Helluntailainen työkaverina

WorkingMan

Minkälaisia kokemuksia teillä on helluntailaisista työkaverina jotka ette itse ole helluntailaisuudessa mukana. Kun työskentelen nyt kesällä perussiivouksessa yhdessä Helsinkiläisessä ala-asteen koulussa, siellä on yksi tälläinen helluntailaiseksi tunnustautuva Jeesus-nauhoja kaulassa pitävä vanhempi mies joka on tuossa kohteessa vakituinen siivooja. Häntä kutsutaan leikillisesti Jeesusmieheksi. Se varsinainen ongelma on, kun perussiivous vaatii tiimityötä ja aloitekykyä jokaiselta. Tämä henkilö vaan haahuilee kädet taskussa ja näpertelee vaan kaikkia omia juttuja ja on kuin olisi täysin ulkopuolinen, hän on niinkuin täysin päreet kainalossa siivoustyössä. Sitten hän on siivonnut nyt yhtä toista pientä kohdetta jonka siivousaika on 30-60 minuuttia, hän kuluttaa siellä jopa 4tuntia. Ja vielä kun kyse on sijaistussiivouksesta niin on ihme on miten se siellä niin kauan haaveilee. Onneksi ei ole mitään lehtiä alkanut mulle tyrkyttämään...sitten olisin kyllä sanonut suorat sanat, etten ole kiinnostunut ja osaa kyllä hakea tietoa muualta itse asioista jos olen kiinnostunut. Ovatko helluntailaiset tommosia ressukoita ylipäätään ettei heistä ole työpariksi tai hoitamaan itsenäisesti pieniä perussiivoukseen kuuluvia tehtäviä.

16

909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkalainen

Neuvonpa sinua olemaan yleistämättä. Kyse on kaverista, jonka jalat eivät yllä maan pinnalle. Voisit varmaan häntä ystävällisesti kahden kesken opastaa ja muistuttaa, että töissä tehdään yleisesti ottaen töitä.
      Tällä kaverilla on vääristynyt uskonkäsitys, ei muuta. Junassahan on monenlaista matkustelijaa ja osa jäi asemalle.

• Lay Down Sally

Ainoa keskustelun aihe hänelle on Jeesus ja helluntailaisuuden ihanuus. Muuten ei kommunikoi millään tavalla. Työnsä tekee hosumalla sen mitä haahuilulta ehtii ja yrittää laittaa tästä seuranneita, omia, itse aiheuttamiaan virheitään esim. vahauksessa toisen työntekijän piikkiin. Jopa niin, että jos toinen työntekijä laittaa 1.kerroksen vahaa, tämä henkilö laittaa 2.kerroksen roskimalla vahaa sinne tänne,ja liian paljon. Tämä syyttää ensimmäisen kerroksen levittänyttä työntekijää vaikka 1.kerroksen levitys sujui hyvin ja tasainen kerros levittyi.
        Onneksi kyseinen henkilö jäi lomalle tänään. Normaalistihan siivoustyö koululla on melko itsenäistä ja hän kuin kaikki muutkin tekee alueensa miten tekee, ja jokainen vastaa itse työstään, se ei voisi vähempää kiinnostaa. Mutta kun halutaan, että perussiivouksen tehdään kimpassa kouluilla toisen koulun työntekijöiden kanssa (ei voi vaikuttaa siihen keiden kanssa työskentelee vaan työntekijät on siellä ne ketkä siellä normaalistikin on töissä). Eli tässä pitäisi jokaisen kunnostautua jotta työt etenisi sujuvammin ja saadaan työt ajoissa valmiiksi suunnitelmien mukaan. Kun keskitytään työntekoon saadaan tehtyä useampi luokka ja muu tila per päivä. Silloinhan se kannattaa tehdä kun on useampi käsipari tekemässä. Koska jossain vaiheessa ihmisillä alkaa portaittain lomat ja saattaa jäädä vain kaksi tekemään silloin voidaan tehdä pienempiä huoneita. Ja kun on valmiiksi siirrelty raskaita esineitä jonnekin säilöön, niin ei tarvitse sitten näiden kahden rikkoa itseään siellä. Haluan tehdä vain työni hyvin niin, että kavereilla on mukava jatkaa kun itse jään lomalle. Harmittaa vaan tollaset joita saa olla koko ajan vahtimassa ettei koko toimintatäys pysähdy siellä toisessa kerroksessa oma-aloitteisuuden puuttumisen tähden johonkin pikku juttuun. Kun kyseessä kuitenkin on henkilö joka on tehnyt perussiivousta aikaisemminkin ja ollut useamman vuoden alalla...pidempää kuin mitä itse olen ollut.

• matkalainen
        Lay Down Sally kirjoitti:

Ainoa keskustelun aihe hänelle on Jeesus ja helluntailaisuuden ihanuus. Muuten ei kommunikoi millään tavalla. Työnsä tekee hosumalla sen mitä haahuilulta ehtii ja yrittää laittaa tästä seuranneita, omia, itse aiheuttamiaan virheitään esim. vahauksessa toisen työntekijän piikkiin. Jopa niin, että jos toinen työntekijä laittaa 1.kerroksen vahaa, tämä henkilö laittaa 2.kerroksen roskimalla vahaa sinne tänne,ja liian paljon. Tämä syyttää ensimmäisen kerroksen levittänyttä työntekijää vaikka 1.kerroksen levitys sujui hyvin ja tasainen kerros levittyi.
        Onneksi kyseinen henkilö jäi lomalle tänään. Normaalistihan siivoustyö koululla on melko itsenäistä ja hän kuin kaikki muutkin tekee alueensa miten tekee, ja jokainen vastaa itse työstään, se ei voisi vähempää kiinnostaa. Mutta kun halutaan, että perussiivouksen tehdään kimpassa kouluilla toisen koulun työntekijöiden kanssa (ei voi vaikuttaa siihen keiden kanssa työskentelee vaan työntekijät on siellä ne ketkä siellä normaalistikin on töissä). Eli tässä pitäisi jokaisen kunnostautua jotta työt etenisi sujuvammin ja saadaan työt ajoissa valmiiksi suunnitelmien mukaan. Kun keskitytään työntekoon saadaan tehtyä useampi luokka ja muu tila per päivä. Silloinhan se kannattaa tehdä kun on useampi käsipari tekemässä. Koska jossain vaiheessa ihmisillä alkaa portaittain lomat ja saattaa jäädä vain kaksi tekemään silloin voidaan tehdä pienempiä huoneita. Ja kun on valmiiksi siirrelty raskaita esineitä jonnekin säilöön, niin ei tarvitse sitten näiden kahden rikkoa itseään siellä. Haluan tehdä vain työni hyvin niin, että kavereilla on mukava jatkaa kun itse jään lomalle. Harmittaa vaan tollaset joita saa olla koko ajan vahtimassa ettei koko toimintatäys pysähdy siellä toisessa kerroksessa oma-aloitteisuuden puuttumisen tähden johonkin pikku juttuun. Kun kyseessä kuitenkin on henkilö joka on tehnyt perussiivousta aikaisemminkin ja ollut useamman vuoden alalla...pidempää kuin mitä itse olen ollut.

En oikein ymmärrä tätä kaveria. Ei ole oikein oivaltanut asioita. Itse ajattelen, että työni hyvin tekemällä voin edesauttaa myös kiinnostusta uskoa kohtaan. Teidän pitäisi vain koittaa puhutella häntä niin, että hän käsittäisi, että palkan eteen pitää tehdä ihan oikeasti töitä. Uskovissakin on henkisesti vajaita ihmisiä ja heihin pitäisi aina suhtautua armollisesti, mutta kuitenkin asiat suoraan esittämällä.

• vaikeasta tilanteesta
        Lay Down Sally kirjoitti:

heidänhän pitää ensisijaisesti ottaa kantaa asioihin ja puuttua epäkohtiin, josko niitä ilmenee. Ei kaikki uskikset ole tuollaisa haahuilijoita, hellareissakaan!

• l.o.k

Vain helluntailaisista löytyy huonoja ominaisuuksia. Helluntailaiset sitä helluntailaiset tätä.
      Tunnetko yhtään elämässään edes osittain onnistunutta helluntailaista?
      Ovatko helluntailaiset tahallaan tyhmiä?

• helluntailaispalsta.

Täällä vastaan saattaa tulla laiskoja/tyhmiä/muuten omituisia helluntailaisia. Lestadiolaispalstalla kirjoitetaan vastaavasti lestadiolaisista. Ateistipalstalla saatetaan kirjoittaa laiskoista/tyhmistä/muuten omituisista ateisteista.

Eikös se ole aika normaalia?

Kaikki helluntailaiset eivät ole suinkaan omituisia, mutta heihinkin mahtuu kaikelaista hiihtäjää.

Työtoverina uskovainen on kyllä usen melko erikoinen. Kokemusta on. Olen työskennellyt lestadiolaisten ja jehovien kanssa. Jehovat olivat ihan jees. Kovia ja tunnollisia työntekijöitä. Edellisiä en viitsi tässä moittia, mutta erikoisia olivat.

• .....

Tiedät kysymättäkin, ettei tuollaista johtopäätöstä voi vetää kenestäkään maailmankatsomuksensa perusteella. Ihmiset, uskovaisetkin, on erilaisia, ellet ole huomannut.

• tunnettu juttu

että uskonnollismieliset ihmiset ovat herkempiä vaipumaan ajatuksiinsa kuin vähemmän uskonnolliset.

Joukkueurheilulajeissa, varsinkin huipulla, ei ole käytännössä ollenkaan uskovaisia. Joukkuepelit vaativat jatkuvaa reagointia ja kiinnostusta ympäristöä kohtaan.

Uskovaiseksi ryhtyminen on siis paljon luonteesta (=perimästä) kiinni.

• Kadun-nainen

Ylireagointi johtuu aina taustojen tuntemisesta.
      Niin on käynyt itselläkin, eli JT-porukassa olen työskennellyt ja ennakkoasenteet olivat senmukaiset. Sitä pyrki etsimään koko ajan virheitä toisesta, jonkun uskonnon vuoksi. Siksi ongelmia tulee.
      Helluntailainen( kovan luokan) kaveri on ollut
      myös työpartnerina. 10 pistettä kaikesta voi antaa hänelle. Todellakin kiltti kundi, avulias
      ja kova tekemään töitä, huomaavainen ja hyvä perheenisä ja varmasti uskollinen vaimolleen.
      Helluntailaisuustausta selvisi vasta myöhemmin.
      Oli aika ylläri, että kaveri on ns. "vatsaanottaja" eli ihan Hard-Hellari.
      Eli opetus on siinä, ettei oma uskonnollisuus välttämättä näy, ellei siitä tehdä numeroa etukäteen. TYö on aina työtä ja lusmuilijoita löytyy jokaisesta luokasta ihmisiä, olipa uskossa tai Ei.

• HELLUNTAILAINEN..

on armoitettu muulla tavoin, hän osaa jättää turhat touhut nille, jotka niistä nauttii. Koeta nyt nauttia unelma ammatistasi! Siunaa, älä purnaa! Anna hellarin hoitaa työnjohto, hän sen osaa ja on asetettu esimieheksesi. Esivalta on Jumalalta.

• alkoholiongelmainen

Paras työkaveri on tietenkin puliukko jonka saapuminen työpaikalle on epävarmaa ja työtyky sitä tai tätä. Ja kun ei ole töissä, kun saan potkut, ryyppää meidän verorahoja. Se on tietenkin ihannetila.

• KokemustaOn!

Mulle on siunaantunut sellainen riesa duunikaveriksi. Hitaasti ja pitkään puhuva jaarittelija jonka mieliaihe on maailmanloppu. Huh huh!

• alkup.

Tämä taisikin olla mielenkiintoinen asia jossa nostin kissan pöydälle kun vastauksia tuli näin monia erilaisia. Laitoin kyllä aika tarkan tilanneanalyysin toivottavasti toi henkilö ei itse tule lukemaan tätä palstaa ja huomaa miten kiivaan keskustelun hänen toimintansa työpaikalla on saanut aikaan netissä. Tai sitten jos lukeekin, toivottavasti ehkä sitten ymmärtäisi muuttaa käytöstään.

Hyvää kesä kaikille vastaajille

• SAATAN A.

ON AINA VALEHDELLUT EIKÄ HÄPEÄ SITÄ. MIKSI SINÄKÄÄN HÄNEN PALVELIJANSA HÄPEÄISIT? SIUNAUSTA!

• ...tapaus...

Olen ollut eräässä päihdehoito yksikössä jo hyvin monta vuotta ja Tiimi jossa minä työskentelen kuuluu siihen 6-8 työntekijää esimies. Meitä vanhempia työntekijöita on minä ja eräs toinen helluntailainen lisäkseni ja loput ovat sitten näitä ev,lut kirkollisia tai kirkottomia. Olemme tämän toisen hellutaiuskovan kanssa joskus laskeneet useamman päivän ajalta työajan käytön heidän osaltaa, eli sen josta meille maksetaan, että kuinka paljon kukakin niinsanottuä "aktiivista" työaikaa toimittaa palkkansa eteen, ja tulos on ollut melkoinen josta onkin ajanmyötä kiinnitetty työnantajan taholta muutamaankin otteeseen huomiota aivan työmaapalaveriin asti.

Elikä siis, kun esim, aloitamme aamuvuoron Klo 7.00, 3-4 työntekijää esimies, niin Klo 7.30 on tiimin tupakoitsijoilla jo ensimmainen noin 10-15 minuutin tupakkatauko heidän omasta päätöksestään. Sitten aamutoimena kuuluu ryhmäpalaverit noin klo 8.00-9.00 ja kun tulemme palaverista pois, on tupakoitsijoilla jokin erityis oikeus jäädä kahvioon n, 30 minuutiksi vaikka 10 minuutin tauko varsinaisesti olisi vasta Klo 10.00. Mutta kun kello sitten vihdoin tulee 10.00 niin nämä tupakoitsijat tottakai ottavat tuon laillisenkin tauon haltuunsa ja tulevat uudelleen tupakkatauolle noin 30 minuutiksi, eli he omavaltaisesti ylittävät 20 minuutilla tuon tauko ajan.

Klo 11.00 alkaa 20 minuutin ruokatauko jolloin nämä ryhmän tupakoitsijat ottava n, 10 minuuttia etuaikaa että ehtivät polttamaan tupakan ennen ruokailua. Ruokailusta tultaessa nämä tupakoitsijat jälleen ottavat noin 10-15 minuutin tupakkatauon.

Eli aamupäivän ajalta noin 1.20 - 1.30 tuntia käytetään tupakointiin aikaa. Parhaimmillaan olemme laittaneet merkilla jopa 2 tunnin tupakkatauot pelkästään aamupäivän aikana. Ja kuinkas ollakaan, nämä ylimääräiset "tauot" pitää myös jonkun hoitaa, no kukas muu kuin ne "uskikset" jotka näyttävät tekevän ne kovin tunnollisesti, niin annetaanpa heidän sitten ne tehdä. Näin ilmeisesti he ajattelevat!? :)

Tilanne iltapäivän osalta on vastaavanlainen, elikä koko 8 tunnin työpäivästä käytetään noin, 2.5 - 3 tuntia ihan vain omaan luppoaikaan! Tosin juuri tästä työaika käytöstä johtuen on meidän kahden kohdalla tulospalkkiomme suuruus huomioitu jotka ovat olleet monena vuotena työpaikkamme parhaat!

Vaimoni työtovereiden kohdalla voisin kertoa aivan vastaavanlaista käyttäytymistä, sekä vielä lisäksi suoranaista työstä lintsaamista, vaikka kyse on dementtia vanhusten hoidosta, joka pitäisi myös jokaisen kohdallaan tunnollisesti hoitaa omalta työosuudeltaan, mutta hyvin usein on niin, että kylmästi vain jätetään tekemättä tiettyjä "ikäviä asioita" jolloin jonkun toisenhan on ne aivan pakko tehdä vaikka työ kuuluisikin aivan toiselle tehtäväksi ja hyvin hyvin usein tämä tekeminen jää juuri vaimoni osaksi joka myös on seukakunnaltaan helluntailainen kuten minäkin!

Tämä kertomus vain siksi ettei kaikkea aina yleistettäisi, että ne helluntailaiset nyt ovat kaikki "sellaisia ja sellaisia"!. Helluntailaiset ovat ihan tavallisia ihmisiä siinä missä muutkin ihmiset. Ei yhden tai kahden ihmisen tekemiset tai tekemättä jättämiset saa olla mikään yleistävä tekijä ja syytös kaikkien muidenkin helluntailaisten niskaan heitettäväksi.

Eikä tietenkään saisi olla kenenkään muunkaan kohdalle yleistävä asia tai syytös.

• Helluntaiapostoli

Kirjoita lehteen tai yleisön osastolle.
        HYVÄ JUTTU!

Hei jos se on joku uusi uskovainen ne ei oikein tiedä ovatko he lintuja vai kaloja!

Emmää mää ainakaan hihhuloi töissä! HELLari

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      53
      4290
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      81
      3973
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3458
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3380
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      105
      2393
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2258
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2129
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2129
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2109
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2004
    Aihe