Yhteen aikaan halusin Halleluujaa, kiitos Herran, suuren voitonruhtinaan. Tämä virsi on tietysti liian iloinen ja riemullinen.
Joskus vanhat virret tekevät vaikutuksen voimallisuudessaan, kuten:
1.
Oi Herra, jos mä matkamies maan
lopulla matkaa nähdä sun saan!
Oi, jos mä kerran
näkisin Herran
kunniassaan!
Toisaalta olen aina sanonut, että he saavat valikoida mieleisiään, sillä enhän minä niitä enää tarvitse matkallani kirkkauteen. Mutta miten virsi pitäisi valita? Onko ajatuksena sittenkin vielä vainajan siunaaminen matkalle? Näissä virsissä tekee vaikutuksen nimenomaan se, että ne ovat niin vanhoja ja aitoja. Nykyään on kaikki niin keinotekoista ja pinnallista. Jos olisin hyvinkin vanha kuollessani, olisi varmaan tämäkin virsi ihan sopiva.
Minkä virren haluatte hautajaisiinne?
20
161
Vastaukset
- mietteliäs eeva
Toisaalta Sua kohti Herrani on hyvä. Ainoastaan siinä, että sitä pidetään vähän Titanic-hymninä, niin se ei varsinaisesti sovi. Mutta se saattaisi olla sellainen lohdullinen, ja vähän kaikkien makuun.
Jätän kuitenkin tämän yksinpuheluni.
Joskus tulee silti noista virsistä mieleen, että miten ne oikein säilytetään, koska ne eivät kuitenkaan enää pure. Itsekin olen enemmän katolilaisen musiikin vetämä. Huomasin tämän, kun tav. lut. palveluksessa oli jonkinlainen katolilaisen musiikin osa. Koin siis musiikin lohdullisena.
Mutta jotenkin tämä virsiperinne pitäisi saada myös säilytettyä. Nyt alan ymmärtää, miksi suomalaiset pitävät niin paljon hevistä. Tämä matkamies maan on ihan heviä. Itse en ole hevimusiikin ystävä. Hevijumalanpalvelus on sitten taas itselleni jo ihan arvoitus. Toki niitä tehdä saa, mutta...- valintani
Tämä ei tosin ole virsi mutta kaunis kuitenkin. Tämä soitettiin erään ystäväni hautajaisissa ja voisin ajatella itsellenikin.
https://www.youtube.com/watch?v=908IZPBag30 - mietteliäs eeva
valintani kirjoitti:
Tämä ei tosin ole virsi mutta kaunis kuitenkin. Tämä soitettiin erään ystäväni hautajaisissa ja voisin ajatella itsellenikin.
https://www.youtube.com/watch?v=908IZPBag30En kuunnellut videota kun en yleensä kuuntele niitä näillä palstoilla. En kuitenkaan itse osaa kuvitella, että kuolemasta tehtäisiin niin vähäpätöinen, että se kuitattaisiin jollain pop-laululla. Onhan se kuitenkin aika suuri muutos. Sikäli kai täytyy muistaa sanoa, jos satun olemaan hengissä pitkään ja vain nuorisoa jäljellä. Ressukkaparat, he joutuvat kuuntelemaan sitten Sua kohti Herrani. Täti vaivaa heitä vielä viimeisen kerran. Hautajaisohjeita täytyy varmaan päivittää sen mukaan, kuka vielä on hengissä.
Valitettavasti he joutuvat kuuntelemaan pappia, joka puhuu röyhkeästi Jumalan Sanaa hautajaisissani. Suurin pelkoni on, että joudun jonkun naurettavan höpönlöpöpapin siunaamaksi, joka ei usko edes Jumalaan. Siitähän oikein sirkus tulee. - Yks vaan
mietteliäs eeva kirjoitti:
En kuunnellut videota kun en yleensä kuuntele niitä näillä palstoilla. En kuitenkaan itse osaa kuvitella, että kuolemasta tehtäisiin niin vähäpätöinen, että se kuitattaisiin jollain pop-laululla. Onhan se kuitenkin aika suuri muutos. Sikäli kai täytyy muistaa sanoa, jos satun olemaan hengissä pitkään ja vain nuorisoa jäljellä. Ressukkaparat, he joutuvat kuuntelemaan sitten Sua kohti Herrani. Täti vaivaa heitä vielä viimeisen kerran. Hautajaisohjeita täytyy varmaan päivittää sen mukaan, kuka vielä on hengissä.
Valitettavasti he joutuvat kuuntelemaan pappia, joka puhuu röyhkeästi Jumalan Sanaa hautajaisissani. Suurin pelkoni on, että joudun jonkun naurettavan höpönlöpöpapin siunaamaksi, joka ei usko edes Jumalaan. Siitähän oikein sirkus tulee."Suurin pelkoni on, että joudun jonkun naurettavan höpönlöpöpapin siunaamaksi, joka ei usko edes Jumalaan. "
Jos pappi menettää uskonsa, niin hän ei voi toimia enää pappina, uskonnonopettajana kylläkin. - valintani
En kuunnellut videota kun en yleensä kuuntele niitä näillä palstoilla. En kuitenkaan itse osaa kuvitella, että kuolemasta tehtäisiin niin vähäpätöinen, että se kuitattaisiin jollain pop-laululla. Onhan se kuitenkin aika suuri muutos. Sikäli kai täytyy muistaa sanoa, jos satun olemaan hengissä pitkään ja vain nuorisoa jäljellä. Ressukkaparat, he joutuvat kuuntelemaan sitten Sua kohti Herrani. Täti vaivaa heitä vielä viimeisen kerran. Hautajaisohjeita täytyy varmaan päivittää sen mukaan, kuka vielä on hengissä.
Valitettavasti he joutuvat kuuntelemaan pappia, joka puhuu röyhkeästi Jumalan Sanaa hautajaisissani. Suurin pelkoni on, että joudun jonkun naurettavan höpönlöpöpapin siunaamaksi, joka ei usko edes Jumalaan. Siitähän oikein sirkus tulee.Niin no makunsa kullakin. Tuo laulu on kyllä ihan hengellinen ja paljon kauniinpi kuin moni virsi, eikä kyllä mielestäni mitenkään poppia.
- mietteliäs eeva
Yks vaan kirjoitti:
"Suurin pelkoni on, että joudun jonkun naurettavan höpönlöpöpapin siunaamaksi, joka ei usko edes Jumalaan. "
Jos pappi menettää uskonsa, niin hän ei voi toimia enää pappina, uskonnonopettajana kylläkin.Toisaalta oli hyvä, että tässä juuri tuli mainituksi tuo kappalekin, en tullut aikaisemmin ajatelleeksi, vaikka ne ovatkin muotia, että joku soittaa vahingossa hautajaisissani tällaista.
Voinhan sitä paitsi elää hyvinkin vanhaksi, jolloin tilanne on kehittynyt ties miksi. Tavallaan voi olla jopa hankalaa saada mitään perinteisiä kristillisiä hautajaisia. Asun kuitenkin pääkaupunkiseudulla. Ja nimenomaan jos olisin jokin vanhin suvussa ja pelkkiä nuoria enää jäljellä. - mietteliäs eeva
valintani kirjoitti:
Niin no makunsa kullakin. Tuo laulu on kyllä ihan hengellinen ja paljon kauniinpi kuin moni virsi, eikä kyllä mielestäni mitenkään poppia.
Kuten sanottu, en kuunnellut kappaletta. Mutta nimi kertoo paljon.
En kai sitten pidä itseäni prinsessana. Enkä välitäkään pitää. Vaikka nainen olenkin. Ehkä kuulin korvissani jonkin imelän kappaleen ja kuten sanottu, en kuunnellut tai katsonut videota. Toki muut saavat noita kuunnella, jos niistä jotain saavat, olin vain huolissani, että aikanaan niitä tuputetaan väkisin minullekin. Se saattaa olla hyvinkin harvinaista sitten tulevaisuudessa, että joku haluaa ihan vain virren. - ohikulkija maan
Kuten sanottu, en kuunnellut kappaletta. Mutta nimi kertoo paljon.
En kai sitten pidä itseäni prinsessana. Enkä välitäkään pitää. Vaikka nainen olenkin. Ehkä kuulin korvissani jonkin imelän kappaleen ja kuten sanottu, en kuunnellut tai katsonut videota. Toki muut saavat noita kuunnella, jos niistä jotain saavat, olin vain huolissani, että aikanaan niitä tuputetaan väkisin minullekin. Se saattaa olla hyvinkin harvinaista sitten tulevaisuudessa, että joku haluaa ihan vain virren.Aika ahdasmielistä settiä. Kyselet ja sitten et viitsi edes vaivautua katsomaan edes kappaleen sanoja.
Keinutan, kuuntelen
sut suojaan peittelen.
Keinutan, myöhä on
jo kuulen aallokon.
Ethän pelkää pimeää
siel on monta kynttilää.
Ja viimein sun matkaan
ei pääse saattajatkaan.
Yötä vasten vaikka lähdet
jatka vain vaikka on
se suuri suunnaton.
Kohti valkeata rantaa
laivaan mun laulujen
sä kuljet tietäen.
Ettet pelkää enempää
siel on monta kynttilää.
Ja viimein sun matkaan
ei pääse saattajatkaan
Ethän pelkää pimeää
siel on monta kynttilää.
Nuku vain jos väsyttää
vielä valvon vierellä.
Ja viimein sun matkaan
ei pääse saattajatkaan.
Ja lohtu on mulle
että siellä on kaikki sulle. - mietteliäs eeva
ohikulkija maan kirjoitti:
Aika ahdasmielistä settiä. Kyselet ja sitten et viitsi edes vaivautua katsomaan edes kappaleen sanoja.
Keinutan, kuuntelen
sut suojaan peittelen.
Keinutan, myöhä on
jo kuulen aallokon.
Ethän pelkää pimeää
siel on monta kynttilää.
Ja viimein sun matkaan
ei pääse saattajatkaan.
Yötä vasten vaikka lähdet
jatka vain vaikka on
se suuri suunnaton.
Kohti valkeata rantaa
laivaan mun laulujen
sä kuljet tietäen.
Ettet pelkää enempää
siel on monta kynttilää.
Ja viimein sun matkaan
ei pääse saattajatkaan
Ethän pelkää pimeää
siel on monta kynttilää.
Nuku vain jos väsyttää
vielä valvon vierellä.
Ja viimein sun matkaan
ei pääse saattajatkaan.
Ja lohtu on mulle
että siellä on kaikki sulle.Ei se ole mitään ahdasmielistä settiä, jos minä haluan itselleni ihan tavallisen virren hautajaisissa. No, en silti usko, että asiat ihan niin pahaksi ehtivät menemään. Siinä voi todellakin tulla väärinkäsitys, sillä monet luulevat, että pitää olla ihan samanlainen. Mutta täytyy myöntää, että nyt kun sanoit ahdasmieliseksi setiksi, niin aloin taas huolestua, että ehtiikö tämä menemään sitten niin pitkälle...
Mutta myönnän syyllisyyteni. Olen ihan hirvittävän kamala ja ahdasmielinen ihminen,ja ihan pelkästään sen perusteella että haluan vain ihan tavallisen virren hautajaisiini. Voi minua kauheata hirviötä! Siinä virressä kerrotaan vielä Kristuksesta, siitä hirveästä hirviöstä. Se on ihan hirvittävää. Olen todella karmea. Joutukaa sielut on aikamme kallis
Tämä me laulettiin kerran eräälle jehovan todistajalle ja todistajat lähti nopeasti pois, kun eivät usko sielun olemassaoloon- 19 + 20
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Joutukaa sielut on aikamme kallis
Tämä me laulettiin kerran eräälle jehovan todistajalle ja todistajat lähti nopeasti pois, kun eivät usko sielun olemassaoloonHyvä valinta! ;)
- minun Paimeneni
Tämä me laulettiin kerran eräälle jehovan todistajalle ja todistajat lähti nopeasti pois, kun eivät usko sielun olemassaoloonhttps://www.youtube.com/watch?v=vaCL57shCcw
Laulu 22/sn
”Jehova on minun Paimeneni”
(Psalmi 23)
1. Saan olla laumassa Luojan,
on Paimenein Jehova.
Ei koskaan hylkää hän lampaitaan,
on lämmintä hoivansa.
Hän vetten äärelle ohjaa
ja SIELUNI virvoittaa,
ja tähden vain nimen suurimman
hän tiellänsä johdattaa.
Ja tähden vain nimen suurimman
hän tiellänsä johdattaa.
2. Jos kuljen laaksossa varjon,
en pelkoa tunne lain,
kun Paimen luonani aina on
ja sauvansa turvanain.
Hän pääni voidella tahtoo,
on maljani tulvillaan,
ja rakkautensa voin tuntea,
kun luonansa olla saan.
Ja rakkautensa voin tuntea,
kun luonansa olla saan.
3. Oi, kuinka hellä on Paimen!
Siis laulan nyt loistokseen,
ja tiedon hellästä hoivastaan
vien riemuksi lampailleen.
Myös täytän käskynsä tarkkaan
näin tietänsä kulkien.
On riemu palvella Jehovaa,
ain tuon hälle kiitoksen.
On riemu palvella Jehovaa,
ain tuon hälle kiitoksen.
(Ks. myös Ps. 28:9; 80:1.)
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1102009105 - tietää sieluni
Tämä me laulettiin kerran eräälle jehovan todistajalle ja todistajat lähti nopeasti pois, kun eivät usko sielun olemassaoloonhttps://www.youtube.com/watch?v=MEjDwwfRxx8 ==>
**Oi kuinka suurta viisautesi onkaan!
Sen tietää varsin hyvin SIELUNI.
:D
Laulu 110/Laulakaa Jehovalle/sn
Jumalan ihmeelliset teot
(Psalmi 139)
1. Oi Luoja, tieni sinä tunnet,
näet milloin nousen tai käyn lepäämään.
Ja tutkit kaikki sydämeni mietteet.
Kun puhun, olet tullut sen jo
tietämään.
Näit, kuinka elämäni alkoi,
ei kätköön jäädä voineet luunikaan.
Näit muotoni ja kirjoitit sen muistiin,
saa voimas ylistystä suuni
laulamaan.
Oi kuinka suurta viisautesi onkaan!
Sen tietää varsin hyvin SIELUNI.
Jos minut synkkä pimeys ympäröisi,
henkesi löytäis olinpaikkani.
Siis voinko kätköpaikan löytää,
niin että piiloon eestäs pääsisin?
En taivaista, en syvyyksistä haudan,
en vaikka merten ääriin asti kulkisin.
(Ks. myös Ps. 66:3; 94:19; Jer. 17:10.)
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1102009135 - ylösnousemuskoittaa
Tämä me laulettiin kerran eräälle jehovan todistajalle ja todistajat lähti nopeasti pois, kun eivät usko sielun olemassaoloon*oi valitkaa Tie joka elämään vie!*-- virsi 408
hmmm
sama aihe..->
https://www.youtube.com/watch?v=UCPhfJP6gWg
Laulu 12
Pian ylösnousemus koittaa,
murheetkin on kaikonneet.
Jokaisen silmistä kuivaa
Luoja pois kyyneleet.
(KERTOSÄE)
Tie elämään johtaa,
ei kuolema kohtaa.
On luvannut Korkein
pian sen toteuttaa
http://wol.jw.org/fi/wol/d/r16/lp-fi/1102009151
- ajan ilmiökö?
Minun puolestani omaiseni saavat soittaa vaikka Masurkan läksiäisissäni jos minusta se heille mieleen tulee mutta kiltisti on istuttava penkissä ja minua lämmöllä muisteltava koska eläisäni annoin heille rakkauttani kun he sitä eniten tarvitsivat.
Mielestäni on jotenkin hassua ja samalla surullista, että jotkut ihmiset todella suunnittelevat omia hautajaisiaan. Hassua siksi, että hautajaisethan ovat nimenomaan saattoväen surujuhla jossa heillä on mahdollisuus lausua viimeiset hyvästit ja muistella yhdessä vainajaa, itse vainajahan on tuossa vaiheessa jo muualla, paikalla on enää pelkkä "kuori" ja surullista siksi, että se kiistatta kertoo ajastamme jotakin hyvin itsekästä ja itsekeskeistä kun jopa halutaan jollakin kummallisella tavalla "fiilistellä" omia hautajaisia ja olla vielä pääosassa kuolemankin jälkeen.- mietteliäs eeva
Kyllä itse haluaisin poistua mahdollisimman huomaamattomasti paikalta. Saattaa olla, että se tulee onnistumaankin.
Sen takia mietinkin virttä, mikä lohduttaisi, tai sitten toinen vaihtoehto, onko sillä jokin muukin tarkoitus. Tavallaan tämäntyyppisen suunnittelun ideana juuri onkin, että muille olisi mahdollisimman vähän vaivaa. Toisaalta saattaa käydä niin onnekkaasti, että lähimmät ovat kuolleet, eikä siellä niinkään surra, on siis sillä tavalla joitakin kaukaisempia sukulaisia. Joka tapauksessa aion painaa ne sangen villaisella ja poistua näyttämöltä huomaamattomasti. En ole edes tottunut olemaan huomion keskipisteenä, jos joku kiinnittää minuun liikaa huomiota, punastelen varmaan häpeästä. (Punastuuko sielu? Täytyy vähän vitsailla rankasta aiheesta.) Ja mahdollisimman vaatimattomat tietenkin. Tehdään kuten nytkin, ihan kuin minua ei olisi ollut koskaan olemassakaan.
- mnbhgvcf
"Pikku Maijan" raiskaajille sopisi kai Iitun Tilttu!
Kun alkaa olla jo vanhuutta kohti taivaltava, onhan näitkin tullut ajateltua.
Hautajaiset ovat tärkeintä jälkeen jääville. He saavat surra. Siksi annan vapaat kädet heille.
Myönnän että tuo virsi ”Matkamies maan” on itselleni hyvin puhutteleva.
Ehkä kuitenkin toivoisin klassista musiikkia...- .silmillä hämärillä.
- mietteliäs eeva
En kuunnellut säveltä, mutta hienot sanat. Erikoisesti: Ja vaikkei silmäni valoa Herran kestä, niin kuitenkin sä riemuiten käy laumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as753327Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna253013- 512912
- 562718
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582588Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482560On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle542349Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802221- 692108
- 452092