Vahan poisto muovipinnoilta

Geoff

Tuli laitettua kesällä Carlaken puolihimmeä vaha www.carlake.fi autoon - samalla sitä meni muovilistoihinkin aika lailla - millähän nuo voisi putsata, taitaa olla niin kiinteässä etteivät talven loskat kuluta pois?

11

7024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golf IV

..hinkkasin tärpätillä. Siis kastelin rättiä tärpätiin ja sillä varovasti sitten. Jonkun verran työtä sekin teetti, ennenkuin lähti, mutta lähtipähän kuitenkin. Eikä näyttänyt tulevan vaurioita muoviosiin eikä maalipintaan.

• Black-BMW

Kokeile sillä. Kasta sieneen ja hankaa kunnolla. toista tarvittaessa.

• se vaha

polttaa yleensä näppärästi mustat muovilistat harmaiksi, joten jos se vaha on siinä jo ollut aikansa, niin vahinko on jo tapahtunut, eikä vahan poisto auta.

Tosin, et maininnut, ovatko listat sinun autossa "muovin" mustat, vai maalattu auton sävyyn. Se maali toki suojaa listaa ja kestää sitä vahaakin yleensä, joten ei pääse itse listaan imeytymään.

• 2fast4u

Mustalle muovillehan on vahantapainen oma hoitoaine, jota itse olen käyttänyt. Ainakin Korrekin tuote löytyy. Se aine lähtee helposti pois sitten taas aiemmin vahatulta peltipinnalta pyyhkäisemällä, jos sitä siihen sattuu lipsahtamaan. Vaatii muoviosissa hiukan kiillotusta, mutta on vaivan väärti, koska samalla hoitaa muoviosia ja peittää tavallisen vahan jäljet. Omissani olen jo useita vuosia käyttänyt ja ongelmia muovipintojen kanssa ei ole ollut.

• 2fast4u

Mustalle muovillehan on vahantapainen oma hoitoaine, jota itse olen käyttänyt. Ainakin Korrekin tuote löytyy. Se aine lähtee helposti pois sitten taas aiemmin vahatulta peltipinnalta pyyhkäisemällä, jos sitä siihen sattuu lipsahtamaan. Vaatii muoviosissa hiukan kiillotusta, mutta on vaivan väärti, koska samalla hoitaa muoviosia ja peittää tavallisen vahan jäljet. Omissani olen jo useita vuosia käyttänyt ja ongelmia muovipintojen kanssa ei ole ollut.

• Jackor

slikon spary ;) siittä

• ei pihakaivoon

kunnon liutotinpesuaine (Aspo tai Korrek saatavana 10l pytyssä) poistaa vahat muovilistoista ja muualtakin lähtee myös pikitahrat ja hyvä vahata tuon jälkeen auto, kun on tosiaan puhdas

• jekonnaje

Sonaxin muovikirkaste ulkopinnoille.. Onnistuu ja halpa purkki.. :)

• .................

Veikkaan, että tämän vuonna 2004 kysytyn kysymyksen kysyjä on jo löytänyt ratkaisun ongelmaansa...

• Anonyymi

Vuonna 2019 käytettyjen ritsojen myyjäliikkeen jäljiltä muuten ulkoisesti siisti ajokki oli ryssitty tuhrimalla kaikki mustat muoviosat vahalla. Ja ihan tarkoituksella, ihan kauttaaltaan. Ei tainnut olla penaalin terävin hermanni kyseessä, joka vahauksen teki...

Mutta täältäpä guuggelin löytämänä sain vinkkejä, joita testailla. Muuten vaan harmaantuneisiin alkujaan mustiin muoviosiin voi varovasti kokeilla kuumailmapuhallinta, todettu toimivaksi sekin.

• jfiweojgrieogjioerjo

Itsellä on Nissan Micra -01 jossa puskureissa on tummanharmaan sävyisiä alueita ja listoja. Sävy on sama kuin kynnyskotelon maalipinta joten osat eivät ole harmaantuneita mustia.
      Pesujen jäljiltä niissä näkyi jo rumasti ikäänkuin pesuainevalumien jälkiä joten yhtenä kesänä hinkkasin suunnilleen hammasharjalla, sienellä, rätillä ja liuotinpesuaineella niitä, lähtivät paremman näköisiksi mutta olivat ihan helvetisti staattisen sähköisiä, sillä kipinöinnillä olisi varmaan käynnistänyt auton :D
      Muoviosien hoitoaineella käsittelyn jälkeen näyttivät kuin uudelta ja sähköisyyskin oli kadonnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe