OPINTOVAPAA

Mietityttää...

Laitoin tänne, koska opintovapaalle ei löydy omaa osastoa. Tämähän ei ole sama asia kuin vuorotteluvapaa.

Olen hakemassa opintovapaata toukokuusta noin puoleksi vuodeksi eteenpäin. Ajankohdan sanelee graduni aikataulu. Eli tarkoitus olisi tehdä kirjallista hommaa, myös kesän aikana.

Työnantaja voi evätä tämän vain, jos tulee TUNTUVA HAITTA toiminnalle (opintovapaalaki). Nyt jännittää, onko kesälomakausi sellainen ongelma. Työnantaja on iso, ja meitä on useita tekemässä samaa työtä. Henkilöstövajausta on ollut poissaolon takia, ja sijaista ei ole kuitenkaan otettu. Ei kai tätä voida jättää myöntämättä, kun ei toiseenkaan poissaoloon ole otettu edes sijaista (eli on katsottu, että pärjätään, kaiketi)? Vähän olen nyt ahdistunut tästä...

Minkälaisissa tilanteissa voidaan vedota opintovapaalain tuntuvaan haittaan?

9

1349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkinut

      Yksi oikeustapaus on ja tuntuvaa haittaa ei sen mukaan ollut, tosin on jälkikäteinen arvio, sillä työntekijä joutui irtisanoutumaan aloittaakseen koulutuksen ajoissa kun ei saanut vapaata. Luottamusmies ja avi/työsuojelu tiennee, et liene niiiin täysin korvaamaton kuvauksesi perusteella...

    • Mietityttää...

      Kiitos vastauksesta. Näin itsekin mietin, mutta huonosti tuntuu löytyvän tietoa, mitä käytännössä tarkoittaa tuntuva haitta. Mainittakoon, että työnantajani on iso, joten tuntuvaan haittaan on vaikeampi vedota kuin pikkufirmalla. Stressaan tätä, koska pomo haluaa kuulemma vielä keskustella kanssani opintovapaastani. Pelkään, että joudun ottamaan yhteyttä luottamusmieheen tms.

      Kesälomalla on tietysti pienempi miehitys. Sen ymmärrän. En viitsi sitä murehtia, jos työnantaja ei huolehdi resurssoinnista riittävästi. Ei ole mun ongelma, en anna opintojen kärsiä työnantajan huonon resurssoinnin takia. Pitäkööt muut minua huonona työntekijänä jne. (niin kuin osa pitää...)

      • tsekkasin

      • virkailen
        tsekkasin kirjoitti:

        http://www.esimiesliitto.com/key2012/tyosuhdeinfo/tyosuhdetietoutta/kimmo-nieminen/219-oikeus-opintovapaaseen

        opintovapaalain hallituksen esityksessä vuodelta 1979 löytynee perustulkintoja? Lainsäädännön uudistamista on selvitetty juuri tem:n työryhmässä, liekö muistiota tms?

        Kirjan Irtiotto työstä mukaan tuntuva haitta esim. jos sopivaa sijaista ei saatavilla eikä vajetta voi hoitaa työn järjestelyillä. Tai jos moni hakee samaan aikaan jne. Oikeus saada vapaata on, mutta ajankohdan voi siirtää em. Perusteella. On myönnettävä haetun mukaisena, esim jaksotettu tai yhdenjaksoinen jne.


    • jaskaa00

      Olin itse vuoden opintovapaalla isosta firmasta. Minulle sanottiin suoraan, että näin iso firma ei voi evätä kenenkään opintovapaata. Resurssi pula on yksikössä, jossa työskentelen. pomo lupaa koko ajan palkata jonkun, muttei sitä tee. Ei palkannut myöskään poissaoloni ajaksi tilalleni ketään, vaan työni jaettiin muiden työntekijöiden kesken. He eivät tietenkään riemusta kiljuneet, mutta se ei ole minun vikani, vaikka minua siitä syytettiinkin.

      En usko, että vapaatasi voidaan evätä!

      • Mietityttää...

        No just joo. Sun vikasi, vaikka pidät lakisääteistä vapaata. Kaikki äitiyslomalaiset ym. lienevät myös syyllisiä. Joskus en vain ymmärrä ihmisiä. Onko ne niin tyhmiä, etteivät tajua tätä??!!


    • tietämätön64

      Miten opintovapaakuviodet menevät silloin, kun on yhtäjaksoisesti opintovapaalla 19 kk ajan, eli kesä mukaan lukien. Mutta aikuiskoulutustukea taitaa saada kesäajalta vain harvemmissa tapauksissa. Miten siis esim. sinä vuoden opintovapaalla ollut rahoitit kesällä elämisesi ja kuluttiko kesäkuudet aikuiskoulutustukikuukausia, vaikka tukea ei kesäkuukausilta saakaan?

      Tietääkö joku?

    • Mietityttää...

      Kesän ajalle voi saada aikuiskoulutustukea, jos on osoittaa, että on kirjallista työtä, kuten mun kohdallani tulee olemaan se gradu. Aikuiskoulutustuen saamiseksi pitää suorittaa keskimäärin minimissä 3 opintopistettä kuukaudessa. Jos suorittaa kursseja syksyllä ja keväällä ja aloittaa graduaankin, sitä voi sitten väsätä kesällä.

      • Mietityttää...

        Muutenhan aikuiskoulutustuen saaminen vaatii, että olet läsnäolevana opiskelijana oppilaitoksessa. Jälkeenpäin voidaan periä takaisin, jos et ole suorittanut tarpeeksi opintoja. Jos on pidempi työ, ja suoritteita ei sen takia tule opintovapaan aikana riittävästi, oman selvityksen pitäisi riittää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2914
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      412
      2812
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2247
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      2014
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1834
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1785
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1602
    Aihe