JOKA URPO KATSE TÄNNE! Oon hankkimassa rastat, neuvoja?

tacccutuccca

Nyt ihan ekana pakko sanoo en oo vaihtamassa elämäntyyliini vaan hiustyyliäni, en rupee rastafariks tai mikskää tälläseks.. Ja käytän siis virheellistä nimitystä lockseista eli rastoja, pakko mainita toi kans koska jostain tulee aina joku pikkutarkka paskiainen valittamaan väärästä nimityksestä. Mulla ois pieni liuta kysymyksiä, ennen kun hankin rastat.

1, Miten paljon ne lyhenee kun ne tehään kampaamossa? Lyheneekö ne jo ekalla kerralla siihen puoleen väliin?

2. Sain kuulla ett ne haisee järkyttävältä. Mitä rastoissa käytetään ett ne ei haisis/Miten useesti ne yleensä pestään?

3. Tiedätkö ketään kellä ne ois homehtunu? Huolehtiko se niistä hyvin vai huonosti sillo?

4. Oon 12v teistä ok ikä hankkii rastat?

5. Häirihteekö rastat mitenkään urheillessa, tuleeko ne usein tielle?

6.Miten pitkään sellaset semipaksut ja -pitkät rastat kuivuu? Auttaako hiustenkuivain yhtään niitten kuivaamises?

7. Tuoksuuko mäntysuopa kovin voimakkaalta/haiseeko pahalta?

8. Mulla on tosi hyvässä kunnossa olevat hiukset, koska oon käyttäny tosi paljon kalliita hoitoaineita ja öljyjä, eikä ne yleensä herätessäkää oo takussa.. Haittaako tää yhtään rastottumista, ja kannattasko yrittää saada hiuksia karheemmiks ennen rastottamista?

9. ^^ Miten hiuksia saa karheutettuu?

10. Onko paikkoja/maita minne ei sais mennä rastojen kanssa? Entäs työpaikat, haittaako työhaastatteluissa ja mistä ei saa töitä rastojen kanssa?

11. Sen jälkeen kun hiukset on takuttanu miten niitä voi hoitaa jälkeenpäin?

12. Mitä pitää huomioida rastojen värjäyksessä (muuta kun varata väriä miljoona litraa) ja näyttääkö vari erilaiselta rastoissa kun normaalihiuksissa?

Pysytään sitt pliis ihan kiltisti aiheessa, tiedän kyllä mitä teen ja oon valmis leikkaamaan hiukseni lyhyiksi kun rastoihin kyllästyn. Ei aleta väittelemään onko rastahiukset hyvät vai huonot.

5

1267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdd

0. Kertaahan ensin käytöstavat, hieman ikävää kielenkäyttöä.

1, Miten paljon ne lyhenee kun ne tehään kampaamossa? Lyheneekö ne jo ekalla kerralla siihen puoleen väliin? ---Kyllä.

2. Sain kuulla ett ne haisee järkyttävältä. Mitä rastoissa käytetään ett ne ei haisis/Miten useesti ne yleensä pestään? ---Itse pesen n4 kertaa viikossa halpisnestesaippualla. Haisee jos rastat ei kuivi kunnolla ja jos ui paljon luonnonvesissä ym. Hajua saa pois puhaltamalla niitä pitkiä aikoja kerrallaan hiustenkuivaajalla eli polttamalla pöpöt pois (varo päänahkaa), ja pakkasella antaa niiden jäätyä välillä.

3. Tiedätkö ketään kellä ne ois homehtunu? Huolehtiko se niistä hyvin vai huonosti sillo? ---Homehtuu jos on liian pitkiä aikoja märkänä ja tunkee rastaan liikaa ylimääräistä (esim vahoja) homeenruuaksi.

4. Oon 12v teistä ok ikä hankkii rastat? ---EI OLE OK IKÄ.

5. Häirihteekö rastat mitenkään urheillessa, tuleeko ne usein tielle? ---riippuu miten pitkät, plus niitä on vaan kettumainen saada kuivaksi joka jumpan jälkeen.

6.Miten pitkään sellaset semipaksut ja -pitkät rastat kuivuu? Auttaako hiustenkuivain yhtään niitten kuivaamises? ---mulla alaselkään, kestää huoneenlämmössä jopa 12h ja ylikin. Auttaa mutta vaatii oikean tekniikan ja kärsivällisyyttä.

7. Tuoksuuko mäntysuopa kovin voimakkaalta/haiseeko pahalta? ---Juu. Itse pärjään ilman.

8. Mulla on tosi hyvässä kunnossa olevat hiukset, koska oon käyttäny tosi paljon kalliita hoitoaineita ja öljyjä, eikä ne yleensä herätessäkää oo takussa.. Haittaako tää yhtään rastottumista, ja kannattasko yrittää saada hiuksia karheemmiks ennen rastottamista? ---Haittaa. Kannattaa.

9. ^^ Miten hiuksia saa karheutettuu? ---Pese hiukset vaikka sillä nestemäisellä kanisterisaippualla eikä mitään hoitoaineita. Kiharra/vuorista ilman mitään suojia.

10. Onko paikkoja/maita minne ei sais mennä rastojen kanssa? Entäs työpaikat, haittaako työhaastatteluissa ja mistä ei saa töitä rastojen kanssa? ---Totuus on, että lähes kaikki katsoo enemmän tai vähemmän kieroon. Maista en tiedä, onko missään rastakielto.

11. Sen jälkeen kun hiukset on takuttanu miten niitä voi hoitaa jälkeenpäin? ---Pointtihan on se ettei niitä tare hoitaa. Paitsi ommella karanneita hiuksia takaisin rastaan.

12. Mitä pitää huomioida rastojen värjäyksessä (muuta kun varata väriä miljoona litraa) ja näyttääkö vari erilaiselta rastoissa kun normaalihiuksissa? ---Tummuu varsinkin pitemmissä rastoissa, sillä vaiutusaika on yleensä pitkä, koska värjäämisessä menee pitkään. Älä värjää ok-talossa jossa on pieni poileri (alle 150l), sillä saat huuhdella loput värit kylmällä vedellä.

• tacccutuccca

Pahottelen kielenkäyttöö. Voisikko tarkentaa vastauksia: Lyheneekö ne takuttamisen jälkeen viel miten paljon yli puolenvälin kun ne tiivistyy? Miks sun mielestä rastat ei oo ok 12-vuotiaalle? Kiitti vastauksista

• Ex-rastapää

Itsellä oli rastat aikoinaan (10 vuotta sitten...) niin jotain käytännön näkemystä asiasta on.

1.Itse kävin kampaajalla tekemässä rastat ja ihan vain omista hiuksista. Hiukset olivat puoleen selkään, rastat suunnilleen olkapäille. Eli noin puoleen väliin lyhenivät.

2. Hajujuttu on ainakin osittain totta. Itsellä rastat haisi aivan järkyttävältä jos kuivasin ne hiustenkuivaajalla. Toisaalta, ilman hiustenkuivaajaa rastojen kuivumisessa saattoi kulua jopa 8 tuntia. En oikeastaan muista kuinka usein pesin, mutta ihan tavallista marketin shampoota käytin. Hoitoaineita en tietenkään.

3. En tiedä ketään kenellä olisi homehtunut. Toisaalta, en myöskään tunne kovinkaan montaa ihmistä jolla olisi rastat. Toisekseen, jos omat rastat olisi homehtuneet, en olisi siitä kovinkaan monelle kertonut. :D

4. Itse olin 13-vuotias kun otin rastat joten ihan hyvin voit hankkia 12-vuotiaana. Eipä nuo nykypäivänä _niin_ erikoisia ole.

5. En muistaakseni urheillut koululiikuntaa enempää rasta-aikana, mutta en muistanut että niistä mitään haittaa olisi ollut. Pidin niitä aika usein ponnarilla, saparoilla tai huivilla kiinni.

6. Tähän kuivumiskysymykseen vastasinkin. En tiedä oliko hiustenkuivaimen jälkeinen haju-ongelma vaan omissa rastoissani, vai onko se yleistäkin. Tai mistä se edes johtui. Pitkään se kuivuminen kuitenkin kesti. Toisaalta rastoista ei huomaa jos ne on vähän kosteat, joten kyllä sitä ulkona pystyi liikkumaan vaikka oli vähän kosteat. Tykkäsin itse toisaalta pitää rastoja kiinni esimerkiksi huivilla, ja jos sen huivin laittoi kosteisiin rastoihin, niin haju oli aika järkyttävä sen jälkeen niin rastoissa kuin huivissakin. Omat rastat oli semipaksut, mutta vähän eri paksuisia pötkylöitä siellä oli. Läpimitalta sentistä kolmeen senttiin, arviolta. Takaa kuivuminen tosiaan kesti kauemmin, koska rastoja oli paljon päällekkäin enkä halunnut hajuongelman takia niitä laittaa kosteina kiinni.

