niin, että tähden pyörimisakseli sattuu osoittamaan maahan. Syntyvä gammasädepurkaus lopettaa elämän maassa. Kaksi seuraavaa hypernovaksi menevää tähteä ovat Betelgeuze ja Eta Carinae. Nämä ovat onneksemme tarpeeksi kaukana eikä niiden akseli osoita kohti maata.

Niburun ja muut huuhaa-jutut voi unohtaa, tuossapa nuo maailmanlopun tuottajat tulivat listattua kaikki.

• bää

ottaa suomessa pyörivästä jenkki ohjelmasta mallia, jossa muutamat jenkkiläiset valmistautuvat maailmanloppuun juuri säilömällä ruokaa varastoihin, opettelemalla ampumaan hallituksen edustajia vastaan jne. ei ole milläänlailla kytköksissä helluntailaisuuteen noilla teoilla.

• luku oikein

• iih haa

Voi tätä yksinkertaisuutta.

Jos ei aloittaja ymmärrä asiastaan mitään ja se josta hän kertoo on sekopäinen pöljhänteri, niin jopas siinä on sopan ainekset.

• bää

tässä tietoa maailmanlopun odottajista

fi.wikipedia.org/wiki/maailmanlopun_odottajat

• survival instinct

"Helluntailainen on lievästi sanoen omituinen tyyppi. Hän kertoo varautuneensa pahenevaan lopun ajan hirmuhallintoon siten, että on hankkinut omakotitalon, jonka kellari on varastoitu täyteen ruokaa. Jos vaikka uskovilta kielletään ostaminen ja myyminen."

Tyyppi on survivalisti, eli ihminen, joka varautuu ja valmistautuu pahimpaan, mutta toki myös pienempiin arjen kriiseihin. Olen itsekin survivalisti, teen itse asiassa täysin samoja asioita kuin aloittajan työtoveri: varastoin vettä, ruokaa, perustarvikkeita, hygieniatarpeita, polttoaineita, metsästys-, ja kalastusvälineitä, retkikeittimiä, puukkoja, kirveitä, polttopuuta ja selviytymisvälineitä.

En silti missään nimessä kutsuisi itseäni termillä "maailmanlopun odottaja", koska siitä ei ole kyse. Survivalismi on valmistautumista ja varautumista mihin tahansa tavalliseenkin arjen kriisiin, esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko, vesikatko, lämpöjen menetys, tai vaikkapa luonnonkatastrofi. Tarkoitus on selvitä elävänä ulos mistä vaan tilanteesta, joka poikkeaa normaalista elämänmenosta.

Mitä tulee tuliaseisiin, niin olen jenkkien kanssa jyrkästi eri mieltä. Siitä ei ole mitään hyötyä hamstrailla kiväärejä ja jopa konetuliaseita. Hiljainen, kiväärin kanssa samantehoinen jalkajousi riittää oikein hyvin metsästykseen ja puolustautumiseen.

Minut ja muita kaltaisiani löytää täältä:

http://www.survivalismi.com/

Amerikkalaisilla sekopäillä on usein tapana valmistautua johonkin apokalyyttiseen tapahtumaan, jonka todennäköisyys on pienempi kuin 0. Siksi toiseksi totaalisesta maailmanlopustahan ei selviäisi kukaan kuitenkaan. Menee valmistautuminen reisille jos lähdetään johonkin ultimaaliseen supernovaan valmistautumaan.

• Aivan kuin vanhat silmäni olisivat nähneet hyvin samankaltaisen avauksen palstalla joskus aiemminkin!

Kommentitkin näyttävät olevan liki identtiset. Vaikuttaa siltä, että aloittajalla on ilo työskennellä varsin mielenkiintoisen ihmisen kanssa!

• Noin negatiivisesti vihjailevaan viestiin on hyvä laittaa todisteeksi linkki, sillä muutoin viestisi nmenee provon piikkiin.
        Laittaisitko linkin kyseiseen avaukseen, jotta voidaan yhdessä tarkastaa, pitääkö paikkansa.

Itsellä on pitkän työuran aikana kertynyt kokemuksia sadoista työkavereista, ja todennäköisesti joukkoon mahtuu joku helluntailainenkin, mutta kukaan ei ole tuonut esiin uskoaan, joten en tiedä.
        Kolme entistä työkaveria olivat vanhoillislestadiolaisia, eivätkä he tuoneet uskoaan esiin työpaikalla.
        Aika mukavia kavereita, joskin yksi heistä oli aika helposti malttinsa menettävä vaikeissa tilanteissa, toinen oli hiljainen nuori mies ja kolmas myös hiljainen päällikkötason työntekijä.

Neljäs syvästi uskova oli eräs toimitusjohtaja, joka pari kertaa jossain asiassa mainitsi, että "Raamatussakin sanotaan jotain", mutta hän oli muuten kyllä erittäin rehti, tinkimätön ja olin hänen kanssaan ystävä ja luotettiin toistemme tekemisiin vankkumattomasti.
        Hän ei tiennyt minun olevan ateisti, enkä kerro sitä muillekaan kuin kysyttäessä ja vaikea sanoa olisiko tietoisuus siitä muuttanut hänen suhtautumistaan minuun (minulle itselle ei ole mitään väliä sillä mihin toiset uskoo).

Olen kyllä kuullut joidenkin tuttujen ihmisten kertovan ihan luotettavasti, että on myös huonoja kokemuksia uskovista työkavereista, joten en pidä aloitusta välttämättä provona.

Itelläkin on aloitusta vastaavia kokemuksia huonoista työkavereista, aina narsistia myöten, mutta en tiedä ovatko uskossa vai ei.

• kerran keitti

Mun entinen työtoveri oli uskovainen ja muuten vaikea ihminen pököpääluonteensa takia. Vihattiin sitä kaikki eikä miehen kanssa tullut kukaan toimeen. Lopulta vedin sälliä töissä turpaan oikein kunnolla. Kivulias, mutta taatusti tarpeellinen selkäsauna. Löin nyrkillä ja taukotilan tuolilla ja täysillä niin kovaa kuin pystyin raivopäissäni. Potkut sain itse, mutta kiitin niistä.

• Ap.

• Ap. kirjoitti:

Selvitin haulla, onko ollut samanlaista aloitusta, ja onhan täällä ollut yksi samasta aiheesta, joskaan ei minun kirjoittamani:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/4497768

Tätähän sinä tarkoitit?

Kenties se voisi olla tämä. En tosiaan aiheesta hyperlinkkiä tallettanut ajatellen, että sitä voisi myöhemin jossain tarvita. Muistelin aiemman ketjun olleen nuorempi, mutta ilmeisesti olin väärässä.

• nebukadnessar kirjoitti:

Kenties se voisi olla tämä. En tosiaan aiheesta hyperlinkkiä tallettanut ajatellen, että sitä voisi myöhemin jossain tarvita. Muistelin aiemman ketjun olleen nuorempi, mutta ilmeisesti olin väärässä.

Ihan eri juttu tuo oli.
        Aiempi vihjailusi oli siis provo.

• jjrri5t

älä jauha paskÄaÄa. tuo on provo 100 varmasti, minä tunnen aivan erilaisia hellareita. oli sitten mistä maasta kotoisin. häpeä luuseri .. keksit vaan mustamaalausta ja luulet olevasi viisas kunkeksit muka tuollasia juttuja hellareista. idiootti taidat olla.
      menisit edes töihin tai jatkasit kesken jääneitä opintoja. oletko myös sexualsesti erilainen ?

• Vaikka aloitus ei provo olisikaan, tämä on sitä taatusti!

Vähintään yhtä ovelaa olisi mennä ateismi-palstalle esiintymään muka parannusta tekevänä ateistina: "Olen alkanut ajatella, että me olemme ehkä väärässä." Tuossa kommentissa on niin paljon lokaa, että laitan rahani provon puolesta vetämään. Ketä on messissä?

• opetuslapsi....
        jan-hus kirjoitti:

Vaikka aloitus ei provo olisikaan, tämä on sitä taatusti!

Vähintään yhtä ovelaa olisi mennä ateismi-palstalle esiintymään muka parannusta tekevänä ateistina: "Olen alkanut ajatella, että me olemme ehkä väärässä." Tuossa kommentissa on niin paljon lokaa, että laitan rahani provon puolesta vetämään. Ketä on messissä?

* Palstallahan on useita helluntai vihaajia, tai vain käymssä, he kekesivät juttuja, jotka muka on oikeasta elämästä, ja miten helluntailainen on jos vaikka mitä, vain saadakseen loata helluntailaisia, ja suurin osa heistä, loanheittäjistä, on luterilaisia, sen he tavalla tai toisella antavat itsestään ymmärtää. En ole ennen koskaan edes kuullut helluntailaisita, joista täällä provosoidaan, useimmat lokaajat puhuvat täytyyä palturia helareista. Heissä on lutterin henki, samalla kiihkolla he " kiroavat" helareita , kuin martti aikoinaan muita uskovia, ja juutalalisia.

• "Hän ei ole valmis kääntämään toista poskea." "Hänenhän pitäisi olla uusi luomus."

Sinä tunnut olevan yhtä lailla omituinen hihhuli kuin arvostelemasi mies.

• ....................

Minulla on ollut useitakin , todistavia hellareita työkavereina,hoitoalahan on hellarinaisille suvaittu "kutsumustyö".

Hankalia ovat kaikki ollleet.hyvin huumorintajuttomia, osa laiskoja ja vastuuta vältteleviä.Juorunhaluisia ja helposti mustamaalavat toisia.Eivät ole olleet kvoin suosittuja,,eräs oli yli kymmenen vuotta sijaisena ennenkuin sai vakipaikan, normaalisti sen voi saada aika pian täällä päin.

Toinen joutuu kulkemaan lähe 70km. päässä suuressa sairaalassa työssä. Omalla paikkakunnalla on toki työtä, muuta sana kulkee....Nykyisin on kuitenkin laki hellareillekin potilaita ei saa painostaa eikä omaa uskoaan tuoda julki kuin kysyttäissä.On kielto "todistamisesta" , minkä useat työkaverit , potilaista puhumattakaan kokevat häirintänä.

• selvä asia

Onhan se nyt selvä asia, että työpaikka on täysin väärä paikka ruveta todistamaan ja julistamaan toisille sanaa. Sillä saa aikaiseksi vain riitaa ja myrkyllisen työilmapiirin. Työrauhalaki kieltää itse asiassa uskonnollisen häirinnän, samoin kuin järjestyssäännöt kaikilla työpaikoilla. Sitten kuvaan astuu vielä lisäksi yhdenvertaisuuslaki, jonka nojalla ketään ei saa alistaa, ahdistella eikä muutenkaan asettaa eriarvoiseen asemaan uskonnon nojalla varsinkaan.

Jos minun työpaikallani rupeaisi joku julistamaan sanaa niin veisin jutun työsuojelupiiriin heti.

• Kipupiikki

Mulla oli helluntailais-luterilainen kasvattaja, maatalon emäntä 70-luvulla eli oli osan elämästään ollut helluntaiseurakunnassa ja taas liittynyt kirkkoon takaisin uuden avioliittonsa myötä. Hän käytti ruumiillista kuritusta, koska isossa kirjassa sanotaan, "joka vitsaa säästää hän vihaa lastaan". Niinpä sain ylivilkkaudesta ja kriittisestä ajattelustani (hyperaktiivinen) jatkuvasti tukkapöllyjä eli hän ihan nosti ilmaan, läimäyksiä poskilleni, ja muutaman kerran myös takapuolelle selkään ja sain haukkumisia että olin ns. "syöpäläinen" talossa, koska en ollut isäpuolen biologinen lapsi. Humalassa isäpuoli lähenteli mutta ei onneksi raiskannut. Vihapäissään emäntä löi lypsyjakkaralla vikuroivaa lehmää kerran ja kerran hakkasi kepillä purevaa suomenhevostakin ja koiraa, joka ei päässyt juoksuun vaan nuoli itseään sukuelimistä. Päiväkirjani rikottiin ja tutkittiin, että olinko kirjoittanut näistä kotiongelmista. Viimein uskalsin kertoa koulutoverilleni, joka ilmoitti vanhemmilleen ja he olisivat ottaneet minut hoitoonsa jos olisin suostunut kertomaan sosiaaliviranomaisille. Silloin uhattiin perinnöttömyydellä ja että en saisi enää käydä koskaan kylässäkään. Lisäksi oli rankkoja työtehtäviä esim. lantaa luomaan navettaan ja navetan tyhjennykseen jo 11 vuotiaasta alkaen, kodin viikko- ja suursiivousta, polttopuiden kasaamista, eläinten paimentamista ja lehmien lypsyä (käsivoimat eivät riittäneen), heinäntekoa, tonkkien ja maitoastioiden pesua ulkopesupaikalla kuumilla vesillä pakkasessa, 40-kiloisten säkkien nostamista, veden kantamista kaivosta navettaan eläinten juomaksi ennenkuin saatiin pumppu navettaan, tuhkien kaapimista uuneista, petien petaaminen aamulla ennen kouluun menoa, lannan luominen navetassa ennen kouluun menoa lehmien takaa ennen lypsyä (tukka haisi paskalle sitten koulussa ja kävin siellä salaa koulun voimistelusalin suihkussa ja tukka märkänä menin tunneille), eläinten harjaus, marjojen kerääminen metsistä talveksi, kasvimaan kitkeminen kesällä (ja silloin käytettiin Täystuho-jauhetta estämään kaaliperhosten tuloa, joten sairastuin myöhemmin elinikäisiin sairauksiin, samoin emäntäkin itse käytti niitä ja sairastui elinikäisiin vaivoihin). Myös kun ei ollut pyykinpesukonetta, saunaan kannettiin vesi kaivosta ja lämmitettiin pata ja pyykki pestiin liottamalla, keittämällä ja huuhtelemalla pulverivedessä ja lopuksi kelkalla kuletettiin läheiseen avantoon huuhdeltavaksi ja kesällä laiturin nokassa ne huuhdeltiin. Minä tein puolet töistä 11-17 vuotiaana. Sitten kyllästyin, kun sain aina kuulla olevani tyttö ja he toivoivat poikaa, pari kertaa on sanottu etten olisi saanut syntyäkään, kun on geenivirhe. Teini-iässä isäpuolen miespuoliset ystävät kävivät juomassa kuppia hänen kanssaan ja kännissä muistelivat sota-ajan muistoja ja tekivät minulle seksistisiä huomautuksia ja yksi oksensi lattialle, jonka siivosin, mutta sain siitä rahan kun isäpuoli pyysi 100 markkaa puolestani oksennuksen siivoamisesta. Sitten peloteltiin aviottomista lapsista ja ilotytön elämästä ja näin minusta tuli miehiä pelkäävä, muttei lesboa. Läksin kotoa 17-vuotiaana pääkaupunkiseudulle apulaiseksi. Sitten monenlaisiin toimisto- ja palvelutehtäviin. Laitoin kasvattajilleni kirjeen, että irtisanon ihmissuhteemme lopullisesti ellei anteeksipyyntöä kuulu ja he pyysivät anteeksi, että olivat käyttäneet minua lapsityövoimana, kun he eivät itse jaksaneet ja ei ollut varaa koneisiin saati palkalliseen apulaiseen. Pienviljelijät olivat yleensä ahtaalla 70-80-luvulla, kun ne maataloustuet olivat kiven alla ja maitotilit pienet ja kaikki kynnelle kykenevät laitettiin töihin. Mietin, miksi sairastuin jo teini-iässä ja elimistö alkoi myrkyttää itseään. Onneksi silloinen keskussairaala nykyinen HUS antoi hyvää hoitoa. Vanhempana keski-iässä on tullut lisää sairauksia ja elinikäinen lääkitys. Nyt on jopa syöpä, mutta ennuste saattaa olla hyvä. Tässä olen kuitenkin löytänyt anteeksiantamuksen ja antanut kasvattajilleni anteeksi. Olen kirkon jäsen ja liityin itsenäisen helluntaiyhdistyksen piiriin. Siellä on ollut hoitava ilmapiiri ja jos ei ole jaksanut käydä kokouksissa, niin ei olla tultu heti peräämään, että oletkos luopio. Sielun kipua kun ei penkkiä kuluttamalla hoideta, vaan se vaatii oman prosessinsa. Onneksi enkelini on siinä auttanut.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3888
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1927
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1645
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      801
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe