Voisiko joku auttaa mua mun ongelmassa? Oon siis 15-v. Tyttö ja hiukset rasvoittuminen tosi äkkiä. Esim. Eilen kävin aamulla suihkussa, pesin hiukset hyvin ja jo illalla ne olivat tosi rasvaiset. Hiukset pysyy mulla puhtaina vain. N.10 tuntia, monilla ne kestää päiviä:o mitä teen, että rasvaisuus lähtis? Tää on alkanu tosi yllättäen. Puoli vuotta sitten pystyin olemaan vaikka viikon pesemättä hiuksia....
Hiusten rasvoittuminen
25
4426
Vastaukset
- 36382625
Murrosiässä hiukset rasvottuu kaikilla enemmän. Tuo oli itsellenikin todella tuttua muutama vuosi sitten. Kun hiuksia pestään usein, pestään samalla myös päänahan omat öljyt pois, joten päänahka erittää vain lisää rasvaa ja hiukset tuntuvat hyvin usein rasvaisilta. Itse sain rasvoittumisen tasoittumaan ainoastaan pesuvälejä harventamalla. Nykyään pesen noin joka 2. Tai 3. Päivä, kun ennen pesin joka päivä. Hiukset tottuu pesujen harventamiseen ajan kanssa. Kun hiukset näyttävät pian pesun jälkeen rasvaisilta, suosittelen lykkäämään pesua vielä päivän tai kaksi ja käymmämään esimerkiksi laadukasta kuivashampoota, joka imee rasvaa hiuksista. Näin saat taas yhden uuden pesemättömän päivän lisää! Kun pesuväli on harvennettu, rasvaisuus tasaantuu. Suosittelen käyttämään rasvoittuville hiuksille tarkoitettua shampoota ja mahdollista hoitoainetta. Ei kannata käyttää paljon öljypohjaisia muotoilutuotteita, jotka rasvottavat hiuksia lisää. toivottavasti oli apu :)
- s s
Tehokkain ja luonnolisin tapa estää rasvoittuminen on pestä hiukset ensin lämpimällä vedellä ja sitten kylmällä jolloin ihohuokoset kutistuvat. Kylmää tulee antaa tarpeeksi pitkään ja erityisesti päänahkaan.
- ohi menee
s s kirjoitti:
Tehokkain ja luonnolisin tapa estää rasvoittuminen on pestä hiukset ensin lämpimällä vedellä ja sitten kylmällä jolloin ihohuokoset kutistuvat. Kylmää tulee antaa tarpeeksi pitkään ja erityisesti päänahkaan.
kuten edellinen vastaaja, viileää vettä! Vaahdota shampoo kaksi kertaa (voit siis jopa unohtaa sen lämpimän veden, ja kastelet/huuhdot sellaisella viileydellä, jonka kärsimättä kestää!) Ei myöskään turhaa harjaamista monta kertaa päivässä ja hiuspohjan hieromista.
Kampaajalta tai apteekista löytyy mm. System4, Sim, tuotteet, joissa myös rasvoittuvan hiuspohjan shampoo on lievästi hapan, eikä näinollen kuivata hiuksia.
Murrosiän hormoonimyllerryksen keskellä iho voi rasvoittua todellas nopeasti, ja silloin on mm. hiukset (ja nimenomaan hiuspohja) syytä pestä joka aamu. Erikoistilanteessa (illalla juhlat tms) voit huoletta pestä hiukset jopa 2 kertaa vuorokaudessa.
- juttujaa
Itse olen käynyt aikoinaan lääkärillä hiusten rasvaisuuden ym. iho-ongelmien vuoksi. Lääkäri sanoi, että hiukset voi pestä hyvin päivittäin, jos ovat likaiset. Ei niitä rasvaisia hiuksia tarvi likasina hautoa yhtään ylimääräistä. Eikä se itsellekään kovin mukavaa ole. Tärkeää on kuitenkin käyttää rasvoittuville hiuksille tarkoitetua shampoota ja shampoota, joka sopii päivittäiseen käyttöön. Apteekista kannattaa käydä kysymässä tai vaikka omalääkärille mennä - hän osaa varmasri neuvoa.
Murrosiässähän ihon ja hiusten rasvoittuminen on täysin normaalia ja ihotyypistä riippuen murrosiän jälkeenkin hiukset rasvouttuvat toisilla nopeammin. Kuten sanottua, oikeilla tuotteilla tuota voi hidastaa ja kannattaa muistaa myös terveelliset elämäntavat: vedenjuonti, hedelmien ja kasvisten syönti.. Olen myös lukenut, että sinkki auttaa ihon (ja hiusten) rasvoittumiseen eli voisit kokeilla sinkkitabletteja. Ja itse ainakin pesen hiukset haalealla vedellä ja lopuksi vielä huuhtelen ihan kylmällä. Tehostaa verenkiertoa ja oman kokemukseni mukaan auttaa hieman tuohon rasvoittumiseen. Kuivashampoo auttaa myös, mutta se ei varsinaisesti pese päänahkaa, ainoastaan peittää rasvaisuuden hetkeksi.
Niin, ja mitä "lähempänä" hiusjuuret ovat päänahkaa sitä nopeammin ne rasvoittuvat. Yöksi kannattaa siis vaikka tupeerata hiuksia niin voivat pysyä puhtaina pidempään. Lisäksi hiusten värjäys nostaa hiusjuuria eli tästäkin saattaa olla apua.
Toivottavasti apua löytyy jostain vinkeistä. Tiedän kuinka rasittavaa on kun hiukset rasvoittuvat jo vuorokauden aikana! - gijjeli
ei kannata käyttää hoitoainetta muuta kun latvoihin!
Oikeanlainen shampoo on tärkeä, ei mitään wash&go-saippuaa missä on hoitoainetta mukana, ja mikä rasvoittaa lisää... Liian vahva shampoo voi aiheuttaa myös rasvoittumista -taas.
- minä
On olemassa ravoittuvalle hiuspohjalle shampoo niin sellainen hieman rauhoittaa tilannetta.
- Huijausta
Tavallinen palasaippua kuivattaa hiuksia eniten, eli ne säilyvät hieman kauemmin puhtaina. Palasaippuaa pitää vaahdottaa hyvin päänahkaan. Shampoo hoitoaine on turhuuksia. Hiusten kannattaa antaa rasvoittua kunnolla ennen seuraavaa pesukertaa. Samoin muun ihon pitäisi antaa rasvoittua. Oma tali ja hiki on parhaimmat rasvat. Kosmetiikkamyrkyt aiheuttaa syöpää!
- Asiakaspalvelija
Jos saa haista pirtissä yksin, onnistuu saippuapesu ja paskoissaankin haiseminen hyvin.
Että rasvoitu rauhassa, ja kunnolla! - 11+13
Itse kokeilin sellaista "rasvakuuria" hiuksilleni, siis jätin pesemättä vaikka olivat rasvaisia. Tästä aiheutui aikamoinen hiustenlähtö, en suosittele. Nyt kun pesen vähintään joka 2. päivä pysyy hiuksetkin päässä, ja uutta tuli lähteneiden tilalle. Hiustenlähdöstä johtuen kävin nimittäin tarkistamassa veriarvoni ja ne on ok, samoin syön monipuolisesti ja terveellisesti.
- dry baby
Kuivashamppoo ei todellakaan ole mikään ratkaisu, jos on päänahan kanssa ongelmia.
Tosi stydiä tavaraa, ei siis ainoastaan poista rasvaa hiuspohjasta, vaan vie mukanaan myös itse hiuksessa olevat öljyt. Eli sen käyttö pesuvälin pidentämiseen on omiin muroihin kusemista.
Omistan siis itsekin pullon, jota joskus vaikka juhlimaan lähtiessä voi hätäapuna käyttää kun ei ehdi suihkuun, mutta mitään rutiinia ei kuivashamppoosta kannata tehdä. Hiukset rasvoittuvat nopeammin jos niitä pesee enemmän. Vastaavasti jos hiuksia pesee harvemmin, hiukset tulevat myös rasvoittumaan hitaammin.
Eli pesurytmikin vaikuttaa asiaan.- Hiustenpesuharja
En nyt tiedä auttaako tämä neuvoni, mutta kerron tavan kuitenkin. Laimennan shampoon nokkakorkilliseen pulloon. Nokkakorkki kosteisiin hiuksiin ja tiiviisti päänahkaa pitkin pitkiä vetoja muutama. Sitten harjaan hiustenpesuharjalla napakasti niin, että harjan piikit puhdistavat juuri päänahkaa. En siis varsinaisesti keskity pesemään hiuksia vaan päänahkaa. Hoitoainetta käytän. Pesen noin kerran viikossa. Hilseongelmaa ei ole, koska päänahka on hyvin puhdistettu. Shampoona on tervashampoo. Niin .. ja .. olen aikuinen.
- sari7
Mulla on sama ongelma. Käytän kuivapesu suihketta joka toinen päivä ja joka toinen pesen normaalisti. Löytyy ihan esim. Prismoista.
- Mievaaaan
Olen kampaaja ja voin kertoa että minusta kuivasampoo vaan pahentaa tilannetta. Pese vain joka aamu, se ei haittaa. Ja jos ihan pakko joku meno myös illalla. Käytä hyviä shampoita ja hoitoaineita. Vaihdellen shampoita. Semmoista mikä on tarkotettu rasvoittuvalle hiukselle. Joskus esim kerran viikossa voisit pestä syväpuhdistavalla shampoolla. Sitä saat kaupasta. Olen itse huomannut ketkä käyttää kuiva shampoita niin ne tutuvat kertyvän hiuksiin ja vaikea pestä pois. Itse kokeilin kerran nii. Tuntui että meni kaksi pesuväliä että sain sen kunnolla pois hiuksistani. Mut nää makuasioita tiettty. Eli kunnon pesu tai kaksi ja hoitoaine vain latvoihin ja erittäin hyvä huuhtelu. Yksi vinkki ota vaaleita raitoja tai värjää niin se hieman auttaa kun hiukset kuivahtaa:)
- ????
Ihoa ei suositella jynssättäväksi saippualla päivittäin. Mikä ero on mukamas päänahalla? Samaa vartalon ihoa se on. Käyttäkää järkeä tyhmät!!! Vaikka oma ongelmanne se on, sitten kun hiukset harvenee ja kuivuu liiasta käsittelystä.
- Runsastukka
Päänahan voi "totuttaa" pesemällä harvemmin, alussa voi tuntua kurjalta, mutta aika nopeasti tottuu ja rasvoittuminen vähenee. Itse pesen 2 kertaa viikossa ja hiukset eivät ole likaisen näköiset silti eikä rasvaiset. hoitoaineen kanssa varovainen oltava, vain latvoihin !
- kampaamotäti
Hiukset voi pestä syväpuhdistavalla shampoolla jos hiuksissa ylimääräisiä hoitotuotteita yms jäänyt. Kuivashampoota ei laiteta kun sinne hiusten tyveen joten parempi kuin pesu joka päivä jossa kastellaan koko pää. Yritä tähdätä vaikka että pesisit joka toinen päivä. Jos pitää kuitenkin pestä jokapäivä, osta mahdollisimman helllävaraista shampoota. Joka toinen päivä voi myös pestä hoitoaineella hiukset, puhdistaa yllättävän hyvin ja hellävaraisesti. Jos kuitenkin on muutenkin hormonaalisia oireita, oletko harkinnut e-pillereitä? Käytetään myös aknen hoitoon, varsinkin jos on monirakkulaiset munasarjat. Kynekologi toteaa ne.
- Hohoemi
Olen joskus pesuvälin harventamista kokeillut, ei vaikutusta. Lisäksi on melko mahdotonta yrittää tällaista muuten kuin kesälomalla. Itselläni on ainakin sellainen työ, johon ei hiukset rasvaisena mennä. Aika pian tulisi pomolta sanomista eikä selitykseksi auta, että pesuväliä yrittää saada harvennettua, kun asiakkaiden edessä on syytä olla siisti ja huoliteltu.
Koska käytän pesuissa pois lähtevää värihoitoainetta hiuksissa, en haluaisi joka päivä päätä kuitenkaan pestä. Hiuspuuteria olen käyttänyt joka toinen päivä. Sekään ei kai ole hyväksi, mutta toistaiseksi en ole muuta ratkaisua keksinyt. Kesäloma ei ainakaan riittänyt siihen, että olisi saanut hiusten rasvoittumisen vähentymään pesuvälien harventamisella. - Shampoota
Mitä harvemmin peset, sitä parempi! Ja älä käytä kaupan "rasvoittuville" hiuksille shampoota, vaan normaali tai vaikka kosteuttavaa (käsitellyille).
Vaikka olen aikuinen, vieläkin rasvoittuu, mutta nua konstit auttanut mun päähän..- ei auta kaikille
Tuo neuvo ei toimi kaikille ja joku AINA sanoo sen toistaen nettipalstoilla. "Ja mitä harvemmin" on todella outo ohje, likainen pää ei ole tavoiteltava asia. Silikonisia aineita voi välttää. Nuorena ehkä osalle voi toimia parin päivän tauot, mutta ei välttämättä kaikille.
- pesen joka päivä
Voisit kokeilla iltaisin apteekin Sheba med, hellävarainen every day shampoota. Ja myös silikoniton perushoitoaine. Suomalainen hius on vaan ohut ja joskus on pitkiä aikoja että lätistyy helpommin. Hypoallergista kuivashampoota voi olla pieni purkki laukussa, pariin kohtaa pienesti jos oikein pahenee iltaa kohden. Sokoksella ainakin on.
- pelle
Olin viime vuonna Keniassa ja siellä muijat hieroivat lehmänpaskaa hiuksiinsa!
Kylläpä haju oli aika tujakka mutta rasvoittumisesta ei tietoakaan...
Joten OITIS tilaamaan paskaa vaikkapa Kiuruvedeltä, Suomen tunnetusta maitopitäjästä, hopoti !- fathaar
Kiitos kaikille ja saa toki vieläkin laittaa jotain, jos tulee mieleen(:
- anon2
Ole vaikka 4pv pesemättä ja anna rasvottua. näin hiuspohja saa rauhoittua pesuilta. sitten kun peset hyvällä shamppoolla niin avot!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782