Moikka,
Ajattelin kirjoittaa omasta kokemastani hermojuurisairaudesta.
Kaikille kyseisen sairauden omaisille ja itsekin sairastaneille kerron oman tarinani.
Kuubassa tammikuussa 2012 lomareissulla minulla oli kova keuhkoputkentulehdus koko loman ajan melkein 2viikkoa ja viimeisillä lomapäivillä tunsin jalkojeni pistelevän, kuin sähköiskuja jatkuvasti kehon alaraajoissa. Ei mennyt kuin vuorokausi jalkojen puutumisesta ja pistelystä lähti tasapainoaistikin oireilee. En nähnyt enää lattia ja seinäpintoja mitenkään suorissa ja kävelykin oli jo tosi kankeata ja toisten ihmisten autettaavaa. Onneksi hotellissa oli hyvä lääkäri joka passitti minut heti Holguinin keskussairaalaan tutkimuksiin. Eipä kestänyt kuin 12 tuntia tulostani, niin lähti myös kävelykyky ja kieli muuttui kankeaksi. En myöskään enää pystynyt liikkumaan yhtään ja halvaannuin totaalisesti silmiin saakka. Minut siirrettiin teho-osastolle 12 tunnin kuluttua sairaalaan tulosta ja siellä tukehduin omaan yskääni, koska ei ollut enää voimia yskiä limaa keuhkoista. Olin onneksi teho-osastolla, jossa minut elvytettiin taas elävien kirjoihin. Olin noin 5minuuttia rajan toisella puolella. Jouduin hengityskoneeseen tilanteen jälkeen.
Mikä oudointa tässä taudissa on, että järki pysyy koko ajan 100% mukana, vaikka keho on täysin halvaantunut.
Olin Kuuban sairaalassa viikon verran, kunnes saivat järjestettyä ambulanssilennon Suomeen ja Meilahden teho-osastolle.
Olin Meilahden teholla noin 5viikkoa ja jonka aikana minulle tehtiin useita plasmafereesivaihtoja. Näiden verenvaihtojen jälkeen alkoi minun sormi kerrallaan hieman liikkua.
Hengityskoneessa olin kaikenkaikkiaan 8 viikkoa
Teho-osaston jälkeen olin vielä Jorvin vuodeosastolla 1,5kk, jonka jälkeen pääsin kotihoitoon pyörätuolissa.
Päivä kerrallaan sain hieman liikettä lisää jalkoihin ja käsiin. Toivo lisääntyi omaisillani ja itsellänikin.
Nyt noin reilun kahden vuoden kuluttua kehoni on melkein palautunut takaisin, lukuunottamatta polvesta alaspäin jalkojen ns säkenöintiä ja ajoittaista puutumista. Mutta en voi valittaa, olen hengissä pieniä vaivoja lukuunottamatta.
Joten hyvät omaiset, toivoa on, mikäli joku taudin alkuvaiheessa lukee tästä taudista keskustelupalstan kautta.
Minulla kävi hyvä tuuri, kun pääsin hyvään hoitoon heti Kuubassa ja Suomessa.
Myöskin vaimo jaksoi olla vierelläni joka päivä sairaalassa, jonka antoi minulle paljon henkistä voimaa jaksaa maata liikkumattona noin 2kuukauden ajan.
Guillan-Barren syndrooman kokenut
2
159
Vastaukset
- Minna5
No olihan tarina!En ole aimmin tuollaisesta syndroomasta kuullutkaan,tuntuu ihmeeltä että olet selviytynyt ja kuntosi on palautunut noinkin hyvin!IKyllähän sitä katselee maailmaa uusin silmin moisen kokemuksen jälkeen,ja osaa arvostaa terveyttä,ja sitä että selviytyy omin voimin päivittäisistä arkirutiineista!Hyvää kevättä,ja voimaannuttavia päiviä sinulle!Olet selviytyjä!
- Mies 51v.
Moi,
kiitos Minna5.
Jokaiselle meistä tulee ajan saatossa jotain tauteja ja vaivoja osakseen. Minulla kävi tuuri, että tästä taudista oli mahdollista parantua.
Ei ole ollut oikein voimia aiemmin kirjoittaa tapahtuneesta, mutta nyt 2 vuoden kuluttua oli.
Halusin lähinnä taudin alkuvaiheessa oleville potilaille ja omaisille luoda hieman tietoa ja luoda uskoa, että kyllä toivoa on.
Eihän tuollaista tautia tiennyt edes olevan, ennen kun se osui omalle kohdalle.
Mukavaa kevättä sinullekin Minna5.
t. Mies 51v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984