Haluan uskoa

Leinikki19

Mutta miten löydän oikean tien, kenen puoleen käännyn? Teitä näyttää olevan monia ja eksyttäjiäkin varmaan paljon, mistä löydän oikean tien?

Tiedän että on Raamattu ja rukous, mutta mitä sen jälkeen - minne mennä, mihin oveen kannattaa kolkuttaa, ettei eksy? Kuka ja missä puhutaan oikein sanaa - kertokaa jotka osaatte.

70

149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä pakana

Olen koko ikäni, 70 vuotta, halunnut uskoa, tehnyt kaikki konstit, mitä uskovaiset ovat neuvoneet, vaan eipä ole tärpännyt. Näyttää siis olevan niin, että se ei ole kaikille mahdollista.

Uskovaiset näyttävät ajattelevan, että jos haluaa, niin uskoo. Vaan ei se ole niin. Roppakaupalla on tullut selityksiä, mikä on vikana. Olen parhaani mukaan yrittänyt selvittää vikoja, mutta tässä sitä ollaan edelleenkin.

Näyttää siltä, että uskominen on joillekin todella vaikeaa, hiipiipä epäilys, että peräti mahdotonta.

• Leinikki19

Kiitos rehellisestä kommentista. Toivoisin lisää kommetteja ja niiltäkin jotka ovat onnistuneet uskonelämässään, mikä on ajatuksenne siitä että olette pysyneet uskossanne ja ylipäätään tulleet uskoon.
        Voinko kysyä ed. vastaajalta uskotko Jumalaan lainkaan jos kerran olet halunnut.
        Minä tahdon uskoa kyllä ja Jeesukseenkin voin.., mutta silti mistä tietää minkälainen uskominen on oikein. Kaikki vaikuttaa niin monimutkaiselta - ensikuulemalta se saattaa kuulostaa maailman yksinkertaisimmalle jutulle mutta ei vissiin sittenkään ole

• Jeesuksen nimessä...

Alkamalla lukemaan ja tutkimaan, Luojan ihmikunnalle Oikein elämisen ja toimisen / vaittamisen opeiksi ja ohjeiksi ILMOITUS kirjaa Raamatua. Jonka Kristuksen Jeesuksen ihmiskunnalle ansaitseman UUDEN liiton / testamentin, Jumalan ARMON aikakauden aikaa nyt elämme, jo vuotta, snoivat radiossa tänää jo kahteen kertan että armon ja armottomuuden vuotta 2014. Mitä lie sillä juontajat tarkoittaneet, eivät varmaankaan itsekään tiedä. Mutta siis nyt elätään tämän Jumalan armon aikakauden viimeisen sukupolven LOPUN aikaa, ennen sitä hirmuiseksi saatanallisten maailman valtojen LOPUKSI, lopullisen hirvittävän 3 ja ½ vuotta kestävän tuomion alkamista!!

Jatka vain näillä keskustelufoorumeilla, täällä voi eittää kysmyksiä sittä mikä ja millä perusteella on vasta Oikeasti Kristillista, sitä kaikille hyväksi, maailmalle valkeudeksi olevaa ja maalle suolaksi riittävästi vaikuttavaa. Sitä Lain / Laillisuuden täyttymyksen, = Krist. Rakkaus, joka ei ole kenellekään pahaksi, mukaista. Ne Raamatun UT mukaiset käskynsä pitävää ja täyttävää / ne Oiken Kristillisyyden tunnusmerkit ilmentävää ja täyttävää Kristillisyyttä, sitä Kristuksen Jeesuksen kirkkaudeksi ja kunniaksi apostolista seurakunmtaa ja seurakuntiaan / sitä pelastukseksi, Krist. vaihtoehtoa, ns. "Nooan arkkia" (vertaus) rakentavaa...

Sitä jonka ohessa (vasta) se KAIKKI muukin, mitä oikein terveesti ja raittiisti Krist. Rakkaus mukaisessa elämässä tarvitaan pääsee / alkaa tulemaan kullekin turvalliseksi ja turvatuksi kaikinpuoliseksi hyvinvointi elämäksi ja tulevaisuudeksi. Jota Herra Jeesus kehoitti uskoviaan ihan ensin etsimäänkin. Ei vain kukaan, edes krist. kuntalaisista, ole ollut kiinostunut tälle, kaikille hyväksi "Jumlaan valtakuntaa ja Hänen vanhurskautta etsivälle, "kaikessa täydellisyyteen" (kaiken Oikean ja hyväksi olevan täyttymyksen) tielle lähtemisestä.

• vielä pakana

"Leinikki", en usko Jumalaankaan, eikä ole enää luultavaa, että tulen uskomaankaan, mutta parempaa menestystä sinulle.

• Leinikki19

kiitos '' vielä pakana '', kunnioitan avoimuuttasi kertoa ajatuksiasi, olet varmasti rehellinen etsijä .

'' Jeesuksen nimessä '' sinulta kysyn että miten voin olla sitten varma että Raamattu aukeaa minulle samalla tavalla kuin sinulle .

• Leinikki19

Nuori olen, etsin uskoa ja opastusta johon voin luottaa.. uskonasioissa on pelottaviakin elemettejä ja vaara harhautua väärille poluille suuri, siksi kaipaan opastusta hyvään. En tiedä kovin paljon vastauksia en oo vielä ainakaan saanut, netti taitaa sittenkin olla väärä paikka hakea turvallista opastusta, mutta minne mennä en tunne oikein ketään. Ajattelin että täällä olisi uskovaisia ihmisiä jotka kertoisivat minulle enemmänkin uskosta .

• *Faith*

"Mutta miten löydän oikean tien, kenen puoleen käännyn?"

Kääntymällä Jeesuksen puoleen ja seuraamalla Jeesuksen osoittamaa tietä.

• Leinikki19

Miten käännyn Jeesukse puoleen, muuta kuin rukouksella ja Raamatun luvulla? Kaipaan myös luotettavien ihmisten opastusta siksi olen täällä etsimässä kun en muutakaan tietä yksikseni löydä .

• karkaa netistä

Siinäpä se, toi luulee olevansa oikeassa, mutta edustaa vain yhden heikkolahjaisen nuoren näkemystä. Parasta on hakeutua kirkkoon ja katsella. Sielläkin on kaikenlaisia oppeja, mutta hiukan tasapainoisempaa kuin netissä.

• *Faith*
        Leinikki19 kirjoitti:

Miten käännyn Jeesukse puoleen, muuta kuin rukouksella ja Raamatun luvulla? Kaipaan myös luotettavien ihmisten opastusta siksi olen täällä etsimässä kun en muutakaan tietä yksikseni löydä .

Lukemalla Raamattua. Silloin et eksy. Lue ensin ainakin evankeliumit, sitten muut Raamatun osat.

Jeesuksen puoleen kääntyminen tapahtuu siten, että huudat häntä apuun. Ei ihme, että huutelet maallisten opastajien perään, kun et ole sitä vielä kääntynyt "taivaallisen opastajan" puoleen. Kun huudat Jeesusta apuun, saat avun. Saat myös opastajaksesi Pyhän Hengen, joka avaa sinulle Raamatun. Ihmiset eivät pysty sitä tekemään. Ilman Pyhän Hengen opastusta Raamattu ei aukene.

• karkaa netistä
        karkaa netistä kirjoitti:

Siinäpä se, toi luulee olevansa oikeassa, mutta edustaa vain yhden heikkolahjaisen nuoren näkemystä. Parasta on hakeutua kirkkoon ja katsella. Sielläkin on kaikenlaisia oppeja, mutta hiukan tasapainoisempaa kuin netissä.

Kerkisi jo tulla sinun, Leinikki19, kommenttisi väliin. Tarkoitin siis sitä, että Faith korottelee itseään ja että sinun kannattaisi ensisijaisesti hakeutua kirkkoon. Täällä näes mellastavat sellaiset, joilla on ihmissuhteet totaalisesti poikki.

• Leinikki19
        *Faith* kirjoitti:

Lukemalla Raamattua. Silloin et eksy. Lue ensin ainakin evankeliumit, sitten muut Raamatun osat.

Jeesuksen puoleen kääntyminen tapahtuu siten, että huudat häntä apuun. Ei ihme, että huutelet maallisten opastajien perään, kun et ole sitä vielä kääntynyt "taivaallisen opastajan" puoleen. Kun huudat Jeesusta apuun, saat avun. Saat myös opastajaksesi Pyhän Hengen, joka avaa sinulle Raamatun. Ihmiset eivät pysty sitä tekemään. Ilman Pyhän Hengen opastusta Raamattu ei aukene.

faith hyvä- nyt en ymmärrä :( oletko vihainen, eikö sinultakaan saisi kysellä neuvoa? kyllä olen rukoillut Jeesusta, mutta en tiennyt että täytyy huutaa, sillä sitä en ole tehnyt , en minä kaikkia yksikseni osaa enkä ymmärrä.
        Saatko sinä itse missään Raamattu opetusta vai yksinkö vain olet oppinut alusta asti tuntemaan Jeesuksen, ilman toisten apua.Anteeksi että kysyn jos se ei olekaan sopivaa.
        Olen ujo ja aika arkakin nuori ihminen joka ajatteli että löytäisin täältä kilttejä uskovia oppaakseni, olen ymmärtänyt että he auliisti kertovat miten uskoa .

• Leinikki19

Kerkisi jo tulla sinun, Leinikki19, kommenttisi väliin. Tarkoitin siis sitä, että Faith korottelee itseään ja että sinun kannattaisi ensisijaisesti hakeutua kirkkoon. Täällä näes mellastavat sellaiset, joilla on ihmissuhteet totaalisesti poikki.

Hei, '' karkaa netistä '' joo kiitos, katselen vielä vähän aikaa tätä. Kiitos neuvosta, ehkä vielä rohkenenkin sinne kirkkoon joskus-ja kyllä, tasapainoista katsomusta etsin mielelläni, sellaista sopuisaa ja ymmärrystä haen, en haluaisi semmoista että on kauheasti väittelyä näistä asioista ihmisten kanssa, sitäkin taitaa löytyä?

• *Faith*
        Leinikki19 kirjoitti:

faith hyvä- nyt en ymmärrä :( oletko vihainen, eikö sinultakaan saisi kysellä neuvoa? kyllä olen rukoillut Jeesusta, mutta en tiennyt että täytyy huutaa, sillä sitä en ole tehnyt , en minä kaikkia yksikseni osaa enkä ymmärrä.
        Saatko sinä itse missään Raamattu opetusta vai yksinkö vain olet oppinut alusta asti tuntemaan Jeesuksen, ilman toisten apua.Anteeksi että kysyn jos se ei olekaan sopivaa.
        Olen ujo ja aika arkakin nuori ihminen joka ajatteli että löytäisin täältä kilttejä uskovia oppaakseni, olen ymmärtänyt että he auliisti kertovat miten uskoa .

Kaksi kysymystä:

Miksi haluat uskoa?

Mitä ajattelet uskon olevan?

• karkaa netistä
        Leinikki19 kirjoitti:

Hei, '' karkaa netistä '' joo kiitos, katselen vielä vähän aikaa tätä. Kiitos neuvosta, ehkä vielä rohkenenkin sinne kirkkoon joskus-ja kyllä, tasapainoista katsomusta etsin mielelläni, sellaista sopuisaa ja ymmärrystä haen, en haluaisi semmoista että on kauheasti väittelyä näistä asioista ihmisten kanssa, sitäkin taitaa löytyä?

"Leinikki19", itse asiassa ei edes tarvitse "tulla uskoon". Kirkko tarjoaa myös toisen tien, kasvatuskristillisen tien, joka lähtee siitä, että ei tule koskaan valmiiksi.

Kasvaminen on paljon yleisempi kuin uskoontuleminen. Kasvatustien kulkija ei myöskään niin helposti luule, että on pyhempi kuin muut. Ei sinulla ole kiire. Kristus toimii puolestasi ja Pyhä Henki valvoo silloin, kun et jaksa itse valvoa. Toivottavasti sinulla on hyvä tulevaisuus!

• 9 + 14
        Leinikki19 kirjoitti:

Mitä äänekkäämmin huutelet maallisten gurujen perään, sitä todennäköisemmin saat eksyttäjiä (kute nimim. karkaa netistä) perääsi.

• karkaa netistä
        9 + 14 kirjoitti:

Mitä äänekkäämmin huutelet maallisten gurujen perään, sitä todennäköisemmin saat eksyttäjiä (kute nimim. karkaa netistä) perääsi.

Ehkäpä tämäkin aggressööri osoittaa osaltaan tarvetta todella poistua netistä ja suunnata kirkkoon. Täällä todella mellastavat sellaiset, joilla on ihmissuhteet kerta kaikkiaan poikki. Kyllä Kristuksen armo kuuluu heillekin, se kuuluu kaikille, mutta ei heistä opettajiksikaan ole.

• Leinikki19
        *Faith* kirjoitti:

Kaksi kysymystä:

Miksi haluat uskoa?

' faith'
        En oikein käsitä miksi kysyt, eikö uskominen ole jokaisen itsestäänselvä oikeus kyselemättä, kuvittelin niin. Mutta vastaan niillä sanoilla kuin osaan, Haluan tuntea Jeesuksen, en tiedä vielä mitä uskominen on - siksihän kyselen, uskovia seuraamalla varmaan oppii.
        olen kyllä kuullut että uskominen on Jeesuksen seuraamista, mutta mitä silloin tehdään käytännössä, paitsi harjoitetaan hartautta ja käydään kokouksissa, olen myös kuullut että asiat käsitetään monella tapaa .

• karkaa netistä
        *Faith* kirjoitti:

Kaksi kysymystä:

Miksi haluat uskoa?

Leinikki19, kireähenkinen kristitty yrittää saada jallitettua sinua "keskusteluun". Tasapainoisempaa kristillisyyttä kannatta etsiä kirkosta.

• *Faith*
        Leinikki19 kirjoitti:

' faith'
        En oikein käsitä miksi kysyt, eikö uskominen ole jokaisen itsestäänselvä oikeus kyselemättä, kuvittelin niin. Mutta vastaan niillä sanoilla kuin osaan, Haluan tuntea Jeesuksen, en tiedä vielä mitä uskominen on - siksihän kyselen, uskovia seuraamalla varmaan oppii.
        olen kyllä kuullut että uskominen on Jeesuksen seuraamista, mutta mitä silloin tehdään käytännössä, paitsi harjoitetaan hartautta ja käydään kokouksissa, olen myös kuullut että asiat käsitetään monella tapaa .

Jos haluat tuntea Jeesuksen, lue evankeliumit. Niissä Jeesus antaa itse ohjeet seuraajilleen. Noudata niitä.

• Leinikki19

"Leinikki19", itse asiassa ei edes tarvitse "tulla uskoon". Kirkko tarjoaa myös toisen tien, kasvatuskristillisen tien, joka lähtee siitä, että ei tule koskaan valmiiksi.

Kasvaminen on paljon yleisempi kuin uskoontuleminen. Kasvatustien kulkija ei myöskään niin helposti luule, että on pyhempi kuin muut. Ei sinulla ole kiire. Kristus toimii puolestasi ja Pyhä Henki valvoo silloin, kun et jaksa itse valvoa. Toivottavasti sinulla on hyvä tulevaisuus!

' karkaa netistä' Mutta tuohan kuullostaa lohdulliselta ajatukselta että saa kasvaa rauhassa vaikka koko elämän. Kun vain löytäisi ja tunnistaisi ne ihmiset siellä kirkossa, jotka antavat rauhassa kasvaa eivätkä vaadi nopeita päätöksiä, semmoista pelkään.

Täällä on neuvottu kovasti 'karkaamaan' täältä, sen on varmasti tarkoitus varoittaa vaaroista joita myös voin kohdata, aion ottaa opikseni taitaa kyllä kannattaa varoakin vähän, niin tunnen.
        Käväisin äitiäni moikkaamassa just kun on äitienpäiväkin tänään.
        Joskus kun olemme puhuneet näistä - hänkin neuvonut varovaisuuteen, kannattaa varmaan uskoa.

• karkaa netistä
        Leinikki19 kirjoitti:

' karkaa netistä' Mutta tuohan kuullostaa lohdulliselta ajatukselta että saa kasvaa rauhassa vaikka koko elämän. Kun vain löytäisi ja tunnistaisi ne ihmiset siellä kirkossa, jotka antavat rauhassa kasvaa eivätkä vaadi nopeita päätöksiä, semmoista pelkään.

Täällä on neuvottu kovasti 'karkaamaan' täältä, sen on varmasti tarkoitus varoittaa vaaroista joita myös voin kohdata, aion ottaa opikseni taitaa kyllä kannattaa varoakin vähän, niin tunnen.
        Käväisin äitiäni moikkaamassa just kun on äitienpäiväkin tänään.
        Joskus kun olemme puhuneet näistä - hänkin neuvonut varovaisuuteen, kannattaa varmaan uskoa.

"Voin vakuuttaa, että olet jo oikealla tiellä. Siunausta sinulle! :)

• Leinikki19
        *Faith* kirjoitti:

Jos haluat tuntea Jeesuksen, lue evankeliumit. Niissä Jeesus antaa itse ohjeet seuraajilleen. Noudata niitä.

'fait' Miksi et vastaa kun kyselen että missä käyt kuulemassa opetusta ja sanaa, todellako yksiksesi vain olet. Ymmärräthän että minulle olisi tärkeää löytää oikea paikka jossa kuulen hyvää opetustakin? Kerro sinä minulle mitä uskominen on.

Olen yrittänyt vastata sinulle kysymyksiisi suoraan heikoilla taidoillani, mutta miksi sinä et vastaa ja kerro mulle mitään muuta kuin kehoitat lukemaan Raamattua ja huutamaan Jeesusta apuun, siinäkö kaikki?

• Leinikki19

"Voin vakuuttaa, että olet jo oikealla tiellä. Siunausta sinulle! :)

'karkaa netistä' Voi kiitos, samoin! Vähän jään empimään sitä miten löytäisin ne hyvät kontaktit joiden kanssa on turvallista oppia lisää, mutta jos kerran koko elämä on aikaa etsiä ja kasvaa niin enköhän minä selviä.
        Kiitos tosi paljon vastauksista! Katson mitä tähän vielä tulee ja vastailen jos ennätän.
        Yhtä vähän olen odottanut että joku krkon työntekijä vastaisi, mutta ei vielä ole näkynyt

• karkaa netistä
        Leinikki19 kirjoitti:

'karkaa netistä' Voi kiitos, samoin! Vähän jään empimään sitä miten löytäisin ne hyvät kontaktit joiden kanssa on turvallista oppia lisää, mutta jos kerran koko elämä on aikaa etsiä ja kasvaa niin enköhän minä selviä.
        Kiitos tosi paljon vastauksista! Katson mitä tähän vielä tulee ja vastailen jos ennätän.
        Yhtä vähän olen odottanut että joku krkon työntekijä vastaisi, mutta ei vielä ole näkynyt

Olen ollut kirkon seurakuntapappina, nyt jo eläkkeellä, vastannut sinulle nimimerkillä "karkaa netistä". Edelleen siunausta!

• mahdotonta uskoa
        *Faith* kirjoitti:

"Lukemalla Raamattua. Silloin et eksy. Lue ensin ainakin evankeliumit, sitten muut Raamatun osat."

Luin raamattua, mutta tulin siihen tulokseen, että täyttä roskaa kaikki. Ne tarinat eivät ole millään tavalla yhteensopivia tämän maailman kanssa.

• erkki.

Ehkäpä tämäkin aggressööri osoittaa osaltaan tarvetta todella poistua netistä ja suunnata kirkkoon. Täällä todella mellastavat sellaiset, joilla on ihmissuhteet kerta kaikkiaan poikki. Kyllä Kristuksen armo kuuluu heillekin, se kuuluu kaikille, mutta ei heistä opettajiksikaan ole.

Tällainen tästä on tullut, kun etsitään rikkaa toisten silmästä.
        Ei juurikaan tee mieli kirjoittaa mitään, kun vastaukset ovat poikkeuksetta herjaavia.

Asiallisiin keskusteluihin olisi mielenkiintoista vastailla.

Sanon nyt kuitenkin Leinikki 19 nimimerkille, että olet hyvän tien alussa, pidä siitä kiinni ja muista rukousyhteys Jumalaan, Jeesuksen nimessä.
        Hän pitää lupauksistaan kiinni.

-siunausta

• mietiskelen

Niin täältä ei kannata opetusta hakea, mutta ei kirkkokaan varsinaisesti mitään opetusta anna, luulisin, että siinä se pulma onkin.

Jumalanpalveluksessa käydään, mutta se ei ole sellainen, johon helposti pääsee sisälle.

Ehkä kannattaisi suositella jotain hyviä kirjoja esimerkiksi.

• Leinikki19

Olen ollut kirkon seurakuntapappina, nyt jo eläkkeellä, vastannut sinulle nimimerkillä "karkaa netistä". Edelleen siunausta!

Poikkesin vielä vilkaisemaan tänne. Okei ' karkaa netistä ' kiitos vielä. Miltähän tuntuu seurata netti elämää, jos voin kainosti kysyä, mitä mieltä ajatuksista täällä yleensä? Minusta kaikki on hyvin monenkirjavaa täällä -aika sekavaa sanoisin- Kuvittelis että uskosta ja Jumalasta ei kannata tapella, kuvittelis että usko on iloinen asia. Täällä voi alata tuntumaan asia jopa luotaantyöntävältä ja sehän ei liene tarkoitus ja olisi perin ikävää .

• Leinikki19
        mietiskelen kirjoitti:

Niin täältä ei kannata opetusta hakea, mutta ei kirkkokaan varsinaisesti mitään opetusta anna, luulisin, että siinä se pulma onkin.

Jumalanpalveluksessa käydään, mutta se ei ole sellainen, johon helposti pääsee sisälle.

Ehkä kannattaisi suositella jotain hyviä kirjoja esimerkiksi.

' mietiskelen' Mitkä ovat hyviä kirjoja sellaisia jotka opastaisivat ymmärrykseen ja hyvyyteen, tuntemaan Jumalan hyvyyttä siis. Mitä sinä itse luet onkos ehdotuksia?

• Leinikki19
        erkki. kirjoitti:

Tällainen tästä on tullut, kun etsitään rikkaa toisten silmästä.
        Ei juurikaan tee mieli kirjoittaa mitään, kun vastaukset ovat poikkeuksetta herjaavia.

Asiallisiin keskusteluihin olisi mielenkiintoista vastailla.

Sanon nyt kuitenkin Leinikki 19 nimimerkille, että olet hyvän tien alussa, pidä siitä kiinni ja muista rukousyhteys Jumalaan, Jeesuksen nimessä.
        Hän pitää lupauksistaan kiinni.

-siunausta

' erkki.' Kiitoksia sinullekin kannustavista sanoista.

• karkaa netistä
        Leinikki19 kirjoitti:

Poikkesin vielä vilkaisemaan tänne. Okei ' karkaa netistä ' kiitos vielä. Miltähän tuntuu seurata netti elämää, jos voin kainosti kysyä, mitä mieltä ajatuksista täällä yleensä? Minusta kaikki on hyvin monenkirjavaa täällä -aika sekavaa sanoisin- Kuvittelis että uskosta ja Jumalasta ei kannata tapella, kuvittelis että usko on iloinen asia. Täällä voi alata tuntumaan asia jopa luotaantyöntävältä ja sehän ei liene tarkoitus ja olisi perin ikävää .

"Leinikki19"

Täytyy valittaen todeta, että muutenkaan Kristuksen seurakunta ei ole sellainen lepopaikka, kuin sen pitäisi olla. Sinne kun hakeutuvat sellaiset ihmiset, jotka ovat keskimääräistä enemmän avun tarpeessa. Monet ovat pilanneet ihmissuhteensa.

Netissä ongelmat korostuvat. Täällä itsensä korottajat, kaiken tietäjät, "runsain armolahjain varustetut", aggressiiviset ja henkisesti sairaat voivat vielä elämöidä, kun heitä ei enää siviilissä jakseta kuunnella. Monilla ei ole edes uskonyhteisöä, on vain oma raamatuntulkintansa.

Kirkossa voi löytyä oma lokero, mutta jos ei löydy, ei ole mitään syytä silloinkaan vaipua epätoivoon. Ei ole tarkoitus, että jokaisella olisi hengellinen kutsumus. Jumalan työtä voi hyvin tehdä myös arkisissa askareissa, puolisona, lasten vanhempana tai sinkkuna, ihan tavallisessa työssä.

Jotkut uskovat, että ellei koko ajan julista, ei ole oikea kristitty. Tällainen suhtautuminen antaa kristillisyydestä luotaantyöntävän kuvan. Kristitty tuntee vapautta myös arjessa.

Jos ihan suoraan sanotaan: nettikristillisyys on suurimmaksi osaksi sairasta. Sinusta kuitenkin jo huomaa, että olet oikean tien varrella. Jatkoa!

• mietiskelen
        Leinikki19 kirjoitti:

' mietiskelen' Mitkä ovat hyviä kirjoja sellaisia jotka opastaisivat ymmärrykseen ja hyvyyteen, tuntemaan Jumalan hyvyyttä siis. Mitä sinä itse luet onkos ehdotuksia?

Hyvä kysymys. Täytyy itsekin miettiä, mikä olisi hyvä kirja. Enkä muista sitä nimeä, ja kirjaa, jonka joskus luin ja ajattelin, että se voisi kirkastaa asiaa muillekin.

Tavallaan olen itse aina hakenut kaiken ruokani, enkä ole mikään usein seurakunnassa kävijä, joten en osaa neuvoa miten siellä on, vaikka varmaan jotain raamattuopetusta ja Alfa-kursseja ja kaikenlaista toimintaa. Mutta tietysti nekin saattavat olla hyvin vaihtelevia, eikä mitään yhtenäistä linjaa sinänsä.

• *Faith*
        Leinikki19 kirjoitti:

'fait' Miksi et vastaa kun kyselen että missä käyt kuulemassa opetusta ja sanaa, todellako yksiksesi vain olet. Ymmärräthän että minulle olisi tärkeää löytää oikea paikka jossa kuulen hyvää opetustakin? Kerro sinä minulle mitä uskominen on.

Olen yrittänyt vastata sinulle kysymyksiisi suoraan heikoilla taidoillani, mutta miksi sinä et vastaa ja kerro mulle mitään muuta kuin kehoitat lukemaan Raamattua ja huutamaan Jeesusta apuun, siinäkö kaikki?

No niin, trolli. Aika pistää pillit pussiin.

• raadollisia me

"Leinikki19"

Täytyy valittaen todeta, että muutenkaan Kristuksen seurakunta ei ole sellainen lepopaikka, kuin sen pitäisi olla. Sinne kun hakeutuvat sellaiset ihmiset, jotka ovat keskimääräistä enemmän avun tarpeessa. Monet ovat pilanneet ihmissuhteensa.

Netissä ongelmat korostuvat. Täällä itsensä korottajat, kaiken tietäjät, "runsain armolahjain varustetut", aggressiiviset ja henkisesti sairaat voivat vielä elämöidä, kun heitä ei enää siviilissä jakseta kuunnella. Monilla ei ole edes uskonyhteisöä, on vain oma raamatuntulkintansa.

Kirkossa voi löytyä oma lokero, mutta jos ei löydy, ei ole mitään syytä silloinkaan vaipua epätoivoon. Ei ole tarkoitus, että jokaisella olisi hengellinen kutsumus. Jumalan työtä voi hyvin tehdä myös arkisissa askareissa, puolisona, lasten vanhempana tai sinkkuna, ihan tavallisessa työssä.

Jotkut uskovat, että ellei koko ajan julista, ei ole oikea kristitty. Tällainen suhtautuminen antaa kristillisyydestä luotaantyöntävän kuvan. Kristitty tuntee vapautta myös arjessa.

Jos ihan suoraan sanotaan: nettikristillisyys on suurimmaksi osaksi sairasta. Sinusta kuitenkin jo huomaa, että olet oikean tien varrella. Jatkoa!

Kyllä nyt täytyy valitettavasti sanoa, että sinä nimimerkki "karkaa netistä" annat myös itse luotaantyöntävän kuvan kristinuskosta parjaamalla ihmisiä tuolla tavoin.

"Leinikki 19" sanoi että kristittyjen keskinäisen tappelun takia usko voi alkaa työntää luotaan, mutta sinä lisäät volyymeja siihen tappeluun. Voi voi meitä.

Leinikille sanon, että usko ei tee ihmisistä kilttejä eikä pyhimyksiä.

• Leinikki19

"Leinikki19"

'karkaa netistä' Tosi vapauttavaa kuulla että minäkin voin riittää ja jokainen ja usko ei ole niin monimutkaista kuin toisinaan annetaan ymmärtää ja täällä nettiä selatessakin sitä saa lukea. Mutta harmillista että sellainen aiheuttaa turhaa niin paljon epävarmuutta varmaan monillekin, vaatimukset nimittäin.
        Vapaaehtoisjärjestössä toimin hieman, autan lähimmäistä minkä voin ja osaan, siinä se. Mutta eipä ole vielä kukaan puhunut sellaista että sekin voisi olla Jumalan työtä. Mutta tiedän sen että Jeesuskin tahtoo että me autamme toisiamme mahdollisuuksiemme mukaan, ei hän varmaan enempää vaadi kuin minkä voi milloinkin tehdä.

• raadollisiahan me
        raadollisia me kirjoitti:

Kyllä nyt täytyy valitettavasti sanoa, että sinä nimimerkki "karkaa netistä" annat myös itse luotaantyöntävän kuvan kristinuskosta parjaamalla ihmisiä tuolla tavoin.

"Leinikki 19" sanoi että kristittyjen keskinäisen tappelun takia usko voi alkaa työntää luotaan, mutta sinä lisäät volyymeja siihen tappeluun. Voi voi meitä.

Tämä siis siltä varalta, jos Leinikki sattuisi olemaan aito, mitä epäilen. Myös nimimerkin "karkaa netistä" aitous herättää suuria epäilyjä. Tässä ketjussa joku keskustelee itsiensä kanssa?

• Leinikki19

'raadollisia me' En edes välitä tulla pyhimykseksi, minä olen vain ihminen ja varmasti kaikki kristitykin ovat, muuta en odotakaan. Mutta voivathan ihmisetkin koittaa olla hyviä toisilleen ennemmin kuin pahoja, parastaan kannattaa aina yrittää vaikka ei aina voi onnistua.
        Kuvittelisin että jos Jeesus vaikuttaa elämässä paljon, se toisi positiivista vaikutusta niin että hyväntahtoisuuttakin kohti haluaa pyrkiä, vai eikö Jeesuksen tunteminen sitten vaikutakaan sillä tavalla yhtään?

• Leinikki19
        raadollisiahan me kirjoitti:

Tämä siis siltä varalta, jos Leinikki sattuisi olemaan aito, mitä epäilen. Myös nimimerkin "karkaa netistä" aitous herättää suuria epäilyjä. Tässä ketjussa joku keskustelee itsiensä kanssa?

'raadollisiahan me' Miksi sellaista epäilet, miksi niin tekisin? Totean että minä olen vain minä,enkä kukaan muu. Koitan käsittää uskonasioita ja millä tavalla on hyvä uskoa tahdon löytää oikean tien. Innostuin keskustelusta. En halua riitaa.

• Leinikki19
        *Faith* kirjoitti:

'faith' Miksi olet minulle vihainen jo päivällä sain sinusta sen käsityksen. Miksi et usko että haluan tietää mitä kysyn? Vaiko kyseleminen lienee sinun mielestä hirmuisen väärin, sen jo ymmärrän mutta jos on väärin kysyä miksi kysyit minulta mitään . En kysy enää sinulta mitään tämän jälkeen.

• raadollisia me
        Leinikki19 kirjoitti:

'raadollisia me' En edes välitä tulla pyhimykseksi, minä olen vain ihminen ja varmasti kaikki kristitykin ovat, muuta en odotakaan. Mutta voivathan ihmisetkin koittaa olla hyviä toisilleen ennemmin kuin pahoja, parastaan kannattaa aina yrittää vaikka ei aina voi onnistua.
        Kuvittelisin että jos Jeesus vaikuttaa elämässä paljon, se toisi positiivista vaikutusta niin että hyväntahtoisuuttakin kohti haluaa pyrkiä, vai eikö Jeesuksen tunteminen sitten vaikutakaan sillä tavalla yhtään?

Luulen, että olet sama kuin tuo nimimerkki "vielä pakana". Tässä yksi neuvo lisää. Lakkaa etsimästä uskoa siitä, että haluat pitää ihmistä hyvänä. Sitä tietä se ei löydy. Kristinusko on vastaus ihmisen raadollisuuteen ja heikkouteen. Se löytyy sitä tietä, että myöntää ikävät tosiasiat.

• karkaa netistä
        raadollisiahan me kirjoitti:

"raadollisiahan me"

Olen jo alusta lähtenyt siitä käsityksestä, että Leinikki19 on aito etsivä henkilö. Mikään ei viittaa muuhun. Tämän epäileminen ja julkilausuminen ei todella anna hyvää kuvaa sinusta, mutta tuhoaa myös kristinuskoa.

Aiheeton epäily, paranoidisuus, on eräs sairauden muoto. Netissä voi esittää epäilynsä, koska ei voi koskaan joutua kiinni erehtymisestään. Jos väittää kahden henkilön keskustelevan itsensä kanssa voi näin inttää vaikka kuinka kauan, sillä KUKAAN ei voi netissä todistaa aitouttaan. Mutta jatkuva epäily romuttaa myös keskustelun ja kaiken järjellisen kanssakäymisen.

Samoin useimmille riittää, että kerron olleeni papinvirassa, nyt eläkkeellä ja kerron, miksi kannattaa paeta netistä ja etsiä tasapainoista kristillisyyttä kirkosta, mutta jos joku ei sitä usko, millä sen todistan.

Poikani teki useita ulkomaanmatkoja kaukaisiinkin maihin. Kun hän koulussa kertoi niistä, jotkut eivät uskoneet. Mitä hänen olisi pitänyt tehdä, olla kertomatta vai yrittää todistaa pohjattoman epäuskoisille?

Toivotaan, että epäilysi ei ole pahenevaa laatua. Silloin olet vakavasti avun tarpeessa.

• raadollisia me

"raadollisiahan me"

Olen jo alusta lähtenyt siitä käsityksestä, että Leinikki19 on aito etsivä henkilö. Mikään ei viittaa muuhun. Tämän epäileminen ja julkilausuminen ei todella anna hyvää kuvaa sinusta, mutta tuhoaa myös kristinuskoa.

Aiheeton epäily, paranoidisuus, on eräs sairauden muoto. Netissä voi esittää epäilynsä, koska ei voi koskaan joutua kiinni erehtymisestään. Jos väittää kahden henkilön keskustelevan itsensä kanssa voi näin inttää vaikka kuinka kauan, sillä KUKAAN ei voi netissä todistaa aitouttaan. Mutta jatkuva epäily romuttaa myös keskustelun ja kaiken järjellisen kanssakäymisen.

Samoin useimmille riittää, että kerron olleeni papinvirassa, nyt eläkkeellä ja kerron, miksi kannattaa paeta netistä ja etsiä tasapainoista kristillisyyttä kirkosta, mutta jos joku ei sitä usko, millä sen todistan.

Poikani teki useita ulkomaanmatkoja kaukaisiinkin maihin. Kun hän koulussa kertoi niistä, jotkut eivät uskoneet. Mitä hänen olisi pitänyt tehdä, olla kertomatta vai yrittää todistaa pohjattoman epäuskoisille?

Toivotaan, että epäilysi ei ole pahenevaa laatua. Silloin olet vakavasti avun tarpeessa.

No höh. Olen nähnyt niin paljon nettitrollausta ja etenkin erään trollin toimintaa kristillisillä palstoilla, että en ole sinisilmäinen. Huomaa, etten ole keksinyt tuota itse, vaan en tiennyt edes sellaista olevan olemassa ennen kuin se alkoi paljastua ihan konkreettisesti, ip-numeroista ja moderaattorien kertomana.

En usko edelleenkään, että olisit eläkkeellä oleva pappi. Kirjoitat nimittäin ihan liiaksi tuon trollin tapaan, ja hän turvautuu usein syytteeseen vainoharhaisuudesta, jos häntä epäillään. Hänellä on myös tapana käyttää usein nimimerkkinsä perässä numeroa, syntymävuoteen tai ikävuosiin viittaavaa, kuten Leinikki käyttää. Muutenkin Leinikin teksti on kuin suoraan tuon trollin näppäimiltä. Ensin hän skarppasi, mutta sitten alkoi löpsähtää omannäköiseksi. Sekin on hänelle tyypillistä, jos hän ei pidä varaansa. Niin jotta vassokuu.

• raadollisia

No höh. Olen nähnyt niin paljon nettitrollausta ja etenkin erään trollin toimintaa kristillisillä palstoilla, että en ole sinisilmäinen. Huomaa, etten ole keksinyt tuota itse, vaan en tiennyt edes sellaista olevan olemassa ennen kuin se alkoi paljastua ihan konkreettisesti, ip-numeroista ja moderaattorien kertomana.

En usko edelleenkään, että olisit eläkkeellä oleva pappi. Kirjoitat nimittäin ihan liiaksi tuon trollin tapaan, ja hän turvautuu usein syytteeseen vainoharhaisuudesta, jos häntä epäillään. Hänellä on myös tapana käyttää usein nimimerkkinsä perässä numeroa, syntymävuoteen tai ikävuosiin viittaavaa, kuten Leinikki käyttää. Muutenkin Leinikin teksti on kuin suoraan tuon trollin näppäimiltä. Ensin hän skarppasi, mutta sitten alkoi löpsähtää omannäköiseksi. Sekin on hänelle tyypillistä, jos hän ei pidä varaansa. Niin jotta vassokuu.

Siis nykyäänhän trolli tietysti varoo, ettei eri nimimerkkien viesteissä näkyisi samat ip-numerot. Siihen on keinonsa. On oppinut kantapään kautta.

• karkaa netistä
        raadollisia kirjoitti:

Siis nykyäänhän trolli tietysti varoo, ettei eri nimimerkkien viesteissä näkyisi samat ip-numerot. Siihen on keinonsa. On oppinut kantapään kautta.

"raadollista", en tiedä, mihin sekoitat minut, vai onko mainittua henkilöä olemassakaan. En tiedä, mitä ovat ip-numerot, olen aika vieras netissä.

En myöskään ymmärrä, mikä lausumissani olisi ollut epätavallista tai siksi epäuskottavaa. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että tarvitset psykiatrista apua.

Paranoidisiin ajatuksiin täytyy käyttää lääkitystä, joka lieventää oireita. Pois niitä ei saane, mutta helpotusta lääkkeet tuovat. Sairaus ei kuitenkaan ole pelastuksen este, päinvastoin, Kristus on erityisen mieltynyt sairaisiin ja heikkoihin. Hyvää jatkoa Kristuksen seurassa!

• karkaa netistä
        *Faith* kirjoitti:

Faith, esitit kysymyksiä Leinikille19, mutta et vastannut, kun hän kysyi taustayhteisöäsi. Nyt väität, että hän on trolli. Nämä seikat kertovat, että tilanteesi ei ole aivan hallinnassa. Kehoitan sinua hakemaan psykiatrista ammattiapua.

Papinvirassa jouduin myös keskustelemaan paranoidisten henkilöiden kanssa. Sekä oma että kollegojeni kokemus oli, että mikään puhe ei saanut heitä käsittämään, että he olivat harhaisia. Mutta he joutuivat kääntymään lääkärin puoleen kuitenkin, koska harhaisuus ei ole mikään miellyttävä olotila. Näin heillä oli kuitenkin mahdollisuus saada helpottavaa lääkitystä. Toivon sinulle oikein hyvää tulevaisuutta ja helpotusta oireisiisi.

• raadollisia

"raadollista", en tiedä, mihin sekoitat minut, vai onko mainittua henkilöä olemassakaan. En tiedä, mitä ovat ip-numerot, olen aika vieras netissä.

En myöskään ymmärrä, mikä lausumissani olisi ollut epätavallista tai siksi epäuskottavaa. Kaiken kaikkiaan näyttää siltä, että tarvitset psykiatrista apua.

Paranoidisiin ajatuksiin täytyy käyttää lääkitystä, joka lieventää oireita. Pois niitä ei saane, mutta helpotusta lääkkeet tuovat. Sairaus ei kuitenkaan ole pelastuksen este, päinvastoin, Kristus on erityisen mieltynyt sairaisiin ja heikkoihin. Hyvää jatkoa Kristuksen seurassa!

No terve taas, trolliseni :) Tyypillistä puhetta sinulta. Sait luultavasti idean esiintyä eläkkeellä olevana pappina siitä oikeasta eläkkeellä olevasta papista, joka kävi täällä keskustelemassa jokin aika sitten. Hänkin kirjoitti satunnaisella nimimerkillä, enkä ollut nähnyt häntä ennen, mutta sen näki hänen viesteistään, että siinä kirjoitti oikea ihminen eikä roolihahmo. Kumma kun et tajua, että sellaisen erottaa.

• karkaa netistä
        raadollisia kirjoitti:

No terve taas, trolliseni :) Tyypillistä puhetta sinulta. Sait luultavasti idean esiintyä eläkkeellä olevana pappina siitä oikeasta eläkkeellä olevasta papista, joka kävi täällä keskustelemassa jokin aika sitten. Hänkin kirjoitti satunnaisella nimimerkillä, enkä ollut nähnyt häntä ennen, mutta sen näki hänen viesteistään, että siinä kirjoitti oikea ihminen eikä roolihahmo. Kumma kun et tajua, että sellaisen erottaa.

En varmaan saa epäilyksiin vajonnutta Tuomasta vakuuttuneeksi, mutta muille voinen kertoa tarinani. Toivon, että jokaisella olisi suorempi tie, vaikka tiedänkin, ettei se kaikille voi olla helppoa.

Aloitin opintoni 60-luvulla teologisessa tiedekunnassa ja historiallis-kielitieteellisessä osastossa tarkoituksenani tulla papiksi. Opintoni kompastuivat syvenevään alkoholismiin. Lopulta join sisäisen pakon ajamana joka päivä useiden vuosien ajan keskimäärin 17 pulloa olutta päivässä. Olut oli halvinta. Olin ajankulussakin sekaisin ja koin jo paljon fyysisiäkin oireita, erityisesti kouristuksia.

Ainoa apu, jonka näin, oli itsemurha, mutta en voinut sitäkään tehdä, sillä jouduin ajattelemaan, mitä tuskaa tuottaisin vaimolleni ja pojalleni. Olin keskustellut itsemurhan tehneiden lähiomaisten kanssa ja tiesin, minkä painon se jättää. Koska tiesin, että pitkäaikainen kuiville pääsy on aniharvinaista, näin tulevaisuuteni vain ahdistuneena mielisairaalan nurkassa aivot surkastuneina, kuten eräälle taiteilijalle oli käynyt.

Kun juomista oli kestänyt kymmenkunta vuotta, pääsin odottamatta vapaaksi helluntaiherätyksen avulla. En tuntenut enää kutsumusta sananjulistajaksi, joten olin vain rivijäsenenä. Helluntaisaarnaajat olivat hyvin evankelisia ja korostivat Kristuksen armoa, mutta monet rivijäsenet loputtoman lakihenkisiä.

Jouduin kammottavaan ristiriitaan, kun helluntaiveljet ja sisaret uskoivat, että ajatusmaailmakin on puhdistettava, mutta minä vain huomasin, että toinen aivojen osa taistelee loputtomasti toista osaa vastaan eikä se vaikuta mitään tekojen tasolla.

Huolimatta saarnaajien evankelisuudesta helluntaiympäristö kävi minulle liian tukalaksi. Olin ollut tässä herätyksessä viisi vuotta, mutta oli pakko lopettaa. Mietin, mitä minun pitäisi tehdä.

Tuli ajatus, että minun pitäisi ruveta julistamaan evankeliumia, joka kertoisi, mitä Kristus on tehnyt meidän puolestamme ja kertoisi, miten oma pyhityksemme on vähäistä ja merkityksetöntä. Tunsin kutsumuksen julistamaan ARMON evankeliumia.

Mietin asiaa koko kesän 1982. Tuli ajatus, voisiko se tarkoittaa, että jatkaisin kesken jääneitä opintojani ja pyrkisin sittenkin papiksi. Hyppäys luterilaiseen kirkkoon pelotti minua TODELLA. Olin ollut kuivilla viisi vuotta, enkä tuntenut ketään, joka olisi tehnyt tämän hypyn ja silti Jumalan voima olisi seurannut häntä. Mutta minun oli pakko. Elokuussa olin jo ensimmäisessä tentissä, vaikken ollut vielä virallisesti yliopiston kirjoissakaan.

Käytännöllisten harjoitusten lehtori laati minulle ystävällisesti opinto-ohjelman ja sainkin maisterin tutkinnon valmiiksi jo seuraavana keväänä. Iloistuin valtavasti, kun huomasin pystyväni henkiseen toimintaan. Innostuin niin opiskelemaan, että suoritin filosofiankin maisterin tutkinnon ja vielä vähän lisukkeita.

Sain kutsun erääseen Espoon seurakuntaan ja piispa Samuel Lehtonen vihki minut papiksi. Minulla oli nyt tilaisuus julistaa armoa, Kristuksen armoa. Olin papin virassa kymmenkunta vuotta, mutta tein senkin jälkeen pyydettäessä papintöitä, kunnes ne loppuivat seitsemän vuotta sitten aivoverenvuotoon.

Olin aluksi täysin halvaantunut, mutta kuntoutuneenakin olin menettänyt oikean käden hallinnan, käsikirjoitustaito oli mennyt, puhetaito romahtanut ja tasapaino horjuva.

Olen siinä uskossa, etten olisi selvinnyt ilman väkevää hengellistä kokemusta helluntaiherätyksessä, mutta uskon, että jokaiselle, jolle se vain on mahdollista, kasvatustie on helpompi. "Uskoontulo" on helposti luuloa, että on kerralla tullut valmiiksi, kasvatuskristillisyys on enenevää kasvua kiinni Kristukseen.

Nyt olen ollut kuivilla jo 37 vuotta. Ei ole enää todennäköistä, että sorrun uudelleen, mutta mahdollista se on. Vaimoni ja poikani kuuluvat syntymästään ortodoksiseen kirkkoon, niin myös poikani lapset. Koska on todennäköistä, vaan ei tietenkään varmaa, että kuolen ennen vaimoani, päästäkseni samaan ortodoksiseen kirkkomaahan hänen kanssaan, olen siirtynyt tähän kirkkoon. Mitään opillista intoa tähän ei liity, vain Kristus merkitsee.

• joopa joo :(

Faith, esitit kysymyksiä Leinikille19, mutta et vastannut, kun hän kysyi taustayhteisöäsi. Nyt väität, että hän on trolli. Nämä seikat kertovat, että tilanteesi ei ole aivan hallinnassa. Kehoitan sinua hakemaan psykiatrista ammattiapua.

Papinvirassa jouduin myös keskustelemaan paranoidisten henkilöiden kanssa. Sekä oma että kollegojeni kokemus oli, että mikään puhe ei saanut heitä käsittämään, että he olivat harhaisia. Mutta he joutuivat kääntymään lääkärin puoleen kuitenkin, koska harhaisuus ei ole mikään miellyttävä olotila. Näin heillä oli kuitenkin mahdollisuus saada helpottavaa lääkitystä. Toivon sinulle oikein hyvää tulevaisuutta ja helpotusta oireisiisi.

Suomi24:ssä on nähty monen monta valelääkäriä ja valehoitajaa. Nyt vielä valepappikin.

• karkaa netistä
        joopa joo :( kirjoitti:

Suomi24:ssä on nähty monen monta valelääkäriä ja valehoitajaa. Nyt vielä valepappikin.

joopa joo :(

Alempana tässä keskustelussa olen kertonut itsestäni enemmän, niin paljon, että jos oikeasti haluat tietää, kuka olen, saat sen selville. En pistä nimeäni nettiin siksi, että olen aivoverenvuodon jälkeen hyvin väsynyt enkä pysty useisiin yhteydenottoihin.

Vielä lisähelpotuksena sinulle: meitä oli Helsingin hiippakunnan ensimmäisessä vihkimyksessä, jossa oli myös sisaria, neljä miestäkin, siis 6.3.1988. Olin heistä vanhin. Saat tiedot tuomiokapitulista. Toivon sinulle Kristuksen parantavaa voimaa. :)

• KUI:lle

joopa joo :(

Alempana tässä keskustelussa olen kertonut itsestäni enemmän, niin paljon, että jos oikeasti haluat tietää, kuka olen, saat sen selville. En pistä nimeäni nettiin siksi, että olen aivoverenvuodon jälkeen hyvin väsynyt enkä pysty useisiin yhteydenottoihin.

Vielä lisähelpotuksena sinulle: meitä oli Helsingin hiippakunnan ensimmäisessä vihkimyksessä, jossa oli myös sisaria, neljä miestäkin, siis 6.3.1988. Olin heistä vanhin. Saat tiedot tuomiokapitulista. Toivon sinulle Kristuksen parantavaa voimaa. :)

Kunhan valehtelet. Olet kirjoitellut tänne vähintään kahdella nimimerkillä ja vastaillut itse itsellesi. Oikea nimimerkkisi on KUI22.

• Totuus esiin

En varmaan saa epäilyksiin vajonnutta Tuomasta vakuuttuneeksi, mutta muille voinen kertoa tarinani. Toivon, että jokaisella olisi suorempi tie, vaikka tiedänkin, ettei se kaikille voi olla helppoa.

Aloitin opintoni 60-luvulla teologisessa tiedekunnassa ja historiallis-kielitieteellisessä osastossa tarkoituksenani tulla papiksi. Opintoni kompastuivat syvenevään alkoholismiin. Lopulta join sisäisen pakon ajamana joka päivä useiden vuosien ajan keskimäärin 17 pulloa olutta päivässä. Olut oli halvinta. Olin ajankulussakin sekaisin ja koin jo paljon fyysisiäkin oireita, erityisesti kouristuksia.

Ainoa apu, jonka näin, oli itsemurha, mutta en voinut sitäkään tehdä, sillä jouduin ajattelemaan, mitä tuskaa tuottaisin vaimolleni ja pojalleni. Olin keskustellut itsemurhan tehneiden lähiomaisten kanssa ja tiesin, minkä painon se jättää. Koska tiesin, että pitkäaikainen kuiville pääsy on aniharvinaista, näin tulevaisuuteni vain ahdistuneena mielisairaalan nurkassa aivot surkastuneina, kuten eräälle taiteilijalle oli käynyt.

Kun juomista oli kestänyt kymmenkunta vuotta, pääsin odottamatta vapaaksi helluntaiherätyksen avulla. En tuntenut enää kutsumusta sananjulistajaksi, joten olin vain rivijäsenenä. Helluntaisaarnaajat olivat hyvin evankelisia ja korostivat Kristuksen armoa, mutta monet rivijäsenet loputtoman lakihenkisiä.

Jouduin kammottavaan ristiriitaan, kun helluntaiveljet ja sisaret uskoivat, että ajatusmaailmakin on puhdistettava, mutta minä vain huomasin, että toinen aivojen osa taistelee loputtomasti toista osaa vastaan eikä se vaikuta mitään tekojen tasolla.

Huolimatta saarnaajien evankelisuudesta helluntaiympäristö kävi minulle liian tukalaksi. Olin ollut tässä herätyksessä viisi vuotta, mutta oli pakko lopettaa. Mietin, mitä minun pitäisi tehdä.

Tuli ajatus, että minun pitäisi ruveta julistamaan evankeliumia, joka kertoisi, mitä Kristus on tehnyt meidän puolestamme ja kertoisi, miten oma pyhityksemme on vähäistä ja merkityksetöntä. Tunsin kutsumuksen julistamaan ARMON evankeliumia.

Mietin asiaa koko kesän 1982. Tuli ajatus, voisiko se tarkoittaa, että jatkaisin kesken jääneitä opintojani ja pyrkisin sittenkin papiksi. Hyppäys luterilaiseen kirkkoon pelotti minua TODELLA. Olin ollut kuivilla viisi vuotta, enkä tuntenut ketään, joka olisi tehnyt tämän hypyn ja silti Jumalan voima olisi seurannut häntä. Mutta minun oli pakko. Elokuussa olin jo ensimmäisessä tentissä, vaikken ollut vielä virallisesti yliopiston kirjoissakaan.

Käytännöllisten harjoitusten lehtori laati minulle ystävällisesti opinto-ohjelman ja sainkin maisterin tutkinnon valmiiksi jo seuraavana keväänä. Iloistuin valtavasti, kun huomasin pystyväni henkiseen toimintaan. Innostuin niin opiskelemaan, että suoritin filosofiankin maisterin tutkinnon ja vielä vähän lisukkeita.

Sain kutsun erääseen Espoon seurakuntaan ja piispa Samuel Lehtonen vihki minut papiksi. Minulla oli nyt tilaisuus julistaa armoa, Kristuksen armoa. Olin papin virassa kymmenkunta vuotta, mutta tein senkin jälkeen pyydettäessä papintöitä, kunnes ne loppuivat seitsemän vuotta sitten aivoverenvuotoon.

Olin aluksi täysin halvaantunut, mutta kuntoutuneenakin olin menettänyt oikean käden hallinnan, käsikirjoitustaito oli mennyt, puhetaito romahtanut ja tasapaino horjuva.

Olen siinä uskossa, etten olisi selvinnyt ilman väkevää hengellistä kokemusta helluntaiherätyksessä, mutta uskon, että jokaiselle, jolle se vain on mahdollista, kasvatustie on helpompi. "Uskoontulo" on helposti luuloa, että on kerralla tullut valmiiksi, kasvatuskristillisyys on enenevää kasvua kiinni Kristukseen.

Nyt olen ollut kuivilla jo 37 vuotta. Ei ole enää todennäköistä, että sorrun uudelleen, mutta mahdollista se on. Vaimoni ja poikani kuuluvat syntymästään ortodoksiseen kirkkoon, niin myös poikani lapset. Koska on todennäköistä, vaan ei tietenkään varmaa, että kuolen ennen vaimoani, päästäkseni samaan ortodoksiseen kirkkomaahan hänen kanssaan, olen siirtynyt tähän kirkkoon. Mitään opillista intoa tähän ei liity, vain Kristus merkitsee.

Käsittämätöntä liirunlaarumia! Toivottavasti joku ei luule, että olet oikeasti olemassa.

Valehtelet pelastaaksesi oman nahkasi ja pyrit samalla antamaan papeista huonoa kuvaa.

Oikea nimimerkkisi on KUI22 ja olet pelkkä ateistihäirikkö.

• karkaa netistä
        KUI:lle kirjoitti:

Kunhan valehtelet. Olet kirjoitellut tänne vähintään kahdella nimimerkillä ja vastaillut itse itsellesi. Oikea nimimerkkisi on KUI22.

Nimimerkki "KUI:lle"

Paranoidisen henkilön on vaikea luopua luulostansa. Jos otat yhteyttä tuomiokapituliin, olet vaikean tilanteen edessä. Joka tapauksessa, Kristuksen armo kuuluu ehdottomasti myös sairaalle henkilölle. Sinun ei tarvitse epäillä pelastustasi. :)

• karkaa netistä
        Totuus esiin kirjoitti:

Käsittämätöntä liirunlaarumia! Toivottavasti joku ei luule, että olet oikeasti olemassa.

Valehtelet pelastaaksesi oman nahkasi ja pyrit samalla antamaan papeista huonoa kuvaa.

Oikea nimimerkkisi on KUI22 ja olet pelkkä ateistihäirikkö.

"Totuus esiin", totuus tulee esiin, kun otat yhteyttä tuomiokapituliin, kuten edellä sanoin. En ole kirjoittanut mainitsemallasi nimimerkillä. Vaikutat sangen kiihtyneeltä. Ongelma ei ole hengellinen eikä nettikirjoittelu. Jos et jo ole lääkärinhoidossa, on syytä mennä. Siunausta sinulle!

• kui22

KUI:lle

En todellakaan ole pappi enkä lukkari en lääkäri enkä hoitaja enkä vastaile itselleni, tosin en ole ateistikaan. Kuka olet itse? mut sama se..

Jätä siis oikea pappi rauhaan!!

Oikea kui22

• kui22

Voimia papille joka täällä kertoi toipuvansa aivoverenvuodosta!

• karkaa netistä
        kui22 kirjoitti:

Voimia papille joka täällä kertoi toipuvansa aivoverenvuodosta!

"kui22", kiitos!

• Leinikki19

Vielä tahtoisin kysyä tätä vain että kannattaisko minun ehkä katsella TV-7kin . Ohjelmatarjonta laaja kai, mitä sieltä valita vai katsellako kaikkea. Onko täällä katselijoita?

• Hei Leinikki. Usko on Jumalan teko meissä – Hän sen synnyttää meissä. Mikään seurakunta tai kirkko ei pelasta meitä, ainoastaan Jeesus pelastaa. Toki Raamatun mukainen seurakunta eli seurakunta, joka pitäytyy Raamatun Sanaan, on tärkeä uskovalle uskossa kasvun kannalta ja sisar- ja veliyhteyden kannalta. Jeesus sanoo Raamatussa:

”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa” (Joh 3:3).

Uudestisyntyminen on se uskoontulo, jonka Jumala saa meissä aikaan. Miten sitten synnytään uudesti ylhäältä? Se on Jumalan aikaansaama ihme meissä. Se on lahja, joka on jokaiselle valmistettu. Siksi juuri Jeesus tuli maailmaan, että meillä jokaisella olisi mahdollisuus saada tämä lahja. Jeesus sovitti syntimme ristinpuulla ja korjasi Jumalan ja ihmisen rikkoutuneen suhteen. Nyt uskomalla Jeesukseen ja haluamalla seurata Häntä, saamme synnit anteeksi. Jeesus on luvannut myös:

”…sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos” (Joh 6:37).

Tähän lupaukseen saat tarttua ja vaikkapa ihan omin sanoin voit pyytää Jeesusta sydämeesi ja pyytää syntejä anteeksi – kun haluat seurata Jeesusta. On myös olemassa valmiita syntisen rukouksia, jotka ovat myös hyvä apu, jos tuntuu ettei osaa rukoilla. Laitan tähän yhden mallin, miten esimerkiksi voi rukoilla:

http://www.youtube.com/watch?v=b-ueGTGLPEU

Voit olla varma, että tämä on rukous, jonka Jeesus kuulee. Siunausta sinulle etsimiseen!

• mietiskelen

Minäkin vastasin, vaikka arvelin, että joko on kahden henkilön sopima tai sitten yhden henkilön kirjoittama. Ensinnäkin hän ei ollut ihan 19-vuotiaan tuntuinen. Keskustelu oli aika johdattelevaa. Mutta päätin olla juonessa mukana. Ajattelin, että ehkäpä papit yrittävät saada selville, miksi heillä ei käydä tai jotain...

• mietiskelen

Some on vihoviimeinen paikka muutenkin, puhutaan sitten mistä asiasta tahansa.

• Särkisalo
    • Leinikki19

Minulle on tullut päivän mittaan vastauksia enemmän kuin olen ennättänyt vastata. Hyviä vastauksia tosi paljon, Kiitos kaikille vaivannäöstä. Tällä tiellä pysyn, etsin hyvää Jumalaa.
      Nyt minun on aika luovuttaa tämän seuraaminen ainakin tänään, edessä kiire viikko.

Hyvää yötä, Jeesus myötä!

• mietiskelen

Oliko se Tuikku-pappi kun sanoi aina tällä tavalla.

"Hyvää yötä, Jeesus myötä!"

Ehkäpä papeilla kuitenkin on se, etteivät he ymmärrä tavallisen ihmisen elämää. Sellaisen oikeasti poljetun.

Mutta kyllä minäkin suosittelen vielä kirkkoa, ei kannata niihin vapaisiin suuntiin lähteä. Kyllä se tuossa nyt vielä vähän aikaa huojahtelee, kirkkomme.

Hyvää yötä, Tuikku!

• Leinikki19

Moi,
      Olen miettinyt tämän ketjun antia ja huomaan että sain tämän myötä itseäni rakentavan erään minulle merkittävän 'viestin' montakin joka kantaa pitkälle ja jonka aion omistaa vahvistuksekseni.
      Tämä asia on niin merkittävä itselleni että haluan kirjoittaa sen tähän .
      En ole ne ihmiset joiksi minut on tässä ajateltu, olen oma itseni en pappi tai joku muu siksi voin toivottaa, hyvää yötä Jeesus myötä! . Tuli mitä tuli.

• tgfrtfg

Etsi niinkuin hopeaa, etsi niinkuin aarretta, niin löydät Jumalan tuntemisen". Tämä laulun sana tuli mieleeni, ja taitaapa tämä Sana löytyä Raamatustakin.
        Ehkäpä niin meidän tosiaan täytyy etsiä Jumalaa kuin se olisi kallisarvoisin asia elämässämme, muuten emme sitä löydä. Se vaatii heittäytymistä, luottamista siihen, että kun lähestymme Jumalaa, Hän lähestyy meitä. Oikeastaan ei Hän koskaan ole kaukana ollutkaan.

• 4+4

Mielestäni ei kannata liikaa miettiä ja epäillä, oliko aloittaja tosissaan. Aihe on erittäin hyvä ja siihen kannattaa kirjoittaa asiallisia vastauksia. Moni asiasta kiinnostunut varmasti lukee tätäkin ketjua ja saa ehkä vastauksia kysymyksiinsä.

• tökeröä käytöstä

Eräästä 1800-luvun herätysjohtajasta kerrotaan, kuinka hänkin pahan kerran löi kirveensä kiveen, kun ei ottanut neuvoa pyytäviä tosissaan. Kaksi koreaan markkina-asuun sonnustautunutta tyttöä oli tullut kysymään häneltä neuvoa pääsystä uskon tielle. Herätysjohtaja oli vain (ehkä humalapäissään) tokaissut heille, että eikö nämä jo markkinoiden alussa kuulleet torvella soitettavan, että näin pukeutuneille ei julisteta mitään evankeliumia.

Muuan myöhempi piispa sanoi tähän, että kuinka tytöt olisivat voineet vaihtaa pukeutumistaan, kun tulivat tuntoihinsa vasta markkinoiden aikana.

• yksi usko, yksi kast

Mene jumalanpalvelukseen. Usko uskontunnustuksen mukaan, siihen mitä aina ennenkin on opetettu. Rukoile ja elä sen mukaan kuin Jumala meille opettaa.

• Hei Leinikki19!

Kirjoitan sinulle vielä, vaikka et ehkä enää seuraakaan tätä ketjua, tai sitten seuraat, en tiedä. Tosi hyviä asioita sinulle onkin jo juteltu. Itse lisäisin kutsuna vielä, että Suomen luterilaisissa kirkoissa on jumalanpalvelus sunnuntaisin klo 10. Kannattaa toki tarkistaa oman lähikirkon aikataulu, koska aivan kaikissa kirkoissa ei ole jumista aina klo 10, joskus se on klo 12 tai joskus vasta illalla. Yleensä nettisivut ja kirkon ilmoitustaulu kertovat aikataulut. Luterilainen jumalanpalvelus on hyvä paikka etsiä lisää. Siellä saa yleensä olla rauhassa, mikä ei aina ole pelkästään hyvä asia, mutta kun kuvaat itseäsi ujoksi, uskoisin luterilaisen jumiksen olevan sinulle turvallinen paikka. Jumalanpalveluksen kulussa, musiikissa ja saarnassa opit myös paljon lisää siitä, mitä luterilaisuudessa ajatellaan ja uskotaan Jumalasta. Jumalanpalvelukseen osallistuminen on sen oman uskon toteuttamista, oli se sitten pienen pieni siemen tai jotain muuta. Jokainen kelpaa sellaisena kuin on.

Jos etsit omaa seurakuntaa, voi olla hyvä käydä myös ns. vapaiden suuntien tilaisuuksissa, esim vapaakirkon tai helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa. Näissä yleensä otetaan uudet tulokkaat aktiivisemmin huomioon, todennäköisemmin joku tulee sinulle juttelemaan ja kyselemään sinusta ja uskostasi. Itse uskon, että meillä on erilaisia seurakuntia erilaisine painotuksineen, koska me ihmisetkin olemme erilaisia.

Hyvää jatkoa sinulle! Hyvää yötä, Jeesus myötä!

Sinikka-pappi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      39
      2955
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      63
      2334
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2294
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      1988
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      17
      1352
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1346
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1343
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1224
    9. Mikset vain

Unohtaisi?
      Ikävä
      22