Kreationismi ja intuitio

Gorbanzo

Ote kirjasta Bruce Hood:Supersense. Kommentteja/ajatuksia?

Miksi luonnonvalinta ymmärretään väärin ja miksi kreationismi on niin suosittua kristillisessä fundamentalismissa?

Vastaus on, että meidän mielemme on luonnostaan taipuvainen kreationistiseen näkemykseen. Kaiken kaikkiaan, kreationismi on ihmisen mielen luomus kun taas luonnonvalintaan perustuva evoluutio on luonnosta havaittu fakta. Jokaisella kulttuurilla on luomistarina, koska ihmiset ovat luontaisesti taipuvaisia ymmärtämään maailmaa toistuvien mallien, tarkoituksen ja kausaalisuuden kautta.

Evoluutioteoriassa kaikki on ristiriidassa sen kanssa, miten intuitiivisesti ymmärrämme elämän ja sen synnyn maapallolla. Me emme ole luontaisesti taipuvaisia teoriaan, joka on tarkoitukseton, ohjaamaton ja silti kykenevä tuottamaan monimutkaista elämää. Lisäksi meidän odotetaan uskovan, että me kaikki olemme sukua banaanille.

Meidän intuitiomme jos varhaisessa lapsuudessa ruokkii kreationismia, riippumatta siitä päättelemmekö sen itse vai jonkin uskonnon kautta.

Nämä intuitiot sisältävät mm.:

1) Maailmassa ei ole satunnaisia tapahtumia tai kaavoja.

2) Asiat aiheutuvat, koska niiden takana on syy ja tarkoitus.

3) Kompleksisuus ei voi syntyä spontaanisti, vaan sen täytyy olla tuotosta jonkun suunnitelmasta ja tarkoituksellisuudesta.

4) Kaikki elävät olennot ovat erilaisia, koska niiden sisällä on jokin näkymätön ominaisuus.

Kehityspsykologi Margaret Evans on tutkinut kreationistisia uskomuksia USA:n keskilännessä lapsisssa, jotka ovat kasvaneet fundamentalistisissa ja ei- fundamentalistisissa kodeissa. Hän esitti lapsille kysymyksiä eläinten ja elämän alkuperästä ja luokitteli vastaukset kreationistisiin (“Jumala teki sen”), spontaaneihin (“Se vain tuli maasta itsekseen”) ja evoluution mukaisiin (“Se tuli aikaisemmasta erilaisesta eläimestä”).

Nuorimmat lapset hänen ryhmässään, 5-7 -vuotiaat, antoivat sekä kreationistisia että spontaaneja vastauksia, riippuen yhteisöstään. Kuten odotettua, kukaan ei antanut evoluution mukaista vastausta. Kuten myös odotettua, lapset jotka olivat kasvaneet kristillisessä fundamentalistikodissa pitivät muita useammin Jumalaa vastuullisena elämän synnyssä. Muissa kodeissa kasvaneet lapset antoivat sekä kreationistisia että spontaaneja vastauksia.

Kuitenkin, jotain outoa tapahtui ikävuosien 8-10 kohdalla. Riippumatta kotiympäristöstään, lähes kaikki lapset antoivat kreationistisen vastauksen elämän synnystä. Tässä ikäryhmässä kreationismi vaikutti olevan vetoavin selitys useimmille lapsille.

Vasta ikäryhmässä 10-12 vuotta lapset alkoivat käyttää evoluutiopohjaisia selityksiä elämästä ja silloinkin nämä lapset tulivat ei-fundamentalistisista kodeista, joissa lapset olivat vierailleet luonnontieteen museoissa.

22

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5) Kaikki liikkuva on elävää.

      • Gorbanzo

        Lapset itseasiassa tunnistavat tämän muistaakseni 2 vuoden jälkeen. He tekevät eron elävän ja itsestään liikkuvan välille. Tosin he eivät osaa tietysti selittää sitä, vaan käyttävät ilmaisuja kuten "Sen jalat ei ole oikeat."


      • asdggh
        Gorbanzo kirjoitti:

        Lapset itseasiassa tunnistavat tämän muistaakseni 2 vuoden jälkeen. He tekevät eron elävän ja itsestään liikkuvan välille. Tosin he eivät osaa tietysti selittää sitä, vaan käyttävät ilmaisuja kuten "Sen jalat ei ole oikeat."

        Pitävätköhän lapset soramontulla itsekseen valuvaa hiekkaakin elävänä? Pitääpä kysyä lapsilta.


    • Hyvä tietää

      Kreationismi on siis 8-10 ikävuoden ohimenevä vitsaus.

      • >=3

        Sitä ikäluokkaa tämän palstan kretutkin taitavat olla.


      • >=3 kirjoitti:

        Sitä ikäluokkaa tämän palstan kretutkin taitavat olla.

        Ei Jeesuksen seuraajia suotta kutsuta (opetus)lapsiksi.


    • >ihmiset ovat luontaisesti taipuvaisia ymmärtämään maailmaa toistuvien mallien, tarkoituksen ja kausaalisuuden kautta.

      Sama jaakobilaisittain: Jumala on jo syntymässä antanut tiedon itsestään ihmisten sydämiin.

    • "Sama jaakobilaisittain: Jumala on jo syntymässä antanut tiedon itsestään ihmisten sydämiin."

      Miksiköhän tuohon on valittu juuri sydän? Se ajattelee käsittääkseni yhtä paljon kuin perna, kivekset/munasarjat, maksa tai munuaiset. No, tunnen kyllä muutamia ihmisiä joista saa vaikutelman kuin kivekset ja aivot olisivat vaihtaneet paikkaa.

      • Kivesten vaikutus miehen ajatteluun ylittää tosiaan reilusti sydämen vaikutuksen lähes joka äijällä.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kivesten vaikutus miehen ajatteluun ylittää tosiaan reilusti sydämen vaikutuksen lähes joka äijällä.

        "Kivesten vaikutus miehen ajatteluun"

        Ja varsinkin päätöksiin.


      • tieteenharrastaja
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kivesten vaikutus miehen ajatteluun ylittää tosiaan reilusti sydämen vaikutuksen lähes joka äijällä.

        Aivoihin voivat vaikuttaa kaikki verenkiertoon päätyvät sisärauhaseritteet. En tiedä, tuottavatko kivekset niitä, mutta ilmeisesti ainakin eturauhanen.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Aivoihin voivat vaikuttaa kaikki verenkiertoon päätyvät sisärauhaseritteet. En tiedä, tuottavatko kivekset niitä, mutta ilmeisesti ainakin eturauhanen.

        Kivekset tuottavat vereen testosteronia, joka taatusti, tutkitusti ja koetusti vaikuttaa miehenpuolen aivoihin ja ajatusmaailmaan.


      • ergg1 kirjoitti:

        Kivekset tuottavat vereen testosteronia, joka taatusti, tutkitusti ja koetusti vaikuttaa miehenpuolen aivoihin ja ajatusmaailmaan.

        Jopa siten, että jotkut haluavat maata miehenpuolen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan. Tai kuten Fingerporissa todettiin: ihan toisella tavallahan se on tehtävä.;)


      • ergg1 kirjoitti:

        Kivekset tuottavat vereen testosteronia, joka taatusti, tutkitusti ja koetusti vaikuttaa miehenpuolen aivoihin ja ajatusmaailmaan.

        Tuo on tieteellistä. Nyt kun ollaan kreationisti-sivulla, niin huomauttaisin, että testosteronia tärkeämpää on se, että kiveksissä taitaa asustaa synti. Eikös Jeesuksenkin siittämisessäkin oleellisinta ole se, ettei siihen tapahtumaan liity miehen kiveksiä?


      • marathustra kirjoitti:

        Tuo on tieteellistä. Nyt kun ollaan kreationisti-sivulla, niin huomauttaisin, että testosteronia tärkeämpää on se, että kiveksissä taitaa asustaa synti. Eikös Jeesuksenkin siittämisessäkin oleellisinta ole se, ettei siihen tapahtumaan liity miehen kiveksiä?

        Saastaton sikiäminen. Yhdyntä, Joosefin ja Marian tapauksessa vielä ennen avioliittoa, olisi ollut saastainen.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Saastaton sikiäminen. Yhdyntä, Joosefin ja Marian tapauksessa vielä ennen avioliittoa, olisi ollut saastainen.

        Missään Raamatun kertomuksissa ei kerrota Jeesuksen uineen. Tätä ei voida pitää kummallisena koska hänhän ei ollut osallistunut maailman suurimpiin uintikilpailuihin joissa sinä ja minä olemme selviytyneet voittajina ikämme 9 kk sitten.

        Ajattele, miljoonia osanottajia ja vain yksi pääsee perille (toinaan kyllä useampikin: kaksoset, kolmoset jne.).


      • KATin haamu
        marathustra kirjoitti:

        Tuo on tieteellistä. Nyt kun ollaan kreationisti-sivulla, niin huomauttaisin, että testosteronia tärkeämpää on se, että kiveksissä taitaa asustaa synti. Eikös Jeesuksenkin siittämisessäkin oleellisinta ole se, ettei siihen tapahtumaan liity miehen kiveksiä?

        Mistä se Y-kromosomi tuli kun Marialle ei ole ? Vai tuliko ollenkaan ?


      • exhellari86 kirjoitti:

        Missään Raamatun kertomuksissa ei kerrota Jeesuksen uineen. Tätä ei voida pitää kummallisena koska hänhän ei ollut osallistunut maailman suurimpiin uintikilpailuihin joissa sinä ja minä olemme selviytyneet voittajina ikämme 9 kk sitten.

        Ajattele, miljoonia osanottajia ja vain yksi pääsee perille (toinaan kyllä useampikin: kaksoset, kolmoset jne.).

        "...hänhän ei ollut osallistunut maailman suurimpiin uintikilpailuihin..."

        Tässä tapauksessa Jeesus oli yksinään Jumalan kämmenellä?


      • KATin haamu kirjoitti:

        Mistä se Y-kromosomi tuli kun Marialle ei ole ? Vai tuliko ollenkaan ?

        Kai se Y-kromosomi tuli Jeesukselle samalla tapaa, kun Eevalle ei tullut sitä Aatamin kyylkiluusta veistettynä.

        Josta sitten, oliko Aatamillakin nännit ja sukupuolivärkit. Ennen Eevaahan nuo killuttimet olivat aivan tarpeettomia (ellei itseviihdytykseen - hyi!). Samoin oliko Eevalla rinnat, ennenkuin lisääntymistä edes ajateltiinkaan.

        Ja jos ihminen on Jumalan kuva - valkoinen mies, niinkuin JC esittää - niin onko Jumala miespuolinen ja mites sitten naisten osa, eivätkö he ole Jumalan kuvia lainkaan, vai osaksi vain. Ja mitä se taas kertoo Jumalasta?


      • marathustra kirjoitti:

        "...hänhän ei ollut osallistunut maailman suurimpiin uintikilpailuihin..."

        Tässä tapauksessa Jeesus oli yksinään Jumalan kämmenellä?

        Jeesus oli koeputkilapsi?


    • KATin haamu

      G: "1) Maailmassa ei ole satunnaisia tapahtumia tai kaavoja."

      Tuo on kreationistien erityispiirre, satunnaisuus, tilastotiede käsitteineen ja kaavoineen.. vaikea asia heille.

      • Itse asiassa ihmiset ovat luonnostaan erittäin hyviä havaitsemaan kaavoja ja kuvioita. Sielläkin, missä niitä ei ole...

        Selittää paljon uskovaisista, kun tuon tajuaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      684
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe