Mikä siinä on niin vaikeeta??

tyytyväinenrva+hra

En voi kuin ihmetellä ja ihmetellä tarinoita eri osioista lukiessani miten iso ja suuri asia tuo seksittömyys on ja miten siihen on päästy!
Eikö ensinnäkin jo alkuvaiheessa seurustelua huomaa millä tavalla ne kemiat natsaa, jos ne ei ole jo silloin natsanneet niin miten ne voi sitten myöhemminkään natsata. Tai jos mieltymykset on täysin erilaiset, fantasiat, rajat, toiveet jne poikkeaa ihan täysin toisistaan, niin miten se yhteiselämä voi sujua.
Seksi on kuitenkin äärimmäisen tärkeä osa parisuhdetta ja kun seksi on toimivaa ja molempia tyydyttävää niin parisuhde muutenkin voi hyvin.
Onkohan itsellä vain sitten käynyt niin satumainen tuuri tuon kumppanin löytämisessä että mieltymykset on olleet niin yhteneväiset kun pääosin ne hommat on aina sujuneet. Raskauksia on ollut ja valvomisia, sairasteluja yms. Silti on aina muistettu sitä seksielämää ruokkia vaikkei olisi aina halunnut / jaksanut, mutta kas kummaa kun se seksielämä juuri antaa virtaa sitten muuhunkin elämään ja piristää! Jos ei ole aina minua huvittanut, olen voinut tyydyttää mieheni ja ihan toisin päinkin. Voin rohkeasti sanoa että nyt tekee mieli ja jos jostain syystä toinen ei halua niin silti voi tehdä asioita toisen mieliksi!
Näin meillä on yhdessä tarvottu jo 23 v ja vipinä ja kipinä makuukamarissa ei ole sammunut. Mutta tämä päätös on aikoinaan yhteisesti sovittu ja tehty, että mitään salaisuuksia ja "pihtaamisia" ei puolin tai toisin harrasteta ja jos joku painaa ja mättää niin se sitten kerrotaan toiselle.
Taidetaan olla aika harvinainen pari??

28

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 70 / 66

Johtuuko seksittömyys erilaisista intiimimieltymyksistä vai eri ajatuksista ja asenteista arkielämässä?
      Itsekkyys on haitaksi kummassakin.

Meidän mieltymyksemme ovat muuttuneet vuosien saatossa.
      Onneksi suunnilleen tasatahtia.

Häiriö, esimerkiksi kumppanin poikkeuksellinen passiivisuus aloitteen teossa, aiheuttaa tyytymättömyyttä ainakin minulle.

Seksi on tyydyttävää kun pyrkii kaikessa muussakin hoitamaan asiat tavoitteena kumppanin hyvä olo.
      Tullaan taas tuohon epäitsekkyyteen.

Me emme ole sopineet mitään mutta ei näytä olleen tarvettakaan.

Usei esiintyvään aiheeseen "parisuhteen hoitamiseen" minula on karu asenne.
      Jois se vaatii hoitamista niin silloin on jo menty enemmän tai vähemmän pieleen.
      Mutta jos se hoituu hoitamalla niin hyvähän se vaan on!

• 5 + 10

Ne kemiat voi olla kunnossa vuosikausia ja sitten muuttua ihan toisiksi. Tyypillinen syy on lapset. Ne arpovat ihmisluonteen uusiksi. Siihen ei voi varautua.

• 70 / 66

Lasten hankkimiseen on varauduttava! Kummallakaan ei saa olla mitään harhaluuloja raskausajan eikä synnytyksen jälkeisen ajan todellisuudesta.
        Lapsista on kokoaikainen vastuu niin kauan kuin he asuvat vanhempiensa kodissa tai ainakin 18-ikävuoteen saakka.

Lapset eivät ole leluja jotka otetaan huvikäyttöön silloin kun halutaan.
        Lapset eivät ole myöskään ohjelmoitavia robotteja.
        Lasten kasvatuksessa on vanhempien oltava yksituumaisia ja vastuunsa kantavia.

Lasten tuloon ja heidän aiheuttamaansa muutokseen voi ja on varauduttava.
        Lapsen tulon jälkeen herra ei ole enää kunkku vaan vastuullinen vanhempi.

Jos kaksi "aikuista" ihmistä hankkii lapsia niin ei sinä tapahdu mitään "arpomista".

Meidän lapsemme ovat nyt yli 4-kymppisiä, veroa maksavia yhteiskunnan jäseniä.

• kolomen äet

Valaise minulle miten "arpovat ihmisluonteen uusiksi". Vaikka vanhemmaksi tulee niin ei kait se koko persoonaa muuta - tai seksuaalisuutta - seksuaalisuus muuttaa vain muotoaan ja ei ehkä asioita voi tehdä niin ex-tempore kuin ennen.
        Siinä vaiheessa on molemmilla syy katsoa peiliin ja miettiä asioita jos se "ihana seksikäs tiikeri" on muuttunut "nalkuttavaksi akaksi" ja se "tosi mies" on muuttunut plösöksi sohvaperunaksi... Avioliitto on aina kahden kauppa, kukaan ei sitä liittoa yksin voi onnelliseksi tehdä eikä vastaavasti kukaan yksin riitele...
        Terveisin kolmen lapsen äiti jonka seksuaalisuutta ja naiseutta on lasten saaminen vain parantanut ja tuonot himoja ja haluja elämään entistä enemmän.

