kävely ja laihdutus....

kuinka on????

Kannattaako niitä välipäiviä pitää kävelystä???huomasin että mulla jalat väsyy ja koko kroppa kipee seuraavana päivänä ettei sängystä tahdo ylös päästä....

19

6167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5/9

      Oman kunnon mukaan kannattaa liikkua. Venyttele lihkaksia lenkin jälkeen. Se voi auttaa.

      Lihakset tarvitsevat ainakin yhden palautumispäivän viikossa, joten kovempaa liikuntaa kannattaa harrastaa vain 6 päivänä viikossa. Rauhallinen arkikävely ei silloinkaan ole kielletty.

    • 5/9

      Olethan hankkinut kävelyyn sopivat lenkkarit, joilla vedät lenkkejäsi? Mitä enemmän on ikää ja painoa ja mitä vähemmin on harrastanut jalkaliikuntaa, sitä suuremmat vaatimukset jalat asettavat jalkineille. Ohutpohjaisilla tai korollisilla kengillä ei kannata harrastaa kävelyliikuntaa. Tunnin lenkin jälkeen jalkaterän pituus kasvaa, joten kävelyjalkineessa tulee olla riittävästi pituutta. Niveliin kohdistuvaa kulutusta vähentää sellaiset erikoislenkkarit, joissa pohjat ovat kaarevat, sivulta katsottuna kuin veneen pohja. Alussa sellaisilla käveleminen on oudon tuntuista, mutta niihin tottuu. Käynti on keinuva.

    • raju alku

      Kävellä voi joka päivä ja pitääkin, mutta reipas kuntokävely ei ole tarpeen joka päivä.
      Kuten joku kirjoitti, kuntoilu aloitetaan kunnon mukaan vähitellen lisäten. Nollasta ei heti siirrytä 7 päivään viikossa.

      Venyttelyt ovat tärkeät, Tärkeä on saada tarpeeksi nestettä. Se nopeuttaa lihasten palautumista. Entä ruokavaliosi? Ehkä et saa tarpeeksi magnesiumia. Apteekista saa halvalla purkin. Tabletti kannattaa ottaa illalla.

      Ja kyllä, hyvät kengät ovat tarpeen ja kannattaa tarkkailla, rullaako askel.

    • diplomiliikkuja

      Lihakset ja kroppa tottuu kyllä, kun vain jaksat mennä lenkille vaikka sen 6krt viikossa. En minäkään jaksa paljon venytellä, eikä ole ollut mitään ongelmia sen suhteen vaikka olen jo kuukausikaupalla käynyt lenkillä melkein jokapäivä.

      • ahahaaa

        Et sentään taas käske tallaamaan joka päivä 2.tuntia 10-15.km.lenkkejä


      • diplomiliikkuja
        ahahaaa kirjoitti:

        Et sentään taas käske tallaamaan joka päivä 2.tuntia 10-15.km.lenkkejä

        SUOSITTELEN, en käske. Jokainenhan omat läskinsä kantaa, eikö vain:) valintoja valintoja on aina päivän mietelause.


    • ex läski

      Mä alotin kunnon liikunnan marraskuun alussa tosin aina olen jollain tapaa liikkunut,mutta nyt käyn kuntosalilla 4/5 kertaa viikossa noin tunti kerralla ja täydellä rutistuksella sekä käyn 1,5 tunnin lenkillä viidesti viikossa kävellen/hölkäten.Alkupaino oli 112kg ja nyt 87kg eikä ole tarvinnut ruokailuissa pihtailla.paitsi turhat makeiset olen jättänyt pois.Kyllä kannattaa ,olo on tosi rautanen ja hyvä. Syön perusruokaa esim jauhelihaa,perunaa,leipää.juustoa eli perussapuskaa,ja vihanneksia ja marjoja paljon.Mukavaa kevään jatkoa kaikille

      • diplomiliikkuja

        Tervetuloa teilauspalstalle. Liikut noin paljon niin sinut teilataan täällä mennetullen, kokemusta on. Kannustetaan muitakin liikkumaan. Ai niin, siis suositellaan kaikille kuntoilua. Eikö olekin mukava kun voi syödä ihan kunnon kotiruokaa ilman mitään ruoan punnitusoperaatiota:)


      • vanhalenkkari
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Tervetuloa teilauspalstalle. Liikut noin paljon niin sinut teilataan täällä mennetullen, kokemusta on. Kannustetaan muitakin liikkumaan. Ai niin, siis suositellaan kaikille kuntoilua. Eikö olekin mukava kun voi syödä ihan kunnon kotiruokaa ilman mitään ruoan punnitusoperaatiota:)

        Millaset lenkkarit on hyvät kävelijälle??nykyään joka lähtöön niitäkin löytyy....


      • diplomiliikkuja
        vanhalenkkari kirjoitti:

        Millaset lenkkarit on hyvät kävelijälle??nykyään joka lähtöön niitäkin löytyy....

        Minä käytän juoksuun ja kävelyyn ihan halpoja juoksulenkkareita, eikä ole ollut sen suhteen mitään ongelmia. Rahalla tietenkin saa jo kunnon lenkkareita kaupasta ja siellä urheiluosaston myyjä varmaan auttaa.


      • kokeilu ja sattuma
        vanhalenkkari kirjoitti:

        Millaset lenkkarit on hyvät kävelijälle??nykyään joka lähtöön niitäkin löytyy....

        ei kukaan voi kertoa mitkä ovat SINULLE sopivat ja hyvät lenkkarit/urheilujalkinnet.
        ne löytyy vain kokeilemalla ja kokemuksen kautta. Itse löysin sattumalta hyvät kävelyyn sopivat ja olen nyt ostanut saman valmistajan talvikengät ja seuraavana uudet lenkkarit.


      • triLiikunta
        diplomiliikkuja kirjoitti:

        Tervetuloa teilauspalstalle. Liikut noin paljon niin sinut teilataan täällä mennetullen, kokemusta on. Kannustetaan muitakin liikkumaan. Ai niin, siis suositellaan kaikille kuntoilua. Eikö olekin mukava kun voi syödä ihan kunnon kotiruokaa ilman mitään ruoan punnitusoperaatiota:)

        Diplomiliikkujan ohjeista pari sanaa.

        Itse kun lähdin painonpudotusmielssä jokunen vuosi sitten juoksemaan, kesti pari kuukautta että ylipäätään pystyin juoksemaan yhtämittaa. Kesti yli puoli vuotta että pystyi juoksemaan 10km. Monta kertaa tulin lenkiltä kävellen linkuttaen takaisin jos/kun penikat tai polvi oli sökö. Jos (yleensä : kun) kunto on tasolla "sohvaperuna", on lihakset ja nivelet huonossa kunnossa, jota ongelmaa ehkäisee myös tietenkin ylipaino : ei silloin juosta. Kävelykin voi olla joillekin saavutus.

        Lisäksi ylenkatsot ihmisten elämäntilanteita. 20km juoksuun kuluu aikaa. Lapsiperhetilanteista oli puhetta. Joillain on pitkä työmatka, muita harrastuksia. "aika on järjestelykysymys" ei ole mikää ratkaisu todellisiin arjen ongelmiin.

        On älyllisesti epärehellistä ehdottaa kenellekään tällä palstalla että "juokse 20km * 6krt viikossa". Se on lähes huippu-urheilijan määrä joka saavutetaan vuosien harjoittelun jälkeen jolloin ylipainoa ei ole ollut enää vuosiin.


      • diplomiliikkuja
        triLiikunta kirjoitti:

        Diplomiliikkujan ohjeista pari sanaa.

        Itse kun lähdin painonpudotusmielssä jokunen vuosi sitten juoksemaan, kesti pari kuukautta että ylipäätään pystyin juoksemaan yhtämittaa. Kesti yli puoli vuotta että pystyi juoksemaan 10km. Monta kertaa tulin lenkiltä kävellen linkuttaen takaisin jos/kun penikat tai polvi oli sökö. Jos (yleensä : kun) kunto on tasolla "sohvaperuna", on lihakset ja nivelet huonossa kunnossa, jota ongelmaa ehkäisee myös tietenkin ylipaino : ei silloin juosta. Kävelykin voi olla joillekin saavutus.

        Lisäksi ylenkatsot ihmisten elämäntilanteita. 20km juoksuun kuluu aikaa. Lapsiperhetilanteista oli puhetta. Joillain on pitkä työmatka, muita harrastuksia. "aika on järjestelykysymys" ei ole mikää ratkaisu todellisiin arjen ongelmiin.

        On älyllisesti epärehellistä ehdottaa kenellekään tällä palstalla että "juokse 20km * 6krt viikossa". Se on lähes huippu-urheilijan määrä joka saavutetaan vuosien harjoittelun jälkeen jolloin ylipainoa ei ole ollut enää vuosiin.

        Kävelinhän minäkin alussa kun ei ollut kuntoa juosta. Vieläkin menee niin että juoksen ja kävelen kun käyn pitkällä lenkillä, ei minulla ole mihinkään kiire.:) Minä tiedän mitkä on penikat kun molemmista jaloista on leikattu ne aikoinaan. Minulla aina tulee ensin penikat kun aloitan, mutta kun ei anna periksi sille niin minulla ne paranee ja sitten ei enään tule helposti. Tietysti kitisijät kellä pikkusen pistää sääreen niin heti luovuttaa lenkkeilyn kun tulee "penikat". Toisekseen kun aloitin niin oli ylipainoa minullakin reippaasti, mutta kun en antanut periksi niin kyllä se aurinko alkoi paistaa risukasaankin niinkuin sanotaan. Noin kirjoitit. ( Lisäksi ylenkatsot ihmisten elämäntilanteita ) Kyllä jokainen itse tietää mitä tekee. Minä annan vinkkinä tuon liikuntaharrastuksen jos ei tahdo laihdutus onnistua. Se on pomminvarma keino, kokemusta on. Sitten, mikä pakko sinulla on juosta/kävellä 15-20 km jos ei ole aikaa/halua. Pysy kotona, ei se minulta tai muilta ole pois. Lue ex läski nimimerkin juttu. Kuntoilee melkopaljon, miksi et sille kitise.


    • enliity

      Vielä yksi vinkki jalkojen väsymistä ja kipeytymistä vähentämään: urheilijoille tarkoitetut kompressiosukat. Ainakin itse olen kokenut ne tosi hyviksi.

    • Kävely

      Väsymys kuuluu asiaan, mutta liian kova kipu ei. Tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa ja edetä sen mukaan. Jos ei ole kävellyt pitkään aikaan silleen kunnolla, niin alussa saatta ilmetä penikkataudin tyylistä oireilua, joka ei ole vakavaa, ellei se pitkity tai pahennu. Venyttely auttaa! Jos laihtuminen kiinnostaa, niin tässä blogi aiheeseen liittyen: http://e2fitness.com/ ! :)

    • käytän jatkuvasti

      Lihasten palautumiseen kannattaa kokeilla magnesiumia. Joka ilta yksi tabletti. Apteekissa on vaihtoehtoja.

      Omaa kehoa kannattaa kuunnella. Liikunta lisätään vähitellen, niin ei tule ongelmia.

    • Eiks niin

      Itse kävelen,juoksen tai pyöräilen,Esimerkiksi jos menen kylään niin kävelen senkin matkan,ja työmatkat kävelen.Kaikki liikunta pitäisi olla hyväksi.Painokin on mukavasti tippunu,kiinteytymistäkin olen huomannut jaloissa.Flunssat ovat pysyneet poissa,ihme ja kumma.

    • Kovalla asfaltilla kävely ei sovi kaikkien jaloille, joten kannattaa kokeilla metsäpolkuja ja pururatoja. Sauvat voi ottaa halutessaan mukaan. Askelpituuteen voi kiinnittää huomiota, sillä harppominen tuskin on hyväksi ellei välttämättä halua kipeitä jalkoja. Lenkkiä kannattanee välillä vaihdella ja kuten aiemmin on kirjoitettu hyötykävelyä ei kannata väheksyä.
      Askelmittarin avulla saa selville arkensa askeleet ja sitten voi asettaa itselleen tavoitteita askelmäärän kasvattamiseen.

    • laihutus

      Urheillessa kannattaa muistaa nesteytys ja energiat ja suolat. Puolen tunnin välein desin parin huikka. Auttaa pitämään aineenvaihduntaa käynnissä ja välttää jumeja ja kipuja. Sama laihduttaessa muutenkin. Tunnin pari välein huikkaa parempi kuin illalla kaksin käsin lapioda ruokaa suuhun huonoa geenituuria valittaen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      129
      9905
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2891
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      177
      2687
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1508
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe