THL kehoittaa pitämään pääkaupunkiseudulla hengityssuojaimia rankan nastarengaspölyn vuoksi. Erityisesti astmaatikot ovat vaaravyöhykkeessä.
Vaarailmoitus on annettu nastrengaspölystä
21
127
Vastaukset
- nastaympäristöhaitta
Enpä tuosta löytänyt tietoa, mutta itse en lähde lenkille:
"Ilmansaasteiden pitoisuudet ylittivät raja-arvotason." (pääkaupunkiseutu)
http://www.hsy.fi/seututieto/ilmanlaatu/Sivut/default.aspx - Ilkeä minä
"Hiekoitushiekkaa, nastarenkaiden rouhimaa asfalttipölyä ja rengaskumia."
- suolaa lisää
Tiet on jouduttu suolaamaan nastarengaspölyn sitomiseksi.
- varokaa nastoja
Nastarengaspölyn määrää voi seurata tästä. Pysykää sisätiloissa ja käyttäkää hengityssuojaimia. http://www.hsy.fi/seututieto/ilmanlaatu/pks/pm10/Sivut/default.aspx
- nyt nää
Vaippahousunastapellet pyyhkimään vaipoillaan sitä' pölyä, ja heti!
- kitkatkitkat
Nastarenkaat tappaa 1300 ihmistä Suomessa vuodessa.
- kitekat katki
Puhumattakaan siitä, kuinka monta kitkarenkaat tappavat.
- ILTA~SANOMAT
kitekat katki kirjoitti:
Puhumattakaan siitä, kuinka monta kitkarenkaat tappavat.
JÄRKYTTÄVÄ TRAGEDIA - kitkarengas tappoi ohikulkijan
Puukolla aseistautunut kitkarengas iski ohikulkijaa kuolettavasti rintaan. Uhri menehtyi välittömästi.
Poliisi tutkii asiaa ja kehoittaa nastarengasintoilijoita varovaisuuteen.
Tappajarenkaan tuntomerkit:
-väriltään musta
-leveys 215 mm
-aukon halkaisija 15''
IS
- kitkakuraa
Pitäisikö se nastarengas ottaa kiinni ja laitta telkien taa kun oikein ihmisiä tappaa.Vai eikö sitä saada kiinni, kun siinä on niin hyvää pito. Kitkoillehan on jo ehdotettu max 60 lätkää takalsiin, että revihän siitä naurunalainen.
- Bitumit irti vaan
NAstapellet ehdottelee mitä ehdottelee. Nastapelleillä tuntuu olevan jo 60 lätkä takalasissa ajonopeuksista päätellen.
- 2222222222233333333
Vuoro talvina olen ajanut parhailla nastoilla ta kitkoilla (siis eivät ole nokialaisia). Pidossa on suht pienet erot, mutta renkaan melussa ja rungon jäykkyydessä on olleet suurimmat heitot. Nyt viimeisimmät kitkat ovat olleet jo hyvät ilman kompromisseja, riittävän jämäkät alla, ja pito vähintään yhtä hyvä kuin nastalla.Valinta on nyt tehty.
- kitkapellet hiljaa
Mistä muodostuu pöly tielle ja ilmaan?
Hiekoitus ja suolaus on edelleen ylivoimaisesti suurin syy ja vain 3% on nastoista johtuvaa pölyä.
Pölyä tulee kun renkailla jauhetaan hiekoitussepeliä, suola itsessään on pölyä ja kuivuessaan/sulaessaan irrottaa kiviä asfalttimassasta ja taas tulee renkaat jotka lamelleissaa jauhaa kiveä tietä vasten ja raskasliikenne viimeistelee asiaa.
Moneen kuukauteen ei teitä puhdisteta ja koko talviajan sama paska lilluu teillä eikä se sieltä poistu kuin pöllyytämällä sitä ympäristöön.
Suolalla koitetaan sitten pelastaa huonoa tienpitoa keväällä, melkoisen tyhmää touhua.- vahinkoeläimiä
Jyrsijät pitäisi vetää kölin alta, ainakin kolmeen kertaan.
- voi voi sentään
vahinkoeläimiä kirjoitti:
Jyrsijät pitäisi vetää kölin alta, ainakin kolmeen kertaan.
Voi voi tätä lepuuttajapellen tuskaista elämää, olen aivan puhki, en enää jaksa jauhaa samaa mantraa, ei se hyödytä kun nastarenkailla varustetut autot menevät ohi että hups vaan ja taatun turvallisesti, me lepuuttajapellet jäämme vaan ihailemaan niitten menoa tosi kateellisina, voi jos minäkin saisin autooni nastarenkaat niin mikä olisi huristellessa, voi voi sentään. Yritän rikastua, säästän jossain muussa että saan ostettua oikeat talvirenkaat, nastarenkaat, myyn nuo lepuuttajat jollekin veneilijälle, niille ne on tarkoitettu.
- Turhaa valitusta
Ei se pöly taida niin vaarallista olla kuin väitetään. Itse olen 15 vuotiaasta asti muokannut peltoja traktorilla, ja useasti oli semmoinen pöly että piti traktori pysäyttää kun ei eteensä nähnyt, eikä ollut mitään suodattimia ja hyttiä traktorissa. Puinti hommissa oli sama juttu, valtava pöly. Nyt olen 73 v perusterve, enkä käytä mitään lääkitystä vielä, peflet mittari mittarikin puhallan pohjaan, joten asteikko ie riitä.
Miettikääs tätä RUIKUTTAJAT- aivanturhaanvalittaa
Mutta kun nuo ruikuttajat ovat olevinaan niin hienoa niin hienoa väkeä, EU-normien mukaan yrittävät hengittää.
Itsekin ollut pelto- ja puintihommissa, siinä todella paksunpölyn keskellä, tosin olen vielä työelämässä eikä ole nuo pölyt haitanneet edes henkisesti.
- Valittajille.
Löytyi asiallinen keskustelun kannanotto katupölystä toiselta osastolta.
Turhaa valitusta.
Ei se pöly taida niin vaarallista olla kuin väitetään. Itse olen 15 vuotiaasta asti muokannut peltoja traktorilla, ja useasti oli semmoinen pöly että piti traktori pysäyttää kun ei eteensä nähnyt, eikä ollut mitään suodattimia ja hyttiä traktorissa. Puinti hommissa oli sama juttu, valtava pöly. Nyt olen 73 v perusterve, enkä käytä mitään lääkitystä vielä, peflet mittarikin puhallan pohjaan, joten asteikko ei riitä.
Miettikääs tätä RUIKUTTAJAT - Maaseutu!
Kyllä maalla on mukavaa!
- Tekosyytekosyytekosy
Kyllä se niin on, että jyrsijöillä ajajat eivät pysty myöntämään että ovat täysin kykenemättömiä ajamaan talviolosuhteissa. Muusta se ei johdu.
Jyrsijä kuljettajilla on apupyörät polkupyörässä ja kypärä päässä kävellenkin. Sitähän aina perustellaan, että kun on turvallista - pääsinpäiden juttuja
Missään ilmoituksessa eri ole puhuttu nastapölystä vaan katupölystä.
Noloja ovat trollipeikot ja kitkapellet. - Nastoja Pariisissa
Pariisissa on menty peräti vuoropäivittäisiin ajokieltoihin pölyn takia. Varmaan nastapöly on kulkeutunut Suomesta sinne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2663338Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.801448- 661213
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991049Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:48943- 63941
- 51932
- 42787
- 47772
- 113716