• 1 + 20
        kolomen äet kirjoitti:

Valaise minulle miten "arpovat ihmisluonteen uusiksi". Vaikka vanhemmaksi tulee niin ei kait se koko persoonaa muuta - tai seksuaalisuutta - seksuaalisuus muuttaa vain muotoaan ja ei ehkä asioita voi tehdä niin ex-tempore kuin ennen.
        Siinä vaiheessa on molemmilla syy katsoa peiliin ja miettiä asioita jos se "ihana seksikäs tiikeri" on muuttunut "nalkuttavaksi akaksi" ja se "tosi mies" on muuttunut plösöksi sohvaperunaksi... Avioliitto on aina kahden kauppa, kukaan ei sitä liittoa yksin voi onnelliseksi tehdä eikä vastaavasti kukaan yksin riitele...
        Terveisin kolmen lapsen äiti jonka seksuaalisuutta ja naiseutta on lasten saaminen vain parantanut ja tuonot himoja ja haluja elämään entistä enemmän.

"Vaikka vanhemmaksi tulee niin ei kait se koko persoonaa muuta - tai seksuaalisuutta"

Voin kokemuksesta sanoa, että se voi muuttaa paljon.

"Terveisin kolmen lapsen äiti jonka seksuaalisuutta ja naiseutta on lasten saaminen vain parantanut ja tuonot himoja ja haluja elämään entistä enemmän."

Eli muuttanut on teilläkin.

• Haavikko

Komppaan tuota "5 10" yhteenlaskijaa :-).

Niin kauan kuin pari on "avopari" asuvat erillään eikä heillä ole yhteisiä lapsia on suhde "stressivapaa" sisäisesti. Siinä ei ole äitinä tai isänä olemisen jännitteitä, eikä kotoa opittuja vanhemmuuden roolimalleja.

Itse luulin olleeni valinnassani huolellinen ja 3 vuoden yhteisen "tutkimisen" vapaamuotoisen seurustelun jälkeen muutettiin yhteen ja perustettiin perhe. Oli kuin täydellinen muodonmuutos olisi tapahtunut, vaimoni käytöksessä siis. Puolisoni alkoi toteuttaa kotoaan oppimaansa äidin mallia. Valitettavasti myös kotoa opitussa mallissa on miehen rautaisen alistamisen ja kontrolloinnin siemenet hyvin itäneessä ja kehittyneessä muodossa. Heillä kotona isä oli ollut aika holtiton "sekoilija" rahan ja vieraiden naisten suhteen ja hän oli kuitenkin taiten säilyttänyt kulissit pystssä perheyhteisön ulkopuolisilta. Sisäisesti perhe oli jo hajonnut vuosia sitten. Kaunat ja katkeruudet eivät antaneet heille mahdollisuutta sovintoon, vaan siellä isä sai joka tilanteessa kirpeän ja tiukka sanaisen ilkeän muistutuksen "hölmöilyistään". Mitä enemmän oli solvauksilla kuulijoita sitä parempi.

Tämä kotoa opittu kontrolloiva ja varauksellinen kohtelu sisälsi myös ajatusmallin, jonka mukaan mies on syytä pitää hieman etäisenä, ettei "jos ja kun" mies kuitenkin pettää, se ei tuntuisi niin pahalta.

Koita siinä sitten pitää yllä läheisyyttä ja intimiteettiä, kun toiselta ei estoistaan johtuen saanut edes kotiin töistä tullessa halausta taikka pusua. Yksin ei kukaan voi pitää yllä sellaista, jonka hoitaminen vaatii luonnollisesti kahta. Ei. Se ei onnistu vaikka kuinka olisit sitoutunut. Todettakoon epäilijöille, että yritetty on. Melkein hukkasin itseni toissa urakassa. Ei auta kotityöt, palvonta, ei kauniit sanat, eleet eikä teot. Toinen vain pitää yllä asemasotaa missä rintalinjan yli ei kohteliaisuuksia huudella taikka osoiteta "leppymisen" merkkejä.

Oikeasti en ymmärrä kuinka olen noista vuosita selvinnyt näinkin järjissäni.

• mä vaan

En usko, että kovinkaan moni ehdoin tahdoin haluaa olla haluton. Yleensä se on kärsimystä haluttomallekin. Henkilökohtaista kokemusta mulla ei onneksi ole, mutta väittäisin, että kyse on muustakin kuin seksielämän laadusta. Kun kieltäytyy tai tulee torjutuksi kerran, siitä se helposti lähtee.

On vaikea haluta, jos ei tunne itseään haluttavaksi. Se on pohjimmiltaan itsestä kiinni, mutta puoliso voi siihen vaikuttaa, hyvässä ja huonossa. Ja kun ei halua, kokee siitä huonommuutta ja syyllisyyttä.

Väsymys ja stressi vaikuttavat, ja niitähän joissakin elämänvaiheissa riittää. Itse olen sitä tyyppiä, joka kokee seksin rentouttavaksi, mutten ihmettele, jos joku kokee toisin. Etenkin pikkulapsivaiheessa kaipasin joskus sitä, että saisin olla rauhassa, että kukaan ei olisi vähään aikaan iholla; huutamassa, vaatimassa, toivomassa.

"Seksi on kuitenkin äärimmäisen tärkeä osa parisuhdetta ja kun seksi on toimivaa ja molempia tyydyttävää niin parisuhde muutenkin voi hyvin."
      Tämän voisi sanoa toisinkinpäin: kun parisuhde on toimiva ja molempia tyydyttävä, seksi toimii usein hyvin.

• NäinMeillä

Itse olen havainnut että seksielämän toimivuuteen pitkässä suhteessa vaikuttaa myös se, miten suhtautuu haluamiseen. Osa ihmisistä on sellaisia että heillä pitää seksuaalinen halu ja valmius olla ikäänkuin valmiina ennen kuin he voivat edes ajatella seksiä. Tällaiset ihmiset ajautuvat helpommin arjen ja perheen paineissa tilanteeseen jossa halu ei ehdi oikein koskas tulla.
        Osa ihmisistä taas on enemmän tyyppiä jossa he aktiivisemmin haluavat haluta. Eli he ovat siis valmiita yrittämään vaikka valmiiksi ei niin kauheasti tekisikään mieli. Heillä halut usein sitten heräävät kun vain seksiä aloitetaan. Tämä tekee helpommaksi seksielämän ylläpitämisen.

Ja nämä siis eivät ole mitään tietoisia valintoja vaan ihmisen seksuaalista perusluonnetta eli toinen ei ole sinällään huonompi tai parempi tapa suhtautua seksiin. Mutta toinen siis pitää useammin pitkän suhteen seksielämän vireänä.

• tyydyttävä suhde
        NäinMeillä kirjoitti:

Itse olen havainnut että seksielämän toimivuuteen pitkässä suhteessa vaikuttaa myös se, miten suhtautuu haluamiseen. Osa ihmisistä on sellaisia että heillä pitää seksuaalinen halu ja valmius olla ikäänkuin valmiina ennen kuin he voivat edes ajatella seksiä. Tällaiset ihmiset ajautuvat helpommin arjen ja perheen paineissa tilanteeseen jossa halu ei ehdi oikein koskas tulla.
        Osa ihmisistä taas on enemmän tyyppiä jossa he aktiivisemmin haluavat haluta. Eli he ovat siis valmiita yrittämään vaikka valmiiksi ei niin kauheasti tekisikään mieli. Heillä halut usein sitten heräävät kun vain seksiä aloitetaan. Tämä tekee helpommaksi seksielämän ylläpitämisen.

Ja nämä siis eivät ole mitään tietoisia valintoja vaan ihmisen seksuaalista perusluonnetta eli toinen ei ole sinällään huonompi tai parempi tapa suhtautua seksiin. Mutta toinen siis pitää useammin pitkän suhteen seksielämän vireänä.

Tuo on niin totta!!! En ole aiemmin ajatellutkaan mutta nyt kun tuon kerroit niin näinhän se menee.
        Pikkulapsivaiheessa on varmaan turha odotella että no milloin se Suuri Hetki koittaa... Naisilla olisi varmasti paljon opittavaa miehiltä siitä, että unohtaa ne liialliset odotukset ja valmistelut ja päivien suunnittelut, silloin ainakin kaikki menee pipariksi ja mönkään. En olisi itse voinut koskaan kuvitella että meillä olisi kalenterista katsottu aikaa että no josko tuona iltana tuohon aikaan - halut olisi varmasti kaikonneet sen sileän tien.
        Hetkiin on osattu tarttua, juuri tuo että haluttu haluta ja jättää turhat asiat ympäriltä pois ja nauttia seksuaalisuudesta ja seksistä eri tavoin monimuotoisesti. Naiset voisi joskus puhtaasti vain unohtaa ne tiskivuoret ja lattialla lojuvan imurin ja pyykkien laitot... eihän ne sieltä ole koskaan minnekään karanneet vaikka siinä välissä vähän puolison kanssa touhuisi vähän muuta!

• opi rakastaan
        tyydyttävä suhde kirjoitti:

Tuo on niin totta!!! En ole aiemmin ajatellutkaan mutta nyt kun tuon kerroit niin näinhän se menee.
        Pikkulapsivaiheessa on varmaan turha odotella että no milloin se Suuri Hetki koittaa... Naisilla olisi varmasti paljon opittavaa miehiltä siitä, että unohtaa ne liialliset odotukset ja valmistelut ja päivien suunnittelut, silloin ainakin kaikki menee pipariksi ja mönkään. En olisi itse voinut koskaan kuvitella että meillä olisi kalenterista katsottu aikaa että no josko tuona iltana tuohon aikaan - halut olisi varmasti kaikonneet sen sileän tien.
        Hetkiin on osattu tarttua, juuri tuo että haluttu haluta ja jättää turhat asiat ympäriltä pois ja nauttia seksuaalisuudesta ja seksistä eri tavoin monimuotoisesti. Naiset voisi joskus puhtaasti vain unohtaa ne tiskivuoret ja lattialla lojuvan imurin ja pyykkien laitot... eihän ne sieltä ole koskaan minnekään karanneet vaikka siinä välissä vähän puolison kanssa touhuisi vähän muuta!

oi, oi kokemusta on valtavasta hulluttelusta kun kaikki oli hyvin. Sairaus teki siitä lopun.

• opi rakastaan

En usko, että kukaan valitsee vapaehtoisesti seksittömän avioliiton.
      Ette kukaan ole lonkkavikainen.Minulla oli synnynnäinen lonkkavika joka vuosien aikana paheni. En ollut milloinkaan avioliittomme aikana täysin kunnossa.Seksi oli kuitenkin täydellistä kunnes lonkat niin kuluneet, että jalkojen liikuttaminen aiheutti valtavaa narinaa ja suunnatonta kipua nvelissä, niin eipä siinä ensimmäisenä tule mieleen, että puoliso kärsii seksittömyyselkänikin. Kaikenlisäksi pamahti selkä ja nivelet huononivat aivan silmissä.
      Kahden vuoden heikon terveyden ja ajottaisen seksittömyyden aikana sitten leikattiin ensin selkä jonka jälkeen ensimmäinen lonkkanivel ja 10 kk sen jälkeen myös toinen ja asia parani jo ensimmäisen lonkka leikkauksen jälkeen. Kuitenkin tietyin rajottekin.. Mies vain ei malttanut odottaa. Hällä jäi kokematta minkälainen puoliso olisin ollut terveenä.

Minua on suunnattomasti loukannut jutut joiden mukaan olen antiseksuaalinen ja epänaisellinen, koska en ole itse valinnut sairauttani ja naimisiin mennessämme mies tiesi mitä on tulossa. Hällä vain ei riittänyt halua voittaa ongelmia yhdessä.

Seksiä kaipaa myös miehen mielestä "pihtaaja"

• NäinMeillä

En tiedä miten te olette käytännössä asiaa käsitelleet mutta voin kertoa oman kokemukseni sairauden aiheuttamasta seksittömyydestä miehen näkökulmasta.
        Meillä siis vaimon vakavan sairauden takia oli hyvin seksitöntä kautta reilun vuoden ajan. Se oli tietysti rankkaa (varsinkin muiden asioiden takia kuin seksin) mutta meillä selvittiin sillä että vainoni todella ymmärsi asioita myös minun kannaltani. En koskaan saanut tuntea olevani se "vonkaava ja valittava mies" vaan hän sanoi aina että hänkin haluaisi että seksielämämme palaisi mahdollisimman pian ennalleen ja että hänkin kaipaa minua. En tiedä puhuiko hän aina ihan totta mutta sillä ei ole lopulta väliä. Sain aina tuntea että olin hänelle kuitenkin tärkeä myös miehenä ja että hänkin arvosti seksielämäämme vaikka sitä ei silloin ollut eikä ollut varmaa tulisiko sitä koskaan enää olemaankaan. Jaksoin kuitenkin sen sillä että tunsin että olemme "samassa veneessä" asian kanssa enkä vain yksin sinä torjuttuna ja ymmärtämättömänä miehenä.
        Onneksi kaikki päättyi hyvin ja seksielämämme palasi lähes ennalleen.

On ymmärrettävää että se sairastunut puoliso on se ensisijainen ja hänen ehdoillaan mennään. Asia ei kuitenkaan yleensä toimi jos se terve puoliso nähdään vain jonain ymmärtäjänä jonka pitää valittamatta sulkea kaikki tunteensa ja tarpeensa pois. Myös hän tarvitsee ymmärrystä ja myötätuntoa jotta hän jaksaa osansa ja saa toivoa paremmasta. Myös hänelle tulee ne huonot hetkensä jolloin kaikki tuntuu mustalta. Mutta molemminpuolisella ymmärryksellä niistä päästään yli.

• mä vaan
        NäinMeillä kirjoitti:

En tiedä miten te olette käytännössä asiaa käsitelleet mutta voin kertoa oman kokemukseni sairauden aiheuttamasta seksittömyydestä miehen näkökulmasta.
        Meillä siis vaimon vakavan sairauden takia oli hyvin seksitöntä kautta reilun vuoden ajan. Se oli tietysti rankkaa (varsinkin muiden asioiden takia kuin seksin) mutta meillä selvittiin sillä että vainoni todella ymmärsi asioita myös minun kannaltani. En koskaan saanut tuntea olevani se "vonkaava ja valittava mies" vaan hän sanoi aina että hänkin haluaisi että seksielämämme palaisi mahdollisimman pian ennalleen ja että hänkin kaipaa minua. En tiedä puhuiko hän aina ihan totta mutta sillä ei ole lopulta väliä. Sain aina tuntea että olin hänelle kuitenkin tärkeä myös miehenä ja että hänkin arvosti seksielämäämme vaikka sitä ei silloin ollut eikä ollut varmaa tulisiko sitä koskaan enää olemaankaan. Jaksoin kuitenkin sen sillä että tunsin että olemme "samassa veneessä" asian kanssa enkä vain yksin sinä torjuttuna ja ymmärtämättömänä miehenä.
        Onneksi kaikki päättyi hyvin ja seksielämämme palasi lähes ennalleen.

On ymmärrettävää että se sairastunut puoliso on se ensisijainen ja hänen ehdoillaan mennään. Asia ei kuitenkaan yleensä toimi jos se terve puoliso nähdään vain jonain ymmärtäjänä jonka pitää valittamatta sulkea kaikki tunteensa ja tarpeensa pois. Myös hän tarvitsee ymmärrystä ja myötätuntoa jotta hän jaksaa osansa ja saa toivoa paremmasta. Myös hänelle tulee ne huonot hetkensä jolloin kaikki tuntuu mustalta. Mutta molemminpuolisella ymmärryksellä niistä päästään yli.

Olen miettinyt, mistä johtuu, että meillä edelleen synkkaa niin hyvin. En ole koskaan ollut haluton, vaikkakin joskus kyvytön seksiin. Ehkä se johtuu myös siitä, että mies on osannut lukea minua?

Yksi syy on tuo valmius ja nopea syttyminen. Toisaalta meillä on muutenkin paljon läheisyyttä, ja halukkuutta seksiin voi alkaa lämmitellä ja "tiedustella" hyvissä ajoin.

Hyvää haluaa lisää. Jos seksistä molemmat saavat nautintoa, tottahan sitä silloin helpommin haluaa. Ja kun parisuhteen perusasiat ovat kunnossa, haluaa tehdä toiselle hyvää. Paljon lähtee omasta itsestä ja arvostuksesta. Kun saa tuntea itsensä rakastetuksi, haluaa pitää huolta itsestään, mikä heijastuu olemukseen.

Nimimerkin "NäinMeillä" kuvaus samassa veneessä olemisesta osui nappiin. Meillä on ollut mm. raskauksien takia seksittömiä (ainakin yhdynnättömiä) kausia, mutta ollaan tiedetty se väliaikaiseksi ja tajuttu, että se on molemmille kurjaa. Se, että saa tuntea itsensä haluttavaksi, on tärkeää. Muistan, kun erään leikkauksen jälkeen häpesin kroppaani ja tunsin itseni niiiiin kulahtaneeksi, runnelluksi ja kipeäksi. Seksi ei käväissyt mielessäkään eikä yhdyntään ollut lupaa. Se, että miehellä alkoi seistä minut nähdessään, oli mulle siinä tilanteessa tärkeää. Että hän näki minut vielä puoleensavetävänä, vaikka olin niin heikoilla.

• opi rakastaan
        mä vaan kirjoitti:

Olen miettinyt, mistä johtuu, että meillä edelleen synkkaa niin hyvin. En ole koskaan ollut haluton, vaikkakin joskus kyvytön seksiin. Ehkä se johtuu myös siitä, että mies on osannut lukea minua?

Yksi syy on tuo valmius ja nopea syttyminen. Toisaalta meillä on muutenkin paljon läheisyyttä, ja halukkuutta seksiin voi alkaa lämmitellä ja "tiedustella" hyvissä ajoin.

Hyvää haluaa lisää. Jos seksistä molemmat saavat nautintoa, tottahan sitä silloin helpommin haluaa. Ja kun parisuhteen perusasiat ovat kunnossa, haluaa tehdä toiselle hyvää. Paljon lähtee omasta itsestä ja arvostuksesta. Kun saa tuntea itsensä rakastetuksi, haluaa pitää huolta itsestään, mikä heijastuu olemukseen.

Nimimerkin "NäinMeillä" kuvaus samassa veneessä olemisesta osui nappiin. Meillä on ollut mm. raskauksien takia seksittömiä (ainakin yhdynnättömiä) kausia, mutta ollaan tiedetty se väliaikaiseksi ja tajuttu, että se on molemmille kurjaa. Se, että saa tuntea itsensä haluttavaksi, on tärkeää. Muistan, kun erään leikkauksen jälkeen häpesin kroppaani ja tunsin itseni niiiiin kulahtaneeksi, runnelluksi ja kipeäksi. Seksi ei käväissyt mielessäkään eikä yhdyntään ollut lupaa. Se, että miehellä alkoi seistä minut nähdessään, oli mulle siinä tilanteessa tärkeää. Että hän näki minut vielä puoleensavetävänä, vaikka olin niin heikoilla.

Naulan kantaa. mä vaan. Muistan myös tuon ajan kuinka oma kyvyttömyys ja sairauteni sai minut tuntemaan todella kulahtaneelta. Minun leikkausarvet ovat näkyviä joiden vuoksikin tunsin itseni vastenmieliseksi. Paras asia tuolloin oli läheisyys ja todella tunne siitä että halaaminen sai miehessä erektion aikaan. Enkä ole koskaan kieltäytynyt noissa tilanteissa auttamasta miestä vaikka seksiin en kyennytkään.
        Jokaisen leikkaukseni jälkeen on aina ollut kolmen kuukauden rasitus kielto. en kuitenkaan ole itsekään pystynyt hillitseen itseäni vaan seksiä on harrastettu tietyin varotoimin. Jotka exmies koki vaikeana. Mutta kun on muitakin mahdollisuuksia tyydyttää toinen. Minun exältä puuttui halu muuhun kuin omaan tyydytykseensä.

Tällaisena liikuntarajotteisena on elämä jatkossakin varovaista, kaikkeen ei pysty mutta asioiden kanssa pitää oppia elämään. Se on taas todettu kun toinen tekoniveleni meni rikki ja on vaihdett syksylläi.

• opi rakastaan

Ole aivan oikeassa. minulle sanottiin kuntoutuksessa, että mikään sairaus ei ole vain yksin sen sairaan vaan se on avioparin yhteinen sairaus jota pitää yhdessä hoitaakin.

Kerroin kyllä tunteeni ja toiveeni. Autoin häntä muuten. Hän ei ollut tyytyväinen.

Minulla on myös lievästi kehitysvammainen lapsi ensimmäisestä liitosta johon mies alkoi purkaan turhaantumisensa. Miehen mielestä lapsi syyllinen kaikkeen.

Loppujenlopuksi tuli lapsestani ylitsepääsemätön este miehelle joka oli avioliittoon mennessämme ollut jopa ylpeä "perheestämme" johon kuului myös erikoistarpeinen lapsi.

En halua syytellä enää mutta luulen kuitenkin että ex ei osannut eikä edes halunnut nähdä asioita minun kannalta.

• NäinMeillä

Surullista että teille kävi niin ja teit varmaan kaiken minkä voit. Aina asiat eivät vain onnistu vaikka yritystäkin on. Ja varmaan monet miehet suhtautuvat asiaan niin että se ei helpota asiaa. On se aina luonnekysymyskin. Joillain aina se oma napa on lähinnä ja muiden ymmärtäminen vaikeampaa vaikka puheet olisivat ensin miten hienoja vain.
        Olen aina ollut sitä mieltä että suhteessa ratkaisevat lopulta aina ne teot, eivät puheet vaikka monet naiset niitä kauniita puheitakin toki arvostavat. Ne eivät kuitenkaan lopulta pitkälle kanna jos teot ovat muuta.

• 16+4
        NäinMeillä kirjoitti:

Surullista että teille kävi niin ja teit varmaan kaiken minkä voit. Aina asiat eivät vain onnistu vaikka yritystäkin on. Ja varmaan monet miehet suhtautuvat asiaan niin että se ei helpota asiaa. On se aina luonnekysymyskin. Joillain aina se oma napa on lähinnä ja muiden ymmärtäminen vaikeampaa vaikka puheet olisivat ensin miten hienoja vain.
        Olen aina ollut sitä mieltä että suhteessa ratkaisevat lopulta aina ne teot, eivät puheet vaikka monet naiset niitä kauniita puheitakin toki arvostavat. Ne eivät kuitenkaan lopulta pitkälle kanna jos teot ovat muuta.

Meillä mies ilmoitti kahden avioliittovuoden jälkeen että ei enää halua seksiä minulta. Että näin. Tuli ihan puskista koko ilmoitus. Onhan mies ollut laiska sängyssä ja ei ole tehnyt aloitteita mutta en minä ollut tajunnut...

• Miten jatkuu?
        16+4 kirjoitti:

Meillä mies ilmoitti kahden avioliittovuoden jälkeen että ei enää halua seksiä minulta. Että näin. Tuli ihan puskista koko ilmoitus. Onhan mies ollut laiska sängyssä ja ei ole tehnyt aloitteita mutta en minä ollut tajunnut...

Täh, siis noin vain ilmoitti? Ilmoittiko syytä? Miten ajattelit nyt toimia, lähinnä seksin ja avioliiton suhteen?

• 16+4
        Miten jatkuu? kirjoitti:

Täh, siis noin vain ilmoitti? Ilmoittiko syytä? Miten ajattelit nyt toimia, lähinnä seksin ja avioliiton suhteen?

Kyllä. Niin vain ilmoitti. Kuulemma on vastenmielistä. En tiedä mitä teen. Olen vielä shokissa.

• 4 + 11
        16+4 kirjoitti:

Kyllä. Niin vain ilmoitti. Kuulemma on vastenmielistä. En tiedä mitä teen. Olen vielä shokissa.

Ymmärrän sokkisi, mutta hyvä, että asia tuli nyt pinnalle.

"En tiedä mitä teen."

Ongelma on suorastaan universaali, joten siihen on olemassa sääntö. Jos teillä ei ole lapsia, eroatte. Jos teillä on lapsia, pidät parinkymmenen vuoden tauon seksissä.

• kysyjä
        16+4 kirjoitti:

Haluaisin tietää mikä tähän on syynä, kertoiko miehesi sen? Sinulla on oikeus tietää!! Kaksi vuotta on todella lyhyt aika, kuinka pitkään sitä ennen olitte yhdessä ja miten tähän saakka seksielämänne toimi?

• 16+4
        kysyjä kirjoitti:

Haluaisin tietää mikä tähän on syynä, kertoiko miehesi sen? Sinulla on oikeus tietää!! Kaksi vuotta on todella lyhyt aika, kuinka pitkään sitä ennen olitte yhdessä ja miten tähän saakka seksielämänne toimi?

Ei sen kummempaa syytä kuin että myönsi sen olevan ikävää ja vastenmielistä. 4 vuotta on oltu yhdessä. Shokista on sen verran toivuttu että elämä jatkuu. Jäihän meille haliminen. Mies ei tykkää suudella minua joten sitäkään ei ole. Halitaan sitten kun muutakaan ei saa.

• Cloetta...

Vaikea sanoa tuosta harvinaisuudesta koska tunnen monia pareja, joilla tuo kemia on natsannut ja pitänyt liiton koossa vuosikymmeniä.

Kuulun itsekin siihen "uskonlahkoon" joka vannoo kemioiden sopivuuden nimiin; kun se toimii, toimii moni muukin asia tai jos ei toimi, tuo kemia kompensoi aika lailla ja monia asioita. Oma liittoni esimerkkina: olemme kuin yö ja päivä ja mitä pidemmälle liittomme etenee sitä enemmän tiemme erkanee, ainakin omien intressien sunteen MUTTA meistä molemmista on vain hyvä, että voimme elää omannäköistä elämää. Olemme siis naimisissa, 31 vuosi menossa. Meillä on omat elämämme mutta myös se yhteinen, joka on tärkein. Seksi on aina ollut kantava voima. Vaikka kumpikin lähestymme 6-kymppiä yhä seksi on se josta saa energiaa ja ainakin minulle naiselle, se on yksi naiseuteni tukipilari. Siis nimenomaan se, että voin omalle miehelleni olla haluttava ja kiinnostava. Muut miehet ja heidän kommenttinsa ovat aivan sama -osastoa.

Me emme ole koskaan olleet pari, joka puhuu ja puntaroi asioita. Minusta se on harmi mutta arki toimii näinkin.

• Ikäväähän se

Suurin syy taitaa olla kumminkin se läheisyyden katoaminen? Siihen on taas monia muita syitä esim työ, yhteisen ajan vähyys, käsittelemmättömät erimielisyydet, ongelmien maton alle lakaiseminen, odotukset ja pettymykset. Näitä tulee matkan varrella. Seksi ei varmasti ole vaikeaa mutta nuo edellämainitut asiat taas ovat. Toimiva seksielämä vaatii aina sen läheisyyden tunteen. Sitä ei voi ostaa eikä siihen voi pakottaa.

• monenlaisia pareja

En tiedä onko aina noinkaan... Meillä taas ei ole välttämättä sen tapaista läheisyyttä että halaisimme, suukottellisimme tms. Itse kuulun siihen ihmis-lajiin joka ei edes pidä halailusta tms., en edes tykkää sohvalla löhötessä tai sängyssä nukkuessa olla "toisessa kiinni". En edes pidä että minua tullaan liian lähelle, on sitten kyse tutusta tai tuntemattomasta, enkä silti koe olevani millään tavalla "vammainen". Eikä kyse ole mistään traumoista tms. jonka vuoksi olisin alkanut vältellä läheisyyttä, muistan että jo lapsena en pitänyt siitä jos ystävät tarttuivat käteen tai halusivat olla fyysisesti liian lähellä!
        Seksi kuitenkin on toiminut aina ja toimii edelleen. Läheisyys voi tietysti olla joko fyysistä tai psyykkistä - ehkä meillä sitten sitä läheisyyttä on psyykkisesti. Mutta molemmat olemme siis miehen kanssa tuolla linjalla että suorastaan ärsyttää jos toinen olisi liian liki, haluamme molemmat pitää oman reviirin, mutta se ei taas tarkoita että millään tavalla olisimme kylmiä niin kuin moni ehkä taas olettaa joka ei meitä paremmin tunne.

• Ikäävähän se
        monenlaisia pareja kirjoitti:

En tiedä onko aina noinkaan... Meillä taas ei ole välttämättä sen tapaista läheisyyttä että halaisimme, suukottellisimme tms. Itse kuulun siihen ihmis-lajiin joka ei edes pidä halailusta tms., en edes tykkää sohvalla löhötessä tai sängyssä nukkuessa olla "toisessa kiinni". En edes pidä että minua tullaan liian lähelle, on sitten kyse tutusta tai tuntemattomasta, enkä silti koe olevani millään tavalla "vammainen". Eikä kyse ole mistään traumoista tms. jonka vuoksi olisin alkanut vältellä läheisyyttä, muistan että jo lapsena en pitänyt siitä jos ystävät tarttuivat käteen tai halusivat olla fyysisesti liian lähellä!
        Seksi kuitenkin on toiminut aina ja toimii edelleen. Läheisyys voi tietysti olla joko fyysistä tai psyykkistä - ehkä meillä sitten sitä läheisyyttä on psyykkisesti. Mutta molemmat olemme siis miehen kanssa tuolla linjalla että suorastaan ärsyttää jos toinen olisi liian liki, haluamme molemmat pitää oman reviirin, mutta se ei taas tarkoita että millään tavalla olisimme kylmiä niin kuin moni ehkä taas olettaa joka ei meitä paremmin tunne.

Teidän läheisyyden puute ei johdu käsittelemättömistä asioista ja ongelmista vaan teidän välillä se on ollut aina noin. Monilla se hiipuu pikkuhiljaa ja sitä läheisyyttä kaivataan. Te ette kaipaa eli teillä ei ongelmaa ja uskon että ymmärsit kyllä mitä tarkoitin? Jos se tulee suhteeseen pikkuhiljaa se hiivuttaa seksielänkin samaa tahtia. En itse myöskään ole mikään intohimoinen lähellä olija vaan päinvastoin. Mieheni taas tykkää nyhrätä kyljessä. Olen yrittänyt opetella sitä sellaista läheisyyttä juuri sen takia että annan sitä miehelleni edes välillä. Aina kun on ollut isompaa riitaa niin se vähäinenkin halaaminen ym tyrehtyy minulla heti. Se vaikuttaa selvästi myös sinne seksin puolelle. Mieskin kylmenee eikä tule lähelle vaikka on ennen tullut? Sitten siitä tuleekin ihan kierre ja joutuu tosissaan tekemään töitä että saa sen kipinän sinne välille.

• seksuaalinen ...

monimuotoisuus!
      Eihän sitä voi ymmärtää, jos itsellä kaikki on sujunut kuin elokuvissa.

"Älä koskaan ikinä muutu, pysy aina sellaisena kuin nyt oot". Ihminen muuttu fyysisesti, psyykkisesti, ja seksuaalisesti. Mieltymykset ja tavat muuttuvat koko elämän ajan. Joka muuta väittää niin ei tiedä mitään koko elämänkaaren ihmisen kehitysvaiheista. Seksuaalisuus on monimuotoista, ei pelkkää perineteistä mies-nainen seksiä.

Mitä seksuaalisuuteen tulee, on ihmisiä jotka ovat huomanneet parisuhteessa eläessään etteivät ole heteroita, vaan homo- tai biiseksuaaleja. On erilaisia seksuaalisia mieltymyksiä, on seksiaddiktioita ym.

Miten ihmeessä puolisoa valitessa, pitäisi nähdä vuosien kehityskaaren päähän? On perheitä joissa toinen huomaakin rakastuneensa omaan sukupuoleensa, ja aloittaa uuden elämän homosuhteessa.
      On ihmisiä jotka vaihtavat sukupuoltaan, hormoonihoitojen ja leikkausten jälkeen kotiin palaakin Pekan sijasta Liisa, tai päinvastoin. Vielä nämä erilaiset seksuaaliset mieltymykset.
      On sadomasokismia, erilaisine toimintoineen joka tarkoittaa seksuaalista toimintaa, johon liittyy leikittelyä valtasuhteilla (esim. roolileikit tai alistaminen ja alistuminen), sitomista tai nauttimista kivusta tai muista voimakkaista tuntemuksista (esim. piiskaaminen).
      On ryhmäseksiä haluavia, on miehiä jotka haluavat tyttöillä ja ukeutuvat naisten vaatteisiin, on ihmisiä jotka saavat kiksinsä harrastamalla seksiä julkisilla paikoilla jne...

Kuvitteletteko, että seurusteluaikana ihmiset tuo esille kaiken sen mitä he haluavat/odottavat seksistä? Kyllä he esittävät parhaat puolensa, ja osa vaikenee ko. mieltymyksistään, ja toteuttaa sitä muualla kuin sen puolison kanssa.

Kuinka paljon sinä pystyisit hyväksymään, muuttumaan seksin harrastamisen suhteen? Olisiko se tahdon asia? Alkaisitko miellyttämään puolisoasi, esim. ryhmäseksissä, tai vetäisitkö nahka- tai kumiasun ylle, sitoisit, piiskaisit, käyttäisit anaalitappeja jne.. Kaikkia kun ei kiihota ne perinteiset alushepenet, makuuhuoneen puolella.

Mikäli vastuksesi on ei, niin hyväksyisitkö että puolisosi harrastaa sitä muualla, ja jatkaisit avioliittoa lasten takia?

• tsortso

"Jos ei ole aina minua huvittanut, olen voinut tyydyttää mieheni ja ihan toisin päinkin."

Tuo ei taida olla kovin yleistä. Itsekin (mies) olen joskus hypännyt punkkaan tyttöystävän kanssa vaikka ei sillä hetkellä niin huvittanutkaan. Muistaakseni kummasti alkoi vähän ajan päästä huvittamaan...

Suhde on joukkuepeliä, ja kannattaa joskus miettiä sen toisen näkökulmasta seksiasioissakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3809
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      64
      724
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe