Autoliikkestä ostetulla ei ole mitään palautusoikeutta

Jespox

Näin ainakin mulla Tein kaupat auto oli kuin uusi hallissa mutta kotona sitä auringonvalossa katsoessani oli helmat kiveniskemää ja maali kulunut pahastti, menin takaisin ja etsin auton myyneen henkilön vaihtoautoani ei oltu vielä myyty koska palasin seuraavana päivänä Auton myyneellä ei omien sanojen mukaan ollut mitään valtaa perua kauppaa eikä muutenkaan muuta valtaa kuin saada nimi vain paperiin joten paikalle kutsuttiin vaihtoauto ns selvittelijä joka platoonisestti totesi ei vaihdeta takaisin ei hyvitetä tms mitään koska auton ostajan tulee tarkistaa ja huomata puutteet .

52

5002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automyyjät rulettaa

      Kyllä, automyyjät ovat tässäkin asiassa täysin oikeassa ja pitävät lainmukaisista oikeuksistaan kiinni. Tässäkään asiassa ei ole kuluttajansuojalaissa määriteltyä virhettä kyseessä. Automyyjät rules!!

    • automyyjät rules

      Lisäyksenä mainittakoon että "vaihtoauto ns selvittelijät" rulettaa myös!

    • Ei HobbyHall!

      Sinulle on kerrottu aivan oikein, miten lain mukaan asia on.
      Olipas ammattitaitoinen myyjä ja "ns.selvittelijä", kun osasivat opastaa sinua ja kertoivat, että ostajalla on lainmukainen tarkastusvelvollisuus ennen ostoa.

      Sekin on totta ettei palautusoikeutta ole.
      Autoliike ei ole mikään HobbyHall, jonne voi tavaroita palautella ihan huvikseen.

    • Voimia sinulle

      On sua reppanaa nyt kohdeltu kaltoin, mikä vääryys. Koko palstan voimin yhdymme säälimään sinua.
      Seuraavaksi osta uusi rellu, niissä tyytyväisyystakuu.

    • Yes Box

      Aloittajalle kysymys:

      Mistä olit saanut sellaisen käsityksen, että käytetyllä autolla olisi palautusoikeus?

      Jatkokysymys:

      Oletko myös sitä mieltä, että käytetyissä autoissa on takuu?

      No, oli miten oli, hyvä asiahan tuo on että autoliikkeen edustajat ovat sinut noinkin pienellä "vahingolla" palauttaneet maanpinnalle ja tähän todellisuuteen ja lainalaisuuksien pariin.

      • jespox

        Joo ainakin puheet säälittävimmimmstä aloista tuli selväksi "automyyjä" ja eipä kyseisen lasipalatsin saranoita enää tarvitse kuluttaa senverran hyvä asiakaspalvelu ja ymmärrys jos edes asenne olis ollu toinen, ESIM NÄIN mennäämpä kattomaan miltä auto näyttää ja voimmeko kenties tehdä asialle jotain niin asia olis ollu ihan toinen .Kun nimi on paperissa oikeudet loppuu ostajalta siihen paikkaan ja palvelu loppuu nyt senki tietää.


      • Ei säälittävää
        jespox kirjoitti:

        Joo ainakin puheet säälittävimmimmstä aloista tuli selväksi "automyyjä" ja eipä kyseisen lasipalatsin saranoita enää tarvitse kuluttaa senverran hyvä asiakaspalvelu ja ymmärrys jos edes asenne olis ollu toinen, ESIM NÄIN mennäämpä kattomaan miltä auto näyttää ja voimmeko kenties tehdä asialle jotain niin asia olis ollu ihan toinen .Kun nimi on paperissa oikeudet loppuu ostajalta siihen paikkaan ja palvelu loppuu nyt senki tietää.

        Ei se ala sen kummempaa ole kuin mikään muukaan kaupankäynti. Säälittävää sen sijaan on se jos ihminen ei itse tiedä miten tämä "maailma pyörii".


      • Automyyjät rules
        jespox kirjoitti:

        Joo ainakin puheet säälittävimmimmstä aloista tuli selväksi "automyyjä" ja eipä kyseisen lasipalatsin saranoita enää tarvitse kuluttaa senverran hyvä asiakaspalvelu ja ymmärrys jos edes asenne olis ollu toinen, ESIM NÄIN mennäämpä kattomaan miltä auto näyttää ja voimmeko kenties tehdä asialle jotain niin asia olis ollu ihan toinen .Kun nimi on paperissa oikeudet loppuu ostajalta siihen paikkaan ja palvelu loppuu nyt senki tietää.

        Et voi edellyttää automyyjältä jotain, mikä ei kuulu virhevastuun piiriin?? Kuinkas vakuutat meidät lukijat siitä, että et itse ole omalla hiekkatielläsi aiheuttanut kiveniskuja autolla muutaman kerran ajaessasi? Mietippä itse mitä siitä seuraisi jos maalipinnan kunto olisi myyjän virhevastuun tai "takuiden" piirissä? Et taida olla kauhean älykäs?


      • notjobbar
        Automyyjät rules kirjoitti:

        Et voi edellyttää automyyjältä jotain, mikä ei kuulu virhevastuun piiriin?? Kuinkas vakuutat meidät lukijat siitä, että et itse ole omalla hiekkatielläsi aiheuttanut kiveniskuja autolla muutaman kerran ajaessasi? Mietippä itse mitä siitä seuraisi jos maalipinnan kunto olisi myyjän virhevastuun tai "takuiden" piirissä? Et taida olla kauhean älykäs?

        Aika hyvin olis saanut ajella Rallia jos päivässä olis maalit kuluneet ,, Eikö nämä Automyyjät tiedä sanaa asiakaspalvelu?? no muissa kaupan aloilla on 7 päivän vaihto oikeus ja jossain nettijutissa jopa 3kk mutta autot on lypsylehmiä Suomessa kaikille .Automyyjät panttaa tietämiään vikoja/ puutteita , säälittäviä ovat noi Automyyjät mutta joillekkin se voi tulla yllätyksenä että se pukumies vaaan koittaa kusettaaa.


      • Automyyjät rules
        notjobbar kirjoitti:

        Aika hyvin olis saanut ajella Rallia jos päivässä olis maalit kuluneet ,, Eikö nämä Automyyjät tiedä sanaa asiakaspalvelu?? no muissa kaupan aloilla on 7 päivän vaihto oikeus ja jossain nettijutissa jopa 3kk mutta autot on lypsylehmiä Suomessa kaikille .Automyyjät panttaa tietämiään vikoja/ puutteita , säälittäviä ovat noi Automyyjät mutta joillekkin se voi tulla yllätyksenä että se pukumies vaaan koittaa kusettaaa.

        Nyt et ymmärrä käsitteiden eroa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelija , http://fi.wikipedia.org/wiki/Myyjä . Laissa on sitäpaitsi rajattu toimitus- ja kauppasopimusehdot, jotka eroavat eri toimialoittain. Autokaupassa sovelletaan autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) hyväksymiä ja kuluttaja-asiamiehen tarkastamia autokaupan tilaus- ja kappasopimusehtoja uusille ja käytetyille ajoneuvoille, jotka astuivat voimaan 01.04.2009 alkaen. Tähänkään ei automyyjät ole millään tavalla osallisia. Miksi koitat tehdä tästä automyyjien syytä? Miksi et itse tutkinut auton maalipintaa tarkemmin, ennen ostopäätöstäsi? Edelleen kyseenalaistan älyllisen tasosi.


      • jabadaba1
        Automyyjät rules kirjoitti:

        Nyt et ymmärrä käsitteiden eroa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Palvelija , http://fi.wikipedia.org/wiki/Myyjä . Laissa on sitäpaitsi rajattu toimitus- ja kauppasopimusehdot, jotka eroavat eri toimialoittain. Autokaupassa sovelletaan autoalan kuluttajaneuvottelukunnan (AUNE) hyväksymiä ja kuluttaja-asiamiehen tarkastamia autokaupan tilaus- ja kappasopimusehtoja uusille ja käytetyille ajoneuvoille, jotka astuivat voimaan 01.04.2009 alkaen. Tähänkään ei automyyjät ole millään tavalla osallisia. Miksi koitat tehdä tästä automyyjien syytä? Miksi et itse tutkinut auton maalipintaa tarkemmin, ennen ostopäätöstäsi? Edelleen kyseenalaistan älyllisen tasosi.

        No automyyjät on pohjasakkaa se on tullu selväksi mm lukuisista tv ja elokuva ohjelmista eikä turhaan Lierot ,Olin katsomassa todella siistiä autoa(myyjänmukaan) jota hetken tutkin takaoven avattua jokin kumilista törrötti (myyjäihmeissään oho tuota en ole huomannutkaan) lommoja nokkapelti täysin maalauskuntoinen yms pientä myyjän mukaan harvinaisen siisti yksilö , koeajossa todettua niveliä vaihtokunnossa selitys joo näitä on kaikissa mutta ei haittaa katsastuksessa joka justiin suoritettu siinäkin jobbarit kusettaa tuttu katsuri hommaa leiman vaikka mihin rotteloon ,yms yms Miksei voi kertoa suoraan puutteita vaan väittää harvinaisen hyväksi yksilöksi. joo auto voi pompottaa kun ollu viikon hallissa jne potaskaa.


      • Yes Box
        jespox kirjoitti:

        Joo ainakin puheet säälittävimmimmstä aloista tuli selväksi "automyyjä" ja eipä kyseisen lasipalatsin saranoita enää tarvitse kuluttaa senverran hyvä asiakaspalvelu ja ymmärrys jos edes asenne olis ollu toinen, ESIM NÄIN mennäämpä kattomaan miltä auto näyttää ja voimmeko kenties tehdä asialle jotain niin asia olis ollu ihan toinen .Kun nimi on paperissa oikeudet loppuu ostajalta siihen paikkaan ja palvelu loppuu nyt senki tietää.

        Aloittaja "jespox" ei sitten vielä osannut vastata KAHTEEN ESITTÄMÄÄNI KYSYMYKSEEN!?
        1)
        Mistä olit saanut sellaisen käsityksen, että käytetyllä autolla olisi palautusoikeus?
        2)
        Oletko myös sitä mieltä, että käytetyissä autoissa on takuu?

        Ja sitten harhaiseen kommenttiisi; "Kun nimi on paperissa oikeudet loppuu ostajalta siihen paikkaan..."

        Ei vaan täysin päinvastoin.
        Oikeudet alkavat, niin myyjällä kuin ostajallakin on oikeuksia.
        Lain mukaan ostajalla oli VELVOLLISUUKSIA ennen tuota nimen paperiin laittoa.
        Ihan yksiselitteisesti VELVOLLISUUTENA on autoon tutustuminen; "Et voi vedota vikana sellaiseen, mikä normaalissa tarkastuksessa sinun olisi tullut havaita..." sanoo LAKI!

        Myyjän oikeuksiin kuuluu mm. se, ettei ostajan virheitä (tai suoranaisia hulluuksia) tarvitse myyjän kustantaa.
        Onneksi tuo laki siis sisältää OIKEUKSIA myös myyjäpuolelle, juurikin näitä "HobbyHall"-palauttelijoita ja jälkikäteen joka naarmusta ja jarrupaloista vinkujia varten suojaksi.

        ALOITTAJAN tapauksessa myyjäliike on toiminut TÄYSIN LAKIA KUNNIOITTAEN.
        (Se, ettei aloittaja tiedä tai ymmärrä mitä lakeja noudatetaan, ei tokikaan voi olla myyjäliikkeen syy. Eihän?)


      • NautilusGold
        jabadaba1 kirjoitti:

        No automyyjät on pohjasakkaa se on tullu selväksi mm lukuisista tv ja elokuva ohjelmista eikä turhaan Lierot ,Olin katsomassa todella siistiä autoa(myyjänmukaan) jota hetken tutkin takaoven avattua jokin kumilista törrötti (myyjäihmeissään oho tuota en ole huomannutkaan) lommoja nokkapelti täysin maalauskuntoinen yms pientä myyjän mukaan harvinaisen siisti yksilö , koeajossa todettua niveliä vaihtokunnossa selitys joo näitä on kaikissa mutta ei haittaa katsastuksessa joka justiin suoritettu siinäkin jobbarit kusettaa tuttu katsuri hommaa leiman vaikka mihin rotteloon ,yms yms Miksei voi kertoa suoraan puutteita vaan väittää harvinaisen hyväksi yksilöksi. joo auto voi pompottaa kun ollu viikon hallissa jne potaskaa.

        Olet kolossaalisen tyhmä.


      • nytäkkiäkyykkyyn
        notjobbar kirjoitti:

        Aika hyvin olis saanut ajella Rallia jos päivässä olis maalit kuluneet ,, Eikö nämä Automyyjät tiedä sanaa asiakaspalvelu?? no muissa kaupan aloilla on 7 päivän vaihto oikeus ja jossain nettijutissa jopa 3kk mutta autot on lypsylehmiä Suomessa kaikille .Automyyjät panttaa tietämiään vikoja/ puutteita , säälittäviä ovat noi Automyyjät mutta joillekkin se voi tulla yllätyksenä että se pukumies vaaan koittaa kusettaaa.

        Pikkasen eri juttu, mitä siitäkin tulis jos autoilla olis "palautusoikeus", kaltaisesi perseaukiset inisijät juoksentelis vauhkona sukujuhlien yms edellä viimeisillä luottotiedoillaa hakemassa premiumia perseen alle, että saa sukulaisille ynnä muille näyttää..... Sitten juhlien jälkeen itku kurkussa ja vtelät housussa palauttamaan autoa....


    • Urpooo

      Ensi kerralla, kun menet autokauppaan ota peuharit mukaan, että voit ryömiä autojen sivuilla ja alla. Liike varmasti lainaa myös jakkaraa, että pääset katon tarkistamaan. Käytetyssä vain on kiven hakkaamia, naarmuja, kulumaa. Osta uusi, niin voit jopa päivän ajaa hyvällä tuurilla, ennenkuin ensimmäinen kiven isku tulee.

    • KESSUTROLLI

      KERRAN YKSI VAIHTO AUTO NS SELVITTELIÄ YRITTI KUSETTAA AUTON HINTA OLI 5500 E LUPASIN 4000 E VAIHTO AUTO NS SELVITTELIÄ EI MYYNY ELI YRITTI KUSETTAA KAI AUTO PITÄÄ MYYDÄ SILLÄ HINNALLA MITÄ ASIAKAS TARJOAA AUTOISSA ON KUITENKIN AINA VÄHINTÄÄN 2000 E KATETTA TOSSAKIN AUTOSSA VARMASTI KATETTA YLI 3000 E

      AUTO MYYJÄT SEKÄ VAIHTO AUTO NS SELVITTELIÄT HIRTEEN EN JAKSA NIITÄ ENÄÄN!!!

    • automyyjät rokkaa

      Älkää viittikö hei haukkua ja moittia vaihtoauto ns selvittelijöitä. Vaihtoauto ns selvittelijät ovat ihmisiä ja vaihtoauto ns selvittelijöilläkin on tunteet. Työtäänhän hekin vain tekevät!

    • Yes Box

      Saisiko sen vastauksen kahteen kysymykseeni?

      1)
      Mistä olit saanut sellaisen käsityksen, että käytetyllä autolla olisi palautusoikeus?
      2)
      Oletko myös sitä mieltä, että käytetyissä autoissa on takuu?

      • Jespox

        Tämän äytyy olla automyyj siis jobbari joka nyt inisee ,kyllä jos auto on vasta 2 v ja vähän n 40.000kmh ajettu niin sen olettaa olevan täysin uudenveroinen eikä siinä tule mieleen alkaa kyykistellä auton alla tai peilailla valolla kylkiä eli jos siinä kotiin päästyään huomaakin jotain siihen kuulumatonta niin Ihan Reilua olis autokaupan puolelta tulla vastaan eikä kutsua paikalle vain Vaihtoautoselvittelijää jolla ei ole muuta kuin torpata kaikki reklamaatiot. ja kyllä takuu on autoliikkeilla ja jos ei ole kuka niihin todellakaaan erehtyis silloin kaikki tekis yksityskauppaa koska hinnat tuhansia edullisempia ,kerran kusetettua on paha saada takaisin ja puska radio on myös olemassa.


      • goodwill hunting
        Jespox kirjoitti:

        Tämän äytyy olla automyyj siis jobbari joka nyt inisee ,kyllä jos auto on vasta 2 v ja vähän n 40.000kmh ajettu niin sen olettaa olevan täysin uudenveroinen eikä siinä tule mieleen alkaa kyykistellä auton alla tai peilailla valolla kylkiä eli jos siinä kotiin päästyään huomaakin jotain siihen kuulumatonta niin Ihan Reilua olis autokaupan puolelta tulla vastaan eikä kutsua paikalle vain Vaihtoautoselvittelijää jolla ei ole muuta kuin torpata kaikki reklamaatiot. ja kyllä takuu on autoliikkeilla ja jos ei ole kuka niihin todellakaaan erehtyis silloin kaikki tekis yksityskauppaa koska hinnat tuhansia edullisempia ,kerran kusetettua on paha saada takaisin ja puska radio on myös olemassa.

        olet KOLOSSAALISEN typerä. Automyyjä ei ole jobbari ja maapallon ympärysmitta on n. 40.000km niin auton ei todellakaan voi olettaa olevan enää täysin uuden veroinen. Esim. Huolto-ohjelmasta riippuen niin onhan siihen tehty jo 1-3 määräaikaishuoltoakin. Koita nyt HYVÄ IHMINEN saada sinne herneen kokoiseen aivoosi, että auton maalipinta ei kuulu valmistajan/jälleenmyyjän takuun/virhevastuun piirin. Mekaaniset piilevät viat korjataan valmistajan takuiden mukaisesti ja muissa tapauksissa noudatetaan Suomen lakia. Puhkiruostumattomuudelle on annettu koritakuussa tarkat määritelmät ja "vaihtoauto ns selvittelijä" (niinkuin suuressa älykkyydessäsi olet asian ilmaissut) on todennut, että asia ei johda toimenpiteisiin. Mitäs jos kotipihassasi olisit todennut auton maalipinnan oletettuasi paremmaksi, olisitko vienyt myyjälle konjakkipullon kiitokseksi?? Toivottavasti kerrot kaikille kaltaisillesi yhtä yksinkertaisille kommunistiystävillesikin tästä kaupasta, niin automyyjien ja "vaihtoauto ns selvittelijöiden" ei tarvi tuhlata työaikaansa tällaisiin asioihin.


      • Jobbarit
        goodwill hunting kirjoitti:

        olet KOLOSSAALISEN typerä. Automyyjä ei ole jobbari ja maapallon ympärysmitta on n. 40.000km niin auton ei todellakaan voi olettaa olevan enää täysin uuden veroinen. Esim. Huolto-ohjelmasta riippuen niin onhan siihen tehty jo 1-3 määräaikaishuoltoakin. Koita nyt HYVÄ IHMINEN saada sinne herneen kokoiseen aivoosi, että auton maalipinta ei kuulu valmistajan/jälleenmyyjän takuun/virhevastuun piirin. Mekaaniset piilevät viat korjataan valmistajan takuiden mukaisesti ja muissa tapauksissa noudatetaan Suomen lakia. Puhkiruostumattomuudelle on annettu koritakuussa tarkat määritelmät ja "vaihtoauto ns selvittelijä" (niinkuin suuressa älykkyydessäsi olet asian ilmaissut) on todennut, että asia ei johda toimenpiteisiin. Mitäs jos kotipihassasi olisit todennut auton maalipinnan oletettuasi paremmaksi, olisitko vienyt myyjälle konjakkipullon kiitokseksi?? Toivottavasti kerrot kaikille kaltaisillesi yhtä yksinkertaisille kommunistiystävillesikin tästä kaupasta, niin automyyjien ja "vaihtoauto ns selvittelijöiden" ei tarvi tuhlata työaikaansa tällaisiin asioihin.

        On onneksi myös Myyjiä jotka on asiakkaan puolella ei pelkästään rahan perään sitä sanotaan asiakaspalveluksi, mutta joo tosi on että osalla näistä ns " Myyjistä" tuo ei ole kuulunut opetusohjelmaan ja myös on näitä firmoja joiden tarkoitus onkin pelkästään rahastaa ja niihin tosiaan on palkattu vaihtoautopäällikkö tms suhari jota ei pätkääkään kiinnosta asiakkaan etu päinvastoin.


      • pukumies1
        Jobbarit kirjoitti:

        On onneksi myös Myyjiä jotka on asiakkaan puolella ei pelkästään rahan perään sitä sanotaan asiakaspalveluksi, mutta joo tosi on että osalla näistä ns " Myyjistä" tuo ei ole kuulunut opetusohjelmaan ja myös on näitä firmoja joiden tarkoitus onkin pelkästään rahastaa ja niihin tosiaan on palkattu vaihtoautopäällikkö tms suhari jota ei pätkääkään kiinnosta asiakkaan etu päinvastoin.

        Epäilyttävää on kyllä siirtää asiat kolmannelle osapuolelle ja näin ikäväkyllä on joissain liikkeissä, eipä ainakaan synny luottamusta .paha vaan kun vasta epäselvyyksisssä tuokin asia tulee vastaan.


      • Yes Box
        Jespox kirjoitti:

        Tämän äytyy olla automyyj siis jobbari joka nyt inisee ,kyllä jos auto on vasta 2 v ja vähän n 40.000kmh ajettu niin sen olettaa olevan täysin uudenveroinen eikä siinä tule mieleen alkaa kyykistellä auton alla tai peilailla valolla kylkiä eli jos siinä kotiin päästyään huomaakin jotain siihen kuulumatonta niin Ihan Reilua olis autokaupan puolelta tulla vastaan eikä kutsua paikalle vain Vaihtoautoselvittelijää jolla ei ole muuta kuin torpata kaikki reklamaatiot. ja kyllä takuu on autoliikkeilla ja jos ei ole kuka niihin todellakaaan erehtyis silloin kaikki tekis yksityskauppaa koska hinnat tuhansia edullisempia ,kerran kusetettua on paha saada takaisin ja puska radio on myös olemassa.

        "...jos auto on vasta 2 v ja vähän n 40.000kmh ajettu niin sen olettaa olevan täysin uudenveroinen..."

        Eih!?! Se ei todellakaan ole miltään osin täysin uudenveroinen, eikä normaalijärjissään oleva näin voi edes olettaa olevan.

        "...eikä siinä tule mieleen alkaa kyykistellä auton alla tai peilailla valolla kylkiä..."

        Ai? Se nyt kuitenkin olisi autonostajan velvollisuus. Ihan noin niinkuin Suomen lakien mukaan. (Laissa on kohta, jossa sanotaan näin: "Et voi vedota vikana tai virheenä asiaan tai ominaisuuteen, joka sinun olisi tullut huomata normaalissa tarkastuksessa...")

        "Reilua olis autokaupan puolelta tulla vastaan eikä kutsua paikalle vain Vaihtoautoselvittelijää..."

        Jo tuon "selvittelijän" vaivautuminen asiassasi katsomaan, mikä on reklamaatiosi syy, on vastaantuloa ja asiallista asian selvittämistä. Nyt on aivan oikein, lakien mukaisesti, "selvittelijä" todennut reklamaatiosi olevan lainvastainen. Autolla ei ole takuuta, eikä palautusoikeutta ja normaali kuluminen on taholtasi hyväksytty, kun nimi on paperiin raapustettu.

        "...ja kyllä takuu on autoliikkeilla..."

        Ei, ei ole käytetyillä autoilla takuuta. Ei ainakaan Suomen lakien mukaan. Sinun ja kaltaistesi vähä-älyisten mielissä ehkä onkin, lakien mukaan ja täyspäisten mielestä ei ole.

        "...kerran kusetettua on paha saada takaisin ja puska radio on myös olemassa."

        Sanotaanko nyt näin vähän rumasti: Kaltaistasi takuu-pelleä ei kukaan edes halua asiakkaaksi. Olette stanan raskaita vinkujia ostaessa ja itkupillejä kaupan jälkeenkin; jopa vuosikausiksi saa "kaverin" kun kaltaisillesi takuu-vinkujille erehtyy auton myymään. "Nyt meni laturi, mitäs tehää? Nyt vuotaa pakoputki, mitäs tehää? Nyt joku anturi tai valo tai joku juttu tai en tiiä vilkkuu, mitäs tehää?"

        Puskaradioon saa huudella tyhmyyksiä, ne ei normaalia järjissäänolevaa autokauppaa tekeviä kauppiaita tai edes ostajia hetkauta hevonvtun vertaa mihinkään suuntaan.
        Hullun huudon kuulee vain hullu itse.


      • A V
        Jespox kirjoitti:

        Tämän äytyy olla automyyj siis jobbari joka nyt inisee ,kyllä jos auto on vasta 2 v ja vähän n 40.000kmh ajettu niin sen olettaa olevan täysin uudenveroinen eikä siinä tule mieleen alkaa kyykistellä auton alla tai peilailla valolla kylkiä eli jos siinä kotiin päästyään huomaakin jotain siihen kuulumatonta niin Ihan Reilua olis autokaupan puolelta tulla vastaan eikä kutsua paikalle vain Vaihtoautoselvittelijää jolla ei ole muuta kuin torpata kaikki reklamaatiot. ja kyllä takuu on autoliikkeilla ja jos ei ole kuka niihin todellakaaan erehtyis silloin kaikki tekis yksityskauppaa koska hinnat tuhansia edullisempia ,kerran kusetettua on paha saada takaisin ja puska radio on myös olemassa.

        Olen samaa mieltä, että huonosti kohdeltua asiakasta on paha saada takaisin.

        Tulisi rohkeasti kertoa ne liikkeet, joissa palvelu ei pelaa. Ilmeisesti myös autoalalle tarvittaisiin vastaava tarkastus- ja raportointijärjestelmä, joka on hiljakkoin luotu elintarvikealan yrityksiin. Oiva-raportti / tunnus liikkeen ovessa kertoisi, kannattaako astua sisään vai kiertää kaukaa?


    • kin

      Autoliikkestä ostetulla ei ole mitään palautusoikeutta.

      Totta. Kiva kun kerroit.

    • näin se menee...

      """"" kertoivat, että ostajalla on lainmukainen tarkastusvelvollisuus ennen ostoa.""""""

      Minkäänlaista "tarkistusvelvollisuutta" ei ostajalla ole ennen kaupantekoa tai sen jälkeenkään.
      Jos autosta löytyy puutteita tai vikoja joita siinä ei oletettavasti olisi saanut olla, ne ehtii myyjältä vaatia kyllä myöhemminkin. Esim jos myyntiilmoituksessa on mainittu ilmastointi, eikä sitä autossa olekkaan, sen ehtii vaatia autoon sitten kun puute huomataan, vaikka 6kk kuluttua.

      • Ei mene.

        Kuluttajalakien mukainen tarkastusvelvollisuus on.
        Mitään 6kk sääntöä ei ole.


      • NautilusGold

        Olet kolossaalisen tyhmä.


    • diudiudiu...

      Vai että oikein platoonisestti totesi hän... vaihtoauto ns selvittelijä.

      No, siinä olet täysin oikeassa, että käytetyn auton kaupoissa ei ole palautusoikeutta.

      • Jarrko 76

        Autoliikkeellä on tuoreissa autoissa aina takuu ja velvollisuus varmistaa että auto on kunnossa. On hyvin erikoista väitää muuta. Tulen asioimaan autoliikkeeissä joissa on hyvä maine ja tämä maalaisjärki tunnustetaan, en jobbareitten pihoila.


      • money talks
        Jarrko 76 kirjoitti:

        Autoliikkeellä on tuoreissa autoissa aina takuu ja velvollisuus varmistaa että auto on kunnossa. On hyvin erikoista väitää muuta. Tulen asioimaan autoliikkeeissä joissa on hyvä maine ja tämä maalaisjärki tunnustetaan, en jobbareitten pihoila.

        Mitä isompi firma sitä isommastti sua kusetetaan .


      • Yes Box
        Jarrko 76 kirjoitti:

        Autoliikkeellä on tuoreissa autoissa aina takuu ja velvollisuus varmistaa että auto on kunnossa. On hyvin erikoista väitää muuta. Tulen asioimaan autoliikkeeissä joissa on hyvä maine ja tämä maalaisjärki tunnustetaan, en jobbareitten pihoila.

        "Jarrko 76" hyvä. Etpä juuri enempää voi sinäkään olla hukassa "tietoinesi".

        "Autoliikkeellä on tuoreissa autoissa aina takuu ja velvollisuus varmistaa että auto on kunnossa."

        Uusissa, tehdas uusissa on takuu. Käytetyissä, siis "tuoreissa" kuten asian ilmaisit, takuuta ei ole. Se on käytetyn auton kauppa heti, kun auto on kerran käytössä ollut vaikka tuhat kilometriä. Nythän kyseessä on jo 2-vuotias/40000km ajettu käytetty auto, jossa on asiakkaan yllätykseksi yön aikana ilmestyneitä kiveniskuja helmoissa.

        Tarkastusvelvollisuus on lain mukaan (kuluttajalaki) ostajalla ennen ostopäätöstä. Ei suinkaan myyjäliikkeellä. (Toki suurinosa autoliikkeistä läpikäy, tarkastaa ja kunnostaa autoja ennen myyntiä. Pakko ei ole eikä siis velvollisuutta näin tehdä.)

        "On hyvin erikoista väitää muuta."

        Ei erikoista vaan Suomen lakeja ja asetuksia noudattavaa faktaa on kertoa, että käytetyssä autossa ei ole takuuta, eikä palautusoikeutta.

        "Tulen asioimaan autoliikkeeissä joissa on hyvä maine ja tämä maalaisjärki tunnustetaan, en jobbareitten pihoila.

        Oho?
        Huomiotkohan nyt, että ainakin aloittajan murhe on syntynyt ison liikkeen lasipalatsissa, jolla melko varmuudella on vuosikymmenien "hyvä maine" taustallaan?
        Pienliike (jota loukkaavasti kutsut jobbariksi) se ei ole, koskapa vain isolla liikkeellä on henkilökunnassaan "ns.vaihtoautoselvittelijöitä". Pikkuliikkeessä (jota loukkaavasti jobbariksi nimittelet) se selvittelijä on itse omistaja. Ja suurella varmuudella tämä omilla rahoillaan autokauppaa harjoittava yrittäjä ei pskaa myy, koskapa jokainen yksittäinen kauppa on elintärkeä.

        Suuremmalla todennäköisyydellä siis saat "hyvä maine lasipalatsista" tämän keskustelun kohtelun, kuin "jobbareitten pihalta".

        Tämäkin on fakta, jota kaltaisesi ei tule koskaan tajuamaan.


    • NAHKATROLLI

      Perustakaa idarit semmonen vaihtoautoliike, jossa on vaihtoautolle 14 päivän palautusoikeus. Varmasti kauppa käy. Itse asioisin siellä aina. Vaihtaisin auton ilmaiseksi toiseen kahden viikon välein, kun kitisisin jostain vitun kiveniskemästä joka ikinen kerta. Se olis sitä asiakaspalvelua.

      Jaa, ette perusta? Ihme!

      "Kaksi asiaa on ääretöntä, maailmankaikkeus ja ihmisten tyhmyys, enkä ole tuosta avaruudestakaan täysin varma"

      -Herra Einstein-

    • ...kin.

      On harmillista, ettei ihmisillä ole mielenkiintoa pitää itseään ajantasalla edes suoraan itseään koskevista oikeuksista, velvollisuuksista ja Suomen laeista.

      Tämäkin aloitus kuvastaa vain sellaisen henkilön pahaa mieltä, jolla ei ole käsitystä Suomen lakien mukaisesta "oikeasta ja väärästä". Myyjäliike on tapauksessa toiminut lakien mukaan oikein ja aloittajan mielestä se on suurikin vääryys. Todellisuushan on täysin toinen.

      1) Palautusoikeutta ei ole sekuntiakaan.
      Kaupanpurkuun on oikeus. Siihen vaan pitää löytyä PAINAVIA perusteita, yleensä suoranainen rikoksen tunnusmerkit täyttävä petos tai erittäin vakava virhe tuotteessa. Se ei siis ole palautusoikeus ja aiheettomasta kaupanpurkamisesta liikkeellä on oikeus periä korvaus asiakkaalta.

      2) Takuuta ei ole sekuntiakaan.
      Virhevastuu turvaa käytetyn auton ostoa liikkeestä, mutta takuu se ei ole, joten asiakkaalle lain mukaan kuuluu osa kuluista; yleensä vähintäänkin 50% jopa 90% on asiakkaan osuus jonkin virhevastuun alaisen osan vaihdosta.
      Asiakasystävällisesti (goodwill) usein autoliikkeet tekevät pieniä jälkikunnostuksia täysin omalla kustannuksellaan vaikka ei olisi edes virhevastuuasia.

      Notta simmottist.

    • Tohtorille mars

      Vie aina Autotohtorille auto kun olet ostamassa ja luonnollisesti maksat tarkastuksen itse!

      Ei tarvi neitien itkeä silmiään punaisiksi jos on kiveniskemä 20-vuotiaassa autossa tai jarrupalat kuluneet.


      Tutki ja osta, saat sen minkä ostit, siinä se ole hyvä!

    • Otti kipinää

      Kirjoitus oli trollin tuotoksia ja hyvin tuntuu onnistuneen.

      • Kerpiili

        Kyllä se ihan tosi kokemus oli, kun osasi mainita tuon "vaihtoauto ns. selvittelijänkin".


    • 3+11

      Itse purin autokaupan ja myönsin että ei ole mitään virhettä autossa vaan haluankin ostaa uuden auton koska käytetyissä aina omat riskinsä (ostamani käytetty auto oli vielä Saksan tuonti..). Esittelivät siinä uusia autoja sitten mielellään ja ainakaan vielä ei ole tullut purkurahasta laskua. Saa nähdä tuleeko, jos tulee niin maksan tottakai mukisematta. En kyllä varmaan siihen liikkeeseen mene sitä uutta autoa katsomaan jos tulee. Mutta joo, käytetyn auton ostossa on aina riskinsä.

    • Aiheeton purku=maksa

      Ohessa kuluttajaviraston esimerkkejä siitä, kun ostaja on ilman laillista syytä perunut kaupat. Autokaupan yleisten sopimusehtojen mukaan myyjä saa periä vahingonkorvausta 10 prosenttia auton käteishinnasta, kun hinta on enintään 4 200 euroa ja siitä ylimenevältä osalta erillisen laskentakaavan mukaisesti.

      http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=788fb11d-cf40-412f-9d95-9390f792fb00

      Hyvä esimerkki PELLEOSTAJASTA joka oli "ostavinaan" auton. Maksoi 1400euroa se pelleily ja aikarosvous:

      "Kuluttaja perui uuden auton kaupan alle vuorokauden sisällä kaupanteosta. Myyjä vaati 1 839 euron purkurahan ja vetosi autoalan yleisiin tilaus- ja kauppasopimusehtoihin.

      Kuluttaja ei osoittanut, että hänellä olisi ollut lakiin tai kauppasopimukseen perustuva syy peruttaa kauppa. Myyjällä oli siten oikeus vahingonkorvaukseen. Myyjä ei kuitenkaan esittänyt selvitystä kaupan peruuttamisesta aiheutuneista kuluista ja kauppa oli purettu lyhyen ajan sisällä sen solmimisesta, joten purkurahan kohtuullistamiselle oli aihetta.

      Auton kauppahinta oli ollut 51 500 euroa ja lautakunta suositti purkurahan kohtuulliseksi määräksi 1 400 euroa."

      Heh. 1400euroa olemattomasta autosta. Pikku extraa turhasta työstä.

      • Pelleille kyytiä!!

        "

        Kuluttaja ja myyjä olivat neuvotelleet uuden auton kaupasta. Kuluttaja perui kaupan ja myyjä vaati 3 725 euron purkurahaa. Myyjä vetosi auton 110 000 euron arvoon ja siihen, että kuluttajan oli kaiken sähköpostikirjeenvaihdon perusteella täytynyt ymmärtää tilauksen olevan sitova.
        Myyjällä oli oikeus korvaukseen vahingostaan. Myyjä ei esittänyt selvitystä aiheutuneen vahingon määrästä, vaikka kuluja oli kaupan purkautumisen vuoksi selvästi aiheutunut. Kuluttajalle ei ollut kerrottu purkurahan suuruutta, vaikka hän oli sitä tiedustellut. Myyjällä ei ollut oikeutta korvaukseen vakiosopimusehtojen nojalla, sillä näyttöä ei ollut siitä, että ehdot olisivat tulleet osaksi tilaussopimusta.
        Kuluttajariitalautakunta suositti purkurahan kohtuullistamista 2 500 euroon."

        Ja tässä "ilmaista rahaa" 2500euroa.


    • 7+16

      No itse ainakin maksan ilmaista rahaa heti kun vaan pyytävät.

      • ...kin.

        Kyllähän suoraselkäinen kansalainen Suomen Lakeja noudattaa.
        ...ja toisekseen, tyhmyydestä pitää aina maksaa muuallakin"


      • 4+5
        ...kin. kirjoitti:

        Kyllähän suoraselkäinen kansalainen Suomen Lakeja noudattaa.
        ...ja toisekseen, tyhmyydestä pitää aina maksaa muuallakin"

        Joo odottelen että koska se lasku siitä tyhmyydestä tulee, sanoin että haluan asian heti selväksi mutta on siitä jo aikaa.


    • 7+2

      Voisiko joku kertoa että kuinka kauan se kaupan purkaminen kestää??

    • tohvelin alla

      Ukko menee takki auki kotiin esitellen uutta autoa. Siellä omakotiyhtiön keittiöhallitus näyttää, kuka oikeasti määrää ja käskee. Että budjetti tuli ylitettyä puolella ja ne rahat joutuisi ottamaan vekselille. Ukko menee aamulla kiiruusti kauppaan perumaan kauppoja ja kasvonsa säilyttääkseen keksii jonkun vähän teknisemmän perustelun. Ei sitä kehtaa kavereille (joille jo autoa esittelikin) kertoa totuutta.

    • 7+5

      Niinpä ja joskus nainen menee autokauppaan ja saa jälkeenpäin kuulla että tuota autoa ei tosiaankaan kannata ostaa sillä siinä hyvin todennäköisesti mittarilukema ei pidä paikkaansa ja hyvin todennäköisesti siinä ilmenee jokin vika jonka korjaaminen tulee maksamaan tuhansia euroja.

    • ns. selvittelijä

      Ostajan velvollisuudet?
      Ai mitä ne on?!?

      Platoon... vaihtoauto ns. selvittelijä.

      (Heh.)

    • Has-De-Boor

      "Autoliikkeestä ostetulla ei ole mitään palautusoikeutta, näin ainakin mulla."

      Aloittaja kertoikin koko totuuden täydellisesti. Näinhän se on, kaikilla muillakin okuin ostajalla, palautusoikeutta ei lain mukaan ole.

    • platoonisesti?

      "...joten paikalle kutsuttiin vaihtoauto ns selvittelijä joka platoonisestti totesi..."

      On tuo vaan niin runollisesti sanottu.
      Tuostahan joku voisi sovittaa laulun vaikkapa Popedan säveleen ja Urheiluhullu-kappaletta mukaellen.

      "Ja paikalle tuli kas... jalkapallokuningas..."

    • Onneksi on ohi

      Olen ollut 40v. autoliikkeessä töissä, myyjänä, myyntipäällikkönä ja myyntijohtajana ja olen kyllä todella tyytyyväinen eläkkeellä olostani. Nämä itselleen liian kalliin käytetyn auton ostaneet ovat todella vaikeita tapauksia. Milloin halutaan purkaa kauppa, haetaan varusteita,mitä milloinkin, joiden pitäisi kuulua kauppaan ja autosta kuuluu kolinaa tai jotain muuta olematonta ääntä jota asentajien pitää käydä kuuntelemassa.
      Uuden auton ostajista monet taas potevat kauppakrapulaa luovutuksen jälkeen, milloin radio väärä, renkaat väärän merkkiset tms. Minullakin oli muutama asiakas joille tein kauppasopimuksen vasta sitten kun auto oli hallissa jotta pystyin siihen merkitsemään kaikista varusteista tyypin, jopa auton värinumeron, näin pääsin paljon helpommalla luovutuksen jälkeen.

    • kauppias myös

      Aina kun tuntuu synkältä aamulta, tämän keskustelun uudelleen ja uudelleen lukeminen valaisee synkimmänkin räntäsateen läpi.
      Oikein naurattaa ja piristää kummasti tuo "vaihtoauto ns selvittelijä" joka "platoonisestti toteaa"...ja tähän reaalimaailmaan herääminen, ettei autoilla todellakaan ole palautusoikeutta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3141
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1600
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe