Miksi SINÄ vihaat Ev. lut. kirkkoa?

Your excuse?

Ihmisillä on useita eri syitä vihata Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Moni vihaa siksi, että kirkko on menneisyydesssään polttanut noitia roviolla, harrastanut ristiretkiä ja vastustanut tähtitiedettä. Niin kuin onkin.

Toiset taas vihaavat kirkkoa siksi, että kirkko on sata vuotta sitten vastustanut evoluutiota. Vaikka se ei enää vastustakaan. Ei nykyään.

Joidenkin mielestä puolestaan kirkko on vasemmistolaisuuden ja feminismin vastainen linnake, ja siksi kirkkoa pitää vihata.Vaikka kirkko jos mikä instituutio on nykyään äärivasemmistolaisia ja äärifeministejä täynnä.

Eräät miehet puolestaan ajattelevat, että on inhottavaa, että kirkon jäsenenä olevan äidin lapsi pakkokastetaan kirkon jäseneksi, vaikka lapsen isä vastustaisikin sitä.

On myös sellaisia kirkon vastustajia, joiden mielestä kirkko on mukautunut liiaksi maailmallisen politiikan ja maailmallisten kulloinkin vallitsevien ideologisten suhdanteiden mukaiseksi.

Useat vastustavat kirkkoa ainoastaan siksi, ilman sen suurempia ideologioita, että pitää maksaa kirkollisveroa.

WHAT IS YOUR EXCUSE?

26

224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vihaan koska on lopunajan luopio eksytyksen kirkko

• tgfghy

Kirkko on yhtä kuin kulloisenakin aikakautena eläneet ja toimineet seurakuntalaiset. Kirkko itsessään ei ole mitään, vaan se on pelkkä kulissi,tai viitekehys sille mitä siellä kirkon sisällä tapahtuu, ja minkälainen henki siellä vaikuttaa. Jos jotain täytyy vihata niin eikö paremminkin niitä, jotka kirkossa ovat vääryyttä harjoittaneet.
      Itse olen elänyt sellaisella aikakaudella että minulla ei ole syytä vihata kirkossa mitään. Olen paremminkin ollut kiitollinen siitä, mitä olen sieltä saanut.
      Syytä on miettiä minkälaiseksi minä itse seurakuntalaisena kirkon jäsenenä tai siellä toimivana teen, minkälaista henkeä viljelen. Aiheutanko sellaista, että se saa seurakuntalaisissa aikaan vihaa.
      Menneeseen emme voi enää vaikuttaa, ainoastaan siihen mitä on nyt. Minkälaista tulevaisuuden kirkkoa rakennamme. Jatkuvasti voimme itseltämme kysyä onko toimintamme Jumalan tahdon mukaista ja siten kirkollemme siunaukseksi.

• Jos ei hyväksy jotain tai ei pidä, ei se merkitse vihaamista. Vihaamisen tarvitaan jo paljon tunnetta ja katkeruutta – mikä joidenkin mielipiteissä korostaa aivan näkyväksi. Sen pohjalla saattaa olla jotain aivan henkilökohtaista joka vain kohdennetaan johonkin kohteeseen - kuten kirkkoon.

Myönnän että aikoinaan kritiikki kirkkoja ja niiden valtaa sekä tapaan käyttää valtaa, kohtaan oli suurta. Tarkoittaa tosin aivan kaikkia kirkkoja, luterilaisuus on ollut niin vähäistä muualla maailmassa.

Menneisyyttä ei voi muuttaa. Se on vain hyväksyttävä sellaisena kuin se on ollut ja koetettava katsoa nykyhetkeä ja tulevaa. Ottaa virheistä oppia ja koettaa välttää niitä uudelleen. Aika häpeällistä osa kirkon historiasta on, siitä ei päästä mihinkään. On pyrittävä kuitenkin näkemään kokonaisuus – kaikella on hyviä ja huonoja puolia. Jos katsoo vain toista puolta, silloin mielestäni ei voi puhua totuudesta.

• Tunnustaa

Useimmat eroavat kyllä kirkosta, ei rahan takia, vaan siksi etteivät usko sen tarinoihin. Monet eroavat sen takia että kirkko tekee myös paljon pahaa, edelleen.

Kirkko mm. polkee ihmisoikeuksia ihan säännöllisesti.

Pieninrahansäästö on vain hyväksyttävämpi tekosyy ja mukava pikku bonus kun tekee valinnan. Tuskin muutaman satasen takia kukaan eroaa jos muuten haluaisi kuulua kirkkoon.

• Anonyymi

"Kirkko mm. polkee ihmisoikeuksia ihan säännöllisesti."

Tarkoitat varmaan piispainkokouksen yritystä erottaa herätysliikkeet kirkosta. Tai kahta avioliittomallia. Itse en tiedä muita oikeusrikkeitä.

• mathetes

Vastausta aloitukseen!

"Viha" on ehkä hieman voimakas ilmaisu!? Ehkä joku vihaakin, kenties!? Itse en vihaa, mutta vastustan sen tiettyjä toimintoja Raamatunopillisessa mielessä! Aloituksessa mainittiin lista monenlaisia vihan aiheita kirkkoa kohtaan, mutta pari aivan tärkeintä asiaa minun mielestäni siinä jäi mainitsematta, ja ne ovat "lapsikaste ja naispappeus"!

Kun luemme Raamatun uudentestamentin sanomaa, niin siellä aina ensin julistettiin ihmisille apostolien toimesta evankeliumia Jeesuksesta jossa hänen uhrissaan on syntien anteeksiantamus kun hänet otetaan uskossa vastaan syntien vapahtajana, ja ne ihmiset jotka tuon sanoman ottivat uskossa vastaan, niin juuri vain heidät kastettiin uskoontulonsa perusteella, ei ketään muita! Elikä vastasyntyneitä lapsia ei mainita missään kohdin jotta heitäkin olisi kastettu! Vain uskoontulleet kastettiin "syntien anteeksiantamukseen" heille Jeesukseen syntyneen uskon perusteella!

Uusitestamentti ei myöskään tunne "naispappeusvirkaa", sillä seurakunnan "kaitsijoiksi" -(eli papeiksi kuten nykyään sanomaan), valittiin vain miespuolisia henkilöitä, ei siis naisia! Naiset olivat toki tärkeässä asemassa monissakin seurakunnan toiminnoissa, kuten esim, diakonia tehtävissä, mutta ei koskaan "seurakunnan paimenina"! Nämä kaksi opillista asiaa ovat ne tärkeimmät asiat jotka vie hyvin monia uskoontulleita eroon kirkosta, kuten minutkin jo reilusti yli 30 vuotta sitten, kun sain Jumalan armosta tulla Jeesukseen uskovaksi!

Olin itse myös lapsena kastettu ev,lut kirkon jäsenyyteen, mutta uskonasioista en tiennyt yhtään mitään vielä aikuistuttuanikaan, ei myöskään vanhempani eikä sylikumminikaan! Hekin kaikki olivat vain sylilapsina kirkoon kastettuja kirkon jäseniä, ei mitään muuta! Hyvin monet kirkossa lapsina kastetut sukulaiseni kuolivat alkoholismiin, esim, niin isäni kuin kumminikin ja kaksi vanhempaa veljeänikin! On ihan oikein, että monet lähtevät kirkosta jos eivät koe sitä "hengelliseksi kodikseen"! Elikä juuri ne ihmiset jotka ovat lapsikasteensa vuoksi korkeintaan vain kirkon jäseniä! Tunnen hyvin monia "luterilaisia ateisteja", jotka ovat kirkon jäseniä, mutta vakaumukseltaan Jumalan kieltäjiä!

Eihän tuollaisten ihmisten kuulukaan olla kirkon jäseninä, joilla on vakaumus aivan muun kuin hengellinen uskonyhteys Kristukseen! Syliapsena toimitettu kaste ei tee ketään kristityksi, sillä kristillisyys on sisäinen asia, eli hengellinen uskonyhteys Kristukseen, ei siis "lapsikasteena toimitettu vedellinen yhteys"!

Terv. mathetes

• Suolaa ja sokeria

Ymmärrän kyllä perustelusi. Ajattelen, että kaikkia seurakuntia ja kristittyjä tulee arvioida yksin Jumalan Sanalla - se lienee sinunkin tarkoituksesi. En halua tästä ketjusta mitään "kasteväittelyä", sillä arvioinnin tärkein kriteeri on se, kuinka hyvin ja kirkkaasti kussakin seurakunnassa kikastetaan Kristusten syntien Vapahtajaksi ennen kaikkea lain ja armon julistuksella.

Jumalan Pyhä Henki näyttää toimivan ja jakavan armolahjojaan yhtä hyvin lapsena kastetuille uskoville kuin ns. uskovan kasteella käyneillekin. Sekä Raamattu, että alkuserakunnan aikaiset monet historialliset lähteet antavat ymmärtää, että alkuseurakunnassa kastettiin sekä uskoon tulleet, että sitten myös uskovien vanhempien lapset "perhekunnittain". Erilaisista kastenäkemyksistä riippumatta seurakunnat voivat langeta maailmallisuuteen, harhaiseen äärikarismaattisuuteen, voimakkaaseen lakihenkisyyteen - kaiken kaikkiaan irtautua Jumalan Sanan arvovallasta ja ristin sanoman keskeisyydestä.

Kansankirkko on todellakin hyväksynyt naispappeuden vajaat 30 vuotta sitten ja päätös on Raamatun ilmoittuksen vastainen. Toisenlaisen käsityksen saaneita pidetään vihjaavasti "naispappeuden vastustajina", kun asiallisesti ottaen he ovat positiivisesti Sanan takana ja näin ollen "raamatullisen pappeuden puolustajia". Merkillepantavaa on se, että naispappeus on hyväksytty laajalti myös ns. vapaissa suunnissa. Helluntailaisuus hyväksyy ja siunaa seurakuntiinsa Suomessa nykyään naispastoreita, vaikka naisten toimimista pastoreina kauan aikaa Sanan perusteella vastustettiin. Helluntailaisuus on ajan myötä luopunut luterilaisen kirkon tavoin tässä suhteessa Jumalan selvästi ilmoituksesta.

Monet uskovat ystäväni ovat eronneet omantuntonsa tähden luterilaisesta kirkosta. Kukaan heistä ei ole löytänyt hengellistä kotia Suomen vapaista suunnistakaan, joissa he ovat usein kokeneet väärähenkistä äärikarismaattisuutta. He ovat löytäneet paikkansa uusista kristillisistä yhteisöistä. Kansankirkomme on hyvin työntekijäkeskeinen, eikä hengelliselle papistolle löydy yleensä heidän armolahjojensa mukaista paikkaa. Riippumatta siitä onko pappi uskossa vai ei, hän on Sanan julistaja, serakunnan auktoriteetti ja hengellinen toimija - kansa istuu lähinnä kirkon penkissä kuuntelijan osassa.

Elämme luopumuken aikaa ja tämä näkyy kaikkialla Suomen Siinonissa. Luterilaisen kirkon tilanteestä näen seuraavia asioita:
      - lain ja armon saarnaa ei enää juurikaan kuule, vaan sen tilalle on kaunis sosiaalinen puhe yleisestä rakkaudesta ja armosta (suvaitsevaisuus). Jeesus ei kuitenkaan sanonut, että te olette maailman sokeri, vaan te olette maailan suola
      - jumalanpalvelus on kuin katolilainen messu. Saarnan osuus on kutistettu 10-15 minuutiin, eikä Sanan opetukselle ole jätetty tilaa. Vain hyvin harvoin saarnat koskevat omaantuntoon ja vievät kuulijan parannukseen
      - kirkko on luopunut perinteisetä luterilaisesta vanhurskauttamisopista ja osoittanut sen yhteisellä lausumallaan katolilaisen kirkon kanssa. Yksin armosta, yksin Sanasta, yksin Jeesuksen tähden on vesitetty.
      - teologisen tiedekunnan liberaaliteologia on vienyt koko papiston ohi sen, mikä on Raamatussa kirjoitettu. Enemmän tulee esille "olemme nykyään tätä mieltä" kuin "näin sanoo Herra". Raamattua tulkitaan aina vain vapaammin eikä Raamatulla ole enää ehdotonta arvovaltaa
      - en valaitettavasti saa jumalanpalveluksissa juurikaan kokemuta siitä, että olen yhteistä perhekuntaa, veli tai sisar Krituksessa ja että meillä on keskinäinen uskonyhteys ja uskovien välinen rakkaus. Tunnen kirkossa hengellistä yksinäisyyttä

Täällä on toisissa ketjuissa moni samassa tilanteessa kuin minä. On vaikea löytää raitishenkistä kristillistä yhteisöä, josta tulisi hengellinen kotini. Seurakuntarajoista huolimatta koen uskonyhteyttä moniin eri veljiin ja sisariin, heitä löytyy niin luterilaisuudesta kuin vapaistakin suunnista. Olen sitä mieltä, että elämme lopun ajan luopumuksen aikaa ja sitä näkee ja kokee kaikkialla. Etsimättä mitään ihanneyhteisöä ja vihaamatta mitään seurakuntaa - luterilainen kirkko on luopunut Sanan totuuksista niin monissa kohdin ja maallistunut, että tunteita korostamatta siellä on vaikea saada todellista hengen ravintoa.

• ijuhyt

Tämän kaltaiset vihaavat Jumalaa, Jeesusta ja Pyhää Henkeä:
      http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
      'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä; Järkemme ei voi käsittää Jumalaa.'

Tuollaiseksi ei kukaan synny, vaan tuollaiseksi aivopestään...

• kjhgytfr

Ev. lut. kirkko vihaa Laille kuuliaisia ihmisiä!

Lainattua tekstiä:
      "Lars Leevi Lestadio oli ruotsalaisen luterilaisen kirkon lähettämä saarnamies joka pakkokäänsi "pakanalliset suomalaiset sivistykseen ja kristinuskoon". Sen opin tulos ja summa näkyy tänään kun satoja, mahdollisesti tuhansia lapsia on raiskattu henkisesti ja/tai ruumiillisesti. Lasten raiskaaminen ruumiillisesti ja/tai henkisesti ei ole koskaan ollut eikä ole suomalaista kansanperinnettä. Moni on tehnyt ruumiillisen ja/tai psyykkisen väkivallan jälkeen itsemurhan, eli, kyseessä ei ole itsemurha vaan psyykkisen trauman joka johti itsemurhaan on aiheuttanut uhrin pahoinpitelijä. Puhumme siis lapsi/ihmisvihasta ja joukkomurhasta. " (IL)'

• Anonyymi

Vihaan,koska se on pettänyt minut uudistusintoiluillaan, ja
      vienyt mahdollisuudet harjoittaa ammattiani(olen erehtynyt aikoinani kouluttautumaan kirkkomuusikoksi ja olen pitkäaikaistyötön.,toisinaan (ja entistä harvemmin) keikkatyöläinen,jonka uskollinen palvelu seurakuntien hyväksi on turhennettu ja eläkeläiset+naapuriseurakuntien pyrkyrit vieneet leivän nenän edestä) .
      Kirkossa ei ole tilaa hengittää,sisäpiiriläisyys on sen täydellisesti saastuttanut sekä sairasmielinen kilpailu paikasta auringossa,mikä heijastuu mm.kenelle annetaan keikkatöitä,kenelle ei.

• Anonyymi

ArtoTTT

#Miksi SINÄ vihaat Ev. lut. kirkkoa?
      Your excuse?
      2014-05-27 23:34:29
      Ihmisillä on useita eri syitä vihata Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa. Moni vihaa siksi, että kirkko on menneisyydesssään polttanut noitia roviolla, harrastanut ristiretkiä ja vastustanut tähtitiedettä. Niin kuin onkin#

Niin onko? Pohjoismaissa noitia roviolla ei tuominnut kirkko vaan maallinen oikeuslaitos, mihin ev. lut. kirkko teki ristiretkiä? Onko Ev. Lut. kirkko vastustanut tähtitiedettä?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot_Ruotsin_valtakunnassa

• Anonyymi

Väitätkö että sillä että ruotsissa olikin noin ei ole minkäänlaista yhteyttä uskontoon jonka nimissä vainoja muissa maissa tehtiin?

Ruotsin oikeuslaitos ihan itse keksi ilman esimerkkiä että aleteaanpa polttamaan noitia?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Väitätkö että sillä että ruotsissa olikin noin ei ole minkäänlaista yhteyttä uskontoon jonka nimissä vainoja muissa maissa tehtiin?

Ruotsin oikeuslaitos ihan itse keksi ilman esimerkkiä että aleteaanpa polttamaan noitia?

ArtoTTT

Nythän puhuttiin Suomen EV. Lut. Kirkosta, joka toimi itsenäisenä kirkkona vuodesta 1809 alkaen, siis paljon noitavainojen jälkeen. Olisi helpompi jos olisit vaivautunut aukaisemaan linkin ja lukemaan kirjoituksen, mikä selventää asiaa paljonkin, periaatteessa uskonpuhdistuksen myötä tuomiovalta siirtyi kirkolta valtiolle ja noituus oli yksi rikos muiden joukossa, noitavainot sinänsä oli eräänlaista oman aikansa joukkohysteriaa.

"Aikalaiskokemuksessa ei ilmennyt varsinaisia noitavainoja siinä muodossa, jossa ne näyttäytyvät nykyihmiselle, vaan samassa kylässä tai kaupungissa asuvat ihmiset vain yksinkertaisesti epäilivät toisiaan noituudesta.[4] Noitavainoja on nykyisin pidetty nimenomaisesti noitiin kohdistuvana vainona. Aikalaisten käsitys asiasta oli toisenlainen: he uskoivat olevansa itse noitien vainoamia. Yleensä ihmiset kuvittelivat, että noituudesta syytetty oli aiheuttanut heille haittaa toistuvilla vahingonteoilla, ja epäilyksiään he esittelivät yleensä laveasti oikeudelle. Oleellista noitasyytöksen hyväksymiselle oli noitumisen motiivin löytyminen. Mikäli sellaista ei löydetty, syyte saatettiin hylätä. Pitkään jatkuneita naapurusten riitoja, joihin oli liitetty noituusepäilyjä, käsiteltiin oikeudessa kuin mitä tahansa riita- tai rikostapauksia.[5]"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ArtoTTT

Nythän puhuttiin Suomen EV. Lut. Kirkosta, joka toimi itsenäisenä kirkkona vuodesta 1809 alkaen, siis paljon noitavainojen jälkeen. Olisi helpompi jos olisit vaivautunut aukaisemaan linkin ja lukemaan kirjoituksen, mikä selventää asiaa paljonkin, periaatteessa uskonpuhdistuksen myötä tuomiovalta siirtyi kirkolta valtiolle ja noituus oli yksi rikos muiden joukossa, noitavainot sinänsä oli eräänlaista oman aikansa joukkohysteriaa.

"Aikalaiskokemuksessa ei ilmennyt varsinaisia noitavainoja siinä muodossa, jossa ne näyttäytyvät nykyihmiselle, vaan samassa kylässä tai kaupungissa asuvat ihmiset vain yksinkertaisesti epäilivät toisiaan noituudesta.[4] Noitavainoja on nykyisin pidetty nimenomaisesti noitiin kohdistuvana vainona. Aikalaisten käsitys asiasta oli toisenlainen: he uskoivat olevansa itse noitien vainoamia. Yleensä ihmiset kuvittelivat, että noituudesta syytetty oli aiheuttanut heille haittaa toistuvilla vahingonteoilla, ja epäilyksiään he esittelivät yleensä laveasti oikeudelle. Oleellista noitasyytöksen hyväksymiselle oli noitumisen motiivin löytyminen. Mikäli sellaista ei löydetty, syyte saatettiin hylätä. Pitkään jatkuneita naapurusten riitoja, joihin oli liitetty noituusepäilyjä, käsiteltiin oikeudessa kuin mitä tahansa riita- tai rikostapauksia.[5]"

Hyvin sanottu. Vapaamielisilläkin on meneillään hysterinen kausi, kuin noitavainot. Joka paikassa nähdään vihaa ja uhkaa liberalismia vastaan, ihmisoikeusrikkomuksia. Todellisuudessa on menty ihan gay agendan mukaisesti, on ns. homoliitto, on helpotettu sukupuolen laillista muuttamista, on vallattu koulut Setan propagandalle. Silti jokainen vähänkin homo/trans/abortti-kriittinen mielipide nähdään loukkauksena ja vihana ja uhkana. Uskovaiset kristityt nähdään tämän ajan noitina, joita pitää vastustaa vaikka sitten ilman perusteita tai syytä.

• Anonyymi

Uskovaisilla ei ole mitään velvollisuutta tukea epäjumalan palvelijoita ja laittomuuden tekijöitä

• Anonyymi

Sama juttu täällä, pystyn kirjoittamaan mutten peukuttamaan. En pääse kirjautumaan enkä uudelleen rekisteröitymään enkä kirjautumaan eikä kirjautuminen näytä olevan edes päällä-

Kirkosta voi erota ja kaikki ovat vain enemmän tai vähemmän ihmisyhteisöjä. Joudumme elämään uskossa emme näkemisessä, joten kaikkea voi tapahtua kaikille myös kirkoissa niin kuin maailmassa
      .

• Anonyymi

vihaan kirkkoa anteeksiannon takia , rikollisuus ja kaikki muu toiminta on perimässä eikä se poistu mihinkään !!!

• Anonyymi

auttavat rikollisia vielä lisääntymään 😠😠😠

• Anonyymi

Minulla ei ole nyt ensimmäistäkään pyytämääsi tekosyytä vihata kirkkoa, vaikka se on monessa suhteessa huono laitos, enkä haluaisi missään tapauksessa liittyä siihen.

• Anonyymi

Viha on aivan liian voimakas tunne ilmaisemaan sitä mitä tunnen luterilaista kirkkoa kohtaan. Minusta yleensäkin nykyään käytetään viha sanaa, aivan kuin kaikkea kohtaan, mistä ei pidä on vihaamista. Viha on äärimmäinen tunne. Vihastua tietenkin voi mutta ei vihata. Vihastuihan Jeesuskin ihmisiin, jotka pitivät kirkkoa markkinapaikkana. Nykyään tuota markkinointia siellä pitää erill. ideologiset järjestöt. jotka markkinoivat omaa ideologiaansa siellä.
      Evankelis luterilainen kirkko on esivanhempieni, vanhempieni, myös minun, ja minun lasteni kirkko. Pääasiallisimmat tunteeni sitä kohtaan ovat suru, huoli, epävarmuus, ja epäilys siitä, onko se enää se kirkko mille arvoille se on aikoinaan rakennettu?

• Anonyymi

Korj. Viha sanaa käytetään aivan liikaa.

• Anonyymi

Märät ihmiset saavat pahaa aikaan muista se
      Pysy omillasi

• Anonyymi

Yhteiskunta on mätää täynnä.
      Sen osaan sanoa.

• Anonyymi

Ehkä suurin syy arvostella kirkkolaitoksia on Raamattu, sillä siellä on kohta, missä sanotaan että ...

Matt. 11"12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen."

Keitä ovat nämä hyökkääjät jotka hyökkäävät Taivasten valtakuntaa ja tempaavat sen itselleen?

1. Ensinnäkin siis näin on tapahtunut, koska se on Sanassa sanottu
      2. Mikä on taivasten valtakunta jota vastaan hyökätään. Se on Jeesuksen seuraajat eli elävät uskovaiset!!
      3. Ketkä siis ovat ne jotka tempaavat Taivasten valtakunnan itselleen ja siis ajavat Valtakunnan lapset pois? Ainoa mahdollisuus on että kirkkolaitokset ovat se hyökkääjä. Hehän ovat hyökänneet Jeesukseen uskovia vastaan, ajaneet heidät pois joukostaan ja väittävät siis nyt omaavansa Taivasten valtakunna.

Aihetodisteet siis puoltavat sitä että kirkkolaitokset ovat näitä joista Jeesus varoittaa seuraajiaan eli kristittyjä. Kristitythän ovat nimenomaan Jeesuksen opetuslapsia, joita mm. Suomen kirkko on nyt ajamassa pois laitoksestaan.

Näin on siis reaalisesti tapahtunut.

• Anonyymi

En vihaa kirkkoa. Paheksun kyllä uskonnolla itseään korottavia ihmisiä.Millä tahansa keksityllä jutulla.
      Me kaikki ollaan yhdenvertaisia. Kirkossa tai ei.

• Anonyymi

Instituutiota saa ihan vapaasti vihatakin. Riittää, että ihmisiä koittaa ymmärtää ja rakastaa. Ja ojentaa totuuteen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      36
      2899
    2. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      3
      1741
    3. Mitä aktiviteettia harrastaisit

kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      120
      1550
    4. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      275
      1331
    5. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      62
      1114
    6. Kun satutin sinua

Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      34
      1083
    7. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      70
      1033
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      127
      1000
    9. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      63
      932
    10. Koetko koskaan kohdanneesi

oikean ihmisen väärään aikaan tai väärässä paikassa?
      Ikävä
      41
      877
    Aihe