Jee sain vihdoinkin kesätyöpaikan. Työ alkaa ensiviikolla ja jäinkin ihmettelemään työnantajan kommenttia työhön tarvittaviin suojavälineisiin. Työnantaja sanoi, että turvakengät ovat pakolliset työssä. Samalla hän mainitsi, että työnantaja ei maksa kuin toisen kengän eli minulle jäisi maksettavaksi toinen. Onko tämä nyt oikein?
Kesätyö
4
273
Vastaukset
- ....
Kuka näitä provoja oikein kirjoittelee.
- chaos
Olipa taas fiksusti vastattu edelliseltä.
Työnantajan tulee lähtökohtaisesti tarjota työn tekemiseen vaadittavat suojausvälineet. Jos työssä on työsuojelumääräysten mukaan pakko käyttää turvakenkiä, silloin työnantajan kuuluu ne maksaa.
Laki sanoo, että jos sinä käytät turvakenkiä vain työpaikalla, silloin työnantajalla on maksuvelvoite. Eli kengät jää työpaikalle, kun sinä poistut. Lain mukaan minkään suojaimen osalta ei voida toisin sopia eli laki on pakottavaa työnantajaa kohtaan. Jos sinä joudut hankkimaan omat suojaimet työhön, jossa suojaimia on pakko käyttää, silloin työnantajan tulee maksaa sinulle korvaus aiheutuvista kuluista.
Toki jos sinä maksat toisen kengistä, vaadi silloin, että kengät tulee sinun omistukseen työsuhteen päätyttyä. Tämä saattaakin olla työnantajan ehdotuksen takana, että käytetyt kengät eivät jäisi työpaikalle tarpeettomana. Lähtökohta usein on, että henkilösuojaimet ovat henkilökohtaisia. Monet suojaimet vaativat oikeaa mitoitusta käyttäjäkohtaisesti.
Jos tämä ei vastannut riittävästi, hae googlesta esim. sanoilla "työsuojelu turvakengät" tms.- ....
Vaikka työnantajan ajatuksena olis, että työntekijä voi työloputtua viedä kengät mukanaan, hän ei voi laittaa työntekijää maksamaan osa kenkien hinnasta. Ainakin niin luulisin asian olevan.
- tsv-2014
Tuöturvallisuuslaki 15§
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381