Asiaa tännekin

iikikik

Varaosakauppias VEe
10.4.2014 09:21
3
Tähän ainaiseen viserrykseen, että "voiko saman valmistajan autoissa olla eroja?" vastaan varaosakauppiaana, että kyllä voi!

Volkkarikonserni on siitä juuri hyvä esimerkki. Se käyttää Aten ja Girlingin ja niiden kolmen muun maailman jarruosia valmistavan yhtiön kamaa. Ne tehtaat ovat pitkin Sumatraa, Indonesiaa, Intiaa, Kiinaa ja Malesiaa. Euroopassa ei yhtään taitaa olla USA:takin loppuneet.
Alkuperäisosissa voi Audilla olla renkaat tai valussa Audi -sana, mutta voi olla sitä Jolon -saarella tehtyä pulkkia Atea levyistä mäntiin sakka.
Seatissa on vuosimalleja, joiden etujarruissa on neljää eri valmistajaa! Kyllä siinä laatu heittää ja kaikki on painettu hinnallakin suohon!

Laturit ja startit tulevat noin kuudelta suurelta valmistajalta maailmassa kaikille autotehtaille. Voihan niissä lukea Boch tai Lucas, jopa Marelli, mutta pikkutyttöset niitä Kiinassa ruuvaa kuntoon ja pakettiin survaisee. Joskus on ollut hiilettömiä laitteita jo maahantuodussa erässä, tai toinen hiili puuttunut. Autotehtaassa se kai huomataan, kun valo palaa, mutta varaosana ostava sen tietää kun on pihassa sen ruuvannut paikalleen.
Lämmityspuhaltimen moottoreita (ja fläktimoottorit, lasinpesimen moottorit) tekee samat kiinalais-intialaiset lapsoset. Laatu heittää hemmetisti. Tehostimen pumppuja valmistaa maailmassa kymmenkunta tehdasta ja sisäkaluja raapii kuntoon 15 -16 vuotiaat pojat polvillaan Bangladessissä takapihalla!

Nyt, jos joku tomppeli vielä ei ymmärrä, että volkkari ostaa miljoonia latureita ja miljoonia moottoriosia tuolta, niin heittäähän siinä laatu. Audiin kai pyritään laittamaan niitä parhaaksi tiedettyjä, mutta Skoda ja Seat saavat mitä Volsun tehtailta katsotaan sopiviksi Tsekkkiin ja Espanjaan.

Olen käynyt varaosajärjestön jäsenenä kymmenessä tehtaassa Aasiassa omin silmin katsomassa sitä hommaa Kiinassa, Intiassa, Bangladessissä ja Indoneisassa, mutta myös automaattirobotteja Japanissa. Ne tekee yötä päivää tietokoneen ohjaamina sorvaukset, kierteet, osat paikalleen ja kiristelevät ruuvit, lopulta työntää kaman pahvilaatikkoon. Bulkkitavara menee suoraan Mitsulle tehtaalle tai Matzdalle kalliimpiin malleihin. Niissä on luultavasti vähemmän vikaa, kuin lapsityössä.

0

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

        Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
        Maailman menoa
        277
        4722
      2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

        se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
        Maailman menoa
        134
        3050
      3. Miten löydän sinut

        Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
        Ikävä
        45
        2931
      4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

        Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
        Maailman menoa
        37
        2899
      5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

        Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
        Heinola
        77
        1826
      6. Vaikea tilanne

        Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
        Ikävä
        106
        1694
      7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

        Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
        Maailman menoa
        28
        1531
      8. Milloin kaivatullasi

        .. on nimipäivä?
        Ikävä
        62
        1459
      9. Kehtaisitko näyttäytyä

        kaivattusi seurassa?
        Ikävä
        97
        1322
      10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

        Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
        Maailman menoa
        227
        1222
      Aihe