Varaosakauppias VEe
10.4.2014 09:21
3
Tähän ainaiseen viserrykseen, että "voiko saman valmistajan autoissa olla eroja?" vastaan varaosakauppiaana, että kyllä voi!
Volkkarikonserni on siitä juuri hyvä esimerkki. Se käyttää Aten ja Girlingin ja niiden kolmen muun maailman jarruosia valmistavan yhtiön kamaa. Ne tehtaat ovat pitkin Sumatraa, Indonesiaa, Intiaa, Kiinaa ja Malesiaa. Euroopassa ei yhtään taitaa olla USA:takin loppuneet.
Alkuperäisosissa voi Audilla olla renkaat tai valussa Audi -sana, mutta voi olla sitä Jolon -saarella tehtyä pulkkia Atea levyistä mäntiin sakka.
Seatissa on vuosimalleja, joiden etujarruissa on neljää eri valmistajaa! Kyllä siinä laatu heittää ja kaikki on painettu hinnallakin suohon!
Laturit ja startit tulevat noin kuudelta suurelta valmistajalta maailmassa kaikille autotehtaille. Voihan niissä lukea Boch tai Lucas, jopa Marelli, mutta pikkutyttöset niitä Kiinassa ruuvaa kuntoon ja pakettiin survaisee. Joskus on ollut hiilettömiä laitteita jo maahantuodussa erässä, tai toinen hiili puuttunut. Autotehtaassa se kai huomataan, kun valo palaa, mutta varaosana ostava sen tietää kun on pihassa sen ruuvannut paikalleen.
Lämmityspuhaltimen moottoreita (ja fläktimoottorit, lasinpesimen moottorit) tekee samat kiinalais-intialaiset lapsoset. Laatu heittää hemmetisti. Tehostimen pumppuja valmistaa maailmassa kymmenkunta tehdasta ja sisäkaluja raapii kuntoon 15 -16 vuotiaat pojat polvillaan Bangladessissä takapihalla!
Nyt, jos joku tomppeli vielä ei ymmärrä, että volkkari ostaa miljoonia latureita ja miljoonia moottoriosia tuolta, niin heittäähän siinä laatu. Audiin kai pyritään laittamaan niitä parhaaksi tiedettyjä, mutta Skoda ja Seat saavat mitä Volsun tehtailta katsotaan sopiviksi Tsekkkiin ja Espanjaan.
Olen käynyt varaosajärjestön jäsenenä kymmenessä tehtaassa Aasiassa omin silmin katsomassa sitä hommaa Kiinassa, Intiassa, Bangladessissä ja Indoneisassa, mutta myös automaattirobotteja Japanissa. Ne tekee yötä päivää tietokoneen ohjaamina sorvaukset, kierteet, osat paikalleen ja kiristelevät ruuvit, lopulta työntää kaman pahvilaatikkoon. Bulkkitavara menee suoraan Mitsulle tehtaalle tai Matzdalle kalliimpiin malleihin. Niissä on luultavasti vähemmän vikaa, kuin lapsityössä.
Asiaa tännekin
iikikik
0
73
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2774722Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343050Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit452931Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k372899Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771826Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061694Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281531- 621459
- 971322
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271222