MPS:n soveltuvuustestit

Annemari

Onko joku käynyt MPS:n soveltuvuushaastattelussa/testeissä? Saatan päätyä niihin, jos läpäisen ensimmäisen vaiheen ja olisi erinomaista, jos vähän ennakkoon tietäisin, millaisesta hässäkästä on kyse.

10

8652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellu

      On oltu ja toivottavasti ei tarvitse vaivata samanlaisella hakuprosessilla itseäni enää koskaan tämän jälkeen. Ryhdyn valkkaamaan tulevat hakukohteeni sen mukaan, missä asiaan ei ole sotkettu konsultteja.

      Hakuprosessi pitää sisällään monta vaihetta, monenlaista haastattelua ja psykologista testiä. Täytettäviä lappusia on vino pino, ja tämän testiosion tekemiseen menee yksi työpäivä´- siis olettaen että olet töissä jo jossain. Naurettavin tehtävä oli salakirjoituksen ratkaiseminen koodiavaimen avulla. No, saihin konsulttifirma tällä ainakin mukavasti työtunteja laskutettavaksi ja hakijat vaivanpalkaksi sämpylän.

      • jatkossakin

        Ahaa, olet selvästikin vihkiytynyt soveltuvuusarvioinnin saloihin ja konsulttien palkkioihin. Salakirjoitustehtävä meni ilmeisesti penkin alle, eli ei ihan tuo logiikkapuoli näytä oikein pelaavan..


      • Annemari

        Tykkään testeistä, joten sinänsä menen MPS:n ruuvipenkkiin ihan innoissani (jos siis haastattelun läpäisen), mutta harmittaa vain ajatus yhden työpäivän tuhlaamisesta. Voi sitä paitsi olla työn ja tuskan takana, että saan nykyiseltä työnantajaltani ruinattua sen vapaapäivän, koska niitä ei ole yhtään jemmassa, kun se yksi ainut menee keskiviikkona työhaastattelussa...

        Työhaastattelijani tosin lupaili, että kanssani voidaan tehdä erikoisjärjestelyjä tuon testaamisen kanssa, koska joudun käyttämään yhden päivän pelkästään haastattelumatkaan. Saas nähdä.


      • hellu
        Annemari kirjoitti:

        Tykkään testeistä, joten sinänsä menen MPS:n ruuvipenkkiin ihan innoissani (jos siis haastattelun läpäisen), mutta harmittaa vain ajatus yhden työpäivän tuhlaamisesta. Voi sitä paitsi olla työn ja tuskan takana, että saan nykyiseltä työnantajaltani ruinattua sen vapaapäivän, koska niitä ei ole yhtään jemmassa, kun se yksi ainut menee keskiviikkona työhaastattelussa...

        Työhaastattelijani tosin lupaili, että kanssani voidaan tehdä erikoisjärjestelyjä tuon testaamisen kanssa, koska joudun käyttämään yhden päivän pelkästään haastattelumatkaan. Saas nähdä.

        Antaahan se testi tietysti jonkinlaista tietoa sinusta itsestäsi, sillä saat kuulla palautteen jälkeenpäin. MPS tuntuu testaavan samalla myös kaikkea turhaakin, sillä esim. minut laitettiin tekemään myös esimiestason testi, vaikken sellaiseen toimeen edes hakenut. Loogisen päättelykyvyn testeissä on aina samantyyppisiä tehtäviä, joten näin laaja testi kyllä jo hieman harjaannuttaa niihin vastaamiseen. Varmaan Mensan testissäkin irtoaisi entistä parempi tulos tällä treenaamisella ;)

        Onnea työnhakuun!


    • Jo vain

      Koko päivä siihen menee. Saat ison nipun papereita, joihin vastaat mm. kirjallisesti. Jatkat lauseita, jotka kuvaavat sinua ja arvomaailmaasi. Sitten veikkauskupongin näköisen kaavion johon merkitset mitä mieltä ko. asiasta olet, jota kysytään. Aikatehtävissä on kaikenlaisia loogisuutta, verbaalisuutta jne. testaavia asioita. Minulla testit meni hyvin ja pääsin edelleen jatkoon, mutta jäin lopuksi hopea sijalle hakemassani tehtävässä. Ihan OK juttu, siis tämä testipäivä.

      • Annemari

        Olen joskus tehnyt yliopistolla puoli päivää kestäneen harjoitustestin. Kykytestit varmaan kertoivat jotakin, mutta luonnetestit menivät mielestäni lähinnä metsään. Kysymykset olivat muotoa "mitä arvostat" eikä "millainen olet" ja minähän tyypillisenä suomalaisena arvostan aivan erilaisia piirteitä, mitä itsestäni löydän.

        Niinpä haastattelija tulkitsi mun olevan esimerkisi varsinainen energiapakkaus, vaikka mä vastasin kyselyssä vain arvostavani energisiä ihmisiä (en siis itse olevani sellainen).

        Mahtaakohan nuo testit olla kovin luotettavia? Uskon, että psykologin haastattelu paljastaa enemmän. Mitäs muuten psykologi uteli? Kyselikö työstä ja työtavoista vai jutteliko ihan muita?


      • Jo vain
        Annemari kirjoitti:

        Olen joskus tehnyt yliopistolla puoli päivää kestäneen harjoitustestin. Kykytestit varmaan kertoivat jotakin, mutta luonnetestit menivät mielestäni lähinnä metsään. Kysymykset olivat muotoa "mitä arvostat" eikä "millainen olet" ja minähän tyypillisenä suomalaisena arvostan aivan erilaisia piirteitä, mitä itsestäni löydän.

        Niinpä haastattelija tulkitsi mun olevan esimerkisi varsinainen energiapakkaus, vaikka mä vastasin kyselyssä vain arvostavani energisiä ihmisiä (en siis itse olevani sellainen).

        Mahtaakohan nuo testit olla kovin luotettavia? Uskon, että psykologin haastattelu paljastaa enemmän. Mitäs muuten psykologi uteli? Kyselikö työstä ja työtavoista vai jutteliko ihan muita?

        Keskustelimme oikeastaan enimmäkseen työstä ja hän kysyi muutamia kysymyksiä kuten:
        - mihin panostaisit tässä työssä
        - mitkä mielestäsi tärkeimpiä asioita tässä työssä
        - kuinka selvitä ongelmatilanteissa
        - millaisia tavoitteita itsellä
        - vahvuuksistani ja onko kehittämisalueista
        - oma mielipide persoonastani
        - millainen käsitys minulla on ko. työstä jne.
        Kaikki keskustelu oli vain työstä ja siihen liittyvistä asioista. Emme keskustelleet oikeastaan ollenkaan "siviilielämästäni".

        Minun kohdallani "luonnekartoitus" meni ainakin nappiin ja kykytestissä jopa yllätyin positiivisesti itsestäni joissakin osioissa.


    • NäinOn_ja_siinä_pysytään

      Jep, meikä kavi nyt alkuvuodesta 2017 MPS:n testissä ja täytyy sanoo, et tosi huono kuva jäi.

      En enää mene MPS:lle testeihin, sillä jos mahdollinen työnantaja sitä edellyttää asiantuntija / keskijohtotason tehtäviin ei kyseinen työnantaja ole mieluisa ja en mene töihin kyseiseen organisaatioon. Ei siinä sen kummempaa.

      Sama neuvo muille. Välttäkää MPS:n testejä:)

    • Anonyymi

      Ajanhukkaa. Osaamatonta toimintaa ja viiden pennin psykologin tulkintoja.

      • Anonyymi

        Arviot vaikuttaa ihan hatustaheitetyiltä. Harmi jos joku valinnan niiden perusteella tekee.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe