Täällä ois tämmönen 23 vuotias, todella heikossa kunnossa olevat hampaat omistava nuori nainen.
Kyselisin ihan täältä omakohtaisia kokemuksia ja muita havaintoja pariin seikkaan.
Ensinnäkin a) Hampaitani on korjattu intensiivisesti jo puoli vuotta. Hammaslääkärin mukaan missään hampaissa ei ole paikkauksentarvetta olevaa reikää.. mutta osiin niistä silti koskee aika-ajoin. Jopa siihen pisteeseen että on otettava särkylääkettä että saan nukuttua.
Toisekseen b) Onko mahdollista, että viisaudenhampaat, tai muut hampaan oireilut joihin syytä ei ole löydetty, on syynä päänsärkyyn? Viimeisen kaksi viikkoa on ollut ihan jumalaton päänsärky.. yleensä kipu kohdistuu silmäkuoppien alle, tai silmän taakse, sekä ohimoille. Myös poskea, joka sattuu jotakuinkin poskipäiden ja hampaiden väliin, jomottaa aika-ajoin.
Kolmannekseen c) Onko kellään omakohtaisia kokemuksia juurihoitojen epäonnistumisesta, hampaiden poistosta, poistoon liittyvistä jälkikivuista (poistetun hampaan kohdalla sekä ympäröivissä hampaissa) sekä oireita mahdollisista juurihalkeamista?
Neljännekseen, hampaistani on otettu kokonaisvaltaiset kuvat noin puoli vuotta sitten, ennen paikkausrumban aloittamista. Sitä ennen näihin nyt kipeisiin hampaisiin ei ole juurikaan koskenut. Onko minun mahdollista, lähimmäkseen omien hermojeni ja mielenterveyteni kannalta, pyytää uusintakuvaa? Mietin kokoajan että mikä näissä hampaissa voisi olla ja olisi kiva saada varmistusta ettei siellä ole mitään vakavampaa juttua taustalla. Kerran koettu juurihoito ilman puudutusta, koska se ei tepsinyt kovan tulehduksen takia.. ei enää ikinä enää. Kamalin kokemus koko elämässäni. Silläpä tässä kamalasti pelkäilenkin.
Kiitos etukäteen kuka nyt sattuu vastaamaan. :)
Särkyasiaa.
19
6178
Vastaukset
- lääkärin kanssa
toki uusintakuvan voi ottaa. Juurihoidot eivät aina onnistu, koska juurikanavat voivat olla niin pienet. Silloin niihin voi jäädä tila uudelle tulehdukselle.
Päänsärky voi johtua hampaista tai poskiontelotulehduksesta ja jännittyneistä niska- ja hartialihaksista. Tai melkein mistä tahansa muusta. Se on yleinen oire monessa sairaudessa.
Jos hampaat ovat olleet tosi huonossa kunnossa, niin hampaan kaula voi olla osittain näkyvissä ja sitä kautta särky tuntuu. Yleensä ne vihlovat. - Kipuneiti
Kiitos paljon vastauksesta. Ihan vielä viisaudenhampaista sen verran.. minulle on kahden viikon päähän varattu aika alaviisureiden poistoon ja yläpuolella ne eivät ole puhjenneet mutta painavat takimmaisia hampaita vasten ikenen sisällä.. eli ne tulisi varmaan kanssa poistaa jossain vaiheessa.. pystyykö viisurit aiheuttamaan kipua muissa hampaissa ympäri suuta? Vähänväliä särkee vaikka mihinkä ja muuta selitystä en oikein keksi, koska käytän vihloville hampaille tarkoitettua tahnaa ja suuvettä eikä hammaslääkärin mukaan reikiä enää ole.
- Kovia kokenut myös
Siis mitä tarkoitat, että hampaasi ovat huonossa kunnossa, mutta paikkauksen tarvetta ei ole? Ilmeisesti siis kaikki vaadittavat paikkaukset on jo tehty? Eli hampaita on poistettu, paikattu ja juurihoidettu?
Itselläni on kokemus vain hammaseroosiosta. Järjellä ajatellen: jos hampaistoa on käsitelty paljon lyhyen ajan sisään, se varmaan vaikuttaa purentaankin. Olisko joku paikka vaikka liian korkea? Olen kuullut, että toiset kipuilevat paikkauksen jälkeen.
Lohdutuksena voin sanoa, että itselläni on alkanut hammaseroosio jo pysyvien hampaiden puhjettua (kariesta tai parondiittia ei ole). Välillä hampaat ovat olleet niin arat, etten ole kärsinyt sen enempää harjata kuin syödäkään kunnolla. Kunnolliset kotihoidon rutiinit olen oppinut hitaasti aikuisena (säännölliset ateria-ajat, ei naposteluja, harjaus x 2/pv, hammaslanka). Hampaat ovat suussani kuitenkin vielä 30 vuotta myöhemminkin. Muovipaikkaa on suu täynnä, mutta tilanne ei radikaalisti etene. Ja oleellisinta on, että enää ei erityisemmin satu. Aristavien hampaiden tahnaa käytän jatkuvasti. Ilmeisesti hermotkin ovat vetäytyneet iän myötä.
Kun hampaistoasi on noin perusteellisesti hoidettu, niin voit kohta ylpeästi sanoa, että sinulla on terve suu. Hyvällä hoidolla ja hyvillä elämäntavoilla hampaiden tilanne voi pysyä lähes muuttumattomana pitkään. Uskon vakaasti, että kipuilukin hellittää. Joskus kivunaiheuttaja on vaikea löytää. Se voi olla muuallakin, kuin suussa. Toivotan kuitenkin onnea sinulle ja hoidetulle suullesi!- Kipuneiti
Juu siis oli tosi huonossa kunnossa ja tuntuu vieläkin olevan jollain tapaa, alkavia reikiä on ympäriinsä lääkäreiden mukaan, mutta ei tarvitse kuulema paikata. Poistettu on jo yksi kauan aikaa juurihoidettu, ja luultavasti poistetaan kaksi lisää vuoden sisällä juurihoidettuja, kun ne ei meinaa millään asettua ja lopettaa kipuilua ja tykyttelyä.
Kovasti vaan yritän miettiä näitä kipuja että mistä ne tulee, kun välillä koskee niin paljon että alkaa koskea päähänkin. :)
Kiitos vastauksesta ja kokemuksien jakamisesta!
- hoopeli
En todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta kaikenlaista kipua olen hampaiden vuoksi joutunut kokemaan. Muutama vuosi sitten paikattiin lukematon määrä hampaita ja pari juurihoidettua hammastakin löytyy. En osaa kertoa vastauksia sun kysymyksiin, mutta hengessä ollaan mukana :) Koko ajan mullakin särkee, mutta kipujen syitä ei löydetä. Jos yhtään lohduttaa, niin voisin kertoa mitä kaikkea olen tässä joutunut läpikäymään. Mulla on epämääräisiä särkyjä varmaan ollut sen puoli vuotta. Toisen puolen alahampaat/ikenet pahimmat. Vaivaa joka päivä, joka ikinen hetki. Syytä ei kuitenkaan löydetä. Syöminen ja puhuminen pahentaa kipua, muuten koko ajan tuntuu häiritsevänä. Mulla kipujen syyksi alunperin luultiin bruksaamista, joten laitettiin purentakiskot. Kiskot auttoi leukojen naksumiseen, mutta hampaissa/ikenissä olevaa kipua se ei poistanut. Toisena uusittiin yksi hampaan paikka, joka vähän ilmeisesti vuoti. Kipu ei kuitenkaan poistunut. Sitten syyksi epäiltiin pahasti tulehtunutta viisaudenhammasta alhaalla, joka oli tuhonnut alueen mun leukaluusta. Hammas poistettiin heti ja kirjaimellisesti itkin onnesta kun luulin että pääsisin vaivasta eroon. Itseasiassa se vaan pahensi tilannetta. Viisaudenhampaan viereinen hammas kohosi poiston myötä, kun sinne poistokohdan ympäristöön röntgenin mukaan oli kerääntynyt nestettä. En pystynyt puremaan moneen viikkoon ja hammas äityi todella kipeäksi kun oli niin koholla. Pelkäsin jo että se menee juurihoitoon. Se hammas sitten onneksi ajan kanssa rauhoittui. Jatkuva, epämääräinen kipu kuitenkin jatkui ja tuntui aina alkavan yhden juurihoidetun hampaan ikenestä. Se hammas sitten juurihoidettiin uudestaan (vaikka tulehtunut ei ollutkaan) ja kuten arvata saattaa, kivut eivät lakanneet. Itseasiassa hammas äityi viikoksi niin kipeäksi, etten voinut muuta kun itkeä. Siitä vähän kuitenkin rauhoittunut. Välillä joitakin päiviä menee ihan ok, välillä kipu on niin kovaa että lamaannun ihan täysin. Kipu ei niinkään tunnu hampaissa vaan ikenissä ja jossain tuolla "syvemmällä". Olen käynyt kolmella eri hammaslääkärillä, multa on otettu lukemattomat röntgenit, olen yrittänyt syödä tehokuureja vitamiineja, fluoritabletteja, käyttänyt apteekin suuvesiä, pessyt huolella ja langannut aktiivisesti. Välillä olen taas vain pessyt 2 kertaa päivässä, jos kivut johtuisivat liiallisesta hankaamisesta. Mikään ei kuitenkaan auta. Ensimmäisenä aamulla herään kipuun ja viimeisenä illalla huokaan helpotuksesta että pääsee nukkumaan, silloin en tiedä kivun olemassaolosta. Nyt viimeisimpänä mun purentaa hiottiin, kun on tuota avopurentaa meinaa olla. Siitä on nyt melkeen 2 kuukautta ja kipu ei oo mihinkään poistunut. Sain vaan rankalla kädellä hiotut hampaat, joiden hiomiseen näin jälkeenpäin ajateltuna ei ollut mitään perusteltua syytä. Väsyttävää tämä on ollut ja ehkä turhauttavinta on se, että hammaslääkärit eivät kuulemma enää osaa auttaa ja älytön tukku on mennyt rahaa. Olen koko ajan ajatellut että kyllä syy kivuille löytyy ennemmin tai myöhemmin, mutta nyt on kuitenkin mennyt jo puoli vuotta. Kuinka kauan pitäisi vielä jaksaa odottaa?
Anteeksi avautuminen, mutta kyllä helpotti :)- Kipuneiti
Avautuminen on aina tervettä! Ja mielelläni lueskelen näitä, vaikka nyt ei mikään mukava aihe olekaan, mutta silti jollaintapaa lohduttaa tietää etten ole ihan ainoa. Ja kiva saada vastauksiakin.
Onneks nää on välillä ihan rauhottuneet ja muuta.. että ei saata päiviin kuulua mitään. Sitten yhtäkkiä alkaa silmiä sumentava kipu.. ja tuntuu että koko pää posahtaa kun koskee niin kovaa. Yks hammas on poistettu, ja neljä muuta juurihoidettu.. ja muissa hampaissa paikkauksia. Poistettu hammas oli juurihoidettu reilu pari vuotta sitten, lääkäri otti sen pois koska epäili sen olevan syynä tuohon oikean yläpuolen rivistön kipuun. Hammas lähti, kipu silti jäi. Viimeisimmät kaksi juurihoidettua on oireillut hoidon alusta asti, toisessa oli tosi paha tulehdus ja se jouduttiin putsaamaan ilman puudutusta.. hirvein kokemus koskaan. Huutoitkin siinä penkissä mutta pakkohan se oli tyhjäksi saada. Kovat antibiootit päälle. Hyvä etten sammunu autoon sen törkeän kivun takia. Onneksi illalla se sitten helpotti jo kun sai antibiootit alulle ja hermo pois, niin ei ollut enää sitä mätää siellä. Jouduin menemään 4 päivää sen jälkeen takaisin päivystykseen kun siihen koski edelleen.. vaihtoivat lääkepaikat, kun mätää oli tullut lisää. Mutta se ei ole missään vaiheessa kunnolla asettunut. Aina ruokailun ja hampaiden harjauksen jälkeen sitä alkaa tykyttää.. ja tuntuu että se kipu leviää siitä muuallekin. Pari, kolme tuntia ruokailun jälkeen ja sitten se taas laantuu.
Ei jaksais kokoajan särkylääkkeitäkään syödän kun ei ne mitään namia ole. Sitten koettaa itku kurkussa välillä olla näiden kanssa, kun ei halua ottaa sitä tablettia. alkaa vaan kyllästyttää tämä ainainen kipuilu.. itellä on ollu kans reilun puoli vuotta ja se on pahentunu näiden operaatioden jälkeen. Ja tosiaan ala viisureiden poisto tiedossa 2 viikon päästä.. ja luultavasti joudutaan poistamaan myös yläpuolelta, vaikkei ne nyt ole puhjenneetkaan mutta ne painaa takimmaisia hampaita siellä ikenen alla.. niin hampilääkäritäti sano että saatetaan ottaa kirurgisesti nekin pois niin eivät ole ainakaan tiellä.
Kiitos vastauksestasi, ja kovasti tsemppiä sinne! Toivottavasti joku syy löytyisi.. hammaskipu on pirullisin juttu mitä tiedän.
- hoopeli
Mulla tuo uudestaan juurihoidettu hammas (tai ainakin luulen syyksi sen) jatkaa kipuiluaan ja lääkäri olisi varmaan ihan valmis sen poistamaan, Mua vaan pelottaa se mitä sullekin on sattunut, ettei kipu lopukaan vaikka hammas poistetaan. Siksi en ole uskaltanut tehdä päätöstä suuntaan enkä toiseen. Jos löytyisi selvä syy hampaan poistamiseen (esim. halkeaminen) niin olisin varmaan ihan eri mielellä.
Mää kyllä suosittelisin että sitä sun purentaa katsottais, ennen kuin aletaan lisää hampaita poistamaan. Tämä mun kipuileva juurihoidettu hammas nimittäin muutama vuosi sitten sykki koko ajan jos mun syke vähäkään nousi. Se alko oireilemaan kuin salamaniskusta sen jälkeen, kun sen vastapurija oli paikattu. Hammaslääkäri oli ihan varma että se on tulehtunut uudestaan, mutta kun röntgenissä ei näkynyt mitään poikkeavaa, niin suostui hiomaan sitä vastapurijaa. Itselle paikka ei ollut missään vaiheessa tuntunut korkealle, mutta sykkiminen loppui heti kun hionta oli tehty.
Myös varteenotettava asia on bruksaaminen. Mää nimittäin puren yöllä hampaita yhteen ja nyt kun mulle on tehty purentakiskot, niin tuo mun juurihoidettu hammas äityy aina tosi kipeeksi kun pidän kiskoja. Vähän menee nurin kurin. Hammas on kuitenkin niin matala, että se ei ilman kiskoja oo purennassa. Sillon se saa tavallaan olla rauhassa. Kun pidän kiskoja, niin niiden kans purenta on tasapainossa ja tämä juurihoidettu hammaskin "joutuu töihin". En tiiä mikä tämän hampaan kans on menny pieleen, koska toisella juurihoidetulla hampaalla vois syödä vaikka pikkukiviä eikä se oo särkeny ikinä. Tämä toinen on taas aina arka ja varsinkin viime aikoina alkanu ärtyilemään kunnolla. Auttaisko sulla jos kokeiltas hioa niitä juurihoidettuja hampaita että ne ei joutus niin koville?
Tsemppiä sinne viisuireiden poistoon! Mää tiiän että tämä kuulostaa tosi hullulta, mutta mää jollain tapaa nautin siitä poiston jälkeisestä kivusta. Se oli jotenkin lohduttavaa että tiesi mihin särkee ja miksi särkee :D Se myöskin vähäksi aikaa peittos kaikki muut kivut.- Kipuneiti
Niitä hampaita on rassatu suuntaan ja toiseen.. ne on otettu purennasta kokonaan pois mutta mikään ei tunnu auttavan.
Kiitos tsempistä! Ja tiedän tuon tunteen.. ennemin kestää sen kivun kun tietää miksi koskee.. kun se että koskee eikä ole mitään tietoa että mistä nyt tuulee. Samaistun täysin.
Ja ei ole missään vaiheessa maininnut tuista bruksaamisesta mitään. Voinko minä kysyä siitä hammaslääkäriltä että tarkistaisi tarvitaanko jotain kiskoja tai muuta sellaista? Entäs se purenta? Aina ne hioo niitä ja muuta, sen mitä tunteevat sopivaksi, ei ne koskaan tunnu korkeilta tai mitään mutta ei tuo ole auttanut.
Juurihoidetut on kaikkein kipeimpiä.. sitten on sen poistetun hampaan viereinen poskihammas ärtynyt. Se on ajoittain puruarka. Kai siksi, kun se pääsee liikkumaan kun ei ole tukea toiselta puolelta ollenkaan. Mulla on aina hampaat liikkunu vähän. Kai siitä syystä joskus tuleekin kipuja.
Mietin tässä taas tänään kipuillessani että koskee tuonne yläviisureiden kohdille tuolla luissa. Ja siitä seuraa hirveä päänsärky. Tiedä sitten että repiivätkö nekin pois, vaikka eivät ole puhjenneet ollenkaan vielä.
Kiitos tsemistä! Toisaalta ei jännitä yhtään kun ensimmäinen poisto meni niin siististi.. toisaalta jännittää, koska kyseessä nyt on kuitenkin ei täysin puhjenneet hampaat.. ni saa nähdä miten kovasti joutuuvat niitä sitten repimään.
- karoliinawe
Kamala kun tänne tulen pienillä vaivoillani häiritsemään, mutta jotenkin pakko :D
Itsellä on ollut kohtuullisen hyvässä kunnossa hampaat aina, reikiäkin tainnut olla vain yksi.
Varmaan yli puolisen vuotta olen oiken puolen alahampaiden kanssa tapellut, kun välillä ollut/olleet kipeät. Se ei kuitenkaan ole ollut koskaan niin haitallista, että se estäisi arkipäivän askareen. Kylmää tai hammaspesua se aristi ja arvelin sen olevan vain jonkinasteista vihlontaa.
Nyt viime torstaina kipu kuitenkin yltyi lähes sietämättömäksi, nassun vedin päivän aikana varmaan kolme särkylääkettä, mutta ei auttanut yksikään. Sitten lähes itku kurkussa ajattelin soittaa seuraavana päivänä ajanvaraukseen ja sainkin sitten perjantaille sen ajan. Sinne menin, tutkittiin ja otettiin kuvat mitään löytämättä. Reikää ei ole, tulehduksestakaan merkkiä. Lähdin sitten turhautunein (sekä kivun) kanssa takaisin kotiin, taisi ne siihen jotain vihlontaa estävää mömmöä laittaa.
Viikonlopun kotona kärsien vieläkin kovemmasta särystä mitä viime viikon loppupuolella, särkylääkettä naamaan, mutta ei mitään helpotusta. Päivystykseen 30 kilometrin päähän ei innostanut lähteä, olisiko se sitten ollut turhaa tai ei, eihän sieltä kuvistakaan mitään löytynyt. Viime yön yöunet sai jäädä haaveiksi, jonnekin kauas. Melkein itkettää vieläkin, sen verran nyt sattuu. Tänään vasta se kipu on ollut kovaa, huomenna soitto uudelleen ja kysyä mitä jatkossa. Onko sekin vain turhaa ja saanko kuitenkin "kärsiä" kotona koko kesän särkevän hampaan kanssa?
Jotenkin kuitenkin yllättävää, että muuten ihan hyvässä kunnossa olleet hampaat mulla on aina ollut, mutta silti tämä suunnaton kipu. Olen tässä miettinyt, voiko se kipu johtua jo aiemmin pakatusta hampaasta? Jos se onkin tehty huonosti ja siksi sattuu? Kannattaako asiasta mainita jos vielä ne huomenna ottaa? En edes osaa sanoa mitään yhtä ja ainoaa tarkkaa hammasta, sen verran säteilee sinne tänne. Tulevaa yötä kuitenkin pelkään jollain tavalla, viime yöstäkään tullut mitään, äh, turhauttavaa nämä hammaskivut ja varsinkin ne jumalattomat!
Voi teitä, toivottavasti viisureiden poisto menisi hyvin. Tsemppiä kans täältä!- Kipuneiti
Kiitos tsemistä! Ja hammaskipu on jotain ihan kamalaa.
Itse en osaa sanoa tuohon sinun kipuiluun muuta, kuin mitä mulle on kerrottu.. tulehdus ei aina näy kuvissa. Juuren halkeama on toinen joka ei vissiin aina näy kanssakaan, ellei ole joku ihme kartiokuva (?) systeemi, jota mullekin tarjottiin tuohon äksyilevään juurihoidettuun hampaaseen.
Taistele vaan kovasti ja noidu vaikka tarvittaessa että pitäs jotain tehdä, kun koskee. Ei kukaan jaksa kivun kanssa olla jatkuvasti. Varsinkin hammaskipu. Hyi olkoon.
Tsemppiä sinnekin. Toivottavasti kohta helpottaa!
- hoopeli
No mäkin vähän omien ongelmieni kans änkesin Kipuneitin "reviirille" ;) Kai sen jokainen tietää ettei tällä palstalla suutaan kivuttomaksi saa, kokemusten ja tietojen jakaminen kai se pääpointti on.
Viimeksi hammaslääkärissä ollessa sain kuulla että tulehtumassa oleva hammas kerää ensin kaasua juuriin, ennen kuin mätää alkaa muodostua. Kaasu saa paineen tunteen ja kivun hampaaseen, mutta ei vielä näy kuvissa. En nyt muista tarkkaan, mutta olisiko ollut että viikko tai kaks siihen menee että tulehdus näkyy kuvissa? Tämä on ihan muistipohjalta olevaa tietoa. Jos siis joku hammas olisi tulehtumassa? Luulis kyllä että kivun aiheuttajan jo tunnistais tässä vaiheessa, jos oot joutunut yön valvomaan. Ootko kokeillu purskutella kylmää ja kuumaa? Hampaan tulehdukseenhan kylmä auttaa ja kuuma räjäyttää kivun ihan uusiin ulottuvuuksiin. Mun toinen juurihoidetuista hampaista oli aiemmin paikattu ja kaikinpuolin ulospäin ehjä. Sitä oli aika-ajoin vähän särkenyt, mutta mennyt ohi nopeasti. Eräs kaunis päivä se sitten kipeyty tosissaan, pari vuorokautta meni itkiessä kunnes sitten pääsin hammaslääkäriin. Hammas oli niin kipee, että siihen ei kärsinyt hipastakaan. Hammaslääkäri totes hampaan olevan ulkoapäin täysin ehjä, ei reikää, ei vuotavaa paikkaa. Se vaan jostain käsittämättömästä syystä oli tulehtunut monta vuotta paikkauksen jälkeen. Juurihoito siihen sitten tehtiin! Paikattu hammas ja jopa täysin ehjäkin hammas voi siis tulehtua. Toivomalla kipu ei lopu, mutta toivotaan että sulla se saataisiin loppumaan mahdollisimman nopeesti!
Jaksamisia!- Kipuneiti
Näin sinun viestiä lukematta vastailin tuonne ylös, haha. Toistelin siis sinua, noh! Ei mitään. Parempi kaksi kuin yksi, minä luulen.
Ja kokemuksia vailla minä olinkin! Joten änkeämisestä tuskin on kysymys, älä sinä huoli!
Paikattu aikaa sitten se oli se minunkin tulehtunut ärjyilijä. Kaksikin kertaa, kun ensimmäinen paikka lohkesi ajan jälkeen. Sitten se otti ja tulehtui, syystä tai toisesta. Oli se kipu jotain kamalaa. Ja siihen juurihoito ilman puudutusta päälle, hyihyihyi. En toivo sellaista kokemusta kellekään.
- karoliinawe
Eli siis mahdollista on, että särky on peräisin jo paikatusta hampaasta? Yöitä en saa nukuttua ollenkaan, sen verran kova paine on kun makuuasentoon menee. Viime yönä kasasin nurkkaan jonkun hyvän tyynytornin ja hautauduin sinne istuma-asentoon. Niska toisin kipeä, mutta eipä tuntunut paine niin paljon.
Voisin ainakin uskoa sen olevan tulehtumassa, saa nähdä mitä nyt tehdään. Ajan sain tälle päivälle ja jos ne ei edelleenkään osaa sanoa mitä tehdä, yritän vaatia jonkin sortin kipulääkkeet siksi ajaksi, kun tilannetta selvitetään. Normaalilla särkylääkkeellä en pärjää, mutta saa nähdä saako.
Kylmää olen koittanut pursutella, mutten lämmitä. Sen verran kuitenkin kylmästä huomasin, että se auttaa edes hetkeksi. Siksi kädessä kylmäpussi varmaan 24/7, heh. Pitääpi koittaa vielä ennen aikaa sitä lämmintä vettä, vai kannattaako? Näin siis minullakin, ei päältäpäin katsottuna minkäännäköistä ongelmaa tai kuvissakaan. Ehkä sitten parin viikon kuluttua, jos ei vielä tänäänkään. Onko juurihoito siis todella niin paha, kun puhutaan? Taidan paskat housussa mennä sinne tänään, jos siellä joudutaankin tehdä se! :D
Niin ja selailin hoopelin ylempänä olevien viestien sisältöä, kannattaako sitä hiontaa ehdottaa? Paikka ei kuitenkaan ole minullakaan missään vaiheessa tuntunut liian korkealta.
Tsemppiä toisiaan teille molemmille kivun kanssa, toivottavasti saadaan jokainen edes jossain vaiheessa nämä kuriin :) - hoopeli
Jos hammas on tulehtunut, niin kylmä helpottaa ja makuuasento pahentaa. Valitettavasti :( Juurihoito ei oo ollenkaan paha, jos puudutus toimii! Mulla on puudutus tepsinyt, vaikka onkin ollut kunnolla tulehtunut.
Olisipa mielenkiintoista kuulla selvisikö siellä tänään mitään?- karoliinawe
Yritin eilen puhelimella lisätä viestiä, mutta se ei oikein onnistunut ja sitten asia vain unohtui.
Asia selvisi ainakin osittain, hammas on tulehtunut ja juurihoito aloitetaan. Vanhan paikan alle luultavasti päässyt joku bakteeri ja näin, en oikein ottanut hammaslääkärin puheista selvää. Sitä ne jonkun aikaa sörkki, sitten otettiin vanha paikka pois ja todettiin yhtäkkiä, että juurihoitoa tarvitsee. Taidettiin sille tehdä se ensimmäinen vaihe, putsattiin ja lääkettä väliin.
Tässä vähän kauhulla odotan jatkoa ja sitä, miten se sattuu, kun tökkii niillä neuloilla joku kerta. Puuduttihan ne tietenkin, se onnistuikin joten kuten, mutta kyllä se vaan tuntui hieman. Kipu oli muuten suunnattoman kova toimenpiteen jälkeen, hermoja kun tökki (?). No, kyllä tää tästä varmaan aikanaan. :) - Kipuneiti
karoliinawe kirjoitti:
Yritin eilen puhelimella lisätä viestiä, mutta se ei oikein onnistunut ja sitten asia vain unohtui.
Asia selvisi ainakin osittain, hammas on tulehtunut ja juurihoito aloitetaan. Vanhan paikan alle luultavasti päässyt joku bakteeri ja näin, en oikein ottanut hammaslääkärin puheista selvää. Sitä ne jonkun aikaa sörkki, sitten otettiin vanha paikka pois ja todettiin yhtäkkiä, että juurihoitoa tarvitsee. Taidettiin sille tehdä se ensimmäinen vaihe, putsattiin ja lääkettä väliin.
Tässä vähän kauhulla odotan jatkoa ja sitä, miten se sattuu, kun tökkii niillä neuloilla joku kerta. Puuduttihan ne tietenkin, se onnistuikin joten kuten, mutta kyllä se vaan tuntui hieman. Kipu oli muuten suunnattoman kova toimenpiteen jälkeen, hermoja kun tökki (?). No, kyllä tää tästä varmaan aikanaan. :)Se tuntui varmaan siksi koska se tukehdus oli päällä. C: Itsellä kun tyhjennettiin tuo tulehtunut etuhammas, niin huutoitkin siinä penkissä. Tyhjäksihän se piti saada, mutta itku siinä pääsi.
Kyllä se antibiooteiden ja lääkepaikan avulla alkaa parantumaan! Menee hetki, yksilöstä riippuen. c:
Tsemppiä!
- Kipuneiti
Tähän vähän päivitystä.. tänään revittiin oikean puolen viisurit pois kokonaan. Kolmen viikon päästä lähtee vasemmalta puolelta.
Toimenpide oli puudutuksen tehoamisen jälkeen pituudeltaan noin 3 minuuttia per hammas.. varsin pätevä lääkäritäti, ja mukavakin vielä.
Antibiootit sain ja nyt kauhulla odottamaan jälkikipuja! - Anonyymi
kolme nimimerkkiä näköjään keskusteli ko asiasta, vuoronperään,
kaikenlaista itsekin kokeneena kuitenkin tuntui vähän paksulta koko juttu,
joten enpä tiedä uskoisinko näitä keskusteluja,
mutta jos noin huono tuuri tai keho jollakin on,
otan osaa - Anonyymi
Miksi kuulee näitä että juurihoidettu hammas olisi tuskasta poistaa? Mulla levis epilepsia kohtauksen yhteydessä koko hammas mikä on jouluna aikaan saatu valmiiksi....hampaan kolme juurtakaan ei ole mitään suoria.. en ole vieläkää uskaltanut mennä lääkäriin, kovissa kivuissa en ole mutta kyllähän tuolla.naamanpuoliskolla tuntuu millon mitäki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?6092772- 1071462
Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh671446Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok831370- 1381246
- 1121232
- 1001040
Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1351023- 48940
- 47871