Terveellinen ruokavalio

Simmo

Olen aloittanut aktiivisen treenailun, ja ruokavaliokin on monipuolin ja suurimmaksi osaksi kunnossa. Mutta en niin tarkkaan katso ehkä syömisiäni kuin pitäisi.
Lihasmassaa olisi tarkoitus kasvattaa ja samalla pysyä kuitenkin suht timmissä kunnossa.

Mitkä lihat olisi hyviä? Paisti j-liha alkaa jo kyllästyttää.
Mitä noista ruokapakkausten selosteista kannattaa katsoa?
Tietenkin se missä on paljon rasvaa, jää hyllyyn. Proteiini painotteiset ruoat mukaan.
Mutta mikä on paljon ja mikä vähän?
Olen aika untuvikko näiden ravintojen suhtee.

6

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinne päin

      Eiköhän liha oo lihaa, ei niillä nyt merkittävää eroa ole. Yksittäisiin ruoka-aineisiin on amatöörin turha liikaa tuijottaa, kunhan kokonaisuus on balanssissa. Proteiinia sellainen 1,5g per painokilo on riittävä. Rasvaa saa ja pitää syödä. Hiilaria niin että jaksaa treenata kunnolla, liika tuppaa kertymään vyötärölle.

    • ollos hyvä
    • näillä ohjein

      Laita Googleen "bodaajan ruokavalio" niin alkaa löytyä oikeat ruuat. Usein vielä Välimeren ruokavalion tyylisellä painotuksella jossa kuitenkin proteiinia se noin 2g/per rasvaton painokilo/vrk ja ateriat n. 3 tunnin välein (20-30g/proteiinia).
      Muista että kasvisten määrä korreloi paljon sen kanssa, miten paljon saat vitamiineja, mineraaleja, hyviä rasvahappoja, fytokemikaaleja ym. antioksidantteja.

      • näillä ohjein

        Lisäravinteet on aivan turhaa ostosta, normaalilla bodaajan ruualla saat kaiken tarvittavan ja luonnollisessa muodossa.


    • eco

      "Mitkä lihat olisi hyviä? Paisti j-liha alkaa jo kyllästyttää.
      Mitä noista ruokapakkausten selosteista kannattaa katsoa?"

      Perusruuan ruokapakkausten selosteista ei kannata katsoa oikeastaan kuin rasvan määrä, muuten niissä ei ole mitään turhaa.

      Hyviä proteiinilähteitä:

      - Naudan parempi jauheliha 10% tai naudan paistijauheliha
      - Naudan pasti- ja fileelihapalat (joista saa itse tehtyä myös parasta jauhelihaa, valmisjauhelihat saattavat olla vanhempaa lihaa, jota ei kehtaa enää paloina myydä)
      - Broilerin rinta
      - Kalkkunan filee
      - Kirjolohifilee
      - Silakkafilee ja muikut
      - Seitifilee (palat)
      - Tonnikalanpalat (vedessä oleva säilyke, josta saa ylimääräisen suolan pois huuhtomalla)
      - Katkaravut
      - Kananmuna keltuaisineen
      - Raejuusto
      - Maitorahka
      - Probioottijogurtti esim. Valio A
      - Pähkinät mm. saksanpähkinä (suolaamaton/paahtmaton)
      - Palkokasvit (herneet, pavut, linssit)

      ..liha kannattaa ostaa yleensä maustamattomana eli naturel, ja maustaa tai tehdä itse marinadit kevyistä perusraaka-aineista mm. mustapippurirouhe, paprikajauhe, merisuola, valkosipuli, sipuli, chili, tomaattipyree, paseerattu tomaatti, viinietikat, sitruuna, tuoreyrtit jne.

    • ruoka on hyvää

      maitotuotteita korkeintaan 4dl per päivä

      kaikki liha, kala ja kananmuna käy

      älä osta marinoituja

      opettele tekemään ruokaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe