erosta elossa

särkynyt

Onko kellään kokemuksia, miten selvitä erosta pitkän liiton jälkeen. Käytännössä kaikki pitää aloittaa alusta aina asunnon kalustuksesta sosiaalisen verkon luomiseen. Miten tästä kaikesta selviää hengissä?

15

820

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eroja takana

      Kyllä siitä selviää, kun elää päivän - tai hetken - kerrallaan eikä yritä saada kaikki aasioita uuteen kuosiin yhdellä kertaa. Eroryhmistä, psykoterapiasta ja tukevista ystävistä on apua.
      Tsemppiä.

      • särkynyt

        Miten selvitä ahdistavista tilanteista kuten lsstenvaihtotilsnteet yms.


      • särkynyt
        särkynyt kirjoitti:

        Miten selvitä ahdistavista tilanteista kuten lsstenvaihtotilsnteet yms.

        Kun omat tunteet myllertää ja haluaisi selvittää syitä eroon ex puolison kanssa.


      • syitä ei kerrottu
        särkynyt kirjoitti:

        Kun omat tunteet myllertää ja haluaisi selvittää syitä eroon ex puolison kanssa.

        Kyllä eron syyt tulisi kertoa rehellisesti varsinkin jos pieniä lapsia. Eron syynä käytetty (tunteet kuolleet) ei osoita kuin välinpitämättömyyttä muita kohtaan.


      • heleppoottaaa
        syitä ei kerrottu kirjoitti:

        Kyllä eron syyt tulisi kertoa rehellisesti varsinkin jos pieniä lapsia. Eron syynä käytetty (tunteet kuolleet) ei osoita kuin välinpitämättömyyttä muita kohtaan.

        Tilannehan on peräti helppo. Itselläni on oma kalstus, oma asunto ja omat ystävät. Avokki lähtee ja ottaa vain omat vaatteensa matkaan. tuleepa enemmän tilaa omille tavaroille:)


      • onneton
        särkynyt kirjoitti:

        Kun omat tunteet myllertää ja haluaisi selvittää syitä eroon ex puolison kanssa.

        Mun erosta on kohta 5kk ja tuntuu et millään en selviä.Eksällä uusi nainen ja koko ajan saa riidella esim siitä koska tutustuttavat meidän lapset uuden naisen perheesee.Mulle tämä kaikki on todella raskasta,koska olen niin yksin.Eksälläni uuden puolison perheen tuki ja he ovat keksineen jos ja vaikka mitä milloinkin.Mä en haluaisi nähdä eksääni ikinä enää.Haluaisin muuttaa kokonaan toiseen kaupunkiin,mutta se ei ole niin helppoa kun ei ole rahaa,työ tai koulupaikkaa muualla.Mulla on ristiriitaiset tunteet koska tänään minulle selvivisi että haluan eksäni takaisin mun ja lastemme elämään tai sitten annan periksi ja luovutan ihan kaikessa.En vaan enää kertakaikkiaan jaksa tätä.Mä käyn juttelemassa,mutta ei se auta kun toista on oikeasti niin sairas ikävä.Tuntuu et kaikki mitä teen yritän tehä vaan niin et kaikki näyttäis et mulla on asiat hyvin..Lasten takia on pakko esittää..Mä haluan mun elämäni takaisin..en voi tälle tunteelle mitään.Ystävät sanoo et älä näytä sille kuinka suhun sattuu..mutta välillä tekis mieli vaan yrittää kapsahtaa kaulaan ja sanoa et mä haluan sun takaisin.Mitä järkeä enää missään on?


      • Särkynyt
        onneton kirjoitti:

        Mun erosta on kohta 5kk ja tuntuu et millään en selviä.Eksällä uusi nainen ja koko ajan saa riidella esim siitä koska tutustuttavat meidän lapset uuden naisen perheesee.Mulle tämä kaikki on todella raskasta,koska olen niin yksin.Eksälläni uuden puolison perheen tuki ja he ovat keksineen jos ja vaikka mitä milloinkin.Mä en haluaisi nähdä eksääni ikinä enää.Haluaisin muuttaa kokonaan toiseen kaupunkiin,mutta se ei ole niin helppoa kun ei ole rahaa,työ tai koulupaikkaa muualla.Mulla on ristiriitaiset tunteet koska tänään minulle selvivisi että haluan eksäni takaisin mun ja lastemme elämään tai sitten annan periksi ja luovutan ihan kaikessa.En vaan enää kertakaikkiaan jaksa tätä.Mä käyn juttelemassa,mutta ei se auta kun toista on oikeasti niin sairas ikävä.Tuntuu et kaikki mitä teen yritän tehä vaan niin et kaikki näyttäis et mulla on asiat hyvin..Lasten takia on pakko esittää..Mä haluan mun elämäni takaisin..en voi tälle tunteelle mitään.Ystävät sanoo et älä näytä sille kuinka suhun sattuu..mutta välillä tekis mieli vaan yrittää kapsahtaa kaulaan ja sanoa et mä haluan sun takaisin.Mitä järkeä enää missään on?

        Voin todellakin jakaa sun tunteen. Koen itse olevani todella yksin, kun samaan aikaan exällä on uuden puolison tuki. Sama täällä lasten takia yrittää esittää selviytyjänä, vaikka sut on irti revitty sun omasta elämästä. Lapset on ainoa asia, joka auttaa jaksamaan seuraavaan päivään, vaikka ei aamulla haluaisi nousta uuteen päivään, koska edessä on tuskaa ja ahdistusta.


    • Liide

      Erosta selviää vain ajan kanssa, aika on ainut armollinen apu. Kurjinta on kun sitä ei voi kiiruhtaa. Oma avokkini ilmoitti maanantai-iltana, että on minua pettänyt, ei tunnu hyvältä täälläkään, ei todellakaan. Ensireaktioni oli, en halua luopua hänestä, mutta kun tässä on nyt paripäivää mennyt, en kyllä pysty jatkamaankaan. Yhdessäolo on jäätävää hiljaisuutta, lyhyet vastaukset, läheisyyttä, hellyyttä, huumoria elämän suunnitelua ei ole, ei ole enää yhtään mitään. Molemmat surffailevat omilla koneillaan ja ollaan hiljaa. Minäpä en kuitenkaan häntä jätä, selvittäköön itse sotkunsa, odotan, että herra ihan itse kertoo sitten kun tämä tunteeton ja kylmä yhteiselo riittää. Minun ei tarvitse helpottaa hänen oloaan ja tehdä ratkaisua, se olisi hänelle liian helppoa. Ei tässä tietysti minullakaan kivaa ole, mutta saanpahan samalla tasattua ajatuksiani ja kypsytellä asiaa,että rakkauteni ja elämäni valo onkin ihan PASKA! Jos vaikka sitten se tuleva ero olisi odotettu ja vapauttava.

    • tekihän se alkuun tiukkaa se arki kun toinen ilmoitti että ei halua seurustella KENENKÄÄN kanssa..juttussa oli vaan pikku mutta!! ei siis halunnut mun kanssa seurustella vaan valehteli!! no olihan sillä toinen ollu jo vähän aikaa ja fiksusti viä ilmoitti textarilla..aikuinen ihminen joopa joo...nyt vaan nokka pystyyn ja rinta rottingille..SE MIES EI OLLU SUA VARTEN ;)

    • unnix

      Alku on vaikeeta, pitää selvittää käytännön asiat. Mistä asunto, miten tavaroiden jako, lasten tapaaminen jne... Sitten menee aikaa sosiaalisen verkon uudelleen järjestämisen kanssa, ei mennäkään ex-sukulaisten luokse juhlapyhinä jne.
      Kuka on kenen ystävä, voiko pitää yhteyttä...
      Ero on valitettavasti pitkä prosessi, mutta aika parantaa haavat.
      Anna itsellesi aikaa miettiä mitä oikeasti haluat elämältäsi/kumppaniltasi.
      Itse olen matkalla elämäni suhteeseen, ainakin unissani:)

      • Eroseminaari auttoi

        Suosittelen Fisher eroseminaaria omasta kokemuksesta. Olin ihan särkynyt mutta pääsin seminaariin aika tuoreeltaan oman eroni tapahduttua, ja siitä muodostui käänteentekevä tukipilari silloin. Vertaisryhmä eronneille! Pystyin sielä käsittelemään kaikki eroon liittyvät vaikeat tunteet ja aloin pikkuhiljaa eheytymään. Jo seminaarin aikana itsetuntoni alkoi parantua, ajattelin oppia erosta niin paljon kuin mahdollista, etten ikinä enää joutuisi käymään samoja tuskia läpi..Pystyin olemaan turvallinen vanhempi lapsille ja tukemaan myös heitä omissa erosuruissaan. Nyt tuo kaikki on onnellisti takana päin. Takana on yh-vuodet 24/7 vastuu lasten ja kodin hoidosta. Nyt lapseni ovat jo isoja ja hienosti kiinni elämässä, kumpikin suuntautumassa omien toiveidensa mukaan kohti omaa elämää. Erokriisi on mielessä kuin paha uni. Onneksi siitä voi herätä ja oppia nauttimaan elämästä entistäkin täydemmin.


    • äitiliini

      Täällä eletään samanlaista elämää. Erottu pari kuukautta sitten 18-vuoden yhdessä olon jälkeen ja miehellä oli heti uusi. Sen ajan kun minä olen joutunut tätä eroa käymään yksin läpi ja toivonut ja rukoillut mielessä , että toinen tulisi kotia niin hän onkin ollut koko ajan onnellisesti uudessa suhteessa. Yritän pitää arjen niin normaalina kuin mahdollista lasten takia. Aamuisin yritän heti kun nousen, niin itselle sanoa, että hyvinhän me on pärjätty ja että minä selviän vielä tästä. Että jonain päivänä ehkä minullekkin löytyy se uusi ystävä mutta vasta sitten kun olen saanut tämän eron puitua läpi. Vaikka kuinka ihana olisikin, että nyt olisi jo joku tukemassa, mutta halua olla "ehjä" sitten kun/jos jonkun löydän. Yritän ajatella että tämä ex-mieheni EI OLE MINUN ARVOINEN, koska hän on muutamia kertoja pettänyt suhteenkin aikana. Valitettavasti on päiviä, että itkettää ja kovastikkin mutta annan itselleni luvan surra tätä nyt. Toivon kovasti kaikille teillekkin voimia tuleviin päiviin ja toivottavasti tämä vahvistaa meitä entisestään!!

    • onnea etsintään

      on kivaa terv.13 keetaa muuttanut ja muutamankin miehen kanssa elänyt

    • puolikuollut48m

      minä en selvinnyt...ensin pahat mielenterveysongelmat-siitä kun selvisin uutta kumppania hakiessa sain kaksi vakavaa tautia.ja eddokkaita oli vain 4 . nyt teen hodasta kuolemaa ja olen katkera etten saanut elää perheeni kanssa. kun ois älynnyt ois lopettanut tän elämän jo silloin kun ero tuli ois moni muukin ihminen säästynyt monelta pahalta-mut en uskaltanut olen luuseri

    • vapaus

      Muuta ihmeessä toiselle paikkakunnalle.
      Näin saat lapset erille tuosta petturista ja itselle täydellisen vapauden ja päätäntä vallan.
      Saat erilaisista järjestöistä hyviä neuvoja miten voit hoitaa asiat niin, ettei ex pääse vaikuttamaan tilanteisiin ja päätöksisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe