Opetuslupa on kallis opetusmuoto

Volvo 240

Minua on viranomainen johtanut tahallen harhaan. Luin että opetuslupa palautui aidoksi vaihtoehdoksi autokoulun rinnalle.

”Käytännössä muutos laskee opetuslupaopetuksen hintaa huomattavasti, mikä toivottavasti lisää tämän opetusmuodon suosiota”, toteaa Trafin tieliikennejohtaja Sami Mynttinen:
Ja tehokkus on huipussaan kun tulee harjoittelukilometrejä paljon ja on näin tehokasta ajamista.
Ja nyt hintoja pöytään, olen hajoittelun aikana ajanut 20000km ja autona on 1984 vuoden Volvo 240 keskilulutus kaupungissa noin 11l/100km ja voin valehtelematta sanoa, autokoulussa olisi kortti tullut halvemmalla.

Joten paskanPuhuminen voi tältä osalta loppua ja suosittelen autokoulua koska se on halvempi muoto saada ajokortti.

68

2084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PasPuh

      Plus hajoitetun kytkimen remppa? Plus menetetty etu taloudellisen ajotavan muodossa?

    • kallista o

      Voithan ajaa myös samana 200km mitä autokoulun aikana :)

      Muista myös että autokoulu EI kuluta vanhempiesi tms. omaa aikaa joten opetus tulee järkätä työajalla, ja ottaa siksi palkatonta vapaata.

      Eli opetustunti kustantaa noin 12€ tunnissa ansionmenetyksinä

      Puhumattakaan opetusmateriaaleista, teoriatunneista yms

      • Faktaa:

        Kahden pojan opiskelu autokoulussa opetuslupaopetuksen sijaan olisi kustantanut arviolta tuollaiset 3500...4000 euroa enemmän yhteensä. Mun ihan kohtuullisella nettopalkalla tuo tarkoittaa viiden viikon ansiotyötä vastaavaa kustannusta. Mieluummin istun opettajana autossa iltaisin tai aamulla työhön mennessä kun poika saa ajaa koulun kautta.


      • dewqdqwd
        Faktaa: kirjoitti:

        Kahden pojan opiskelu autokoulussa opetuslupaopetuksen sijaan olisi kustantanut arviolta tuollaiset 3500...4000 euroa enemmän yhteensä. Mun ihan kohtuullisella nettopalkalla tuo tarkoittaa viiden viikon ansiotyötä vastaavaa kustannusta. Mieluummin istun opettajana autossa iltaisin tai aamulla työhön mennessä kun poika saa ajaa koulun kautta.

        Edelleen opetusluvan hinta riippuu sitä mitkä kulut lasketaan mukaan, ja mitkä ei.

        Jos haluaa päästä "yhtä helpolla" kuin autokoulussa, niin hinta on lähes sama


      • Jopa tonneja meillä
        dewqdqwd kirjoitti:

        Edelleen opetusluvan hinta riippuu sitä mitkä kulut lasketaan mukaan, ja mitkä ei.

        Jos haluaa päästä "yhtä helpolla" kuin autokoulussa, niin hinta on lähes sama

        Perusvaiheen muutos vuoden alussa teki opetuslupa-opetuksesta mielekkään ja selvästi autokoulua edullisemman vaihtoehdon. Eihän autokoululla voittoa tavoittelevana yrityksenä voi olla mahdollisuuksia "kilpailussa" noin kustannusmielessä. Viime vuonna tilanne oli väliaikaisesti toinen.
        Kaikki kulut opettajan teoriakokeesta/muutoskatsastuksesta ja lisävarusteista aina lopulliseen ajokorttiin saakka viranomaismaksuineen ja auton todellisine km-kustannuksineen tulee tietenkin huomioida. Jos perheessä on sattumalta useampi opetettava, kiinteät kulut tietenkin ovat jonkin verran pienemmät per oppilas.


      • fvvdfvdf
        Jopa tonneja meillä kirjoitti:

        Perusvaiheen muutos vuoden alussa teki opetuslupa-opetuksesta mielekkään ja selvästi autokoulua edullisemman vaihtoehdon. Eihän autokoululla voittoa tavoittelevana yrityksenä voi olla mahdollisuuksia "kilpailussa" noin kustannusmielessä. Viime vuonna tilanne oli väliaikaisesti toinen.
        Kaikki kulut opettajan teoriakokeesta/muutoskatsastuksesta ja lisävarusteista aina lopulliseen ajokorttiin saakka viranomaismaksuineen ja auton todellisine km-kustannuksineen tulee tietenkin huomioida. Jos perheessä on sattumalta useampi opetettava, kiinteät kulut tietenkin ovat jonkin verran pienemmät per oppilas.

        Mutta jos lasketaan hintaan menetetty aika, polkimen ASENNUS ja sen purku liikkeessä yms. niin kohta on korkea hinta


      • Käytetty poljin
        fvvdfvdf kirjoitti:

        Mutta jos lasketaan hintaan menetetty aika, polkimen ASENNUS ja sen purku liikkeessä yms. niin kohta on korkea hinta

        Toki noin. Itsellä Huutonetistä ostettu käytetty poljin, oppikirja, peili ja kolmio taisivat maksaa asennuksineen satasen - myyjän poika laittoi kiinni eikä mitään reikiä tarvinnut porata. Poljin peltilevyssä, joka kiinnitettiin penkin kiinnityspultteihin.
        Jos poljin ja asennus menee vaikka yli 500 euroon, alkaa säästö autokouluun nähden hupenemaan merkittävästi!

        Ajan menetyksen laskisin käänteisesti - kuinka paljon tarvitsee tehdä ansiotyötä jotta verojen jälkeen kattaa autokoulun ja opetusluvan kustannuseron. Säästö kelpaa käytettäväksi vaikka lomamatkaan...


      • Entä
        Käytetty poljin kirjoitti:

        Toki noin. Itsellä Huutonetistä ostettu käytetty poljin, oppikirja, peili ja kolmio taisivat maksaa asennuksineen satasen - myyjän poika laittoi kiinni eikä mitään reikiä tarvinnut porata. Poljin peltilevyssä, joka kiinnitettiin penkin kiinnityspultteihin.
        Jos poljin ja asennus menee vaikka yli 500 euroon, alkaa säästö autokouluun nähden hupenemaan merkittävästi!

        Ajan menetyksen laskisin käänteisesti - kuinka paljon tarvitsee tehdä ansiotyötä jotta verojen jälkeen kattaa autokoulun ja opetusluvan kustannuseron. Säästö kelpaa käytettäväksi vaikka lomamatkaan...

        liikenneturvallisuus lasketko sille mitään?


      • wefwerfwerfwe
        Käytetty poljin kirjoitti:

        Toki noin. Itsellä Huutonetistä ostettu käytetty poljin, oppikirja, peili ja kolmio taisivat maksaa asennuksineen satasen - myyjän poika laittoi kiinni eikä mitään reikiä tarvinnut porata. Poljin peltilevyssä, joka kiinnitettiin penkin kiinnityspultteihin.
        Jos poljin ja asennus menee vaikka yli 500 euroon, alkaa säästö autokouluun nähden hupenemaan merkittävästi!

        Ajan menetyksen laskisin käänteisesti - kuinka paljon tarvitsee tehdä ansiotyötä jotta verojen jälkeen kattaa autokoulun ja opetusluvan kustannuseron. Säästö kelpaa käytettäväksi vaikka lomamatkaan...

        Todellinen hinta polkimen asennukselle liikkeessä

        voisi olla 300€ ja asennuksen purku 100

        Ja autokoulu ei vie SINUN aikaa joten kannataa ajatella että olisit opetusajan pois töistä...

        Eli tunti tuo sinulle noin 12€ kuluja

        Eli tolla laskutavalla tuleeihan eri tulos


      • Käytetty poljin
        Entä kirjoitti:

        liikenneturvallisuus lasketko sille mitään?

        Liikenneturvallisuuden uskon autokoulussa oleva samalla tasolla, joten se ei vaikuta valintaan. Trafin ohjeita noudatan kuten autokoulutkin. Siis opetuksen pääpaino turvallisuudessa, sosiaalisuudessa ja ekologisuudessa, niistä en tingi.


      • Vai trafin
        Käytetty poljin kirjoitti:

        Liikenneturvallisuuden uskon autokoulussa oleva samalla tasolla, joten se ei vaikuta valintaan. Trafin ohjeita noudatan kuten autokoulutkin. Siis opetuksen pääpaino turvallisuudessa, sosiaalisuudessa ja ekologisuudessa, niistä en tingi.

        öhjetta, kuinkas pimeen ajot, liukasajot,ajomäärät päivässä yms. Vai täytätkö ajovarman tiskillä, eikös me se pimeen ajo ajettu? kysellen lapselta. Tämä on nähty kymmeniä kertoja.


      • tekijämies
        wefwerfwerfwe kirjoitti:

        Todellinen hinta polkimen asennukselle liikkeessä

        voisi olla 300€ ja asennuksen purku 100

        Ja autokoulu ei vie SINUN aikaa joten kannataa ajatella että olisit opetusajan pois töistä...

        Eli tunti tuo sinulle noin 12€ kuluja

        Eli tolla laskutavalla tuleeihan eri tulos

        Jos on niin kädetön ettei saa itse poljinta autoon, niin paras varmaan ostaa myös opetus autokoulusta.


