Työelämän suurin ongelma on paska johtaminen ja esimiestyö

ewterterg

Tuntuu, että Suomalaiset johtajat ja esimiehet eivät osaa johtaa, siis varsinkaan sitä henkilöstöjohtamista ja esimies-alaistyötä, vaan vallalla on "management by perkele" tai "management by sick teasing". Työurani aikana olen törmännyt:
- Häikäilemättömiin, itsekeskeisiin, sosiaalisesti lahjattomiin ja tunneälyltään rajoittuneisiin, narsisteihin pomoihin. Nykyisessä työpaikassa on palkka kohdallaan, pidän itse työn sisällöstä, mutta huono johtaminen ja epäreilu kohtelu työpaikalla vituttaa todella ja vie työtehoa. Osa porukasta tekee pienemmällä palkalla ilman palkkaa ylitöitä, osa nauttii tekemättä mitään kaiken maailman eduista ja sitten käytetään häikäilemättä muita hyväkseen. Kuvittelin tässä organisaatiossa johtamisen olevan toisin, kun kyseessä on yliopisto, jossa pitäisi olla "fiksua porukkaa", mutta tämä se vasta sairas paikka onkin!

17

2376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Happy-happy

      Juu, tuttu tunne. Mut onneksi nyt (8v) taisteltu että työpaikkani narsisti toimitusjohtaja sais kenkää ja viimeviikolla se vihdoin ja viimein tapahtui! Jospa tästä asiat muuttuisivat paremmaksi ja kaikilla työntekijöillä olisi mukavampaa työskennellä.

    • KukkaJohtaja
    • jumpula

      Ap:n viesti oli kuin omasta työpaikastani keskisuuressa yksityisessä firmassa. Työtehtävät on mielenkiintoisia, työkaverit on mukavia, mitään ongelmia ei ole yhteistyökumppaneiden suhteen. Mutta... Esimiehet ja johto elävät kuin toisessa todellisuudessa. He antavat palkkioita / nimityksiä /ylennyksiä kavereilleen tai pelkästään siksi, että on mies.

      Meille tuli uusi "jaottelu" systeemi, jolla taulukoidaan jokainen henkilö johonkin luokkaan tehtävän kuvan mukaan. Yllätys yllätys miehet oli pari pykälää ylempänä kuin naiset. Jos nainen ehdottaa jotain, se torpedoidaan. Jos nainen järjestää jotain, antaa pomo itsestään selviä käskyjä, jotta voi sanoa, että hän käski tekemään niin (vaikka niin oltaisiin jo tekemässä). Miehet käyvät tutkailemassa uusia alan tapahtumia, naiset eivät meinaa päästä edes työtehtäviä koskeviin koulutuksiin.

      Mitään ei voi asialle tehdä, pomo on ongelman ydin eikä näe toimissaan mitään väärää. Aika kädetön olo...

      • Sovinismiliquid

        Millä toimialalla? Onko öljynjalostus tai metalli- tai metsäteollisuus?

        Sovinismi on Suomessa suuri ja vaiettu ongelma. Suomessa on pörssiyrityksiä, joissa työntekijät valitaan sukupuolen mukaan. Naisiin suhtaudutaan alentuvasti tai seksistisesti. Johto suhtautuu naispuoliseen alaisiin halveksuvasti. Näin esimerkiksi Suomen suurin yritys.


    • väsyttää

      Meillä pomona on firman omistaja jolla ei mitään käsitystä henkilöjohtamisesta. Hän on bisnesmies jota kehutaan ulkopuolella kovasti mutta työnantajana täysi pee. Ylitöitä tehdään tunti tunnista ja ne on pidettävä vapaina (niitä ei saa rahana) jos on aikaa pitää lomaa. Olit sitten lomalla tai sairaslomalla, sun on oltava tavoitettavissa ja työt on hoidettava, viikonloppunakin tulee jatkuvasti mailia hoidettavista töistä ja kyselyjä joka tämä ja tämä on hoidettu

      Hänelle ei sanota: En ehdi vaan kun sulle on buukattu liikaa töitä, teet ne päivän aikana pitämättä ruoka- tai kahvitaukoa ja työpäivä jatkuu niin pitkään kunnes kaikki on tehty. Jos keritään olla kahvilla, hän tulee töiden kanssa siihen keskeyttämään kahvitauon. Sairaslomalappuja vietäessä hänelle, hän toteaa että häntä veetuttaa maksaa sairaslomia, työtapaturmissa työntekijän on itse kirjoitettava vakuutusyhtiölle lappu jonka viet allekirjoitettavaksi pomolle, hän jopa yritti sitä että hän ei maksa työtapaturmissa palkkaa vaan se tulee vakuutusyhtiöltä sitten joskus. Onneksi vakuutusyhtiö sai hänelle vakuutettua että ei mene noin, vaan työnantaja maksaa palkan ja saa siitä korvauksen vakuutusyhtiöltä.

      Kielenkäyttö on välillä todella törkeätä ja kun hänelle menee jollain elämän alueella huonosti, kostaa sen työntekijöille. Mitään ei järjestetä mikä antaisi työntekijöille työmotivaatiota. Työterveyteen ei kuulu edes sairaanhoito. Olisi pieni asia laittaa työntekijöihin vaikka se 50.-/kuukaudessa jolla saisi kahvit (työntekijät ostavat kahvit itse) mutta sekin raha laitettiin työajanseurantalaitteeseen, jonne on leimattava itsensä myös kahville mennessä. Laitteesta ei siis pysty mitenkään jälkikäteen erittelemään kahvilla käyntiä vaan se on miinustunteja kuukauden lopussa. Kameroita on ohjattu työntekijöiden työpisteisiin, muka varkaiden varalta, mutta tietäähän sen mitä varten ne kamerat siellä on.

      Rahaa ajetaan firmasta omaan käyttöön ja sitten vaaditaan työntekijöiltä lisää tulosta, palkka on noussu viimeksi yli 10 vuotta sitten, aina on huono aika palkankorotukselle. Omiin menoihin voi kuitenkin rahaa lypsää firmalta tuhansia.

      Työilmapiiri on muuttunut todella huonoksi, ihmiset tulevat kuumeessa töihin kun tärkeintä on saada hommat tehtyä ja firmalle rahaa. Lisäksi työpaikalla on muutama ruskeakielinen todella laiska tyyppi jotka vielä teettää omat työnsä muilla ja ottavat kunnian itselleen. Ketään ei kiinnosta enää mikään ja on ajankysymys koska alkaa porukkaa tippua loppuunpalamisen vuoksi sairaslomille.

    • temmie

      Työntekijän mielestä pomo on aina paska jos työntekijä ei saa omaa tahtoaan läpi työpaikalla.

    • väsyttää

      ei oo kysymys omasta tahdosta vaan loputtomasta rahanhimosta jossa unohtuu ihmisyys ja jaksaminen...

    • palkkio sairaudesta

      Minulla on esimies, jolta puuttuu johdonmukaisuus ja yleiset esimiestaidot. Vuosia olen ollut hänen alaisenaan. Hän on tehnyt monia huonoja työntekijävalintoja, koska hän suosii nuoria, hiljaisia, vastaansanomattomia eli niitä jotka eivät kyseenalaista hänen toimiaan. Jouduin itse hänen mustalle listalleen, kun sairastuin vakavasti ja jouduin olemaan puoli vuotta sairaslomalla. Sijaisenani oli nuori henkilö ja kun töihinpaluuni aika tuli, ilmoitti esimieheni, että tehtävänkuvani muuttuu ja tämä nuori tulee paikalleni. Nuoremmalle annettiin entisistä töistäni vain parhaat palat, minulle jätettiin ikävimmät työt ja samoin omista tehtävistään esimies sysäsi minulle ne, jotka olivat hankalimpia. Syynä muutokseen oli kuulemma se, että minulla on ollut töitä liikaa, oman jaksamiseni kannalta palkattiin yksi työntekijä lisää. Hieno ajatus, että suurta työmäärää tuli jakamaan uusi työntekijä. Mutta eikö minun jaksamistani tue nimenomaan se, että voin itse jäädä tekemään niitä parhaita paloja. Esimies ilmoitti, että jos ei miellytä, voi aina irtisanoutua. 30 vuotta olen palvellut samaa työnantajaa, ollut aina muutosmyönteinen. Mutta koen tämän kaiken rangaistuksena siitä, että jouduin sairaslomalle. Nyt aion irtisanoutua.
      Aion olla sen verran ilkeä, että ennen irtisanoutumistani käräytän hänet avustuksesta, jota haettiin minun nimissäni huoneeni kalustuksen parantamiseksi ja minun töissä jaksamisekseni. Huone ja kalusteet kun eivät ole minun käytössäni

    • alainen

      Hyvä johtaminen olisi mielestäni sitä, että tunnet tehtäväsi ja tiedät, mitä sinulta odotetaan. Kun saavuta tavoitteet, saat kehuja, jos et, saat kannustusta ja opetusta. Tehdään yhdessä.

      Hyvä johtaja noudatta työpaikkaa koskevia lakeja. Häen ei mikromanageroi vaan johtaa. Hän jättää mikroasiat alaisillee, päälliköille ja työntekijöille. Näet hänet yleensä parhaiden asiakkaiden, kumppaneiden ja raporttien parissa. Näet hänet tsemppaamassa päälliköitä ja moikkaamassa työntekijöitä.

      Häen ei istu jokaisessa palaverissa pohtimassa, onko seuraava palaveri 7.11. vai 9.11. tai miettimässä, onko nettibannerin väri vihreä vai punainen.

      Johtaja on laivan kapteeni, joka ajaa joko väylää pitkin tai muutosjohtamisen tilanteessa navigoi harmailla vesillä.

      Itselläni on n. 30 vuoden työura takana ja lukuisia työpaikkoja. Olen tavannut näissä yhden JOHTAJAN.

      • kapteeniton

        Juuri tuollainen olisi minustakin hyvä johtaja. Harmi kun sellaiset tuntuvat olevan niin harvinaisia...


    • lhsdv

      Työntekijänä kaipaisi edes hitusen arvostusta joskus esimieheltä ja johdolta. Ja kunnon työkalut toimimattomien järjestelmien tilalle. Ei se johto tajua.

    • esimiestaidoista

      Paras tapa oppia esimieheksi on valitettavasti kohdata urallaan huonoja esimiehiä.. Esimiestaitoihin tulisi panostaa huomattavasti nykyistä enemmän ja managementista tulisi kyetä siirtymään leadershippiin, jossa delegoinnin sijaan esimies näyttää esimerkillään mallia muille.

      Kannattaa tutustua esimieskoulutusta tarjoaviin tahoihin: http://valmennustalovirta.fi/esimiesvalmennus/

      • ddfvbl

        Meidän firmassa ne nuijat ottaa ikävä kyllä toisistaan mallia. Vai mitä sanotte 4-kerroksisesta toimihenkilöhierarkiasta, joka hoituisi oikeasti 2 henkilön toimesta.


      • mätäomena

        Yksi ongelma on, että esimiehiksi rekrytoidaan kaikkein suulaimpia ja röyhkeimpiä ihmisiä. Nämä ovat myös huonoja ihmisten kanssa, eivätkä yleensä osaa kuunnella. Pitäisi ymmärtää, että esimiehiksi pitäisi valita oikeudenmukaisia ihmisiä, jotka eivät ole liian kilpailuhenkisiä. Yksi suurin ongelma on HR, joka korostaa vain ulospäinsuuntautuneisuutta yli kaiken.


      • Anonyymi
        ddfvbl kirjoitti:

        Meidän firmassa ne nuijat ottaa ikävä kyllä toisistaan mallia. Vai mitä sanotte 4-kerroksisesta toimihenkilöhierarkiasta, joka hoituisi oikeasti 2 henkilön toimesta.

        Sama julkisella puolella. Välijohto lisätään pitämään moitepalavereita alaisten toiminnasta. Talossa on enemmän "työnjohtajia" kuin tekijöitä. Johtaja on totuus.


    • kjfklsdjfklsjfskl

      Miksi suomessa vain luonnevikaisimmat kyrvät etenevät esimiehiksi ja pomoiksi?

    • kärsäkäs

      Johtamistaidot tuntuu tosiaan olevan kateissa. Yritys, jossa tehdään monenlaista. Johtaja osaa varsinaisen työn, mutta johtaminen taidotonta, mistä kärsii koko yritys ja henkilökunta. Voi olla että esimiehet eivät edes ymmärrä ongelmaa tai mistä se johtuu.
      Ymmärrän, että johtajatkin ovat vain ihmisiä, eivät voi olla hyviä kaikessa. Mutta onko järkevää perustaa yritys, jos johtamistaitoa ei ole. Fiksu ihminen myös tietää omat rajansa ja hankkii tarvittaessa apua tilanteeseen, niin että joku osaavampi on apuna johtamassa tai opiskelee asiaa niin että edes kehittyy. Sen sijaan kehittäminen näytetään keskittävän kaikkialle muualle.
      Mielestäni pitäis olla jonkinlainen koulutus ja "pääsykokeet", jotka pitäisi läpäistä, ennen kuin voi perustaa firman ja johtaa toisia. Johtajan sanoilla ja teoilla on sen verran suuri vaikutus monen ihmisen elämään. Tällaisia pakollisia koulutuksia pitäisi myös olla säännöllisesti, niin että johtajan taidot pysyvät yllä ja ajantasalla. Ymmärtääkseni jotain kursseja on nytkin olemassa, mutta ne on aivan liian helppo kiertää.
      Oikeanlainen johtamistaito vaikuttaa niin johtajan omaan elämään, työntekijöiden hyvinvointiin ja firman tuottavuuteen. Miksi johtajat ei tunnu käsittävän tätä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe