Ehtii tekemään kaikenlaista ja harrastamaan. Ei ole kiire koskaan mihinkään.
Se on huonoa että kulutusta ei voi ylläpitää kun mitään ylimäräistä ei voi ostaa. Näin
ei voi osallistua talouden parantamiseen ja on pyrittävä kokoajan siihen että ei osta yhtään mitään. Onneksi sentään esim. vanhoilla vaatteilla pärjää pitkään....
Työttömänä on ihanaa!
53
2911
Vastaukset
- tähti syttyi
Mä itkin puoli vuotta työttömyyttäni ja jouduin jo ottaan mielialalääkkeet käyttöön. Mutta nyt alkaa helpottaa, kiitos lääkkeiden. En enää tunne itseäni surkeaksi jätöksi, vaan etuoikeutetuksi, kun saan yhteiskunnan avustamana kerrankin tehdä mitä huvittaa. Olen hakenut töitä aktiivisesti koko ajan, mutta mikään ei ole tärpännyt, vaikka koulutus ja kokemus kohdillaan. Helpotti kun kuuli miten kovatasoista porukkaa on nyt vailla töitä.
Jos ei töitä kuulu huhtikuuhun mennessä, niin meinaan pitää 4-5 kuukauden kesäloman -ja ihan hyvin mielin :))) Istua rannalla lukemassa, käydä terassilla yhdellä ja polkea pitkin kotikylää ja tutustua siihen. Rahaa ei ole ylimääräistä, mutta ei sitä tarvikaan :)) Sitten syksyllä palata taas urasuunnittelun pariin :) - Rento mies
Jep kovaa tasoa hakijoissa ja niitä on paljon. Jos ei duunia huhtikuuhun mennessä niin varmasti voi jo heittäytyä "kesälomalle" ja jatkaa hakuja sitten syyskuussa.
Nyt oon työttömänä lähes vuoden ollut. - nimmari1
Ei se joutenolo työttömänäkään jatku ikuisesti, kurseille ja pajoille joutuu ihan jokainen.
Yleensä käy vielä niin, että just kesäks laittavat johkin, eli ei kannata suunnitella mitään...- huuhaata
Kuulin just parilta sukulaisilta, jotka olleet muutaman vuoden työttömänä. Te-toimiston into kuulemma lopahtaa kevään tullen, ja kesällä jo ihan kuollutta. Että kyllä sinne kesälomille pääsee puolen vuoden työttömyyden jälkeen hyvinkin, mutta jos oot ollut vuosia työttömänä sit varmasti eri asia.
- nimmari1
huuhaata kirjoitti:
Kuulin just parilta sukulaisilta, jotka olleet muutaman vuoden työttömänä. Te-toimiston into kuulemma lopahtaa kevään tullen, ja kesällä jo ihan kuollutta. Että kyllä sinne kesälomille pääsee puolen vuoden työttömyyden jälkeen hyvinkin, mutta jos oot ollut vuosia työttömänä sit varmasti eri asia.
Ihan sama kuinka kauan on ollut työtön, mistään et voi olla koskaan varma. Työttömän on todellakin ihan turha suunnitella mitään kesää... Viikonloput on tietysti vapaat.
- juupaseipäs
nimmari1 kirjoitti:
Ihan sama kuinka kauan on ollut työtön, mistään et voi olla koskaan varma. Työttömän on todellakin ihan turha suunnitella mitään kesää... Viikonloput on tietysti vapaat.
No, mä oon saanut olla jo kaksi vuotta rauhassa, kun omaa vakanssia vastaavaa ei löydy. Eli kyllä se on kiinni paljon siitä mitä hakee ja missä päin Suomea. Pikkukylissä voi työkkärit olla aktiivisempia, mutta täällä kaupungeissa saat kyllä ihan lomailla. Eikä mikään työllisyyskurssi pyöri kesällä -ainakaan meillä. Muutamasta paskatyöstä päässyt sillä että kertonut suoraan työnantajalle, että kun oman alan paikka tulee niin mähän lähden.
- nimmari1
juupaseipäs kirjoitti:
No, mä oon saanut olla jo kaksi vuotta rauhassa, kun omaa vakanssia vastaavaa ei löydy. Eli kyllä se on kiinni paljon siitä mitä hakee ja missä päin Suomea. Pikkukylissä voi työkkärit olla aktiivisempia, mutta täällä kaupungeissa saat kyllä ihan lomailla. Eikä mikään työllisyyskurssi pyöri kesällä -ainakaan meillä. Muutamasta paskatyöstä päässyt sillä että kertonut suoraan työnantajalle, että kun oman alan paikka tulee niin mähän lähden.
Turha jankata joo...Kaupungissa asun ja todellakin ihan mikä tahansa päivä voi tulla postia tai puhelu ja joutenolo loppuu siihen paikkaan. Nää on niitä työttömänä olon perusjuttuja. Älä suunnittele mitään kun korkeintaan viikoks eteenpäin. Oon itekkin kuvitellut joskus, että nimenoman kesän sais olla rauhassa.
- ei pakko ole
Ei sinne kursseille ketään väkisin raahata. Sossusta saa alennettua toimeentulotukea joka tapauksessa.
- Ihan kivaa on
Ei joudu jos on putkessa. Saa olla täysin rauhassa. Eivät enää edes soittele kun tuli nuo uudet toimintatavat.
- ullden
nimmari1 kirjoitti:
Turha jankata joo...Kaupungissa asun ja todellakin ihan mikä tahansa päivä voi tulla postia tai puhelu ja joutenolo loppuu siihen paikkaan. Nää on niitä työttömänä olon perusjuttuja. Älä suunnittele mitään kun korkeintaan viikoks eteenpäin. Oon itekkin kuvitellut joskus, että nimenoman kesän sais olla rauhassa.
Mulla on jo parin kuukauden loma buukattu. Kun ei tartte näyttää naamaa työkkärissä, voi soittaa vaan Välimeren baareista ja ilmoittautua. Tonnilla kuussa elää hienosti Espanjassa :)
Haut voi laittaa eteenpäin rannalla istuessa. Laitan niin huonot hakemukset ettei tartte haastiksiin mennä. Okei voin nyt reppanan työkkäritädin iloksi soittaa työnantajalle ja varmistaa vielä ettei mulla autoa käytössä ja lähimmälle bussipysäkillekin sen 5 kilsaa. Että voin olla aika naatti jahka töihin pääsen :) heh. Fiksu ja kekseliäs osaa, tylsä ja saamaton istuu kotona ottaamassa jos työkkäristä tulee kirje :) - höh häh
Ihan kivaa on kirjoitti:
Ei joudu jos on putkessa. Saa olla täysin rauhassa. Eivät enää edes soittele kun tuli nuo uudet toimintatavat.
Työnantajan tehtävä on hommata työvaatteet, meinaan sehän tulee ensimmäiseksi mieleen?
- Veihtimies
ei pakko ole kirjoitti:
Ei sinne kursseille ketään väkisin raahata. Sossusta saa alennettua toimeentulotukea joka tapauksessa.
Ei raahata, ei: minäkin kaivelen silmämuniani:
http://www.hs.fi/ulkomaat/Muslimiaskeetikko kaivaa veitsellä silmämunansa päästään/a1305819212027
- Kyllä Pasi osaa
http://www.youtube.com/watch?v=EOvtxJxG7WI&list=UUPnDBBpGpDnSPVDLAItyV9Q
Katsokaa miten työttömyys saa ihmiset ahkeriksi :) paljon turhaa työtä 15cent vuoksi :)) - eilöydyei
Ei voi tehdä juuri mitään kun ei ole RAHAA. En todellakaan haluaisi olla työtön eikä ole oma valinta. Olen yksineläjä joten ei ole sitä toista elättäjää. Vaivojakin on, eikä niiden hoitoonkaan asianmukaisesti ole rahaa kun ei pysty käyttämään yksityispuolen palveluita. Ei ole mitään sosiaalista elämää (kaikki tutut töissä eikä aikaa/kiinnostusta olla työttömän kanssa tekemisissä), hyvää vauhtia jo syrjäytymässä. Masentaa.
- tik1
Sama tilanne jos käyt töissä pienellä palkalla, aika vain menee töissä ja rahat työmatkoihin ja vaatteisiin tms työstä aiheutuviin kuluihin.
- meuhka
Työvoimakoulutusesityssessiovaikerrus menossa, mutta oikein buenoa päästä sieltä ajoissa pois ja lähtiä kävelylle luontohon. Huomenna voisi mennä laskemaan mäkeä. 2 pakksen jälkeen. Voi olla aika buonoseera kanssa.
What ever enjoy, niin kauan kuin joku korvauksia maksaa. - loinen
mää jäin puolvuotta sit työttömäksi,ja parempi niin..ei tarvi katella k.usipäitä..ja aloin samantien kasvattaa viiksiä..ihan mukavasti menee päivät viiksiä ja partaa repiessä..naisil voi olla vähä kinkkisempi tilanne,kuinka saada päivät kulumaan
- jaahas...
Kyllähän laki sen kieltää mut jos on niin tyhmä että antaa sen tapahtua niin mitäpä tuohon on sanomista...
- Minä kanssa!
Minä jään lähiaikoina työttömäksi. Olen varautunut siihen kaikenlaisin konstein. Ykköstavoitteena on tupakin ja päihteiden lopettaminen, että vähät rahat riittää sitten työttömänä. Tupakoimatta olen ollut vuoden alusta asti. Kaljaa olen vähentänyt reilusti, ei kuitenkaan vielä ihan absolutisti. Ostin vähän paremman fillarin että pääsen kulkemaan edullisesti sitten työttömänä. Sillä ajaa jo pelkästä ajamisen ilosta. Hyvä grilli on kanssa seuraavana ostoslistalla kun monesti on sellaisia euron makkaroita ja halpoja lihoja -30%, minkä lämmittämiseen grilli kävisi hyvin. Uskon että näillä tempuilla työttömyydestä tulee juhlaa ja valuuttapula tuskin iskee.
Mitään huonoa omaatuntoa en työttömyydestäni koe, kun tässä alkaa olla niin paljon tuttuja työttömänä, jotka ovat tehneet todella pitkän uran. - On se niin mukavaa
Olen myös huomannut ettei tarvitse viedä kaatopaikalle vanhaa rojua. Ihan turhaa ostaa uusia huonekaluja. Sillä 20v vanhalla sohvalla pärjää hyvin. Samoilla vanhoilla verkkareilla menee kesät ja vanhalla tuulipuvulla talvet. Kenkiä ei usein tarvi ostaa kun ei niitä paljoa kuluta. Kun ei tarvitse käydä shoppailemassa niin mitään turhaa rojua ja lumppua ei tule hankkineeksi. Ulkonäön antaa ränstyä rauhassa, on vaan ihan luonnollisessa kuosissa. Ei tarvi tuhlata kosmetiikkaan, tekokarvoihin, tekoripsiin eikä kynsiin. Ei tarvi ajella karvoja alapäästä ja lisätä yläpäähän.
Kyllä alkaa ihmeellisesti elämä olla paljon helpompaa. Kohta alkaa aurinko paistamaan ja saa istuskella kalsarit jalassa tuolla mettän reunalla D- vitamiinia ottamassa. - hyvänäin
olenpa ollut jo vajaa 5 vuotta työttömänä ja sen voin sanoa jottei näin hyvä ole ikinä ollut... on aikaa tehdä niitä omia juttuja ihan omaan tahtiin ja ihan silloin kun huvittaa... rahaa on , kun en ole ikinä polttanut enkä varsinkaan juonut ja töissä tuli oltua yli 37v ilman ainuttakaan työttömyysjaksoa.Kun tuli ikää 57 ja yt taloon, niin olikin aika jättää anomus työttömäksi ja onnekseni ta hyväksyi anomukseni.Tässä nyt nautittu se vajaa 5 vuotta, suosittelen kaikille joilla taloudellinen mahdollisuus.
- ItConsultantFinland
Mäkin oon työtön kolmekymppinen. Ennen olin sossun asiakas, vaan nykyään saan ansiosidonaista.Se on parempi mulle,sen ylläpitoon vaaditaan nykysin 26 työviikkoa 28 kuukauden sisällä. Työviikoksi lasketaan jo viikko jolloin 18 työtuntia tulee täyteen.
Monesti mulla onkin näitä 18-25 tunnin työviikkoja,mutta silti laskutan/ nostan aina yli 3 tonnin kuukausipalkkaa. Toki verottajalle ilmoitan matkakulut joka päivältä (5pv/viikko), usein siirrän kirjani Pohjois-Suomeen sukulaisten mökille jolloin työmatkakulut pääkaupunkiseudun työpaikkaan saadaan nostettua ylös.
Täytyy tehdä muutama kuukausi vuodessa yli 3 tonnin palkalla, sitten olenkin pitkiä aikoja työttömänä. Helpompaa näin kun tuet tulee yhdestä luukusta (liiton kassasta) eikä enää tartte salata säästöjä sossulta.
Mä voin matkustella ja on kiva kun rahaa on aina yli kymppitonni tilillä. Syksystä 2010 on saanut olla työttömänä ulkomailla miten kauan halua, kunhan työkkäri tavoittaa. Tosin mulla on joka kalenteri vuosi muutama kuukausi duunia,i eivät varmaan paa mua ikinä kursseille. Jos laittaisivat,tekisin vuosikiintiöni sillä hetkellä.
Ajat on erilaiset, varmaan meneinä vuosikymmeninä mun tyyppiset terveet kolmikymppiset pakotettiin töihin ja jopa hanttihommiin. Kun on IT-alan paperit ja mahis tehdä vain pätkätöitä isolla palkalla, on elämä ihanaa. Pitää kyllä tuntea oikeat ihmiset ja ei ole haittaa jos muutama tärkeä ihminen on sinulle kiitollisuuden velassa.
Ulkomaillakin ne ihmettelee että miten voi saada lähes 2 tonnia ansiosidonnaista (vaikkakin bruttoa) ja miten näin nuoret voi olla kuukausia matkoilla. Minä aina vastaan:
" This is the way how it goes in Finland, you got to develope your competences in exact area; if you study to nurse,you got always job. If you study for IT-area consultant and know right people,you do work when you want to."
En tiedä miten nykyisin sopeutuisin siihen elämään miten monet teistä elää, siis siten etten koskaan tekisi mitään eikä olisi kuin se sossun 480e käyttörahaa.
Ehkä aika huonosti, mutta suosittelen sitäkin parempana vaihtoehtona kuin ikävässä työorganisaatiossa työskentelyn.
Onnea meille kaikille, vielä en tiedä palaanko loppuvuodesta töihin vai vasta keväällä 2015, mutta se on varmaa että silloinkin teen maksimissaa 5kk hommia...
Yksi viisaus vielä, mun mielestäni ei kanata dokaa vaikka on paljon vapaata. Ellei sitten ole erikoistilaisuus tai ole uima-altaan äärellä vähintään 25 asteen lämpötilassa :) - jooseppi-jaska
Sama täällä. Samat vaatteet jo 9 vuotta mutta kun nuukasti pitää niin ei nuhjuunnu. Kotona sitten pidetään "vain arkivaatteita". Pyörällä pääsee. Kaupasta tarjoukset 3 pakastimeen jotka saatu ilman kierrätyksestä poisvientihintaan. Puhelin prepaid. Enkä soita kun muut soittaa mulle. Vuokraa ei ole kun on "mummonmökki" perintönä. Sähköä menee hukan talvella valoon,. Puulämmitys. Ei juurikaan tartte sähköä. Ehkä isommilla pakkasilla. Kantovesi. Ei jäädy. Järvelle pilkille ja kaverilta saa jänistä kun ei itse halua valmistaa. Joskus jopa hirveä. Pottumaa itsellä mutta perunat ei nyt muutenkaan maksa paljoa. Näillä eväillä tulee toimeen vähällä Päivärahan käytän. Sossussa en asioi. Töitä tällä sedulla ei ole eikä tule! nimim: "jo 10 vuotta työttömänä".
- Tyhmää
Onhan tää ihan jees. Liitolta tukia 2,670e/kk ja sossusta ei saa toimeentulotukea mutta harkinnanvaraistapa saa 500e/kk asun yksin ja ei ole perhettä. Enemmän rahaa tulee nyt kuin olisi töissä.
- aikaa sopeutua
Liitolta tukia 2,670e/kk
sulla on aikaa löytää 1vuosi ja 8 kk hyvä palkkainen työ sen jälkeen saat ainoastaan työmarkkinatukea 653,20 e /kk - kuinkas on
Harkinnanvaraista 500 ekua, miten mahdollista ja liiton raha 2,670, selitäpä vähän?!!
- kiva kuulla
aikaa sopeutua kirjoitti:
Liitolta tukia 2,670e/kk
sulla on aikaa löytää 1vuosi ja 8 kk hyvä palkkainen työ sen jälkeen saat ainoastaan työmarkkinatukea 653,20 e /kkToihan on kovasti noussut. Siihen vielä asumistuki kahdelle, niin yhteiset tulot 1486,40. Kyllähän tuolla maksaa vuokran ja syö leveesti. Pitäisköhän jättäytyäkin vaan työttömäksi. Ei jaksa enää hakea kuudetta vuotta kouluun tai töihin turhaan. Näitä pätkätöitä tarjolla enää kesään.
Tais tulla kesäloma meillekin. - ZueT
kiva kuulla kirjoitti:
Toihan on kovasti noussut. Siihen vielä asumistuki kahdelle, niin yhteiset tulot 1486,40. Kyllähän tuolla maksaa vuokran ja syö leveesti. Pitäisköhän jättäytyäkin vaan työttömäksi. Ei jaksa enää hakea kuudetta vuotta kouluun tai töihin turhaan. Näitä pätkätöitä tarjolla enää kesään.
Tais tulla kesäloma meillekin.Vuokra ja ruat kahdelle on noin 800. Muut pakolliset laskut kahdelta 170, eli 500 jää vielä ihan hubarahaa -ei yhtään hassunpaa. Parempi tuo yhtälö on kun raataa nyt kympin tunti 30 h/vko. ja saada tuosta kaikesta haistattelusta ja käskyttämisestä, epämääräisistä työajoista käteen vaan pahan mielen ja vajaan tonnin rahaa.
- Työtön pysyy työttöm
Työtön pysyy työttömänä
Kyllä on työttömänä tosiaan ihanaa kun on tullut 30v työtä taukoamatta tehtyä.Nyt voi tehdä kaikkea eikä tarvi kelloa katsella.
Eikä ole enään 48 vuotiaana pelkoa että mihinkään töihin otettaisiin joten tässä ootellaan kun se eläke 15 vuoden päästä häämöttää.- 10+19
Luulet siis saavasi löhoillä 15v ja että että vielä silloinkin eläkkeelle päästään 65 vuotiaana? Tulet pettymään todella pahasti.
- Eemeli
10+19 kirjoitti:
Luulet siis saavasi löhoillä 15v ja että että vielä silloinkin eläkkeelle päästään 65 vuotiaana? Tulet pettymään todella pahasti.
Me putkessa olevat olemme pelastetut. Meitä ei eläkeiät enää kiinnosta. 62 iässä voi jäädä eläkkeelle jos itse haluaa. Mulla tätä löhöilyä tulee vain reilut 3 vuotta. Irtisanoutuminen suoraan lisäpäiväputkeen on ollut yksi elämäni parhaista päätöksistä. Suosittelen kaikille joilla siihen on iän puolesta mahdollisuus.
- hyvänäin
näin on... itse tässä pähkäilen jotta jäisikö nyt tulevana -vai vasta seuraavana kesänä eläkkeelle... karttuisihan siinä vielä muutama kymppi/kk jos malttaisi vuoden vielä vartoa.
- Kolhittu kulkija
Sairastuin vakavasti kymmenen vuotta sitten.Tulot romahtivat noin kuudennekseen aikaisemmasta.
Tuli seitsemän laihaa vuotta.
Tuona ajanjaksona oivalsin,että on muutakin kuin raha ja omaisuus.
On vain tämä pieni ja hento elämänliekki, joka voi sammua arvaamaatta.
Nyt kun pystyn tekemään kävelylenkin niin joskus lumihiutaleiden salaperäisessä,lumoavassa hetkessä tunnen ripauksen iloa.
Ennen,kun oli vaan kiire hankkia rahaa ja omistaa,tuskin koskaan ymmärsin lääkäri Jorma Palon sanoja:-Aina on priorisoitava elämä,sillä ilman elämää sinulla ei ole mitään priorisoitavaa.Älä odota vakavaa sairautta,että tämän ymmärrät. - Kurssiton työtön
Mistä kursseista täällä jotkut höpisee,minä olen ollut 2,5v työtön eikä mistään kursseista ole kuulunut mitään.Tosin ei minulla olisi varaakaan laittaa rahaa joihinkin kursseihin.
- Työttömyysvakuutusma
Työttömyysvakuutusmaksu
Työttömyysvakuutusmaksu perustuu työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin. Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen yhteydessä on peritty työttömyysvakuutusmaksut kohdistumisvuoteen 2012 asti. Maksujen perintä on 1.1.2013 lukien siirtynyt Työttömyysvakuutusrahastolle, joka perii siis myös vuoteen 2013 kohdistuvat työttömyysvakuutusmaksut. Lisätietoja kaikista maksujen perintään liittyvistä asioista www.tvr.fi.
Työttömyysvakuutusmaksut 2012
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,8 prosenttia maksetuista palkoista. Jos palkkasumma ylittää 1 936 500 euroa, on maksun määrä palkkasumman ylittävältä osalta 3,2 prosenttia. Ns. osaomistajien maksun määrä on 0,8 prosenttia. Osaomistaja on työttömyysturvalain mukainen käsite.
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,60 prosenttia palkasta
ja osaomistajalta 0,2 prosenttia palkkasummasta.
Työnantaja pidättää palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun työntekijän palkasta jokaisen palkanmaksun yhteydessä.
Pääsääntönä on, että työttömyysvakuutusmaksu maksetaan lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen kuuluvista henkilöistä. Seuraavilta ryhmiltä maksuja ei kuitenkaan peritä, eikä maksuja pidätetä palkasta:
alle 17-vuotiailta eikä 65 vuotta täyttäneiltä työntekijöiltä
avoimen yhtiön yhtiömiehiltä eikä kommandiittiyhtiön vastuunalaisilta yhtiömiehiltä
päätoimessaan YEL- tai MyEL-vakuutusvelvollisesta työntekijästä
tapaturmavakuutuslain mukaisista vapaaehtoisista vakuutuksista.
YEL-vakuutusvelvollisia tuli 1.1.2011 voimaan tulleen lainmuutoksen johdosta enemmän, kun osakeyhtiön osakas, joka on johtavassa asemassa ja omistaa yksin yli 30 %, siirtyi YEL-vakuutettavaksi. Tällaiselta henkilöltä ei siis peritä työttömyysvakuutusmaksuja lainkaan, mutta he kuuluvat edelleenkin lakisääteisen tapaturmavakuutuksen piiriin, elleivät omista samassa taloudessa asuvan perheenjäsenensä kanssa yli puolta osakkeista.
Lisätietoa työttömyysvakuutuksesta, osaomistajista ja maksujen perinnästä saat Työttömyysvakuutusrahaston sivuilta. - Työttömyysvakuutusma
Työttömyysvakuutusmaksu
Työttömyysvakuutusmaksu perustuu työttömyysetuuksien rahoituksesta annettuun lakiin. Lakisääteisen tapaturmavakuutuksen yhteydessä on peritty työttömyysvakuutusmaksut kohdistumisvuoteen 2012 asti. Maksujen perintä on 1.1.2013 lukien siirtynyt Työttömyysvakuutusrahastolle, joka perii siis myös vuoteen 2013 kohdistuvat työttömyysvakuutusmaksut. Lisätietoja kaikista maksujen perintään liittyvistä asioista www.tvr.fi.
Työttömyysvakuutusmaksut 2012
Työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,8 prosenttia maksetuista palkoista. Jos palkkasumma ylittää 1 936 500 euroa, on maksun määrä palkkasumman ylittävältä osalta 3,2 prosenttia. Ns. osaomistajien maksun määrä on 0,8 prosenttia. Osaomistaja on työttömyysturvalain mukainen käsite.
Palkansaajan työttömyysvakuutusmaksu on 0,60 prosenttia palkasta
ja osaomistajalta 0,2 prosenttia palkkasummasta.
Työnantaja pidättää palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun työntekijän palkasta jokaisen palkanmaksun yhteydessä.
Pääsääntönä on, että työttömyysvakuutusmaksu maksetaan lakisääteiseen tapaturmavakuutukseen kuuluvista henkilöistä. Seuraavilta ryhmiltä maksuja ei kuitenkaan peritä, eikä maksuja pidätetä palkasta:
alle 17-vuotiailta eikä 65 vuotta täyttäneiltä työntekijöiltä
avoimen yhtiön yhtiömiehiltä eikä kommandiittiyhtiön vastuunalaisilta yhtiömiehiltä
päätoimessaan YEL- tai MyEL-vakuutusvelvollisesta työntekijästä
tapaturmavakuutuslain mukaisista vapaaehtoisista vakuutuksista.
YEL-vakuutusvelvollisia tuli 1.1.2011 voimaan tulleen lainmuutoksen johdosta enemmän, kun osakeyhtiön osakas, joka on johtavassa asemassa ja omistaa yksin yli 30 %, siirtyi YEL-vakuutettavaksi. Tällaiselta henkilöltä ei siis peritä työttömyysvakuutusmaksuja lainkaan, mutta he kuuluvat edelleenkin lakisääteisen tapaturmavakuutuksen piiriin, elleivät omista samassa taloudessa asuvan perheenjäsenensä kanssa yli puolta osakkeista.
Lisätietoa työttömyysvakuutuksesta, osaomistajista ja maksujen perinnästä saat Työttömyysvakuutusrahaston sivuilta. - nyt se loppui!!!
Vuodesta 2003 asti työttömänä. 2004-2007 kävin muutaman kerran työhaastattelussa kaupungin tukityöllistämispaikkoihin. En päässyt. Sen jälkeen työkkäri ei ole lähettänyt yhtään ilmoitusta avoimista työpaikoista. Helmikuussa kävin ilmoittautumassa taas työkkärissä, kuten tapana on ollut kahdesti vuodessa. Nyt täti sanoi, ettei tarvi enää tulla. Työnhaku on voimassa toistaiseksi, ilmoita jos pääset töihin.
- Byro B
Tekisi mieli kysyä, minkä ikäinen olet?
Ymmärrän, jos olet 55v .
Ei sitten millään kursseilla tai kuntouttavalla ole kiusattu? - fsgdfsdgasd
Mutta ensi vuoden alusta sinut ja minutkin pakotetaan orjatyöhön, ELLEMME ESTÄ SITÄ jotenkin. Mitä sinä olet tehnyt sen eteen, että sellainen laki ei tule? Kenelle olet ilmoittanut, että Lea Karjalainen ei edusta sinua väittäessään, että työttömät haluavat tulla pakotetuksi orjatöihin? Sinulla ja minulla on nyt aikaa ajatella ja toimia. Tehdään jotain, ennen kuin meiltä viedään tämäkin - oma aika.
- Soile L.
Kyllä työttömänä on ihanaa! Työvuosai tullut yli 40. Nyt matkustelen, ensi viikolla Turkkiin 299 e/viikko. Ansiosidonnaista käteen 1630 kuukaudessa. Ja ukko maksaa vuokran. Nyt naatitaan!!!
- Vajakki
Pitäisikö ylläpidon perustaa uusi keskusteluryhmä:
"Työttömänä on ihanaa" ?
- masenz
Mun mielestä ei oikeastaan mitään muuta hyvää kuin se, ettei aamulla tartte nousta ennen kukonlaulua. Muutoin on hiivatin pitkä aika, päivä menee ravatessa netissä ja tv:n ääreen. Pienellä paikkakunnallakaan ei ole tarjota mitään ajankulua, eikä toisaalta työpaikkojakaan. Harvinaista, että jotku sanoo työttömyyttä ihanaksi, toisille se on todella masentavaa. En tiedä, kuinka kauan tätä jaksaa, kun ei valoa tunnelin päässä ole.
- 1213
työttömyys on ihanaa silloin kun sen voi itse valita ja on varaa... kun on jo tehty 'ihmisikä' töitä...silloinhan on jo varaa nauttia työnsä hedelmistä.Erijuttu jos joutuu pakosta työttömäksi ja ei ole varallisuutta hankittuna vielä.
- 1213
jatk. itselläni ei päivät pitkiksi käy, päinvastoin, voisi muutama tunti olla lisääkin päivässä. Nyt juuri laitan sitä suurta puutarhaani suurelta osin uuteen uskoon ja tekemisen puutetta ei tosiaankaan ole, kissani vaatii vielä osansa, joka sekin on ihana asia.Talvisaikaan ei puutarhassa pahemmin puuhailla, silloin on muitten harrasteitten vuoro, mutta pitkäksi ei aika missään vaiheessa ole käynyt viiden edellisen työttömyysvuoden aikana.
- Tyytyväinen
Näin on. Kun itse voi valita työttömyyden pitkän työuran jälkeen voi itse myös työpaikasta riippuen vaikuttaa myös tulevan ansiopäivärahan määrään, näin itse junailin irtisanoutumisen. Kun ikää on 60 kieppeillä, saa olla täysin rauhassa eikä maalla asuessa paljoa rahaa tarvi.
1750€ nettotuloista jää paljon vielä säästöönkin.
Voin kyllä vilpittömästi sanoa, että työttömyys omalla kohdalla on ihanaa. - 1213
Tyytyväinen kirjoitti:
Näin on. Kun itse voi valita työttömyyden pitkän työuran jälkeen voi itse myös työpaikasta riippuen vaikuttaa myös tulevan ansiopäivärahan määrään, näin itse junailin irtisanoutumisen. Kun ikää on 60 kieppeillä, saa olla täysin rauhassa eikä maalla asuessa paljoa rahaa tarvi.
1750€ nettotuloista jää paljon vielä säästöönkin.
Voin kyllä vilpittömästi sanoa, että työttömyys omalla kohdalla on ihanaa.kyllä näin meneteltiin mekin...kun tilanteen kehitys suunta oli selvillä niin teimme ylitöitä vkl jokatoinen vkl ja saldoa mahdollisimman paljon....näin on mahdollista nostattaa ansiosidonnaisen määrää jos vähänkään osaa laskea.Työnantajalle sopi hyvin, koska on monikansallinen ja amerikkalaiset vanhat frouvathan sen kustantaa omista osingoistaan.
- no drugs no alchol..
Juu ei sitä rahaa niimpaljon tarvitsekaan, että pitäisi lähteä laskuvarjohyppimään tai sukeltelemaan Norjan vuoristotunneleihin....
No pysyy pidempään elossa kun ei ole varaa mihinkään... - pummiharmonia
nyt pitää naattia..itsekkin kävin vain ja ainoastaan sen aikaa töissä,että olin oikeutettu ansiosidonnaiselle..nyt pitää naattia ja killittää kesä niinku viimestä päivää
- Työtön, työtön
Jäin työttömäksi vuoden vaihteessa. Nyt saan ansiosidonnaista sen 500 päivää.
Töitä olen hakenut aktiivisesti, mutta en ole tullut valituksi enkä ole edes päässyt työhaastatteluun. Työhistoriaa takana useita vuosia joten hyvää työkokemusta löytyy.
Ansiosidonnaisella kyllä pärjää, lisäksi saan asumistukea. Työssäkäyvänä tienasin vain noin 300 euroa enemmän kuin nyt työttömänä! Siis oikeasti , vain 300e enemmän. Taisi onni potkaista kun työt loppui. Nyt on omaa aikaa tehdä ja saa tehdä omia hommia, omalla aikataululla. Ei tarvitse herätä aikaisin aamulla ja painua kiireellä töihin niskalimassa töitä tekemään vain muutaman satasen tähden.
Joskus tietenkin mietityttää, että saako sitä työtä enää mistään. Ansiosidonnainenkin kun loppuu aikanaan. Sitten täytyy hakeutua opiskelemaan jos ei ole töitä löytynyt siihen mennessä.
Mutta nyt otan rennosti ja nautin omasta ajastani.
p.s. oli muuten mielenkiintoista huomata, että työttömyyteni oli joillekkin ihmisille kovempi pala kuin minulle itselleni. Kumma miten ihmisarvoa mitataan sillä oletko töissä vai työtön.... - Jyri
On ihanaa juu. Olen jo luovuttanut, koska kukaan ei halua palkata. Jonnekin vitun orjatöihin kyllä pääsee, mutta mä vaadin palkkaa, tai istun kotona. Kotona istuminen ei hullumpi idea. Sarjoja, leffoja ja musiikkia tuntitolkulla sekä netissä surffailua. Nyt lumettomana aikana pyötäilen ja liikun joka päivä. On aikaa harrastaa. 840 eurolla ei suurta elämää voi harrastaa, mutta kun on tottunut elämään köyhänä, ei enempää tarvitsekaan. Koska niin, vaikka saisin yhtäkkiä 1600 euroa tilille, en osaisi sitä tuhlata...
Nauttikaamme ajastamme. Toiset tekee työtä elääkseen ja toiset elää työkseen!
Pitäkää hauskaa ja nauttikaa ajastanne! Pitkäaikaistyöttömiä ei kaivata edes kahvinkeittäjiksi. - TÖITÄ RITTÄÄ
MENKÄÄ KERÄÄMÄÄN ROSKIA KADULTA, JOS EI OLE MUUTA TEKEMISTÄ.
TAI AUTTAMAAN VANHUKSIA, VIETTE ULKOILEMAAN, SIINÄHÄN SITÄ
AJANKULUA JA JUTTUSEURAA. - petteripunapallit
Minä olen työtön. Tavallaan nautin rahattomuudestani, mutten työttömyydestäni.
Toisaalta skitsofreenisesti; en kuitenkaan tekisi töitä toisen eteen ilman maksua panoksestani.
Yltäkylläisyys johtaa törkeeseen haluamisen kierteeseen, jota yritän tässä poistaa itsestäni.
Ketjusta on poistettu 86 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413878Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3513011Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt111915Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa91635Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41099- 71944
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874- 44784
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23781- 67769