7. En itse käyttänyt mäntysuopaa muistaakseni kertaakaan. Ihan normaalilla shampoolla pesin. Mehiläisvahaa suositeltiin käytettäväksi, sitä käytin aluksi, mutta lopulta en jaksanut sitäkään.

8. Jos hiukset on tosi sileät, voi olla että ne on vaikeampi saada takkuun. Itselläkin oli aika silkoiset hiukset aikoinaan, mutta otin permanentin puoli vuotta ennen rastoja, ja hiukset karhistuivat kiharruksen yhteydessä.

9. Karheammat hiukset saa ainakin kun jätät kaikki siloittavat hoitotuotteet pois, vaikka koko hoitoaineen. Ala kihartaa/suoristaa hiuksia tai vedä vaikka värinpoisto. Se vahingoittaa hiusta = muuttuu karheammaksi. Jos aiot rastat ottaa, ei haittaa vaikka vähän tappaisit hiuksisasi. Rastat ottaessasi ne kuolevat joka tapauksessa.

10. Onko paikkoja/maita minne ei sais mennä rastojen kanssa? Entäs työpaikat, haittaako työhaastatteluissa ja mistä ei saa töitä rastojen kanssa?
      No en kyllä usko että johonkin maahan ei voisi rastojen kanssa mennä. Ehkä Pohjois-Korea. Ja jos olet 12 niin et varmaan kauheasti työhaastatteluissa ramppaa. Itse sain kesätöitä rastat päässä. Oikeastaan kaikki riippuu vain siitä kuinka siistit rastat ovat. Rastat voivat olla myös siistit.

11. Rastojen hoitaminen on helppoa, koska oikeastaan ei tarvitse tehdä mitään. Itse tosiaan käytin sitä mehiläisvahaa koska se kuulemma piti rastat paremmassa kunnossa. Mutta mitään muuta en oikeastaan itse tehnyt. Loppuvaiheessa päänahka oli kyllä niin kuivassa kunnossa että hilsettä varisi lumisateen lailla olkapäille koko ajan. Joten voisin suositella pitämään huolta ettei päänahka pääse kuivumaan. Huovutusneulalla voi pistellä rastoja ja kasvaneita juuria niin pysyvätkin takussa.

12. En koskaan värjännyt rastoja (värjäsin juuri ennen rastoittamista ja väri ei koskaan kulunut), joten en osaa sanoa. Jotkut suosittelevat hennavärejä rastojen värjäykseen.

• urpo vastaa..

1, Miten paljon ne lyhenee kun ne tehään kampaamossa? Lyheneekö ne jo ekalla kerralla siihen puoleen väliin?
      -en ole koskaan teettänyt lokseja kampaamossa, mutta aina ne lyhenee tiivistyessään, edellisellä kerralla tein tupeeraamalla ja lyhenivät puolen vuoden aikana alle puoleen siitä mitä hiukset olivat suorina. mutta tämäkin on kovin yksilöllistä, (viimeisimpien takkujen lyhentymistä oli vaikeampi seurata kun tein ne villalapasilla hankaamalla ja aloitin melko lyhyestä tukasta)

2. Sain kuulla ett ne haisee järkyttävältä. Mitä rastoissa käytetään ett ne ei haisis/Miten useesti ne yleensä pestään?
      -omissani en suurempia hajuhaittoja ole huomannut, lievää tunkkaisuutta riippuen kuinka usein ne olen pessyt ja kuinka hyvin antanut pesun jäljiltä kuivua
      ja edellisiä lokseja tiivistellessä käytin pari kertaa niihin sitruunamehua mikä aiheutti ikävää tiskiluutumaista hajua

3. Tiedätkö ketään kellä ne ois homehtunu? Huolehtiko se niistä hyvin vai huonosti sillo?
      -en tiedä. kai se puhtaus ja kuivuus on tässä asiassa kaiken a ja o, lisäksi useimmat vähänkään lokseista tietävät eivät suosittele minkään vahojen ym. muotoilutuotteiden käyttöä (saattaisi lisätä homehtumisen vaaraa..? ehkä, ei omaa kokemusta)

4. Oon 12v teistä ok ikä hankkii rastat?
      -miksi ei olisi? olen nähnyt alle 10-vuotiaalla loksit. tosin puhuit kampaamorastoista, ne tulee maksamaan varsin mukavasti.. suostuvatko vanhempasi maksamaan kampaamohinnan? olisiko sulla mahdollisuutta saada loksit oppilastyönä halvemmalla jossain, tai joku kaveri joka voisi tulla auttamaan loksien itse tekemiseen..?

5. Häirihteekö rastat mitenkään urheillessa, tuleeko ne usein tielle?
      -pääpannalla tai huivilla saa lyhyemmät pysymään jokseenkin aisoissa, pidemmissä hankaluutena voi olla iso ponnari/nuttura niskassa varsinkin makuullaan tehtävissä vatsalihasliikkeissä tms.

6.Miten pitkään sellaset semipaksut ja -pitkät rastat kuivuu? Auttaako hiustenkuivain yhtään niitten kuivaamises?
      -kauan. aamulla kun kävi suihkussa olivat illalla vielä kosteat. hiustenkuivaajaa en ole käyttänyt, jonkun olen kuullut mainitsevan et hiustenkuivain irrottaa hapsottavia irtohiuksia lokseista.

7. Tuoksuuko mäntysuopa kovin voimakkaalta/haiseeko pahalta?
      -makuasia (tai haju-) itse en pidä, lisäksi itselläni se teki hiuksista tahmaiset

8. Mulla on tosi hyvässä kunnossa olevat hiukset, koska oon käyttäny tosi paljon kalliita hoitoaineita ja öljyjä, eikä ne yleensä herätessäkää oo takussa.. Haittaako tää yhtään rastottumista, ja kannattasko yrittää saada hiuksia karheemmiks ennen rastottamista?
      -haittaa. ja kannattaa, tosin hiuksia ei kuitenkaan tarvi "tappaa" lokseja varten..

9. ^^ Miten hiuksia saa karheutettuu?
      -ensinnä kaikki hoito- ja hoitavat aineet pois. shampooksi joku silikooniton "tavallinen" shampoo, esim Linna tai Erittäin Hieno Suomalainen. suolavesi myös kuivattaa ja karheuttaa hiuksia.

-ei ole tullut vastaan. ennakkoluuloja tähän maailmaan tietysti mahtuu,

11. Sen jälkeen kun hiukset on takuttanu miten niitä voi hoitaa jälkeenpäin?
      -eipä niille välttämättä tarvi paljon mitään tehdä, ne tiivistyy kyllä itsekseenkin. pesun jälkeen pidemmän kuivatusajan lisäksi kannattaa varautua joutumaan repimään juuristaan viereisiin lokseihin kiinni takertuneita irti toisistaan, koska sitä ne tulevat tekemään oli hiusosiot jaoteltu kuinka tarkkaan hyvänsä,

12. Mitä pitää huomioida rastojen värjäyksessä (muuta kun varata väriä miljoona litraa) ja näyttääkö vari erilaiselta rastoissa kun normaalihiuksissa?
      -mulla meni puolipitkien loksien värjäykseen yleensä 3-4 kotivärjäyspakettia, luonnollisesti sitä kyseisiin pakkauksiin kuuluvaa hoitoainetta ei käytetä. värjäämisen joutuu tekemään melkeimpä käsittelemällä loksin kerrallaan kunnolla pyöritellen ja puristellen sitä väriä niihin (varsinkin jos on värjäämässä huomattavasti erivärisellä kuin senhetkinen hiustenväri), jolloin aikaa menee normitukan värjäystä pidempään ja huuhteluun menee myös pidempi aika ja silloin myös (kuten koko värjäysprosessissa) käsivoimat ovat koetuksella ylimääräistä väriä lokseista puristellessa, värjäystuloksen eroa normihiuksiin verrattuna en ole huomannut, kunhan väriä on tarpeeksi.

(itse olen taas kerran entinen takkutukka kun kyllästyin drullettiin ja leikkasin loputkin loksit pois, mut eiköhän tää kuontalo taas takkuunnu kunhan hieman tästä kasvaa..)

• Anonyymi

No itellä ku on rastat ni ite pidin ne ihan puhtaana ennen ku sain ne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      210
      2783
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      125
      2639
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1728
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      223
      1284
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      61
      1269
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1088
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1001
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      831
    9. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      823
    10. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      823
    Aihe