Miksi kananmunat ovat eri laatikoissa eri kokoisia. Ostan aina samoja munalaatikoita, joissa on isoja munia, mutta jos kaupan hyllyssä ei ole niitä, niin otan vierestä jotain vastaavaa luomukamaa tai muuta vapaata ei häkkitavaraa, niin saa puolet pienempiä.Siis, tyhmänä kaupunkilaisena ihmettelen, että eikö kana ole aina samankokoinen ja muni samankokoisa munia?
Hinnankaan ei pitäsi olla sama, kun ovat kerran pienempiä. Vai onko kanat ohjelmoitu tehtailemaan sinkuille sinkkukananmunia ja olenkin vahingossa syönyt perhemunia ja nyt kolestrolit paukkuu ja reidet kasvaa???
Pienet munat
21
318
Vastaukset
- asdgasgdgasd
Ootko miettinyt että niille häkkikanoille annetaan ties mitä geenimuunneltuja rehuja jotka sitten munii suurempia munia kuin nämä luomukanat jotka syö käsittelemätöntä rehua?
Eli jos haluat isot lihakset käydä steroideja:P - sexnovellist
Häkkikanoilla on varmaan optimoitu kanojen munien tuotto, myös tuotettavien munien koko. Aivan kuin esim. naudoille ja sioille, voidaan myös kanoille syöttää erilaisia hormoneita tuotannon kiihdyttämiseksi.
Luomu- ja lattiakanoilla painopiste on enemmän kanojen viihtyvyydessä, eli ajattelutapa on aivan toinen. Siinä kanoja arvostetaan yksilöinä. Tai ainakin tiedostetaan se, että näiden kanojen munat ovat terveellisempiä (ja maukkaampia) kun kanat eivät stressaannu ahtaissa häkeissä.
Kananmunien kolesterolin ei pitäisi nostaa veren kolesteroliarvoja. Kannattaa katsoa muuta ruokavaliota jos kolesterolit on koholla. Ne Atrian makkarat ja maitosuklaa ennemmin sun kolesteroliis Lottamari vaikuttais...- lottamari.
Ok..ruokavalioni on kunnossa muun osalta ja munaa tykkään syödä, koska se ravintoarvoltaan paras. Niin..olen koukussa myös makkaraan ja nimenomaan siihen makkaratehtaan lattialle pudonneista jätteistä tehtyyn lihattomaan rasvamakkaraan. Siihen on käytetty kaikki ravintorikkaat kananosat kuten rasvainen nahka ja rustot, lisukkeena, ehkä vähän rotanhäntää ja mausteena elintarviketyöläisen hikeä.- Mutta maistuu se ihan maukkaalta, kun ei mieti liikaa..
- Isä Timppa
Avasin väärän ketjun, luulin aluksi saavani vertaistukea.
- lottamari.
Olet jo täyttänyt tehtäväsi niillä pienillä munillasi. Vaimosi ainakin on ollut kaksi kertaa hyvin tyytyväinen.
- Isä Timppa
lottamari. kirjoitti:
Olet jo täyttänyt tehtäväsi niillä pienillä munillasi. Vaimosi ainakin on ollut kaksi kertaa hyvin tyytyväinen.
Mistä niin päättelet?
Minä taas olen siinä käsityksessä että munien kokoon vaikuttaa kanarodun lisäksi kana ikä, eli nuorten kanojen munat olisivat pienempiä, ja sitten vanhemmiten niilläkin raukoilla alkaa paikat löystymään ja munista tulemaan isompia.
Kyllä minäkin niin sanoakseni nautin munista huomattavasti enemmän kuin mitä ravitsemussuositusten (ainakin niiden vanhojen) mukaan pitäisi, eli yleensä menee joka päivä pari kappaletta ja vieläpä yhtä aikaa. :)- munaa suuhun
Millä muillakin raukoilla sitten vanhemmiten löystyy paikat?
Mukava tietää, että olet niitä tyttöjä, jotka tykkäävät ottaa kaksi munaa kerralla ;) munaa suuhun kirjoitti:
Mukava tietää, että olet niitä tyttöjä, jotka tykkäävät ottaa kaksi munaa kerralla ;)Joo, oon joskus ottanut kolmekin kerralla, kun on oikein kovasti tehnt munaa mieli. :)
- Munat
munaa suuhun kirjoitti:
Mukava tietää, että olet niitä tyttöjä, jotka tykkäävät ottaa kaksi munaa kerralla ;)Munaa poskee ja pannulle.
- Ikisinkku M
stellaria81 kirjoitti:
Joo, oon joskus ottanut kolmekin kerralla, kun on oikein kovasti tehnt munaa mieli. :)
Otatko kaikki kerralla poskeen? Sen vielä voisi jotenkin ymmärtää jos ne peräkkäin ottaisi mutta että kerralla, yök.
Ikisinkku M kirjoitti:
Otatko kaikki kerralla poskeen? Sen vielä voisi jotenkin ymmärtää jos ne peräkkäin ottaisi mutta että kerralla, yök.
No ei ne nyt varmaan ihan samaan aikaan kaikki mahtuisikaan, mutta jos ei vaikka osaa päättää että minkä munan ottaisi ekana, niin voi ottaa vaikka vähän vuoronperään jokaisesta.
- luontoisänjulmavitsi
Taitaa olla jotain ATM-kanoja.
- kanalan elämää
Eikö se olisi sitten ATN-kana, naaraspuolisesta elikosta kun puhutaan. Kukko voisi olla ATM. ATM-kukko ei kanalan kanoihin uskaltaisi koskea vaan hengailisi vain omassa nurkassaan. Aamuiseen kiekaukseenkaan ei ATM-kukosta olisi. ATM-kukko ei hoitaisi velvollisuuksiaan ja kanalan munatuotanto olisi seisoksissa niin kauan, että paikalle tulisi edes KTM-kukko. KTM-kukon saavuttua ATM-kukko siirtyisi suosiolla kanaksi muiden kanojen joukkoon.
- Ätmi
Oletin itsekkin että täällä voisi saada vertaistukea mutta taisin erehtyä pahemman kerran.
- lottamari<3
Eli palstalla on muitakin pienimunaisiin luomumuniin pettyneitä ostajia..toki tämä on vertaistukea siihen, kuinka meitä Eu-komiteaistunto direktiiveillään on taas huijannut, kun maksetaan heikkokuorisista pienimunaisista täysi hinta ja paistaessa pannulle jää vain munankuva.
- Hemmo Kivespussi
Olen joskus sovitellut balonexiani munakennoon ja istuivat kuin paavi paskalla. Ovatko kananmunan kokoiset kivexet epätavallisen isot? Taitavat jumalavita olla! Miten on ämmät, kiihottaako isot karrrrrrrrvaiset boltzit? Valuuko limat vempeleestä, alkaako reikä kihelmöidä, häh?
- Timpan tytär
Grrrr ;)
- Pirkko Patja
Täriseekö kalusi?
Muuten ei kelpaa edes rektaalipenetrointiin.
- twiikeri1
Munapakettien kyljessä on kokomerkintä joka perustuu painoluokkiin. M ja L on yleisimpiä. Mulle ei kyllä ällää pienempi kelpaa.
- twiikeri1
Niin, ja munien koon vaihtelu ei liity ravintoon, vaan eri kanarotujen käyttöön. Rotuja on ihan valtavasti erilaisia, tunnetuin on varmaan leghorn. Joillakin roduilla on pitkät sulatkin, niin että näyttävät enemmän riikinkukolta kuin kanalta. Olen maalainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 725054
- 734043
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2703765- 1303230
- 482964
- 232648
Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi3362624Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192266- 462010
- 1101932