vatsa-aorttako oireilee?

jimmycgeese

Vatsassani tuntuu välillä muljahduksia navan kummallakin puolella,enimmäkseen pitkään istuessa. muljahtelu ei ole jatkuvaa. voisiko vatsa aortta oireilla? tänään aamulla navan oikealla puolella tuntui muutaman kerran pistävä kipu n. sekunnin ajan. sydämessäni ei ole vikaa. milloin pitäisi käydä lääkärissä.

14

3298

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 34534534534534

      Tuntuuko kipu sydämen lyödessä? emt mee tapaa tohtoria ja saa paskaa hoitoa kuten kaikki muutkin.

      • Anonyymi

        Hei..kysyisin aiheuttaako sydämen aortan pullistuma rinnan kohoamista tai turpoamista 🤔


    • nippe1

      Onko sinulla merkkiä pullistumasta, jos on niin tuntuuko siinä sykettä? Jos tuntuu niin kipinkapin ultraan. Jos pullistuma on yli 5.5 cm niin valmistaudu leikkaukseen. Itselläni pullistuma oli 12.5 cm eikä kipuja ollut. Minut leikattiin heti. Ei tosiaan kannata odotella. Jos aortta repeää niin se on menoa. Googleta hakusanalla "AORTTA ANOURUSMA OIREET"

    • Oletko vielä nippe1 tästä aortta-asiasta liikkeellä? Ja mahdollisesti muut. Olisi joitakin kysymyksiä toipumiseen liittyen.
      Leikattiin äskettäin l. 7. heinäkuuta 14.

      • nippe1

        Hei,
        Kysy pois. Vieläkin sairauslomalla. Leikkauksesta nyt 2 vuotta ja neljä päivää!


      • nippe1 kirjoitti:

        Hei,
        Kysy pois. Vieläkin sairauslomalla. Leikkauksesta nyt 2 vuotta ja neljä päivää!

        Kirjallinen potilasohje äkillisesti sairastuneelle verisuonikirurgiselle potilaalle ja omaiselle (Saara Penttinen ja Anna Tornivuori. Opinnäytetyö, kevät 2009, Diak Etelä, Helsinki). Siinä on 48 sivua. Lienet lukenut.

        Ensimmäinen kysymys, niitähän tahdoin esittää, on se kuinka kauan toipuminen kestää? Sanoit 2 vuotta ja 4 päivää. ?? Minulla on mennyt noin 4 kuukautta leikkauksesta, enkä tiedä olenko toipunut.
        Pitäisi kävellä, pitäisi voimistella, pitäisi hengittää syvään, pitäisi kehitellä ruokavaliota, pitäisi seurata veren paineita... ja niin olen tehnytkin. Kävelemään pystyminen on aina vähän niin ja näin: joskus hyvin ja joskus hyvin huonosti.
        Siis 1. kysymys on miten toipuminen on Sinulla edennyt.


      • nippe1
        markkump kirjoitti:

        Kirjallinen potilasohje äkillisesti sairastuneelle verisuonikirurgiselle potilaalle ja omaiselle (Saara Penttinen ja Anna Tornivuori. Opinnäytetyö, kevät 2009, Diak Etelä, Helsinki). Siinä on 48 sivua. Lienet lukenut.

        Ensimmäinen kysymys, niitähän tahdoin esittää, on se kuinka kauan toipuminen kestää? Sanoit 2 vuotta ja 4 päivää. ?? Minulla on mennyt noin 4 kuukautta leikkauksesta, enkä tiedä olenko toipunut.
        Pitäisi kävellä, pitäisi voimistella, pitäisi hengittää syvään, pitäisi kehitellä ruokavaliota, pitäisi seurata veren paineita... ja niin olen tehnytkin. Kävelemään pystyminen on aina vähän niin ja näin: joskus hyvin ja joskus hyvin huonosti.
        Siis 1. kysymys on miten toipuminen on Sinulla edennyt.

        Pienellä viiveellä vastaan.
        Toipuminen ollut tosi mutkikasta. Menin siis normaaliin terveystarkastukseen 18.10.2012. Todettiin aortan laajentuma 12.4cm. Ambulanssilla Oyksiin, leikattiin jne... vieläkin toipilaana. Kävelemään pystyin täysipainoisesti vuoden kuluttua leikkauksesta. Muita seuraamuksia tuli kuten psoriaasis, huimaus, ajoittainen hengenahdistus ja verenkiertojutut jne... näiden kanssa on vaan elettävä. Ennen leikkausta olin hyvässä kunnossa, nyt en. Tupakka onneksi jäi sille reissulle. Kirurgi sanoikin, että jos en lopeta tupakointia niin varpaat joudutaan ambutoimaan. Ääreisverenkierto kun on huonontunut. Jos haluat tarkempaa konsultaatiota niin kerro maili tai puhelinnumero niin soittelen. Nippe1


      • nippe1
        markkump kirjoitti:

        Kirjallinen potilasohje äkillisesti sairastuneelle verisuonikirurgiselle potilaalle ja omaiselle (Saara Penttinen ja Anna Tornivuori. Opinnäytetyö, kevät 2009, Diak Etelä, Helsinki). Siinä on 48 sivua. Lienet lukenut.

        Ensimmäinen kysymys, niitähän tahdoin esittää, on se kuinka kauan toipuminen kestää? Sanoit 2 vuotta ja 4 päivää. ?? Minulla on mennyt noin 4 kuukautta leikkauksesta, enkä tiedä olenko toipunut.
        Pitäisi kävellä, pitäisi voimistella, pitäisi hengittää syvään, pitäisi kehitellä ruokavaliota, pitäisi seurata veren paineita... ja niin olen tehnytkin. Kävelemään pystyminen on aina vähän niin ja näin: joskus hyvin ja joskus hyvin huonosti.
        Siis 1. kysymys on miten toipuminen on Sinulla edennyt.

        Lisäys
        En ole lukenut kyseisiä potilasohjeita.
        Nippe1


    • nippe1

      Nyt sekin luettu. Kaikki aika tuttua ja koettua.

    • "Ääreisverenkierto kun on huonontunut", kerroit. Miten se on todettu? Itse en tähän itseänikin vaivaavaan asiaan en ole saanut selvyyttä.

      Kuitenkin kaikkien tutkimusten mukaan minä olen terve. Viidenkymmenen vuoden piipun polttamisen ja melkoisen kaljoittelun vaikutukset eivät minussa näy, jos on luottaminen potilaskertomuksiin. Ellei nyt oteta huomioon tuota vatsajuttua, joka voi syntyä muutenkin ja löytyi muun tutkimuksen "sivutuotteena".

      En tiedä onko tälle foorumille sopivaa, mutta pyydän Sinua Nippe1 ilmoittamaan oman sähköpostisi, jos käymme keskustelut asiasta jatkossa yksityisesti. Itse kannattaisin julkista keskustelua. Tämä siksi, että meitä on monta ja pitäisi saada aikaiseksi vatsa-aortan pullistumien tutkimus myös Suomessa mammografian tapaan. Turhaan menee ukkoja.

      Minua on tutkittu marraskuusta 2012 lähtien kokemani vaivan takia. Mitään selittävää ei löytynyt vaikka "kaikki" oli tutkittu. Keväällä 2014 maaliskuussa sillä kertaa minulle osunut lääkäri pani minut koko vatsan ultraäänitutkimukseen, joka toteutui 7.4.2014. Ja kappas: vatsa-aortan pullistuminen. Se on nyt korjattu. Ei olisi, jos olisin tyytynyt siihen tietoon minkä oli tuottanut edeltävä vuoden ja neljän kuukautta kestänyt rumba terveyskeskuksessa.

      • nippe1

        Käyppä ABI/TBI (nilkat) mittauksessa. Kyllä sen huomaa kun varpaat/ sormet ovat jäässä vaikka olet sisällä. Mittauta myöskin LDL-kolesteroli. Sinulla sen pitäisi olla käsittääkseni alle 1.8b. Uskon, että olet erityisen suuren riskin potilas.
        Olen samaa mieltä kanssasi että aortta tulisi tarkastaa aina terveystarkastuksen yhteydessä. Lääkärini kertoi myöskin ettei se ole tavanomaista ellei potilas sitä pyydä. Jos en olisi tarkistattunut aorttaa niin eipä tässä kirjoiteltaisi, niin tipalle se meni.
        Lopeta juopottelu ja piipun polttelu. Olet jatkoajalla! Sullakin taitaa olla osa aorttaa korvattuna y-proteesilla. Se kun tukkeutuu piipunpössyttelystä niin laulut on laulettu ja sukulaiset kerääntyvät juustokahveille. Aorttajutut johtuvat esim.perintötekijöistä, tupakoinnista, alkoholinkäytöstä, stressistä jne.... Tiedoksi myös, että aorttaleikkaus taitaa olla niitä suurimpia leikkauksia mitä ihmisille tehdään!


    • MDV672

      Eli siis nyt näyttäisi olevan suurinta osaa Chocolove-suklaalevyistä valikoimassa ainakin hetkellisesti. Niin suosittuja, että loppuvat usein kesken. Loput makuvaihtoehdot: http://www.iherb.com/chocolove?rcode=MDV672

    • nippe1

      markkump, lukaseppa tämä:
      Aortan laajentuma (aortta-aneurysma) on heikentyneeseen aorttaan liittyvän valtimotaudin eli ateroskleroosin seurauksena syntynyt pullistuma. Se voi joskus harvoin syntyä myös synnynnäisesti heikon seinämän seurauksena.[1] Se on yleinen munuaisvaltimotason alapuolella, mutta laajentumia voi esiintyä missä tahansa kohdassa aorttaa.

      Aortta-aneurysmien merkittävimmät riskitekijät ovat samat kuin ateroskleroosin eli tupakointi, miessukupuoli, ikä, korkea verenpaine ja korkea veren kolesteroliarvo. Nykyään ajatellaan, että valtaosa aortta-aneurysmista syntyy sydän- ja verisuonitautien seurauksena[1]. Aiemmin aortta-aneurysma saattoi syntyä myös infektion, esimerkiksi kupan, seurauksena, mutta sellaiset aneurysmat ovat länsimaissa äärettömän harvinaisia.

      Aortta-aneurysma voi tuntua vatsan alueella sykkivänä pullistumana, mutta se on tavallisesti oireeton, kunnes se puhkeaa. Aneurysman puhkeaminen on hengenvaarallinen tilanne. Suuri osa potilaista kuolee jo ennen kuin ehtii sairaalaan, ja sairaalaan päässeistäkin vain osa selviää hengissä. Aneurysman puhkeamisen riski on sitä suurempi, mitä suurempi aneurysman halkaisija on.





      Aortan repeämä.
      Aortta-aneurysmien tiedetään kasvavan hitaasti vuosien kuluessa. Nykyään aneurysma pyritään yleensä leikkaamaan, kun niiden halkaisija on noin 5 cm[1] tai jo aiemmin, jos niiden on seurannassa huomattu kasvavan tavanomaista nopeammin. Sekä puhjenneen aneurysman korjausleikkauksessa että ei-kiireellisessä korjausleikkauksessa aortan laajentunut osa korvataan vahvalla esimerkiksi dacronista punotulla putkella. Vaihtoehtoisesti aneurysma voidaan korjata myös katetrin kautta laajentumakohtaan uitettavalla stentillä. Valittu menetelmä riippuu potilaan kunnosta ja hoitavan lääkärin harkinnasta. Myös ei-kiireellisiin korjausleikkauksiin liittyy muun muassa halvaantumisen ja kuoleman riski. Tästä syystä lääkärit pyrkivät kaiken aikaa kehittämään keinoja, joilla voitaisiin tunnistaa ne potilaat, joilla on poikkeuksellisen suuri riski saada aneurysman repeämä.

      • Siinäpä se. Kovasti on lukemista. Näitä alla olevia, niiden ensimmäisiä sanoja kun googlailee niin saa tietää yhtä ja toista, aneuysmiikot. Nipe1 on lukenut jo. Ja hitto: Englanninkielisillä sivuilla niitä vasta onkin.

        Muuten olen käynyt kaiken maailman tutkimuksissa mm. ABI/TBI mittauksessa ja myös kolestoriliasia on hoidossa. Ensimmäiseen sen verran, että tulokset olivat hyvät, mutta silti sormet menevät valkeaksi vähäisessä lämmössä. Kolestoroliarvot ovat niin ikään kunnossa. Siksi kysymykseni, miten se on todettu, on voimassa. Siis tutkimuksessa, koska minulla ei sitä niissä ole todettu vaikka se on olemassa.

        Ja niitä lukemisia tässä.
        hlberg L, Kantonen I. Aortan aneurysmat ja dissekoituma. Lääkärin tietokannat/Lääkärin käsikirja [online]. Päivitetty 1.9.2013. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim.
        Salenius J-P, Kantonen I. Aortta-aneurysman vaativa hoito muuttumassa. Duodecim 2009;125:424-430. (Ks. artikkeli)
        Vatsa-aortan seulonnat Suomessa 2011
        Aortan laajentuma (aneurysma), Lääkärikirja Duodecim
        Suonensisäinen vatsa-aortan aneurysmien hoito Tietoja potilaalle Patienteninformation
        Aortan sairaudet ja liikunta
        Opas vatsaleikatuille
        Lukijalle Aortan yleisimmän sairaudet


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe