Harmistunko turhasta?

jaana2

Olen ollut avomieheni kanssa yhdessä kohta 3 vuotta ja olemme asuneet yhdessä reilun vuoden. Mieheni täti kuoli vastikään enkä ole nähnyt vainajaa koskaan. Minkäänlaista kutsua ei ole hautajaisiin tullut, mieheni äiti kävi vain ilmoittamassa että näin on käynyt ja hautajaisia pitää järjestää. Kysyin mieheltäni, haluaisiko hän että tulisin mukaan ja hänen mielestään se oli hvyä ajatus. Meni muutama päivä ja hän alkoi yhtäkkiä puhua, että ei minun nyt sittenkään tarvitsisi tulla mukaan. Selvisi, että hänen vanhempansa olivat pohdiskelleet "onko minun järkevää" tulla kun en ole tätiä koskaan nähnyt. Mutta olivat sitten sanoneet että tulkoon jos haluaa.

Itselleni tuli tästä sellainen olo, että läsnäoloni ei ole toivottu ja jättäydyin lähtemästä, ettei tule sellainen fiilis että änkäydyn mukaan. Itse mietin että olipa häät tai hautajaiset niin eikö yleensä kutsu esitetä ja oletuksena yleensä on että avopari kutsutaan yhdessä, eikä anneta arviota onko toisen järkevää ylipäätään osallistua ja töksäytetyään vaan että tulkoon jos haluaa.

En ole appivanhemmille sanonut harmistumisestani mitään enkä aio sanoakaan.

33

2616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaana2

      Eli vedinkö herneen nenään turhasta? :D

      • Näin menee

        Joo, ihan turhasta. On se vähän hullua mennä muistotilaisuuteen jos ei ole koko ihmistä tuntenut. En menisi vaikka olisin muutaman kerran nähnytkin.

        Ei sen avio- tai avoparin tarvitse ihan joka tilaisuudessa olla yhdessä vaikka pariskunta onkin.

        Itse en ole miehen sukulaisten hautajaisiin mennyt ja hän on sisarusten kanssa niihin mennyt.

        Ei sinne hautajaisiin mitään kutsuja laiteta vaan lähiomaiset tietää tulevan kutsumattakin. Jos on tarjoilua niin pitää jotain päälukua tietää.


      • 67988

        Hautajaiset ei ole mitään kivoja tilaisuuksia. Häihin mennään pariskuntana juhlimaan mutta hölmöä mennä vieraan ihmisen hautajaisiin, itse ainakin kiertäisin kaukaa. Yhteisestä sopimuksesta en mennyt edes mieheni isän hautajaisiin eikä kukaan pahoittanut mieltään.


    • köytöstavat kunniaan

      Etikettisääntöihin kuuluu kutsua molemmat vaikkei toinen menisikään. PISTE. Minä ainakin loukkaantuisin jos kutsuihin (en tarkoita kutsukorttia) pyydetään vain miestäni, koska tuo osoittaa etteivät pidä sinua sukulaisenaan. Tai sitten miehesi sukulaiset ovat todellisia moukkia jotka eivät tiedä käytöstapoja miten toimitaan eritilanteissa. Aina kutsutaan koko perhe olipa ne hautajaiset tai synttärit, häät ym. vaikkei toinen tulisikaan. Tietenkin on eriasia tyttöjen/poikien tai työjutut ym.

    • Monasti käynyt

      Vedit ihan turhasta.
      Hautajaisiin ei kutsuta ketään minkään etikettisäännön mukaan. Kutsu esitetään usein suoraan kuolinilmoituksessa, mutta jos tulijoita on paljon, on annettu joskus puhelinnumero, johon voi ilmoittautua.

      Jokaisella on oikeus tulla saattamaan vainajaa. Törkää on ruveta valitsemaan saattajia. Se jos mikään on loukkaavaa.
      Omalta kohdaltani tuntuisi oudolta mennä saattamaan vainajaa, jota ei ole tavannut, mutta jos suku antaa läsnäolollesi arvoa, niin oikeinhan silloin on mennä.
      Mutta jos, kuten ilmeisesti sinun tapauksessasi, väki ei tunne sinua entuudestaan, niin lieneekö juuri hautajaiset oikein paikka tutustua suvun jäseniin?
      Riippuu monesta asiasta. Saattaa olla, että suvun jäsenet ilahtuvatkin siitä, että annat arvoa miehesi läheisille ja tulet mukaan tilaisuuteen miehesi rinnalla. Asusi pitää olla neutraali, mutta ei mielestäni täysi musta.

      • Yikhhb

        Niinpä. Mistä ihmeessä nykyihmiset ovat saaneet päähänsä edes odottaa kutsua hautajaisiin? Hautajaisiin ei kutsuta ketään. Hautajaisista yleensä ilmoitetaan kuolinilmoituksella, jotta kaikilla vainajan läheisiksi tuntemilla henkilöillä olisi mahdollisuus tulla jättämään jäähyväiset ystävälleen.

        Ei ole montaa päivää aikaa, kun eräs tuttuni oli myös erittäin loukkaantunut, siitä ettei ollut saanut kutsua hautajaisiin.


      • Hmm,
        Yikhhb kirjoitti:

        Niinpä. Mistä ihmeessä nykyihmiset ovat saaneet päähänsä edes odottaa kutsua hautajaisiin? Hautajaisiin ei kutsuta ketään. Hautajaisista yleensä ilmoitetaan kuolinilmoituksella, jotta kaikilla vainajan läheisiksi tuntemilla henkilöillä olisi mahdollisuus tulla jättämään jäähyväiset ystävälleen.

        Ei ole montaa päivää aikaa, kun eräs tuttuni oli myös erittäin loukkaantunut, siitä ettei ollut saanut kutsua hautajaisiin.

        Jaa, että ei kutsuta vai? Mut, ja kaikki mun tutut sekä sukulaiset, on kyllä kutsuttu hautajaisiin.


      • Saattoväki
        Hmm, kirjoitti:

        Jaa, että ei kutsuta vai? Mut, ja kaikki mun tutut sekä sukulaiset, on kyllä kutsuttu hautajaisiin.

        Tietenkin hautajaisten järjestäjä voi kutsua läheisiä paikalle, Kaikkihan eivät edes ole kuolinilmoitusta nähneet. Se ei estä muitakin saapumasta.
        Nykyisin ilmoitus usein onkin jälkikäteen. Mutta jos kuulee tuttavansa kuolemasta on oikeutettu menemään siunaustilaisuuteen, vaikka ei olisikaan saanut mitään kutsua. Eri asia sitten, meneekö kahvitilaisuuteen hautauksen jälkeen. Sinne ehkä on pitänyt ilmoittautua, tilankäytön ja tarjoilun vuoksi.

        Mutta vainajaahan rilaisuudessa kunnioitetaan, eikä jäljelle jääneitä omaisia.


      • Voi jestas,
        Saattoväki kirjoitti:

        Tietenkin hautajaisten järjestäjä voi kutsua läheisiä paikalle, Kaikkihan eivät edes ole kuolinilmoitusta nähneet. Se ei estä muitakin saapumasta.
        Nykyisin ilmoitus usein onkin jälkikäteen. Mutta jos kuulee tuttavansa kuolemasta on oikeutettu menemään siunaustilaisuuteen, vaikka ei olisikaan saanut mitään kutsua. Eri asia sitten, meneekö kahvitilaisuuteen hautauksen jälkeen. Sinne ehkä on pitänyt ilmoittautua, tilankäytön ja tarjoilun vuoksi.

        Mutta vainajaahan rilaisuudessa kunnioitetaan, eikä jäljelle jääneitä omaisia.

        Oikeutettu? Mistä te oikein revitte näitä juttujanne? Kyllä sinne hautajaisiin tulee vain ja ainoastaan se tietty kutsuttu porukka. Muut ovat pelkkiä tungettelijoita, joilla ei ole käytöstapoja.


      • Sinäkö päätät?
        Voi jestas, kirjoitti:

        Oikeutettu? Mistä te oikein revitte näitä juttujanne? Kyllä sinne hautajaisiin tulee vain ja ainoastaan se tietty kutsuttu porukka. Muut ovat pelkkiä tungettelijoita, joilla ei ole käytöstapoja.

        Jos olen vaikka naapuri 30 v ajan, niin olen siis vailla käytöstapoja, jos menen taloyhtiön puolesta saattamaan vainajaa siunaustilaisuuteen ja lasken kukat arkulle?
        Olen siis tungettelija, jolla ei ole oikeutta olla saattamassa ihmistä, jonka poismeno jättää suuren aukon yhteisöömme?


    • srhej

      No, mulla tuli kyllä tossa ekaksi ihan mieleen että ne appivanhemmat saattoivat pohtia hautajaisten luonnetta...

      Joskus järjestetään hyvin pienet hautajaiset, kuten appiukolleni järjestettiin ja sieltä jätettiin monen monta sukulalaistakin pois.
      Kun taas tätini hautajaiset olivat koko pikku kylän spektaakkeli..

      tuli vaan mieleen...

    • huohkista

      Huoh. Mun mies on käynyt minulle tuntemattomien sukulaistensa häissä, hautajaisissa sekä synttäreillä sekä kanssani että ilman. Jos on ollut hyvin pieni tilaisuus esim. en ole halunnut mennä, kun en ole tuntenut vainajaa enkä läheisesti surijoitakaan. Surkoot keskenään. Isompiin peijaisiin olen sitten joskus suostunut miehen laahattavaksi.

      Olemme olleet 12 vuotta yhdessä.

    • unohda se

      Etikettiin tietysti kuuluu kutsua pariskunnat yhdessä, mutta kaikki eivät tiedä etikettiä tai sosiaalisia tapoja muutenkaan. Ei siis kannata loukkaantua vaan todeta että tämä käytäntö ei ole appivanhemmille tuttu. Ehkä hekin ovat olleet vain epävarmoja, miten kuuluu toimia, eikä siinä ole mitään sinua vastaan. Säästyt turhilta murheilta kun et loukkannu pikkuasioista ja hyväksyt sen että ihmiset saavat olla erehtyväisiä.

      Et menettänyt mitään kun et mennyt ikävään tilaisuuteen.

    • Jaana2

      Kiitoksia vastauksistanne:) Joo olen kyllä ollut hautajaisissa useampaan kertaan ja tiedän että ne ovat todella raskaita käyntejä. Tämän vuoksi kysyinkin mieheltäni olisiko hän halunnut että lähden ns. hänen tuekseen, mihin hän alkuun vastasi että olisi halunnut. Mutta herne on kaivettu pois sieraimesta ;) ja tosiaan niin kuin ekassa viestissä sanoin, jättäydyn pois hautajaisista.

      Kiitoksia!:)

      • affaafaf

        Juu, jatkossa kannattaa aina tehdä niin, kuten sun mies ja sen vanhemmat yhdessä päättää.... Niin ne muutkin on täällä tehnyt, enemmistöllä 3-1 päätetään.

        Kun miehesi luki adressin, niin eihän siinä vahingossakaan lukenut hänen nimensä "perheineen" . Kai hän oli yhdessä kolmestaan vanhempiensa kanssa.

        Miten tavata sukulaisia, jos ei edes hautajaisissa käy? Siellähän niitä tapaa.

        Ette myöskään kutsu juhliinne ketään miehen puolen sukulaista, jota sinä et ole tavannut, eikä miehesikään sitten mene teidän sukujuhliinne, koska ei tunne sieltä y:tä tai c:tä jo?

        Joo o.


    • etiketittejä..

      sama täällä, anoppi on halunnut mieheni kyseisiin peijaisiin useinkin, minulta ei ole koskaan kysytty mitään. Anoppini tapauksessa on kyllä etiketti täysin varmasti tiedossa, sillä hän itse on orjallinen etiketin valvoja ollut . ilmeisesti se etiketti tuntemus ja sen käyttö on rajoittunut anoppiin itseensä..

      Muistampa tässä muuten.., että yhden kerran minulle tuli ruikuttava puhelinsoitto työpuhelimeeni kotona mieheni tädiltä (jota en edes tunnistanut puhelimessa ja jonka olin kerran tavannut aiemmin pikaisesti aikoja sitten), joka tivasi melko inhottavalla sävyllä että miksei HERRANJUMALA olla tultu heille käymään... No luonnollisesti vastasin että koska ei ole tullut koskaan kylään kutsua heiltä, ja koska mieheni ei ole asiaa ottanut puheeksi tai mitään.. Tästäpä täti pitkään paasasi minulle(oletti siinä että olen kieltäytynyt menemästä tai en anna miehen mennä tms..) niin ohjasin puhelimeni mieheni korvaan joka ilmoitti tädilleen että kun ei ole kutsuttu viiteen vuoteen, on vähän kutsu myöhässä ja että minulle ei tarvitse tädin hutikassa kutsujaan soitella..

      Etiketti on ihan hyvä ja fiksu asia, kun sitä käyttää joka tilanteessa, eikä vain silloin kun se itselle sattuu sopimaan ;)

      Tällä perusteella minähän voisin sivuuttaa anopin jostakin juhlasta jonne kutsun apen ja muut (olkoon vaikka hautajaiset) jätän hänet hommasta siis kokonaan ulos.. niin ja soitan sen tädin miehelle ja alan vitisemään ja arvostelemaan kännipäissäni syytä, mikseivät ole käyneet kylässä..eikös? Olen varma että vanhat rouvat vetäisivät hyvin pitkät herneet.. ehkä tulisi näkökulmaa asiaan kuitenkin.. hahaha

      • E-tiketti

        Taitaa olla etiketit luettu väkiviinaetikkapullon kyljestä teillä kaikilla.

        Kukaan ei ole niin yläpuolella muiden, että hän voisi määrätä, kuka saa ja voi kutsua kenetkin tilaisuuksiinsa.

        Varsinkin hautajaiset ovat tilaisuus, johon jokaisella on oikeus mennä. Eri asia sitten on, haluaako osallistua kahvitilaisuuteen siunauksen jälkeen. Sieltä voi jäädä pois, jos ei tunne tarvetta osallistua.
        Tähän tilaisuuteen voidaan myös eittää kutsuja, ihan tarjoilun suunnittelun takia.

        On myös kohteliasta muistaa vainajaa adressilla, jos ei itse katso voivansa olla paikalla henk.koht. Pääasiahan on, että muistaa.


      • 8+3
        E-tiketti kirjoitti:

        Taitaa olla etiketit luettu väkiviinaetikkapullon kyljestä teillä kaikilla.

        Kukaan ei ole niin yläpuolella muiden, että hän voisi määrätä, kuka saa ja voi kutsua kenetkin tilaisuuksiinsa.

        Varsinkin hautajaiset ovat tilaisuus, johon jokaisella on oikeus mennä. Eri asia sitten on, haluaako osallistua kahvitilaisuuteen siunauksen jälkeen. Sieltä voi jäädä pois, jos ei tunne tarvetta osallistua.
        Tähän tilaisuuteen voidaan myös eittää kutsuja, ihan tarjoilun suunnittelun takia.

        On myös kohteliasta muistaa vainajaa adressilla, jos ei itse katso voivansa olla paikalla henk.koht. Pääasiahan on, että muistaa.

        "On myös kohteliasta muistaa vainajaa adressilla, jos ei itse katso voivansa olla paikalla henk.koht. Pääasiahan on, että muistaa. "

        Adressit osoitetaan vainajan omaisille.. ei siis vainajalle joka ei niitä enää lue eikä tarvitse.

        Itse hautajais asiaan .. joskus omaiset haluavat pitää ihan pienet hautajaiset,
        ( vainajan omasta halusta tai muutoin) vain lähimpien läsnäollessa. eivätkä toivo/ halua sinne suurta osanottaja määrää, silloin ei yleensä ole myöskään lehti-ilmoitusta etukäteen, vaan ehkä vasta hautajaisten jälkeen.

        On jotenkin noloa jos "läheisimpien läsnäollessa" siunaustilaisuuteen änkeää ihmisiä jotka eivät ole edes tunteneet vainajaa tämän eläessä.


      • 19+1
        8+3 kirjoitti:

        "On myös kohteliasta muistaa vainajaa adressilla, jos ei itse katso voivansa olla paikalla henk.koht. Pääasiahan on, että muistaa. "

        Adressit osoitetaan vainajan omaisille.. ei siis vainajalle joka ei niitä enää lue eikä tarvitse.

        Itse hautajais asiaan .. joskus omaiset haluavat pitää ihan pienet hautajaiset,
        ( vainajan omasta halusta tai muutoin) vain lähimpien läsnäollessa. eivätkä toivo/ halua sinne suurta osanottaja määrää, silloin ei yleensä ole myöskään lehti-ilmoitusta etukäteen, vaan ehkä vasta hautajaisten jälkeen.

        On jotenkin noloa jos "läheisimpien läsnäollessa" siunaustilaisuuteen änkeää ihmisiä jotka eivät ole edes tunteneet vainajaa tämän eläessä.

        No eiköhän hautajaiset yleensäkin ole vainajan omaisten kohtaamisen paikka, eikä vainaja ketään tunnista, ei tarvitse, ei kiitä kukista eikä adresseista.
        Omaisille ja läheisille järjestetty saattotilaisuus.

        Kummallista, että siitäkin on saivarreltava ja vedettävä herneitä nenään.
        Ja "änkeäminen" on sallittava kaukaisemmillekin vieraille, vai haluaisitko todella ovella tarkistaa jokaisen tulijan vilpittömyyden?


    • monta tilannetta

      Pariskunnat toki yleensä kulkevat yhdessä sukulaisten häissä ja hautajaisissa. Tuttavat ovat asia erikseen.

      Jos hautajaiset ovat hyvin pienet, saatetaan sinne kutsua vain tietyt henkilöt.
      Tulee sellainen kuva, ettei miehesi ollut mitenkään läheinen tätinsä kanssa, kun sinäkään et ole häntä kolmen vuoden kuluessa tullut tunteneeksi. Sikäli oli ihan sama, vaikka olitkin poissa.

      Toisessa tilanteessa, saattaisi miehesi mielestä olla tärkeää, että olisit paikalla tukemassa häntä, kun hänen lempitätinsä on kuollut, vaikka ette olisi tunteneet vielä montakaan kuukautta.

      Omaisten suruun voi ottaa osaa, vaikka ei vainajaa tuntisikaan. Eli tässäkin tilanteessa appivanhemmistasi toinen on menettänyt sisaruksensa. Mutta jos juuri sieltä on tullut toive, että et olisi läsnä, niin sitäkin on syytä kunnioittaa, kun ei täti ollut sinulle mitenkään tuttu.

      Yleensä siunaustilaisuudesta ilmoitetaan niille, joiden toivotaan olevan läsnä. Suru voi olla niin suuri, että käsketään kertomaan tietoa eteenpäin esimerkiksi sisaruksille. Jää itselle vähemmän itkunsekaista soperrusta.

      Jos siunaustilaisuus on tiedossa (lehdessä tieto) sinne voi mennä. Jos on tiedossa, että siunataan vain läheisten läsnäollessa, niin ei ole suotavaa mennä. Usein siunaustilaisuuteen osallistuu vähän suurempi joukko kuin muistotilaisuuteen. Ero ei ole iso, mutta on kuitenkin. Itse olen joskus ollut virallisena edustajana siunaustilaisuudessa, mutta jättänyt kahvittelun väliin, koska en tuntenut vainajaa kovinkaan paljon.

      • todellakitodellaki

        Tähän liittyen, tosiaan, on fiksua muistaa sitä appivanhempaa osanottokortilla tai kukalla, jonka sisaruksesta on ollut kyse.


    • käytöstavat sentään

      Siis ei voi olla totta. Jos anoppi soittaa ja PUHELIMITSE kutsuu vain ja ainoastaan poikansa hautajaisiin, niin SE ON TÖRKEÄÄ. Kutsuahan tai ns KUTSU voi myös tehdä puhelimitse. PISTE!
      Vaikkei aloittaja menisikään hautajaisiin, niin kohteliasta on kutsua parit yhdessä siitä huolimatta ja se jo kuuluu käytöstapoihin. Missä hitossa, tynyrissäkö teidät on kasvatettu. Pakko miniän ei ole mennä vaan kysehän on törkeästä ohittamisesta miniää kohtaan.

      • vainajan tahto!

        "Jos anoppi soittaa ja PUHELIMITSE kutsuu vain ja ainoastaan poikansa hautajaisiin, niin SE ON TÖRKEÄÄ. Kutsuahan tai ns KUTSU voi myös tehdä puhelimitse. PISTE! "

        Taitaa olla niin että sinä olet vetäissyt aloittajan puolesta isommat herneet nenääsi kuin aloittaja ikinään?

        Aloittaja ei tainnut mainita kenen valtuuttamana ja millaisin ohjein kyseinen anoppi kutsun suoritti.

        Kun eräs omaiseni pari vuotta sitten eli syöpäsairautensa viimehetkiä, hän itse painotti ettei halua suuria hautajaisia ja luetteli henkilöt jotka itseään saattamaan halusi.
        Kutsuttuihin kuului mm. hänen kaksi läheistä aikuista kummilastaan mutta ei näiden muuta perhettä, ei puolisoita eikä lapsia.
        Saattoväki jäi vainajan omasta tahdosta ja toiveesta alle kymmeneen henkeen. Tiedän etteivät noiden kummilasten puolisot tuosta pahastuneet, ja miksi olisivatkaan?


    • aafaafaf

      Niin, eli aluksi miehellesi kävi ihan hyvin, että Sinä, hänen avovaimonaan tulet hautajaisiin. Mutta sitten kun jutteli oman Äitinsä kanssa, niin ei ajatus - kumma kyllä - käynytkään....

      Niin se äiti/anoppi muuttaa edelleen poikansa/toisen avomiehen mielen....

      Eipä tule jäämään tähän yhteen kertaan. Aina löytyy selitys.

    • agffaaf

      Tuolla tilaisuudessa oli siis tasan vain ne, jotka olivat tavanneet vainajan, ja kukaan muukaan ei tuonut avokkiaan, joka EI ollut tavannut vainajaa.

      Vai oliko kyseessä vain anopin oma päätelmä, jolla rajasi ap:n ulkopuolelle
      ja mies suostui?

      Minut on kutsuttu kaikkiin hautajaisiin ja sukujuhliin, mitä vähän on järjestetty. Anoppi ei ole kertaakaan soittanut miehelle, että jätäpä se "vaimosi" kotiin.

      :)

      • ei kutsukorttia

        Jo käytöstapoihin kuuluu kutsua myös avokki tai koko perhe. Kysynkin, että onko muitten avokit/aviopuolisot mukana. Pakkohan ei ole mennä hautajaisiin tai mihinkään muuhunkaan, mutta anopilta todella epäasiallista ja huonoa käytöstä sinua kohtaan olla kuts....pyytämättä mukaan. Kuuluu ihan normi käytöstapoihin kutsua (en tarkoita kutsukorttia ym.) mutta kutsua voi vaikkapa kasvotusten ja käyttää ilmaisua monikkomuodossa, esim. tulkaa. Tulkaa sana tarkoittaa koko perhettä ja tämäkin on kutsu eikä tarvitse kutsukorttia :)

        Ennen vanhaan lähetettiin kutsukortti surureunuksilla koko perheelle jos ei haluttu koko kylää mukaan. Mutta jos oli, että sai mennä kaikki kynnelle kykenevät, kuolinilmoitus oli paikallislehdessä jossa oli virallinen kutsu kaikille sananmuodolla TÄTEN ilmoitetaan ja paikka ja aika vainajan saattamiseen.


    • .......

      Täälläkin ollaan oltu 3 vuotta yhdessä, mutta tässä tapauksessa minulta kuoli isoisoisä. Mies ei ollut häntä kerennyt koskaan näkemään, joten pidimme sitä selvänä asiana, ettei hän tulisi hautajaisiin.

      Kaikkiin muihin suvun tapaamisiin hän osallistuu aina ilomielin :)

    • Mennäänkö ja miksi?

      No kun nyt tiedätte kaiken etiketistä, niin mitä sanotte henkilölle, jonka välit lähiomaiseen ovat olleet poikki 20 vuotta? Ei edes hyvääpäivää ole sanottu.
      Nyt tulee kutsu hautajaisiin.

      Miten etiketti toimii?

      • ei voi tietää

        Onko hautajaisten järjestäjät tietoisia välirikostanne? mielestäni tuo jää lähinnä sinun omantunnon kysymykseksi menetkö vaiko et.


    • Juridisesti avopari ei ole mitään sukua. Älä hermostu. Hermostu ennen poikaystävääsi, joka ei mene naimisiin kunnolla, vaan roikottaa sinua tyttöystävänään.

    • Avo-etiketti

      Ymmärsin, että vain asutte yhdessä avoparina.
      Nyt on otettava huomioon myös, että avopari ei itse asiassa ole mikään pari.
      Jos olet asunut kaverisi kanssa vuoden, niin pitääkö kaverin suku sinua omaisenaan vai poikakullan tyttöystävänä, jonka kanssa kuulemma ihan asuukin yhdessä. Saa nähdä kuinka kauan.
      Kaverilla on ehkä ollut jo useampiakin avokkeja, koska yhteen muuttaminen käy niin helposti.
      Mistäpä se Pihtiputaan mummo tietäisi, onko pojalla vakituinen nykyisin, kun kutsuja lähettelee.
      Joulukorttiinkaan ei uskalla merkitä tyttöystävän nimeä, sillä sehän on saattanut vaihtua sitten viime joulun.

      Eivät ne nuorten miesten avovaimot ole niin tärkeitä sukulaisille, kuin mitä nuoret ehkä itse kuvittelevat. Kun ei ole kutsuttu häihin, niin ei kenenkään tarvitse tietää koko vaimokkeesta mitään. Voihan olla, että pojan äiti ei edes halua tutustua poikansa avovaimoon.

    • miniminitin

      sama kaava kun toistuu riittävän monta kertaa, oppii olemaan välittämättä.. Ja tosiaan anoppi on anoppi vasta papin aamenen jälkeen. Siihen saakka nimike on jokin muu. Mielestäni on kyllä hiukan epäkohteliasta olla pyytämättä pidemmässä avo tai avioliitossa olevaa toista puoliskoa. Itse kyllä pyytäisin vaikkei tulisikaan, ettei tulisi syrjitty olo..

    • Tätä päivää

      Itse en menisi hautajaisiin jos en ole tuntenut ja tavannut vainajaa.Ei tässä ole etiketistä kyse vaan jostain muusta ,kyllä sukulainen voi mennä ilman avovaimoa hautajaisiin omien vanhempiensa kanssa tai yksin.Parasta vaan totutella että voi olla juhlatilaisuuksia johon ei avokkia ole kutsuttu itse sitten päättää miten kutsuun vastaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2644
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1952
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1423
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1295
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1290
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1201
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1121
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 19
      1031
    Aihe