Miten te muut ateistit toimitte, jos edessä on tuttavan hautajaiset, häät, kastetilaisuus ym? Menettekö kirkkoon vai saavutteko vasta juhlapaikalle? Entä miten toimitte kirkossa, siis kun pitäisi vaikkapa nousta tunnustamaan yhteinen usko, laulaa virsiä, rukoilla...??
Kokemuksia ja mielipiteitä olisi kiva kuulla, kiitos!
Ateisti kirkossa?
25
831
Vastaukset
Jos kyseessä on tutun ihmisen tilaisuus, niin miksi en kunnioittaisi läheistä ihmistä osallistumalla hänen tärkeään tilaisuuteensa. Minulle ei siis ole ongelma osallistua kirkossa mihinkään menoihin. En pelkää että minuun tarttuisi mitään maagista semmosella retkellä.
Sulaudun joukkoon, istun, seison jne sen mukaan mitä yleisöltä odotetaan. En osallistu rukouksiin tai uskontunnustukseen, se olisi jotenkin outoa. Mutta voin minä porukan mukana seistä niissä kohdin kuin yleisön odotetaan seisovan.
Jollekin muulle ateistille kirkonmenot voivat olla ylipääsemätön paikka ja olkoon se hänen oikeutensa. Ateistien suhtautuminen varmasti vaihtelee laidasta laitaan.- antihihhuli
Sama homma kuin kaarnella. Ei siinä talossa ole mitään taikaa joka estäisi minua sinne menemästä. Pappien typeriä horinoita en yleensä jaksa kuunnella koska ne alkaa naurattaa mutta katselen ihmisiä ja arkkitehtuuria. Sitten kun "kuuluu" välillä seistä niin seison mukana. En lauleskele jesseveisuja tai rukoile vaan varsinkin silloin katselen miten muut ihmiset toimivat. Se on se hetki kun voit bongata sukusi kaappiateistin :-D
- A.Mikkonen ( ei kirj.)
Tuttavien naimisiin menoa en kirkkoon ole mennyt vietämään, siskojeni taas kyllä, kirkossa toimin muiden mukana, en tosin rukoile, vänhoja kirkkoja olen mm. Saksassa käyny katsomas, jos olen sattunu sellaisessa paikassa oleen missa on joku hienompi sellainen esim. Ulmissa oli melko korkee kirkon torni, oliko reilu 120 metriä korkea, ja siellä pääsi parilla eurolla käymään, yli 700 rappusta ylimmälle tasanteelle minne pääsi, tuli vähän hiki. :) mutta siis kirkossa käyn pääpiirteissään vain lähisukulaisten tapahtumissa.
- Kalju Pitkätukka
Menen kirkkoon, nousen kun seurakunta nousee jne.
En lausu uskontunnustusta, en hymise rukouksia.
Papin puheita voi kuunnella uskonnollisen retoriikan opiskelumielessä ja puhujan henk. koht. vakaumuksen tarkastelemiseksi.
Seurakunnassamme on lestadiolainen ja modernimpi pappi, puheet ovat kovin erilaisia.
Veisaan virsiä, laulaminenhan on hauskaa. - ateismi =
Jos on rehellinen ja aito vakaumuksessaan, niin voi kunnioittaa ja elää ihmisiksi, loukkaamalla ketään.
Meillä seurakunnassa on ilmainen lounas ja ruokajakelua vähävaraisille kerran viikossa. Alussa on pieni hartaus- ja rukoushetki. Olen huomannut että on joitain henkilöitä, jotka melkein aina myöhästyvät alussa: liekö syynä, että eivät kestä sitä hengenravintoa, mutta se ruumiin- ja sielunravinto kelpaa.
Ei meillä ole ehtona osallistuminen hartaushetkeen jotta saisi ruokaa. Yleensä näyttää siltä että "myöhästyjät" jäävät vapaahehtoisesti jonon hännille. No se tarkoittaa että ruokakassiin ei enää riitä niin monipuolista jaettavaa.
Ruokailuun osallistuu myös vähävaraisia seurakuntalaisia ja talkoissa palvelevia. Pöydissä ja jakelutilanteessa emme enää juttele uskonasioista vaan olemme vain seurana, jos ei asianomainen itse ota esille. Monelle yksinäiselle ja sairaalle tapahtuma on viikon kohokohta. myös sosiaalinen tapahtuma. Joukossa on joskus mukana varakkaitakin ja se on vain hyvä, että vähäosaiset eivät kokisi itseään merkatuiksi. Tähän asti ruokaa on aina riittänyt.- Kyllästynyt
On hienoa, että kirkko toisinaan jakaa köyhillekin. Onko kyseessä EU:n ruokakassit, joita kirkko välittää, vai ihanko omia?
Kyllästynyt kirjoitti:
On hienoa, että kirkko toisinaan jakaa köyhillekin. Onko kyseessä EU:n ruokakassit, joita kirkko välittää, vai ihanko omia?
EUn kasseja ainakin minun entisessä seurakunnassa jaettiin silloin, kun itsekin olin niitä joskus jakamassa. Meillä vaan ei ollut mitään kerran viikossa-juttua, vaan parina päivänä viikosta niitä pystyi päivällä hakemaan tiettyyn aikaan. Joillekin myönnettiin "kauppalappuja" jolla pystyi ostamaan päivittäistavaroita. Ihan hyödyllistä se on varmasti lapsiperheille ja köyhille, mutta lähinnä itselläni häiritsee se, kuinka ison numeron kirkko itse asiasta tekee. Ev.lut-kirkko käyttää 10,6% tuotoistaan hyväntekeväisyyteen, ja siihen on mukaan laskettu myös diakonien palkkoja ja tilojen kiinteitä kuluja. Oiskohan todellinen luku puolet tuosta. Kyllä siitä jää vähän sellainen maku suuhun, kuin ihmisestä, joka kerran vuodessa antaa viisikymppisen keräykseen ja sen jälkeen leuhottaa sillä koko vuoden.
- Kyllästynyt
twiikeri kirjoitti:
EUn kasseja ainakin minun entisessä seurakunnassa jaettiin silloin, kun itsekin olin niitä joskus jakamassa. Meillä vaan ei ollut mitään kerran viikossa-juttua, vaan parina päivänä viikosta niitä pystyi päivällä hakemaan tiettyyn aikaan. Joillekin myönnettiin "kauppalappuja" jolla pystyi ostamaan päivittäistavaroita. Ihan hyödyllistä se on varmasti lapsiperheille ja köyhille, mutta lähinnä itselläni häiritsee se, kuinka ison numeron kirkko itse asiasta tekee. Ev.lut-kirkko käyttää 10,6% tuotoistaan hyväntekeväisyyteen, ja siihen on mukaan laskettu myös diakonien palkkoja ja tilojen kiinteitä kuluja. Oiskohan todellinen luku puolet tuosta. Kyllä siitä jää vähän sellainen maku suuhun, kuin ihmisestä, joka kerran vuodessa antaa viisikymppisen keräykseen ja sen jälkeen leuhottaa sillä koko vuoden.
Useinhan seurakunnat jakavat niitä kuin ne olisivat kirkon avustusta. Toivon kuitenkin, että tässä on kyse seurakunnan omista. Ajatus, että on osallistuttava uskonnonharjoittamiseen saadakseen täyden EU:n ruokakassin tuntuu aika pahalta. Että ne, jotka skippaavat hartauden, saavat sitten rippeitä vain. Jos kyse olisi seurakunnan omasta, niin jotenkin vielä ymmärtäisi.
Diakoniaan menevät rahat kirkko saa suunnilleen tuplana toimeentulotukiasiakkailta, eli valtion kukkarosta, joten diakoniaa on mielestäni turha hehkuttaa muuna kuin tehottomuuden ja ahneuden koneistona. Jospa nekin rahat jaettaisiin suoraan köyhille, niin melkoisesti enemmän olisi hyötyä kuin kirkon taskussa.
- FUCKIFUU
En tietenkään menisi kirkkoon ellei olisi erityistehtävää kuten bestman, kantaja tms.
Kirkko sinänsä ei ole ongelma, voin käydä kirkossa vaikkapa konsertissa tai muuta sellaista ja onhan monet kirkot prameita katsella kuinka paljon kultaa on tuhlattu seiniin.
Jotkut ateistit joutuvat osallistumaan jumalanpalveluksiin vastoin tahtoaan (opettajat, kouluavustajat, lastentarhaopettajat, lastenhoitajat)*Jotkut ateistit joutuvat osallistumaan jumalanpalveluksiin vastoin tahtoaan (opettajat, kouluavustajat, lastentarhaopettajat, lastenhoitajat)*
Olisi ehkä parempi että sinulla olisi tuosta esittää esim. kyselytutkimuksen tulos kuinka suuri osa ateistisista opettajista joutuu osallistumaan vastoin tahtoaan jumalapalveluksiin. Varmasti on niitäkin, mutta itse suhtaudun myös tuohon tehtävään samoin kuin muuhunkin kirkossa käyntiin: ei minun itse tarvitse osallistua rukoilemiseen eikä uskontunnustukseen. Nousen seisomaan kun muutkin yms. Olen kirkossa töissä, valvomassa etteivät (vilkkaimmat) oppilaat häiritse tapahtumaa. Aivan kuten muissakin, ei-uskonnollisissa tilaisuuksissa.
Toki voisin pyytää rehtorilta että voisin jäädä koululle katsomaan videoita siksi aikaa kuin muut ovat joulukirkossa (kirkkoon kuulumattomuuteeni vedoten), mutta se olisi tylsää. Minusta on hauska käydä ainakin kerran vuodessa kuuntelemassa millaista tarinaa papit oppilaille tarjoavat. Esim. viimeksi oli yllättävänkin rehellinen ote nuorisopapilla: kertoi joulukirkossa, ettei Jeesus todennäköisesti ole syntynyt joulun aikaan.- FUCKIFUU
bg-ope kirjoitti:
*Jotkut ateistit joutuvat osallistumaan jumalanpalveluksiin vastoin tahtoaan (opettajat, kouluavustajat, lastentarhaopettajat, lastenhoitajat)*
Olisi ehkä parempi että sinulla olisi tuosta esittää esim. kyselytutkimuksen tulos kuinka suuri osa ateistisista opettajista joutuu osallistumaan vastoin tahtoaan jumalapalveluksiin. Varmasti on niitäkin, mutta itse suhtaudun myös tuohon tehtävään samoin kuin muuhunkin kirkossa käyntiin: ei minun itse tarvitse osallistua rukoilemiseen eikä uskontunnustukseen. Nousen seisomaan kun muutkin yms. Olen kirkossa töissä, valvomassa etteivät (vilkkaimmat) oppilaat häiritse tapahtumaa. Aivan kuten muissakin, ei-uskonnollisissa tilaisuuksissa.
Toki voisin pyytää rehtorilta että voisin jäädä koululle katsomaan videoita siksi aikaa kuin muut ovat joulukirkossa (kirkkoon kuulumattomuuteeni vedoten), mutta se olisi tylsää. Minusta on hauska käydä ainakin kerran vuodessa kuuntelemassa millaista tarinaa papit oppilaille tarjoavat. Esim. viimeksi oli yllättävänkin rehellinen ote nuorisopapilla: kertoi joulukirkossa, ettei Jeesus todennäköisesti ole syntynyt joulun aikaan.SInun kaltaisesi opettajat eli lampaat ovatkin kaikkein suurin este uskonnonvapaudelle. Otat vastaan kaiken paskon ja sitten vielä vakuuttelet itsellesi ansaitsevasi sen ja vielä pahempaa jopa pitävän siitä.
FUCKIFUU kirjoitti:
SInun kaltaisesi opettajat eli lampaat ovatkin kaikkein suurin este uskonnonvapaudelle. Otat vastaan kaiken paskon ja sitten vielä vakuuttelet itsellesi ansaitsevasi sen ja vielä pahempaa jopa pitävän siitä.
*Otat vastaan kaiken paskon ja sitten vielä vakuuttelet itsellesi ansaitsevasi sen ja vielä pahempaa jopa pitävän siitä.*
Olet hyvä esimerkki siitä ettei tarvitse olla uskova ollakseen aatteensa sokaisema, harhainen sekopää. Missä minä olen maininnut sanallakaan että hyväksyisin sen mitä kirkoissa saarnataan? Luuletko sinä että saarnaaminen loppuu sillä, etten minä mene kirkkoon valvomaan oppilaita vaan joku muu opettaja? Vai pitäisikö alkaa kirkossa suu vaahdossa karjumaan papille kesken rukouksen että "Turpa tukkoon, valehtelija"? Tekisitkö itse niin bestmanina ollessasi, hääparin riemuksi?
Minusta oli positiivista että pappi myönsi ettei Jeesus ole todennäköisesti syntynyt joulun aikaan, eikä yrittänyt valehdella että on. Minulla on vapaus mennä tai olla menemättä kirkkoon, se riittää minulle. Et kai sinä tampio luule että minä uskoon pamahdan sillä että kuulen jotain uskovaisten höpätyksiä kerran vuodessa? Prkl, aivan kuin se kirkossa istuminen pitäisi tuntua kidutukselta, jotta olisi aito ja lapsellisen angstinen ateisti fuckifuun tapaan. Pah. Ihan hauskaa siellä on, kun saa nauraa partaansa sille höperehtimiselle. Eikä liene siitäkään haittaa että saa ensikäden tietoa asiasta mitä kritisoi.
Jos minulta kysytään että onko oikein että kukaan joutuu uskonnollisiin tilaisuuksiin vasten tahtoaan niin vastaus on EI. Ja pitäisikö minkään jumalan palveluksia / joulukirkkoja tms. olla kouluaikana, EI. Uskonnolliset yhteisöt järjestäkööt ne jäsenilleen vapaa-aikana.
Antaisit Fuckifuu itsestäsi huomattavasti fiksumman kuvan, jos vaivautuisit ottamaan asioista selvää ennen kuin alat ihmisiä nimittelemään.
Hautajaisissa tuli jokin aika sitten käytyä. Nousin ylös ja istuuduin kun seurakunta teki niin, mutten käyttänyt äänihuuliani minkäänlaiseen tarkoitukseen.
Kuten näköjään muutkin vastanneet. Menen kirkkoon jos tilanne sitä vaatii, suoritan manööverit, seison kun seisotaan, istun kun istutaan jne. mutta tuon rukoilemisen suhteen taas en ryhdy teeskentelemään, en risti käsiäni, enkä luo katsettani alas.
Virsiäkään en laula, ehkä laulaisinkin jos musikaalisuus olisi geeneissä mutta kun se ei sitä ole niin en pilaa muiden iloa.
Eivät nuo tilanteet ole mitenkään vaikeita, vastenmielisiä tai ristiriitaisia tuntemuksia herättäviä. Kuuntelen papin puheita, eipä siinä penkissä istuessa paljon muutakaan voi ja katselen kirkon arkkitehtuuria.- 23rfb
Miksi kirkossa ei voisi käydä? Sehän on vain rakennus. Useimmat jopa rakennuksina ihan mielenkiintoisia ja kauniita, jos ei kovin ala ajattelemaan keiden selkänahasta varsinkin vanhimmat niistä on kasaan revitty.
Minä kun luulen että kirkko on suurempi ongelma erinäisille änkyrälahkolaisille kuin ateisteille.- 23ref
Ja tässä yhteydessä puhun kirkosta rakennuksina, en instituuiona.
Niin minäkin tuon näen. En oikein vaan tykkää oman entisen seurakunnan tilaisuuksissa käydä, missä tutut papit ja muut on paikalla. Se on ennenkin mennyt siihen, että jonkin tilaisuuden jälkeen tulee kirkkoherra tai pastori, ja sieltä tulee se "Ystävä rakas...."-puhe, siitä miten minun pitäisi miettiä uudelleen kirkosta eroamista ja alkaa käydä ainakin tilaisuuksissa taas, ja koen sen inhottavana tuputuksena, johon aina liittyy älykkyyttäni halveksiva "se on vain vaihe"-tyyli. Muuten ei kyllä haittaa noissa jutuissa käydä, en vaan rukoile tai veisaa virsiä muiden mukana, mutta nousen ylös kun pitää. Ihan sama asiahan on, kun viime syksynä olin muslimikaverin lapsen nimenannossa, ja onhan siinäkin uskonnollista sisältöä, mutta ei sitä erityisesti edes ajattele.
- atheist_heathen
En käy kirkoissa juuri muuten kuin jonkun tutun juhlassa, joskus myös katsomassa historiallista tai muuten kaunista rakennusta.
Kirkollisessa toimituksessa toimin vähän fiiliksen mukaan. Yleensä nousen seisomaan muiden mukana, joskus taas en. Rukouksiin en osallistu enkä laula mukana, enkä muutenkaan osallistu muuten kuin olemalla läsnä. Yleensä pyrin istumaan jonnekin hieman taaemmas ja istun hiljaa itsekseni kunnes homma on ohi. - 16+15
Jos jostain syystä olisi pakko niin en ainakaan mitään uskontunnustuksia tai rukouksia rupeisi teeskentelemään. Virsikaraoke on ok, laulaminen on mukavaa vaikka olisi huonompikin kappale.
- Kalju Pitkätukka
Kummitytön rippijuhlassa(kotona) piti demonstroida miten iloista uskoa ilmennettiin 80- luvulla.
"Älä hylkää Jumala" on verraton mollijollotus. Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Kummitytön rippijuhlassa(kotona) piti demonstroida miten iloista uskoa ilmennettiin 80- luvulla.
"Älä hylkää Jumala" on verraton mollijollotus.Käyn kirkossa, jos siellä on itselleni tärkeä tilaisuus. Siis vaikka jonkun häät.
Mutta en laula, en osallistu rukoiluun. Vain nousen ja istuudun kuten muutkin. Ei ole tarvetta olla pahennukseksi sen enempää.
- 3+3
Viimeksi äitini hautajaisissa toistakymmentä vuotta sitten. En laula, enkä tietenkään rukoile ja vaikka joku pitkään katsoisikin, en myöskään pompi kuin vieteriukko ylös alas.
Samat periaatteet näyttävät useimmilla muillakin olevan kuin minulla. Jos esim. häihin on suunniteltu kirkko-osuus, niin totta kai menen. Hääpari on kokenut tilaisuuden itselleen tärkeäksi ja suunnitellut sen osaksi juhlaansa, miksi en kunnioittaisi heidän mielenkiinnon kohteitaan heidän juhlapäivänään? Virrenlaulut menevät, samoin nousen aina muiden mukana ylös. Rukouksia en myöskään teeskentele, uppoudun omiin ajatuksiini, kun jotkut voivat kokea rukoilun "tuijottamisen" loukkaavana.
Muulloin kuin sukulaisten kutsumissa juhlatilaisuuksissa tulee aika harvoin käytyä kirkossa. Joulukirkko on tunnelmallisine lyhyineen ja mahtipontisine mieskuoroineen perheemme perinne, käymme yleensä joka vuosi.- Nimimerkittä nyt
Kirjoitin jo tuonne toiseen keskusteluun pohdinnoistani ensi kesäisten rippijuhlien suhteen - ajatus osallistumisesta juhlaan jonka idea on että "pääsee" ensimmäistä kertaa juomaan ihmisen verta ja syömään ihmislihaa tuntuu minusta vastenmieliseltä.
Olen nyt miettinyt tätä juhla-asiaa enemmänkin.
Minusta kirkossa tapahtuvat perhejuhlat voi jakaa kahteen ryhmään - on niitä joissa juhlitaan (tai surraan) jotakin ihmiselämään kuuluvaa käännekohtaa kirkollisin menoin ja niitä joissa itse uskonto on juhlan aihe. Edellisiä ovat esim. häät ja hautajaiset ja jälkimmäisiä ristiäiset ja rippijuhla. Tiedän, lapsen syntymä on myös elämän käännekohta mutta lapsen ottaminen jäseneksi Herran seurakuntaan on uskonnollinen tapahtuma, jolla on myös juridisia ja taloudellisia seuraamuksia.
En koe ongelmaksi noita ensin mainittuja, ymmärrän että häitä halutaan juhlia ja että kuollutta halutaan muistaa. Jos joku haluaa järjestää tilaisuuden kirkossa niin se on hänen valintansa ja osaan ja voin kyllä käyttäytyä korrektisti vaikka en papin sanoihin liiemmin uskoisikaan.
Nuo toiset juhlat taas koen kyllä suuremmaksi ongelmaksi omalla kohdallani - siis sikäli etten haluaisi osallistua niihin kovin mielelläni. Viattoman lapsen sitouttaminen mukaan järjestelmään joka pitää sisällään ikuisen kidutuksen mahdollisuuden on kauheaa mielivaltaisuutta, ja rippijuhla verenjuomisineen aivan käsittämätöntä.
Asia ei ole minulle yhdentekevä - hiljainen hyväksyntä ja mukanaolo on sukua keskitysleirinvartijan moraalille: "näin tämä asia nyt vaan hoidellaan ja joku muu sen tekee kuitenkin".
En vastusta niinkään kristinuskoa kuin sen normiasemaa yhteiskunnassamme, sitä "virallisen totuuden" statusta joka sillä on. Sitä että lapsia ristitään ja ripillepäästetään asiaa yhtään ajattelematta, vain koska niin on ennenkin tehty.
Kaikki mikä tukee sitä statusta ansaitsee minusta tarkan tutkiskelun.
Haluaisin kysyä uskovilta palstalaisilta - osallistuisitteko te mustaan messuun kananteurastuksineen ja Saat*nankutsumisineen jos joku sukulaisenne vihittäisiin siellä jäseneksi paholai**n seurakuntaan?
Minä en osallistuisi siihenkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.973998Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j973347Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1312668Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.2422173Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m931929Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä1001883Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.211819- 1151658
Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11321- 571242