... ja todella kovalla vauhdilla!
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/201404050155425_v1.shtml
Tuossa linkissä on video todella selvään asiaan. Suomen maantiet urautuvat sitä vauhtia ettei sellaista rengasta olekaan joka ei aiheuttaisi vesiliirtovaaraa jo melkoisen matalissakin nopeuksissa.
Kiitos nastallisten renkaitten, että tämäkin ilmiö on pahempi kuin olisi ilman niitä. Huvittavinta oli tämä kohta: "...jos tie on kovin urainen". Kuuluisi sanoa, "koska tiemme ovat niin uraisia jne..." Kuljettajissa on pajon sellaisia jotka eivät tästä vaarasta tajua mitään niiden matalien kinurenkaittensa kanssa.
Nastojen urittamat tiet lisäävät vesiliirtoriskiä paljon
25
105
Vastaukset
- Ajatusta ajamiseen
Mikähän siinä on että lähes poikkeuksetta porukka ajaa jurnuttaa niissä urissa?! Puoli metriä oikealle tai vasemmalle kun siirtää autoa ajoradalla vähenee vesiliirron vaara eikä tiet uraudu niin nopeasti. Ja onhan se paljon mukavampaakin ajaa pois urista kun auto ei kiemurtele kun urat "ohjaa" autoa. Kun porukka osaisi edes pikkasen enemmän nähdä liikennettä ja ajamista lajemmalti eikä keskittyisi pelkästää ajamaan autoa eteenpäin niin pysyisi tietkin paremmassa kunnossa.
- rakastelkaa nastojanne
Oikein, rouhitaan ensi talvena puoli vuotta urien vieressä, niin saadaan tuplaurat. Oikea ratkaisu ongelmaan on siis se, että vajakit eivät vaihda nastoja alle, kun lämpömittari näyttää 10 ja vajakit ottavat ne ajoissa pois. Ja osa voisi vaihtaa kitkoihin. Mutta eihän nastavajakki näin vaikeita juttuja ymmärrä.
- Ropinageeni
rakastelkaa nastojanne kirjoitti:
Oikein, rouhitaan ensi talvena puoli vuotta urien vieressä, niin saadaan tuplaurat. Oikea ratkaisu ongelmaan on siis se, että vajakit eivät vaihda nastoja alle, kun lämpömittari näyttää 10 ja vajakit ottavat ne ajoissa pois. Ja osa voisi vaihtaa kitkoihin. Mutta eihän nastavajakki näin vaikeita juttuja ymmärrä.
Ropisijoita on lisäksi kaikissa segmenteissä. Vanhoista ooppeleista uusiin leksuksiin. Mikähän niillä on yhteinen nimittäjä?
- harvoin voi kiertää
Harvoinpa niitä uria edes on paikoissa joissa on varaa valita mistä kohti ajaa. Yleensä ne urat on paikoissa joissa joudutaan ajamaan samasta kohdasta ja kun se ura syntyy, niin vieressä ei ole tilaa kiertää uria.
- Savolaistollo
harvoin voi kiertää kirjoitti:
Harvoinpa niitä uria edes on paikoissa joissa on varaa valita mistä kohti ajaa. Yleensä ne urat on paikoissa joissa joudutaan ajamaan samasta kohdasta ja kun se ura syntyy, niin vieressä ei ole tilaa kiertää uria.
Käypäs Kuopion moottoritiellä katsomassa. Kyllä tilaa olisi, mutta aikaan on saatu syvät ja hyvin kapeat urat. Kaistaleveys on 3,75 m, mutta alle kaksi metriä leveää autoa on jostain syystä kuljetettava juuri siinä urien kohdalla eikä esimerkiksi puoli metriä enemmän oikealla.
Ymmärrän kyllä esimerkiksi reunakivellä ja sadevesikaivoilla varustetut kadut, joissa oikea reuna on käyttökelvoton ja kaista jää niin kapeaksi ettei valinnanvaraa ajolinjassa ole. Valtateillä tällaisia tapauksia on hyvin vähän ja urien syynä on yleensä tyhmyys ja laiskuus. - 3 uraa=1 matala ura
rakastelkaa nastojanne kirjoitti:
Oikein, rouhitaan ensi talvena puoli vuotta urien vieressä, niin saadaan tuplaurat. Oikea ratkaisu ongelmaan on siis se, että vajakit eivät vaihda nastoja alle, kun lämpömittari näyttää 10 ja vajakit ottavat ne ajoissa pois. Ja osa voisi vaihtaa kitkoihin. Mutta eihän nastavajakki näin vaikeita juttuja ymmärrä.
