Kenen toiveen mukaisesti tuhkaus?

SuruOn

Jos tietäisit, että lähiomaisesi ei koskaan lausunut ääneen toivettaan tulla tuhkatuksi, miten suhtautuisit puolison haluun tehdä näin?

Minua vaivaa edesmenneen lähiomaisena asia, että ilmoitusluontoisena asiana vain todettiin krematoinnin olevan päätetty. Puoliso päätti ja koin asian järkytyksenä. Jos olisin edes joskus kuullut läheiseni mainitsevan tuhkauksesta, olisi asia toinen. Nyt tuli vain tunne, että säästettiin menoissa.

Vielä kun tiedän yhtä sun toista läheiseni tuntemuksista puolisoaan kohtaan, ei vähiten taloud. asioissa, niin on karmiva tunne siitä, että pihiyttään ei halunnut edes kunnon hautajaisia järjestää.

Eipä ole kuulunut kuulumisia sukulaiseni kuoleman jälkeen. Hänen omaisuutensa kyllä kelpasi. Ei sillä, että omaisuutta surisin, mutta sitä, mitä lähiomaiseni kertoi yksityisesti, esim. toiveestaan muuttaa vuosikymmeniä vanhaa testamenttia. Ei kuulemma sopinut vastapuolelle.

Tuli vain tunne, että piti päästä eroon mahd. nopeasti puolisosta ja kaikkein halvimmalla tavalla. Miten saan rauhan asialle.

Onko kellään samankaltaisia kokemuksia?

25

227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea-aihe

      Olisi hyvä, että voisi jonnekin ilmoittaa omilla pankkitunnuksilla, miten toivoo tulla haudatuksi.

      • osanottoni

        No ei tämä asianomainen enää tätä murhetta kanna. Tovottavasti myös sinä voit lohduttautua sillä, että jälkeen jääneen anheus ei enää satuta. Sinulla on kaunis muisto tästä poismenneestä.


      • tahto eläessä

        Siinäpä on itsekullekin asia ottaa puheeksi läheisten kanssa eläissään. Miten haluaa tulla haudatuksi. Lähipiirissä oli hiljattain kuolema hautajaisineen. Iäkkäämpi ihminen joutui saattohoitoon ja menehtyi parissa kuukaudessa. Yksi lapsista oli ottanut puheeksi hautajaiset mitä kuoleva toivoo. Hyvä niin ja asia oli tullut selkeästi esille. Kuoleva toivoi tuhkausta ja oli kertonut millaiset hautajaiset toivoo. Niin kävi kuin oli tahto.
        Jos ei voi ottaa puheeksi, niin voi kirjoittaa kirjeen omaisille jossa kertoo toiveensa.Samaan kirjeeseen voi kirjoittaa muitakin toiveitaan vaikka omaisuuden suhteen jos siltä tuntuu. Ei tarvitse tapella kuka ottaa sen ja sen...Itse tein sellaisen vuosia sitten kun menin suureen leikkaukseen ja ajattelin, että en voi välttämättä selvitä. Selvisin elämään, mutta olen sittemmin kertonut yhdelle lapselle ohjeet tulevaisuuden varalta, kun hän otti kerran puheeksi. Kukaan ei voi tietää tuleeko lähtö tänään, huomenna vai vuosien kuluttua.


      • Lesken ajatuksia
        tahto eläessä kirjoitti:

        Siinäpä on itsekullekin asia ottaa puheeksi läheisten kanssa eläissään. Miten haluaa tulla haudatuksi. Lähipiirissä oli hiljattain kuolema hautajaisineen. Iäkkäämpi ihminen joutui saattohoitoon ja menehtyi parissa kuukaudessa. Yksi lapsista oli ottanut puheeksi hautajaiset mitä kuoleva toivoo. Hyvä niin ja asia oli tullut selkeästi esille. Kuoleva toivoi tuhkausta ja oli kertonut millaiset hautajaiset toivoo. Niin kävi kuin oli tahto.
        Jos ei voi ottaa puheeksi, niin voi kirjoittaa kirjeen omaisille jossa kertoo toiveensa.Samaan kirjeeseen voi kirjoittaa muitakin toiveitaan vaikka omaisuuden suhteen jos siltä tuntuu. Ei tarvitse tapella kuka ottaa sen ja sen...Itse tein sellaisen vuosia sitten kun menin suureen leikkaukseen ja ajattelin, että en voi välttämättä selvitä. Selvisin elämään, mutta olen sittemmin kertonut yhdelle lapselle ohjeet tulevaisuuden varalta, kun hän otti kerran puheeksi. Kukaan ei voi tietää tuleeko lähtö tänään, huomenna vai vuosien kuluttua.

        Hieno kirjoitus.
        Kun kaikki olisivat eläessään noin tahtonsa ilmaisseet ja kirjoittaneet paperille.
        Helpottaisi myös surussa,kun joutuu monenlaisia päätöksiä tekemään ja papereita täyttämän.
        Jouduin heti kuoleman jälkeen,mies kuoli 2 viikkoa leikkauksen jälkeen, täyttämään paperin,tahdonko vai suostunko Oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen.
        Monta asiaa,mitä ei tiedä,ennekuin asia tulee eteen.
        Annoin suostumuksen,tietämättä tai tajuamatta, onko oikein vai väärin.
        Tuhkaus oli selvä, mutta jouduin tosissani pohtimaan,pidänkö siunaustilaisuuden vai en.
        Mies oli ateisti.
        Olen itse kirkkoon kuuluva ja kirkon pappi oli loistava.
        Hän antoi hienon vastauksen pohdintaani.
        Sain rauhan.
        Tehkää hyvät ihmiset valmisteluja etukäteen itse. Se ei ole itse rakkautta vaan rakkautta läheisiä ja muita kohtaan.


      • ei voi kieltää
        Lesken ajatuksia kirjoitti:

        Hieno kirjoitus.
        Kun kaikki olisivat eläessään noin tahtonsa ilmaisseet ja kirjoittaneet paperille.
        Helpottaisi myös surussa,kun joutuu monenlaisia päätöksiä tekemään ja papereita täyttämän.
        Jouduin heti kuoleman jälkeen,mies kuoli 2 viikkoa leikkauksen jälkeen, täyttämään paperin,tahdonko vai suostunko Oikeuslääketieteelliseen ruumiinavaukseen.
        Monta asiaa,mitä ei tiedä,ennekuin asia tulee eteen.
        Annoin suostumuksen,tietämättä tai tajuamatta, onko oikein vai väärin.
        Tuhkaus oli selvä, mutta jouduin tosissani pohtimaan,pidänkö siunaustilaisuuden vai en.
        Mies oli ateisti.
        Olen itse kirkkoon kuuluva ja kirkon pappi oli loistava.
        Hän antoi hienon vastauksen pohdintaani.
        Sain rauhan.
        Tehkää hyvät ihmiset valmisteluja etukäteen itse. Se ei ole itse rakkautta vaan rakkautta läheisiä ja muita kohtaan.

        Oikeislääketieteellistä avausta ei voi estää kieltämällä. Ei ihminen eläissään eikä omaiset kuoleman jälkeen.


      • leski
        ei voi kieltää kirjoitti:

        Oikeislääketieteellistä avausta ei voi estää kieltämällä. Ei ihminen eläissään eikä omaiset kuoleman jälkeen.

        Lääketieteellinen avaus oli selviö,mutta oikeuslääketieteellistä avausta minulta kysyttiin.
        Annettiin paperi jossa kysyttiin: Haluanko vai Suostunko.
        Mies siis kuoli vajaa kaksi viikkoa leikkauksesta ja haluttiin selvittää,oliko leikkauksessa tai sen yhteydessä tapahtunut hoitovirhe.
        Olen hakenut potilasvahinkolautakunnasta korvausta hoitovirheestä,en siis tästä kuolemasta.
        Haen korvausta niistä toimenpiteistä,jotka johtivat tähän leikkaukseen,eli jalan amputointiin.
        Hoitovirhehakemuksen tein Elokuussa 2013. Mies kuoli syyskuussa 2013.


    • puolisolla oikeus

      Pääsit eroon myös siitä puolisostaan sehän on hyvä eikö niin?

      • 242222

        Ei mitään vastaan puolisoa, hautajaisjärjestelyt vain järkyttivät.


    • 242222

      Totta kai puolisolla on oikeus. Siitä ei nyt ollut kyse. Mutta jääköön tähän, ilkeämielisiä osuu aina paikalle. Kiitos edelliselle, näinhän se on.

      Ei poislähteneet varmaan murehdi enää maallisia asioita.

    • Hyvä Suruon.

      Osanottoni suruusi.
      Hautausjärjestelyissä omaiset joutuvat monta kertaa päättämään asioista, joista he eivät ole läheisensä kanssa tulleet puhuneeksi. Moni miettii tarkasti miten voi toimia ja miten voisi täyttää läheisensä viimeisen tahdon. Aina kaikkia toiveita ei edes voi toteuttaa.
      Päätäntävalta hautausjärjesteluissä on aina lähiomaisilla, mikäli vainaja ei ole esim. hautaustestamentissaan muuta tahtoa ilmaissut tai muulla tavalla tehnyt tiettäväksi tahtoaan tulla haudatuksi.

      Monta kertaa syyt tuhkaukseen voivat olla monenlaisia. Hyvä on pitää mielessä se, että kumpikaan hautaustapa ei ole parempi tai huonompi. Meillä voi olla omia mielipiteitä hautaustapaa kohtaan ja ne usein voivat johtuvat myös asian vieraudesta tai tietämättömyydestä. Tuhkauksessa vainajaa kunnioitetaan aivan samoin kuin perinteisessä arkkuhautauksessa.

      Merja-pappi

      • 234234324

        Niin, kaiketi syitä on monia. Ajatellaan, että on helpomihoitoista, kun ei haudanhoitoa yms. Tuhkaus on vain vieras asia, jos suvussa ei ole sellaista ollut tapana käyttää eikä kuullut edes edesmenneen koskaan puhuvan aiheesta.


      • 4221414
        234234324 kirjoitti:

        Niin, kaiketi syitä on monia. Ajatellaan, että on helpomihoitoista, kun ei haudanhoitoa yms. Tuhkaus on vain vieras asia, jos suvussa ei ole sellaista ollut tapana käyttää eikä kuullut edes edesmenneen koskaan puhuvan aiheesta.

        Kuolema järkyttää aina ja on yllättävä, vaikka olisi odotettavissakin. Kiitos.


      • Järkytyksestä uupunu

        Ketkä ovat sitten lähiomaiset, joilla päätänvalta hautaustavasta.?
        Olen avopuolisoni leski ja tyttäreni tuli ulkomailta ja poltti ruumiiin kertomatta minulle. ja kiirehti vielä asiaa siten että tuhkaus suoritettin 10 vrk kuluttua poismenosta, josta alan ammattilaisetkin järkyttyivät.
        Olin vainajan kanssa naimisissa aiemmin, josta siis tämä tyttö. Suhteemme jatkui kuitenkin avoliittona siten että yhtesiä vuosia kertyi 40. Oliko hänellä okeus polttaa vainaja?


      • Thyra
        Järkytyksestä uupunu kirjoitti:

        Ketkä ovat sitten lähiomaiset, joilla päätänvalta hautaustavasta.?
        Olen avopuolisoni leski ja tyttäreni tuli ulkomailta ja poltti ruumiiin kertomatta minulle. ja kiirehti vielä asiaa siten että tuhkaus suoritettin 10 vrk kuluttua poismenosta, josta alan ammattilaisetkin järkyttyivät.
        Olin vainajan kanssa naimisissa aiemmin, josta siis tämä tyttö. Suhteemme jatkui kuitenkin avoliittona siten että yhtesiä vuosia kertyi 40. Oliko hänellä okeus polttaa vainaja?

        Tytär oli miehen lähin omainen. Sinä et ole. Muista tämä asia perinnönjaossakin. Avopuolisolla ei ole perintöoikeutta, mutta tyttärellä on.
        Kyllä minun nähdäkseni tytär pystyi näin tekemään kuten teki.


      • Järkytyksestä uupunu
        Thyra kirjoitti:

        Tytär oli miehen lähin omainen. Sinä et ole. Muista tämä asia perinnönjaossakin. Avopuolisolla ei ole perintöoikeutta, mutta tyttärellä on.
        Kyllä minun nähdäkseni tytär pystyi näin tekemään kuten teki.

        Perinnönjako onkin asia erikseen. Ruumiin tuhkaus ilman että avopuolisona edes ehdin vainajalle viimeisiä hyvästejä jättää, on tyrmistyttävää. Avopuolisoni ehti kuitenkin kertoa minulle, ettei halua jättää tyttärellemme minkäänlaista perintöä. Joten...


      • Thyra
        Järkytyksestä uupunu kirjoitti:

        Perinnönjako onkin asia erikseen. Ruumiin tuhkaus ilman että avopuolisona edes ehdin vainajalle viimeisiä hyvästejä jättää, on tyrmistyttävää. Avopuolisoni ehti kuitenkin kertoa minulle, ettei halua jättää tyttärellemme minkäänlaista perintöä. Joten...

        Tytär on syyllistynyt niin hirveisiin tekoihin ettei saa edes lakiosaansa, oletan. Syiden tulee olla todella painavat. Vainajalla siis oli laillinen testamentti jonkun muun kuin tyttären hyväksi. Toivotaan, että se voidaan esittää todisteena oikeudenkäynnissä.
        Lue perintökaarta.


      • laki-osa on aina
        Thyra kirjoitti:

        Tytär on syyllistynyt niin hirveisiin tekoihin ettei saa edes lakiosaansa, oletan. Syiden tulee olla todella painavat. Vainajalla siis oli laillinen testamentti jonkun muun kuin tyttären hyväksi. Toivotaan, että se voidaan esittää todisteena oikeudenkäynnissä.
        Lue perintökaarta.

        Pitää olla aika painavat syyt jos ei ole oikeutta lakiosaan. Kun kaikki lakimiehet ja tuomioistuimet noudattavat lakia.

        - Lain mukaan rintaperillisillä on aina oikeus laki-osaan, jota ei voida testamentilla kumota.


    • leski

      Mistä päättelet,että tuhkaaminen on halvempaa kuin arkkuhautaus.
      Arkku hommataan ja kappeli maksetaan.Jne.
      Mieheni oli minulle tehnyt selväksi,olimme 20 vuotta yhdessä,miten hän haluaa hautajaisensa järjestää.
      Kahdella sanalla: Matalaa profiilia.
      Hänen aikuiset lapsensa eivät välittäneet isästään yhtään.
      Eivät koskaan olleet kuullutkaan isänsä minkäänlaista toivomusta,eivätkä olleet välittäneetkään kuulla.
      Turha on sukulaisten jälkikäteen huudella ja kirkossa itkeä,kun eläessäkään ei välitetty.
      Kateelliset sukulaiset luulevat,että nythän se leski kunnolla rikastui.
      Välittäkää elävistä,ei kuolleista

      • tuula54

        leski
        olen hiljattain laskenut lasteni kanssa mieheni tuhkauurnan kirkkomaahan ja
        olen asioista kanssasi hyvin paljon samaa mieltä.
        Tuhkaus suoritettiin mieheni toivomuksesta ja oli ainut asia jonka shokin
        keskellä tiesin oikeaksi, sillä mieheni kuolema tuli yllättäen ja odottamatta. Asiasta vain oli joskus puhuttu. Tuhkaaminen ei todellakaan tule edullisemmaksi, ei .
        Arkkuhan poltetaan. Ihmettelen myös, kun palstalla sanotaan, ettei ole haudan-
        hoitomaksuja, ei välttämättä. Itse halusin mieheni kanssa yhteisen hautapaikan
        ja siksi mieheni uurna on laskettu kirkkomaahan ja paikalle tulee yhyeinen kivi.
        olen samaa mieltä sukulaisista, jotka eivät välitä "vainajasta" eläessään, ei
        heitä kaivata muistotilaisuudessakaan tahi sen jälkeen.


    • 65353532

      Asian vierestä menee näköjään monilla, mutta ahneus se paistaa edellisenkin kommentoijan rivien välistä. Sinä et tiedä tilannetta, enkä sitä lähde edes sinulle avaamaan. Helmiä sioille ei kannata heittää, on kyllä viisas neuvo Raamatusta.

      Miksihän suomalaiset ovat niin kertakaikkiaan pahansuopa kansa, kun näitä palstoja lukee, niin kovin on monenlaista ilkkujaa jopa toisten surunkin kohdalla.

      Itselleenpähän karmaa keräävät.

    • 8877777

      Suhteet eivät aina ole helppoja. Kumpaankaan suuntaan. Ei se aina ole jäljelle jääneen vika, mikäli suhteet ovat tulehtuneet. Loukkauksia voi olla vaikka minkälaisia välissä, jotka estävät kanssakäynnin.

      • Muistutukseksi

        Entä sitten, mikä on pointtisi tässä tuhkausasiassa? Tottakai ihmiset loukkaavat toisiaan. Ihmiset ovat ihmisiä kaikkine virheineen. Minua loukkasi eilen eräs tuttavani aika pahasti. Minä taas loukkasin erästä sukulaistani tunti sitten. Jos tuhkausta ei haluta tai halutaan, niin se on syytä kirjata testamenttiin. Muussa tapauksessa lähisukulaiset päättävät tästä asiasta.


      • tuhkaus yleistynyt
        Muistutukseksi kirjoitti:

        Entä sitten, mikä on pointtisi tässä tuhkausasiassa? Tottakai ihmiset loukkaavat toisiaan. Ihmiset ovat ihmisiä kaikkine virheineen. Minua loukkasi eilen eräs tuttavani aika pahasti. Minä taas loukkasin erästä sukulaistani tunti sitten. Jos tuhkausta ei haluta tai halutaan, niin se on syytä kirjata testamenttiin. Muussa tapauksessa lähisukulaiset päättävät tästä asiasta.

        Isäni on haudattu arkkuhautauksena kirkkomaahan.
        Jos siihen haudataan lisää,ainoa vaihtoehto on tuhkaus.
        Äitini on 86 vuotias, ja hyvin asiasta tietoinen.
        Siihen voidaan laittaa 7 uurnaa.
        Kivi on ja me lapset hoidamme haudan.


      • miten sopivinta
        tuhkaus yleistynyt kirjoitti:

        Isäni on haudattu arkkuhautauksena kirkkomaahan.
        Jos siihen haudataan lisää,ainoa vaihtoehto on tuhkaus.
        Äitini on 86 vuotias, ja hyvin asiasta tietoinen.
        Siihen voidaan laittaa 7 uurnaa.
        Kivi on ja me lapset hoidamme haudan.

        Hei. Olisin kiinnostunut kommentoimaan miten menetellä ? Puolisoilla on yhteinen leveä hautakivi, toinen on nyt haudattu, toinen elää. Laitammeko kukat ja lyhdyn vain kuolleen kohdalle vai kukat molemmille ja lyhdyt molemmin puolin kiveä ? Miten menetellä ?


      • Tytär
        miten sopivinta kirjoitti:

        Hei. Olisin kiinnostunut kommentoimaan miten menetellä ? Puolisoilla on yhteinen leveä hautakivi, toinen on nyt haudattu, toinen elää. Laitammeko kukat ja lyhdyn vain kuolleen kohdalle vai kukat molemmille ja lyhdyt molemmin puolin kiveä ? Miten menetellä ?

        Äitini 86 vee tullaan hautaamaan isäni viereen. Äiti itse vie lyhdyn isäni haudalle. Hänen toivomuksestaan me viisi lasta viemme joko pienet lyhdyt tai kynttilät. Lisäksi istutamme vuorovuosina kesäkukat ja kanervat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      314
      2891
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2213
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1551
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe