MUUTTOAUTOT VEROLLISEKSI 2015

RAKENTEIDEN MUUTOS

Tulli, Poliisi ja Rajavartiolaitos järjestivät viime viikon keskiviikkona pääkaupunkiseudulla yhteisen valvontaiskun.
Iskun tuloksena Tulli määräsi yhteensä 67 ajoneuvoa ilmoittautumaan autoverotukseen lisäselvitysten antamista tai muita toimenpiteitä, kuten veroilmoituksen jättämistä tai kotipaikkapäätöksen hakemista varten.
Päivän PTR-iskussa Tulli tarkasti 327 ajoneuvoa, joista yksi otettiin välittömästi tullivalvontaan. Lisäksi kolmisenkymmentä autoilijaa sai huomautuksen.
Autoveron alaisista ajoneuvoista on maksettava autoveroa ennen niiden käyttöönottoa Suomessa. Autoverolaissa on säädetty, milloin ajoneuvoa saa käyttää väliaikaisesti autoverotta.
Muussa valtiossa kuin Suomessa vakinaisesti asuva henkilö voi tietyissä tapauksissa käyttää Suomessa väliaikaisesti veroja suorittamatta muussa maassa rekisteröityä ajoneuvoa. Tällaisia tilanteita ovat oikeus käyttää ajoneuvoa ns. turistiautona sekä ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käyttö yritystoiminnassa.
Autoverot ovat yksi Tullin harmaan talouden 22 projektista. Projektien avulla pyritään turvaamaan verojen oikeamääräinen ja oikea-aikainen kerääminen sekä torjumaan harmaasta taloudesta yhteiskunnalle aiheutuvia haittavaikutuksia. Tätä kautta pyritään myös edistämään yritysten tasapuolista kilpailua torjumalla sellaista toimintaa, josta ei makseta asiaankuuluvia veroja ja jossa ei noudateta myöskään muita lakisääteisiä velvoitteita, mikä antaa kyseisille toimijoille laittoman kilpailuedun suhteessa velvoitteensa rehellisesti hoitaviin yrityksiin.
Henkilö- ja pakettiautojen vuotuista ajoneuvoveroa korotetaan 150 miljoonalla eurolla niin, että korkeampaa veroa kannetaan vuoden 2016 alusta.

Verotulojen lisäämiseksi myös verotukia karsitaan. Kaivostoiminnan energiaverotuet poistetaan ja aiemmin verovapaa nestekaasu säädetään verolliseksi. Taksien (pl. erityisvarustellut taksit) ja muuttotavarana tuotujen autojen autoveroalennuksesta luovutaan.

1

423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttelyvero

Muuttoautoilta poistuu myös erillis verovapaus , koska sitä ei ole enää ensivuonna 2015 otettevissa, kun hankintavero on siirtymässä käytön verotukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1826
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe