Kaipaisin kokemuksia ihmisiltä syövästä, erityisesti melanoomasta.
Olen huomannut erilaisia epäilyttäviä luomia ympäri kehoa.
Yksi on vatsan ihossa, nyt n. kahden tulitikunpään kokoinen luomi, joka on muutaman kuukauden aikana kasvanut kokoaan suunnilleen kaksinkertaiseksi, on epätarkkarajainen, väriltään haalea, toisella reunalla tummempi laikku.
Toinen on leuassa, aina ollut siinä, mutta samoin kasvanut. Tämä on tarkkarajainen mutta tumma ja kutisee.
Kolmas on hiusrajassa niskassa. Tästä hieman epäselvyyksiä onko luomi alkuunkaan, kun en itse luonnollisestikaan sinne näe. Saattaa olla joku näppy vain, mutta siellä on tuntunut jotain jo vuosia, eli joko sinne muodostuu usein näppyjä tai siellä on luomi. "Luomi" on pieni, mutta olen useasti raapissut sitä ja nyt ollut pari viikkoa kipeä. Kaulalla pari imusolmuketta suurentunut.
Lueskelin netistä melanoomasta ja nyt tietysti panikoin ja olen varma että mulla on se.
Soitin terveyskeskukseen ja puhelimessa kerrottiin tylysti ettei aikoja lääkärille ole. Ei ole?? Pitkin hampain sain ajan kesäkuun lopulle. Tuntuu niin pitkältä ajalta. Ja tämä aika on siis vasta arviointia varten, itse luomenpoistot saattaa olla kuukausienkin päässä!
Kuinka kauan muut ovat odotelleet tutkimuksiin pääsyä?
Kuulostavatko oireeni melanomalta? Millaisia oireita ja kokemuksia muilla on ollut? Onko jollain ollut vastaavanlaisia oireita ilman että oli "mitään"?
Mielessä pyörii kaikenlaista... Minulla on kaksi lasta, nuorin täyttää kohta vuoden ja huoli lapsista on kaikista suurin. Yksityiselle ei olisi rahaa mennä. Kaipa se on vaan terveyskeskuksen armoilla mentävä!
Kiitos jos joku viitsii vastata!
Melanooma? Kuinka kauan aikaa odotella?
13
668
Vastaukset
- google.
Melanooma paranee leikkaamalla lähes 99,99%
Googlen kuvahausta löydät oikeet melanoomat.- anonyymi11
Mahdollisuudet paranevat mitä varhaisemmassa vaiheessa löydös tehdään. Jos joutuu odottelemaan kuukausia ennen diagnoosia ja hoidon aloittamista, ennustekin kaiketi huononee. Jos etäpesäkkeitä kerkeää tulemaan, on paraneminen kuulemma epätodennäköistä.
Mutta kuinka kauan menee että tilanne kehittyy huonoksi? Viikkoja? Vuosia? Kokemuksia kiitos! - luomia kaikilla
anonyymi11 kirjoitti:
Mahdollisuudet paranevat mitä varhaisemmassa vaiheessa löydös tehdään. Jos joutuu odottelemaan kuukausia ennen diagnoosia ja hoidon aloittamista, ennustekin kaiketi huononee. Jos etäpesäkkeitä kerkeää tulemaan, on paraneminen kuulemma epätodennäköistä.
Mutta kuinka kauan menee että tilanne kehittyy huonoksi? Viikkoja? Vuosia? Kokemuksia kiitos!kuukausia
eli heti parissa viikossa ei kyllä mitään tapahdu, jos oikeesti on melanooma
yleensä ei ole mitään melanoomaa
- ll.43
Mene lääkäriin! Jos melanoomaa niin metareita voi kehittyä nopeasti ja ennuste on huonompi kuin aikaisessa vaiheessa huomattu.
- ed.
Yksityiselle pääset vaikka tänään, älä odottele mitään tk:n aikaa
- läkäriin ja heti
Jos huolestuttaa, niin tilaa aika yksityiseltä ja älä jää odottelemaan juliksen terveyshuollon rattasiiin. Ei täällä palstalla voida mitään muuta sanoa.
- Metastaasit
Kuukaudessa ei ehdi tapahtumaan mitään kamalaa, jos olisit saanut ajan vuoden päähän, olisi liian myöhäistä. Melanooma on ihmisen syövistä vaarallisin ja se voi tappaa jopa 15-20 vuoden kuluttua siitä, kun melanoomaluomi on "leikattu pois"
- ded people
0,03% melanooma tapauksista aiheuttaa kuoleman.
Vältä rasvaa
http://personal.inet.fi/koti/magge/aurinkorasva.htm- Metastaasit
99,999999% melanoomatapauksista aiheuttaa kuoleman, jos se löydetään niin myöhään, että kudoksia joudutaan poistamaan muutaman sentin syvyydeltä.
- 4+7
Metastaasit kirjoitti:
99,999999% melanoomatapauksista aiheuttaa kuoleman, jos se löydetään niin myöhään, että kudoksia joudutaan poistamaan muutaman sentin syvyydeltä.
Elämä on 100% kuoleman.
Vanhuksilla se aiheuttaa kuoleman, mutta nuoret osaa tarkkailla ihoaan.
Nuorilla muutenkin melanooma on todella harvinainen. - Metastaasit
4+7 kirjoitti:
Elämä on 100% kuoleman.
Vanhuksilla se aiheuttaa kuoleman, mutta nuoret osaa tarkkailla ihoaan.
Nuorilla muutenkin melanooma on todella harvinainen.No ei todellakaan ole harvinainen tai riippuu siitä, mikä sinun mielestäsi on nuori. Minusta esim 30-vuotias on vielä nuori, kun hänelle melanooman vuoksi tehdään ihon siirto selkään. Selästä luomen tarkkaileminen voi olla vaikeaa ja hän jos hän kuolee 45-vuotiaana, kun metastaasit ovat levinneet ympäri elimistöä, niin toki hän on "nuori" kuolemaan vielä tuolloinkin. On todella suurta harhaa luulla, ettei nuori voi kuolla melanoomaan. Se on tappavin syövistämme.
- ...
Mene yksityiselle, ajan saa nopeasti eikä yleensä maksa ihan maltaitakaan, pieni hinta omasta mielenrauhasta! Julkisella puolella saa odottaa ja odottaa, ei kannata. Yleislääkärikin pystyy ihan hyvin luomet arvioimaan ja poistamaan, ihotautilääkärilta saakin sitten varmasti tarkemman arvion, mutta toki myös isomman laskun.
Muutokset luomen koossa, muodossa, värissä vaatii lääkärissä käyntiä ja mahdollista luomen poistoa. Tietoa luomista ja milloin niistä pitäisi olla huolissaan, löytyy kyllä hyvin netistä. Netistä löytyneiden kuvien perusteella en kuitenkaan jättäisi käymättä näytillä, melanoomaa kun voi olla monentyyppistä, kaikki ei aina näytä samalta kuin oppikirjassa.
Minulta poistettiin luomi jokin aika sitten yksityisellä. Ajan arvioon sain samalla päivälle, poistoajan parin päivän päähän. Kustannuksia tuli alle 150€ joka sis. patologin lausunnon, eli ei paha hinta omasta mielenrauhasta.
Julkisen puolen kanssa vääntäessä olisin stressannut itseni hengiltä ennen kuin olisin edes päässyt lääkärin luo, joskus herraties miten pitkän ajan päästä..
Tsemppiä! :) - Rupinen eukko
Kerro sitten, kuinka kävi!
Jossakin paikkakunnilla syöpäjärjestöt saattavat järjestää luomien tarkastuksia. Ota asiasta selvää! Terveyskeskuksessa voi saada myös sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan aikoja. Se on hoitajan kokemuksesta ja ammattitaidosta kiinni, kuinka osaa arvioida asiaa (sinullehan ilmeisesti joku teki "pätevästi" negatiivisen diagnoosin jo puhelimessa - tyypillistä nykyaikaa).
Joskus "ei ole rahaa" on kehno tekosyy. Yksittäinen yksityislääkärikäynti ei maksa omaisuuksia, kun ilmoittaa, ettei suostu mihinkään näytteiden ottoon, haluaa vain arvion. Pätevä lääkäri osaa jotain sanoa jo silmämääräisesti ja haastattelun perusteella. Sen yhden käyntikerran saa kokoon jo minimituloista, aina sen verran on varaa karsia elämisestä. Jos vähän askeettisemmin kuukauden syö, siihen ei kuole, lapsetkaan. Raha meneen kuitenkin huomaamatta turhaan: karkkeihin, ehkä tupakkaan, limppaan, tarpeettomiin leluihin, lehtiin, vaatteisiin, leffavuokriin, ulkonasyömiseen. Jostain pystyy säästämään.
Voi olla, että osa ihomuutoksistasi on syyliä. Joillekin tulee vanhemmiten paljon luomia tai syyliä. Itselläni on kumpiakin (olen nelikymppinen) enkä ole edes osannut huolestua. Itselläni syyliksi olettamani muutokset kutisevat. Niitä on vaatteiden hankauskohdissa vartalolla ja selässä, ja ajattelin kokeilla jotakin syylänpoistoainetta. Itselläni myös tulee välillä etenkin kasvojen ja hiusrajan alueelle huonosti paranevia rupia. Tietenkin revin niitä, mutta kun lopulta paranevat, unohdan koko jutun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723063
- 552725
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792188
- 952006
- 571939
- 121586
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?301351