Minustako myös Jaguar-mies?

Mr.Bitter

Hei,

Jaguar on jo kauan ollut minulle "se" automerkki - nykyinen mersu saisi lähteä koska vain kissapedon tieltä!
Ja nythän sitä alkaa taloudellisestikin olla pikkuhiljaa varaa moiseen, joten koko ajan autokuume hiukan nousee. Mutta onko Jaguar oikeasti hyvä auto? En ole koskaan ajanut, ihastellut vain ulkoa...
Entä kestävyys, jos Jaggen ostaisin, niin tarkoittaisiko se uusia usein tavattavia tuttuja korjaamosta, vai miten on laadun kanssa? Mersussa kun ei hirveästi ole tarvinnut huollossa ravata.
Käytettyä varmaan kuitenkin olisin hankkimassa, miten esim. joku 90-luvun puolivälin jälkeen käyttöönotettu, alkaako jo ikä painaa? Entä kannattaako moinen ostaa Suomesta vai Saksasta?

No, jatketaan kyselyä myöhemmin, olisin todella kiitollinen vastauksista - ehkä minustakin tulee Jaguar-mies, "hallituskin" on lämmennyt jo ajatukselle :)

34

5826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mr. Bister

      Samaa olen ajatellut. Taustatkin melko samat, siis huolestuttavat kysymykset, kestävyys. tyyppiviat, korjauskustannukset, jne.

      Olen kiinnostunut uudesta Jaguar S-Type diesel 2,7 VA, mutta kun sekin askaruttaa, vaikka takuu on 3 v. Askaruttaa se, kun noita merkkihuoltofirmoja ei ole kovin taajaan, että jos sitä pitää huoltojemkin välillä kovinkin korjaa´molle kiikuttaa?

      Onko täällä kyseisen auton tuntioita ja kehujen lisäksi reilusti myöskin kaikista vioista puhuvia?

    • Mr.Bitter

      Olisiko esim. Oikotiellä myytävänä oleva Jaguar Sovereign 4.0, vm 94 ja ajettu 100 tkm, millään tasolla (no tunteiden nyt ainakin ;)) perusteltava ostos? Hp näyttää olevan 23700 euroa... Vai kannattaako ennemmin ostaa uudempi, jos haluaisi autolta kuitenkin jonkinlaista toimintavarmuutta?

    • ex-jag

      Entisenä Jaguarin omistajana voin allekirjoittaa jonkun viisaamman keksimän nyrkkisäännön: Jos sinulla ei ole varaa ostaa uutta Jaguaria, sinulla ei aivan varmasti ole varaa ylläpitää vanhaa.

      Jos kuitenkin ostat käytetyn Jaguarin (minkä hyvin ymmärrän, koska ne ovat maailman hienoimpia autoja kunnossa ollessaan) niin osta PARAS minkä löydät, äläkä välitä hinnasta. Ostohinta on minun kokemusteni perusteella lähes mitätön sivuseikka Jaguarin kokonaiskustannuksissa.

      Saksasta niitä saa tosi halvalla mutta ongelmana on juuri se, että pystytkö tarkastamaan auton riittävän hyvin jotta tiedät saavasi kunnossa olevan laitteen eikä mitään pommia.

      • HEE

        Nooh - ehkä hivenen yliammuttu...
        Totuushan on se että noin vuoden 1997 jälkeen tehdyt Jaguarit ovat melkoisen kovaa tekoa, mikäli tilastoihin on uskomista. Tällainen yleistys voidaan varmaankin tehdä.
        Jos ostaa yli 10 vuotta vanhan Jaguarin niin se ei ole käyttöauto vaan harrasteauto, tai ainakin jotain siltä väliltä. Tuosta ikäluokasta löytyy ns. pommeja Saksan markkinoilta pilvin pimein. Siinä olet oikeassa. Mutta samaan hintaan sieltä löytyy niitä helmiäkin.
        "...osta PARAS minkä löydät, äläkä välitä hinnasta." -Niinpä. Siinä säästyy luultavasti vähän huoltokustannuksissa, ainakin aluksi. Ja tämä sama sananlaskuhan pätee kaikkiin harrastuksiin ;-)
        Noista ylläpitokustannuksista on tällä palstalla reposteltu jo niin paljon ja monen ihmisen äänellä että siihen minä en sano enää mitään muuta kuin sen että varaosien hinnat ovat samaa luokkaa kuin esim. vastaavien saksalaisten kanssa.

        Jos nyt kuitenkin tämän varoittelun jälkeenkin tuntuu siltä että kiinnostus tähän merkkiin riittää ja halu jaguarin omistamiselle ei vielä ole kokonaan laantunut, niin kerron mielelläni lisää ainakin XJ40 mallin hyvistä ja huonosta puolista.

        Suosittelen muuten tätä kirjaa XJ40:stä (vm. 1987-1994) kiinnostuneille:
        You & Your Jaguar Xj40: Buying, Enjoying, Maintaining, Modifying
        Tuossa on seikkaperäisesti kerrottu automallin muutokset elinkaaren aikana sekä mallin hyvät/huonot puolet.

        http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1859608620/qid=1096870546/sr=1-31/ref=sr_1_31/104-3391212-5084757?v=glance&s=books


    • ässätyyppi

      Vanhempia Jaguareja en tunne, mutta eiköhän nämä uudet 90-luvun lopun ja 2000-luvun pelaa siinä kuin muutkin. Olen ajanut S-type V8:lla kohta 100 000km, eikä lukkohäiriön lisäksi muuta ylimääräistä korjaamokäyntiä ole tarvinnut tehdä. Mielestäni auto on ollut vähävikaisempi kuin aikaisemmin omistamani saksalais- tai tällä hetkellä kakkosautona oleva ruotsalaismerkki.
      Ja kun on kyse käytetystä autosta, tuo täällä mainittu viisaus: älä osta halvinta, vaan osta mieluummin kallein - pätee kaikkiin muihinkin käytettyihin autoihin, ei ainoastaan Jaguariin.

    • Vastatuuli

      Hei!
      Neuvoa en osaa, mutta itse olen syöksynyt suin päin Jaguarin omistajaksi melkein pelkällä tunteella. Selailin tämän palstan juttuja etukäteen ja päätin vuosimallin ja moottorin koon niiden perusteella (XJ40 4.0S -94). Auton ostin Saksasta selattuani lähes joka päivä mobile.de jne ...
      Ensimmäinen kosketus autoon oli järkytys! Auto kulki 60 km/h ja muutakin pientä ilmeni. Katsastuksessa kehuivat sentään koria ruosteettomaksi ja muutenkin alustaa siistiksi. Pelon sekaisin tuntein vein auton Jaguar-huoltoon joka tutki autoa tarkemmin. Moottoriongelma oli ilmamäärämittari ja mm. jarrut laitettiin kuntoon. Lasku 2400 €, jonka nielin mukisematta koska auto kulki nyt yli 200km/h. Eräs tarina oli verotus. Jostain syystä autoni rankattiin em. vioista huolimatta Suomen parhaaksi -94 malliksi ja laskentahinta sen mukaan 26900€!!! Veroja mätkähti kunnolla 8773€. Valituksen olen tehnyt mutta toivoa tuskin on ! Jotkut ovat saaneet ihan kohtuullisiakin veropäätöksiä - minulla ei koskaan ole ollut onnea arpajaisissa. Jos mietit autoa Saksasta osta parhaiten varusteltu ja kallein mihin varaa, lisäksi valmistusvuosi ja kilometrit oikein veroja varten. Kyllä se hieno auto on ja yritän pitää sitä niin kauan kuin pystyn.
      T:vastatuuli

      • Test Driver

        Etta paras.
        Jaguarissa minua on koko ajan miellyttanyt ajettavuuden, mukavuuden ja suorituskyvyn suhde, joka on Jaguarissa omaa luokkaansa.
        Tosiasia on, etta 5-sarjan BMW on yhta hyva tai parempi, mutta kun en pida BMW:ta minaan. Ei sytyta, kun ei sytyta.

        Ehka se tekee autosta parhaan?
        Yksi paasyy Jaguarin ostoon oli myos affordability: paremmista autoista Jaguariin paasee kasiksi yllattavan halvalla, esim. XJ40 pyynnit 12500€ luokkaa.
        Muut, jotka kiinnostivat, olivat kalliimpia tai riskaabelimpia (esim. Maserati, Aston Martin). Tassa kaytetty Jaguar paihittaa kilpailijat (sikali, kuin niita voidaan katsoa olevan...)

        Minut on myos yllattanyt auton laatu: 1989, 320tkm josta itse 4v./80tkm.
        Murheita on ollut hyvin vahan ja ne on aina saatu korjattua nopsaan ja edullisesti.
        Laatuun en ole voinut osoittaa yhtakaan, vaan ne ovat kaikki olleet vanhan auton kulumaa.
        Itse asiassa se on ollut luotettavampi kuin kovan onnen C-Mese, joka aidillani on: se on ollut vuoden sisaan pajalla useammin kuin minun 40:seni ja minun autoni on aina saatu kuntoon, Mesea ei sitten valilla kirveellakaan.

        Mita tulee 90-luvun puolivalin ja uudempiin autoihin, muistutan, etta kaytetty auto on aina kaytetty auto.
        Paras ohje toistettakoon viela kerran: osta paras, mihin sinulla on varaa.
        Toinen ohje: ala osta, ellet tunne autoa. Kirjoituksesta paatellen et tunne, joten asiantuntija mukaan ostoksille! (Tai osta liikkeesta, joka tuntee autot ja on hyvamaineinen.)

        Huoltojakin on tullut lisaa, sain juuri Jaguarilta kirjeen ja Suomessa on nyt avattu pisteet paitsi Lahdessa, myos Jyvaskylassa, Lappeenrannassa ja Vaasassa!
        Tampereella ja Turussahan jo olikin, ja Oulunkin piste on jo tainnut toimia aikansa.

        Alaka unohda vanhoja kunnon ei-merkkikorjaamoja, jotka ovat osaavia ja edukkaampia: Laatuvaunu ja Karaasi.
        Osaavat uudemmatkin mallit.


      • Mr.Bitter
        Test Driver kirjoitti:

        Etta paras.
        Jaguarissa minua on koko ajan miellyttanyt ajettavuuden, mukavuuden ja suorituskyvyn suhde, joka on Jaguarissa omaa luokkaansa.
        Tosiasia on, etta 5-sarjan BMW on yhta hyva tai parempi, mutta kun en pida BMW:ta minaan. Ei sytyta, kun ei sytyta.

        Ehka se tekee autosta parhaan?
        Yksi paasyy Jaguarin ostoon oli myos affordability: paremmista autoista Jaguariin paasee kasiksi yllattavan halvalla, esim. XJ40 pyynnit 12500€ luokkaa.
        Muut, jotka kiinnostivat, olivat kalliimpia tai riskaabelimpia (esim. Maserati, Aston Martin). Tassa kaytetty Jaguar paihittaa kilpailijat (sikali, kuin niita voidaan katsoa olevan...)

        Minut on myos yllattanyt auton laatu: 1989, 320tkm josta itse 4v./80tkm.
        Murheita on ollut hyvin vahan ja ne on aina saatu korjattua nopsaan ja edullisesti.
        Laatuun en ole voinut osoittaa yhtakaan, vaan ne ovat kaikki olleet vanhan auton kulumaa.
        Itse asiassa se on ollut luotettavampi kuin kovan onnen C-Mese, joka aidillani on: se on ollut vuoden sisaan pajalla useammin kuin minun 40:seni ja minun autoni on aina saatu kuntoon, Mesea ei sitten valilla kirveellakaan.

        Mita tulee 90-luvun puolivalin ja uudempiin autoihin, muistutan, etta kaytetty auto on aina kaytetty auto.
        Paras ohje toistettakoon viela kerran: osta paras, mihin sinulla on varaa.
        Toinen ohje: ala osta, ellet tunne autoa. Kirjoituksesta paatellen et tunne, joten asiantuntija mukaan ostoksille! (Tai osta liikkeesta, joka tuntee autot ja on hyvamaineinen.)

        Huoltojakin on tullut lisaa, sain juuri Jaguarilta kirjeen ja Suomessa on nyt avattu pisteet paitsi Lahdessa, myos Jyvaskylassa, Lappeenrannassa ja Vaasassa!
        Tampereella ja Turussahan jo olikin, ja Oulunkin piste on jo tainnut toimia aikansa.

        Alaka unohda vanhoja kunnon ei-merkkikorjaamoja, jotka ovat osaavia ja edukkaampia: Laatuvaunu ja Karaasi.
        Osaavat uudemmatkin mallit.

        Kiitos kaikille vastanneille, ajattelemisen aihetta on tullut. Eipä tämä ihan tämän päivän projekti ole, mutta täytyy kyllä sanoa, etteivät nuo negatiivisetkaan kommentit ole innostusta ainakaan kokonaan vieneet...
        Nyt sitten kai pitää vain ruveta tutustumaan Jaggeen enemmän.
        Kaipa tuo vikailu on aina aika yksilökohtaista: omassa C-mesessä ('99) ei ole ollut vian vikaa koskaan, isäni E-mesessä ('94) jotain, isän meseä edeltäneessä BMW 525:ssä tuntui olevan aina jotain vikaa ja kallista vikaa olikin. Eikä kyllä BMW muutenkaan iske, eli ihan sama juttu kuin nimimerkillä Test Driver :)

        Mutta vielä saa mielellään lisää kertoa noista Jaggeista. Voipi olla että tähtään sitten vm. 94:n sijaan johonkin '96, '97 valmistettuun. Tai sitten jatkan farmarimersuilua, vaikka se ei hirveästi innostakaan.


      • Mr.Bitter
        Test Driver kirjoitti:

        Etta paras.
        Jaguarissa minua on koko ajan miellyttanyt ajettavuuden, mukavuuden ja suorituskyvyn suhde, joka on Jaguarissa omaa luokkaansa.
        Tosiasia on, etta 5-sarjan BMW on yhta hyva tai parempi, mutta kun en pida BMW:ta minaan. Ei sytyta, kun ei sytyta.

        Ehka se tekee autosta parhaan?
        Yksi paasyy Jaguarin ostoon oli myos affordability: paremmista autoista Jaguariin paasee kasiksi yllattavan halvalla, esim. XJ40 pyynnit 12500€ luokkaa.
        Muut, jotka kiinnostivat, olivat kalliimpia tai riskaabelimpia (esim. Maserati, Aston Martin). Tassa kaytetty Jaguar paihittaa kilpailijat (sikali, kuin niita voidaan katsoa olevan...)

        Minut on myos yllattanyt auton laatu: 1989, 320tkm josta itse 4v./80tkm.
        Murheita on ollut hyvin vahan ja ne on aina saatu korjattua nopsaan ja edullisesti.
        Laatuun en ole voinut osoittaa yhtakaan, vaan ne ovat kaikki olleet vanhan auton kulumaa.
        Itse asiassa se on ollut luotettavampi kuin kovan onnen C-Mese, joka aidillani on: se on ollut vuoden sisaan pajalla useammin kuin minun 40:seni ja minun autoni on aina saatu kuntoon, Mesea ei sitten valilla kirveellakaan.

        Mita tulee 90-luvun puolivalin ja uudempiin autoihin, muistutan, etta kaytetty auto on aina kaytetty auto.
        Paras ohje toistettakoon viela kerran: osta paras, mihin sinulla on varaa.
        Toinen ohje: ala osta, ellet tunne autoa. Kirjoituksesta paatellen et tunne, joten asiantuntija mukaan ostoksille! (Tai osta liikkeesta, joka tuntee autot ja on hyvamaineinen.)

        Huoltojakin on tullut lisaa, sain juuri Jaguarilta kirjeen ja Suomessa on nyt avattu pisteet paitsi Lahdessa, myos Jyvaskylassa, Lappeenrannassa ja Vaasassa!
        Tampereella ja Turussahan jo olikin, ja Oulunkin piste on jo tainnut toimia aikansa.

        Alaka unohda vanhoja kunnon ei-merkkikorjaamoja, jotka ovat osaavia ja edukkaampia: Laatuvaunu ja Karaasi.
        Osaavat uudemmatkin mallit.

        Kiitos kaikille vastanneille, ajattelemisen aihetta on tullut. Eipä tämä ihan tämän päivän projekti ole, mutta täytyy kyllä sanoa, etteivät nuo negatiivisetkaan kommentit ole innostusta ainakaan kokonaan vieneet...
        Nyt sitten kai pitää vain ruveta tutustumaan Jaggeen enemmän.
        Kaipa tuo vikailu on aina aika yksilökohtaista: omassa C-mesessä ('99) ei ole ollut vian vikaa koskaan, isäni E-mesessä ('94) jotain, isän meseä edeltäneessä BMW 525:ssä tuntui olevan aina jotain vikaa ja kallista vikaa olikin. Eikä kyllä BMW muutenkaan iske, eli ihan sama juttu kuin nimimerkillä Test Driver :)

        Mutta vielä saa mielellään lisää kertoa noista Jaggeista. Voipi olla että tähtään sitten vm. 94:n sijaan johonkin '96, '97 valmistettuun. Tai sitten jatkan farmarimersuilua, vaikka se ei hirveästi innostakaan.


      • Mr.Bitter

        Kiitos kokemustesi jakamisesta! Saanko vielä udella, että mitä tuosta maksoit siellä Saksassa, ja miten toimi käytännössä? Sain sen käsityksen ettet nähnyt autoa ennen ostoa, vai ilmaantuiko tuo vika sitten vasta jonkin ajan kuluttua?


      • Vastatuuli
        Mr.Bitter kirjoitti:

        Kiitos kokemustesi jakamisesta! Saanko vielä udella, että mitä tuosta maksoit siellä Saksassa, ja miten toimi käytännössä? Sain sen käsityksen ettet nähnyt autoa ennen ostoa, vai ilmaantuiko tuo vika sitten vasta jonkin ajan kuluttua?

        Hei !
        Auton hinta oli 6000€. Yritin sovittaa hintaa vuosimalliin ja kilometreihin sekä moottorin kokoon. Mielestäni hinta oli alin millä yleensä voi hankkia asiallisen pelin. Pistin asialle työkaverini, joka haki sen. Oli tosiaan kova luotto kaveriin kun hän ( saksalainen autotohtori) katsasti auton. Soitin myyjälle ja hän tietysti vakuutti, että kyseessä on laatuauto. Olin laskenut itselleni budjetin hankintaan ja muutenhan se pitikin paitsi verot. Vika ilmeni matkalla Saksasta. Aluksi kone kävi kunnolla kun sen sai lämpimäksi, mutta myöhemmin vika paheni. Saksan tohtorin raportissa se oli mainittu, mutta jäi vain havainnoimatta heti. Jaguar huollossa arvelivat, että vika voi ilmaantua, jos auto seisoo pitkään käyttämättä ja elektroniikka pääsee kosteudessa hapettumaan. Edelleen olen sitä mieltä, että kannattaa hankkia paraskuntoinen auto vaikka vähän maksaisikin. Jos nyt olisin hankkimassa uudelleen laittasin minimi hinnaksi 8000 - 10000€
        T:Vastatuuli


      • HEE

        Ilmeisesti tuosta 2400€ korjauskustannuksesta meni valtaosa varaosiin? MAF on muistaakseni ainakin merkkikorjaamossa turkasen kallis osa. Samoin jarrujen kaikki komponentit (jarrupaloja lukuunottamatta) maksavat kivasti.
        Mutta niinkuin sanottu - ne osat ovat suurin piirtein saman hintaisia kuin mm. vastaavissa saksalaisissa.


    • BRG

      Yksi pikku detalji jota voi miettiä, on nuo Jaguarin sähkökilkkeet. On sähköikkunaa, peiliä, penkkiä, rattia, antennia, lämmitettävää tuulilasia ja sillai. Esim. oman -95 X300:n sähköratissa on ajoittain ilmennyt tyyppiviaksi luokiteltua jumitusta eli ratti ei liu alas ajoasentoon, kun avaimen pistää sisään. Se taisi tosin johtua käytön puutteesta, kun vika esiintyi melkein heti auton ostettuani (oli maannut autokaupan pihassa melkein vuoden), mutta näyttää nyt hävinneen kokonaan.

      Eli pointti on, että jos ostaa 10v vanhan auton, kannattaisiko välttää sähköhienouksia ja ostaa perusmalli. Esim. jos autoa ajaa vain yksi henkilö, ei kolmella peili, istuin, ratti yms. muistipaikalla tee paljoakaan ja ne voi olla 10 v vanhan auton haavoittia paikkoja. Muut voivat kommentoida, olenko vain vainoharhainen, sillä minun -95:ssä sähköviat ovat olleet vähäisiä.

      • jaguvaari

        Hieman olen eri mieltä tuosta että kallein on AINA paras. Voi se olla autona paras mutta onko se paras ostos. Itse etsin X300:sta ja koska suurin osa täällä myytäviä on tuotu Saksasta on hinta paljon kiinni vuosimallista (veron takia) eli 1995:t on halvempia kuin 1997:t vaikka kunto olisi 1995:ssa parempi tai parempi huoltohistoria ja vähemmän kilometrejä.

        Kun ostin omani oli noiden myytävänä olevien X300 mallien hintahaitari yli 10.000 Euroa, omani oli sieltä halvimmasta päästä mutta kyseessä oli myyjä oli kova tarve saada auto myytyä eli rahan tarve pisti hyväksymään tarjoukseni. Hintaa laski vielä se että kyseessä oli vanhin X300 eli 1995 ja pikkukonella 3.2L (koska en todellakaan tarvitse autoa revittelyyn tuo kone riittää minulle) varusteita ei ollut pilvin pimein, vain oikeasti tarpeelliset.

        Eli kaikki nuo tekijät sekä muutama pikku naarmu laski hinnan sopivaksi.
        Ostamista puolisi taas vähät kilometrit, vain kaksi edellistä omistajaa, täydellinen huoltokirja ja autotohtorin lähes haltioitunut tarkastusraportti.

        Hintaeroa jäi kalleimman myytävänä olevan ja oman autoni välille se yli 10.000 Euroa jolla varmaan teen useat huollot ja remontit jos sellaisia tulee.

        Itse halusin vain Jaguaarin, en esim penkkejä ja rattia muistilla ja koska taloudellisena miehenä hankin itseni kokoisen muijan (1cm ero) ei tarvitse kuluttaa akkua siirtämällä penkkejä edes takaisin.


      • Mr.Bitter

        Niin, ovathan sähkölaitteet niitä haavoittuvimpia nykyisissä autoissa. Karmeita kokemuksia muuten oli isän bemarissa joskus 90-luvun alussa: sytytteli varoitusvaloja "huvikseen", korjaus vaati aina jonkin isomman palikan vaihtamisen ja kymppitonni katosi - onneksi oli työsuhdeauto :)

        Voikin olla että ryhdyn seuraavaksi katsomaan hiukan uudempia Jaggeja, esim. vuosien 96-97 malleja. Saapa nähdä tuleeko tästä mitään, mutta täytyy sanoa, että kyllä polttelee :)


      • Test Driver
        jaguvaari kirjoitti:

        Hieman olen eri mieltä tuosta että kallein on AINA paras. Voi se olla autona paras mutta onko se paras ostos. Itse etsin X300:sta ja koska suurin osa täällä myytäviä on tuotu Saksasta on hinta paljon kiinni vuosimallista (veron takia) eli 1995:t on halvempia kuin 1997:t vaikka kunto olisi 1995:ssa parempi tai parempi huoltohistoria ja vähemmän kilometrejä.

        Kun ostin omani oli noiden myytävänä olevien X300 mallien hintahaitari yli 10.000 Euroa, omani oli sieltä halvimmasta päästä mutta kyseessä oli myyjä oli kova tarve saada auto myytyä eli rahan tarve pisti hyväksymään tarjoukseni. Hintaa laski vielä se että kyseessä oli vanhin X300 eli 1995 ja pikkukonella 3.2L (koska en todellakaan tarvitse autoa revittelyyn tuo kone riittää minulle) varusteita ei ollut pilvin pimein, vain oikeasti tarpeelliset.

        Eli kaikki nuo tekijät sekä muutama pikku naarmu laski hinnan sopivaksi.
        Ostamista puolisi taas vähät kilometrit, vain kaksi edellistä omistajaa, täydellinen huoltokirja ja autotohtorin lähes haltioitunut tarkastusraportti.

        Hintaeroa jäi kalleimman myytävänä olevan ja oman autoni välille se yli 10.000 Euroa jolla varmaan teen useat huollot ja remontit jos sellaisia tulee.

        Itse halusin vain Jaguaarin, en esim penkkejä ja rattia muistilla ja koska taloudellisena miehenä hankin itseni kokoisen muijan (1cm ero) ei tarvitse kuluttaa akkua siirtämällä penkkejä edes takaisin.

        Niin, jos saa hyvan kaupan (ja ennen kaikkea tietaa, mita hakee), voi toki saada edukkaasti hyvan kaupan.
        Yleensa vaan tuppaa ostaja tuijottamaan pelkkaan hintaan, ja se on virhe.
        Ostin aikanaan omani verrattain edukkaasti, mutta yksilo oli hyva. Myyntia vaikeutti korkeat kilometrit, mutta tassakin myyjalla oli kiireehko myyda auto pois.
        Tiesin, ettei Jagge kilometreja pelkaa, joten asetelmat kaupalle olivat hyvat.

        Parhaan ostamisella tarkoitan juuri tata: ala osta halvinta, alaka kuvittele, etta kovin halpa on hyva (ellet osaa itse tutkia autoa). Hyva ei maksa oleellisesti halvimpia enemman, mutta hinta kattuu ekan vuoden aikana, kun autoon ei tarvitse tehda kalliita korjauksia, joista sitten nillitetaan palstalla, kun Jagge on niin paska ja kallis yllapidettava. Tyhmyydesta sakotetaan.

        Varusteista ja moottorista olen aina suosittanut parasta, ts. Sovereign ja isompi moottori; se antaa paremman omistamisen tyydytyksen eika maksa paljoa enempaa.
        Nalka kasvaa kumminkin syodessa, eika isompi moottori koskaan harmita.
        Minua myos viiksettaisi ajaa Jaguarilla, jossa on kangaspenkit mutta ei cruisea. Ostamalla hyvin varustellun ottaa toki riskin varusteiden rikkoutumisesta/sahkojen toimimattomuudesta, mutta tama johtuu yleensa huonosta pidosta (jota perusmallikaan ei kesta) tai liian vahasta kaytosta (esim. kattoluukku ilmastoidussa autossa). Sikali paremmin varustellussa hyvassa yksilossa ei ole odotettavissa koyhemmin varusteltua enempaa ongelmia.

        Jos kuitenkin olet sita mielta, etta pikkukone ja/tai vahempi varustelu riittaa niin siita vaan: sama ajettavuus, tyyli ja laatu loytyy molemmista!


      • jaguvaari
        Test Driver kirjoitti:

        Niin, jos saa hyvan kaupan (ja ennen kaikkea tietaa, mita hakee), voi toki saada edukkaasti hyvan kaupan.
        Yleensa vaan tuppaa ostaja tuijottamaan pelkkaan hintaan, ja se on virhe.
        Ostin aikanaan omani verrattain edukkaasti, mutta yksilo oli hyva. Myyntia vaikeutti korkeat kilometrit, mutta tassakin myyjalla oli kiireehko myyda auto pois.
        Tiesin, ettei Jagge kilometreja pelkaa, joten asetelmat kaupalle olivat hyvat.

        Parhaan ostamisella tarkoitan juuri tata: ala osta halvinta, alaka kuvittele, etta kovin halpa on hyva (ellet osaa itse tutkia autoa). Hyva ei maksa oleellisesti halvimpia enemman, mutta hinta kattuu ekan vuoden aikana, kun autoon ei tarvitse tehda kalliita korjauksia, joista sitten nillitetaan palstalla, kun Jagge on niin paska ja kallis yllapidettava. Tyhmyydesta sakotetaan.

        Varusteista ja moottorista olen aina suosittanut parasta, ts. Sovereign ja isompi moottori; se antaa paremman omistamisen tyydytyksen eika maksa paljoa enempaa.
        Nalka kasvaa kumminkin syodessa, eika isompi moottori koskaan harmita.
        Minua myos viiksettaisi ajaa Jaguarilla, jossa on kangaspenkit mutta ei cruisea. Ostamalla hyvin varustellun ottaa toki riskin varusteiden rikkoutumisesta/sahkojen toimimattomuudesta, mutta tama johtuu yleensa huonosta pidosta (jota perusmallikaan ei kesta) tai liian vahasta kaytosta (esim. kattoluukku ilmastoidussa autossa). Sikali paremmin varustellussa hyvassa yksilossa ei ole odotettavissa koyhemmin varusteltua enempaa ongelmia.

        Jos kuitenkin olet sita mielta, etta pikkukone ja/tai vahempi varustelu riittaa niin siita vaan: sama ajettavuus, tyyli ja laatu loytyy molemmista!

        Testikuski puhuu asiaa. Tosin eihän noissa X300:ssa ihan karvahattumallia edes löydy, vakiovarustelu on jo sitä luokkaa että ollaan heti edustusauto luokassa.

        Omassa "köyhän miehen" Jaguaarissakin on sähköinen kattoluukku, sähköllä kääntyvät peilit (siis koko peili kääntyy auton suuntaisesti, kätevä autopesussa), automaatti-ilmastointi, kaukolukitus, automaattivaihteet, Ohjaustehostin, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sähköpeilit, Penkinlämmittimet, Sähkösäätöinen kuskin penkki (korkeus,) Nahkasisusta, Erikoisvanteet, Ajotietokone, ABS-jarrut, Airbag, hyvät stereot, Hälytin, Käynnistyksenesto..

        Valtaosa varusteista on vakiovarusteita mutta silti hyppäys isosta USA autosta oli suuri plyysin keskeltä nahan ja jalopuun aateloimaan ohjaamoon.

        Seuraava Jaguar saattaa olla sitten isompi koneinen ja varustellumpi mutta nyt ainakin olen erittäin tyytyväinen ja teho on riittänyt.

        Jostain sitä pitää aloittaa...


      • Blue Cat
        Mr.Bitter kirjoitti:

        Niin, ovathan sähkölaitteet niitä haavoittuvimpia nykyisissä autoissa. Karmeita kokemuksia muuten oli isän bemarissa joskus 90-luvun alussa: sytytteli varoitusvaloja "huvikseen", korjaus vaati aina jonkin isomman palikan vaihtamisen ja kymppitonni katosi - onneksi oli työsuhdeauto :)

        Voikin olla että ryhdyn seuraavaksi katsomaan hiukan uudempia Jaggeja, esim. vuosien 96-97 malleja. Saapa nähdä tuleeko tästä mitään, mutta täytyy sanoa, että kyllä polttelee :)

        Ainakin omassani (-89) on vielä mahdollista korjata nuo kalliit boxit. Ne ovat avattavia. Ei niitä vaihtaa tarvitse.
        Merkkiliike ei niitä halua korjailla, vaan tarjoaa uutta osaa hyllystänsä.

        Yleensä kyse on johtonipun juotosten irtoamisesta kohdasta, jossa ne kiinnittyvät piirilevyyn. Ei muuta kuin juottamaan.

        Harvinaisia ovat nämäkin ongelmat.


    • x300

      Tulihan tuo xj6-95 laitettua toukokuussa.
      Ei mennyt CO ja HC testistä läpi. Eikä ole vieläkään kunnossa. Vaatii pitkää pinnaa.
      Pitkän harkinnan jälkeen minäkin päätin kokeilla. Kokeiluksi näyttää jäävän, ei sitä saa liikenteesee. Viimeinen diagnoosi on että ECM vaihtoon, hinta 3050 E. Minä voisin myydä tämän edulliseen hintaan. Luulen, että tämän kanssa ainakin pahimmat kuumeet lähtee.
      On eri asia ostaa Jaguaari ja liikenteessä oleva/pysyvä Jaguaari.

      • Blue Cat

        Jo olisi harvinainen säkä, jos ECU olisi vaurioitunut.
        ("The ECU is RARELY the problem. Corroded connections are the most likely fault, and then the wiring, and the sensors themselves").

        Onko nyt kaikki konstit kokeiltu? Anturit tsekattu ja liittimet putsattu?
        Onko käynnissä häiriöitä? Onko vuotoja pakoputkistossa, tai imupuolella?

        Ei kai käytetty ECU noin paljon maksa, jos se vaihtoon menee?
        Entäpä testi varaosa -Ecu: lla?


      • Mr.Bitter

        jos kissa onkin susi :(

        Saanko udella että mistä ostit, teetitkö kuntotarkastuksia ensin, oliko monta edellistä omistajaa, paljonko kilometrejä takana jne.? En nyt tarkoita todellakaan syyttää sinua hölmöydestä auton ostossa, vaan ihan tulevan varalle omia ostoaikeita ajatellen.

        Ja lopuksi:
        no, kuinka edullisesti myyt? :)

        Taidan muuten olla aikamoinen hullu, kun olen näinkin innostunut ostamaan sellaista autoa, jota en ole koskaan ajanut, jota en ole ikinä nähnyt paria metriä lähempää jne... Kaipa sitä pitää kehittää joku tapa päästä kokeilemaan ainakin ennen kuin Saksaan lähtee hakemaan!


      • jaguvaari

        Jos niin huono säkä on että tarvitsee osia Jaguaariin niin netissä on läjäpäin firmoja jotka myy käytettyjä osia ja Ebayssa on koko ajan kymmeniä Jaguaarin osia myynnissä.

        Itse ostin sieltä alkuperäisen CD-soittimen ja muutaman muun pikkuosan.

        Pieni riskihän sieltä on tilata mutta pienet on hinnatkin...


      • x300
        Mr.Bitter kirjoitti:

        jos kissa onkin susi :(

        Saanko udella että mistä ostit, teetitkö kuntotarkastuksia ensin, oliko monta edellistä omistajaa, paljonko kilometrejä takana jne.? En nyt tarkoita todellakaan syyttää sinua hölmöydestä auton ostossa, vaan ihan tulevan varalle omia ostoaikeita ajatellen.

        Ja lopuksi:
        no, kuinka edullisesti myyt? :)

        Taidan muuten olla aikamoinen hullu, kun olen näinkin innostunut ostamaan sellaista autoa, jota en ole koskaan ajanut, jota en ole ikinä nähnyt paria metriä lähempää jne... Kaipa sitä pitää kehittää joku tapa päästä kokeilemaan ainakin ennen kuin Saksaan lähtee hakemaan!

        Olen varmaan tyhmin Jaggen ostaja Suomessa.
        Kotimaasta ostin, tuotu keskieuroopasta. Seissyt talven Suomessa. Tuontikatsastuksessa käytettiin myyjän kanssa yhdessä: HC ja CO olivat aivan liian korkeita. Katsastusmies arveli, että jokin sensori rikki. Ajattelin, että 500 E hintaan saa vaihdettua, mutta näillä näkymin korjaukselle hintaa tulee 5000 E. Myyjä kehui olevansa Jaguar kerhon perustaja Suomessa (v.76).
        Sen kummempaa kuntotarkusta ei tehty.
        Autolla on ajettu 171 tkm ja se on siisti sisältä ja pääsltä, niistä ei valittaa.
        Tuskinpa me päästään hinnansta sopimukseen.


      • jjj
        x300 kirjoitti:

        Olen varmaan tyhmin Jaggen ostaja Suomessa.
        Kotimaasta ostin, tuotu keskieuroopasta. Seissyt talven Suomessa. Tuontikatsastuksessa käytettiin myyjän kanssa yhdessä: HC ja CO olivat aivan liian korkeita. Katsastusmies arveli, että jokin sensori rikki. Ajattelin, että 500 E hintaan saa vaihdettua, mutta näillä näkymin korjaukselle hintaa tulee 5000 E. Myyjä kehui olevansa Jaguar kerhon perustaja Suomessa (v.76).
        Sen kummempaa kuntotarkusta ei tehty.
        Autolla on ajettu 171 tkm ja se on siisti sisältä ja pääsltä, niistä ei valittaa.
        Tuskinpa me päästään hinnansta sopimukseen.

        Kertakaikkiaan ikävä homma. Luulisi Riston tulevan vastaan, mutta voipi olla ettei hänkään tiennyt todellisesta kunnosta autoa hankkiessaan.
        Mitä Bywater sanoi korjauskustannuksista? Siellä on vanhemman kaluston ECUja korjattu paljon.


      • x300
        jjj kirjoitti:

        Kertakaikkiaan ikävä homma. Luulisi Riston tulevan vastaan, mutta voipi olla ettei hänkään tiennyt todellisesta kunnosta autoa hankkiessaan.
        Mitä Bywater sanoi korjauskustannuksista? Siellä on vanhemman kaluston ECUja korjattu paljon.

        Eipä ole Risto aikonut osallistua kustannuksiin, vaikka olen useamman kerran ollut yhteydessä.
        En ole kysellyt Boxin korjauksien hintaa, mutta joidenkin pajojen ilmoituksissa näkyy hinta-arviot välillä 200 - 1000E.
        Ällistys on aina suuri kun näen Jaguaarin liikenteessä, miten se voi olla mahdollista?


      • x300
        jjj kirjoitti:

        Kertakaikkiaan ikävä homma. Luulisi Riston tulevan vastaan, mutta voipi olla ettei hänkään tiennyt todellisesta kunnosta autoa hankkiessaan.
        Mitä Bywater sanoi korjauskustannuksista? Siellä on vanhemman kaluston ECUja korjattu paljon.

        Autokerhoja perustetaan yleensä, että voidaan vaihtaa tietoja ja kokemuksia. Jotkut perustaa sen takia, että voi yhdistää harrastuksen ja työn/bisneksen. Jos bisnes on etusijalla, niin aloittavia harrastajia on helpompi naruttaa, kerhotoimintaan verhoutumalla.


      • jjj
        x300 kirjoitti:

        Autokerhoja perustetaan yleensä, että voidaan vaihtaa tietoja ja kokemuksia. Jotkut perustaa sen takia, että voi yhdistää harrastuksen ja työn/bisneksen. Jos bisnes on etusijalla, niin aloittavia harrastajia on helpompi naruttaa, kerhotoimintaan verhoutumalla.

        Tietojen vaihto, hauskanpito ja muu jutustelu samanmielisten kanssa olivat ainakin esillä kun HJK perustettiin.
        AJ6 näytti veloittavan 50£ testauksesta ja se sisältyy jos korjaavat (alkaen 150£). Mielestäni kohtuuhintaista verrattuna pitkään jatkuneeseen mielipahaasi ja muihin liitännäiskustannuksiin!


      • Bunny
        x300 kirjoitti:

        Olen varmaan tyhmin Jaggen ostaja Suomessa.
        Kotimaasta ostin, tuotu keskieuroopasta. Seissyt talven Suomessa. Tuontikatsastuksessa käytettiin myyjän kanssa yhdessä: HC ja CO olivat aivan liian korkeita. Katsastusmies arveli, että jokin sensori rikki. Ajattelin, että 500 E hintaan saa vaihdettua, mutta näillä näkymin korjaukselle hintaa tulee 5000 E. Myyjä kehui olevansa Jaguar kerhon perustaja Suomessa (v.76).
        Sen kummempaa kuntotarkusta ei tehty.
        Autolla on ajettu 171 tkm ja se on siisti sisältä ja pääsltä, niistä ei valittaa.
        Tuskinpa me päästään hinnansta sopimukseen.

        Kyllä tässä itsekin joutuu aina välillä
        ihmettelemään omaa järjenjuoksuaan.
        Ostin agentin kautta -89 DoubleSixin joka
        on kosmeettisesti ja teknisesti muuten hyvä
        paitsi että se ei enää käy...

        Kolmen kuukauden aikana se on elvytetty jo
        kolme kertaa kuolleista eri osia vaihtamalla ja
        _joka_ kerta se on viimeistään kahden päivän
        päästä kuollut uudestaan. Ei siinä mitään,
        tuon ikäisen osat on onneksi halpoja, mutta
        alkaa se pikkusen harmittamaan kun
        ajo-/korjauspäivien suhde alkaa olla alle 5 %....


      • Tietoa on
        x300 kirjoitti:

        Eipä ole Risto aikonut osallistua kustannuksiin, vaikka olen useamman kerran ollut yhteydessä.
        En ole kysellyt Boxin korjauksien hintaa, mutta joidenkin pajojen ilmoituksissa näkyy hinta-arviot välillä 200 - 1000E.
        Ällistys on aina suuri kun näen Jaguaarin liikenteessä, miten se voi olla mahdollista?

        Etpä ole ainoa, joka on joutunut kyseisen kerhon perustajan kanssa kauppoihin. Tyytymättömiä on tainnut vuosien saatossa jo kertyä aika joukko.
        Jos tämä nyt mitään lohduttaa.


      • jjj
        Bunny kirjoitti:

        Kyllä tässä itsekin joutuu aina välillä
        ihmettelemään omaa järjenjuoksuaan.
        Ostin agentin kautta -89 DoubleSixin joka
        on kosmeettisesti ja teknisesti muuten hyvä
        paitsi että se ei enää käy...

        Kolmen kuukauden aikana se on elvytetty jo
        kolme kertaa kuolleista eri osia vaihtamalla ja
        _joka_ kerta se on viimeistään kahden päivän
        päästä kuollut uudestaan. Ei siinä mitään,
        tuon ikäisen osat on onneksi halpoja, mutta
        alkaa se pikkusen harmittamaan kun
        ajo-/korjauspäivien suhde alkaa olla alle 5 %....

        Harvemmin ne sillä lailla kiukuttelee. Viitsisitkö kirjoittaa oman jutun oireista, mitä tehtiin ja vasteesta. Ihan noin opiksi!


      • Maksoinko liikaa??
        Tietoa on kirjoitti:

        Etpä ole ainoa, joka on joutunut kyseisen kerhon perustajan kanssa kauppoihin. Tyytymättömiä on tainnut vuosien saatossa jo kertyä aika joukko.
        Jos tämä nyt mitään lohduttaa.

        näppäimistöltäni. Jutut meni samaa rataa jo 20 vuotta sitten...


      • xjr-98
        x300 kirjoitti:

        Olen varmaan tyhmin Jaggen ostaja Suomessa.
        Kotimaasta ostin, tuotu keskieuroopasta. Seissyt talven Suomessa. Tuontikatsastuksessa käytettiin myyjän kanssa yhdessä: HC ja CO olivat aivan liian korkeita. Katsastusmies arveli, että jokin sensori rikki. Ajattelin, että 500 E hintaan saa vaihdettua, mutta näillä näkymin korjaukselle hintaa tulee 5000 E. Myyjä kehui olevansa Jaguar kerhon perustaja Suomessa (v.76).
        Sen kummempaa kuntotarkusta ei tehty.
        Autolla on ajettu 171 tkm ja se on siisti sisältä ja pääsltä, niistä ei valittaa.
        Tuskinpa me päästään hinnansta sopimukseen.

        "Olen varmaan tyhmin Jaggen ostaja Suomessa."

        No, tuskinpa. Sinulla vaan kävi huono tuuri ja nuo päästöarvot olisi pitänyt vaatia kuntoon ennen ostoa.

        Itse ostin autoni ns. huolettomaan tyyliin. En koeajanut, en avannut edes konepeltiä, kunhan vilkaisin sisälle sen verran että penkit on tallella :)
        Kotimaisessa merkkiliikkeessä on aina se hyvä puoli, että jos jotain odottamatonta vikaa ilmenee, on lyhyt matka käydä kuristamassa myyjä jos ei sopuun päästä :)


    • noviisi

      ...muutama päivä sitten. Alkoi 300TD väyrysen kilometrimäärä hirvittää ja autonvaihto tuli ajankohtaiseksi. Mersu oli mielestäni loistoauto: isolla kutitetulla dieselillä tehokas (n. 240 hv) ja taloudellinen kilometrinnielijä, mahtavalla alustalla (alustasarja) ja kohtuullisen hyvillä varusteilla. Oli oikeasti hankala löytää sopivaa kärryä tämän tilalle. Uusia en oikeastaan katsellutkaan, vaan testailin liikkeessä tuoreehkoja ja vähän ajettuja premium-autoja isoista Audeista ja Lexuksesta (mukava!) tuplaturbo-Volvoihin ja vaikka mitä siltä väliltä. Jaguarin tyrmäsin ensin liiallisen prameuden vuoksi. Mietin tosissani, kehtaako moisella mennä töihin?! Nyt ei meinaa malttaa tulla pihalle koko laitoksesta vaan koko ajan keksitään uutta ajamisen aihetta...
      Eli ainakin vielä toistaiseksi - mahtavalla kolmen päivän kokemuksella - olen todella tyytyväinen Jaggeen. Mahtavat varusteet, pehmeä mutta tarpeen tullen jämäkkä alusta, äänieristys ja koko soppa kaikkineen päivineen on tehnyt vaikutuksen. Kolmen litran kutonen on meikäläiselle soppeli tehonsa ja taloudellisuutensa puolesta ja kun uutukainen Jaguar-huoltokin avaa marraskuussa ovensa puolentoista kilometrin päässä kotoa, ei kauheasti voi valittaa.
      Tällä ajellaan niin kauan kuin pakka kestää. ;)

    • Miki

      Omia kokemuksia rapakon takaa 6kk:n kayton jalkeen. Auto on S-Type 3.0, vuosimallia 2003 ja mittarissa nyt noin 10 tuhatta mailia.

      Hyvaa autossa on ollut hinta kaytettyna, 3000 mailia mittarissa, 8kk vanha ja hinta 30 000 USD.
      Auto on vakaa, Jenkkilaisesta keinumisesta ei tietoakaan. Tallaiselle "kokeneelle" kuskille suorituskyky on riittava. Autossa on paljon elamaa helpottavia toiminteita, muistit penkeille ja peileille, automaattisesti himmenevat peilit, automaatti ilmastointi,...

      Ongelmana on lahinna sahkoiset? pikkuviat. Penkin korkeussaato ei toimi, entry/exit toiminnossa ratti siirtyy 2 kertaa kolmesta, penkki ei siirry enaan ollenkaan, polkimien korkeussaato ei toimi ja polkimet ovat yla-asennossa joten penkkia pitaa pitaa lahes takimmaisessa asennossa, jaahdytinnesteen vahyydesta varoittava merkkivalo palailee satunnaisesti, radiossa on kaksi nappulaa pimeana.

      Suurin murhe on kitenkin ajonvakautusjarjestelman toiminta. Jaguar on ilmeisesti tavoitellut ko. systeemin ohjelmoinnissa urheilullisuutta joten jarjestelma sallii jonkinverran sutimista ennen kuin se puuttuu peliin. Tasta aiheutuu ongelmia paikallisilla betoniteilla sateisella kelilla. Ensin sutaistaan, sitten hyydytaan ja sitten mennaan 20 metria kuunnellen "jurnutusta" takajarruista jonka jalkeen ajo jatkuu normaalina.

      Omaan kayttooni en taida tata tuoda muuttoautona, muuntiin ehka.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe