verenrasva

kokemusta

Veren triglyserid eli rasvat ovat maksimissaan 2 sen ylittävä osuus katsotaan vaaralliseksi. Kun jollakin henkilöllä veran rasva arvo on yli 2 niin hänelle suositellaan vähärasva ruokavalioa, joka ennestään pahentaa tilannetta.

Vuosia ennen karppauksen aloittamista, minulle annettiin työteveysasemalta ruoka ohjeet, josta luonnonrasva kuten voi oli kokonaan poistettu, sen ruokavalion noudattaminen piti veren triglyseridit liian korkealla eli 2:ssa.
joka karppauksen ansioista putosi alle 1.

Kolestroliarvot ei ole tärkeitä, vaan nimenomaan veren triglyseridit, koska se on hyvä mittari sydän ja verisuonitautien perimmäinseen syyhyn joka on tulehdustila kehossa, jonka yleensä aiheuttaa nimenomaan vähärasvainen hiilariruoka.

8

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta lisää

      Selitä nyt tarkemmin mistä tuo triglyserid arvo nousee. Onko kyseessä hiilihydraatit jotka aiheuttavat tulehdustilaa, vai liittyykö asia jotenkin omega-3 ja 6 rasva-arvoihin.

      Nuo kolesteroliarvot ovat jo menneet jakeluun, sillä niiden tasot muodostuvat juuri ruokavalioiden mukaan.

    • kokemusta

      Minun kohdalla vähä rasvainen ruoka aiheutti triglyserid arvon nousun, kun taas karppiruoka eli vähä hiiarinen ruoka pudotti arvon alle 1.

      Tuon tarkempaa en osaa sanoa, mutta tuon perusteella kannattaa käydä verikokeessa ja unohtaa kolestroli ja ottaa triglyserid arvo tarkastelun kohteeksi. Se avulla saa heti tiedon siitä onko dietti / Ruokavalio terveellinen. Yli 1,5 triglyserid arvon aiheuttama ruokavalio kannattaa hylätä ja muuttaa terveellisempään suuntaan.

      THH:n mukaan se on enemmän hiilareita, mutta minun ja monen muun kokemuksen mukaan päinvastoin.

      • Ssssshhhhh

        Tarkoitit varmaan THL? Vai mikä on THH?

        Minulla triglyt 0.4. Vai olisiko ollut 0.5 kuitenkin? En muista enää. Vuosikausia vhh:lla, joten ei viitsi näitä niin miettiä. Kokonaiskolesteroli kun on alle 4.

        Öljyjä ja voita ja kookosöljyä menee...


      • kokemusta
        Ssssshhhhh kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan THL? Vai mikä on THH?

        Minulla triglyt 0.4. Vai olisiko ollut 0.5 kuitenkin? En muista enää. Vuosikausia vhh:lla, joten ei viitsi näitä niin miettiä. Kokonaiskolesteroli kun on alle 4.

        Öljyjä ja voita ja kookosöljyä menee...

        THL piti olla..


    • Kolesteroli

      Minun kolesteroliarvot ovat seuraavat:

      Kokonaiskolesteroli 3,85mmol/l
      HDL 2,19mmol/l
      LDL 1,22mmol/l
      Triglyseridit 0,97mmol/l
      non-HDL 1,66mmol/l
      TC/HDL 1,8mmol/l
      Verensokeri 4,18mmol/l 1,5h ruoan jälkeen.

      Noudatan VHH-ruokavaliota. Paljon öljyjä, pähkinöitä.

      • Kolesteroli

        Kovin pitkään en ole VHH-lla ollut, mutta triglyseridit jo lähdössä alaspäin. Ja syön paljon pähkinöitä, öljyä, voita, siemeniä, rasvaisia maitotuotteita ja tietysti paljon kananmunia ja kasviksia ja tuollaiset ovat kolesterooli lukemat. Pinttynyt vain päähän se että niiden tulee olla alhaiset, mutta tiedä sitten mitä uskoa, eipä tuo haittaa vaikka tuosta nousisi..?


    • VP?

      Rasvapappojen mielestä pieni kokonaiskolesteroli on terveysriski.

    • Saiturei eläkeläinen

      Välimeren ruokavaliota työkseen tutkiva espanjalainen kardiologi totesi Kokonaiskolesterolin olevan hyvä kun se liikkuu tasossa 5 - 6. liian alhaalla oleva taso on epäterveellinen ja korkeammat arvot ennustavat pitkää ikää.
      Suositteli hiilihydraattien minimoimista ja ruokana kalaan, kanaa ja lihaa salaattien kera ja tietysti mahdollisimman luonnollisessa muodossa. Ruokajuomana pari lasia viiniä päivässä.
      Luonnollisempi ruoka tarkoittaa espanjassa lähellä tuotettua eikä mitään "suurtuotannon myrkyttämää". Itselläni kolesterolilukemat liikkuvat 5,0 paikkeilla ja ne asettuvat ruokavalioni mukaan. Sokeriarvot ovat asettuneet lähes kohdalleen ja omenavartalot ovat mennyttä aikaa.

      Niin se myös on, että lähes kaikissa "kokkiohjelmissa" oliiviöljy ja voi ovat ruuanvalmistuksen "valioita" puhtautensa perusteella, eikä noita teollisia sotkuja juurikaan näytellä.

      THL lausumilla ei myös ole mitään tekemistä terveellisen ruuan kanssa, kunhan huutelevat jotakin perään kun asioista kirjoitellaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe