Tällöin ohituksen jälkeen takaisin omalle kaistalle

Näin se toimii

Autokoulussa opetettiin että palataan takaisin omalle kaistalle vasta sitten kun ohitettavan koko nokka (molemmat valot) näkyvät takaikkunasta taustapelilistä katsottuna. Jos ei tähän pysty, on syytä jättää se ohitus tekemättä. Hyvin on toiminut kaikki nämä vuodet.

23

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sehän riippuu nopeudesta.

      Ensimmäinen mahdollinen aika on silloin, kun oma perä on ohittanut ohitettavan keulan. Jos ohitettavalla on nopeutta 0 km/h, niin tuo on ihan hyvä hetki vaihtaa kaistaa.

      Maantiellä taas pyrin jättämään 3-5 sekuntia väliä, mikäli liikennetilanne sen sallii. Taaksepäin hieman hankalampi arvioida, mutta jos nopeutta on reilusti päälle 100 km/h, niin kuvaamallasi tavalla tullaan aivan liian lähelle.

      Tilannetta helpottaa, jos nopeuseroa on riittävästi. Tällöin kaistanvaihtoa varten vilkuttamisen voi aloittaa, kuvaamassasi hetkessä. Siitähän menee vielä jonkin aikaa siihen, että alkaa siirtymään omalle kaistalle, jolloin turvaväli onkin jo riittävä...

      • Useyourbrains

        Järjen käyttö ja soveltaminen on sallittua. Päälle 100 km/h vauhdissa moni ei jätä edes aloittajan kuvaamaa välimatkaa vaan palaavat takaisin vieläkin lähempää ohitettavan nokkaa viistäen.


      • Ei pidä paikkansa

        "Maantiellä taas pyrin jättämään 3-5 sekuntia väliä, mikäli liikennetilanne sen sallii. Taaksepäin hieman hankalampi arvioida, mutta jos nopeutta on reilusti päälle 100 km/h, niin kuvaamallasi tavalla tullaan aivan liian lähelle."

        Riippuu täysin ohitettavan ja itsesi nopeuserosta. Jos nopeusero on vähäinen, niin et välttämättä ole kovinkaan paljon ohitettavan edellä 3 s jälkeen. Aloittajan kuvaamalla tavalla välimatka on ainakin vakio. Aina voi odottaa että koko ohitettava auto näkyy kokonaisuudessaan takalasin läpi taustapelin kautta katsottuna.


      • Tämä on vanha viisas neuvo. Jotkut vaan motarilakin vilkuttavat valojaan kun palaan silloin kun koko auto näkyy taustapeilistä


      • saa olla pidempi
        autoilija kirjoitti:

        Tämä on vanha viisas neuvo. Jotkut vaan motarilakin vilkuttavat valojaan kun palaan silloin kun koko auto näkyy taustapeilistä

        Ohitettava pitää näkyä takalasin läpi yläpuolen taustapelistä katsottuna. Mikä tahansa taustapeili ei riitä ;-)

        Pitää muokata tuota neuvoa ja sanoa että tällöin voi aikasintaa siirtyä takasin omalle kaistalle. Välimatka saa olla pidempi.


      • Näykkiiiiiiiii
        saa olla pidempi kirjoitti:

        Ohitettava pitää näkyä takalasin läpi yläpuolen taustapelistä katsottuna. Mikä tahansa taustapeili ei riitä ;-)

        Pitää muokata tuota neuvoa ja sanoa että tällöin voi aikasintaa siirtyä takasin omalle kaistalle. Välimatka saa olla pidempi.

        On vain yksi taustapeili. Muut ovat sivupeilejä.


      • Ei pidä paikkansa kirjoitti:

        "Maantiellä taas pyrin jättämään 3-5 sekuntia väliä, mikäli liikennetilanne sen sallii. Taaksepäin hieman hankalampi arvioida, mutta jos nopeutta on reilusti päälle 100 km/h, niin kuvaamallasi tavalla tullaan aivan liian lähelle."

        Riippuu täysin ohitettavan ja itsesi nopeuserosta. Jos nopeusero on vähäinen, niin et välttämättä ole kovinkaan paljon ohitettavan edellä 3 s jälkeen. Aloittajan kuvaamalla tavalla välimatka on ainakin vakio. Aina voi odottaa että koko ohitettava auto näkyy kokonaisuudessaan takalasin läpi taustapelin kautta katsottuna.

        Väliä kolme sekuntia. Ei kolmen sekunnin jälkeen.

        Aloittajan kuvaamalla tavalla väli on varmaankin vakio metreissä, mutta kun sen pitäisi olla mielummin vakio sekunneissa.


      • Siiv Ari
        The_Rat kirjoitti:

        Väliä kolme sekuntia. Ei kolmen sekunnin jälkeen.

        Aloittajan kuvaamalla tavalla väli on varmaankin vakio metreissä, mutta kun sen pitäisi olla mielummin vakio sekunneissa.

        Penis.


      • saa olla pidempi
        Näykkiiiiiiiii kirjoitti:

        On vain yksi taustapeili. Muut ovat sivupeilejä.

        Kukaan ei ole ulkopuolella olevista sivupeileistä puhunut mitään. Minulla on aurinkolipassa/häikäisysuojassa peli jonka voi mieltää taustapeiliksi tietyissä tilanteissa. Sitten niitä on kaksi ;-)


      • Siiv Ari fani
        Siiv Ari kirjoitti:

        Penis.

        Muuten ihan asiallinen kommentti, mutta ei liity mitenkään aiheeseen.


    • fjjctrlbvf

      No mites umpiperä pakettiautolla? Mites kun on perä täynnä tavaraa? Jos tilaa on niin kyllä sitten voi ajaa pitempään vastaantulevien kaistalla. Kaikki tietää että mitä autokoulu opettaa, on se kaukana siitä miten liikenteessä tehdään. Opetetaanko autokoulussa ajamaan 20km/h alle sallitun rajoituksen, ei tietääkseni. Silti niin tehdään liikenteessä ja joudutaan ohitetuksi.

      • ???!

        Jos on noin vaikea tajuta periaatetta joka yllä selostettiin ja soveltaa sitä pakettiautolla ajamiseen, suosittelen että jätät ajamisen muille.


    • 8970

      Komppaan aloittajaa. Se on ainoa turvallinen tapa, kun päähuomio täytyy olla eteenpäin. Sadekelillä ja moottoritiellä voi venyttää palaamista, mutta siellähän se on helppoa tehdäkin.
      Rotan höpötykset ovat yhtä tyhjän kanssa.

    • P e n t t i

      Ohituksessa tärkein sääntö on että ohittajalla pitää olla nopeutta aina tarpeeksi. Maantiellä mielellään 40 km/h yli ohitettavan nopeuden ja moottoritielläkin mielellää ainakin 20 km/h yli ohitettavan niin sillä lailla ei jäädä kuppaamaan tulpaksi mahdollisille vieläkin nopeammille menijöille. Eikös niin?

      • Selvä tapaus

        Asennevamma on näemmä päässyt periytymään.


      • P e n t t i
        Selvä tapaus kirjoitti:

        Asennevamma on näemmä päässyt periytymään.

        Ei mitään vammaa.

        Minua ei haittaa vaikka huojuttelet Tojotallasi ohi 155 km-h, kunhan et jää seuraavana hetkenä alinopeustulpaksi.

        Ajan ja annan toistenkin ajaa.


    • Oppi-isäni

      Halloo! Seuraan formulakisoja, eikä niissä jätetä mitään välejä, suoraan ohitettavan eteen. Ja formulakuskit ovat suuri esikuvani, he tietävät, miten pitää ajaa.

      • WooBer

        Jos tosiaaan esikuvasin F1 tyyli, niin vie korttisi pois. Et kuulu tieliikenteese tuolla asennoitumisella. Et varmaan itsekään pidä siitä, että ohittaja palaa heti keulan eteen ja lennättää sen mitä renkaista voi sinkoilla tuulilasille säröittäen sen. Tuskin.


      • Joten en minäkään
        WooBer kirjoitti:

        Jos tosiaaan esikuvasin F1 tyyli, niin vie korttisi pois. Et kuulu tieliikenteese tuolla asennoitumisella. Et varmaan itsekään pidä siitä, että ohittaja palaa heti keulan eteen ja lennättää sen mitä renkaista voi sinkoilla tuulilasille säröittäen sen. Tuskin.

        Ei formulakuskitkaan valita.


      • dfcfcgv

        F1-skabojen säännöissä on, että hiukankin edelläoleva saa valita ajolinjan.
        Sillä ei ole mitään tekemistä liikenteen kanssa.


    • bimerboy

      Mä oonkin bemarikuski. Mä ohitan ilman vilkkua, terävällä kääntöliikkeellä. Ja palaan heti puskuria hipoen ilmanvilkkua sun eteen, ähähä, ja hieron samalla pientä pippeliäni, ah niin iiihanassa bemarissani. Ähähääää, eiku, voi viddu multa tulee räkää nenästä, apuuva. Äkkiä keskari vaan pystyyn varmuuden vuoksi, kun en näe ratin takaa mitään kun olen niin lyhytkasvuinen hoobo.

      • ....

        BMW = Bayerilainen Maito Waunu.


    • Onko näin parempi?

      Muokataan tuota viistasta neuvoa vähän.

      Palaa ohituksen jälkeen takaisin omalle kaistalle aikaisintaan silloin kun ohitettavan koko nokka (molemmat ajovalot) näkyvät takaikkunasta yläpuolellasi olevasta taustapelilistä katsottuna. Välimatka saa ja pitääkin usein olla jopa pidempi.

      Farmariautolla ajavalle tämä nevuo on lähes toimiva koska sen takalasi on paljon taaempana kuin sedanissa ja katselukulma vaikuttaa siten että etäisyyttä tulee enemmän ohitettavaan. Sedanilla ajavan on otettava vieläkin enemmän etäisyyttä ohitettavaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi kuoli kolarissa Outokummussa

      -toisen auton kuljettajaa epäillään rattijuopumuksesta. Toisen auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi neljä ihmistä. Hei
      Outokumpu
      133
      6518
    2. Kovan viikon ilta pitäisi lakkauttaa

      Käytännössä pelkkää SDP:lle ilkkumista koko ohjelma veronmaksajien kustannuksella.
      Maailman menoa
      157
      5690
    3. Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon

      Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka
      Maailman menoa
      55
      4451
    4. Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista

      Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden
      Maailman menoa
      112
      3978
    5. Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta

      Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j
      Maailman menoa
      15
      3899
    6. Persut on SYYLLISIÄ KAIKKEEN NEGATIIVISEEN SUOMESSA

      , ne haluaa neuvostoliiton putinin kanssa takaisin, shit voi valvoa kaikkea ja kaikkia, no tietty makeeta mannaa itselle
      Perussuomalaiset
      39
      3721
    7. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      68
      3456
    8. Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi

      Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja
      Maailman menoa
      30
      3123
    9. Anna palautetta kaivatullesi.

      Sana on vapaa!
      Ikävä
      232
      2888
    10. Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut

      Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan
      Maailman menoa
      1
      2413
    Aihe