Mieluummin kaksi matalaa uraa kuin yksi syvä. Lisäksi kun osa autoista ajaisi nykyisten yhden uran oikealla puolella ja osa taas vasemmalla puolella saadaan yhden uran syveneminen hidastumaan kolmasosaan kuin jos kaikki jyräävät vain siinä yhdessä urassa. Ei pitäisi olla vaikeaa matematiikkaa. Eipä silti en minäkään mikään nastojen suosija ole mutta kuten yllä todettiin urautumista voidaan hidastaa järkevämmällä ajoradan käytöllä.
- Pois urista.
harvoin voi kiertää kirjoitti:
Harvoinpa niitä uria edes on paikoissa joissa on varaa valita mistä kohti ajaa. Yleensä ne urat on paikoissa joissa joudutaan ajamaan samasta kohdasta ja kun se ura syntyy, niin vieressä ei ole tilaa kiertää uria.
Minä taas olen ajanut urautuneilla maanteillä ja ilman pienintäkään vaivaa tai vaaraa voin siirtää autoani urien jommalle kummalle puolelle. En siis aja urissa ja hyvi menee.
- Tiet huononevat...
Pois urista. kirjoitti:
Minä taas olen ajanut urautuneilla maanteillä ja ilman pienintäkään vaivaa tai vaaraa voin siirtää autoani urien jommalle kummalle puolelle. En siis aja urissa ja hyvi menee.
Kunnon sateella niistä urista voi olla tosi vaikea pysyä poissa, mikäli tie ja kaistat ovat lisäksi kapeat. Nastarenkaat ovat todella iso syyllinen tähän juttuun eivätkä Suomen tiet tule tällä ylläpidolla enää kauaa kestämään. Jos samaa vauhtia tiestö jatkaa rapautumista, ajamme hiekkateillä 10 vuoden päästä viimeistään. Kiittäkäämme valtiovaltaa tästä kaikesta.
Ollut tiedossa pitkään, mutta koska sen myöntävät päättäjät rengasfirmat ja autolehdet ja liikenneturva???????????????????
- demokratian hinta
Ropinageeni kirjoitti:
Ropisijoita on lisäksi kaikissa segmenteissä. Vanhoista ooppeleista uusiin leksuksiin. Mikähän niillä on yhteinen nimittäjä?
Hallitus päätti säästää 100 miljoonaa teiden hoidosta.
Sitä ei otettu uusista rakentamisista vaan juurikin teiden kunnossapidosta. Liikenneviraston pitää päättää säästöjen kohdistamisesta niin, ettei siitä aiheudu vahinkoa tienkäyttäjille. Tai että sitä aiheutuu mahdollisimman vähän.
Eli jos teiden urautuminen vaivaa, ottakaa yhteyttä kansanedustajiinne. Sitä kautta voitte vaikutta, jos voitte...
- Tiet huononevat...
"Ollut tiedossa pitkään, mutta koska sen myöntävät päättäjät rengasfirmat ja autolehdet ja liikenneturva???????????????????"
Totta, mutta koska esimerkiksi lehdissä julkaistavat rengastestit tehdään siten että tulos on vääjäämättömästi nastarenkaan puolella, niin jäljelle ei jää kuin lainsäädäntö. Päättäjät eivät uskalla tehdä mitän radikaalia nyt tässä, koska liikenneturvassa pelätään jopa kuolemien lisääntyvän, vähintään vahinkojen. Ja tämähän ei johdu muusta kuin siitä että ihmiset ovat tottuneet teitä urittaviin nastarenkaisiin.
Jos samankaltaista asiaa verrataan esimerkiksi hanurissa roikkumiseen ja nopeusrajoitusten rikkomiseen niin kukaan ei näe mitään ongelmaa. Kumpikin on ihan ok, mutta nastat täytyy olla, koska muuten olo on "turvaton" mitä sitten tarkoittaakaan. - että joku jaksaakin.
Tiet kuluu ja rikkoutuu, koska niillä ajetaan. Se on syy uriin ja kulumiseen.
Nastat ovat vain suhteellisen pieni lisä kulumisessa suurimmassa osassa Suomea. Pk-seudulla nastojen vaikutus on hieman isompi varsinkin tällaisina talvina kuin tämäkin oli.
Teiden rikkoutumisiin on taasen suolaus suurempi syyllinen. Suolaus on myös suuri syyllinen urautumisiin, koska kitkojen takia tiet pyritään pitämään jatkuvasti sulina ja märkinä, jolloin nastatkin kuluttavat enemmän teitä.
Kulumisen näkee, kun keväällä voimakkaan suolauksen ja nastarengasajon jälkeen tiet ovat tosi karkeita, mutta jo kuukauden nastakiellon jälkeen tilanne on jo ihan toisenlainen eli huomattavasti sileämmät tiet taas..
Ja mikähän on siihen syynä, jos kerran kesäkumit ja kitkat eivät kuluta tienpintoja? Itsekseenkö tiet siliävät?
Suolauksen lisääminen on luonnolle vaarallista, jo nykyinenkin suolamäärä tuhoaa luontoa ja pilaa pohjavesiä, joskin vaikutukset näkyvät hitaasti. Tästä varsinaisesta ja isosta ongelmasta harva edes kirjoittaa ja varsikin nuo nastakieltokitisijät ei lainkaan. No lasku tulee lapsillemme, joten mitäpä me tuollaisista pikkumurheista...
Tästä ei kenelläkään pitäisi olla epätietoisuutta.
Teiden kuluminen on luonnollista ja korjaaminen on helppoa teknisesti. Rahatkin on kerätty moneen kertaan. Kaikki Suomen tiet voitaisiin korjata kertaheitolla yhden vuoden tieliikenneveroilla, jos niin haluttaisiin. Prioriteettikysymys.
Täällä on yksi tai kaksi noita nastakieltofanaattista ikikitisijää. Ovat oikein ottaneet elämäntehtäväkseen näköjään tuon potaskan kirjoittamisen. Huvinsa kullakin...- Tiet huononevat...
Ja todella laajalta alueelta! Suolaus ei voi yksin olla syyllinen, eikä varsinkaan kitkarenkaat.
"Teiden rikkoutumisiin on taasen suolaus suurempi syyllinen. Suolaus on myös suuri syyllinen urautumisiin, koska kitkojen takia tiet pyritään pitämään jatkuvasti sulina ja märkinä, jolloin nastatkin kuluttavat enemmän teitä. "
Opettele sä ajamaan niiden talttojen kanssa siten, ettei rahina kuulu joka vtun liukkaassa risteyksessä. Ja sitten kun olet oppinut (eli et ikinä), voit mennä kertomaan raskaan liikenteen kuljettajille kuinka ajetaan ilman suolausta nastarenkailla, joita heillä ei edes ole, onneksi! Et ole ymmärtänyt koko ongelman laajempaa syytä ollenkaan. Pelkät risteyalueiden suolaukset eivät urauta koko päätieverkkoa. Pk-seudulla tuo "risteysten suolaus" on tosin aivan sama kuin koko Kehä 1. Ja niillä liikennemäärillä on jo melkoinen ihme että se tie kestää noinkin hyvin. Mahtaa olla syvätkin urat tänä keväänä?
- Nastat""#!¤%&
Jo äänestä kuulee mitä kovametallipalalla hakkaaminen tekee asfaltille. Se muuttaa asfaltin pölyksi ja jäljelle jää muutama lohkaresepelin palanenen, bitumiliima häipyy heti pinnoituksen jälkeisinä viikkoina kokonaan pinnasta Tie rapautuu lohkaresepelin väleihin jäävän veden johdosa ja kovamelallipaloilla kiveä hakkaamalla.
- Menikö sekaisin?
Jos bitumi häipyy pinnasta heti pinnoituksen jälkeisinä viikkoina, syynä täytyy olla jokin muu kuin nastarenkaat. Suurin osa päällysteistä tehdään kesällä ja silloin varsin harvalla on nastat alla.
- Tiet huononevat...
Menikö sekaisin? kirjoitti:
Jos bitumi häipyy pinnasta heti pinnoituksen jälkeisinä viikkoina, syynä täytyy olla jokin muu kuin nastarenkaat. Suurin osa päällysteistä tehdään kesällä ja silloin varsin harvalla on nastat alla.
Se bitrumi häippäsee kahden ensimmäisen talven aikana, ja siitä eteenpäin urautuminen on todella rajua. Hyvin monesti kesällä pinnoitteen saanut tie saattaa olla hyvä vielä seuraavana keväänä, riippuen liikennemääristä. Pk-seudun kehät ja muut väylät ovat todella paljon kovemmilla, tuskin selviävät kunnolla edes talven yli.
- Oma moka
Älä aja sakkorenkailla.
Vähintään 4 mm urasyvyys on turvallisuussuositus. - ...
Jos tilanne vaatii, ajetaan hiljempaa. Porukka ei osaa ajaa sopivalla tilannenopeudella. Jos osaisivat, ei tapahtuisi mitään onnettomuuksia.
- Jostakin kuultua
Eihän kilparadoilla mitään hiljaa ajeta. Ja se joka ei uskalla ajaa niin pysyköön kotona. Nysvääminen ei kuulu liikenne-elitismiin, oli keli mikä tahansa ja tiet vaikka kuinka tötteröllä.
- Liikenne ei ole urheilua
Jostakin kuultua kirjoitti:
Eihän kilparadoilla mitään hiljaa ajeta. Ja se joka ei uskalla ajaa niin pysyköön kotona. Nysvääminen ei kuulu liikenne-elitismiin, oli keli mikä tahansa ja tiet vaikka kuinka tötteröllä.
Oletko koskaan ajatellut että autourheilussa ajetaan suljetuilla alueilla, samaan suuntaan eikä siellä ole risteyksiä ja esim. suojateitä? Siviililiikenteen ja autourheilun vertailu turvallisuusnäkökohdan kautta on typerää ja turhaa!!
- ei ole urheilua
Liikenne ei ole urheilua kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut että autourheilussa ajetaan suljetuilla alueilla, samaan suuntaan eikä siellä ole risteyksiä ja esim. suojateitä? Siviililiikenteen ja autourheilun vertailu turvallisuusnäkökohdan kautta on typerää ja turhaa!!
"...eikä siellä ole risteyksiä ja esim. suojateitä"
No eikö tuo ole yksi oikein hyvä syy hankkia mahdollisimman hyvät ja pitokykyiset talvirenkaat?
Ei kannata 'urheilla' heikoilla renkailla liikenteessä juuri tuon takia - Liikenne ei ole urheilua
ei ole urheilua kirjoitti:
"...eikä siellä ole risteyksiä ja esim. suojateitä"
No eikö tuo ole yksi oikein hyvä syy hankkia mahdollisimman hyvät ja pitokykyiset talvirenkaat?
Ei kannata 'urheilla' heikoilla renkailla liikenteessä juuri tuon takiaJuuri sitä yritin kertoa!
- Jostakin kuultua...
Liikenne ei ole urheilua kirjoitti:
Juuri sitä yritin kertoa!
.... on myös se että jotkut lankeavat ilmiselvään provoon! Luulitko oikeasti että olen sitä mieltä kuin tuonne "Jostakin kuultua 8.4.2014 klo 06:33" skriivasin?
Joittekin todellisten tollojen mielestä tavallinen liikenne on yhtä kuin moottoriurheilu, johon kuuluu jopa täysin epäterve riskin otto. Jotkut sinnetänne renkaat ei merkkaa mitään, puhumattakaan parista urasta tai edes muista liikkujista. Se asia on mielestäni aivan yhtä huolestuttava kuin ilmiselvästi nimimerkille "Liikenne ei ole urheilua".
- köyhät läskiperseet!
Vain paskat ja halvat autot huojuvat urissa. Köyhät läskiperseet joutaakin pyöräilemään, muutoinhan tässä pian maksellaan teidän kalliita sydän- ja verisuonitautien hoitokuluja.
- ittooidi
Mieluummin köyhä ja läskiperse kuin tuollainen tyhmyydestä rikas ääliö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123760MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar761980Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421608Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171844
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3788