Nastojen "hyöty"

maximum attack

Katsokaas Alennin testi jossa vertaillaan nasta,pohjoismaista kitkaa ja allseason rengasta. Pohjoismaiden kitkan ja nastan ero jarrutuksessa peolijäällä on noin parimetriä. Jos rankailla olisi ajettu parituhatta kilometriä paljaalla asvaltilla, niin veikkaan että kitka olisi ollut jo parempi kun nastarenkaan nastat olisi pöyristyneet.

Onko mitään järkeä käyttää nastoja ja rouhia teitä pilalle ja pilata hengitysilma nastapölyllä. Katsokaas vilkasliikenteisen risteyksen syviä uria kun nastoilla on kiihdytettäessä rouhittu valtavan syvät urat lähtökiihdytyksessä.

Nastojen takia liikennettä vaarannetaan kesällä kun syntyneitä uria ei paikata ja vesiliirto on edessä kun noissa montuissa vesi lilluu.

http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=320968

17

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaan riitelette!

      Alen testasi edellistalvena myls nasta-ja kitkarenkaita liukkaalla jäällä. Kitkatenkaan pysähtymismatka oli noin kolmanneksen pidempi kuin vastaavan nastarenkaan. Tämä siis samassa ohjelmassa. Ota näistä sitten selvää. Toisaalta näistä asioista palstalla kiisteleminen o täysin turhaa. Tuskin kukaan omia renkaita toisiin vaihtaa vain sek takia että jotkut niin vaativat. Jokainenhan on autoasioissa niin pirun hyvä ja taitava, tietää ja osaa paremmin kuin muut myös rengasasioissa.

      • Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet.


      • Kuka ennakoi, kuka ei?
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet.

        Kuka missä ja milloin on tutkinut että kitkarenkaiden käyttäjät ajaisivat ennakoivemmin kui nastoilla ajavat??? Näin tietysti tulisi olla mutta näyttö siitä että näin olisi haluaisin nähdä. Siis tutkimustulos, ei mutu-tuntumaa.

        Jos kitkarenkaan pysähtymismatka on kolmanneksen pidempi jäällä kuin nastarenkaan niin miten kitkarengas voi silloin olla paremmin pitävä kuten väitit????


      • autolija on pelle
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet.

        Kitkarenkaillahan niitä ylläreitä tulee huomattavasti enemmän kuin nastoilla ajaville, vaikka kitkoille ajelee ne itseään rattimiehin pitäviä ja tietenkin uhmakkaita teinejä.


      • liikaa vaadittu

        No - kuinka usein joudut ajamaan LIUKKAALLA jäällä? Enemmistö ehkä kerran talvessa ja sekin on kitkalla ajettavissa kun on edes vähän järkeä päässä.


    • ei sataa jos sataa

      ei vesiliirtoon joudu jos ajaa kunnollisilla renkailla ja sovittaa vauhtinsa kelin mukaan, mikä on ihan yleinen ohje ja käytäntö ympäri vuoden ja kaikilla renkailla.

      Nää mä luulen jutut on niin hauskoja, kuinka tyhmä saa olla, siinäpä kysymys?!

    • Poijille mietittävää

      Alen kertoi myös, että ajaa nastarenkailla vaikka kitkatkin ovat jo melko hyviä.
      Ammattimies valitsee aina paremmat.

      • Lukekaa Suoli24:sta !!!!

        Hei, kyllä tämän palstan kirjoittajat ovat varmasti viisaampia ja taitavampia kuin rallin ammattilainen. Kyllä palstan keskivertoa paremmat kuljettajat tietävät. Tietyt nimimerkit eteenkin joiden mielestä testit ovat joku puolueellisia, väärien tekijöiden väärin tehtyjä ja varmasti ainakin väärään aikaan. Palstan vakimestarit kyllä omaavat tietototaitoa enemmänkuin yksikään ralliammattilainen tai mikään muukaan liikenteen ammattilainen. Suoli24:lta löytyy aina se paras ja varmasti oikea tieto ja osaaminen!


    • 1+1=3

      Jos katsoit ohjelman niin se oli yhdistetty kiihdytys- ja jarrutustesti... eli huonommin pitävillä renkailla sai vähemmän vauhtia ennen jarrutuksen alkua.

      • maximum attack

        Molemmilla nopeutta 90km/h


      • Kiinalaista kitkaa
        maximum attack kirjoitti:

        Molemmilla nopeutta 90km/h

        Sitten olivat ne paskarenkaat, joilla ei saatu vauhtia kuin 70 km/h ja sittenkin jarrutus meni paljon pitemmälle kuin muilla.


      • noloa, niin noloa
        maximum attack kirjoitti:

        Molemmilla nopeutta 90km/h

        maximum katsoo uudelleen ja koittaa olla tarkkana, noloa sulle.


      • maximum attack
        noloa, niin noloa kirjoitti:

        maximum katsoo uudelleen ja koittaa olla tarkkana, noloa sulle.

        Katovaan itse uudestaan oli puhe pohjoismaiden kitkasta ja nastarenkaasta,ei allseason renkaasta jolla ei saatu kuin 70 km/h nopeutta.


    • Pari metriä vain

      Jos siinä parin metrin matkalla sattuu olemaan toisen auton perä, hyöty on varsin selvä. Voisihan huonommilla renkailla tietysti ajaa hitaammin, mutta sitä harvemmin käytännössä näkee.

      • nastat tyhmille

        kannattaa valita nastat jos et ymmärrä seuraavista mitään, ennakointi, turvaväli ja tilannenopeus.


      • porukat kujalla
        nastat tyhmille kirjoitti:

        kannattaa valita nastat jos et ymmärrä seuraavista mitään, ennakointi, turvaväli ja tilannenopeus.

        ilmankos nastat on niin suosittuja - ei tuolla suuret massat tajua ajamisesta yhtikäs mitään. Kaupungissa vedetään reikä päässä ja maanteillä körötellään hissun kissun.


    • knjbiugcf

      Tuohan oli ilmiselvä Nokian renkaiden mainos, eikä kitkarengasta tietenkään voi silloin moittia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      129
      4313
    2. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      39
      3268
    3. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2433
    4. KÄVELYTREFFIT ?

      Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo
      Ikävä
      208
      1475
    5. Mies pelkää mahdollista raskautta

      Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j
      Sinkut
      211
      1089
    6. Kiikkustuoli

      Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa
      80 plus
      158
      1069
    7. Ihana M nainen

      Ihana M nainen. Nainen kuin unelma.
      Ikävä
      68
      1014
    8. Ei me olla sielunkumppaneita

      jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v
      Ikävä
      17
      979
    9. Hevosmies kylän kunnioitettu herra

      Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka
      Hyrynsalmi
      21
      936
    10. En elä täällä vaan oikeassa elämässä

      Jos ihmissuhde kaatuu siihen, mitä täällä palstalla kuvitellaan ja väännetään, silloin ongelma ei ole minussa vaan luott
      Ikävä
      127
      802
    Aihe