Pianonsoiton opetteluun millainen laite?

milody zee

Haluaisin kotioloissa opetella pianonsoittoa, mutta olen täysin ummikko musiikkisoittimissa. Jokin sähköinen laite se pitäisi kuitenkin olla, kun pitäisi pystyä kuulokkeiden kanssa soittamaan.

Parilla musiikkiliikkeen sivulla kävin tutkiskelmassa, mutta heti tuli vastaan ongelma, että oli eri nimikkeisiä vaihtoehtoja jotain tyyliin: keikkapianot, keyboardit, digitaalipianot, syntikat.

Lapsena olen pimputellut summittain aitoa Yamahan pianoa. Niin noissa sähköisissä laitteissa tietoja katsellessa tuli ihmeteltyä kosketinmääriä. Jos haluan opetella pianonsoittoa, niin kai kosketinmäärän pitäisi olla täysi, mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan?

Tarkoituksena olisi siis oppia soittamaan/tutustua pianonsoittoon, mutta koska olen täysi aloittelija, niin en ole kuitenkaan valmis laittamaan montaa sataa euroa soittimeeseen kiinni.

Millaiseen instrumenttiin sitä kannattaisi päätyä? Voisin tietenkin arvalla ottaa jonkun halvimman soittimen, jossa paljon koskettimia, mutta parempi mielestäni ensiksi kysyä vaikka täältä asiasta.

12

2601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgsdgd

      Noilla kriteereillä suosittelisin digitaalipianoa eli sähköpianoa mutta ei ihan halvinta eli siinä saisi olla luonnollisen pianon tuntuiset näppäimet (ns. hammer action). Se kuinka hyvin se tuntu vastaa oikeaa pianoa paranee yleensä hinnan noustessa. Suurimmassa osassa kosketinmäärä on täysi. Merkkeinä voisi suositella Yamahaa, Rolandia ja Casiota. Tässä yksi edullinen esimerkki:
      http://www.thomann.de/fi/casio_cdp120.htm

      Keikkapianoa tarvitset sitten kun (ei siis jos) sinusta kehittyy keikkaileva pianisti tarvitset keikkakäyttöön soveltuvaa pianoa. Keyboardeilla ja syntikoilla saat sitten ison läjän muitakin soundeja pianosoundin lisäksi mutta voisi olla järkevää opetella ensin perusasiat pianolla ja alkaa vasta sitten leikkimään syntikoilla.

    • MJ piano
    • Aloittelevaitseoppij

      Itselläni on yksinkertaisin Casion sähköpiano, puolitoista vuotta olen soitellut. Se on Thomannin asiakaspalautustuote, eli sain vähän edullisemmin. Todennäköisesti olisin itse pärjännyt tämän alkuajan kaikkein halvimmilla Thomannin verrkokaupan Thomann- tai Hemingway-sähköpianoillakin. Ainakin tuolla verkkokaupan sivuilla lukee, mitä eroja halvemmissa ja kalliimmissa on.

      Todennäköisesti uudessa edullisessa sähköpianossa keskialueen äänet ovat luonnolliset, mutta matalimpien ja korkeimpien äänet eivät. Mutta todennäköisesti et niitä heti alkuun tarvitsekaan, vaan soittelet aika paljon suppeammalla alueella. Keyboardia en suosittele, jos aiot soitella nimenomaan pianoa. Tuntuma on sen verran erilainen. Tosin kyllä silläkin alkuun pääsee samalla tavoin, mutta jossain mielessä joutuu opettelemaan alusta sitten, kun hankkii (sähkö)pianon.

      Kannattaa kokeilla sekä näppäintuntumaa että soittoääniä, kun ostaa soitinta. Omassa Casiossani on 5 soittoääntä, ja olen kokenut sen riittäväksi ja käyttänyt niitä kaikkia (kun ärsyyntyy pianoääniin, niin voi soittaa pehmeämmällä sähköpianoäänellä jne). Mielestäni soittimessa ei kannata olla liikaa toimintoja, jos haluaa opetella nimenomaan pianonsoittoa. Halvoissa sähköpianoissa on todennäköisesti heikot kaiuttimet, mutta sehän ei haittaa, kun kuulokkeilla soittaa.

      Itse en ottaisi valo-ohjattuja. Oikean sormituksen oppii mielestäni paremmin pianonsoiton alkeisoppikirjoista. Ja ainakaan minä en osaa yhtä aikaa katsoa sormiin ja nuotteihin, eli pyrin soittamaan siten, että katson lähinnä nuotteihin ja vain tarvittaessa sormiin. On parempi oppia kuulemaan virheensä kuin näkemään. Ja tietysti kuulemaan soinnut jne.

      Itse olen ymmärtänyt soittimien erot sillä tavoin, että kiippari (key board) on sellainen peli, jolla voi tuottaa eri soittimien ääniä ja tehosteita, jopa yhtä aikaa useampien soittimien ääniä. Syntikassa puolestaan äänet kehitetään itse, ne eivät ole pelkää nauhoitettua ääntä, vaan ne rakentuvat jotenkin laitteessa. Sähköpiano on äänitettyä pianon ääntä, mutta ilmeisesti akustisten ja sähköpianoiden välillä on koko joukko välimuotoja. Akustisissakin on "yötoimintoja", eli automaattisesti koko kerrostalo ei nauti aloittelijan konsertista. Jos on varaa maksaa kuljetukset, viritykset ja ostohinnat, niin ainakin HIFIstelijät ovat sitä mieltä, että akustista ei päihitä mikään. Itselläni ei ole varaa, ja sähköpiano on armelias sekä naapureita että muuttomiehiä kohtaan.

      Nyt tosin vähän haaveilen syntikasta sellaiseksi pelleilypeliksi, mutta nekin ovat kalliita...

    • MJ piano

      valo-ohjatulla on mielekkäämpää lähteä opettelemaan ja kun sujuu on aika painaa
      napista valo-opastus pois
      ja soitaa suoraan nuoteista sormitushan on jo omaksuttu niillä 20-40 soittokeralla jotka tehtiin valo-opastettuna ja ilman virhepainalluksia

    • milody zee

      Hyviä vastauksia tullut, arvostan todella paljon, että olette halunneet auttaa asiassa!

    • Jonna098

      Unohda kaikki valo-ohjatut lelut. Ei soittajan kuulu tuijotella sormia, vaan niitä nuotteja.

      Itse olen haaveillut digitaalipianosta. Normaali piano ei sytytä ja koska minulla on kiipparitaustaa, niin siksi.

      Vaikka et haluaisikaan laittaa "montaa satasta" laitteeseen, niin voin sanoa, että halpa laite tappaa kiinnostuksen ja inspiraation aika nopeasti. Tiedät ettei ääni kuulu oikealta, tuntuu kuin soittaisit lelulla. Kivaa?

      Sitten voisit kysellä esim. musiikinopettajalta tietäisikö hän ketään joka voisi sinua opettaa. Tai viet musiikkikoulun/musiikkiopiston/kirjaston/jne. seinälle lippulapun, että etsitään pianonsoitonopettajaa. Ei niitä tunteja ole pakko pitää kerran viikossa. Ihan miten vaan pystytte sopimaan. Mutta ilman opettajaa ei taida hommasta tulla mitään.

      • plus yksi

        Valo-ohjaukset yms. kannattaa tosiaan unohtaa. Se on vähän sama jos menet ensimmäisen luokan matematiikan kokeeseen johon tiedät vastaukset mutta et sitä että miten siihen vastaukseen päädytään. Tietysti jos pelkkä kokeesta hyvän arvosanan saaminen riittää niin sittenhän se on ihan ok, mutta et voi odottaa varsinaisesti oppivasi mitään.

        Ainut tapa on vain opetella ne nuotit. Ne ei todellakaan ole mitään hepreaa vaikka alkuun saattaa sille näyttääkin.


    • digipiano

      Casio, Roland, Yamaha... Näiltä valmistajilta löytyy ihan hyviä aloittelijan digipianoja n. 1000 euron hintaluokassa. Casio on halvin, mutta ei kuitenkaan mikään lelu.

      • 14v pianisti

        mulla itellää on casion kosketinsoitin, mutta mä harrastan pianon soittoa joten mulla on yamahan agustinen piano. mutta ennen kuin aloitin pianon soiton, niin kyllä mä sillä casiolla soittelin. musta tuli tietämättä niin hyvä et mut laitettii musiikkiopistoo opiskelee enemmän ja olin vasta 11 tai kymmenen vuotias kun alotin. kylhän mä siinä lady gagaa soitin xD mut casio oli kyl paras mahdollinen :) eli suosittelen casioo ;)


    • the pianoman

      Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin akustisella pianolla voi opiskella pianonsoittoa.

      Sähköisillä kosketinsoittimilla voidaan opiskella kosketinsoittajaksi.

      Iso ero.

      • pianisti likka xD

        aivan. mulla oli ennen tota agustista pianoo sellanen Rolandin sähköpiano, mikä muistutta agustissta, mut on sähkönen. ite opiskelin sille 2-3 vuotta. se oli kyl hyvä soitin :) nykyää mulla on Yamahan agustinen piano, mikä on aika kyl aika äänekäs :'D mut suosittelen Rolandii


      • MJ piano
        pianisti likka xD kirjoitti:

        aivan. mulla oli ennen tota agustista pianoo sellanen Rolandin sähköpiano, mikä muistutta agustissta, mut on sähkönen. ite opiskelin sille 2-3 vuotta. se oli kyl hyvä soitin :) nykyää mulla on Yamahan agustinen piano, mikä on aika kyl aika äänekäs :'D mut suosittelen Rolandii

        olette varmaan oikeassa
        mun esille tuomani näkökulma on ALOITTAMISEN HELPPOUS, tolla valo opastavastavalla osaa soittaa heti ja ohjeet löytyy 1valo opastava p... 2valo opastava jne. tekemistäni videoista
        tein ne kun huomattiin lapsenkanssa että on soitin ja se opettaa kappaleita soittamaan mutta jo eka kappale on äärivaikea...
        mentiin tutun pianistin luo ja saatiin ehdotus (nuoteista soittaen ukkonooan jälkeen) aloittaa kappale 3 o du liber Augustin

        nyt on saatu hyvä piano-ope joka hauskanpidon kautta opettaa oikeaa soittamista täysmitaisella sähköpianolla Yamaha pF15
        oppilaale joka osaa soittaa jo fyr elisen nuoteista tehden ainoastaan muutamia kosketin virheitä eli eli EZ220 teki työnsä 1,5v ja toimii nykyään nopeustesterinä
        fyr elise tahdista 52 tahtiin 57 menee jo 11,3s amatilaiselta moinen onistuu 7 sekuntiin
        lapseni on edistynyt soittonopeudessa ja sormin äppäryydessä 30 sekunista 11,3 3kk lähes mitättömällä treenillä...

        piano ope alkaa hakeen fyr eliseen tunetta ja muita yksityiskohtia joista en itse juntina tajua mitään


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5589
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3455
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1347
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe