Olin 90-luvun laman aikaan aika paljon tekemisissä silloin työttömiksi joutuneiden kanssa. Kukapa ei silloin olisi ollut, kun vähän joka puolelta irtisanottiin. Silloin työvoimatoimistot järjestivät paljon kaikenlaisia kursseja, joille työttömiä velvoitettiin osallistumaan, karenssin uhalla. Toiset arvostelivat kursseja, toiset taas olivat ihan tyytyväisiä. Se riippui paljon kurssista. Oli kaiken maailman huuhaa-kursseja mutta oli myös uuteen ammattiin valmistavia koulutuksia/tutkintoja. Näitä jälkimmäisiä kai yleensä pidettiin asiallisina, mutta parhaisiin oli vaikea päästä. Tietenkin oli myös työllistämispaikkoja mutta niitä oli aika vähän loppupeleissä. Enemmistö kävi niitä kursseja ja aika moni sitten työllistyikin, jossain vaiheessa ja laman helpottaessa.
No nyt on uusi lama. Tätä palstaa lukiessa, esiintyy usein TYP sana. Sellaista ei ollut 90-luvulla, oli vain se työkkäri. Jos olen oikein ymmärtänyt niin entiset työkkärit ovat nykyään jakautuneet kahteen osaan. On TE toimisto ja on TYP.
Tähän loppuu tietoni. Paperilla/netissä lukee kaikkea hienoa mutta miten tämä nyt käytännössä on? Onko TE toimisto vähän kuin vanhan ajan työkkäri ja TYP sitten joku sekunda versio siitä?
Palveleeko TE toimisto edes ollenkaan työttömiä vai pelkästään yrityksiä ja TYP hoitaa työttömät?
Vai vastaako TE toimisto kursseista ja TYP työllistämispaikoista?
Onko joka paikassa sekä TE toimisto että TYP? Vai onko ne jotenkin alueellisesti jakautuneet?
Te toimisto ja TYP?
14
668
Vastaukset
- LZ 127
TYP on tarkoitettu heille, joilla on jotain päihde- tai terveysongelmia, jotka vaikeuttavat työllistymistä.
Nythän ne meinaavat saada kaikki pitkäaikaistyöttömät väkisin TYP:n asiakkaaksi. Valtaapitävien mielestä työtön on siis lähtökohtaisesti hullu. Sen sijaan mitään vikaa he eivät löydä itsestään eivätkä virkamiehistä, jotka aiheuttavat työttömyyttä kaiken kuihduttavalla sääntelyllä ja esimerkiksi suojelemalla joitain vanhoja, huonokuntoisia murjua sen sijaan, että annettaisiin rakentaa niiden tilalle teollisuusrakennuksia, joista saataisiin töitä ihmisille. - erkki pertti
TYP on sossun ja työkkärin yhteisprojekti, johon yritetään laittaa nykyään kaikki työttömät. Ennen se oli vain pummeja ja narkkareita varten. Työtön kutsutaan karenssin uhalla työkkäriin luennolle ja käsketään kaikkia allekirjoittamaan ja palauttamaan jaettu lappu. Sillä kerrotaan kuitattavan läsnäolo. Todellisuudessa kyseessä on suostumus TYP asiakkuuteen. Tämä tarkoittaa sitä, että työkkäri ja sossu saavat tonkia kaikki työttömän tiedot, terveystiedoista lähtien. Näistä etsitään syytä työttömyyteen. TYP virkailija ja sossutäti alkavat lähettää työtöntä toistuviin ilmaistöihin, juoppojen tukiryhmiin tai kursseille. Työtön voidaan myös lähettää psykiatrille, joka voi diagnosoida kenestä vain hullun ja lähettää sairaspäivärahoille tilastoja rumentamasta.
- herran vuonna
"Sillä kerrotaan kuitattavan läsnäolo. Todellisuudessa kyseessä on suostumus TYP asiakkuuteen."
Onko asia todella noin?
jotain pienellä präntättyä tekstiä ujutetaan läsnäololappuun?
Ollaanko me oikeusvaltiossa nimeltä Suomi, vuonna 2014?????- paha teksti.
Mua ei ole työkkäri lähestynyt millään tavalla oma-aloitteisesti. Olen kuullut, että työttömille järjestetään mm. terveystarkastuksia, minä en ole terveystarkastuksissa käynyt varmaan kymmeneen vuoteen. Mutta eipä niissä taideta mitään olennaista katsoakaan. Että ei sen puoleen.
Mutta mun kohdalla tämä on ihan yhtä tyhjän kanssa. Katsoin taas ne omat tietoni mol.fi:stä ja edelleen siellä lukee vaan, että työvoimatoimistosta otetaan yhteyttä sinä ja sinä päivänä. Tästähän yhdessä ketjussa tuli väännettyä, että se yhteydenotto tarkoittaa sitten että tietojärjestelmässä otetaan yhteyttä mun tietoihin. Toisaalta eihän niillä mitään järisyttävän nerokasta kysyttävääkään ole saati tarjottavaa, jos ihmiseen yhteyttä ottaisivat, eivätkä vain tietojärjestelmän tietoihin.
Ja ihan samaa julkista palvelua kuin oli hammashuollossa kunnallisella puolella. Olen aikoinani käynyt vuosikausia yksityisellä puolella, kun on ollut ongelmaa. Nyt oli pakko mennä julkiselle puolelle kun vaihdoin paikkakuntaa niin kauas että se yksityisen hoitosuhde on mahdoton. Aikani yritin hakea hyvää yksityistä hammaslääkäriä, joka olisi kiinnostunut sitoutumaan hoitoon, vaan ei löytynyt. Sitten kun tarpeeksi sain, niin rahankin takia menin julkiselle puolelle, ensin korjauttamaan yhden yksityisen tekoja ja tarkoitus oli sitten että se jatkuisi se hoitosuhde siellä julkisella puolella. Mutta loppui siihen, kun sitten vuoden määräaikaistarkatuksessa hygienisti ei juuri tehnyt mitään, ei mitään verrattuna siihen miten se pitkäaikainen yksit. hml toimi, ja lopulta sanoi sitten, että oikeesti ei sun tarvis tulla kuin parin vuoden päästä uudelleen...Ja siis näissä on oikeesti ongelma näissä hampaissa... Ja vielä se hygienisti oikein torautti, että on niin kuluneet hampaatkin... Just, että mitä sitä niitä enää, lopultahan ne tippuvat kuitenkin... Päinvastoin kuin se hyvä yksit. hml aina jaksoi kehua kotihoitoa ja kannustaa että jatketaan vain näin...
Mutta siis julkinen puoli ja julkiset palvelut - ja ottakaa huomioon, että nämä ovat ne joiden palkat me kustannetaan! Loisia! Ja sekin vielä, vaikka en rasisti olekaan, mutta oletteko huomanneet näistä maahanmuuttajista sen, että moni heistä päätyy kunnan palvelukseen ja kunnan vuokrataloon asumaan.... Ja huom. en ole rasisti... Mutta hyvä tulla Suomeen. - ei ole vitsi
Kyllä. Tämmöistä harrastetaan melko mittavissa määrin, ja on melko likaista peliä etten sanois.
- ääni maailmalta
Tuli pakottava halu oikaista ylläkirjoitettuja väärinkäsityksiä. Viime vuoden alusta alkaen Suomeen perustettiin 15 TE-toimistoa ja jos haluaa riippua vanhassa, niin käyttäkää vaan nimeä työkkäri, mutta sisukset ko. toimistoissa on aivan uudet. Siellä asiakkaat on jaettu kolmelle palvelulinjalle: ykköslinjan asiakkaat pärjäävät omatoimisesti eli heillä on osaamiset niin kunnossa, että kohtaavat työnantajat verkossa tai livenä, miten tahtovatkaan itse. Sitten on toinen linja, jonka asiakkuuteen joutuu tai pääsee, jos arvioiden mukaan ammatillinen osaaminen on vajaata, aikansa elänyttä tai sillä ei muuten vaan ole kysyntää työmarkkinoille. Eli näitä asiakkaita ohjataan sopiviin koulutuksiin. Sitten on se kolmoslinja, jonka asiakkaat tarvitsevat moniammatillista ohjausta eli heidän asiansa eivät pelkällä peruspalvelulla edisty. Heillä on muitakin ongelmia kuin pelkkä työttömyys, ehkä sen aiheuttamia sivuilmiöitä. No se TYP onkin sitten sellainen paikka, jossa työkkäsi, Kela ja sosku työskentelevät yhdessä samanaikaisesti saman asiakkaan asioiden kunnostamisessa. Ei se asiakkuus mikään häpeä ole! Hyvänen aika, kukapa voisi sanoa, että hänelle ei koskaan tule käymään huonosti ei ainakaan niin huonosti, että TYP -asiakkuuteen joutuu. Mielestäni on vaan hyvä, että tätäkin puolta yhteistkunnassa on kehitetty. Sitä paitsi työkkärien kontrollirooli on vähentynyt huomattavasti entisestään. Vastuut on yhä enemmän työnhakijalla ja sittenhän se nolokin on, jos ei ole omaa osuuttaan hoitanut. Ne tantat eivät enää holhoa ketään. Eli hommaa on järkeistetty ja modernisoitu niin, että soittelevat sieltä omatoimisesti asiakkaille ja kohtahan kaikki palvelu siirtyykin verkkoon, joten kannattaa viimeistään nyt opetella sekin maailma. Kaikille työllistä kesää ja lomaa tarvitseville hyvää lomaa, ääni maailmalta
- Byro B
Viime vuonna ei tarvinnut enää allekirjoittaa sitä työnhakusuunnitelmalappua parilla viime kerralla. Nyt tänä vuonna en allekirjoittanut eikä annettu edes seuraavaa aikaa työkkäriin t TE-tstoon. Meniköhän oikein. ?
Kuulun ilmeisesti ykköslinjaan ja olen tyytyväinen nettiin enkä kaipaa holhoamista enkä etenkään kursseja! Pulma on siinä, ett jos ottavat yhteyttä silloin, kun en ole tavoitettavissa. Ja koska 50v siirretään 2-linjaan? Saisivat vielä lopettaa työtarjoukset ainakin sellaisiin paikkoihin, joissa olen jo ollut haastatteluissa. - Hyvää kevättä
Byro B kirjoitti:
Viime vuonna ei tarvinnut enää allekirjoittaa sitä työnhakusuunnitelmalappua parilla viime kerralla. Nyt tänä vuonna en allekirjoittanut eikä annettu edes seuraavaa aikaa työkkäriin t TE-tstoon. Meniköhän oikein. ?
Kuulun ilmeisesti ykköslinjaan ja olen tyytyväinen nettiin enkä kaipaa holhoamista enkä etenkään kursseja! Pulma on siinä, ett jos ottavat yhteyttä silloin, kun en ole tavoitettavissa. Ja koska 50v siirretään 2-linjaan? Saisivat vielä lopettaa työtarjoukset ainakin sellaisiin paikkoihin, joissa olen jo ollut haastatteluissa.Tuskin sinua mihinkään 2-linjaan siirretään. Jos sinulle kerran oikeita työtarjouksia tulee, niin sinut on varmasti katsottu ihan kurantiksi eli olet käypää tavaraa työmarkkinoille. Miksi siirrettäisiin? Ei ikä ole mikään peruste. Ehkä alasi vaan sattuu olemaan vähän heikosti työllistävä, siellä missä nyt ikinä asutkaan. Minä uskon, että ajat tästä vielä paranee.
Kursseja, siis ihan oikeita ammatillisia, on ihan mukava käydä jos ei muuten niin ajan kuluksi. Hyvällä tsäkällä niistä voi olla oikeasti apua myös työpaikan saamiseen. Itse olen käynyt yhden, josta oli hyötyä. Vaikka sitten myöhemmin vaihdoin vielä uudelle alalle. - Byro B
Hyvää kevättä kirjoitti:
Tuskin sinua mihinkään 2-linjaan siirretään. Jos sinulle kerran oikeita työtarjouksia tulee, niin sinut on varmasti katsottu ihan kurantiksi eli olet käypää tavaraa työmarkkinoille. Miksi siirrettäisiin? Ei ikä ole mikään peruste. Ehkä alasi vaan sattuu olemaan vähän heikosti työllistävä, siellä missä nyt ikinä asutkaan. Minä uskon, että ajat tästä vielä paranee.
Kursseja, siis ihan oikeita ammatillisia, on ihan mukava käydä jos ei muuten niin ajan kuluksi. Hyvällä tsäkällä niistä voi olla oikeasti apua myös työpaikan saamiseen. Itse olen käynyt yhden, josta oli hyötyä. Vaikka sitten myöhemmin vaihdoin vielä uudelle alalle.Kiitos vastauksestasi. En olekaan ajatellut työtarjouksia tuolta kantilta. Osaamiseni ei kai vanhene, mutta työtä on vähän kotiseudullani.
Noi kurssit ovat yhteiskunnan varojen haaskausta, ainakin viime vuosituhannen puolella järjestetyt, joita kävin. Parempi sekoittaa työttömät työn ohessa opiskeleviin omaehtoisessa koulutuksessa, jos vaikka kuulisi, mistä hakea töitä. Tietysti työllisyyskursseilla voi olla kivaa olla samassa asemassa olevien ihmisten kanssa tekemisissä.
Uskon, että ajat tästä edelleen kohdallani pahenevat ja opettelen pärjäämään työmarkkinatuella. - Usnayram
Byro B kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi. En olekaan ajatellut työtarjouksia tuolta kantilta. Osaamiseni ei kai vanhene, mutta työtä on vähän kotiseudullani.
Noi kurssit ovat yhteiskunnan varojen haaskausta, ainakin viime vuosituhannen puolella järjestetyt, joita kävin. Parempi sekoittaa työttömät työn ohessa opiskeleviin omaehtoisessa koulutuksessa, jos vaikka kuulisi, mistä hakea töitä. Tietysti työllisyyskursseilla voi olla kivaa olla samassa asemassa olevien ihmisten kanssa tekemisissä.
Uskon, että ajat tästä edelleen kohdallani pahenevat ja opettelen pärjäämään työmarkkinatuella.Viime vuosituhannen puolella oli varmaan kaikenlaista. Nyt on hyvä, kun usein voi mennä niin kuin sanoit sekoittumaan myös sinne omaehtoiseen, vaikka kyllähän se koulutus ensin syynätään aika tarkkaan.
Olin kyllä hämmästynyt kun kursseista, vai nimitetäänkö niitä enää edes kursseiksi, löytyy nykyään myös ammattikorkeakoulututkinnon loppuunsuorittaminen. Näyttää tuolla olevan moottorikelkkaohjelmien safariopaskoulutuskin, joka ainakin minua pikkusen hymyilyttää. Ja Business Talenttia.
Vaan jospa niitä turisteja sitten riittää safareille, tiedä häntä. Aika erilaista on kun ennen. On maailma sentään vähän muuttunut, osin parempaan, osin huonompaan.
- loistyötön
Olin tänään käymässä työkkärissä ja tapaamisaikaa odotellessa norkoilin semmoisen hyllyn luona, jossa on erilaisia opaslehtiä työttömille. Sitten siihen tuli joku tantta kyselemään, että millä asialla olen ja komensi minut istumaan, mutta kun en ollut vielä löytänyt mielenkiintoista lehdykkää, niin en totellut ämmän komentelua. Tästä tulikin mieleen, että työkkärin virkapuvussa olisi hyvä olla raippa, jolla virkailijat voisivat korostaa käskyjä, jotta kaltaiseni lois-työtön-pummit oppisivat paikkansa.
- TYPpääjät
Siirsivät ns. "kuntakokeiluun" ja sieltä taas joutui takaisin TE-toimisto virkailijalle käymään.
Ei kuntakokeilun tantta tiennyt mitään, höpötti kursseista, nappasin esiin nipun kurssitodistuksia,
huomasi "yllättäen" ettei ne auta. Toiseksi alkoi sitten höpöttämään ilmaistöistä, kaivoin rauhassa
esille työnhakusuunnitelmani, jossa haen palkkatyötä.
Tuohon kuntakokeilun kaavakkeeseenkin olin laittanut, ei ilmaispestejä ja huuhaa kurssituksia!- aku hirvoska
mullla on ollut vaukeuksia työllistyä 5-vuoden ajan mutta ei oo viellä ehdotettu typpiä. enkä ole mennyt masennuksen takia lääkäriin vaan sinnitellyt asian kanssa. tuossa noin 2vuotta sitten join liikaa viinaa työttömänä jonka seuraksena nilkkani vääntyi kun kaaduin humalassa kävellessäni. jouduin asian tiimoilta menemään lääkäriin ja sain 4viikkoa sairaslomaa ja kepeillä kävelyä. mutta en silloin hakenut sairaspäivä rahaa vain elin työttömyystuilla . mietin vain joudunko typpiin jos hakeudin masennuksen takia lääkäriin. ja pidetäänkä mua alkoholistina jos potilastiedoista selviää että olen kaatunut humalassa. juon edelleen alkoholia mutta en viinaa vaan miedompia juomia.
- Vene vuotaa
Kyllä hartaasti toivon, että Suomi uppoaa niin syvälle laman suohon, että
myös orjavirastojen byrokraatit pääsevät liittymään työttömyysjonoihin. Hah hah.
Ei ollut minulla ennen masennusta, mutta työkkärin kanssa asiointi on ajanut hermoromahduksen partaalle. Masentaa vielä enemmän se, että olen "liian" hyväkuntoinen saamaan apua, lääkkeetön, päihteetön ja kaikin puolin kunnollinen (ellei työttömyyttä lasketa rikokseksi), vaan silti TE-tantat ovat luokitelleet minut kolmoslinjan kehäraakiksi. Olisi kiva kuulla perusteet. Asennevammainen oikeuksiensa puolustaja?
Lienee pakko muuttaa Suomesta pois, ihan minne vaan. Alkeellinen elämä ei haittaa yhtään, kunhan asukkaat kohtelevat toisiaan ihmisarvoisesti (toisin kuin täällä). En halua seota, kuolla enkä alistua orjaksi. Muunlaista tulevaisuutta en tässä maassa enää osaa odottaa... samalla kun tilastoja kaunistellaan ja etnopummien määrä kasvaa. Näkemiin, uppoava Suomi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862