Mitä mieltä kansa on polttoaineelle määrättävästä lisäverosta henkilöautoille?
Olisiko jonkinlainen polttoainekortti henkilöautoille mahdollinen, vaikka siten, että polttoainetta saisi ostaa vain tietyn määrän henkilöautoa kohti? Ja henkilöauton bensakorttia pitäisi anoa trafilta?
Jotain nykyisen tilanteen suitsimiseksi kuitenkin tulee tehdä.
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/nain valtio rajoittaisi autoilua/201403659728?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3
Polttoaineveron nostaminen
8
108
Vastaukset
- bensakalle
Ensiksi: miten niin "jotain nykyisen tilanteen suitsimiseksi kuitenkin tulee tehdä"?
Se mille jotain pitää tehdä, on talouden ja yhdyskuntarakenteiden kehittäminen sen varaan, että tavaroiden ja ihmisten liikkumiskustannukset olisivat nykytasolla kerrassaan ikuisesti. Ei öljy lopu, mutta varmaa on, että se kallistuu. Kuinkas suu sitten pannaan, kun tuotanto on siirretty Kiinaan, mutta tuotteita ei saada sieltä enää markkinoille kuljetuskustannusten nousun johdosta. Tämä on tietysti jotain muuta kuin "nykyinen tilanne", mutta ei se kovin kaukana ole. Lukekaa vaikka kirja "Suomi öljyn jälkeen".
Jos valtiovalta haluaisi kuitenkin herätellä kansaa siihen mikä muutoinkin on odotettavissa, niin eihän sekään teknisessä mielessä kovin vaikeaa olisi. Nykyisinhän varmaan jokaisella polttoaineiden jakelupaikalla on jonkinlainen kortinlukulaite. No, jaetaan autoilijoille polttoainekortit, jotka vaikuttaisivat polttoaineen hintaan. Voisi mennä vaikka niin, että vuoden aikana ensimmäiseltä 1000 litralta menisi perushinta, siis se mitä ko. piste kulloinkin pitää hintana. Kun autoilija sitten ostaa tämän ylittäviä litroja (samantekevää mistä jakelupisteestä), niin hintaan lisätään vaikkapa 15 senttiä litralta esim. sen vuoden 1500 litraan asti, sen jälkeen taas 15 s lisää, jne. Valtio keräisi nämä verona. Nykyisellä tekniikalla tällaisen sinänsä pirullisen järjestelmän saisi kyllä toimimaan. Ja jos korttia ei käytä asemalla, niin hinta olisi sitten jossain aivan pilvissä. Tämä vaikuttaisi sen, ettei valtion jakamia kortteja kovinkaan kannattaisi myydä.
Ai että ei toimi? Joka paikassahan nykyisin vilautetaan erilaisia asiakaskortteja ja maksuliikenne toimii suurelta osin sähköisesti. Sitä paitsi tähän voisi yhdistää tuon liikenneministeriölle niin kovin rakkaan alueellisen porrastuksen ilman, että kilometriveroa olisi välttämättä otettava käyttöön. Syrjäkylillä tuo 15 sentin lisä voisi olla vaikkapa vain 10 senttiä.
En tiedä tarvittaisiinko tällaista polttoaineveron autoilijakohtaista porrastusta mihinkään (valtion kassa voisi tarvita), mutta mahdollista tämä kyllä olisi. Ja ympäristönäkökohdilla aina voi perustella. Vihreät, hoi! Valtion talous kohenis kummasti ,kun saatais kaikki rikkaat kusipää veron kiertäjät kuriin ja kaikki niitten veroparatiiseihin piilotetut miljardit verolle saatana mutta ei!
Tämä helvetin valtiokoneisto suojelee näitä öykkäreitä ,ettei niitten tarttis verojansa maksaa! Tavallisia ihmisiä kyllä kiusataan kaiken mailman veronkorotuksilla ja muulla paskalla ja sitten vaan sanotaan ,että jos emme tee sitä tai tätä niin sitten...
Tämä kuuluisa kestävyysvajekin on täyttä tuubaa joka on keksitty ihmisten pelotteluksi ja tekosyyksi veron korotuksille siksi ettei rikkaita tarttis verotta!
Nämä pellet voitais ihan hyvin saada kiinni ja verolle jos vaan olis halua mutta kun ei ole! koska nämä rahoittavat poliitikkoja ja tukevat heidän etujaan tämä on sitä hyvä veli verkostoa ei lypsävää lehmää tapeta! Vaan pannaan kansa maksamaan!
Saatana koko 90 ja 2000 luvun ajan juuri rikkaitten verotusta löysättiin ja annettiin mahdollisuus kaiken mailman kieroiluun verotuksen kiertämiseen ! Nyt sitten valtio alkaa olla kusessa ,kun näitä satoja miljardeja euroja ei ole verotettu kun ne on piilossa veroparaiiseissa ja nämä öykkärit asuvat Monacossa ja ties missä ja nätten ihmisten baari-ilta voi maksaa 200000€ helposti eikä tunnu missään! Moni normi kansalainen ei tienaa tuota summaa edes 10v työ panoksella!
Tämä lamakin on näitten rikkaitten ja ahneiden pankki öykkäreitten aikaan saannos jotka ei juuri itse kärsineet yhtään aiheuttamastaan lamasta vaan rypevät miljoonissaan vaikka pitäs kaikenjärjen mukaan olla kivensisässä ja pitkään! Mutta ei nämä öykkäri saivat palkinnon isojen Amerikkalais pankkien konkurssien jälkeen ja pääsivät päättäviin elimiin ja velat kaatui kansan maksettaviksi ja ihmisiltä meni työpaikat ja talous romahti!
Ei tämä mailma toimi niin ,että pelataan suurilla panoksilla velaksi ja 0% riskillä ja ,kun homma kusee ei tartte ite maksaa ,kun on kansa jolle voi aina maksatta velat! Kyllä varmaan jokainen haluais pelata vaikka pokeria siten ,että vois pelata velaks maksimi panoksilla ja voitot vois kääriä omaan taskuun ja tappiot maksais kaveri seläntakana mikäs sen kannattavampaa olis? Ei juur mikään, mutta se ei ole taloudelle kovinkaan hyväksi!- käppänä16
no voi voi
- volatiliteetti
Pikkasen menee, aloittajan aiheen viereen, mutta vastaus ylläolevaan vuodatukseen. Aikoinaan en ostanut autoa, vaan otin 20000 markkaa lainaa ja yllätys, yllätys, sijoitin
osakkeisiin ja rahastoihin. Sitä olen tässä opiskellut yli 20 vuotta ja voin kertoa,
yhteiskunta todellakin tukee voimakkaasti sijoittamista. Annan esimerkin. Olen
vuosien varrella ostanut usean asunnon ja velaksi, siis takuupuoli on ollut kunnossa.
Vuokralainen on lyhentänyt velkaa, vähennyksiin on mennyt lainan korot, yhtiövastikkeet, korjauskulut ym. Lähdin todella nollasta, nimitakauksella sain ensilainat. Nyt minulle on kertynyt sitä omaisuutta, yhteiskunnan tuella kylläkin.
Kun tälläinen systeemi on luotu, miksen sitä käyttäisi. Tuota itkua ja huutoa nyt on joka keskustelussa, että köyhät kärsii ja sijoittajat vievät rahat ja elävät herroiksi.
Pitäisikö minun nyt tuntea syyllisyyttä, kun olen riskillä ja velalla hankkinut omaisuuteni. Mutta kuten sanoin yhteiskunnan suurella avustuksella. - ewrtuy
Poiketakseni asiaan: kyllä polttoaineveroa ilman muuta on varaa nostaa. Nytkin ihmiset maksavat vapaaehtoisesti korkeampaa polttoaineveroa kuin olisi tarpeen tankkaamalla 98-oktaanista 95-oktaanisen sijasta. Vain aniharvassa tapauksessa ehkä oikeasti tarvittaisiin 98-oktaanista, mutta vieläkin kai lähes puolet myytävästä bensasta on tätä laatua. Perustuu tietämättömyyteen, ennakkoluuloihin ja huhuina leviävään väärään tietoon. Näille on enemmän kysyntää kuin edullisemmalle hinnalle.
Ensi viikon kehysriiheen: bensan veroa on hyvinkin varaa nostaa ainakin 10 sentillä, jos sattumalta tarvittaisiin rahaa.Ei sillä parilla prosentilla ole mitään merkitystä minä ainakin tankaan E10 bensaa!
Ihmiset on vaan niin helvetin pöllöjä ja uskovat huhuihin moottorin hajoamisesta ja paskan marjat sanon minä! Kyllä tässä maassa veroja saa maksaa muutenkin jo ihan tarpeeksi yhtään ei lisää tarvita!- dghfj43
nippondenso kirjoitti:
Ei sillä parilla prosentilla ole mitään merkitystä minä ainakin tankaan E10 bensaa!
Ihmiset on vaan niin helvetin pöllöjä ja uskovat huhuihin moottorin hajoamisesta ja paskan marjat sanon minä! Kyllä tässä maassa veroja saa maksaa muutenkin jo ihan tarpeeksi yhtään ei lisää tarvita!Mutta liki puolet porukasta on toista mieltä. Uskovat pelastavansa moottorinsa maksamalla ylimääräistä veroa. Pöljää mikä pöljää.
Kyllä suomipoika tekniikkaa ymmärtää, verotuksesta nyt puhumattakaan. dghfj43 kirjoitti:
Mutta liki puolet porukasta on toista mieltä. Uskovat pelastavansa moottorinsa maksamalla ylimääräistä veroa. Pöljää mikä pöljää.
Kyllä suomipoika tekniikkaa ymmärtää, verotuksesta nyt puhumattakaan.Sama vouhkaaminen alkoi silloin, kun lyijy poistui polttoaineesta eli tuli 95E ja 98E!
Silloinkin piti moottorien laueta ja venttiilien palaa mutta ei palanu eikä lauennu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1411339Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa443892Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1123053Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1272406Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812065Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961771Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3031025Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17820Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143755- 53709