      • rewf ewfe
        tekijämies kirjoitti:

        Jos on niin kädetön ettei saa itse poljinta autoon, niin paras varmaan ostaa myös opetus autokoulusta.

        Ei, vaan nyt puhutaan mitä se opetus maksaa, jos haluaa päästäyhtä helpolla kuin autokoulussa.... pieni ero siis


      • Kohta inssiajo
        Vai trafin kirjoitti:

        öhjetta, kuinkas pimeen ajot, liukasajot,ajomäärät päivässä yms. Vai täytätkö ajovarman tiskillä, eikös me se pimeen ajo ajettu? kysellen lapselta. Tämä on nähty kymmeniä kertoja.

        Pimeäajosta näin kaupunkilaisena voin sanoa että olipa avartava kokemus myös opetuslupaopettajalle! Ei mikään simulaattori vaan kunnon harjoittelu pimeällä suoralla auton valot edestä ja takaa testaten, "musta" jalankulkija lähi- ja kaukovaloissa eri etäisyyksiltä, häikäistymiset ym. Kunnolliset valojenkäyttöharjoitukset, ohitustilanteet ja kohtaamiset. Mukana työkaveri autoineen ja koko ajan kännykkäyhteys.
        En usko, että autokoulun simulaattorilla saadaan samaa tuntumaa aikaiseksi.
        Liukaskeliharjoittelu radalla ei tuonut ihan samaa fiilistä, ajoharjoittelu kun tehtiin muutenkin sydäntalvella. Mutta tunnollisia oltiin siinäkin. Opetuksen seurantalomaketta ei tarvinnut Ajovarman tiskillä täytellä kuin viimeisen ajokerran osalta.

        Tuo "nähty kymmeniä kertoja", täyttä potaskaa!


      • Simulaattori
        Kohta inssiajo kirjoitti:

        Pimeäajosta näin kaupunkilaisena voin sanoa että olipa avartava kokemus myös opetuslupaopettajalle! Ei mikään simulaattori vaan kunnon harjoittelu pimeällä suoralla auton valot edestä ja takaa testaten, "musta" jalankulkija lähi- ja kaukovaloissa eri etäisyyksiltä, häikäistymiset ym. Kunnolliset valojenkäyttöharjoitukset, ohitustilanteet ja kohtaamiset. Mukana työkaveri autoineen ja koko ajan kännykkäyhteys.
        En usko, että autokoulun simulaattorilla saadaan samaa tuntumaa aikaiseksi.
        Liukaskeliharjoittelu radalla ei tuonut ihan samaa fiilistä, ajoharjoittelu kun tehtiin muutenkin sydäntalvella. Mutta tunnollisia oltiin siinäkin. Opetuksen seurantalomaketta ei tarvinnut Ajovarman tiskillä täytellä kuin viimeisen ajokerran osalta.

        Tuo "nähty kymmeniä kertoja", täyttä potaskaa!

        voi oplun luuloa. Autokoulut ovat tehneet pimeen ajoja 30 vuotta perinteisesti. Liikenneopeille on turha tulla kehumaan omaa pimeenajon arvausta. Jos et ole käynyt simulaattorissa, älä arvaile sen soveltuvuutta opetukseen. Radalla ei ole tarkoitus tulla mitään fiilistä vaan tajuta jotain, mitä oplu arvaaja ei ymmärrä. Se on nähty kyllä kymmeniä kertoja sekä tutvot myös sen tiedostaneet, papereita täytetään vaikka pimee on tekemättä. Ja radallakin käntejä jätetään tekemättä trafin sinauksella.


      • joopa joo
        Simulaattori kirjoitti:

        voi oplun luuloa. Autokoulut ovat tehneet pimeen ajoja 30 vuotta perinteisesti. Liikenneopeille on turha tulla kehumaan omaa pimeenajon arvausta. Jos et ole käynyt simulaattorissa, älä arvaile sen soveltuvuutta opetukseen. Radalla ei ole tarkoitus tulla mitään fiilistä vaan tajuta jotain, mitä oplu arvaaja ei ymmärrä. Se on nähty kyllä kymmeniä kertoja sekä tutvot myös sen tiedostaneet, papereita täytetään vaikka pimee on tekemättä. Ja radallakin käntejä jätetään tekemättä trafin sinauksella.

        Vaimoni on ensimmäisiä jotka joutuivat ajamaan pimeän ja liukkaan kelin ajon syksyllä 1989, eli ei sitä ihan kolmekymmentävuotta ole. Mutta ajo ajettiin kesällä keskellä päivää tavallisena kaupunkiajona, koska ei ollu ratoja eikä simulaattoreita.


      • itsestäänselvyyksiä
        rewf ewfe kirjoitti:

        Ei, vaan nyt puhutaan mitä se opetus maksaa, jos haluaa päästäyhtä helpolla kuin autokoulussa.... pieni ero siis

        Jos haluaa että opetus sujuu, kuin autokoulussa, niin tietysti se kannattaa silloin ostaa autokoulusta.


      • 5645456
        itsestäänselvyyksiä kirjoitti:

        Jos haluaa että opetus sujuu, kuin autokoulussa, niin tietysti se kannattaa silloin ostaa autokoulusta.

        Ei vaan nyt puhutaan todellisista kustannuksista... ei siitä että jotain jätetään laskematta


      • Siis
        joopa joo kirjoitti:

        Vaimoni on ensimmäisiä jotka joutuivat ajamaan pimeän ja liukkaan kelin ajon syksyllä 1989, eli ei sitä ihan kolmekymmentävuotta ole. Mutta ajo ajettiin kesällä keskellä päivää tavallisena kaupunkiajona, koska ei ollu ratoja eikä simulaattoreita.

        rata-ajo korvattiin sillä tavalla mutta pimeen ajo ajettiin pimeällä. Ja jos ei ole tehty näin ihme on.


      • Opetusluvalla opetta
        Vai trafin kirjoitti:

        öhjetta, kuinkas pimeen ajot, liukasajot,ajomäärät päivässä yms. Vai täytätkö ajovarman tiskillä, eikös me se pimeen ajo ajettu? kysellen lapselta. Tämä on nähty kymmeniä kertoja.

        Pojan kanssa ajettiin koko talvi pimeällä ja liukkaalla. Yhteensä varmaan sata ajotuntia. Vähän eri juttu kuin tunti simulaattorissa. Pimeänajosta heijastin, vastaantulo, ohitus jne tehtiin kaverin autoa apuna käyttäen.


      • Opetusluvalla opetta
        Siis kirjoitti:

        rata-ajo korvattiin sillä tavalla mutta pimeen ajo ajettiin pimeällä. Ja jos ei ole tehty näin ihme on.

        Ei ollut itselläänkään pimeän ajoa yhtään autokoulussa vuonna 1988. Siitäkään ei ole vielä 30 vuotta. Kaikki ajot kesällä ja valoisassa.


    • Laatumaksaa

      Mutta olet sentään saanut ajaa kunnon autolla etkä millään autokoulun etuvetoisella

      homo kaapilla, joten kyllä siitä hieman kannattaa maksaakin, Ja ketä heteromiestä

      kiinnostaa joku taloudellinen ajotapa, Suomessa asemia sen verran tiheään että

      itse ainaskin pääsen asemalta toiselle yli 20l/100 kuluttavalla isolohko camarolla.

    • nastatropisee

      Äsken lenkillä ollessa pääsin seuraamaan opetuslupa-auton matkaa alle sadan metrin matkalla. 1. lähtö liikennealoista, helvetisti kaasua, ihme jos jäi yhtään nastaa Nissanen eturenkaisiin- Pääsi kumminkin sammuttamatta liikkeelle. Sitten olisi pitänyt tehdä "poikkeuskäännös", no ei tehnyt, vaan "hivuttautui" viereiselle kaistalle. Tästä kääntyminen vasemmalle ilman vilkkua ja taas punaisiin joutui ppysähtymään. 2. liikkellelähtö, auto sammui, kun nosti kytkimen samantien ylös. Toinen yritys samasta paikasta, kaasua taas helkkaristi ja kytkin yhtä nopsaan ylös, nastat lauloi hoosiannaa. Kenen etu tälläinen opetuslupa on? Sielä taas äiti opetti lastaan ajamaan samallalailla kun itse. Ihmettelen myös, miksei sitä liikkellelähtöä harjoitella niin kauan, että se sujuisi. Tosin tässä tapauksessa ei varmasti oppilaalla ollut hajuakaan, mikä se kytkin siinä autossa on ja miten se vaikuttaa liikkeellelähtöön. Eihän ne renkaat ja kytkinkään ilmasia ole, plus että puutteelliset taidot liikennesääntöjen suhteen. Loistavaa!

      • Kokemusta on!

        Eipä kannata yleistää. Ensimmäiset neljä teoriatuntia pitää olla opiskeltuna ennen kuin autolla aletaan edes tekemään käsittelyharjoituksia. Opitaan perustiedot liikennejärjestelmästä sekä auton käsittelystä. Ajoharjoittelu eli kytkimen käyttö, liikkeellelähdöt, peruutukset ym. harjoitellaan suljetulla alueella tai jollain isolla parkkiksella ennen liikenteeseen lähtöä. Sitten vasta mennään liikenteeseen.

        Opetuslupaharjoittelu menee tarkalleen samojen Trafin ohjeistuksien mukaan jaksotettuna kuin autokoulussakin:
        http://www.trafi.fi/filebank/a/1386834457/8d8f4bde9fe61612b1215332eaf5102c/13773-B-_luokan_opetuslupaopetuksen_opetussuunnitelma_ja_ohje.pdf


      • totuus muuta
        Kokemusta on! kirjoitti:

        Eipä kannata yleistää. Ensimmäiset neljä teoriatuntia pitää olla opiskeltuna ennen kuin autolla aletaan edes tekemään käsittelyharjoituksia. Opitaan perustiedot liikennejärjestelmästä sekä auton käsittelystä. Ajoharjoittelu eli kytkimen käyttö, liikkeellelähdöt, peruutukset ym. harjoitellaan suljetulla alueella tai jollain isolla parkkiksella ennen liikenteeseen lähtöä. Sitten vasta mennään liikenteeseen.

        Opetuslupaharjoittelu menee tarkalleen samojen Trafin ohjeistuksien mukaan jaksotettuna kuin autokoulussakin:
        http://www.trafi.fi/filebank/a/1386834457/8d8f4bde9fe61612b1215332eaf5102c/13773-B-_luokan_opetuslupaopetuksen_opetussuunnitelma_ja_ohje.pdf

        Paitsi että autokoussa noita ei useinkaan noudateta. Toinen oppilas opettelee takapnekillä ja toinen ratissa, sitten vaihdetaan opetusaihetta ja kuskia.


    • Kotiryssä

      Muistakaa että autokouluissakin on sitten eroja, jos joudut maksamaan saman ajamisesta jollain tuulipuku kansan vw golfilla tai skeidalla, niin kannattaa valita koulu
      jossa pääsee ajamaan esim bemarilla tai mesellä tai vast.. Samaa kurssi hintaa ei kannata
      ainaskaan suostua maksamaan jos koululla ei kalusto kunnossa .

      • sepä se

        Tietysti silloin, jos omakin auto tulee olemaan bemari tai mese. Kuitenkin mielellään auto olisi samanlainen, kuin se, millä on harjoitellut ajoa.


    • Faktaa:

      Olen aivan eri mieltä kanssasi. 20000 kilsaa ajoharjoittelun aikana? Autokoulu olisi tullut todella kalliiksi, ei siellä ehdi ajamaan perusopetuksessa tuhattakaan kilsaa ...

      Yhden pojan opetin opetusluvalla viime vuonna ja toisen pojan opettamisen aloitin juuri. Kun polkimet, opettajan luvat ja muutoskatsastus oli ennestään valmiina, uuden opetusluvan ja ajokorttiluvan hinta oli 90 euroa yhteensä. That's it ja opetuslupalapun saa poliisilta mukaansa odottaessa! Olin suorastaan hämmästynyt hyvästä palvelusta, opetettavia olisi lupapaperiin voinut merkitä kai kaksikin kappaletta, samoin opettajia ;-)

      Toki autokoulustakin tulee muutama satanen kuluja myöhemmin mutta kyllä omatoimisuus jälleen kannattaa. Mulla tosin auto vie 6.5 litraa sataselle vaikka on jo 15-vuotias. Pakollisia 50 minsan ajotuntejahan pitää olla 18 * 50min/ajotunti = 15 oikeata tuntia. Lasketaan nyt vaikka 30 tuntia kun harjoitellaan kunnolla -> bensaa 195 litraa vaikka ajaisi satasta koko ajan (yht. 3000km) ... Tämän hetken bensahinnoilla reippaat 300 euroa yhteensä. Volvolla voi olla toisin mutta mulla ei hidas kaupunkiharjoittelu sanottavasti bensakulutusta nostanut, pidän kulutuksesta jatkuvasti kirjaa.

      Jos haluan laskea rehellisesti, niin kilometrikustannus bensat mukaanlukien on mun vanhalla autolla (korjaukset, vakuutukset, renkaat, bensa, kaikki huomioiden) n. 0.20 euroa per kilsa eli n. 600 euroa lopullinen perusvaiheen autokustannus. Varmaan uudella autolla pääomakustannuskin laskien 0.50 euroa per kilsa olisi lähellä oikeaa arvioita.
      Tulisko vielä 500 euroa autokoulukuluja yhteensä myöhemmin sitten harjoittelu- ja syventävässä vaiheessa. Viranomaismaksuja tuohon tulee tietenkin vielä teoria- ja ajokokokeista sekä ajokorteista. Eli ei ihan halpaa näinkään.

      Mitäpä maksaisi pakolliset tunnit plus muutama mahdollinen lisäajotunti autokoulussa? Arvelen että 3000 euroa ei riitäkään täällä PK-seudulla...

      Olen täysin varma että poika on vähintään yhtä hyvä autoilija mun oman rauhallisen opetuksen jälkeen kuin puolta lyhyemmän autokouluopetuksenkin jälkeen.

    • Uskomatonta Baskaa

      Autokoulussa ajetaan 17 tunita ja keskimäärin 40km matka/ ajotunti. Ja sitten mennään ajokokeeseen ja saadaan ajokortti. Opetuslupalainen joutuu ajamaan paljon enemmän jotta se saavuttaa saman osaamistason kuin autokoululainen, joten saa sitä kaikenlaisia laskukaavoja edullisuudesta esittää. Mutta yksinkertaisemmillaan se on näin: mitä tehokkaampaa ja vähemmän kilometrejä sen parempaa opetusta. Sami ajatus että opeuslupalaisella tulee paljon enemmän harjoituskilometrejä kuin autokoululaisella ei vaan pidä paikkansa.

      Sami ei tiedä että autokoulun jälkeen ajokortin saatuaan jatkuu itsenäinen harjoittelu. Vaikka Sami kehittää opetuslupaopettajan teoriakoetta ja kysymyksiin saa vastauksen täältä sivustolta ja vaikka Sami väittää että opetuslupa on tehokas opetusmuoto, on autokouluopetus tehokkaampaa. Joten terveisiä sinne leipäjonoon.

      • Hmm...

        Kuulostaa yksinkertaiselta ja varmalta. Miksi autokoululaisista silti joku 25% reputtaa inssissä ekalla yrityksellä?

        Autokoululaisten "kohtalo" on ottaa muutama arvokas ajotunti reputuksen jälkeen. Opetusluvalla ei lisäharjoittelut paljoa kustanna ja viimeinen ajokerta on aina inssiajoon mennessä. Minusta on epäolennaista se, kuinka paljon enemmän opetuslupalaiset ajoharjoittelua suorittaa. Rutiini siinä kuitenkin kasvaa koko ajan. Tosiasia toki on se, että opetuslupalaisista ekalla kerralla reputtaa jopa 35%, mikä kertoo että opetuslupa-opettajissa on kovin kirjavaa sakkia. Olisi aika hullua, jos prosentit olisi samoja ammattiopettajan ja oman vanhemman opettamilla kokelailla. Varakkuudella ei ainakaan omien poikieni kohdalla ole opetustavan valinnassa merkitystä. Itse opettamalla olen vain varma, että omat turvalliseen, ekologiseen ja sosiaaliseen autoiluun liittyvät asenteeni siirtyvät seuraavalle polvelle.


      • veio
        Hmm... kirjoitti:

        Kuulostaa yksinkertaiselta ja varmalta. Miksi autokoululaisista silti joku 25% reputtaa inssissä ekalla yrityksellä?

        Autokoululaisten "kohtalo" on ottaa muutama arvokas ajotunti reputuksen jälkeen. Opetusluvalla ei lisäharjoittelut paljoa kustanna ja viimeinen ajokerta on aina inssiajoon mennessä. Minusta on epäolennaista se, kuinka paljon enemmän opetuslupalaiset ajoharjoittelua suorittaa. Rutiini siinä kuitenkin kasvaa koko ajan. Tosiasia toki on se, että opetuslupalaisista ekalla kerralla reputtaa jopa 35%, mikä kertoo että opetuslupa-opettajissa on kovin kirjavaa sakkia. Olisi aika hullua, jos prosentit olisi samoja ammattiopettajan ja oman vanhemman opettamilla kokelailla. Varakkuudella ei ainakaan omien poikieni kohdalla ole opetustavan valinnassa merkitystä. Itse opettamalla olen vain varma, että omat turvalliseen, ekologiseen ja sosiaaliseen autoiluun liittyvät asenteeni siirtyvät seuraavalle polvelle.

        Onhan selvä että ammattilainen opettaa paremmin kuin muutaman kerran elämässä opettava. Useampi vuosi menee päästä sisälle opetukseen. Toki on totta, että opettajien taso vaihtelee suuresti.

        Oppimistuloksia ei voi verrata. Pääasiassa oppilasmatsku on erilaista autokoulussa kuin opetusluvalla. Jälkimmäiset ovat yleensä enemmän sisällä autoilun asioissa ja hengesssä mukana liikenneasioissa.

        Autokouluissa kortin ajavista varsin moni on liikkeellä velvollisuudesta tai vanhempien pakottamana vailla mitään taipumuksia autolla ajamiseen saati sitten kiinnostusta tai motivaatiota.

        Ei näitä asioita voi suoraan verrata. Kummalle menisit sydänleikkaukseen, lääkärille vai halvemmalle valelääkärille.??


      • sepä se
        veio kirjoitti:

        Onhan selvä että ammattilainen opettaa paremmin kuin muutaman kerran elämässä opettava. Useampi vuosi menee päästä sisälle opetukseen. Toki on totta, että opettajien taso vaihtelee suuresti.

        Oppimistuloksia ei voi verrata. Pääasiassa oppilasmatsku on erilaista autokoulussa kuin opetusluvalla. Jälkimmäiset ovat yleensä enemmän sisällä autoilun asioissa ja hengesssä mukana liikenneasioissa.

        Autokouluissa kortin ajavista varsin moni on liikkeellä velvollisuudesta tai vanhempien pakottamana vailla mitään taipumuksia autolla ajamiseen saati sitten kiinnostusta tai motivaatiota.

        Ei näitä asioita voi suoraan verrata. Kummalle menisit sydänleikkaukseen, lääkärille vai halvemmalle valelääkärille.??

        Turha on verrata lääkäri/valelääkäri, autokoulu/opetuslupa. Kuinkahan moni pystyisi tekemään lääkärintyötä ilman koulutusta. Opetusta autoiluun voi antaa lähes kuka tahansa, ei kai tuota mahdollisuutta olisi muutoin suotu.


      • tut-vo
        Hmm... kirjoitti:

        Kuulostaa yksinkertaiselta ja varmalta. Miksi autokoululaisista silti joku 25% reputtaa inssissä ekalla yrityksellä?

        Autokoululaisten "kohtalo" on ottaa muutama arvokas ajotunti reputuksen jälkeen. Opetusluvalla ei lisäharjoittelut paljoa kustanna ja viimeinen ajokerta on aina inssiajoon mennessä. Minusta on epäolennaista se, kuinka paljon enemmän opetuslupalaiset ajoharjoittelua suorittaa. Rutiini siinä kuitenkin kasvaa koko ajan. Tosiasia toki on se, että opetuslupalaisista ekalla kerralla reputtaa jopa 35%, mikä kertoo että opetuslupa-opettajissa on kovin kirjavaa sakkia. Olisi aika hullua, jos prosentit olisi samoja ammattiopettajan ja oman vanhemman opettamilla kokelailla. Varakkuudella ei ainakaan omien poikieni kohdalla ole opetustavan valinnassa merkitystä. Itse opettamalla olen vain varma, että omat turvalliseen, ekologiseen ja sosiaaliseen autoiluun liittyvät asenteeni siirtyvät seuraavalle polvelle.

        Koska ajovarman täytyy tehdä voittoa. Tutvojen hylkäysprosentteja seurataan jatkuvasti. Jos hylkäysprosentti tutvolla ei ole määräysten mukaisella tasolla, et tule myökään työt jatkumaan ajovarmassa.


      • efwefw
        veio kirjoitti:

        Onhan selvä että ammattilainen opettaa paremmin kuin muutaman kerran elämässä opettava. Useampi vuosi menee päästä sisälle opetukseen. Toki on totta, että opettajien taso vaihtelee suuresti.

        Oppimistuloksia ei voi verrata. Pääasiassa oppilasmatsku on erilaista autokoulussa kuin opetusluvalla. Jälkimmäiset ovat yleensä enemmän sisällä autoilun asioissa ja hengesssä mukana liikenneasioissa.

        Autokouluissa kortin ajavista varsin moni on liikkeellä velvollisuudesta tai vanhempien pakottamana vailla mitään taipumuksia autolla ajamiseen saati sitten kiinnostusta tai motivaatiota.

        Ei näitä asioita voi suoraan verrata. Kummalle menisit sydänleikkaukseen, lääkärille vai halvemmalle valelääkärille.??

        Menisin sille joka on läpäissyt lääkärin kokeet

        Ajossakin on sama juttu... jos ei läpäise inssiä ja teoriaa, niin ei ole TARPEEKSI hyvä kuski


      • opetusluvalla paremp
        Hmm... kirjoitti:

        Kuulostaa yksinkertaiselta ja varmalta. Miksi autokoululaisista silti joku 25% reputtaa inssissä ekalla yrityksellä?

        Autokoululaisten "kohtalo" on ottaa muutama arvokas ajotunti reputuksen jälkeen. Opetusluvalla ei lisäharjoittelut paljoa kustanna ja viimeinen ajokerta on aina inssiajoon mennessä. Minusta on epäolennaista se, kuinka paljon enemmän opetuslupalaiset ajoharjoittelua suorittaa. Rutiini siinä kuitenkin kasvaa koko ajan. Tosiasia toki on se, että opetuslupalaisista ekalla kerralla reputtaa jopa 35%, mikä kertoo että opetuslupa-opettajissa on kovin kirjavaa sakkia. Olisi aika hullua, jos prosentit olisi samoja ammattiopettajan ja oman vanhemman opettamilla kokelailla. Varakkuudella ei ainakaan omien poikieni kohdalla ole opetustavan valinnassa merkitystä. Itse opettamalla olen vain varma, että omat turvalliseen, ekologiseen ja sosiaaliseen autoiluun liittyvät asenteeni siirtyvät seuraavalle polvelle.

        Olen melko vankasti sitä mieltä että opetuslupalainen saa hylätyn helpommin kuin autokoulun käynyt, jo pelkästään tutkinnon vastaanottajan asenteen vuoksi. Mielekkäämpää heidän on työskennellä ammattiopettajien kanssa, kuin amatöörien kanssa.

        Toinen juttu on tietysti se että ammattiopettaja osaa varmasti valmentaa oppilaansa paremmin niihin tilanteisiin joita tietää tutkinnossa tulevan eteen.

        Mikä on sitten ero todellisessa ajoneuvon hallinnassa ja liikenneturvallisuudessa, niin väittäisin että jos ero olisi autokoulujen eduksi, niin se asia olisi tuotu raskaamman kautta esille lain valmistelussa.

        Kun olen seurannut autokoululaisten ajoa katsastuskonttorilla, niin olen ollut suorastaan järkkyttynyt. Toivottavasti ne nurmikolle päätyneet ja liian ahtaaseen rakoon pysäköintiä yrittäneet eivät saaneet tutkintoa hyväksytyksi.

        Minusta se on itsestään selvää että kun opettaa omaa lasta, niin turvallisuudesta ei tingitä. Ei kukaan vanhempi halua päästää lasta yksin liikenteeseen ennen kuin luottaa siihen että ajo on turvallista. Joten tuo autokouluopettajien määkiminen turvallisuudesta tuntuu jopa naurettavalta.


      • liikenneturvaa
        opetusluvalla paremp kirjoitti:

        Olen melko vankasti sitä mieltä että opetuslupalainen saa hylätyn helpommin kuin autokoulun käynyt, jo pelkästään tutkinnon vastaanottajan asenteen vuoksi. Mielekkäämpää heidän on työskennellä ammattiopettajien kanssa, kuin amatöörien kanssa.

        Toinen juttu on tietysti se että ammattiopettaja osaa varmasti valmentaa oppilaansa paremmin niihin tilanteisiin joita tietää tutkinnossa tulevan eteen.

        Mikä on sitten ero todellisessa ajoneuvon hallinnassa ja liikenneturvallisuudessa, niin väittäisin että jos ero olisi autokoulujen eduksi, niin se asia olisi tuotu raskaamman kautta esille lain valmistelussa.

        Kun olen seurannut autokoululaisten ajoa katsastuskonttorilla, niin olen ollut suorastaan järkkyttynyt. Toivottavasti ne nurmikolle päätyneet ja liian ahtaaseen rakoon pysäköintiä yrittäneet eivät saaneet tutkintoa hyväksytyksi.

        Minusta se on itsestään selvää että kun opettaa omaa lasta, niin turvallisuudesta ei tingitä. Ei kukaan vanhempi halua päästää lasta yksin liikenteeseen ennen kuin luottaa siihen että ajo on turvallista. Joten tuo autokouluopettajien määkiminen turvallisuudesta tuntuu jopa naurettavalta.

        Kyllähän tuo Trafin kanta on opetuslupaa suosiva. Tutkinnonvastaanottajilla on myös tietyt prosentit, montako kuljettajaa hänen tulee hylätä ja hyväksyä. Opetuslupalaisilla ja autokoululaisilla nämä prosentit on oltava samaa luokkaa. Tutkintomenestyksellä siis ei voida oppilaita verrata. Näkemääsi pysäköintiongelmaan... Oletko varma, että kyseessä on ollut autokouluoppilaan inssi? Meidän paikkakunnalla ensimmäisiä ajotunteja ajetaan konttorin ympäristössä. Autokoulun autolla ajavat myös kortinuusijat, vanhukset ja mamut, joita ei autokoulu ole opettanut. Näidenkin meno on välillä päätä huimaavaa.

        Autokouluoppilas on ajanut tuntimääräisesti autolla mennessään inssiin noin 15 tuntia. Inssi ei ole se, mitä varten opetetaan, vaan tulevaisuus. Tulevaisuutta tarkastellen on eroa sillä, että onko opetettu ajamaan OIKEIN, vai kytkintäpolkien epätaloudellisesti ja vanhempien ajotavassa tai asenteessa muita pielessä olevia asioita kopioiden. Jokainen voi laskea sitten millaisen säästön voi omien ajovuosiensa aikana kerätä ajamalla taloudellisesti oikein, verrattuna että ajaa väärin/epätaloudellsesti.

        Lopulta, koko ajouraa kohden edullisemmaksi tulee siis opetella oikea tekniikka, jota sitten inssin jälkeen lähtee edelleen omalla autolla kehittämään. Itse olen seurannut usean vuoden ajan ns "kakkosvaiheessa" kuljettajien ajotaitoja. Valitettavasti todella harva opetuslupaoppilas ajaa taloudellisesti. Paljon on ollut kuljettajia, jotka eivät ole kuulleetkaan sanaa "moottorijarrutus". Myöntävät, ettei opluopetuksen aikana ole puhuttu taloudellisesta ajosta mitään. Joukossa toki noin 10 %, jotka osaavat asiansa.

        Autokouluoppilaatkin ovat pääsääntöisesti ajaneet kakkosvaiheeseen tullessaan sen verran, että käsittely ja ajaminen ovat jo automatisoituneet. Tämä inssinjälkeinen vaihe alottelevasta kuljettajasta taitojen automatisoitumiseen on hyvin lyhyt, riippuen siitä, minkä verran kuljettaja ajaa. Kun alunperin oppilaalle autokoulussa on opetettu ajamaan oikein ja painotettu oikeita asioita, näkee arvioivassa ajossa eron oplu oppilaisiin, joilla näin ei ole ollut. On myös erittäin vaikeaa alkaa muuttamaan vääriä ajotapoja, joita on käytetty ihan ensimmäisestä ajotunnista alkaen ja jopa kahden vuoden ajan. Ajaa voi monella eri tavoitteella. Vaikka autolla ajaminen on varsin helppoa, ei oikeiden asioiden oikein opettaminen sitä välttämättä ole. Toki moni kuvittelee ajavansa itse oikein ja olevansa jopa täydellinen kuljettaja, mutta ennen opluun päätymistä kannattaisi niistä omista ajo- ja liikennetaidoista varmistua. Edelleen joku opettaa heittämään vaihteen vapaalle alamäissä ja risteystä lähestyttäessä... Taloudellinen ajaminen on myös turvalliseen ja ennakoivaan ajoon liitoksissa oleva kokonaisuus. Jo pari vuotta väärin ajamalla autokoulu olisi tullut huomattavasti edullisemmaksi.

        "Oikealla ajotavalla saadaan niitä säästöjä.
        Kuljettajalla on merkittävä rooli polttoaineen kulutuksessa. Taitavalla ajotavalla kulutusta voi leikata jopa 20 prosenttia, kaupunkiajossa jopa 40 prosenttia.

        – Edelleenkään ei riittävästi tiedosteta, että ajotavalla voi vaikuttaa näin merkittävästi kulutukseen, sanoo taloudellisesta ajosta kirjan kirjoittanut Turun ammattikorkeakoulun autotekniikan lehtori, DI Markku Ikonen."http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/567874/Ajotyylilla bensakulut alas


      • oppivelvollisuuteen
        liikenneturvaa kirjoitti:

        Kyllähän tuo Trafin kanta on opetuslupaa suosiva. Tutkinnonvastaanottajilla on myös tietyt prosentit, montako kuljettajaa hänen tulee hylätä ja hyväksyä. Opetuslupalaisilla ja autokoululaisilla nämä prosentit on oltava samaa luokkaa. Tutkintomenestyksellä siis ei voida oppilaita verrata. Näkemääsi pysäköintiongelmaan... Oletko varma, että kyseessä on ollut autokouluoppilaan inssi? Meidän paikkakunnalla ensimmäisiä ajotunteja ajetaan konttorin ympäristössä. Autokoulun autolla ajavat myös kortinuusijat, vanhukset ja mamut, joita ei autokoulu ole opettanut. Näidenkin meno on välillä päätä huimaavaa.

        Autokouluoppilas on ajanut tuntimääräisesti autolla mennessään inssiin noin 15 tuntia. Inssi ei ole se, mitä varten opetetaan, vaan tulevaisuus. Tulevaisuutta tarkastellen on eroa sillä, että onko opetettu ajamaan OIKEIN, vai kytkintäpolkien epätaloudellisesti ja vanhempien ajotavassa tai asenteessa muita pielessä olevia asioita kopioiden. Jokainen voi laskea sitten millaisen säästön voi omien ajovuosiensa aikana kerätä ajamalla taloudellisesti oikein, verrattuna että ajaa väärin/epätaloudellsesti.

        Lopulta, koko ajouraa kohden edullisemmaksi tulee siis opetella oikea tekniikka, jota sitten inssin jälkeen lähtee edelleen omalla autolla kehittämään. Itse olen seurannut usean vuoden ajan ns "kakkosvaiheessa" kuljettajien ajotaitoja. Valitettavasti todella harva opetuslupaoppilas ajaa taloudellisesti. Paljon on ollut kuljettajia, jotka eivät ole kuulleetkaan sanaa "moottorijarrutus". Myöntävät, ettei opluopetuksen aikana ole puhuttu taloudellisesta ajosta mitään. Joukossa toki noin 10 %, jotka osaavat asiansa.

        Autokouluoppilaatkin ovat pääsääntöisesti ajaneet kakkosvaiheeseen tullessaan sen verran, että käsittely ja ajaminen ovat jo automatisoituneet. Tämä inssinjälkeinen vaihe alottelevasta kuljettajasta taitojen automatisoitumiseen on hyvin lyhyt, riippuen siitä, minkä verran kuljettaja ajaa. Kun alunperin oppilaalle autokoulussa on opetettu ajamaan oikein ja painotettu oikeita asioita, näkee arvioivassa ajossa eron oplu oppilaisiin, joilla näin ei ole ollut. On myös erittäin vaikeaa alkaa muuttamaan vääriä ajotapoja, joita on käytetty ihan ensimmäisestä ajotunnista alkaen ja jopa kahden vuoden ajan. Ajaa voi monella eri tavoitteella. Vaikka autolla ajaminen on varsin helppoa, ei oikeiden asioiden oikein opettaminen sitä välttämättä ole. Toki moni kuvittelee ajavansa itse oikein ja olevansa jopa täydellinen kuljettaja, mutta ennen opluun päätymistä kannattaisi niistä omista ajo- ja liikennetaidoista varmistua. Edelleen joku opettaa heittämään vaihteen vapaalle alamäissä ja risteystä lähestyttäessä... Taloudellinen ajaminen on myös turvalliseen ja ennakoivaan ajoon liitoksissa oleva kokonaisuus. Jo pari vuotta väärin ajamalla autokoulu olisi tullut huomattavasti edullisemmaksi.

        "Oikealla ajotavalla saadaan niitä säästöjä.
        Kuljettajalla on merkittävä rooli polttoaineen kulutuksessa. Taitavalla ajotavalla kulutusta voi leikata jopa 20 prosenttia, kaupunkiajossa jopa 40 prosenttia.

        – Edelleenkään ei riittävästi tiedosteta, että ajotavalla voi vaikuttaa näin merkittävästi kulutukseen, sanoo taloudellisesta ajosta kirjan kirjoittanut Turun ammattikorkeakoulun autotekniikan lehtori, DI Markku Ikonen."http://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/567874/Ajotyylilla bensakulut alas

        Tämä oikein ja turvallisesti ajamisen opetus on jopa yhteiskunnallisesti merkittävä asia, jopa niin merkittävä että tämä tulisi ottaa pois autokouluilta ja liittää oppivelvollisuuteen ja toteuttaa oppilaitoksissa oppiaineena.


    • Volvorattori

      On syytä huomata, että alkuperäinen kirjoittaja ei ole ihan tosimielellä tekstiään esille laittanut. Autokoulussa ajetaan ehkä se 40 kilsaa ajotunnin aikana. Aloittajan 20000 km vastaa siis 500 ajotuntia. Ei ihan Guinness-tasoa mutta kunnioitettava suoritus kumminkin ;-) Bensatankkiin tuli liruteltua matkan aikana 10-kertaisesti auton arvoa vastaava rahamäärä ...

    • opetusluvalla ajaa

      Viime tiistaina sain opetusluvan, rahaa mennyt nyt 205e kaikkiaan kun aloimme ajamaan. Polkimesta maksoin 10e ja sensin itse, peili ja magneettikolmio kaverilta 15e. Luvat tietty kalliita 90e , teoriakoe 28e ja polkimen katsastus 50e ja näissä tietty ei voi säästää. Bensasta maksan vain 0,60 e eli 60 centtiä litralta kun onneksi noita tiettyjä etuja...iso Mercedes vie kyllä kaupungissa 12 sadalla mutta silti vielä hyvin halpaa.
      Meillä ollut tosi mukava viikko pojan kanssa kun pääsimme tienpäälle ja hän nauttii kun saa viimein vuoden odotuksen jälkeen ajaa omalla autollaan, itse taas tykkään muutenkin istua vieressä kun työkseni saan ajaa aivan tarpeeksi.
      Samalla meille tullut yhteinen harrastus ehostaa ja harrastaa autohommia, lähentää kummasti yhteiset hetket.
      Kaikille ei tietty sovi ja käy näin helposti kaikki kuten meille kun autoharrastusta tullut tehtyä reilut 30 vuotta, polkimen asennus oli erittäin helppo kun paikka ja kokemusta, senkin tein vielä työaikaan kun ei ollut muuta tekemistä ja oma herrani töissä.
      Ymmärrän ettei kaikilla samat lähtökohdat mutta jos yhtään taipumuksia tekniikkaan ja intoa niin toimeksi vaan, itse harjoittelimme jo pari kesää mummolassa hiekkamontussa eli käsittelytaito oli jo täysin hallinassa kuten mäkilähdötkin.
      Tää on kivaa!!!!

      • Entä

        turvallisuus?


      • opetusluvalla ajaa
        Entä kirjoitti:

        turvallisuus?

        Jaa että turvallisuus. Kerrottakoon vaikka taas nälviöitä riittää, olen veturinkuljettaja ja opettanut uusia teoriaosion käyneitä kuljettajia käytäntöön n.20 kpl vuosien mittaan. Sain siihen tehtävään, eli TOP-kuljettajaksi vankan teoria- ja käytäntöopetuksen -05 eikä kukaan reputtanut ajokokeessa jotka aika paljon kovemmat ja tarkemmat kuin täällä autopuolella kun sentään maksaneita matkustajia eli aitoja IHMISIÄ kyydissä.
        Itse olen toiminut veturimiehenä 34 vuotta ja kyydinnyt satojatuhansia ihmisiä ja miljoonejatonneja tavaraa, yhtään valitusta tai korvausvaadetta en ole saanut kuten sakkoja autoliikenteessäkään kun olen ajanut 37 vuotta jatkuvasti.
        En luule vaan tiedän olevani logistiikka-alalla ammattilainen jo näyttöjen perusteella, virkavallan kanssa olen ollut muutaman kerran tekemisessä kun allejääntejä eli itsareita on näitten hermoheikkojen kanssa sattunut jotka eivät kestä elämää, vasta joulukuussa viimeksi.

        Turvallisuudessa en tingi koskaan milliäkään työssä tai vapaalla, työnantajalta on tullut pelkkää kiitosta näitten vuosikymmenten jälkeen kun olen selvinnyt omalla järjellä ja kokemuksella monesta pahasta paikasta, siksi myös pyysivät opettajaksi aikoinaan ja nyt valmiit kaverit ovat kiittäneet rauhallisuudestani ja asiallisuudestani opettajana.
        Radalla pari miljoonaa- ja tienpäällä miljoonakilometriä takana ilman sakkoja tai vahinkoja. Tiedän kyllä mitä on turvallisuus, naukukaas taas te mitkä ette mihinkään muuhun pysty!
        Täydellinen en ole mutta aika lähellä sitä, tervetuloa vaan alalle niin silmät avautuu...huomenna taas matkantekoon 220km/h.


      • Näin rautateillä
        opetusluvalla ajaa kirjoitti:

        Jaa että turvallisuus. Kerrottakoon vaikka taas nälviöitä riittää, olen veturinkuljettaja ja opettanut uusia teoriaosion käyneitä kuljettajia käytäntöön n.20 kpl vuosien mittaan. Sain siihen tehtävään, eli TOP-kuljettajaksi vankan teoria- ja käytäntöopetuksen -05 eikä kukaan reputtanut ajokokeessa jotka aika paljon kovemmat ja tarkemmat kuin täällä autopuolella kun sentään maksaneita matkustajia eli aitoja IHMISIÄ kyydissä.
        Itse olen toiminut veturimiehenä 34 vuotta ja kyydinnyt satojatuhansia ihmisiä ja miljoonejatonneja tavaraa, yhtään valitusta tai korvausvaadetta en ole saanut kuten sakkoja autoliikenteessäkään kun olen ajanut 37 vuotta jatkuvasti.
        En luule vaan tiedän olevani logistiikka-alalla ammattilainen jo näyttöjen perusteella, virkavallan kanssa olen ollut muutaman kerran tekemisessä kun allejääntejä eli itsareita on näitten hermoheikkojen kanssa sattunut jotka eivät kestä elämää, vasta joulukuussa viimeksi.

        Turvallisuudessa en tingi koskaan milliäkään työssä tai vapaalla, työnantajalta on tullut pelkkää kiitosta näitten vuosikymmenten jälkeen kun olen selvinnyt omalla järjellä ja kokemuksella monesta pahasta paikasta, siksi myös pyysivät opettajaksi aikoinaan ja nyt valmiit kaverit ovat kiittäneet rauhallisuudestani ja asiallisuudestani opettajana.
        Radalla pari miljoonaa- ja tienpäällä miljoonakilometriä takana ilman sakkoja tai vahinkoja. Tiedän kyllä mitä on turvallisuus, naukukaas taas te mitkä ette mihinkään muuhun pysty!
        Täydellinen en ole mutta aika lähellä sitä, tervetuloa vaan alalle niin silmät avautuu...huomenna taas matkantekoon 220km/h.

        kiskoja pitkin. Muut huolehtii turvallisuudesta. Vr miehet logistiikan ammatalaisia joojoo ovelta ovelle.


    • Jeeenus

      Täh? Eihän opetuslupaan tule muita kuluja kuin apupolkimen asennus viranomaiskulut. Polkimen jos asentaa itse olemassaolevaan autoon, niin hinnaksi tulee kymppejä.

      Ajot ovat varmasti paljon sellaisia, mitä tulisi joka tapauksessa ajettua. Kauppareissuja yms. Ja vaikka niiitä nyt tulisi vaikka 100 km ylimääräistä, niin sekään ei montaa euroa maksa.

      Monihan tekee niin, että nuorelle ostetaan/häntä avustetaan ensiauton ostossa ja tämä ensiauto on myös opetusauto. Näin auto, jolla tulee itse ajamaan, on jo entuudestaan tuttu. Hyvä homma tämäkin.

      Eli opetuslupa on huomattavan paljo edullisempi ja oikeastaan millä mittarilla tahansa mitattuna parempi opetusmuoto. Ainoastaan ne, joiden vanhemmat eivät kykene, tai halua opettaa voivat turvautua autokouluun. Se vaan maksaa paljon ja opetusta on paaaaljon vähemmän kuin opetusluvalla. Taidot jäävät heikommiksi ja vastuu siirtyy enemmän nuoren itsenäiseen opetteluun autokoulun jälkeen.

    • älä Untanää

      Kauppa reissuja ja muuta, älä nyt viitti, ketä 17v kiinnostaa ajaa Alepaan. Laskin käteen ja laskemaan paljonko maksaa polttoainekulut.

      • ehkä autokoulussa

        Eipä ole ihan hirveästi tarvinnut houkutella ajamaan.

        Kun vaimo sanoo että tarvis käydä ostamassa jauhelihaa ja hihkaisen oppilaalle että mennäkö ajamaan, niin nuori on jo laittamassa kenkiä jalkaan eteisessä.

        Samoin kun mennään harrastuksiin, niin oppilas ajaa. Ihan niitä samoja ajoja kuin ajettaisiin muutenkin. Tosin nyt koukataan vähän eri reittiä joka kerta, että tulee erilaista ajoa ja uusia tilanteita vastaan.


    • tragol

      Sattuu kuitenkin kuolonkolareita ja silloin tutkitaan tarkasti . Ja takuuvarmasti
      selvitetään mistä ajo-oikeus on saatu. Autokoulusta vai oliko opetuslupalainen.

      Haluaisin nähdä sen tilaston .

    • Tulipa halvaksi

      Laske mitä se 20000km olisi maksanut autokoulussa. Säästit yli 100.000€.

      Meillä ajo-opetus ei ole ollut pelkästään opetusajoa, vaan siihen on yhdistetty kaupassa käyntiä ja harrastuksiin kuskaamista, joka on siis ajoa, joka olisi ajettu muutenkin.

      Tähän mennessä toisen tyttären opetuslupa on maksanut vain polkimen katsastuksen verran, sillä opettajan teoriakoe ja poljin ja muut härpäkkeet hankittiin jo edellistä lasta opettaessa. Oppilaan ajokorttilupahan olisi pitänyt maksaa erikseen myös autokoulussa. Muita maksujahan tästä ei men, paitisi tietysti kirjallinen ja inssi, mutta nehän pitää maksaa myös autokoulussa erikseen, samoin kuin ajorataharjoitukset.

      Ensimmäinen kortti tuli reilun tonnin halvemmaksi ja tämä toinen jo noin 1500€.

      • tinuri 1

        Minäkin alan opettamaan veturin kuskeja opetusluvalla.Eihän sillä ole väliä etten ymmärrä ko.asiasta paskaakaan.


      • Ajot sujuviksi

        Hyvin asiallinen kommentti ja tilanne näköjään aivan sama kuin meilläkin.

        Muutoskatsastus tehty toissa vuonna ekaa opetettavaa varten ja nyt sitten samoilla "polkimilla" toisen opetettavan kyydissä mennään.

        Laskelmasi pitävät hyvin kutinsa ja niihin pitää kyllä lisätä vielä se säästö, joka tulee jos inssi tulee hylätyksi. Niin voi käydä autokoulussakin. Lisätunnit ostettuna maksaa maltaita mutta omalla tulevat paljon halvemmiksi.

        Luulisin, että autokoulussa ei tartte ylimääräisistä inssiajoyrityksistä sentään maksaa autovuokraa mutta varma en ole. Reputtaminenhan on sentään autokoulun vika.


      • kylllä
        Ajot sujuviksi kirjoitti:

        Hyvin asiallinen kommentti ja tilanne näköjään aivan sama kuin meilläkin.

        Muutoskatsastus tehty toissa vuonna ekaa opetettavaa varten ja nyt sitten samoilla "polkimilla" toisen opetettavan kyydissä mennään.

        Laskelmasi pitävät hyvin kutinsa ja niihin pitää kyllä lisätä vielä se säästö, joka tulee jos inssi tulee hylätyksi. Niin voi käydä autokoulussakin. Lisätunnit ostettuna maksaa maltaita mutta omalla tulevat paljon halvemmiksi.

        Luulisin, että autokoulussa ei tartte ylimääräisistä inssiajoyrityksistä sentään maksaa autovuokraa mutta varma en ole. Reputtaminenhan on sentään autokoulun vika.

        Janne Ahosen valmentajan Ari Saukon vika, ettei Janne menestynyt Sotshissa paremmin?


      • Mitä?
        kylllä kirjoitti:

        Janne Ahosen valmentajan Ari Saukon vika, ettei Janne menestynyt Sotshissa paremmin?

        No täällä on aika yleisesti kyllä hehkutettu miten hyviä kuskeja tulee nimenomaan autokoulusta ja vastaavasti köyhiä ja huonosti opetettuja, suorastaan vaarallisia opetusluvalla. Eikö se pidäkään paikkaansa?


      • uusi katsastus
        Ajot sujuviksi kirjoitti:

        Hyvin asiallinen kommentti ja tilanne näköjään aivan sama kuin meilläkin.

        Muutoskatsastus tehty toissa vuonna ekaa opetettavaa varten ja nyt sitten samoilla "polkimilla" toisen opetettavan kyydissä mennään.

        Laskelmasi pitävät hyvin kutinsa ja niihin pitää kyllä lisätä vielä se säästö, joka tulee jos inssi tulee hylätyksi. Niin voi käydä autokoulussakin. Lisätunnit ostettuna maksaa maltaita mutta omalla tulevat paljon halvemmiksi.

        Luulisin, että autokoulussa ei tartte ylimääräisistä inssiajoyrityksistä sentään maksaa autovuokraa mutta varma en ole. Reputtaminenhan on sentään autokoulun vika.

        Ei meillä ainakaan mennyt samalla muutoskastastuksella. Vanhan lain aikana hankittu katsastus oli voimassa vain 6kk. Nythän se on voimassa 2 vuotta, jos oikein muistan.


      • helppo homma
        Mitä? kirjoitti:

        No täällä on aika yleisesti kyllä hehkutettu miten hyviä kuskeja tulee nimenomaan autokoulusta ja vastaavasti köyhiä ja huonosti opetettuja, suorastaan vaarallisia opetusluvalla. Eikö se pidäkään paikkaansa?

        Ei se autolla ajo mitään rakettitiedettä ole. Mikä on miesten yleisin ammatti? Autonkuljettaja. Tyypillinen heikkolahjaisten matalapalkkatyö.


      • tarkennusta.
        Ajot sujuviksi kirjoitti:

        Hyvin asiallinen kommentti ja tilanne näköjään aivan sama kuin meilläkin.

        Muutoskatsastus tehty toissa vuonna ekaa opetettavaa varten ja nyt sitten samoilla "polkimilla" toisen opetettavan kyydissä mennään.

        Laskelmasi pitävät hyvin kutinsa ja niihin pitää kyllä lisätä vielä se säästö, joka tulee jos inssi tulee hylätyksi. Niin voi käydä autokoulussakin. Lisätunnit ostettuna maksaa maltaita mutta omalla tulevat paljon halvemmiksi.

        Luulisin, että autokoulussa ei tartte ylimääräisistä inssiajoyrityksistä sentään maksaa autovuokraa mutta varma en ole. Reputtaminenhan on sentään autokoulun vika.

        Laskekaa nyt näihin vielä polttoaineet, vakuutukset, verot ja huollot mitä autokoulullekin kertyy. Samanlailla ilmeisesti kans teille?


      • kulloo
        uusi katsastus kirjoitti:

        Ei meillä ainakaan mennyt samalla muutoskastastuksella. Vanhan lain aikana hankittu katsastus oli voimassa vain 6kk. Nythän se on voimassa 2 vuotta, jos oikein muistan.

        "Vanhan lain" mukainen muutoskatsastus on voimassa 2 vuotta muutoskatsastuksesta. (Näkyy otteessa, taitaa olla nykyäänkin sama)

        Vanhan lain mukainen opettajan teoriakoe on voimassa 3 vuotta suorituspäivästä. (vanhat paperit kandee olla tallessa, kun uutta lupaa haetaan)

        Uuden luvan kustannukset oli vain ajokorttilupa 60e ja opetuslupa 30e.
        Eli harjoittelu alkoi 90e kustannuksilla, kun edellinen opetuslupa ja auton katsastus oli 2013 alussa (10.1.2013)

        Loput kustannukset riippuu vain siitä, miten opettaja saa oppilaan opetettua toimimaan liikenteessä itsenäisesti. Aikaahan on 2 vuotta ja opetusluvan saa, kun oppilas täyttää 17v. Sitten enää oppilaan kirjallinen ja ajokoe.

        Edellinen budjetti oli 650e luokkaa ( autokoulun harjoitteluvaihe ja syventävä)

        Nyt saadulla opetusluvalla budjetti hiukan pienempi, koska kiinteät kustannukset polkimesta ja opettajan teoriakokeesta jo maksettu.
        Tosin auto pitää muutoskatsastaa ennen ajokoetta, kun polkimen kahden vuoden määräaikaisuus päättyy ennen ajokortin saantia.
        Uskoisin lyhytaikaisen kortin hinnan jäävän n. 550e paikkeille, jos kaikki menee hyvin.

        Autokoulu on toinen vaihtoehto, jos 17 v nuoren kanssa yhteinen aika ei ole omasta mielestä järkevää ajankäyttöä...


      • M.HATA
        helppo homma kirjoitti:

        Ei se autolla ajo mitään rakettitiedettä ole. Mikä on miesten yleisin ammatti? Autonkuljettaja. Tyypillinen heikkolahjaisten matalapalkkatyö.

        Ei ole rakettitiedettä. Osaatko sitten sanoa miksi sitten suuri osa autoilijoista ajaa niin huonosti? Edelleen, se ei mielestäni ole loistosuoritus vielä, että pääsee ehjänä perille. Onko reissu selvitty ilman mahdollisia läheltäpititilanteita? Olisiko ajamisen voinut tehdä taloudellisemmin, jolloin olisi säästynyt omaa rahaa, tullut vähemmin päästöjä tai auto olisi kärsinyt mahdollisimman vähän?


      • Halpaa on
        tarkennusta. kirjoitti:

        Laskekaa nyt näihin vielä polttoaineet, vakuutukset, verot ja huollot mitä autokoulullekin kertyy. Samanlailla ilmeisesti kans teille?

        Vakuutukset ja muut auton maksut menee muutenkin ellei sitten hanki erikseen opetuskäyttöön autoa eli tuskin kukaan.Mitään lisävakuutustakaan ei tarvita opetuslupaharjoitteluun vaan ihan perus kasko käy ja tämän kysytty jokaisesta vakuutusyhtiöstä.Huoltoja ja muitakaan ei tietenkaan lasketa mukaan vaan ainoastaan bensakulut voidaan laskea opetuslupa ajoon ei muita kustannuksia.
        Samoin poikani on ajanut jo autollani 12 vuotiaasta lähtien eli tuttu auto ja osaa hallita sen täysin kun menee inssiin kesällä.Ajoopetuksen kun voi aloittaa vaikka 5 vuotiaana suljetulla alueella.Tyttäreni meni heti läpi ja hintaa kortille tuli alle 700e kaikkineen.Esimerkiksi kukaan ei vahdi ajaako monta tuntia edes minimiä opetusluvan kanssa:=)


      • Counter
        tarkennusta. kirjoitti:

        Laskekaa nyt näihin vielä polttoaineet, vakuutukset, verot ja huollot mitä autokoulullekin kertyy. Samanlailla ilmeisesti kans teille?

        Noi lasketaan.

        Kaikkien kulujen huomioon ottaminen tapahtuu keskimääräisen kilometrikustannuksen mukaan. Kyseinen summa sisältää siis kaiken, auton bensan, huollot, renkaat, vakuutukset ja ennenkaikkea pääomakustannuksen arvonalennuksineen. Siis aivan kaiken.

        Malliksi uusi Skoda Octavia 1.2l mootorilla, ostohinta 26000 euroa, ajetaan 20000km vuodessa ja kolmen vuoden kokonaiskustannus 20 873 €, siis 0.35 euroa/km.

        Autokoulussa ajetaan ajotunnilla (50 min) keskimäärin 40 km, eli todellinen oman auton kustannus uudella autolla siis 14 euroa. Luonnollisesti esim 10-vuotiaalla hyväkuntoisella autolla vielä huomattavasti pienempi. Tai pikkuautolla. Mersulla paljon suurempi.

        Lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2013071817245003_au.shtml

        Tyydyttikö laskelma?


      • kyllä näit riittää
        Counter kirjoitti:

        Noi lasketaan.

        Kaikkien kulujen huomioon ottaminen tapahtuu keskimääräisen kilometrikustannuksen mukaan. Kyseinen summa sisältää siis kaiken, auton bensan, huollot, renkaat, vakuutukset ja ennenkaikkea pääomakustannuksen arvonalennuksineen. Siis aivan kaiken.

        Malliksi uusi Skoda Octavia 1.2l mootorilla, ostohinta 26000 euroa, ajetaan 20000km vuodessa ja kolmen vuoden kokonaiskustannus 20 873 €, siis 0.35 euroa/km.

        Autokoulussa ajetaan ajotunnilla (50 min) keskimäärin 40 km, eli todellinen oman auton kustannus uudella autolla siis 14 euroa. Luonnollisesti esim 10-vuotiaalla hyväkuntoisella autolla vielä huomattavasti pienempi. Tai pikkuautolla. Mersulla paljon suurempi.

        Lähde: http://www.iltalehti.fi/autot/2013071817245003_au.shtml

        Tyydyttikö laskelma?

        Laske vielä yrittäjän maksamat (opettajan palkan ja ajoneuvojen kustannusten lisäksi) tilavuokrat ym. kiinteät kiinteistökustannukset, liiton järjettömän hintaiset opetus- ja hallintaohjelmat ja oppituntimateriaalit joita uusitaan vähän väliä ja pakko pitää ns. ajantasalla. Mukaan voi laskea myös toimistohenkilökunnan palkan parilta kuukaudelta jne. jne. Ja niinkuin aikasemmin mainittiin. yrittäjän olis suotava jäädä jotain vähän voitollekin. Sehän kai on yrittäjyyden yks perus periaatteita??

        Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset voivat juuri tässä oplu vastaan autokouluasiassa ajatella noinkin mustavalkoisesti.


      • Kallista on autoilu
        kyllä näit riittää kirjoitti:

        Laske vielä yrittäjän maksamat (opettajan palkan ja ajoneuvojen kustannusten lisäksi) tilavuokrat ym. kiinteät kiinteistökustannukset, liiton järjettömän hintaiset opetus- ja hallintaohjelmat ja oppituntimateriaalit joita uusitaan vähän väliä ja pakko pitää ns. ajantasalla. Mukaan voi laskea myös toimistohenkilökunnan palkan parilta kuukaudelta jne. jne. Ja niinkuin aikasemmin mainittiin. yrittäjän olis suotava jäädä jotain vähän voitollekin. Sehän kai on yrittäjyyden yks perus periaatteita??

        Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset voivat juuri tässä oplu vastaan autokouluasiassa ajatella noinkin mustavalkoisesti.

        Joku tuolla ylempänä pyysi näköjään laskemaan oman auton todelliset kustannukset, km-hinnallahan niihin pääsee kiinni. Opetusluvalla ajattava ei voisi vähempää olla kiinnostunut sen lisäksi muista kuin viranomaismaksuista ja hyvän opetuksen järkkäämisestä jälkikasvulleen.
        Oletan kumminkin, että autokouluinstituutio pakosta karsii kustannuksiaan, ehkäpä liikenneopettajat voivat perustaa pieniä yksityisiä yrityksiä kevyellä kulurakenteella.


      • pien yks.autokoulu
        Kallista on autoilu kirjoitti:

        Joku tuolla ylempänä pyysi näköjään laskemaan oman auton todelliset kustannukset, km-hinnallahan niihin pääsee kiinni. Opetusluvalla ajattava ei voisi vähempää olla kiinnostunut sen lisäksi muista kuin viranomaismaksuista ja hyvän opetuksen järkkäämisestä jälkikasvulleen.
        Oletan kumminkin, että autokouluinstituutio pakosta karsii kustannuksiaan, ehkäpä liikenneopettajat voivat perustaa pieniä yksityisiä yrityksiä kevyellä kulurakenteella.

        Silläpä justiinsa on ihan joutavan päiväistä vertailla autokoulussa saadun opetuksen ja opetusluvan hintoja. Mulla riittää ymmärrystä molempiin tapoihin. Oma valintahan se on, rahkeitten mukaan mennään. Varsinkin tässä taloustilanteessa.


      • Yllätys!
        kyllä näit riittää kirjoitti:

        Laske vielä yrittäjän maksamat (opettajan palkan ja ajoneuvojen kustannusten lisäksi) tilavuokrat ym. kiinteät kiinteistökustannukset, liiton järjettömän hintaiset opetus- ja hallintaohjelmat ja oppituntimateriaalit joita uusitaan vähän väliä ja pakko pitää ns. ajantasalla. Mukaan voi laskea myös toimistohenkilökunnan palkan parilta kuukaudelta jne. jne. Ja niinkuin aikasemmin mainittiin. yrittäjän olis suotava jäädä jotain vähän voitollekin. Sehän kai on yrittäjyyden yks perus periaatteita??

        Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset voivat juuri tässä oplu vastaan autokouluasiassa ajatella noinkin mustavalkoisesti.

        Kuulostaa siltä, että autokouluilla on yksi iso yhteinen ongelma: Autokoululiitto?


    • motiva.

      Parasta oppilasta ei saa huonoinkaan opettaja kokonaan pilalle. Keskiverto-oppilas (joita noin 80 %) voi kehittyä huippuopettajan opissa huippukuskiksi, huonon opettajan opetuksessa ei lopputulos ole häävi. Huonointa oppilasta ei paraskaan opettaja pysty auttamaan niin, että lopputulos olisi huippu. Jos oppijan motiivi on nolla, on oppiminen ja opettaminen mahdotonta (esim. vanhemmat pakottaneet autokouluun). Motivaatio, halu ja ajamisen tarkoitus vaikuttaa siihen, mihin suuntaan kuljettajan ajotaito lähtee kehittymään itsenäisesti ajaessa. Aina opettaja ja oppilas pari kuitenkin yhdessä vaikuttavat lopputulokseen.

    • 5q3453456

      "Joten paskanPuhuminen voi tältä osalta loppua ja suosittelen autokoulua koska se on halvempi muoto saada ajokortti. "

      Ajopetuslupa on halvin tapa saada ajokortti nyt ja vuosi sitten vaikka silloin autokoulupakotus ryösti 500 euroa.

      Mitä autokoulusta voi myydä jälkikäteen, ei mitään. Myin juuri 80 eurolla ajo-opetussetin, joten revi siitä pölö aloittaja joka ei mistään mitään tiedä tai tietää ja on autokoulun markkinointipelle.

      • Anneli 10 opetuksest

        Minun lapseni kävivät autokoulun ja olivt erittäin tyytyväisiä.Eivät ole saaneet yhtään sakkoa,eivätkä ajaneet kolareita.


    • heheheh

      Tää ketju on autokoulunomistajan aloittama. Ei kukaan selväjärkinen ajata opetusluvalla vuoden 84 volvolla.

    • OmaOpeParasOpe

      Tällä palstalla näkyy riekkuvan kahden eri yritysalueen bulvaaneja heittelmässä typeriä ja valheellisia juttuja, kuvitellen, että bisnekset siitä vertyvät: yksityisten parkkivalvontafimojen ja autokoulujen. Parkkifirmojen tyypit väittämässä että "sopimusrikkomusmaksun" maksamatta jättäminen veisi raastupaan ja autokoulujen trollit tuputtamassa väärää tietoa opetusluvista.

      Totuudethan ovet kuitenkin ne, että yksityisistä "parkkisakoista" ei tarvitse välittää mitään, ja että opetusluvalla opettaminen on halpaa ja hauskaa.

      Kuluja tulee jokunen euro polkimesta ja lisäpeilistä, tottahan toki. Samoin OSA ajosta etenkin alkuvaiheessa on ylimääräistä, mutta myöhemmin melkein kaiken ajamisen voi hoidella mökki/kauppa/mummolareisuulla ja kun nuorempia sisaruksia heitetään harrastukssin. Vaikka laskisi kaikki ajot mukaan, tulee hintaa silti 60-75% vähemmän kuin autokoulussa.

      Typerää ryhtyä laskemaan vanhemman ajalle jonkinlaista palkkaa. Moniko vanhempi on töistä palkattomalla vapaalla opetuksen takia? Ei kotona olemiselle ja lasten kasvatukselle lasketa palkkaa muutenkaan. Kylläpä sille tulisi hintaa jos muukin kotikasvatus 20 vuoden ajalta hinnoiteltaisiin lastenhoitajan, opettajan ja lastenpsykiatrin taksojen mukaan. Ajo-opetus on osa perhe-elämää ja laatuaikaa lasten kanssa, en minä ainakaan ole siitä keneltäkään tuntihintaa laskuttanut.

      6 opetuslupaa on ollut ja mukavaa oli kaikilla. Kaikki heittämällä läpi kirjallisista ja yksi ajokokeen uusinta, eli paljon paremmat prosentit kuin millään autokoululla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe