Vaunun veto tulisi kieltää lailla !

Maija Theel Salo

Vaunun v eto aiheuttaa tarpeetonta vaaraa valtateillä.

laki tulisi kirjoitaa niin että vain sivutiet olisi karavaanareiden käytössä ja valtatiet ihmisten !

37

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vedä vaan

      Sinulle riittä pelkkä käteenveto.

    • Tuttua juttua

      Kylläsyitkö rumatikistä trollaamiseen mahdollisesti?

    • vanha rohjo

      Maija voi alkaa tarmokkaasti kerätä nimiä, niin saa lakialoitteen aikaiseksi.

      Itse meinasin vaihtaa autoon kesikset ja sitten lähteä vanhan vaunun kanssa taipaleelle. Ajattelin ajella ihan vaan kiusaksi, kun ei ole mihinkään kiire.

      • Rumatikillä

        Kyllä Rumatikkipelit tulee ajankohtaiseksi,kun vielä pikkaisen lämpenee.Keskuslämpöpiilejä näkyykin jo tienpäällä.


    • vaan Arit

      karavaanarit on kirahveja jotka on nimensä mukaisesti KARAnneet jostain

      • Nortti-Eki

        Hyvä aloitus !


        kannatetaan !


      • ...naurettavaa......
        Nortti-Eki kirjoitti:

        Hyvä aloitus !


        kannatetaan !

        karavaanarit on joutuneet luopumaan lapsuudestaan jostain syystä ja nyt aikuisena vetävät taloa perässään rinta kaarella kuin kauppatorin puluilla !


        Hyvä että joku uskaltaa edes täällä kertoa rehellisen mielipiteen turhista hapen ja bensan kuluttajista.


      • Romaaneja
        ...naurettavaa...... kirjoitti:

        karavaanarit on joutuneet luopumaan lapsuudestaan jostain syystä ja nyt aikuisena vetävät taloa perässään rinta kaarella kuin kauppatorin puluilla !


        Hyvä että joku uskaltaa edes täällä kertoa rehellisen mielipiteen turhista hapen ja bensan kuluttajista.

        Vähemmistövaltuutettu oli huomannut,asiaan perehdyttyään,että Romaaneja syrjitään.Romaaneja on runsaasti meissä karavaanareissa.


      • Romaaneja kirjoitti:

        Vähemmistövaltuutettu oli huomannut,asiaan perehdyttyään,että Romaaneja syrjitään.Romaaneja on runsaasti meissä karavaanareissa.

        Minullakin on aina reissussa muutama romaani mukana iltalukemisiksi. Lukeminen kun on mukavaa ajanvietettä.


    • Vaara maantiellä ja valtatiellä saattaakin näkyä aamuisin vessasi peilistä jos uskallat siihen siintaan siihen aikaan vilkaista.

      Olen kulkenut erilaisilla kulkineilla polkupyörästä ja moposta alkaen kuorma- ja matkailuautoon kymmeniä vuosia mutta en koskaan ole havainnut matkailuvaunuja vaarallisiksi, sen sijaan tohelot henkilöauton ja pakujen kuljettajat ajoittain näyttävät miten saadaan mainetta kirkkomaan nopeimman kuskin tittelillä.

      • Lue: siintaan -> suuntaan! Pahoittelen painohirvettä!


    • Vaunuilija

      Jos kerran karavaanailu pitäis lailla kieltää niin sit pitäis kieltää kyllä veneilyki.Kallista se on kaupungeille/valtiolle nostella lukuisia kanavasiltoja pikku purkkien takia.Lisäksi polttoainetta neki syö ja saastuttaa ilmaa/vesistöjä pakokaasupäästöt,mahdolliset öljyvuodot jne.

      • Totta toinen puoli..

        Kyllä minua ärsyttää kun esim. Varkaus - Joensuu tiellä nostetaan Taipaleen kanavan silta huvineeneen pikku mastonpiikin takia ja pitkät autojonot seisovat. Jos sillan nosto maksaisi vaikka 50 eur per vene, niin johan löytyisi saranoita veneiden mastoihin ja lipputankoihin. Jos menee Varkauteen tietyksi kellonajaksi vaikka junalle tai hammaslääkäriin, pitää aina lähteä 15 min etukäteen siltä varalta että silta on pystyssä.

        Toinen syy on sulutuksessa alas laskettava vesi, jonka sähköenergia menee hukkaan kun se ei mene voimalaitoksen kautta. Siksi myös sulutukselle saisi olla maksu vaikka olisi niin matala vene että mahtuu maantie- ja rautatiesiltojen ali.

        Mutta tien tukkona en ole vaan minulla on 100 km/h rekisteröity matkailuauto.


      • Totta toinen puoli.. kirjoitti:

        Kyllä minua ärsyttää kun esim. Varkaus - Joensuu tiellä nostetaan Taipaleen kanavan silta huvineeneen pikku mastonpiikin takia ja pitkät autojonot seisovat. Jos sillan nosto maksaisi vaikka 50 eur per vene, niin johan löytyisi saranoita veneiden mastoihin ja lipputankoihin. Jos menee Varkauteen tietyksi kellonajaksi vaikka junalle tai hammaslääkäriin, pitää aina lähteä 15 min etukäteen siltä varalta että silta on pystyssä.

        Toinen syy on sulutuksessa alas laskettava vesi, jonka sähköenergia menee hukkaan kun se ei mene voimalaitoksen kautta. Siksi myös sulutukselle saisi olla maksu vaikka olisi niin matala vene että mahtuu maantie- ja rautatiesiltojen ali.

        Mutta tien tukkona en ole vaan minulla on 100 km/h rekisteröity matkailuauto.

        Minä lähtisin puolituntia aiemmin jotta ehtisin katselemaan maisemia siinä kerran niiden halki lipuessani.

        On lisäksi varsin tuomittavaa ajaa sitä 100 km/h matkailuautoilla sillä ne vievät lähes 2l/100km enemmän dieseliä sillä nopeudella kuin jos ajaisit naftia 80 nopeutta. Vihreys on plussaa maailmalle joka päivä! Kiire taas on paholaisesta.


    • apostolin kyyti ab

      Karavaanius on HYÖDYTÖNTÄ !

      • Niin on

        Mutta mukavaa!


      • Päin vastoin HYÖDYLLISTÄ!

        Purjehtien kerkisin pari kertaa 30 kesän aikana poiketa Tanskassa mutta matkailuautolla karavaani hommissa olen vajaan 15 vuoden aikana pari kertaa kerinnyt Roomaan asti. On siitä siis hyötyä!

        Lisäksi on tullut muutakin Eurooppaa kierrettyä ja pohjoista Jäämerelle asti kun kauemmas ei pääse ajamalla.


      • Transsilvanian susi

        Oikeastaan aika paljon muutakin on hyödytöntä. Tokkopa kukaan karavaanari harrastaa vaunun vetoa, vaan on menossa jonkin muun harrastuksen takia muualle.

        Esimerkiksi oopperalaulu on peräisin satojen vuosien takaa ajalta, jolla sillä ulinalla peloteltiin Transsilvaniassa susia ja ihmissusia. Tämä tarve on vähentynyt sivistyksen myötä, mutta alkukantainen tapa elää.

        Lestadiolaisten suviseurat saavat paljon vaunuja liikkeelle. Uskonasioihin kantaa ottamatta voi todeta, että ne "mormonibussit" ja hehtaarivaunut liikkuvat aika ripeästi. On aika luultavaa, että isolla kalustolla ajetaan mahdollisimman liukkaasti piippi- ja ruokailutaukojen välillä.

        Jokamiesluokan, mikroautojen ja ravien harrastajilla on ongelmia, kun ajokortteja napsittiin talteen ylikuormien takia. Takavuosina olivat legendaarisia Ruotsin nopeusrajoitusten takia menetyt kortit. Harva uskoi, että siellä saa ajaa jarruttoman peräkärryn kanssa vain 40 km/h.

        Mikä on tarpeellista tai tarpeetonta liikennettä? Nuorilla miehillä riittää tarpeita, vaikka eivät olekaan oikeasti mihinkään matkalla.

        Itselleni ja vaimolleni riittää vaunun kanssa mahdollisimman sujuva pääsy sopivalle leirintäalueelle jahka loma joskus alkaa. Ja parin viikon päästä sitten takaisin kotiin (ja vaunu kausipaikalle).


    • matkaan lähden

      Ehkä se vaan on niin että ainoastaan Maija Salon kaltaiset kulkuesteet tulisi laittaa poistoon.

    • as.autoilija

      Yksityisautoilu ilman asuntovaunua pitää kieltää kaikilta niiltä, jotka eivät osaa ajaa muun liikennevirran mukana. Siispä pakollinen asuntovaunun vetokurssi kaikille osaamattomille, jolloin liikennesilmä kehittyisi. Samalla oppisi ohittamaan rekkoja, muuta hidasta liikennettä ja oppisi myös seuraamaan omaa ja toisten ajorytmiä.

      • Hoppivaari

        Kyllä kahdeksankymppiä riittää ja sitten kun rekkajulli hiostaa takana voi nostaa hetkeksi pikkaisen ,alamäet aina vapaalla.


      • Erik II
        Hoppivaari kirjoitti:

        Kyllä kahdeksankymppiä riittää ja sitten kun rekkajulli hiostaa takana voi nostaa hetkeksi pikkaisen ,alamäet aina vapaalla.

        Mihinkäs unohtu se kusikopin vetäjien yleinen tapa; Ohituskaistatiellä nostetaan nopeus ohituskaistan kohdalla vähintään 90km/h ja mennään koko kaistan pituuden 90km/h kusikoppi huojuen kunnes kaista loppuu ja tiputetaan nopeus siihen 75km/h matkanopeuteen...


      • Erik II kirjoitti:

        Mihinkäs unohtu se kusikopin vetäjien yleinen tapa; Ohituskaistatiellä nostetaan nopeus ohituskaistan kohdalla vähintään 90km/h ja mennään koko kaistan pituuden 90km/h kusikoppi huojuen kunnes kaista loppuu ja tiputetaan nopeus siihen 75km/h matkanopeuteen...

        Leveämmällä kohtaa kun ei tarvitse edes varoa vastaantulijoita voi hieman laittaa lisää nopeutta, onhan se silloin turvallisempaa.

        On kovin asenteellista nimittää matkailuvaunua "kusikopiksi" se tuskin ainakaan lisää kommenttisi arvostusta vaan se vedetään mielen vessasta alas saman tien.

        En itse ole matkailuvaunuilija vaan -autoilija mutta sen verran olen vieraillut m-vaunuissa jotta pidän nimitystäsi pahansuopuutena ja kateutena sekä täydellisenä asiantuntemattomuutena.

        Matkailuvaunu kuten -autokin on perin oivallinen tapa tutustua maailmaan. Siinä voi pitää omaa vauhtiaan ja muuttaa suunnitelmiaan vaikka 2 kertaa päivässä eikä yhtään haittaa. Matkalla ei tarvitse aikataulua koska ei ole kiire mihinkään hotelliin yöksi vaan hotelli seuraa mukana missä kuljetkaan.

        Onhan se mukavaa matkailla kun kaikki vessa mukaan lukien seuraa mukana hätätilaa varten, kahveensa ja soppansa saa keittää millä tahansa levennyksellä ja monesti hienoissa maisemissa. Suosittelen sinullekin Erik ties kuinka mones!


      • Hyödyntöntä, joo
        Työeläkeläinen kirjoitti:

        Leveämmällä kohtaa kun ei tarvitse edes varoa vastaantulijoita voi hieman laittaa lisää nopeutta, onhan se silloin turvallisempaa.

        On kovin asenteellista nimittää matkailuvaunua "kusikopiksi" se tuskin ainakaan lisää kommenttisi arvostusta vaan se vedetään mielen vessasta alas saman tien.

        En itse ole matkailuvaunuilija vaan -autoilija mutta sen verran olen vieraillut m-vaunuissa jotta pidän nimitystäsi pahansuopuutena ja kateutena sekä täydellisenä asiantuntemattomuutena.

        Matkailuvaunu kuten -autokin on perin oivallinen tapa tutustua maailmaan. Siinä voi pitää omaa vauhtiaan ja muuttaa suunnitelmiaan vaikka 2 kertaa päivässä eikä yhtään haittaa. Matkalla ei tarvitse aikataulua koska ei ole kiire mihinkään hotelliin yöksi vaan hotelli seuraa mukana missä kuljetkaan.

        Onhan se mukavaa matkailla kun kaikki vessa mukaan lukien seuraa mukana hätätilaa varten, kahveensa ja soppansa saa keittää millä tahansa levennyksellä ja monesti hienoissa maisemissa. Suosittelen sinullekin Erik ties kuinka mones!

        Totta kai karavaanarius tai asuntoautoilu on hyödyntöntä. Sehän on harrastus siinä missä useimpien veneily, purjelento tai moottorikelkkailu!! On lomailua, matkustamista, sosiaalista elämää ja näpräämistä. Sitäpaitsi aika kalliskin harrastus, koska vuosikuluilla, pääoman kuoletuksella ja polttoaineen menolla asuu pitkät ajat hyvässä hotellissa.

        Silti olen karavaanari.

        Hyödyllistä karavaanarius on vain silloin jos työn takia tarvitsee liikuteltavaa majoittumispaikkaa kuten vaikka ympäri maakuntaa metsäpalstoilla tai maaseudun rakennustyömailla töitä tekevä.


      • Joksu nuukana
        Hyödyntöntä, joo kirjoitti:

        Totta kai karavaanarius tai asuntoautoilu on hyödyntöntä. Sehän on harrastus siinä missä useimpien veneily, purjelento tai moottorikelkkailu!! On lomailua, matkustamista, sosiaalista elämää ja näpräämistä. Sitäpaitsi aika kalliskin harrastus, koska vuosikuluilla, pääoman kuoletuksella ja polttoaineen menolla asuu pitkät ajat hyvässä hotellissa.

        Silti olen karavaanari.

        Hyödyllistä karavaanarius on vain silloin jos työn takia tarvitsee liikuteltavaa majoittumispaikkaa kuten vaikka ympäri maakuntaa metsäpalstoilla tai maaseudun rakennustyömailla töitä tekevä.

        Toisaalta eipä siinä kovin isoja kuoletuksia ole kun aloitat sillä vähemmällä pelillä,oliko tuo nyt Rummatikki?


      • 175-13 C
        Joksu nuukana kirjoitti:

        Toisaalta eipä siinä kovin isoja kuoletuksia ole kun aloitat sillä vähemmällä pelillä,oliko tuo nyt Rummatikki?

        Hyvinpä näyttää ainakin monet louhintatyömaiden ukot viihtyvän vaunussaan.
        Eikä ne ole kenenkään kiireisen haittana tuolla pääteillä.
        Nyt kun on jo kesärenkaat alla niin voisi jo vedellä koevedon ja katsoa, että jarrut ja ja valot on kunnossa.


      • Hyödyntöntä, joo kirjoitti:

        Totta kai karavaanarius tai asuntoautoilu on hyödyntöntä. Sehän on harrastus siinä missä useimpien veneily, purjelento tai moottorikelkkailu!! On lomailua, matkustamista, sosiaalista elämää ja näpräämistä. Sitäpaitsi aika kalliskin harrastus, koska vuosikuluilla, pääoman kuoletuksella ja polttoaineen menolla asuu pitkät ajat hyvässä hotellissa.

        Silti olen karavaanari.

        Hyödyllistä karavaanarius on vain silloin jos työn takia tarvitsee liikuteltavaa majoittumispaikkaa kuten vaikka ympäri maakuntaa metsäpalstoilla tai maaseudun rakennustyömailla töitä tekevä.

        On se hyötyä se mielenvirkistyskin! Hyöty ei aina ole rahalla mitattavaa!


    • Omat eväät

      samma vauhtia rekkojen kanssa mennään, pitäisikö niittenkin liikkuminen siirtää sivu/pikkuteille?

      • samat säännöt, onko

        Eikun rekka vaan kiinni peräpeiliin, mutta ei pidä antaa mennä ohi. Niin saa muodostettua kahdella perävaunulla rekan kanssa 40 metrin yhdistelmän, mitä on jo vaikea ohittaa tavallisilla kinnereillä. Kyllä se 80 km/h pitää riittää rekalle, kun se riittää muillekin tien käyttäjille. JOs se alkaa hiillostamaan ja ajaa ihan kiinni peräpeilissä, niin sitä pitää kyykyttää aina hidastamalla mäen alla ja sitten pedaali lattiaan kun rekka on hiljentänyt.


      • yhtiön teille

        Tukkiautot jo ajelee metsäteillä. Saisiko ne muutkin Scaniat muilutettua sinne ?


    • karavaanari 140????

      vaarallsempia mielestäni ovat ne autoilijat, jotka ajavat puskuri kiinni siinä vaunun perässä pienemmän polttoainekulutuksen toivossa jolloin vetoautosta ei edes näe että takana on auto. onhan se tietenkin harmittavaa jos ihmiset joutuvat harmikseen ajamaan vaunun perässä kun aloittajan mielestä karavaanarit ei ole näköjään ihmisiä :) . toinen joka aiheuttaa on rekkakuski. Vedät vaunua n. 86km/h ja se rekka on siinä 10metriä vaunun perästä ja kuski vaan periaatteesta haukkuu kaikki vaunut alimpaan helvettiin,vaikka itsellä rajotin hakkaa persuksille ja ei tuon kovempaa pääsisikään.

    • älä mollaa

      Ja sun vanhemmat tulisi haastaa oikeuteen. Syy: eivät tieneet ehkäisystä - siittivät sinut!

    • KTMexc

      Autokoulun opettaja sanoi aikoinaan.. Jonoa ei tee se hidas ajoneuvo, vaan se hitaan perässä ajava...

      • Näinhän se on, yksi ajoneuvo ei ole jono joten se toinen sen jonon saa aikaan.


    • vetoo vetoo

      Kuis tuommoinen aloitus? Ootko sattumoisin huomannu, että rekatkin vetää jotain. Jottain mikä päätyy siunki ruokapöytään. Eikä ne Nortti-Ekinkään nortit kule ja pala vetämäti.

      Jos tuo veto niin kovasti haittaa sulkekaa ikkuna ja työntäkää päänne sinne mihin aurino ei paista. Siellä ei varmaan sitten vejä. Jossei satu joku homo-Petteri jonottamaan tuhkaluukulla.

      • lääväpillu

        Mää käskin akan sulkea suunsa, jopas lakkasi huiku käymästä.


      • Säästöä säästöä
        lääväpillu kirjoitti:

        Mää käskin akan sulkea suunsa, jopas lakkasi huiku käymästä.

        Moi. Olen huomannut hyvän polttoaineen säästömuodon. Ajan aina mahdollisuuksien mukaan henkilöautollani rekan imussa mahdollisimman lähellä perävaunua - säästyy 3 litraa satasella bensaa.

        Mutta sitten se tuntuvin säästö: Kun olen asuntovaunu koukussa liikenteessä, teen saman eli hakeudun rekan imuun ja säästän kesälomarahoista suhteessa vieläkin enemmän. Matkanopeus on sopiva rekan perässä eli sallittu 80 km/h.

        Kokeilkaa säästämistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      178
      10276
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3495
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3233
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2855
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      204
      2207
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2193
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2013
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1628
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1426
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1376
    Aihe