Kannattaako ottaa vastaan...

on se vaikeaa

Elikkä olen jo aikuisikään ehtinyt opiskelija ja etsinyt itselleni omanalan töitä mutta ei niitä tunnu irtoavan. No olen tehnyt nyt useamman hakemusen muihinkin töihin. Yhdesta paikasta ilmoitettiin mutta tunnit ihan surkeat ja samoin palkka. Kannattaako tälläistä työtä vastaan ottaa?? menevätkö raha-asiat hankalammiksi kun pitää juosta jokatapauksessa sossussa?? Asun tosiaan yksin ja täten maksan myös vuokrani ja muut menoni. Olis kuitenkin kiva vielä löytää työ josta sais sen verran että sillä elättäis itsensä kesän aikana.... miten tekisitte?? hyväksyisitte tämän työtarjouksen vai kieltäytyisitte?? jatkan kuitenkin vielä työnhakua sillä monissa ilmoituksissa hakuaika jatkui tämän kuun loppuun

5

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jag tycker att...

      Mitä alaa opiskelet? Vaikea vastata näin ulkopuolisena, mutta jos vaihtoehdot ovat joko työskennellä tämä kesä (vaikka sitten huonolla palkalla jossain pilipaliduunissa) ja tutustua uusiin ihmisiin, saada uusia kokemuksia jne. taikka syljeksiä kattoon ja mökkihöperöityä yksin omassa kodissa ja elää tukien varassa, niin itse valitsisin tuon ensimmäisen vaihtoehdon.

      Kaikki työkokemus on hyvästä ja valmentaa sinua tulevaan, eikö niin? Kesätyö varsinkin antaa mahdollisuuden kokeilla erilaisia juttuja, pahimmassakin tapauksessa voit hyvillä mielin todeta syksyllä että tulipahan tämäkin nähtyä.

      Onko sulla muita suunnitelmia kesäksi, jos mieleistäsi työtä ei löydy? Moni nuori ja opiskelija jää tänä(kin) kesänä ilman duunia, ajattele miten onnekas olet kun et kuitenkaan joudu ihan tyhjän päälle. Tsemppiä sulle :)

    • on se vaikeaa

      ongelma onkin just se et palkka on niin pieni et tukia saa hakee joka tapausessa... ja se että jos nyt hyväksyn sen ja koht tuleeki puhelu et töitä ois täyspäiväsenä... ja soppari kirjotettu tähän evvk duuniin... opiskelen bioanalyytikoks ja tä työ ois keikka siivoust....

    • kunnontyöntekijä

      No voithan lähtee sielt siivoustyöst sit kesken pois jos saat jonki mielenkiintosemmman duunin.

      Jos kuulut liittoon ja jäät myöhemmin ansiosidonnaiselle niin ansiosidonnaista päivärahaasi alskettaessa käytetään pohjana ansaitsemaasi aplkkaa ja jos se on tuo huonopalkkainen siivoustyö niin ansiosidonnaisesi jää tosi pieneks eli siinä mieles ei kannata ottaa pienipalkkaisempia töitä vastaan jos on pohjalla jo kovempipalkkaisia töitä joihin alkava ansiosidonnainen perustuu.Muutenha tietysti kannattaaki, saapaha kokemusta jne.

    • chaos

      Moni työnantaja on kiinnostunut kaikesta työhistoriasta, ei vain alakohtaisesta. Itse olen tehnyt aikanaan siivoustyötä niin toimistoissa kuin hotelleissa. Itseasiassa palkka on ihan ok, jos tekee töitä 3-4 pv viikossa. Tarkoitan, että sillä kyllä pärjää, jos menot on muuten kohtuulliset. Riippuu myös missä asut, esim. pk-seudulla siivoustyö on siirtynyt ulkomaalaisille ja suomalainen saa helposti työtä, koska ei tarvi miettiä kieli- ja työlupa-asioita.

      Olen tehnyt siivoustyötä myös opiskelun ohessa. Ei ole tarvinut makaronia syödä eikä hakea rahaa sossusta. Opintolainaa ei kannata myöskään pelätä. Itse nostin muutaman erän opintolainaa aikanaan, jos tuli tiukkoja kuukausia. Kokonaislainamäärä oli korkoineen n. 1300 eur. Kelan opintotuki on muutoin ollut ihan riittävä palkkatulon ohessa. Kannattaa tosiaan muistaa, että pienikin palkkatulo vaikuttaa tulevaan eläkekertymään. Ansiosidonnaiseen tuntityöllä ei ole suoraa vaikutusta, koska ansiosidonnaisen myöntämiseen vaikuttaa ensisijaisesti työssäoloehdon täyttyminen. Jos työssäoloehto ei täyty, ihan sama vaikka tuntipalkka olisi 100 eur.

      Nykyään olen oman alan työssä AMK-taustalla (jatkan yliopistossa). En häpeile siivoustaustaa, vaan enemminkin olen ylpeä siitä, että olen tehnyt työtä eikä ole tarvinut hyöriä sossun luukulla. Helpompi käydä vaikkakin sitten pienipalkkaisessa työssä, kuin toimittaa jatkuvasti lippulappuja sossuun.

      Ja juridinen puoli vielä työhön: kun teet keikkatyötä, sinulla lienee niin sanottu nollasopimus, eli sinulla voi olla 0 -> jotain työtuntia kuussa. Jos saat uuden työpaikan, voit ihan hyvin irtisanoa edellisen sopparin ja kieltäytyä tarjotusta keikkatyöstä. 0 työtuntia viikossa antaa sinulle mahdollisuuden kieltäytyä töistä ilman, että rikot sopimusta. Jos sen sijaansopimuksessa sanotaan, että työtä on väh. 10 tuntia/vk, silloin olet velvoitettu tekemään sen verran.

    • tähhh

      "Ansiosidonnaiseen tuntityöllä ei ole suoraa vaikutusta, koska ansiosidonnaisen myöntämiseen vaikuttaa ensisijaisesti työssäoloehdon täyttyminen. Jos työssäoloehto ei täyty, ihan sama vaikka tuntipalkka olisi 100 eur."

      Palkan perusteellahan ansiosidonnainen lasketaan, eipä tuo muute olisi nimensä mukaisesti ANSIOsidonnainen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe