Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En tiedä mitä tehdä

Olen seurustellut avopuolisoni kanssa nytten yli 3vuotta, enkä tiedä mitä tekisin suhteemme kanssa enää. Hän juo joka viikonloppu (tälläkin hetkellä jossain kaverinsa luona) ja sanoo aina sunnuntaisin että parantaa tapansa ja haluaa olla minun kanssa, lupailee kaikkea. Mutta sitten seuraavana viikonloppuna taas jossain juomassa. Itse olin joskus myös sellainen, että olin joka viikonloppu jossain rellestämässä, mutta en halua sellaista enää. Rakastan miestäni, kun hän on selvinpäin. Olen jopa sanonutkin hänellä, että jos hän haluaa olla kanssani, hänen täytyy lopettaa juominen. Hän muuttuu niin erilaiseksi kun on ottanut muutaman oluen, silloin hänelle käy mikä vaan ja kaikki on hyvin. En pysty keskustelemaan hänen kanssaan silloin mistään, koska sitten kun hän on selvinpäin hän onkin erimieltä. Ja monta kertaa hänen ollessaan humalassa, hän on hajottanut paikkoja asunnostamme ja huutanut ja raivonnut minulle. Jos otan puheeksi hänen juomisensa, hän vain raivoaa. Hän sanoo, että hän on tälläinen ja minun pitää hyväksyä hänet sellaisenaan. Hän on hyvin itsepäinen, tuntuu ettei ota minun tunteita huomioon ollenkaan, ja tekee aina niinkuin itse haluaa vaikka se satuttaisikin minua henkisesti. Tiedän, että parempi olisi vain lähteä kävelemään tästä suhteesta, mutta en tiedä pystynkö siihen. Onko kellään samanlaista kokemusta? Mitä olette tehneet? Onko kumppani onnistunut muuttumaan?

8

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Avopuolisoni ei siis koskaan ole pettänyt minua, eikä koskaan ole käyttänyt fyysistä väkivaltaa minuun.

    • 9+14

      Suosittelen pariterapiaa. Jos miehesi ei suostu, niin hän ei todennäköisesti ole kovin halukas muuttamaan itseään.

    • En usko että haluan lähteä pariterapiaan, tuntuisi oudolta mennä puhumaan tuntemattomalle.. tänne kirjottaminen on nyt helpompaa. Mieheni kävi juuri äsken tässä kotona, humalassa tuli kavereittensa kanssa ja lainasi minun kirjani jollekkin kaverilleen ilman lupaani. Sanoin hänelle, että eikö voisi jäädä kotiin koska olemme menossa huomenna äitini luokse enkä haluaisi että olisi siellä krapulassa. Sanoi vain "älä huolehdi" ja lähti kavereittensa kanssa jonnekkin.
      Tiedän, että hänellä on huomenna morkkis kun joi taas ja on krapula ja sanoo että nyt ottaa iisimmin. Hänellä on se vika, ettei ikinä mieti mitään vaikeita asioita, hän ei halua ahdistua. Eli ei mieti ikinä, mitä tunteita hänen juomisensa on minussa saanut aikaan, ja seuraavana viikonloppuna sama touhu.. Kunpa saisin hänet lopettamaan juomisen, sanoo aina vaan "tälläinen olen ja tälläisenä on kelvattava"..

      • ………...

        Humala kavereitten kanssa on miehestä sen verran kiva asia, että hän ei halua luopua siitä. Niin kauan kuin joustat ja annat periksi, mies jatkaa. Jos lakkaat joustamasta, hän saattaa vähentää tai lopettaa, mutta tätä ei voi tietää etukäteen. Alkoholi vie iloisesti mennessään, saa unohtamaan lupaukset ja niin sanotusti muuttaa velat saataviksi. Siitä on vaikea luopua, jos ei ole todella, todella hyvää syytä.

        Itse lähtisin vähintäänkin siitä, että omassa kodissa pitää saada olla ilman humalaisen huutoa ja riehuntaa. Hyvä, että fyysistä väkivaltaa ei ole, mutta kyllä paikkojen hajottaminen yms. saisi ainakin minut tuntemaan oloni turvattomaksi.


      • NäinMeillä
        ………... kirjoitti:

        Humala kavereitten kanssa on miehestä sen verran kiva asia, että hän ei halua luopua siitä. Niin kauan kuin joustat ja annat periksi, mies jatkaa. Jos lakkaat joustamasta, hän saattaa vähentää tai lopettaa, mutta tätä ei voi tietää etukäteen. Alkoholi vie iloisesti mennessään, saa unohtamaan lupaukset ja niin sanotusti muuttaa velat saataviksi. Siitä on vaikea luopua, jos ei ole todella, todella hyvää syytä.

        Itse lähtisin vähintäänkin siitä, että omassa kodissa pitää saada olla ilman humalaisen huutoa ja riehuntaa. Hyvä, että fyysistä väkivaltaa ei ole, mutta kyllä paikkojen hajottaminen yms. saisi ainakin minut tuntemaan oloni turvattomaksi.

        Mies ei pysty olemaan juomatta, pettää lupauksensa, hajottaa paikkoja ja katuu taas krapulassa. Miltä tuo kuullostaa? No hyvältä alulta alkoholismiin. Niin se vain on ja se on hyvä avoimesti tunnustaa. Viina vie ja mies sekä sinä siinä sivussa vikisette.
        Et sinä asialle mitään voi. Mies voisi mutta rivejä halua tai kenties enää pystykään. Kannattaisi kyllä lähteä tuollaisesta suhteesta. Ihan kokemuksesta sanon. Kuten myös sen että on paljon miehiä joille viina ei ole ongelma ja joiden kanssa ei tarvitse tuollaisista asioista stressata. Sinäkin ansaitset sellaisen.


    • Hei raaw.

      Ikävä kuulla, että alkoholiriippuvuus on pilannut suhteenne.
      Sinulle ehdotettiin pariterapiaa. Alkoholisimin suhteen kuitenkaan pariterapia ei ole ratkaisu, vaan alkoholistin itsensä on ensin otettava vastuu oman ongelmansa hoitamisesta ja siis lähdettävä hakemaan apua päihdehuollosta (esim. A-klinikka). Ennenkuin riippuvuustoiminta on lakannut, ei parisuhdetta voida menestyksekkäästi hoitaa.

      Sinun sen sijaan kannattanee hakea apua esim Al-Anonista. Juovan puolison kumppanina olo sairastuttaa myös sinut, ellet hae tukea siihen, miten menetellä. Sinä et voi ottaa vastuuta kumppanisi juomisesta etkä saada häntä muuttumaan. Vain itse voi kukin itseään muuttaa. Myös monissa seurakunnissa diakoniatyöntekijän kanssa voi asiaa käydä läpi ja oppia tunnistamaan omia sudenkuoppiaan juovan omaisena ja ratkaisuvaihtoehtoja niihin. Paikkojen hajottamista ym väkivaltaa ei tule sietää yhtään. Tähän tarvitset vahvistusta.

      Motivaatiota ja voimia avun hakemiseen toivottaa Meiju diakoni.

    • oppeliini1

      Onko asunto sinun nimissä?
      Ellei, sinun on hyvin helppo lähteä ja hankkia oma asunto, "oma tupa oma lupa". Tämä ei suinkaan tarkoita että eroaisitte! Te olisitte silti äärettomän rakastuneita, ihailisitte toisiaan ja yhteiselämä olisi täydellistä! Mutta kummankin asua omassa osoitteessaan, kummallakin on paikka minne päänsä kallistaa ja saa olla aivan rauhassa pitkin tai poikin.

      Tuolloin sinun ei koskaan enää tarvitsisi pelätä viikonloppuriehumisia. Tuo on juuri mitä viina tekee hermostolle - se repii ne aivan hajalle. Juopunut ei halua eikä pysty kontrolloimaan tekojaan. Hän riehuu kuin mieleton ja syyttää siitä juopumustaan! Mutta tuonhan sinä olet nähnytkin jo uudelleen ja uudelleen.

      Miksi sitten haluat jatkaa tuon katsomista?

      Jos taas asuto on teidän yhteinen, odota kunes vuokrasopimus umpeutuu ja sitten vain poistut omaan asuntoosi.

    • Näin tein

      Kysyit mitä muut on tehneet.

      Minä otin eron, ei siinä muu auta,

      Elämä valkeni sillä.
      Löysin toisen miehen ja tuli onnellinen elo.

      Jos ei lopeta, niin vain pelkkä ero on ainut ratkaisu!

      Ei mitään turhaa lässytystä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe