Nastojen "hyöty"

maximum attack

Katsokaas Alennin testi jossa vertaillaan nasta,pohjoismaista kitkaa ja allseason rengasta. Pohjoismaiden kitkan ja nastan ero jarrutuksessa peolijäällä on noin parimetriä. Jos rankailla olisi ajettu parituhatta kilometriä paljaalla asvaltilla, niin veikkaan että kitka olisi ollut jo parempi kun nastarenkaan nastat olisi pöyristyneet.

Onko mitään järkeä käyttää nastoja ja rouhia teitä pilalle ja pilata hengitysilma nastapölyllä. Katsokaas vilkasliikenteisen risteyksen syviä uria kun nastoilla on kiihdytettäessä rouhittu valtavan syvät urat lähtökiihdytyksessä.

Nastojen takia liikennettä vaarannetaan kesällä kun syntyneitä uria ei paikata ja vesiliirto on edessä kun noissa montuissa vesi lilluu.

http://www.mtvkatsomo.fi/?progId=320968

17

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaan riitelette!

      Alen testasi edellistalvena myls nasta-ja kitkarenkaita liukkaalla jäällä. Kitkatenkaan pysähtymismatka oli noin kolmanneksen pidempi kuin vastaavan nastarenkaan. Tämä siis samassa ohjelmassa. Ota näistä sitten selvää. Toisaalta näistä asioista palstalla kiisteleminen o täysin turhaa. Tuskin kukaan omia renkaita toisiin vaihtaa vain sek takia että jotkut niin vaativat. Jokainenhan on autoasioissa niin pirun hyvä ja taitava, tietää ja osaa paremmin kuin muut myös rengasasioissa.

      • Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet.


      • Kuka ennakoi, kuka ei?
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet.

        Kuka missä ja milloin on tutkinut että kitkarenkaiden käyttäjät ajaisivat ennakoivemmin kui nastoilla ajavat??? Näin tietysti tulisi olla mutta näyttö siitä että näin olisi haluaisin nähdä. Siis tutkimustulos, ei mutu-tuntumaa.

        Jos kitkarenkaan pysähtymismatka on kolmanneksen pidempi jäällä kuin nastarenkaan niin miten kitkarengas voi silloin olla paremmin pitävä kuten väitit????


      • autolija on pelle
        autoilija kirjoitti:

        Tuo on tiedetty jo pitkään. Ota huomioon vielä se, että nastapellet luottavat liikaa nastoihin ja kitka kuskit ennakoivat paremmin. Kun valtaosa ajaa noi huonommin pitävillä nastoilla ei ole mikään ihme, että kolareita ajetaan aina talvi yllättää vain nastapellet.

        Kitkarenkaillahan niitä ylläreitä tulee huomattavasti enemmän kuin nastoilla ajaville, vaikka kitkoille ajelee ne itseään rattimiehin pitäviä ja tietenkin uhmakkaita teinejä.


      • liikaa vaadittu

        No - kuinka usein joudut ajamaan LIUKKAALLA jäällä? Enemmistö ehkä kerran talvessa ja sekin on kitkalla ajettavissa kun on edes vähän järkeä päässä.


    • ei sataa jos sataa

      ei vesiliirtoon joudu jos ajaa kunnollisilla renkailla ja sovittaa vauhtinsa kelin mukaan, mikä on ihan yleinen ohje ja käytäntö ympäri vuoden ja kaikilla renkailla.

      Nää mä luulen jutut on niin hauskoja, kuinka tyhmä saa olla, siinäpä kysymys?!

    • Poijille mietittävää

      Alen kertoi myös, että ajaa nastarenkailla vaikka kitkatkin ovat jo melko hyviä.
      Ammattimies valitsee aina paremmat.

      • Lukekaa Suoli24:sta !!!!

        Hei, kyllä tämän palstan kirjoittajat ovat varmasti viisaampia ja taitavampia kuin rallin ammattilainen. Kyllä palstan keskivertoa paremmat kuljettajat tietävät. Tietyt nimimerkit eteenkin joiden mielestä testit ovat joku puolueellisia, väärien tekijöiden väärin tehtyjä ja varmasti ainakin väärään aikaan. Palstan vakimestarit kyllä omaavat tietototaitoa enemmänkuin yksikään ralliammattilainen tai mikään muukaan liikenteen ammattilainen. Suoli24:lta löytyy aina se paras ja varmasti oikea tieto ja osaaminen!


    • 1+1=3

      Jos katsoit ohjelman niin se oli yhdistetty kiihdytys- ja jarrutustesti... eli huonommin pitävillä renkailla sai vähemmän vauhtia ennen jarrutuksen alkua.

      • maximum attack

        Molemmilla nopeutta 90km/h


      • Kiinalaista kitkaa
        maximum attack kirjoitti:

        Molemmilla nopeutta 90km/h

        Sitten olivat ne paskarenkaat, joilla ei saatu vauhtia kuin 70 km/h ja sittenkin jarrutus meni paljon pitemmälle kuin muilla.


      • noloa, niin noloa
        maximum attack kirjoitti:

        Molemmilla nopeutta 90km/h

        maximum katsoo uudelleen ja koittaa olla tarkkana, noloa sulle.


      • maximum attack
        noloa, niin noloa kirjoitti:

        maximum katsoo uudelleen ja koittaa olla tarkkana, noloa sulle.

        Katovaan itse uudestaan oli puhe pohjoismaiden kitkasta ja nastarenkaasta,ei allseason renkaasta jolla ei saatu kuin 70 km/h nopeutta.


    • Pari metriä vain

      Jos siinä parin metrin matkalla sattuu olemaan toisen auton perä, hyöty on varsin selvä. Voisihan huonommilla renkailla tietysti ajaa hitaammin, mutta sitä harvemmin käytännössä näkee.

      • nastat tyhmille

        kannattaa valita nastat jos et ymmärrä seuraavista mitään, ennakointi, turvaväli ja tilannenopeus.


      • porukat kujalla
        nastat tyhmille kirjoitti:

        kannattaa valita nastat jos et ymmärrä seuraavista mitään, ennakointi, turvaväli ja tilannenopeus.

        ilmankos nastat on niin suosittuja - ei tuolla suuret massat tajua ajamisesta yhtikäs mitään. Kaupungissa vedetään reikä päässä ja maanteillä körötellään hissun kissun.


    • knjbiugcf

      Tuohan oli ilmiselvä Nokian renkaiden mainos, eikä kitkarengasta tietenkään voi silloin moittia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3880
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      2037
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      548
      1641
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      85
      1308
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1097
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1028
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      808
    Aihe