Autojen vanteiden pulttien/muttereiden kiristystiukkuudet

täydennä

Skoda Octavia 2010 ohjekirja kertoo 120Nm , pelti/kevytmetallivanteille. ( onko VAG autoissa sama muissakin ? )


Toyota-kevytmetallivanteiden kiristystiukkuudet: ( toyotan sivuilta)

Henkilöautot ja RAV4 103 Nm
Hiace 100 Nm
Hilux 2WD 121 Nm
Hilux 4WD 105 Nm
Land Cruiser 120 113 Nm
Land Cruiser 150 112 Nm
Land Cruiser V8 131 Nm

( täydennä listaa niin näkee millaisia eroja on eri merkeissä ja autoissa)

42

17373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käsikopelolla

      Näppituntumalla viiden euron ristikkoavaimella on tullu kiristeltyä niin Toyotan, Opelin, Fiatin kuin Datsuninkin pyöränpultit. Niin pelti- kuin aluvanteetkin. Kaik on alla pysyneet ja on tarvittaessa auenneet tien poskessa kun on sen harvan kerran pitänyt varapyörää alkaa alle viritellä.

    • Autoammattilainen

      Suosittelen, että jätät renkaidenvaihdon ammattilaisten tehtäväksi. Kun annat ammattilaisen pitää autostasi huolta, ei sinun tarvitse miettiä kiristysmomenteista. Ammattilaiset käyttävät aina momenttiavainta ja he tietävät myös kokemuksen perusteella, miten tiukasti renkaat pultataan kiinni.

      • viisainta itse vaan

        Sitä minäkin olen aina ihmetellyt "miten tiukasti ne pultit/mutterit väännetään kiinni siellä liikkeissä mukamas ammattilaisten toimesta. Niitä kun ei tien päällä avaa millään mukana olevalla laitteella, joten ala soitella apua.
        Tuli meillekin naapurin pappa kyselemään apua, kun ei saanut yhtä talvirenkaan vannetta vaihdetuksi. Koetettiin ensin ristikolla--ei, sitten puolimetrinen jatko---ei ja viimein oli haettava rikstikkoon metrin putki jatkoksi, niin jopa aukesi ankarasti paukkuen. Oli liikkeessä laitettu "momentumavaimella" joku JÄRJETÖN Nm.
        OLen 70-luvulta alkaen laittanut mutterit keveästi ristikolla kiinni ja aina on pysyneet mukavasti paikoillaan. Ei ole tarvinnut jälkikiristää ja lähtee tien päällä aukikin.


      • Anonyymi
        viisainta itse vaan kirjoitti:

        Sitä minäkin olen aina ihmetellyt "miten tiukasti ne pultit/mutterit väännetään kiinni siellä liikkeissä mukamas ammattilaisten toimesta. Niitä kun ei tien päällä avaa millään mukana olevalla laitteella, joten ala soitella apua.
        Tuli meillekin naapurin pappa kyselemään apua, kun ei saanut yhtä talvirenkaan vannetta vaihdetuksi. Koetettiin ensin ristikolla--ei, sitten puolimetrinen jatko---ei ja viimein oli haettava rikstikkoon metrin putki jatkoksi, niin jopa aukesi ankarasti paukkuen. Oli liikkeessä laitettu "momentumavaimella" joku JÄRJETÖN Nm.
        OLen 70-luvulta alkaen laittanut mutterit keveästi ristikolla kiinni ja aina on pysyneet mukavasti paikoillaan. Ei ole tarvinnut jälkikiristää ja lähtee tien päällä aukikin.

        Minulla oli pyörät vasemmalla puolella kiinnitetty suurinpiirtein oikeaan momenttiin, ja oikealla puolella apinamomenttiin. Eli apinan raivolla niin tiukkaan kuin vain saa. Reilun metrisellä varrella ne sai auki, ja pultin nurkat olivat jo alkaneet muotoutua uudelleen. Taisi olla kaksi ammattilaista asialla.


      • Anonyymi
        viisainta itse vaan kirjoitti:

        Sitä minäkin olen aina ihmetellyt "miten tiukasti ne pultit/mutterit väännetään kiinni siellä liikkeissä mukamas ammattilaisten toimesta. Niitä kun ei tien päällä avaa millään mukana olevalla laitteella, joten ala soitella apua.
        Tuli meillekin naapurin pappa kyselemään apua, kun ei saanut yhtä talvirenkaan vannetta vaihdetuksi. Koetettiin ensin ristikolla--ei, sitten puolimetrinen jatko---ei ja viimein oli haettava rikstikkoon metrin putki jatkoksi, niin jopa aukesi ankarasti paukkuen. Oli liikkeessä laitettu "momentumavaimella" joku JÄRJETÖN Nm.
        OLen 70-luvulta alkaen laittanut mutterit keveästi ristikolla kiinni ja aina on pysyneet mukavasti paikoillaan. Ei ole tarvinnut jälkikiristää ja lähtee tien päällä aukikin.

        Ei vaa tainnu kädessä paukku riittää


      • Anonyymi
        viisainta itse vaan kirjoitti:

        Sitä minäkin olen aina ihmetellyt "miten tiukasti ne pultit/mutterit väännetään kiinni siellä liikkeissä mukamas ammattilaisten toimesta. Niitä kun ei tien päällä avaa millään mukana olevalla laitteella, joten ala soitella apua.
        Tuli meillekin naapurin pappa kyselemään apua, kun ei saanut yhtä talvirenkaan vannetta vaihdetuksi. Koetettiin ensin ristikolla--ei, sitten puolimetrinen jatko---ei ja viimein oli haettava rikstikkoon metrin putki jatkoksi, niin jopa aukesi ankarasti paukkuen. Oli liikkeessä laitettu "momentumavaimella" joku JÄRJETÖN Nm.
        OLen 70-luvulta alkaen laittanut mutterit keveästi ristikolla kiinni ja aina on pysyneet mukavasti paikoillaan. Ei ole tarvinnut jälkikiristää ja lähtee tien päällä aukikin.

        Ihan vastaavia kokemuksia. Yleensä rengasliikkeissä on mitä lie alkoholisteja ja koululaisia sesonkiapuna vaihtamassa renkaita. Kaverin autosta oli vedetty niin tiukalle mutterit että olivat ensinnäkin uponneet alumiinivanteeseen ja toisekseen työkalut eivät kestäneet vääntää auki jatkovarren kassa. Vei sinne samaan paikkaan ammattilaiselle iroitettavaksi, oli kuulema silläkin ollut melko homma saada irti.


    • hiplataanko yhdessä

      No jo on Toyossa tarkat momenttiarvot, on taidettu kääntää jostain toisesta arvosta Nm:ksi.
      Volvolla 110Nm.

      • tosi ammattilaiset

        Laakosella "ammattilaiset" laittoivat BMW E60 mallissa pyörät tukevasti kiinni, ei auennut edes 300 Nm pulttipyssyllä, virallinen kiristysmomentti taisi olla 120 Nm...


      • hiplaa itseäsi
        tosi ammattilaiset kirjoitti:

        Laakosella "ammattilaiset" laittoivat BMW E60 mallissa pyörät tukevasti kiinni, ei auennut edes 300 Nm pulttipyssyllä, virallinen kiristysmomentti taisi olla 120 Nm...

        Honda Civic 2013 108 Nm.


      • sormineen kiinni vai
        hiplaa itseäsi kirjoitti:

        Honda Civic 2013 108 Nm.

        Oks toi joku merkonomimomentti ?


      • foordisti
        tosi ammattilaiset kirjoitti:

        Laakosella "ammattilaiset" laittoivat BMW E60 mallissa pyörät tukevasti kiinni, ei auennut edes 300 Nm pulttipyssyllä, virallinen kiristysmomentti taisi olla 120 Nm...

        Muista että lepokitka on kovempi kuin liikekitka.


      • Anonyymi
        hiplaa itseäsi kirjoitti:

        Honda Civic 2013 108 Nm.

        Tuo monentti on peltivsnteisen varapyörän momentti ohjekirjan mukaan.


    • ? ? ?

      MIlläs hitolla noi tojotan pyörät saa oikeaa momenttii, ku ei momentti avaimissa ole noin tiheää asteikkoa? ?

      • foordisti

        On niissä mutta järkeäkin saa käyttää.

        Noihan on suoria käännöksiä eri mittayksiköstä.


    • käsivoimin

      Olen kiristänyt peltivanteet aina käsivoimin auton omalla pyöränmutteriavaimella niin että ei enää kohtuullisella voimalla tiukkene. Avaamista en ole käsivoimin yrittänytkään, olen jalalla "polkemalla" pyöränmutteriavainta löysännyt ensimmäiset sentit muttereista ennen auton kohottamista tunkilla ilmaan. Kyllähän siinä avatessa kuuluu aina metallista kirskahtelua joten lienevät ihan riittävän tiukalla.

    • tepsga

      On sitten muuten yllättävän vähän tuo n. 120Nm. Jos on tottunut vetämään niin tiukkaan kuin jaksaa niin tuo tuntuu todella kevyeltä. Helppo kokeilla momenttiavaimella,

    • Carlo

      Voiko toisen auton ja teitä laittaa semmoiseen autoon missä on erilaiset pultit. Omassa autossa rengas vanteineen tähdätään reikien kohalle ja sitten laitetaan pultit. Kaverini autossa on Semmoiset pultit jotka ovat autossa kiinni ja mutterit laitetaan vanteen jälkeen

    • Anonyymi

      Keväällä käytettiin oikein momenttiavainta ja laitettiin aluvanteiden mutterit 110 Nm kiristyksellä. Jälkikiristettiin sitten parin sadan km:n jälkeen ja kaikki 20 mutteria liikahtivät vähäsen, kun kiristin ristikkoavaimella.
      Olen kuitenkin vuosikymmeniä kiristänyt mutterit/pultit ristikolla , joten ne lienevät olleet siinä n. 120 Nm:n kohdilla ja ovat olleet tien päälläkin avattavissa ihan kohtuullisella voimalla jos sellainen tarve tulee.
      Mutta ne "rengasalan ammattilaisten" kiristämät on mahdotonta avata tiellä.

      • Anonyymi

        On sulla tarkka käsi/ristikkoavain momentti hauiksessa, hihii mikä hönö.
        Nykyään asialliset rengasliikkeet käyttää momenttihylsyä ja/tai momenttiavainta, ainakin kevytmetallivanteissa. Jos "ammattilaisen" jäljiltä pultteja ei saa auki, niin todennäköisesti puhutaan keväästä ja suolan iloista ja korroosiosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla tarkka käsi/ristikkoavain momentti hauiksessa, hihii mikä hönö.
        Nykyään asialliset rengasliikkeet käyttää momenttihylsyä ja/tai momenttiavainta, ainakin kevytmetallivanteissa. Jos "ammattilaisen" jäljiltä pultteja ei saa auki, niin todennäköisesti puhutaan keväästä ja suolan iloista ja korroosiosta.

        Tässäkin asiassa kokemus tuo varmuutta eli käsin kiristämällä satoja kertoja saadaan mutterit sopivaan momenttiin ilman erikoistyökaluja. Tätä ei merkonomit ymmärrä.
        Aina on itse laitetut auenneet hyvin suolakylvyn jälkeenkin, mutta niiden amiksen kouluttamien ammattilaisten laittamat esim. remontin jälkeen ovat joskus olleet ihan utopisissa momenteissa. Keskireikä voi kyllä jumittaa pahastikin suolakylvyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla tarkka käsi/ristikkoavain momentti hauiksessa, hihii mikä hönö.
        Nykyään asialliset rengasliikkeet käyttää momenttihylsyä ja/tai momenttiavainta, ainakin kevytmetallivanteissa. Jos "ammattilaisen" jäljiltä pultteja ei saa auki, niin todennäköisesti puhutaan keväästä ja suolan iloista ja korroosiosta.

        Tekniikan maailmalla oli tapana testata mitä "ammattilaiset" tekevät huollossa ja mitä jättävät tekemättä tai tekevät väärin, sen verran surkuhupaisia tarinoita "ammattilaisista" on saatu paperille, että "todennäköisesti puhutaan keväästä ja suolan iloista ja korroosiosta" tyyppiset arvelut jätän ihan siihen arvoon johon ne kuuluvat.
        Sen jälkeen kun muutin kerrostalosta omakotitaloon, olen alkanut vaihtaa renkaat itse. Ja samalla huomasin sellaisen asian, että ensimmäisellä renkaanvaihdolla en meinannut saada kahta rengasta irti lainkaan, vasta teräsputken avulla sain tarpeeksi vipuvartta hommaan. Kaksi muuta taas aukesi helposti, eri puolelta autoa (ammattilaisten vaihtolinjalla kaksi ammattilaista eri puolilla autoa?) Saattoi tietysti olla myös autohuollossa irrotettu jostain syystä renkaat vain toiselta puolelta. Nyt itsevaihdetut renkaat pysyvät hyvin paikallaan ja aukeavat helposti renkaanvaihdossa. Perheen autojen "muutaman" rengashotellilaskun hinnalla satsasin momenttiavaimeen ihan kunnolla kun hankin kohtuu kunnollisen digitaalisen momenttiavaimen (650€).
        Nyt Corona-aikana olen vaihtanut muutaman iäkkään sukulaisenkin renkaat ja huomannut että "ammattilaiset" eri vaihtopaikoissa ja rengashotelleissa, eivät todellakaan näytä käyttävän suositeltuja momentteja renkaiden kiristyksessä, välillä apinan raivolla ja välillä gorillan raivolla -momentit näyttävät olevan yleisesti ammattilaisten käytössä olevia momentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniikan maailmalla oli tapana testata mitä "ammattilaiset" tekevät huollossa ja mitä jättävät tekemättä tai tekevät väärin, sen verran surkuhupaisia tarinoita "ammattilaisista" on saatu paperille, että "todennäköisesti puhutaan keväästä ja suolan iloista ja korroosiosta" tyyppiset arvelut jätän ihan siihen arvoon johon ne kuuluvat.
        Sen jälkeen kun muutin kerrostalosta omakotitaloon, olen alkanut vaihtaa renkaat itse. Ja samalla huomasin sellaisen asian, että ensimmäisellä renkaanvaihdolla en meinannut saada kahta rengasta irti lainkaan, vasta teräsputken avulla sain tarpeeksi vipuvartta hommaan. Kaksi muuta taas aukesi helposti, eri puolelta autoa (ammattilaisten vaihtolinjalla kaksi ammattilaista eri puolilla autoa?) Saattoi tietysti olla myös autohuollossa irrotettu jostain syystä renkaat vain toiselta puolelta. Nyt itsevaihdetut renkaat pysyvät hyvin paikallaan ja aukeavat helposti renkaanvaihdossa. Perheen autojen "muutaman" rengashotellilaskun hinnalla satsasin momenttiavaimeen ihan kunnolla kun hankin kohtuu kunnollisen digitaalisen momenttiavaimen (650€).
        Nyt Corona-aikana olen vaihtanut muutaman iäkkään sukulaisenkin renkaat ja huomannut että "ammattilaiset" eri vaihtopaikoissa ja rengashotelleissa, eivät todellakaan näytä käyttävän suositeltuja momentteja renkaiden kiristyksessä, välillä apinan raivolla ja välillä gorillan raivolla -momentit näyttävät olevan yleisesti ammattilaisten käytössä olevia momentteja.

        Mistä sait noin edullisesti?


    • Anonyymi

      Kiireessä ei pulttipyssyyn aina löydy oikeaa momenttivartta tai se oikea on käytössä viereisellä renkaanvaihtajalla. Ammattilaiset asialla, ympäri Suomen.

      • Anonyymi

        Tarkoitit kai "ammattitunarit" .


    • Anonyymi

      Monta kertaa olen vaihtanut 4-6 eri autoon renkaat saman illan aikana.

      Pieni ranskalainen 90 nm ohjekirjan momentti, mersu muistaakseni joku 140nm, vw :t joku 120nm. Iso pakettiauto 180nm.

      Kätevä työkalujen kanssa touhuava jolla on kädessä ja päässä tunto, pystyy riittävän tarkasti laittamaan jokaisen sopivaan tiukkuuteen nivelvääntimellä tai riittävän kokoisella ristikolla. Niin kuin itsekin pystyn.

      Mutta kun on momenttiavain hankittu 15 vuotta sitten niin käytän samalla.

    • Anonyymi

      >>> Ammattilaiset käyttävät aina momenttiavainta ja he tietävät myös kokemuksen perusteella, miten tiukasti renkaat pultataan kiinni.

      Tuo nauratti aika paljon.

      Aina kun olen pakosta joutunut käyttämään näitä ammattilaisten palveluja, pyörään pannaan kaikki se momentti, mitä pneumaattinen pyssy pystyy tuottamaan (arvaan luokkaa 250 - 350). Itse niitä pultteja ei saa kuukausien kuluttua auki kuin metrisellä varrella, mutta varmuudella ei omalla sähköisellä pulttipyssyllä.

      >>> Perheen autojen "muutaman" rengashotellilaskun hinnalla satsasin momenttiavaimeen ihan kunnolla kun hankin kohtuu kunnollisen digitaalisen momenttiavaimen (650€).

      Tuo nauratti myös. Vai että oikein kotioloihin 650 euron momenttiavain renkaan vaihtoon. Joko et ymmärrä rahan hyötysuhteesta mitään tai olet täysi koomikko, vaihtoehtoisesti pösilö.

      • Anonyymi

        Ei missään vedetä henkilöauton pyöriä hulluna kiinni, se aika jäi jo 80-luvulle. 250-350 nm rikkoo jo paikat.


    • Anonyymi

      Kuinka monen vuoden kokemus on rengasliikkeen amispojalla ?
      Kiristääkö hän vuosi vuoden jälkeen mutterit vääriin momentteihin ?
      Itsellä on vain 47 vuotta kokemusta renkaiden vaihdosta ja aina on
      ilman moitteita sujunut ihan vaan ristikkoavaimella .
      Joinakin vuosina olen varmistanut suorituksen momenttiavaimella,
      mutta en ole omassa työssäni vielä löytänyt huomautettavaa.

      • Anonyymi

        Momenttiavaimella varmistus tapahtuu niin että se mutteri kiristyy neljäsosakierroksen tai enemmän. Jos momenttiavaimella mutteri ei kiristy, on se liian kireälle väännetty ennen momenttiavaimella tehtävää kiristystä.

        Vieläkin joissain rengasliikkeissä vedetään pyssyllä pultit ylikireälle ja näön vuoksi momentilla sitten naksautetaan.

        Joissai kyllä on käytössä momenttihylsyt pyssyssä jolloin momentti tulee suoraan oikeaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Momenttiavaimella varmistus tapahtuu niin että se mutteri kiristyy neljäsosakierroksen tai enemmän. Jos momenttiavaimella mutteri ei kiristy, on se liian kireälle väännetty ennen momenttiavaimella tehtävää kiristystä.

        Vieläkin joissain rengasliikkeissä vedetään pyssyllä pultit ylikireälle ja näön vuoksi momentilla sitten naksautetaan.

        Joissai kyllä on käytössä momenttihylsyt pyssyssä jolloin momentti tulee suoraan oikeaksi.

        Mutta käyttävät vain yhtä ja samaa momenttihylsyä, eli ei tule sillä oikeaan kireyteen kuin harvaoissa autoissa.


    • Anonyymi

      Jos mutterit kiristää liian suureen momenttiin, pinnapultti venyy eli sen kierteen nousu kasvaa. Se taas alkaa syömään mutterin kierrettä ja lisää kitkaa ja väärälle kierteelle menemisen riskiä.

      Vielä kun jättää rasvan pois, momentti kasvaa itsekseen ja sitten mutteria ei avaa enää erkkikään.

    • Anonyymi

      Liikkeessä on aina vedetty vain koneella kiinni ja aina liian tiukkaan. Ristikkoavaimella kun vääntää mitä kohtuudella menee niin hyvä tulee ja saa myös auki.

      • Anonyymi

        Se hellävarainen momentti löytyy ihan itsestään siitä ristikkoavaimen lyhyistä
        vääntymistä. Niinhän se on tarkoitettukin.
        Jos niiden "ammattilaisten" laittamien muttereiden avaamiseen tarvitaan sitä
        metrin jatkovartta, niin käytössä on ollut se apina / orangi tai jopa gorillamomentti.


      • Anonyymi

        Ammattitaidoton tekemässä jos hakkaa koneelle kiinni. Sen kieltää jo autovalmistajatkin ohjekirjassaa.

        Kierteeseen ei laiteta mitään aineita.

        Oikea tapa on irroittaa mutterin / pultit koneella ja ajaa ne kevyesti kiinni + kääntää avaimella kiinni. Tämä on ainoa ja oikea tapa ammattikäytössä ja kotona toimia.


    • Anonyymi

      Mulla ollut momentti sormenpäissä vuosikymmeniä. Niin rengaspulteissa,kuin muissakin muttereissa!

    • Anonyymi

      Minä en ole ikinä kiristänyt renkaiden pultteja. Tulee aika paljon helpommaksi avata pultit ja vaihtaa renkaat tien varressa. Silti on hyvin pysynyt renkaat kiinni Civicissä.

      • Anonyymi

        Minun renkaissani ei puolestaan ole renkaita ollenkaan. Ajossa syntyvä kitka hoitaa saman asian paljon helpommin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun renkaissani ei puolestaan ole renkaita ollenkaan. Ajossa syntyvä kitka hoitaa saman asian paljon helpommin.

        Tarkoitin siis tietenkin ettei renkaissani ole PULTTEJA ollenkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun renkaissani ei puolestaan ole renkaita ollenkaan. Ajossa syntyvä kitka hoitaa saman asian paljon helpommin.

        Minun renkaat poksahtivat paskaksi kun laitoin liikaa ilmaa. Kun lähdin rengasliikkeeseen alkoholistirunkkarinistit nauroi minulle ja myivät uudet renkaat 5-kertaisella hinnalla. Jenkkiläiset panee renkaita


    • Anonyymi

      Paljonkohan merkitystä on sillä, onko autossa pyöränmutterit vai pultit, onko mutterien / pulttien kiinnityspinnat puhtaat vai kuraiset / ruosteessa, entä onko vanteen vastinpinnat puhtaat vai ruosteessa. Pyörännapakin ja vanteen keskiö sitä vasten pitäisi olla puhdas kurasta, ruosteesta tms. liasta.
      Käyttääkö ne ns. ammattil... työkkärin vuokratyöläiset rengasliikkeessä paskalla palkallaan sekuntiakaan edes moisten yksityiskohtien ajattelemiseen?

    • Anonyymi

      Monumenttiavain maksaa noin 35 €. Pitäisi löytyä joka kodista.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe