Miehille, naisille eronneille ja harkitseville

Miehen malli

Oletteko miettineet miksi niin usein erotaan?
Itse erosin 10v aivioliitosta noin 7kk sitten.
Vaikka ero tuntui pahalta ja luulin maailman kaatuvan päälleni olen onnellinen.
Jatkuvat riidat ja toistensa syyttelyt vie voimat vaikka rakastaisikin toista.
Minua ero kasvatti ainakin ihmisenä.
Ole läsnä, älä lähellä. Kuuntele, älä kuule vain sanoja.
Keskustele, rohkaise hyväksy myös eriävät mielipiteet.
Älä hyökkää ja syyttele koska sinussakin voi olla syytä.
Oletko varautunut, uskallatko olla avoin tunteillesi.
Pelkäätkö pettyväsi niinkuin nuoruudessasi.
Oletko se sinä, onko luonteesi oma?vai oletko peilikuva vanhemmistasi.
Hyväksy tosiasiat, riitaan tarvitaan kaksi!
Käsittele menneisyyden haamusi

9

412

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

Olen miettinyt, paljonkin ja pitkän aikaa. Täytyy sanoa, että käsitykseni eroista on muuttunut hyvinkin paljon vuosien varrella. Vaikka ero on aina periaatteessa sama tapahtuma, parin tie erkanee, niin sen syyt ovat hyvinkin erilaisia, mutkikkaita. Ennen kaikkea sellaisia, joista ei aina edes eron osapuolet tiedä kaikkea, saati joku ulkopuolinen.

Hyvin usein liiton aikana sekä erotilanteessa ihmiset antavat neuvoja toisilleen. Kuten sinäkin:

"Ole läsnä, älä lähellä.
      Kuuntele, älä kuule vain sanoja.
      Keskustele, rohkaise hyväksy myös eriävät mielipiteet."

Vaikka itse olisi läsnä, kumppani ei välttämättä ole ollenkaan.
      Kun kuuntelee, eikä ainoastaan kuule sanoja, niin se ei paljon lohduta ilman vastavuoroisuutta.
      Aitoon keskusteluun tarvitaan myös vuorovaikutusta, joka hyvin monesta liitosta puuttuu.

Riitaan tarvitaan toki kaksi. Sanoisin, että riitely ei sinänsä ole ollenkaan pahasta liitossa, jos osataan riidellä. Eli toista ei saa iskeä ns. vyön alle, ei syytellä, ja ennen muuta päästään riidasta edes jonkinmoiseen yhteisymmärrykseen ja sovintoon. Tähän tarvitaan myös kaksi. Aivan älyttömän usein kuitenkin toinen vain alistuu. Juuri sinä päivänä, kun tämä alistuja kyllästyy rooliinsa liitossaan, tulee ero, tai ensiajatus erosta.

• teeeee1

Puhut tärkeimmän tuossa viimeisessä kappaleessa.Olen raitistunut alkoholisti,ero vireillä 30 vuoden liitosta.Kyllä tuo läheisriippuvuus ilmenee niin monin tavoin.Kun valtaa juomakauden jälkeen jaetaan uudelleen,toisen on vaikea hyväksyä todella sitä tosiasiaa,että raittius on faktaa.Vaikka kuinka olisi antanut anteeksi,nainen hakee silti hyvitystä menneistä vuosista.On aika inhottava tunne,kun pitäisi olla aktiivinen makkarissa ja en halua,kun toinen ei reagoi mitenkään.Läheisyys katoaa ja tunteilla elävälle miehelle se ei ole hyväksi.Lapset jo onneksi aikuisia.
        Mutta kesä on tulossa ja uudet tuulet purjeisiin!Töitä ja lomaa luvassa,seuraakin voi olla.Show must go on....

• minkeli
        teeeee1 kirjoitti:

Puhut tärkeimmän tuossa viimeisessä kappaleessa.Olen raitistunut alkoholisti,ero vireillä 30 vuoden liitosta.Kyllä tuo läheisriippuvuus ilmenee niin monin tavoin.Kun valtaa juomakauden jälkeen jaetaan uudelleen,toisen on vaikea hyväksyä todella sitä tosiasiaa,että raittius on faktaa.Vaikka kuinka olisi antanut anteeksi,nainen hakee silti hyvitystä menneistä vuosista.On aika inhottava tunne,kun pitäisi olla aktiivinen makkarissa ja en halua,kun toinen ei reagoi mitenkään.Läheisyys katoaa ja tunteilla elävälle miehelle se ei ole hyväksi.Lapset jo onneksi aikuisia.
        Mutta kesä on tulossa ja uudet tuulet purjeisiin!Töitä ja lomaa luvassa,seuraakin voi olla.Show must go on....

Olen itse naisena samassa tilanteessa, meillä liittoa yli 30 vuotta ja raittiutta 6 vuotta.
        Tiedän olevani läheisriippuvainen, muuten olisin lähtenyt lasten ollessa pieniä.
        Nyt kaikki ovat maailmalla, itse en ole voinut antaa anteeksi 30 juovaakautta ja tunnen, että tarvitsen hyvitystä.
        Mutta ei sekään varmaan riitä, minä ja kaksi nuorempaa lasta olemme sairastuneet alkoholistin rinnalla, itse en pääse yli niistä huudoista ja haukkumisista mitä olen kuullut.
        Mieheni ei ymmärrä kaikki pitäsisi olla hänen mielestään kunnossa kun on ollut raittiina. Mua painaa kauhea syyllisyys lapsiemme takia kun ovat joutuneet elämään sitä pientä helvettiä.
        Nyt tässä mietin hakeakko oma asunto, keskusteluistamme tulee melkein aina riita ja syyllistämme toisiamme, onhan meissä tietenkin molemmissa omat vikamme.

• sowmutsiikou
        teeeee1 kirjoitti:

kesä tulee ja terassit kutsuvat. siinä on hyvä ottaa pari huurteista ja on aikaa miettiä asioita. Kun on todella raitistunut ja tietää rajansa niin voi aina pari ottaa. Siittä se show taas lähtee lapasesta...

• Menestyminen

Ole läsnä, älä lähellä, kuuntele, älä kuule vain sanoja jne." Tämän toimintatavan pitäisi omaksua jo heti alkuun, itseasiassa ennen parisuhdetta jo, silloin se kantaa pitkälle, ja vältytään ehkä jopa kokonaan riitelystä, etääntymisestä, alistumisesta, erosta jne.

On aika lailla myöhästä huomata vasta silloin, kuin jompikumpi on jo sanonut, että erotaan. Toki se silloinkin on mahdollista, mutta kyllä se vaatii triplasti työtä, ja se vaatii myös sitä, onko molemmat vielä valmiita edes kuuntelemaan.

Autokoulun opettaja sanoi aikoinaan, että muista liikenteessä on tärkeintä ennakoida ja katsoa ja nähdä liikennettä kokonaisuutena, ei vaan sitä, mitä edellä ajava kuski tekee. Tämä kyllä pätee niin suhteeseen kuin elämäänkin ylipäätänsä.

• kirjoitus terapiaa

Itse prosessia läpi käyvänä voin sanoa, että tunteet vaihdelleet ja sattuu niin pirusti. Välillä aivan turta olo. Toisaalta ymmärrys toisia kohtaan kasvanut paljon, vaikka empaattisena ja avoimena ihmisenä olen ennenkin ymmärtänyt hyvin erilaisia ihmisiä. Mutta itse olen ehkä eniten huomannut lähipiirissäkin joissakin ihmisissä tietynlaista "tuomitsemista", vaikka eivät tiedä eräs syitä tilanteeseen. Se tietyllä lailla satuttaa, kun miettii että eikö tuo ihminen muka tunne minua tarpeeksi. Ehkä se on niin, että kun omalle kohdalle niin käy niin vasta sitten voi ymmärtää toista. Mutta osalle suuri kiitos! Kyllä siitä suhteesta kannattaa tosiaan pitää huolta ja ajoissa. Mutta kaipa tästäkin oppii ja tiettyihin asioihin osaa sitten tulevaisuudessa kiinnittää ehkä huomiota. Pakkohan sitä on miettiä omaakin osuutta asioihin. Tietää myös mitä jatkossa haluaa.

• paula1

Minkälaisia ajatuksia teille tulee kun kysyn milloin kannattaa luovuttaa parisuhteessa? Jos vuosikausia on haettu apua pariterapiasta ja leireiltä ym. mutta arki ei toimi eikä onnea löydy. Yhteistä on vain lapset ja asuntolaina.

• taina*

Luovuttaa kannattaa juuri ja viimeistään esim. silloin "Jos vuosikausia on haettu apua pariterapiasta ja leireiltä ym. mutta arki ei toimi eikä onnea löydy"

Vähempikin kuin vuosi riittää. Ihmiset jäävät usein tavoittelemaan onnea "ikuisesti", eivätkä näe, että onni on tässä ja nyt - jos on. Jos onnea ei vuosiin ole näkynyt, kannattaa todella luovuttaa. Tai pikemminkin olla järkevä.

• thatsittii
        taina* kirjoitti:

Luovuttaa kannattaa juuri ja viimeistään esim. silloin "Jos vuosikausia on haettu apua pariterapiasta ja leireiltä ym. mutta arki ei toimi eikä onnea löydy"

Vähempikin kuin vuosi riittää. Ihmiset jäävät usein tavoittelemaan onnea "ikuisesti", eivätkä näe, että onni on tässä ja nyt - jos on. Jos onnea ei vuosiin ole näkynyt, kannattaa todella luovuttaa. Tai pikemminkin olla järkevä.

Se on ihan puppua, että asioista pitää puhua ja pähkiä. Itse laitoin miehelleni tekstarin, että thäts it, mulla on jo toinen kuvioissa. Puheet loppuivat siihen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      84
      3212
    2. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1281
    3. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      172
      1210
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1030
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      961
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      310
      932
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      43
      839
    8. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      825
    9. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      124
      825
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      95
      817
    Aihe