Kyllästyminen ja ahdistuminen avoliitossa

Apua?

Olen seurustellut ihanan poikaystäväni kanssa yli kaksi vuotta, josta yhdessä olemme asuneet n. 7 kuukautta. Ongelmana on, että suhde on alkanut kyllästyttää ja hieman jopa ahdistamaan.

Muutin poikaystäväni luokse, enkä tunne asuntoa kodikseni vaikka maksankin puolet asumiskuluista yms. Suurin ongelma on miehen naisjulisteet seinillä, joista hän ei mielellään luopuisi, vaikka tietää, että se parantaisi oloani ja itsetuntoani. Huono itsetunto on varmaan suhteemme pahin ongelma. Mies on ilmeisesti päättänyt ettei hän enää voi auttaa minua ja syyllistää minua huonosta olostani. Hän kuulemma tuntee itsensä huonoksi takiani, enkä todellakaan halua sitä. Kuitenkaan julisteet/taulut eivät lähde seiniltä, vaikka olen sanonut, että haluaisin omassa kodissani tuntea oloni hyväksi ja ehkä jopa kauniiksi.

Suhteen alkupuolella mies puhui jatkuvasti eksistään ja kokemuksistaan mikä nakertaa minua edelleenkin, vaikka yritän tukahduttaa ajatukset. Mies on minulle kuitenkin ensimmäinen kumppani ja olen kokenut asioita vain hänen kanssaan.

Nykyään turhaudun mieheeni jatkuvasti. Kyllästyttää, ärsyttää ja inhottaa. Silti välillä melkein pakahdun rakkauden tunteesta , enkä haluaisi jättää kumppaniani. Julisteita lukuunottamatta hän on ihana ja suloinen, joskin nykyään hän hermostuu helposti -ehkä häntäkin kyllästyttää?

En usko löytäväni yhtä hyvää kumppania, vaikka ei minulla kyllä kokemusta ole sitä varmaksi sanomaan.. Pitäisikö meidän muuttaa erilleen ja katsoa miten asiat etenevät? En tiedä miten ottaa asia miehen kanssa puheeksi, sillä yksin hänellä ei ole varaa nykyistä asuntoa pitää.. Aiheuttaisin huomattavasti vaivaa.

En tiedä kuuluuko tämä avautuminen/avunpyyntö tänne, mutta toivon asiallisia vastauksia.

6

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apua?

      Vähän lisäinfoa: ennen kuin asuimme yhdessä seksikin oli parempaa, nykyään se on sellaista 'tänään voitais panna' 'joo' -meininkiä, ja seksi on äärettömän yksitoikkoista vaikka olemmekin keskustelleet asiasta. Emme juuri tee muuta kuin ole kotona nyt kun mies jäi työttömäksi. Emme ole myöskään henkisellä tasolla enää yhtä läheisiä kuin ennen. Muutama inside vitsi löytyy, muuten kaikki läheisyys ja kiehnäys tuntuvat väkinäiseltä. Toisinsanoen: en enää koe minkäänlaista kiinnostusta tai kipinää, eikä mieskään vaikuta kiinnostuneelta vaikka väittääkin ettei ole kyllästynyt.

    • vaihtamalla paranee

      Tekstin perusteella vaikuttaisi siltä, ettei hän ole sinulle "se oikea". Mikäli parisuhde etenee avoliittoon, olisi molempien oltava riittävän kypsiä siihen - ja tuo naisjulisteasia ja hänen suhtautumisensa sinun tuntoihisi ei kyllä ainakaan aikuisuudesta kieli!

      Ei kannata jumittua huonoon suhteeseen. Hän voi olla kuinka ihana ihminen tahansa, mutta silti huono kumppani. Kyllä sinä sen itsekin tiedät, kun läheisyyskin kerran on väkinäistä, eikä kipinää ole.

      • En jaksa

        Olisin luultavasti jo vakavammin harkinnut omaan asuntoon muuttamista, mutta niin kuin tosiaan mainitsin, miehellä ei ole varaa maksaa nykyisessä asunnossaan asumista yksin, koska jäi työttömäksi- se oli yksi syy miksi muutimme yhteen.

        Itse olen vielä nuori, mies rutkasti vanhempi. Siksi siis oletin, että julisteasia olisi pikkujuttu, sillä muusta en ole nalkuttanut, tai vaatinut luopumaan.

        Olen myös lopettanut maalaus- ja musiikkiharrastukseni. En yksinkertaisesti kehtaa soittaa tai maalata hänen kuultensa, sillä hän on kertonut miten yksi eksä oli hyvä maalari (yksi hänen tekeleistään on seinälläkin ...), toinen hyvä kokki, toinen oli kokki ja yksi teki muuten vaan hyvää ruokaa (en mielelläni edes kokkaa, vaikka ennen se oli mieluisaa puuhaa).

        Nyt kun ajattelen, koko elämäni menee hukkaan. Mies toki sanoo, että haluaa minun maalaavan ja että minulla ei pitäisi olla moisia ajatuksia, mutta ei silti pidä suutaan kiinni entisestä elämästään. Nyt kun haen yliopistoon, hänen oli pakko kertoa jostain yliopistoaikaisesta opettajastaan, josta keskustelu päätyi hänen oikiksessa olevaan eksäänsä. Ei paineita.


    • asdgsadgds

      Sulla on typerä mies joka lannistaa sua elämästä omannäköistä elämää. Sen seurauksena sinä ahdistut ja masennut, kun sinua kahlitaan.

      Dumppaa tuollainen mölyturpa hel-vettiin.

    • oppeliini1

      Joko tekstisi on hyvin huono provo tai sitten sinä olet hiukan yksinkertainen.

      Ei kukaan täydellä järjellä varustettu ihminen huolellisesti ja harkiten valitse seuralaisekseen kuvailemaasi itserakasta, muista naisistaan kehuskelevaa typerystä.
      Tuo mies on junttiakin juntimpi. Ohko noin idiootteja edes todella olemassa?!

    • selvä tapaus

      Perustelusi yhdessä pysymiseen eivät ole ollenkaan hyvät: Pelkäät että et löydä toista itsellesi sopivaa (Ihan varmasti löydät tuota paremman!). Olet huolissasi että mies ei pysty yksin maksamaan asuntoaan (Se ei todellakaan ole sinun asiasi!) Onko hän ehkä kanssasi vain siksi että pystyy jakamaan asumiskulujaan?

      Hän muistelee exiään ja pitää naisten kuvia seinällä. Siinä on riittävä osoitus, että et ole hänelle riittävän tärkeä eikä hä'n rakasta ja arvosta sinua oikeasti.

      Kyllästyminen ja ärsyyntyminen ei takuulla vähene, kun aikaa kuluu, vaan tulee pahenemaan, teillä molemmilla. Miksi tuhlaat häneen aikaasi. Mitä pikemmin pääset eroon sitä paremmat mahdollisuudet on vielä löytää parempi kumppani. Äläkä pelkää yksin elämistä. Sekin on parempaa kuin ärsyyntyneenä ja kyllästyneenä yhdessä eläminen. On helpompi panna selkeästi poikki kuin antaa suhteen hiipua hitaasti karille. Rupea etsimään asuntoa ja anna hänen itse vastata omista rahahuolistaan. Hänkin voi etsiä halvemman asunnon, ja niin joutuvat muutkin eroavat tekemään. Asumistuki ja toimeentulotuki ovat myös olemassa, etkä mitenkään voi jatkaa yhteiseloa vain auttamishalusta tai säälistä.

      Tottakai ensin on surullista ja vaikeaa, mutta se vaihe menee pian ohi ja huomaat ett ne hellät tunteet häntä kohtaan, joista oli vaikea luopua, eivät sittenkään olleet mitään ainutlaatuista. Tulet kokemaan vielä parempaa, kun uskallat ensin irrottautua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe