Hei kaikki, kaipailisin neuvoja. Minulle ilmestyi reilu kuukausi sitten kyhmy/patti oikealle puolelle leukaluun viereen. Patti on kova ja selvästi luussa kiinni, ei muljua. Kävin lääkärissä ja lääkäri passitti samantien hammaslääkärille joka 3 kuukautta ennen patin tuloa leikkasi oikealta alhaalta viisaudenhampaan, epäili tulehdusta, mutta kuvissa ei näkynyt kuulemma mitään epämääräistä. Sanoi, että olisi sidekudospatti ja häviää itsestään? Toinen hammaslääkäri normi tarkastuksen yhteydessä sanoi, että kyse olisi viisaudenhampaan leikauksessa murtuneesta luusta joka nyt luutuisi paikalleen. Tänään kuitenkin taas toinen hammaslääkäri sanoi, ettei siitä voi olla kyse, koska leikkaus sujui ongelmitta.. Mitä tämä sitten voi olla. Patti on suurentunut tämän reilun kuukauden aikana sormenpäänkokoisesta jo pienen perunan kokoiseksi, poski on turvonnut ja kutiaa, tulehdusta ei kuulemma ole…Alan olla toivoton, suun aukominen syömisen ja esim haukottelun yhteydessä sattuu. Netistä yiritin lukea, mutta mistään en läydä vastaavaa, kellään kokemuksia? Patti on välillä kipeä ja arka kun koskee.
Kyhmy leuassa
9
1273
Vastaukset
- Erde
Eihän tuo ole mitenkään enää normaalia. Onko sinun mahdollista mennä yksityisen hammaslääkärin vastaanotolle, vai sieläkö olet käynytkin?
Jos se patti, tai sitä ympäröivä kudos ei ole erittäin kipeä ei välttämättä kyseessä ole siis tulehdus. Jos luumurtumaa on epäilty, niin miksi ei ole otettu leuasta röntgeniä?
Oletko saanut tarvittavan lääkityksen kivunlievitykseen?
En tunne hammaslääketiedettä juuri ollenkaan, joten en osaa oikein neuvoa.
Mutta maalaisjärkikin sanoo, että tilanne on epänormaali ja pahenee =
hammaslääkärille/hammaslääkäripäivystykseen.
Vaadit täydellisen selvityksen mikä se ongelma on ja vaadi se päätelmä myös merkittäväksi potilastietoihisi. Jos sitten ilmenee hoitovirhe jossain vaiheessa, niin saatpahan helposti todistettua. Samalla kannattaa vaatia tuota röntgeniä, jos koet sen aiheelliseksi. Koepalastakin kannattaa kysyä. Hammaslääkärihän voi olla suostumatta tekemään asialle mitään, valitettavasti. Sitten vain pitää olla yhteydessä potilasasiamieheen, mutta se ei sun pattias poista. :(
Tulethan jossain kohtaa tänne sitten kertomaan mikä mysteeripatti oli. - Minä
Kiitos kommentista! Ei kyllä tosiaan ole millään tavalla normaalia, turhauttaa kun vaivaa ei oteta tosissaan. En maininnutkaan, mutta viimein hammaslääkäri suostui tänään ottamaan röntgenkuvan, nyt viikko odottelua. Aluksi sanoin vaan suoraan ettei ota kuvaa koska patti ei oireile! Sanoin, että mistä päättelee ettei oireile, ei edes kysynyt onko kipeä, suoraa vain sanoi ettei mitään vialla. Sanoin, että nimeomaan oireilun takia lääkäriin jälleen menin! Uskomatonta välinpitämättömyyttä lääkäriltä..Kerron sitten mistä kyse, toivon että sen saisin tietää! Patti vain kasvaa ja oireet pahenee, nyt olen lisäksi pistänyt merkille että yleisvointini on huono, olen koko ajan tosi väsynyt ja näkö huonontunut. En tiedä liittyykö pattiin, mutta ihmetyttää..
- Minä
Siis en minä sanonut ettei kuvaa oteta vaan lääkäri niin sanoi..
- Minä
Jos muilla kokemuksia luissa kiinniolevista kyhmyistä niin kertokaa?? kuulisin niin mielelläni! Ei tarvitse olla leukaluun, vaan minkä tahansa luun!
- Erde
Kyllä asia pitäisi ottaa vakavasti, kun kyseessä voi olla ihan kavainkin, oli sitten hyvä- tai huonolaatuinen.
Tuollaista perinteistä "ei mun ongelma" -kohtelua julkiselta terveydenhuollolta on tullut itsekkin koettua. "ota buranaa ja jos viel viikon päästä jatkuu ni tuu uudestaan". Se on kato sitä säästämistä.
Eipä ne esimerkiksi tulehduksia millään röntgenillä näe. Jotain viitteitä siitä kylläkin, ainakin jos hampaiden sisällä, Hampaatkin ne joutuu avaamaan sen varmistamiseksi. Sinulta ei varmaankaan ole tarkistettu esim. tulehdusarvoja verikokeella?
Varsinkin huolestuttaa tuo mainintasi, että olo on yleisesti huono. Eli onko
siis tullut flunssan kaltaisia oireita? Kuumeilua sun muuta? Ne nimittäin
yleensä viittaisivat tulehdukseen.
Sitten kannattaa ainakin huolestua, jos patti lähtee liikkumaan.
Toivottavasti saat heiltä pian vastauksia. - Minä
Ei ole tulehdusarvoja tai muutakaan otettu. Pelkästään tuo röntgen. Niinkun sanoit niin tää on nimenomaan mysteeripatti, niin outo. Yksityiselle lääkärille ensimmäisenä menin kun patin huomasin ja se passitti kiirellisellä lähetteellä hampaan leikanneelle lääkärille ja siitä lähtien kukaan ei oo tosissaan ottanut. Ootan nyt kun lääkäri viikon päästä soittaa ja sanoo mitä röntgenissä näkyi, jos sanoo, että ei mitään niin meen taas yksityiselle. Pakko sen on jotain olla!
Yleinen huono olo on semmosta voimattomuuden tunnetta, mitään ei jaksaisi tehä, väsyttää aina hetkellisesti todella paljon. Välillä tuntuu et flussa tulis mut sit ei kuitenkaan kunnolla puhkea. - Erde
Jos sinulla ei nouse korkea kuume kyse ei todennäköisesti ole ainakaan vakavasta tulehduksesta, mutta tulehdusta ei vielä kannata sulkea poiskaan. Voihan olla, että olet vain sairastumassa flunssaan nyt samanaikaisesti. Toivottavasti röntgenistä selviää jotain. Jos siihe päivään mennessä jolloin tulokset saat ole patti alkanut pienenmään, tai se on alkanut kasvamaan, pitäisi siitä kyllä ottaa koepala.
- joku vaan
Kaikki nimenomaan kovat ja alustassaan kiinni olevat patit tulisi lääkärin ottaa vakavasti ja laittaa jatkotutkimuksiin. Aikamoista välinpitämättömyyttä, jos niin ei tehdä.
- minä
Tämä juurikin kova kuin luu! Ja kiinni luussa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851374Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231178- 48884
- 70880
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53800Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50776- 54746
- 101721
- 33702
- 60699