Olen eroamassa oleva, tuleva kolmen lapsen yh. Lapset jäävät minulle eli minusta siis lähivanhempi. On sovittu että lapset ovat minulla ja isällään 50/50%. Tuloeromme on huomattava, miehellä 60% suuremmat tulot kuin minulla. On sovittu, että hän maksaa elatusapua Kelan minimin verran, vaikka lapset ovatkin molemmilla yhtä paljon. Mies vaatii avattavaksi pankkitiliä, jonne hän maksaa elatusavun ja jolle tilille on molemilla käyttöoikeus. Tililtä tultaisiin maksamaan lähinnä siis lasten harrastemaksut ja loput jäisivät minulle maksettavaksi lapsilisistä ja palkasta.
Pystyykö kukaan sanoman:
Onko tälläinen tili laillinen? Voiko hän sellaista vaatia avattavaksi / avata?
Sikäli mikäli olen ymmärtänyt kiemurat oikein, niin elatusvelvollinen maksaa maksut elatuksen saajan määräämälle tilille eikä hänellä ole sanomista sihen mihin rahat käytetään. Mikäli maksut maksetaan jollekin toiselle tilille, niin veroetua ei voi käyttää..??
Kommentteja, Kiitos:-)
Elatusavusta
12
578
Vastaukset
- 8i+poåkiå
Ehkä lastesi isä pitää selkeämpänä sitä, että rahat menevät nimenomaan elareille "nimetylle" tilille?
Itse ehdotin lähivanhempana samaa ja niin tyttäreni isä maksaa elarin "elaritilille", jonka avasin tyttäremme nimiin niin, että minulla ja isällään on tilinkäyttöoikeus. Tosin eipä isänsä tiliä muutoin "käytä" kuin maksaa sille elarin, jotenkin on itsellä hyvä fiilis siitä, että ne rahat tulevat käytettyä siihen, mihin ne ovat tarkoitettu eli lapsen elatukseen eivätkä vain "huku" tililleni. Itseasiassa nykyisin laitan muutaman kympin elarista (sovimme sen minimiksi, vaikka tyttö asuu luonani pääsääntöisesti) "jemmaan" sijoitustilille tulevia ajokortti ym ym hankintoja varten.
Ei sinun pakko miehen vaateeseen ole suostua, vaan voit määrätä itse tilin, jolle elarit maksetaan - useimmiten kai se on lähivanhemman oma tili.
Toisaalta mitään laitontahan tuollaisessa tilissä ei ole, miksi olisikaan?
Mitä veroetua tarkoitat? Etävanhemman verotuksessa huomioitava etu elareiden maksusta on suht mitätön eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mille tilille maksut suorittaa. Eihän kukaan elareita kenenkään ventovieraan tilille maksa?!- emmaE
"Tosin eipä isänsä tiliä muutoin "käytä" kuin maksaa sille elarin, jotenkin on itsellä hyvä fiilis siitä, että ne rahat tulevat käytettyä siihen, mihin ne ovat tarkoitettu eli lapsen elatukseen eivätkä vain "huku" tililleni"
Taidatte olla varakkaita, kun rahat hukkuu tilille...
Mutta itseasiassa oikea, virallisesti sovittu elatusapu maksetaan aina lähivanhemman nimissä olevalle tilille.
Ex-liiton aikana lapsillamme oli oma tili, jonne minä vaivalla säästin roposia lapsille ja jonne laitettiin synttärirahoja sukulaisilta. Ex nosti ne omiin "pakollisiin" kuluihin. - mek
emmaE kirjoitti:
"Tosin eipä isänsä tiliä muutoin "käytä" kuin maksaa sille elarin, jotenkin on itsellä hyvä fiilis siitä, että ne rahat tulevat käytettyä siihen, mihin ne ovat tarkoitettu eli lapsen elatukseen eivätkä vain "huku" tililleni"
Taidatte olla varakkaita, kun rahat hukkuu tilille...
Mutta itseasiassa oikea, virallisesti sovittu elatusapu maksetaan aina lähivanhemman nimissä olevalle tilille.
Ex-liiton aikana lapsillamme oli oma tili, jonne minä vaivalla säästin roposia lapsille ja jonne laitettiin synttärirahoja sukulaisilta. Ex nosti ne omiin "pakollisiin" kuluihin.Miksi ex puolisolla oli kayttöoikeus lapsen tiliin ja sehän olisi pitänyt olla vain lapsella niin ei kuaan muu pääse tiliä hyödyntämään. Jos oikein lakia luetaan niin sehän petos jos ottaa lapsen tililta rahaa omaan käyttöön.
- emmaE
mek kirjoitti:
Miksi ex puolisolla oli kayttöoikeus lapsen tiliin ja sehän olisi pitänyt olla vain lapsella niin ei kuaan muu pääse tiliä hyödyntämään. Jos oikein lakia luetaan niin sehän petos jos ottaa lapsen tililta rahaa omaan käyttöön.
Lapselle ei voi avata omaa tiliä ilman, että molemmat huoltajat ovat tilinomistajina.
- emmaE
Ensinnäkin muistuttaisin, että virallinen sopimus lasten huoltamisesta elatusmaksuista tehdään lastenvalvojan luona. Jos sovitte keskenään tuon edellä mainitsemasi tai jonkun muunlaisen sopimuksen, se ei ole juridisesti pätevä. Tämä tarkoittaa sitä, että vähemmän tienaavana lähivanhempana, sinulla on velvollisuus hoitaa lapsia silloinkin, kun etävanhempaa ei jostain syystä huvita, tai joku lapsista kokee sen vaikeaksi.
Lisäksi mies voi maksaa lupaamansa maksut suunnitellulle tilille, mutta ellei maksa, niin sille ei voi mitään. Kaiken lisäksi kun tili olisi yhteinen, hänellä siis olisi tiliin käyttöoikeus - hän voisi niin halutessaan yhtenä kauniina päivänä tyhjentää koko tilin. Jos hän maksaa lasten harrastusmaksuja, hän voi maksaa ne omalta tililtään, eikä yhteistä tiliä tarvita. Muutenkin tuo kuullosti vähän hämärältä, että mies maksaisi muka sinulle Kelan minimimaksut teidän yhteiselle tilille, josta ne käytettäisiin harrastuksiin. Elatusapua maksetaan pienituloisemmalle lähivanhemmalle lasten kuluihin, joista ASUMINEN vie suurimman osan. Jos saamasi elatusmaksut käytetään vain lasten harrastuksiin, niin voi kysyä kumpi on tärkeämpää lasten asuminen ja ruoka yms vai harrastukset?
Näistä syistä siis on parempi tehdä virallinen sopimus. - suullinen sopimus
En ole varma, mutta eikö ole niin, että elatusmaksu on tarkoitettu lapsen elättämiseen. Se ei kata harrastuksia. Harrastukset (jos on yhteishuoltajuus) on sovittava erikseen ja kyllä etävanhemmankin tulee osallistua harrastukuluihin. Minä en tuollaista tiliä avaisi. Meillä etävanhemman kanssa ei ole kirjallista sopimusta, vain suullinen sopimus. Mutta se on yhtä pätevä kuin kirjallinen. Hän maksaa sovitun summan elatusmaksua. Sen lisäksi erikseen pyydettäessä osallistuu esim lapsen vaatekuluihin ja harrastuksiin. Välillä olen maksanut vaatteet yksin. Välillä pyytänyt häntä ostamaan jotain. Välillä olemme puolittaneet kulut ja välillä jos olen pyytänyt, on hän saattanut maksaa koko jutunkin. Mutta se vakituinen summa on tarkoitettu ihan lapsen normaalielämää kattamaan. Minä olen siis eri mieltä kuin yksi vastaajista: suullinen sopimus on laillisesti pätevä.
- gadsga
Elatusmaksu on pelkästään elatusta varten, eikä kata harrastuskuluja, ellei niin ole virallisesti sovittu.
Suullinen sopimus ei todellakaan ole laillisesti pätevä. Toinen maksaa jos maksaa, Ellei huvita niin sitten ei maksa. Jos on virallinen elatussopimus, niin maksuja voi hakea ulosoton kautta. Muuten ei. - lumikko ***
gadsga kirjoitti:
Elatusmaksu on pelkästään elatusta varten, eikä kata harrastuskuluja, ellei niin ole virallisesti sovittu.
Suullinen sopimus ei todellakaan ole laillisesti pätevä. Toinen maksaa jos maksaa, Ellei huvita niin sitten ei maksa. Jos on virallinen elatussopimus, niin maksuja voi hakea ulosoton kautta. Muuten ei.Ai, onkos tuo sitten muuttunut sen jälkeen, kun itse olin eron aikaan lastenvalvojan juttusilla vajaa 5 v sitten?
Ei ollut nimittäin mitään puhetta siitä, että elatusmaksu olisi jotenkin pelkästään elatusta varten. Lapsella oli harrastuksensa jo silloin ja asiasta oli puhetta - lastenvalvoja totesi, että on oma asiamme, mitä siihen liittyen sovimme.
Suullinen sopimus on tosiaankin yhtä tyhjän kanssa. Toimii aikansa, sitten tilanteen muuttuessa aletaankin "muistaa" asiat eri tavalla. Ihan yhtä "pätevää" kuin autokauppa ilman asian mukaisia dokumentteja.
- että huhuh
Tuo Ap:n kirjoittama malli on ihan, kun lapset ovat puoliksi molemmilla.
Tuo yhteinen tili, johon isä tuo elarin maksaa ja samalla saa katsoa miten raha köytetään on oikein hyvä.
Uskon että tuo 50/50 on lapsille hyvä, kun vanhemmat asuvat aika lähellä toisiaan, silloin lapsen toveripiiri ja kouluasiat säilyvät ennallaan ja lapsen elämä ei joudu niin suureen murrokseen.
Toki tässä viime päivinä olen itse katsellut aika läheltä eroperheen lasten elämää.
Tässä äiti joutuu elämisen eteen tekemään pariakin työtä ja välillä kolmeakin, siinä lapset eivät juuri äidin sylissä ja lähellä kovinkaan paljoa ole, uksinoloa on paljon, aivan liian paljon ja se itkettää lapsia. Isä näillä on tuolla monen sadan kilometrin päässä, joten ei hänestä juuri apua. Tämä isä valitsi mieluiten eliitin ja uuden perheen lapset kuin omansa, sillä olisi hän voinut jäädä paikkakunnalle, mutta tuo salasuhteena ollut naikkonen veti pitemmän korren lapsista. Toki nyt jo myöntää virheitä tehneensä.
Myös äidin uusi suhde on lapsille kaikkea muuta kuin hyvä, milloin keksii minkäkin laista riesaa, valehtelee, eipä tälle äidille tuosta hepusta apua ole ei rahallisesti eikä kodin töissäkään, kun saisi voimia heittää pihalle hyväksikäyttäjänsä. - Korkkimus
Onko kellään tietoa avioparin elatusavusta ja siitä mikä on elatusapua maksavan suojaosuus. Vanhempani (73 v ja 75 v) ovat mahdollisesti eroamassa. Äitini netto tulot ovat n.1200 € ja isän vain 580 €. Näin ollen käsittääkseni äitini on elatusvelvollinen avioeron harkinta-ajan (6 kk). Heillä asunnossa vastike n. 400 € eli paljonko Äitilleni pitää jäädä lain mukaan käteen rahaa kk?
- dsfsadfas
Aviopuolisoilla ei ole eron jälkeen toistensa elatusvelvollisuutta, eikä edes harkinta-aikana. Käytännössä kun toinen etsii itselleen uuden asunnon, niin voi siihen hakea asumistukea. Jos isäsi muuttaa, niin hän on kyllä oikeutettu toimeentulotukeen.
- terteret
dsfsadfas kirjoitti:
Aviopuolisoilla ei ole eron jälkeen toistensa elatusvelvollisuutta, eikä edes harkinta-aikana. Käytännössä kun toinen etsii itselleen uuden asunnon, niin voi siihen hakea asumistukea. Jos isäsi muuttaa, niin hän on kyllä oikeutettu toimeentulotukeen.
Harkinta-aika lasketaan avioliittoajaksi, sillä vastahan lopullista eroa voi hakea 6 kkn harkinta-ajan jälkeen. Faktaa löytyy googlaamalla, esim tuon alla olevan linkin takaa.
http://www.oikeus.fi/fi/index/esitteet/avioliittolaki/puolisoidenoikeudetjavelvollisuudetavioliitossa.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi614709Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal974421- 743882
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963797Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1192835- 352608
- 372512
- 242489
- 382479
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k232354