Miten estää jojoilu?

Mä en kestä

Minulla on tuo yleinen ongelma, eli laihdutan ja sitten pikku hiljaa kilot tulee takaisin. Nyt taas on se vaihe, että painoa on tullut n. 7-8 kg lisää ja kiireesti pitäisi tehdä jotain.

Kun tupakoin, pysyin hoikempana, mutta lopettamisen jälkeen ruoka maistui paremmin ja samoin makeanhimo lisääntyi.

Nyt taas ällöttää katsoa peiliin, vaatteet ei mahdu päälle. Väsyttää ja itseinho kasvaa. Tuntuu, että en saa otetta itsestäni. Viimeksi laihduttaessani tosissani päätin, että minusta ei koskaan tule enää lihavaa, ja uskoin pystyväni pitämään päätöksen, mutta nyt on lipsuttu taas muutama kilo ylipainon puolelle. Onko jollain joku hyvä keino, jolla painon saa pidettyä kurissa ja jojoilun loppumaan? Possun kuva jääkaapin oveen? Tupakointi?

5

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisar

Eli et saa luotua terveellisiä elämäntapoja vaan vain pieniä aikoja joina osaat syödä ja liikkua terveellisesti?

Teetkö kauppalappuja ja suunnitelmia mitä aijot syödä viikon aikana? Onko herkut tai roskaruoka sinusta paremman makuista kuin tavallinen kotiruoka? Jos on näin, niin etsi reseptejä ja kokeile uutta, että löydät ne terveelliset herkut mitä Haluat syödä.

Harrastotko mitään liikuntaa vakituisesti vapaa-ajalla? Jos et niin tutkippa mitä kursseja ja mahiksia on tarjolla, et ole varmaankaan liikkunut laihduttaessasi liikkumisen ilosta, vaan pakosta? Sen liikunnan ei tarviotse olla rasittavaa, vaan vain sellaista mistä nautit. / Myös hyötyliikunta kannattaa aina valita jokaisessa arkipäivän tehtävässä, jos on vaan mahdollisuutta siihen.

Jojoilun syynä voi myös olla esim. diabetes, että oletko käynyt lääkärintarkastuksessa? Verikokeet voisi olla hyvä ottaa varmuuden vuoksi, jos et ole otattanut pitkään aikaan.

Tässä nyt näitä kysymyksiä/mietteitä mitkä itsellä saivat pudotettua painoa hitaasti normaalipainoon, eikä ole jojoillut.

• Mä en kestä

Hei, kiitos vastauksesta.
        Diabetesta tai kilpirauhasvaivaa ei pitäisi olla, itsekin niitä mietin ja ne on tutkittu viimeksi viime kesänä, kun huomasin että olin lihonut 5 kg ja väsytti. Kaikki arvot on aina olleet priimaa oli paino sitten mikä tahansa.

Tosiaan, tuo liikunta on mulle pakkopullaa, aina. Varmaan kouluajoilta jäänyt jotain traumoja, olin kömpelö ja epäliikunnallinen. En pidä mistään joukkuelajeista enkä ryhmäjumpasta, mutta kaipaisin kai jotain orjapiiskuria, joka komentaisi vieressä punnertamaan. Eniten nautin ihan tavallisesta kävelylenkistä omaan tahtiin, mutta kun pitäisi sitä aerobistakin liikuntaa harrastaa. Polvet ei kestä lenkkeilyä ja uimahalliin en kehtaa mennä. Joitakin vuosia sitten kävin salilla, mutta ärsytti siellä sellaiset nuoret miehet, jotka arvosteli naisten kroppia ääneen.

Syön mielelläni kaikenlaista ruokaa, kotiruokaa mutta myös ns. roskaruoka maistuu. Ja herkkuja voisin syödä mielin määrin. Tuntuu, että jos ei saa joka päivä edes yhtä makeaa suupalaa, on jotenkin sellainen olo, että jotain puuttuu. Ehkä olen sokeririippuvainen?

Kaikenlaista konstia olen vuosien varrella yrittänyt, ruokapäiväkirjaa, punnitsemista ja kropan mittailua, kalorilaskureita, mielikuvaharjoittelua, olen sanonut miehelle, että vahtii syömisiäni, jne. Tiedän ja muistan miten ihana tunne se on, kun vaatteet mahtuu taas päälle ja on kevyt olo, mutta en saa sitä pidettyä yllä.

• Ei tekosyitä ;-)
        Mä en kestä kirjoitti:

Hei, kiitos vastauksesta.
        Diabetesta tai kilpirauhasvaivaa ei pitäisi olla, itsekin niitä mietin ja ne on tutkittu viimeksi viime kesänä, kun huomasin että olin lihonut 5 kg ja väsytti. Kaikki arvot on aina olleet priimaa oli paino sitten mikä tahansa.

Tosiaan, tuo liikunta on mulle pakkopullaa, aina. Varmaan kouluajoilta jäänyt jotain traumoja, olin kömpelö ja epäliikunnallinen. En pidä mistään joukkuelajeista enkä ryhmäjumpasta, mutta kaipaisin kai jotain orjapiiskuria, joka komentaisi vieressä punnertamaan. Eniten nautin ihan tavallisesta kävelylenkistä omaan tahtiin, mutta kun pitäisi sitä aerobistakin liikuntaa harrastaa. Polvet ei kestä lenkkeilyä ja uimahalliin en kehtaa mennä. Joitakin vuosia sitten kävin salilla, mutta ärsytti siellä sellaiset nuoret miehet, jotka arvosteli naisten kroppia ääneen.

Syön mielelläni kaikenlaista ruokaa, kotiruokaa mutta myös ns. roskaruoka maistuu. Ja herkkuja voisin syödä mielin määrin. Tuntuu, että jos ei saa joka päivä edes yhtä makeaa suupalaa, on jotenkin sellainen olo, että jotain puuttuu. Ehkä olen sokeririippuvainen?

Kaikenlaista konstia olen vuosien varrella yrittänyt, ruokapäiväkirjaa, punnitsemista ja kropan mittailua, kalorilaskureita, mielikuvaharjoittelua, olen sanonut miehelle, että vahtii syömisiäni, jne. Tiedän ja muistan miten ihana tunne se on, kun vaatteet mahtuu taas päälle ja on kevyt olo, mutta en saa sitä pidettyä yllä.

Kävely on juurikin sitä aerobista liikuntaa. Jos saat käytyä vaikkapa 5 krtaa viikossa tunnin kävelyllä ja pidettyä vauhdin siinä 6-7 km/h, se on jo ihan tehokasta. Se laittaa aineenvaihdunnan käyntiin ajan kanssa, ja myös ylläpitää sitä.

Vesijuoksu (huom. juoksu, ei kävely, vaikka kävelykin on ok) on tosi tehokasta rasvanpolttoon. Ei ota niveliin, sopii vaikka kuinka lihavalle. Altaassa jolkottelevat kaiken kokoiset ja näköiset, joten sekaan vaan. Ketään ei kiinnosta sun kroppasi. Sitä paitsi uimahalli on paikka, jossa voi oikeasti tuntea itsensä normaaliksi. Siellä kaikki ovat omine virheineen normaaleita.

Kuntosali olisi myös hyvä. Saisit lihasta, joka taas polttaa energiaa levossakin. Idiooteista ei kannata välittää, nappaa turpaan niitä kolleja niin oppivat. Ja ovat varmasti oppineetkin, jos tapauksesta on jo vuosia - kasvaa ne pikkupojatkin joskus miehiksi.

Jos sun tekee kovasti mieli makeaa, syöt väärin. Unohda se laihduttaminen ja opettele syömään terveellistä ruokaa. Ei eineksiä, ei kovaa rasvaa, ei huonoja hiilareita eikä lisättyä sokeria. Ja jos se olo paranee sillä, että napsit pari palaa tummaa suklaata ja se jää siihen, niin syö ne suklaat. Ei ne pari palaa sinua lihota, vaan kokonaisuus.

Oikealla ravinnolla energisyys lisääntyy ja kulutus kasvaa. Laihtuu ihan vahingossa. Älä hosu, se vaan jojoiluttaa.

Selvitä itsellesi uudet ravintosuositukset. THL:n sivuilta löytyy asiallista tietoa ravitsemuksesta. Unohda kaikki ihmedieetit ja kitukuurit. Kohtuullisuus toimii.

Pitää vain tahtoa tarpeeksi. Teet valintoja. Tee viisaita valintoja. :-)

• Itsekuria

Jos itsekuri puuttuu, ei siinä mitkään kikat auta. Ei se himo vielä ketään lihota, vasta se kun sille antaa periksi.

Aivosi toimivat kuin makupalaa kuolaava koira, joka on oppinut että herkkuja tulee kuitenkin aina. Siitä vain pitää opetella eroon, ja opetella saamaan mielihyvää muista asioista.

• Herkkusuun konstit

Miten pitkät ruokailuvälit sinulla on? Vaikka olen hyvin perso makeille herkuille, nautin jotain sellaista harvoin, korkeintaan kerran viikossa ja silloinkin vain yhden pullan, jäätelön tm. Miten pystyn tähän? Syön joka päivä 3-4 tunnin välein eli 5-7 ateriaa päivässä. Vältän kaikkia nopeita hiilihydraatteja. Näin verensokeri pysyy mahdollisimman tasaisena, jolloin ei tule liian suuria laskuja tai insuliinipiikkejä. Sekä alhainen verensokeri että insuliinipiikki ovat niitä tekijöitä, jotka laukaisevat makean himon. Kun tiedostaa tämän, pystyy välttämään niitä. Jos noudatat ruokailutapaani viikon verran, et enää kaipaa herkkuja eikä niiden välttäminen vasfi enää mitään itsekuria, koska siitä tulee helppoa.

Älä tunne syyllisyyttä, jos et liiku jollain tietyllä tavalla. Pääasia, että liikut mieleiselläsi tavalla ja niin, ettet riko niveliäsi. Kävely on hyvä liikuntatapa. Juoksu ei sovi runsaasti ylipainoiselle. Liikunta on tarpeellista terveyden takia, mutta laihtua voi myös harrastamatta liikuntaa. Lihastreeniä voi tehdä kotonakin esim. käsipainojen.avulla tai salilla. Ota selvää, onko paikkakunnallasi vain naisille avoinna oleva kuntosali, sillä sellaisessa ei tarvitse olla typerien miesten arvosteltavana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      29
      3245
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      23
      1528
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe