Pianonsoiton opetteluun millainen laite?

milody zee

Haluaisin kotioloissa opetella pianonsoittoa, mutta olen täysin ummikko musiikkisoittimissa. Jokin sähköinen laite se pitäisi kuitenkin olla, kun pitäisi pystyä kuulokkeiden kanssa soittamaan.

Parilla musiikkiliikkeen sivulla kävin tutkiskelmassa, mutta heti tuli vastaan ongelma, että oli eri nimikkeisiä vaihtoehtoja jotain tyyliin: keikkapianot, keyboardit, digitaalipianot, syntikat.

Lapsena olen pimputellut summittain aitoa Yamahan pianoa. Niin noissa sähköisissä laitteissa tietoja katsellessa tuli ihmeteltyä kosketinmääriä. Jos haluan opetella pianonsoittoa, niin kai kosketinmäärän pitäisi olla täysi, mitä sitten käytännössä tarkoittaakaan?

Tarkoituksena olisi siis oppia soittamaan/tutustua pianonsoittoon, mutta koska olen täysi aloittelija, niin en ole kuitenkaan valmis laittamaan montaa sataa euroa soittimeeseen kiinni.

Millaiseen instrumenttiin sitä kannattaisi päätyä? Voisin tietenkin arvalla ottaa jonkun halvimman soittimen, jossa paljon koskettimia, mutta parempi mielestäni ensiksi kysyä vaikka täältä asiasta.

12

2601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdgsdgd

      Noilla kriteereillä suosittelisin digitaalipianoa eli sähköpianoa mutta ei ihan halvinta eli siinä saisi olla luonnollisen pianon tuntuiset näppäimet (ns. hammer action). Se kuinka hyvin se tuntu vastaa oikeaa pianoa paranee yleensä hinnan noustessa. Suurimmassa osassa kosketinmäärä on täysi. Merkkeinä voisi suositella Yamahaa, Rolandia ja Casiota. Tässä yksi edullinen esimerkki:
      http://www.thomann.de/fi/casio_cdp120.htm

      Keikkapianoa tarvitset sitten kun (ei siis jos) sinusta kehittyy keikkaileva pianisti tarvitset keikkakäyttöön soveltuvaa pianoa. Keyboardeilla ja syntikoilla saat sitten ison läjän muitakin soundeja pianosoundin lisäksi mutta voisi olla järkevää opetella ensin perusasiat pianolla ja alkaa vasta sitten leikkimään syntikoilla.

    • MJ piano
    • Aloittelevaitseoppij