Onko kellään tietoa mitä mahtaa maksaa kun vanha hammas otetaan pois ja uusi laitetaan tilalle?! Etuhammas on katkennut, en tiedä koska ja miksi, mutta se on poikki ja joudutaan poistamaan ja eturiviin tietysti tekemään uusi hammas tilalle. Kustannukset hirvittävät, olen kuullut etä kallista, mutta pankkilainaako hakemaan, kun ei kukaan korvaa kun en tiedä missä ja miksi hammas katkennut. hampaan takia ollut purentakisko ja juurihoito, turhaan tietty kun hammas kuitenkin mennyt poistettavaksi. hoitovirhe?? Olenko pahassakin pulassa?
Uusi hammas/hampaan hinta??
15
37561
Vastaukset
- leila
tehtiin 3viikkoa sitten uusi hammas eteen kun vanha irtosi, laitettiin ns, ruuvi asennuksella,
hintaa tuli yksityisellä hammaslääkärillä vähän vaille 100euroa, koko homma kesti noin ½tuntia.- Jusa
Minua varoiteltu "suunnattoman hintavasta" lääkärin sanoja lainaten ja huhupuheina kuultuna tuhansia euroja maksavasta toimenpiteestä.. että ei ehkä ihan samasta asiasta ole kyse kun sulla. tai sinulle maksoi kela tai vakuutus tai jotain? huh, nauraisin itseni kuoliaaksi jos irtoaisi sadalla eurolla!!viisisataa ekua jo laittanut ja yhä kuollut katkinainen hammas suussa.pitkälti toista vuotta..että näin.
- leila
Jusa kirjoitti:
Minua varoiteltu "suunnattoman hintavasta" lääkärin sanoja lainaten ja huhupuheina kuultuna tuhansia euroja maksavasta toimenpiteestä.. että ei ehkä ihan samasta asiasta ole kyse kun sulla. tai sinulle maksoi kela tai vakuutus tai jotain? huh, nauraisin itseni kuoliaaksi jos irtoaisi sadalla eurolla!!viisisataa ekua jo laittanut ja yhä kuollut katkinainen hammas suussa.pitkälti toista vuotta..että näin.
sain uuden hampaan yksityisellä hinta oli 134 euroa mutta siittä vähennettiin kelan korvaus, joten itselle jäi maksettavaksi 94,46 euroa, ei työttöman kotirouvan hampaat kuulu vakuutuksen piiriin, uskot tai et, en itsekkään meinannut sitä uskoa mutta tosi on.
- kauski
mulle tuli tappelu ja jengii tuli välii nii löin sit vahingos kaverilta yhe hampaa alas toivottavasti en joudu mitää maksamaa :/
- Anonyymi
leila kirjoitti:
sain uuden hampaan yksityisellä hinta oli 134 euroa mutta siittä vähennettiin kelan korvaus, joten itselle jäi maksettavaksi 94,46 euroa, ei työttöman kotirouvan hampaat kuulu vakuutuksen piiriin, uskot tai et, en itsekkään meinannut sitä uskoa mutta tosi on.
Kseessä varmaankin nastahammas kun on noin edullinen. Laitetaan jos juuri on ehjä.
- minä
Minulle laitettiin uusi hammas eteen, kun jouduttiin poistamaan yksi hammas haljenneen juuren vuoksi. Implanttia ei voitu laittaa, koska yläleuassa ei ollut tarpeeksi luuta. Eli, kolmen hampaan silta porsliinista:puuttuva hammas on kahden viereisen hampaan varassa kiinni. Maksoi hammaslääkäreiden opetusklinikalla 1000e.Yksityisellä voi maksaa puolet lisää, rippuu hammashoitolasta.Kannattaa kysellä.
Implantti olisi ollut yhtä kallis, jos se olisi laitettu.
Kelahan ei korvaa kosmeettista protetiikkaa ollenkaan, eli kallista puuhaa.
Väliaikaisesti hammaslääkäri rakentaa muovista hampaan puuttuvan tilalle, joten ilman hammasta et joudu olemaan, mutta sekin maksaa 100-150e.
Olisikohan sellainen laitettu edelliselle vastaajalle. Siinä on huono puoli ettei se tahdo kestää kovin kauan. - meikpiis75
Hampaasi voidaan korvata useammalla tavalla, ja kustannukset ovat täysin tavasta riippuvaiset.
Jos hammasta ei ole pakko poistaa kokonaan eli se voidaan hioa pilariksi, siihen voidaan valmistaa yksittäinen kruunu. Kruunu voi olla purennasta ja tapauksesta muutenkin riippuen metallokeraaminen, kokokeraaminen tai kultakruunu. Kaikki liikkuvat suunnilleen samassa hintahaarukassa: kruunun hinta sijoittunee yksityispuolella hammaslääkärikuluineen välille 440-550 euroa.
Jos hampaan kruunuosaa ei voida säästää, mutta juuri on vielä kunnossa, voidaan siihen valmistaa nastakruunu. Eli tämä on muuten samanlainen kuin tavallinen vaippakruunu (edellä), mutta hampaan juurikanavaan menee nasta ja kruunu kiinnittyy paikalleen sen avulla. Nastakruunu vaatii aina juurihoidon ja on hinnaltaan ehkä aavistuksen tavallista kruunua kalliimpi.
Jos hammas poistetaan kokonaan, sen tilalle voidaan valmistaa:
1) Kevytsilta: Nimensä mukaisesti "kevyin" vaihtoehto. Puuttuva hammas valmistetaan yleensä lasikuidulla vahvistetusta muovista, joskus metallirunkoisena posliinista. Joka tapauksessa kevytsilta tarkoittaa sitä, että aukko täytetään hampaan näköisellä osalla, jonka sivuilla on pienet siivekkeet. Nämä siivekkeet asettuvat tiiviisti viereisten hampaiden päälle tai taakse (etuhampaan kyseessäollessa taakse) ja pitävät rakennelman paikallaan. Hinnaksi tullee suurinpiirtein sama kuin kruunutuksessa, tapauksesta ja materiaalista riippuen saatat päästä hiukan halvemmallakin.
2) Kolmen hampaan silta: aukon molemmilta puolilta hiotaan yksi hammas pilariksi ja näiden varaan valmistetaan silta. Purennasta ja tapauksesta riippuen silta voidaan valmistaa kokokeraamisena tai metallokeraamisena. Metallokeraaminen on yleisempi ja kestävämpi vaihtoehto ja taiten valmistettuna yhtä esteettinen kuin kokokeraaminenkin. Hinnaksi tullee noin 1200-1350 euroa.
3) Implantointi: puuttuva hammas korvataan implantilla eli leukaluuhun porattavalla titaanisella keinojuurella. Implantin luutuminen kestää muutaman kuukauden, jonka ajaksi sinulle voidaan valmistaa väliaikainen korvike. Luutuneen ruuvin päälle valmistetaan lopullinen kruunu metallokeraamisena. Implantoinnin hinnaksi tulee noin 1600 euroa.- Jusa
Se kun taitaa ainoa vaihtoehto olla se implantti titaaniruuvineen.. hammas on kuulema katkennut sellaisesta kohtaa että siitä itsestään ei ole enää hiottavaksi. juurta ei ole kun juurihoitokin jäi kesken, kun hampaan huomattiin yhtäkkiä olevan poikki kesken juurihoitoprosessin..
..ja höpöhöpö mie en usko että työtön kotirouva saa sataeurolla uutta hammasta jos ei sitä saa köyhä opiskelijakaan. riitä opintolainakaan uutta hammasta maksamaan..
että näin. varokaa ihmiset hampaidenne puolesta. vakuuttakaa ihmiset legonne! - meikpiis75
Jusa kirjoitti:
Se kun taitaa ainoa vaihtoehto olla se implantti titaaniruuvineen.. hammas on kuulema katkennut sellaisesta kohtaa että siitä itsestään ei ole enää hiottavaksi. juurta ei ole kun juurihoitokin jäi kesken, kun hampaan huomattiin yhtäkkiä olevan poikki kesken juurihoitoprosessin..
..ja höpöhöpö mie en usko että työtön kotirouva saa sataeurolla uutta hammasta jos ei sitä saa köyhä opiskelijakaan. riitä opintolainakaan uutta hammasta maksamaan..
että näin. varokaa ihmiset hampaidenne puolesta. vakuuttakaa ihmiset legonne!Olihan tuossa muitakin vaihtoehtoja kuin implantointi, jos hammas joudutaan kokonaan poistamaan.
- Jusa
meikpiis75 kirjoitti:
Olihan tuossa muitakin vaihtoehtoja kuin implantointi, jos hammas joudutaan kokonaan poistamaan.
Se vain taisi hampilääkäri mainita viereisistä terveistä hampaista että ei välttämättä kannata niitten kustannuksella hammasta siihen viritellä.. vihjaili sen titaaniruuvin suuntaan.
jotenkin niin kummallista koko hampaan kuoleminen ja yllättävä huomaamaton katkeaminen että taitaa mennä potilasasiamiehen tms. selvitettäväksi koko parivuotinen juttu. itse en oikein osaa sanoa mihin suostua ja varsinkaan mikä paras vaihtoehto johon suostua, väsynyt jo koko touhuun. ja siihen etten enää luota hammaslääkäreihin.
tästä ei enää puutu kuin se että seuraavaa hammaslääkärikäyntiä odotellessa hammas lopullisesti irtoaa ja olen kuin pahainenkin jääkiekkoilija ilman etuhammasta. ja että uutta siihen ei ole varaa laittaa.
- AAA
Ilmeisesti Leilalle on laitettu yhdistelmämuovista tavallisella paikkaustekniikalla tehty hammas. Sen hinta on juuri tuota luokkaa. Siihen viittaisi myös tuo "ruuvikiinnitys" eli juurikanavasta on otettu tuki pienellä juurikanavaruuvilla. Tämä siis vaatii hyvän oman hampaanjuuren. Jos juuri on halki, se on poistettava ja tilalle käyvät siis väliaikaiseksi lasikuitukevytsilta, pysyväksi korvaajatksi implantti tai silta. Hampaan korvaaminen on usein myös purennallisesti perusteltua, joten kyseessä ei todellakaan ole pelkkä kosmeettinen hammashoito. Kela ei korvaa kuitenkaan protetiikkaakaan.
- gösta
Mulla kävi vähän samalla tavalla kun Leilalle, että etuhammas meni poikki kun vedin lipat katuun.
Hammaslääkissä poras kolme jotain nastaa jäljellä olevaan hampaaseen, siihen muovipaikka päälle
juuri oli jäänyt kylläkin ehjäksi,Hintaa tuli julkisella 80e. Meni pariviikoa ja hammasta alkoi särkeä ihan Helvetisti, ei pystynyt koskettaa koko hammasta. Menin hamppu lekuriin ja hammasta vähän hiottiin,
aloitettiin juurihoito. Saas nähdä miten tästä toivutaan hammas on kipeä ja voi olla viikonkin kosketus arka.
- Hammaspeikon kaveri
Minulle laitettiin keväällä metallokeraaminen hammas silta-systeemillä.Eli viereiset hampaat hiottiin pilareisi ja niiden päälle laitettiin kuoret,joiden välissä uusi hampaani nököttää.Ensin otettiin mallinnokset,hiottiin ja laitetiin väliaikainen silta viikon ajaksi.Sen jälkeen asetettiin pysyvä rakennelma.Aikaa meni hionta-kerralla puolitoista tuntia,asennuskerralla tunti.Eli ei mikään nopea homma.Hyvä siitä tulikin,tyytyväinen olen,mutta kallis!Kaikkinensa laskua tuli 1850 euroa!!
- hammasrampa
Ongelmaksi sekä implantin, että sillan kohdalla saattaa tulla "krooninen hajuongelma". Mulle laitettiin kolmen hampaan silta (siis kaksi tukea ja yksi juureton keskellä) sekä 1 erillinen kruunu. Lähes heti alkoi haisemaan ptoteesien kiinekohdan reuna ikenen rajassa. Harjaan hampaita tunnollisesti ja erityisen huolella juuri tekareiden kohdalta, mutta mikään ei auta.. ei edes hammasväliharja. Nyt mulla silta irtosi ja niiden reunimmaisten sisusta haisi kuvottavalle, mutta ikenen raja tai pilareiksi hiotut eivät haisseet lainkaan. Myös erillisen kruunun juurella on rankka haju mutta se ei ole vielä irronnut. Onko muilla kokemusta tällaisesta? Olisko syynä että bakteerit pääsevät pesimään joko sementin sekaan tai tunkeutumaan kiinnityssementin ja pilarin väliin?
- mikä eteen
vastustin kahden kolon siltaa, mutta nasta ei pysynyt. Nyt sitten 3 vuotta tehty .
Huomasin mäiskähdyksen purkkaa purressa. Oli kuin kalossi vesisateessa. Samaa mietin kun tukipylväät hiottiin elikkäs mitkä pöpöt suussani mellastaa ja miten ao korjaus suoritetaan.
Eurosia laskeskeleva riiviömummo
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207